eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
49.4هزار عکس
36هزار ویدیو
1.7هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
8.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💚 وظیفه زنان در زمینه‌سازی ظهور 👤 علیرضا پورمسعود •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مرده‌اند... .......: @zandahlm1357
7.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔊🔊🔊 📻 6⃣ فصل ششم (۶) نقل مکان به کردستان و برگشت به اراک _ شهادت همسر _ شروع مشکلات و دلواپسیها 📖 روایتی زیبا و عمیق از زندگی حقیقی مهناز امین بانوی حماسه ساز اراکی در دوران انقلاب و دفاع مقدس https://eitaa.com/zandahlm1357
ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ
 ﺿﺮﺏ ﺍﻟﻤﺜﻞ
🍁 ﻧﺮﻭﺩ ﻣﯿﺦ ﺁﻫﻨﯿﻦ ﺩﺭ ﺳﻨﮓ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ : ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻧﺎﺩﺍﻧﯽ ﻫﯿﭻ ﻧﺼﯿﺤﺘﯽ ﺭﺍ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﻤﯽﻛﻨﻨﺪ ﺭﻭﺯﯼ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭﯼ، ﻛﺎﺭﻭﺍﻧﯽ ﺑﻪ ﻗﺼﺪ ﺗﺠﺎﺭﺕ ﺍﺯ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻋﺎﺯﻡ ﯾﻮﻧﺎﻥ ﺷﺪ . ﺩﺭ ﺁﻥ ﺩﻭﺭﻩ ﻫﺮ ﻛﺎﺭﻭﺍﻧﯽ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻗﺼﺪ ﺗﺠﺎﺭﺕ ﻋﺎﺯﻡ ﺳﺮﺯﻣﯿﻨﯽ ﻣﯽﺷﺪ ﻣﺴﺎﻓﺮﺍﻧﺶ ﭼﻨﺪ ﺷﺘﺮ ﻭ ﺍﺳﺐ ﻛﺮﺍﯾﻪ ﻣﯽﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﻛﺎﻻﯾﯽ ﻛﻪ ﻗﺼﺪ ﻓﺮﻭﺵ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﺑﺮ ﺣﯿﻮﺍﻧﺎﺕ ﻣﯽﺑﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﻋﺎﺯﻡ ﺳﻔﺮ ﻣﯽﺷﺪﻧﺪ . ﺩﺭ ﺑﻌﻀﯽ ﺍﺯ ﻣﺴﯿﺮﻫﺎﯼ ﻛﻮﻫﺴﺘﺎﻧﯽ ﻧﯿﺰ ﮔﺎﻫﯽ ﻋﺪﻩﺍﯼ ﺩﺯﺩ ﻭ ﺭﺍﻫﺰﻥ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻛﺎﺭﻭﺍﻥﻫﺎ ﺣﻤﻠﻪ ﻣﯽﻛﺮﺩﻧﺪ. ﺍﻣﻮﺍﻟﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﯽﺩﺯﺩﯾﺪﻧﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﻣﯽﻛﺮﺩﻧﺪ ﺣﺘﯽ ﺻﺎﺣﺒﯿﻦ ﻛﺎﻻ ﺭﺍ ﻫﻢ ﻣﯽﻛﺸﺘﻨﺪ. ﻣﺴﺎﻓﺮﯾﻦ ﺍﯾﻦ ﻛﺎﺭﻭﺍﻥ ﺑﻪ ﺳﻼﻣﺖ ﺑﻪ ﯾﻮﻧﺎﻥ ﺭﺳﯿﺪﻧﺪ ﻭ ﻛﺎﻻﻫﺎﯼ ﯾﻮﻧﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻛﺎﻻﻫﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺧﺮﯾﺪﻭﻓﺮﻭﺵ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﺎﺯﮔﺸﺘﻨﺪ. ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﻣﺴﯿﺮ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺩﺍﻡ ﯾﻚ ﮔﺮﻭﻩ ﺭﺍﻫﺰﻥ ﯾﻮﻧﺎﻧﯽ ﮔﯿﺮ ﺍﻓﺘﺎﺩﻧﺪ ﻭ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻭ ﺩﺍﺭﺍﯾﯽ ﺗﺠﺎﺭ ﻏﺎﺭﺕ ﺷﺪ، ﺣﺘﯽ ﺷﺘﺮ ﻭ ﺍﺳﺐ ﻛﺎﺭﻭﺍﻧﯿﺎﻥ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ . ﺗﺠﺎﺭ ﺑﯿﭽﺎﺭﻩ ﻫﺮﭼﻪ ﮔﺮﯾﻪ ﻭ ﻧﺎﻟﻪ ﻭ ﺍﻟﺘﻤﺎﺱ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻫﯿﭻ ﻓﺎﯾﺪﻩﺍﯼ ﻧﺪﺍﺷﺖ ﭼﻮﻥ ﺭﺍﻫﺰﻧﺎﻥ ﯾﻮﻧﺎﻧﯽ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺍﺻﻼً ﺯﺑﺎﻥ ﻓﺎﺭﺳﯽ ﺑﻠﺪ ﻧﺒﻮﺩﻧﺪ. ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﻣﺴﺎﻓﺮﯾﻦ ﻟﻘﻤﺎﻥ ﺣﻜﯿﻢ ﻫﻢ ﺣﻀﻮﺭ ﺩﺍﺷﺖ . ﻟﻘﻤﺎﻥ ﮔﻮﺷﻪﺍﯼ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻏﺎﺭﺗﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻣﯽﻛﺮﺩ. ﺗﺎﺟﺮﺍﻥ ﻧﺰﺩ ﻟﻘﻤﺎﻥ ﺁﻣﺪﻧﺪ ﻭ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺗﻮ ﺣﻜﯿﻤﯽ ! ﺑﺎ ﺍﯾﻨﻬﺎ ﺻﺤﺒﺖ ﻛﻦ، ﺷﺎﯾﺪ ﺳﺨﻨﯽ ﭘﻨﺪﺁﻣﯿﺰ ﺍﺯ ﺯﺑﺎﻥ ﺗﻮ ﺩﻝ ﺩﺯﺩﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﺣﻢ ﺁﻭﺭﺩ ﻭ ﺣﺪﺍﻗﻞ ﺷﺘﺮﻫﺎ ﻭ ﺍﺳﺐﻫﺎﯼ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺎ ﺑﺎﺯﮔﺮﺩﺍﻧﺪ. ﻟﻘﻤﺎﻥ ﮔﻔﺖ : ﺑﺎ ﭼﻪ ﻛﺴﯽ ﺣﺮﻑ ﺑﺰﻧﻢ ﻭ ﭘﻨﺪ ﺩﻫﻢ؟ ﺩﻝ ﺍﯾﻦ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﺳﻨﮓ ﺷﺪﻩ، ﺍﮔﺮ ﻧﺼﯿﺤﺖ ﻭ ﺍﻧﺪﺭﺯ ﺩﺭ ﺩﻝ ﺍﯾﻦ ﺑﻨﺪﻩﻫﺎﯼ ﺧﺪﺍ ﺭﺍﻫﯽ ﺩﺍﺷﺖ، ﺍﯾﻦ ﻗﺪﺭ ﺳﻨﮕﺪﻻﻧﻪ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻭ ﺩﺍﺭﺍﯾﯽﻫﺎﯼ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﻏﺎﺭﺕ ﻧﻤﯽﻛﺮﺩﻧﺪ. ﺣﺮﻑ ﺯﺩﻥ ﻣﻦ ﻫﯿﭻ ﻓﺎﯾﺪﻩﺍﯼ ﻧﺪﺍﺭﺩ. ﻧﺮﻭﺩ ﻣﯿﺦ ﺁﻫﻨﯿﻦ ﺩﺭﺳﻨﮓ‏ https://eitaa.com/zandahlm1357
🌴 🌹 و قال عليه‌السلام مَنِ‌ اسْتَبَدَّ بِرَأْيِهِ‌ هَلَكَ‌، وَ مَنْ‌ شَاوَرَ الرِّجَالَ‌ شَارَكَهَا فِي عُقُولِهَا. امام عليه السلام فرمود: كسى كه (ترك مشورت كند و) استبداد به رأى داشته باشد هلاك مى‌شود و آن كس كه با مردان بزرگ مشورت كند در عقل و خرد آنها شريك مى‌شود.
شرح و تفسير نتيجۀ «استبداد» و «مشورت» آنچه امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانۀ خود بيان فرموده دو روى يك سكه دربارۀ مسئلۀ مشورت است. مى‌فرمايد:«كسى كه (ترك مشورت كند و) استبداد به رأى داشته باشد هلاك مى‌شود و آن كس كه با مردان بزرگ مشورت كند در عقل و خرد آنها شريك مى‌شود»؛ (مَنِ‌ اسْتَبَدَّ بِرَأْيِهِ‌ هَلَكَ‌، وَ مَنْ‌ شَاوَرَ الرِّجَالَ‌ شَارَكَهَا فِي عُقُولِهَا) . دربارۀ اهميت مشورت و زيان‌هاى استبداد به رأى، تا كنون در اين كتاب كرارا سخن گفته‌ايم. در بخش كلمات قصار در كلمۀ ٥٤ و همچين كلمۀ ١١٣ امام عليه السلام به اهميت مشورت اشاره فرموده و در عهدنامۀ مالك اشتر به صورت گسترده‌ترى از مشورت و شرايط‍‌ آن سخن گفته است؛ ولى هر قدر دربارۀ اهميت مشورت بحث شود كم است، زيرا مطلبى است سرنوشت‌ساز. قرآن مجيد هم به مؤمنان دستور مشورت مى‌دهد «وَ أَمْرُهُمْ‌ شُورى‌ بَيْنَهُمْ‌» ١ و هم به رسول اكرم صلى الله عليه و آله كه عقل كل بود در اين باره امر مى‌كند: «وَ شاوِرْهُمْ‌ فِي الْأَمْرِ» ٢،قرآن حتى در موضوعات ساده نيز به مشورت اهميت داده است از جمله دربارۀ باز گرفتن كودك شيرخوار از شير مادر مى‌فرمايد: «فَإِنْ‌ أَرادا فِصالاً عَنْ‌ تَراضٍ‌ مِنْهُما وَ تَشاوُرٍ فَلا جُناحَ‌ عَلَيْهِما» ؛و اگر آن دو (پدر و مادر) با رضايت يكديگر و مشورت بخواهند (كودك را زودتر) از شير باز گيرند؛ گناهى بر آنها نيست». ١ همچنين روايات اسلامى به طور گسترده بر آن تأكيد ورزيده است. در دنياى امروز نيز همۀ دولت‌ها حداقل در ظاهر تأكيد بر تشكيل شوراها براى قانون‌گذارى و امور اجرايى در سطوح مختلف دارند و اصل مشورت به عنوان اصلى اساسى شمرده مى‌شود. دليل آن هم روشن است، زيرا خداى متعال همۀ مزاياى فكرى را به يك نفر نداده است، بلكه هشيارى مانند ساير نعمت‌ها در ميان مردم تقسيم شده است. به همين دليل هيچ كس بى‌نياز از افكار ديگران نيست و هنگامى كه انسان‌ها به مشورت بنشينند و عقل‌ها به يكديگر ضميمه شوند احتمال خطا بسيار كم مى‌شود، زيرا جوانب مسئله به وسيلۀ افراد مختلف كه هر يك جانبى را مى‌بيند روشن مى‌گردد و مصداق تعبيرى كه در حديث ديگرى از اميرمؤمنان على عليه السلام در غرر الحكم آمده است خواهد بود، مى‌فرمايد: «حَقٌّ‌ عَلَى الْعاقِلِ‌ أنْ‌ يُضيفَ‌ إلى‌ رَأيِهِ‌ رَأْىَ‌ الْعُقَلاءِ وَ يَضُمَّ‌ إلى‌ عِلْمِهِ‌ عُلُومَ‌ الْحُكَماءِ ؛بر هر عاقلى لازم است كه رأى عاقلان ديگر را (از طريق مشورت) به رأى خود اضافه كند و علوم دانشمندان را به علم خويش بيفزايد». ٢ بعضى ممكن است تصور كنند حتماً بايد با كسى مشورت كرد كه عقل او از انسان قوى‌تر يا لااقل مساوى باشد در حالى كه چنين نيست؛ انسان اگر دسترسى به چنين اشخاصى پيدا نكند سزاوار است حتى با زيردستان خود مشورت كند، چنان‌كه مرحوم علامۀ مجلسى در حديثى از بحار الانوار از امام على بن موسى الرضا عليه السلام نقل مى‌كند كه يكى از يارانش مى‌گويد: خدمت آن حضرت بوديم سخن از پدرش (امام كاظم عليه السلام) به ميان آمد. فرمود: «كَانَ‌ عَقْلُهُ‌ لَا يُوَازِنُ‌ بِهِ‌ الْعُقُولُ‌ وَ رُبَّمَا شَاوَرَ الْأَسْوَدَ مِنْ‌ سُودَانِهِ‌ فَقِيلَ‌ لَهُ‌: تُشَاوِرُ مِثْلَ‌ هَذَا؟ فَقَالَ‌: إِنْ‌ شَاءَ اللَّهُ‌ تَبَارَكَ‌ وَ تَعَالَى رُبَّمَا فَتَحَ‌ عَلَى لِسَانِه ؛عقل او قابل مقايسه با عقول ديگران نبود ولى با اين حال گاهى با بعضى از غلامانش مشورت مى‌كرد. بعضى به آن حضرت گفتند: شما با مثل چنين شخصى مشورت مى‌كنيد؟ فرمود: اگر خدا بخواهد چه بسا راه حل مشكل را بر زبان او جارى كند». ١ يكى از فوايد مشورت چيزى است كه امام كاظم عليه السلام در حديث نورانى‌اش به آن اشاره كرده مى‌فرمايد: «مَنِ‌ اسْتَشَارَ لَمْ‌ يَعْدَمْ‌ عِنْدَ الصَّوَابِ‌ مَادِحاً وَ عِنْدَ الْخَطَاءِ عَاذِراً ؛كسى كه مشورت كند اگر به حق راه يابد او را ستايش مى‌كنند و اگر به راه خطا برود او را معذور مى‌دارند.(در حالى كه اگر مشورت نكند نه در حال خطا كسى عذر او را موجه مى‌داند و نه در صواب كسى او را ستايش مى‌كند)». ٢ احاديث دربارۀ مشورت از معصومان عليهم السلام بسيار فراوان است اين سخن را با حديثى از رسول خدا صلى الله عليه و آله پايان مى‌دهيم كه فرمود: «الْحَزْمُ‌ أَنْ‌ تَسْتَشِيرَ ذَا الرَّأْيِ‌ وَ تُطِيعَ‌ أَمْرَهُ‌ ؛حزم و دورانديشى ايجاب مى‌كند كه با صاحب‌نظران مشورت كنى و از امر او اطاعت كنى».