هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هر روز با امام رضا
@zandahlm1357
@HashtominEmam
آرشیو
مطالب صفحه هرروز با امام رضا (ع)
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: تو گويى مرو ويرانه اى بيش نبود. فروشندگان خرده پا، غمگين بودند. بينوايان در سكوت مى گريستند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
وضعيت جامعه بعد از وليعهدي امام
خبرهاى شاد مانند پروانه هاى بهار در شهرها به پرواز درآمدند. در مدينه عبدالجبّار مساحيقى در مسجد رسول خدا (ص) از منبر بالا رفت و با صداى بلند گفت: « اى مردم! اين همان چيزى است كه دوست داريد؛ همان عدالتى است كه منتظرش بوديد؛ همان نيكى و مزدى است كه اميدش را داشتيد. اين على بن موسى بن جعفر، پسر. ابى طالب است؛ شش پدرى كه بهترين انسان هايى بودند كه آب باران را نوشيدند. » (۱۰۶)
اما در بغداد، آتشفشان كينه عباسى فوران كرد و اژدهها (۱۰۷) برخاست. عباسيان نيز دست به شورش زدند و مأمون و وليعهدش را از خلافت خلع كردند. بغداد در مرداب هرج ومرج افتاد. خلافت زمانى بى ارزش شد كه ابن شكلهكه كارى جز نواختن عود و خنياگرى نمى دانستخود را خليفه خواند. در مدت كوتاهى، خيابان هاى شهر در اختيار سارقان و غارت گران قرار گرفتند. سرقت و تجاوز رواج يافت. عده اى از مردم براى مقابله با فساد، گروه امر به معروف و نهى از منكر تشكيل
دادند. در كوفه، ميان ياران عباسيان و علويان، درگيرى مسلحانه رخ داد؛ اما مكه خبرهاى شادكه از مرو رسيده بودرا با آغوش پذيرفت. محبوبيت امام در دل مردم باعث شد تا مقاومت منفى ادامه نيابد. تنها بغداد بود كهبريده از ديگر اقليم هابر شهر كوفه سلطه يافت.
ماه ذيقعده به فرجام خويش نزديك مى شد. ابرهاى بهارى در آسمان مى درخشيدند؛ اما بادهاى شمالى آنها را جارو مى كرد. بارانى نمى باريد تا حاصل خيزى زمين را مژده دهد. زمستان گذشته باران نيامده بود. بهار نيز با باران هاى گذرا همراه بود. مأمون قصد انجام حج را نداشت. بعضى به ياد سخنان امام رضا (ع) افتادند. آن هنگام كه سالها پيش، رشيد برگرد كعبه مى چرخيد، او گفته بود: « هارون، فرجامين پادشاه عباسى است كه حج به جا مى آورد! » (۱۰۸)
ماه ذيحجه فرا رسيد؛ ماه در شب اول در ميانه آسمانى با ابرهاى پراكنده خاكسترى، گويى لبخند مى زد؛ همان ماه كه شب گذشته به سان زورقى سرگردان، شتابناك از آسمان گذشته بود. زمانى كه مسلمانان بر گرد كعبه مى چرخيدند، اهالى شهرهاى نزديك بصره با چهره هايى گرفته، خبر شورش زنگيان و كشتار و غارت گرى آنان را شنيدند. آن روزها، مدينه زندگى عادى خود را مى گذراند و با خوش بينى به آينده مى نگريست. در مدينه خانه اى گشاده دست بود كه از پنجره هايش، نور
زلالى به بيرون مى تراويد؛ خانه اى كه خاندان رضا (ع) در آن زندگى مى كردند. اباالحسن از مرو براى پسرش جواد فرستاده بود.
« بسم الله الرحمن الرحيم. جانم فدايت! به من گفتند كه وقتى سوار شدى، خدمت كاران تو را از در كوچك بستان بيرون بردند. اين كار را به خاطر تنگ نظرى كردند تا خيرى از تو به بينوايان (كه در كنار در بزرگ چشم انتظارت بودند) نرسد. به خاطر حقى كه به تو دارم، از تو مى خواهم كه ورود و خروجت از در بزرگ باشد.
هر گاه به خواست خداوند سوار شدى، همراهت سكه هاى سيم و زر باشد، كسى را كه از تو در خواست كرد، نااميد نكن. اگر از عموها و عمه هايت بودند، كمتر از پنجاه دينار نده. اگر خواستى بيشتر بده.
از خدا مى خواهم موفّقت كند. از خدا بهراس و در راه خدا بده و از تنك دستى مهراس. » (۱۰۹)
#دانستنیهای امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/zandahlm1357
تنها چاره ی مأمون
نهضتهای علویان همه جا را فرا گرفته بود، عربها از کشته شدن امین که نماد حکومت عربی بود خشمگین بودند. ایرانیان و خراسانیان دلبسته ی اولاد علی علیه السلام بودند. مأمون گیر افتاده بود؛ راه چاره تنها علی بن موسی الرضاC بود که علویان، اعراب و ایرانیان، همه او را سید و آقای خود میدانستند و این آغاز یک توطئه بود؛ توطئه ی ولایت عهدی... [۱]
امید دلها
مأمون داشت منت میگذاشت که بله، من بودم که برای شما چنین کردم... و من بودم که به شما ولایت عهدی دادم...
امام فرمودند: «من در مدینه که بودم، نوشتهام در شرق و غرب، حکم قانون داشت؛ با این تفاوت که آن موقع سوار استر خودم میشدم و در کمال آزادی و آرامش در کوچههای مدینه میرفتم و آن آزادی و آرامش برای من از همه چیز خواستنی تر بود.
می بینی که ولی عهدی تو چیزی به من نداده است». [۱]
----------
[۱]: . مقاتل الطّالبین، صص ۳۳۹-۳۷۷ برخی از قیامهای علویان در روزگار مأمون عبارتند از: - قیام "ابن طبا طبا" از نوادگان امام حسن مجتبی علیه السلام، در کوفه به همراهی سردار معروفش "ابوالسرایا" که حتی پس از وفات ابن طباطبا نیز ادامه یافت و حدود ۲۰۰ هزار نفر کشته بر جای گذاشت. - قیام "محمد دیباج"؛ فرزند امام جعفر صادق علیه السلام در مکه و حجاز - قیام "اسماعیل بن موسی بن جعفر C" در فارس - قیام "محمدبن حسین بن حسن" در یمن - قیام"جعفر بن زید بن علی" در واسط - قیام "زیدبن موسی بن جعفر C"، برادر امام رضا علیه السلام معروف به "زیدالنار" در بصره - قیام "ابراهیم بن موسی بن جعفر C"در یمن که او علاوه بر یمن، مکه را نیز به تصرف خود در آورد.
[۱]: . عیون اخبار الرّضا علیه السلام، ج ۱، ص ۱۶۵
یک قمقمه دریا....
https://eitaa.com/zandahlm1357
CQACAgQAAxkDAAFl4pliX_g_iDh_OLSGaSteSXmrnLw6_AACvgoAAu-1cVAMYwXfYGNNEyQE.mp3
3.93M
🔳 #شهادت_امام_علی(ع)
🌴بارشو بسته از این دیار سرد و تیره
🌴شده با چشمای خیس به آسمونا خیره
🎤 #حسن_عطایی
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🎥چگونه میگوییم در زمان امام زمان(عج) عدل در تمام جهان وجود دارد در حالیکه در زمان حکومت حضرت علی(ع)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇
استاد میشه لطف کنید در مورد سرداب که تو سامراست، مفصلا توضیح بفرمایید.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇
💠این سردابی که در سامرا هست.. دوستان خوب توجه بکنند یک شبهه ای که وهابی ها مطرح می کنند امام زمان شیعیان در سرداب به غیبت رفت و از سرداب هم ظهور می کند و امثال اینها.. نه این درست نیست و ما نه اعتقاد داریم امام زمان (عج) از سرداب به غیبت رفت و نه اعتقاد داریم امام زمان از سرداب ظهور میکند.
☝️🏻خُب، پس چرا می گویند سرداب مقدس.. و حتی زیارت نامه هم دارد همان زیارت معروف سرداب که بارها خدمتتان گفتم. کجای مفاتیح هست؟ وسط های مفاتیح زیارت آل یاسین است بعد زیارت آل یاسین یک دعایی است بعد آن دعا زیارتی است به نام زیارت سرداب. حالا شاید در مفاتیح زیارت سرداب نوشته نباشد ولی جایگاهش مشخص است. بعد از زیارت آل یاسین یک دعایی است بعد از آن دعا یک زیارتی است فکر کنم با این فراز شروع می شود «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلِیفَةَ اللهِ وَ خَلیفَةَ ابائِهِ الْمَهْدِیّینَ..»
📜این زیارت سرداب این قدر مهم است، من یادم است استاد ما در کلاس به ما می گفت (به نقل از یکی از بزرگان می گفت، به نقل از خودش نه) اگر کسی 40 روز این زیارت سرداب را بخواند تغییر و تحولات معنوی خوبی روی او ایجاد می شود. واقعا زیارت عجیبی است حتما بخوانید خیلی ثواب می کنید.
🔺حالا این سرداب چه خاصیتی دارد که زیارت دارد! سرداب از این لحاظ مقدس است که..
1⃣-محل عبادت سه امام هادی (ع) و امام عسکری (ع) و امام زمان (عج) بود. ما این توفیق را داشتیم نجف که رفتیم خانه ی امام کنار حرم امیرالمومنین (ع) رفتیم دیدیم، سرداب را هم رفتیم دیدیم. خانه های قدیمی در کشورهای عربی گرم بود کولر و پنکه هم آن زمان نبود، اینها یک منطقه ای بود تقریبا زیر زمین خانه شان آب خنک رفت و آمد می کرد، به خاطر این آب سرد که رفت و آمد می کرد هوای آن پایین معتدل و خنک می شد تابستانها آنجا می رفتند. سرداب یعنی سرد، آب- آب سرد منظور این طوری است.
2⃣-نکته ی دوم، محل تولد امام زمان (عج) بود پس محل تولد امام زمان سرداب هست، نه محل غیبت و ظهورش! به همین خاطر سرداب مقدس می گویند. بعد آن داستان معروفی که سید بن طاووس می گوید من صدای امام زمان (عج) را شنیدم که امام دارد دعا می کند که خدایا شیعیان ما را ببخش و... این هم در همان سرداب امام زمان (عج) مشغول مناجات بود. از این لحاظ شده سرداب مقدس.
#پرسش_پاسخ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: #استاد_احسان_عبادی
(👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)