#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
رحمةاللَّه في المختصر الذي له في اصول الفقه... » (۲۰) ثانياً در آن، مباحث بسياري با عبارات كوتاه آمد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
و در جاي ديگر بطور كلي چنين: «اتفقت الامامية علي ان العقل يحتاج في علمه و نتائجه الي السمع، و انه غير منفك عن سمع ينبه العاقل علي كيفية الاستدلال
و اجمعت المعتزلة... علي خلاف ذلك و زعموا ان العقول تعمل بمجردها عن السمع و التوقيف... » (۲۹) اين گونه تصريحات در كلمات مفيد فراوان است. با اين همه سنديت نقل را در جايي ميپذيرد كه برهان عقلي بر امتناع آن قائم نباشد، و لذا در باب ظهور معجزات از ائمه (عليهم السّلام) پيش از آن كه ورود دليل سمعي بر آن را ذكر كند، ميگويد: «فانّه من الممكن الذي ليس بواجب عقلا ولا ممتنع قياساً» (۳۰) شبيه اين سخن را نيز در، موارد ديگري تكرار كرده است (۳۱) ولي در «تصحيح اعتقادات الاماميه» كه تعليق بر «اعتقادات شيخ صدوق» است پس از حكم به ردّ حديث مخالف قرآن، صريحتر از هر جاي ديگر اعلام ميكند كه: «وكذلك ان وجدنا حديثاً يخالف احكام العقول اطرحناه، لقضية العقل بفساده» (۳۲) در اين بيان علاوه بر اين كه حديث مخالف حكم عقل را رد ميكند، پايه و مبناي همين را نيز حكم عقل ميداند و بدينترتيب بطور مضاعف بر حجيت استدلال عقلي تاكيد ميورزد. اعتماد بر استدلال عقلي در مكتب مستقل شيخ مفيد تا بدان حد است كه در بحث، «الالم للمصلحة دون العوض» پس از آن كه نظر يگانه ي خود را كه در آن با هيچيك از عدليّه و مرجئه شريك نيست، بيان ميكند با اعتماد به نفس كم نظيري ميگويد: «وقد جمعت فيه بين اصول يختص بي جمعها دون من وافقني في العدل و الا رجاء، بما كشف لي في النظر عن صحته، و لم يوحشني من خالف فيه، اذبالحجةلي اتم انس ولا وحشة من حق و الحمدللَّه» (۳۳) با توجه به اين كه در بحث الم و بحثهاي متفرع بر لطف، عموماً به ادله ي
عقلي - و نه سمعي - استناد كرده، بنابراين منظورش از حجت در عبارت ياد شده همان استدلال عقلي است. وارد شدن عنصر «سمع» در بناي مكتب كلامي شيخ مفيد موجب آن شده است كه به مدد بيانات ائمه (عليهم السّلام) بسياري از مباحث دشوار كه دست يافتن به سخن حق در آن، مسيري طولاني را ميطلبد، به آساني در مجموعه ي كلامي آن بزرگوار جاي گيرد و خط سير كلامي شيعه پس از مفيد را از انحرافها و اضطرابهاي فكري نجات بخشد. براي نمونه ميتوان اشاره كرد كه در مسأله ي صفات باري، معتزله از نفي صفات در كلمات واصل بن عطاء و نظريه ي نيابت ذات از صفات، تا رسيدن به نظريه توحيد به معناي عدم زياده ي صفات بر ذات و اين كه صفات حق تعالي عين ذات او در وجود است، راه درازي را پيموده اند، در حالي كه اين مسأله در كلمات مفيد، متخذ از سمع يعني نهج البلاغه و روايات صادره از ائمه (عليهم السّلام) است. حتي از اين روايات استفاده ميشود كه اين مباحث در زمان ائمه (عليهم السّلام) ميان شيعيان مطرح بوده و درباره ي آن از منبع لايزال علم اهل بيت استفاده ميكرده اند (رجوع شود به كافي ج ۱ ص ۱۰۷ باب صفات الذات و به فصول گوناگون از توحيد صدوق و خطبه نهج البلاغه). نكته ي قابل توجه اين است كه در رسالههاي مختصر كلامي مانند: «النكت في مقدمات الاصول» حتي در باب صفات باري نيز - كه در اوائل المقالات استدلال سمعي را مرجع يگانه در آن باب معرفي ميكرد - به استدلال عقلي در كنار استدلال سمعي متوسل ميشود. مثلاً در اين عبارت: «فان
قال: ماالدليل علي انّه قادر؟ فقل: تعلق الافعال به مع تعذّرها في البدائة علي العاجز... » و باز: «ما الذي يدل علي انّه عالم؟ فقل: ما في افعاله من الاتقان و التظافر علي الاتساق، و تعذّر ماكان بهذه الصفه في البدائة علي الجاهل» و به همين ترتيب در باب سميع و بصير و حكيم و هكذا. (النكت في مقدمات الاصول ص ۳۳ - ۳۴). اين را نمي توان عدول از مبناي ياد شده در اوائل المقالات به شمار آورد. پيشتر گفته شد كه به احتمال قوي رسالههاي مختصري كه شيخ مفيد به ترتيب سؤال و جواب نوشته، دستورالعملي براي نوآموزان جدل كلامي يا شيعيان دور دستي است كه به استادي چون مفيد دسترسي ندارند و شيخ بزرگوار در آن رساله ها، ممشاي بحث عقلي را كه براي مواجهه با هر مخاطبي قابل استفاده تر است، برگزيده است. بدين گونه مشخص ميگردد كه جمع ميان حجّت عقلي و دليل نقلي در مشي كلامي مفيد يكي از كارهاي
برجسته و ابداعي آن استاد كلّ است. اين جانب اميدوارم كه در اين مجمع علمي و تحقيقي، اين سرفصلهاي مهم و بسي جوانب درخشان ديگر از حيات علمي شيخ بزرگوار مفيد، مورد پيگيري قرار گيرد. در خاتمه ي اين مقال، شايسته است يادآوري شود كه آن نابغه ي عالي مقام اين جهاد علمي طولاني و پي افكندن كاخ دانش فقه و گشودن راه ميانه در كلام را در اوضاع و احوال اجتماعي دشواري انجام داده است. حكومت آل بويه در بغداد اگر چه فضاي مناسبي براي بحث آزاد علمي پديد آورد، اما به هيچ وجه مشكل برخوردهاي تعصب آميز فقهاء حنبلي و فشارهاي دستگاه حكومت عباسي بر شيخ مفيد
و عموم شيعيان را نتوانست حل كند. مظلوميت شيعيان كرخ بغداد و محنتهاي عظيمي كه بر آنا
ن و پيشواي بزرگوارشان وارد ميآمد، حقائقي است كه تاريخ بدان صريحاً گواهي داده است. به گماني شيخ مفيد غير از آن سه نوبت تبعيد كه در كتب تاريخ آن را ثبت كرده اند، در يك دوره ي تقريباً دو ساله در حدود سالهاي ۴۰۵ تا ۴۰۷ دچار گرفتاري و محنتي بوده است كه نوع آن هم به درستي روشن نيست. اين گمان از آن جا پديد ميآيد كه در قضاياي وفات سيد رضي شاگرد محبوب مفيد در سال ۴۰۶ با اين كه تفاصيل تشييع و ديگر خصوصيات آن در كتب مذكور است از شيخ مفيد كه علي القاعده بايد مكرر از او ياد شود، هيچ ذكري نيست. .....
#پیامهای مقام معظم رهبری
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
نيروى زمينى نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران، بايستي مثل سد فولادين غيرقابل نفوذ باشد. امروز،
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نيروى هوايى
در دوران جنگ، نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران كارها و اقداماتي كرد كه هر يك از آنها به عنوان يك افتخار ملي قابل ثبت است.
حضور ايمان و انگيزه و روشن بيني و آزادي خواهي در جمع نيروهاي مسلح - و بخصوص نيروي هوايي - مسئله يي است كه هم نبايد هرگز فراموش شود، هم همين مسئله بود كه حوادث و افتخارات بعدي را رقم زد.
#کلمات قصار نویسنده ؛آیت الله العظمی سید علی خامنه ای(دام ظله)
https://eitaa.com/zandahlm1357
راز پُرشکوه و افتخاربخشِ این نظام و ماندگاریِ این نظام همین دو کلمه است:
یعنی «جمهوری» و «اسلامی». کار بزرگ امام بزرگوار ما این بود که این فکر را، این نظریّه را خلق کرد، آن را وارد میدان نظریّههای سیاسی گوناگون کرد، بعد به آن تحقّق بخشید، عینیّت بخشید. کار بزرگ امام این است.«رهبر معظم انقلاب»
▪️ ۱۴ خرداد سالروز رحلت امام خمینی(ره) تسلیت باد.
🖤اینجا #قلب_ایران است ؛
⭕️قطعا...
بعضی از گمانها گناه است.
📚[سوره #حجرات - آیه 12]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقاطعی شاهکار و بیاد ماندنی از سه قاری برتر جهان اسلام
استاد مصطفی اسماعیل
استاد منشاوی
استاد عبدالباسط
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هر روز با امام رضا
@zandahlm1357
@HashtominEmam
آرشیو
مطالب صفحه هرروز با امام رضا (ع)
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
ديوها در عهد سليمان نوشتند از اين دو طايفه (ديوها، و هاروت و ماروت) ميآموختند (چيزهايي را كه ميت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
۱۶ و فرموده است (و هر كس كه در آسمانها و زمين است و هر كس كه در نزد اوست (يعني فرشتگان) از اوست از عبادت او سر باز نمي زنند درمانده نمي شوند شب و روز تسبيح ميگويند) ۱۷
و باز در حق آنها فرموده است (بلكه آنها بندگان مورد تكريمند و از او در گفتار سبقت نمي گيرند و به امر او عمل ميكنند آنچه را پيش رو دارند از پشت سرشان علم دارد شفاعت براي كس نكنند مگر براي كسي كه خدا از او خشنود شده است و خود از ترس او بيمناكند) ۱۸. حضرت سپس فرمود: اگر چنان باشد كه اينها ميگويند كه خداوند آن فرشتگان را جانشينان خود در زمين قرار داد و آنها در دنيا همچون پيامبران و يا امامان بودند، پس بايد گفت كه از پيامبران و امامان (ع) قتل نفس و زنا سر ميزند. حضرت آن گاه فرمود: مگر نمي داني كه خداوند عزّوجلّ هرگز دنيا را از پيغمبر يا امامي از جنس بشر خالي نگذاشته است؟! مگر نه اين است كه خداوند عزّوجلّ ميفرمايد (پيش از تو نفرستاديم مگر مرداني از مردم آباديها كه به آنان وحي كرديم) ۱۹ پس خداوند خبر داده است كه فرشتگان را به زمين نفرستاده است كه امام و حاكم باشند، بلكه فرشتگان به سوي پيامبران خدا فرستاده ميشوند (تا به انسان وحي رسانند). محمد بن زياد و محمد بن يسار گويند: به آن جناب عرض كرديم: پس بنابر اين، ابليس هم فرشته نبوده است، فرمود: آري; فرشته نبود بلكه از نوع جنّ بود، آيا نشنيده ايد كه خداي عزّوجلّ ميفرمايد (و آن گاه كه به فرشتگان گفتيم: براي آدم
به سجده افتيد و همگي به سجده افتادند مگر ابليس كه از جنيان بود) ۲۰ پس خداوند عزّوجلّ خبر داده است كه ابليس از جنيان بود، و هم اوست كه خداي عزّوجلّ درباره اش ميفرمايد (و جن را، پيش از اين از آتش تَفَنده (يا آتش بي دود) آفريديم) ۲۱. امام حسن بن علي (عسكري) (ع) فرمود: پدرم از جدم از حضرت رضا از پدران بزرگوارش از علي (ع) برايم روايت كرد كه فرمود: رسول خدا (ص) فرمود: خداوند عزّوجلّ ما خاندان محمد را و پيامبران را و فرشتگان مقرب را برگزيده است، و هيچ يك از اينان را برنگزيد مگر آن كه ميدانست اينان مرتكب عملي نمي شوند كه به سبب آن از ولايت او خارج شوند، و دست حمايت و عصمت او را از سر خود قطع كنند، و به جرگه كساني بپيوندند كه سزاوار عذاب و خشم او هستند. دو راوي ياد شده گفتند: به آن حضرت عرض كرديم. براي ما روايتي نقل شده است كه چون رسول خدا (ص) علي (ع) را به امامت منصوب فرموده خداوند عزّوجلّ ولايت و دوستي او را در آسمان هر گروهي از مردم و فرشتگان عرضه داشت ولي آنها از پذيرش آن امتناع ورزيدند و خداوند آنها را به قورباغه تبديل كرد، حضرت فرمود: پناه به خدا! اين جماعت بر ما دروغ ميبندند و افترا ميزنند. فرشتگان فرستادگان
و پيغامبران خدا هستند; بنابر اين، آنها نيز همچون ساير انبياء و رسولان او به سوي خلق ميباشند، آيا از پيامبران و رسولان كفر سر ميزند؟ عرض كرديم: خير، فرمود: فرشتگان نيز اين گونه اند. همانا فرشتگان مخلوقاتي عظيم الشأن و جليل القدر هستند۲۲. ۶- صدوق از تميم بن عبدالله بن تميم قرشي (رض)، از پدرش، از احمد بن علي انصاري، از علي بن محمد بن جهم روايت كرده است كه گفت: شنيدم مأمون از حضرت علي بن موسي الرضا (ع) درباره روايتي پرسيد كه مردم راجع به زهره نقل ميكنند و ميگويند زهره نام زني بود كه هاروت و ماروت گرفتار و دلباخته او شدند، و همچنين درباره آنچه كه راجع به (ستاره) سهيل
روايت ميكنند و ميگويند باجگيري در يمن بوده است، سؤال كرد، حضرت رضا (ع) فرمود: اين كه ميگويند آن دو تبديل به دو ستاره شدند حقيقت ندارد; بلكه به دو جانور دريايي تبديل شدند، و مردم اشتباها خيال كردند كه به دو ستاره تبديل گشتند، خداوند عزّوجلّ هيچ گاه دشمنان خود را به صورت نورهايي درخشان مسخ نمي كند و آن گاه آنها را تا آسمان و زمين باقي است، باقي بگذارد، موجود مسخ شده بيش از سه روز باقي نمي ماند و بعد از سه روز ميميرد و چيزي از نسل آن باقي نمي ماند، و امروزه موجود مسخ شده اي در
روي زمين وجود ندارد.....
#دانستنیهای امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
حكمت ۱۲ أَحْسَنُ النَّاسِ مَعَاشاً مَنْ حَسَّنَ مَعَاشَ غَيْرِهِ فِي مَعَاشِهِ بهترين رهرو به راه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حكمت ۱۳
الْعَقْلُ حِبَاءٌ مِنَ اللَّهِ وَ الْأَدَبُ كُلْفَةٌ
رضا سِبط پاك رسول امين
كه نتوان سر از خدمتش تافتن
بگفتا: خرد بخشش ايزدي است
ادب را به كوشش توان يافتن
#چهل حکمت رضوی (ع)
نویسنده✍علی باقر زاده
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🎥رجعت، ریشه در قرآن دارد #استاد_کلباسی #گامی_به_سوی_ظهور 🔶🔹🔶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رجعت، ریشه در قرآن دارد
#استاد_کلباسی
#گامی_به_سوی_ظهور
🔶🔹🔶
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: لب نوش شب هجران تو ای دوست سحر خواهد شد روشن از دیدن تو دیده تر خواهد شد [صفحه ۶۹] آرزو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
شمس عالمیان
دلم ز دوری رویت قرار و تاب ندارد
میان ما و رخت جز گنه حجاب ندارد
به اشک دیده نوشتم هزار نامه برایت
مگر که نامه بیچارگان جواب ندارد
نسیم صبح سلامم به دلبرم برسان
بگو جواب سلامم مگر ثواب ندارد
به آسمان جمالت ستاره نازیباست
که تاب دیدن روی تو آفتاب ندارد
نشسته دیده نازت میان صف زده مژگان
شکوه صف زده مژگان تو شهاب ندارد
تو شمس عالمیانی ز روی پرده بیفکن
که آفتاب به رخسار خود نقاب ندارد
[صفحه ۷۰]
هر آن کسی که به دل عشق روی ماه تو دارد
به شام اول قبرش یقین عذاب ندارد
چو سر ز خاک بر آرد به عرصه گاه قیامت
به زیر سایه لطف دگر عقاب ندارد
محاسبات الهی اگر چه سخت و دقیق است
محب یوسف زهرا غم حساب ندارد
اگر چه آتش دوزخ هزار شعله فروزد
یقین اثر به دل و سینه کباب ندارد
به ناله دل سوزان هاشمی نظری کن
اگر چه تاب نگاهت دل خراب ندارد
#آثار دعا براي فرج امام زمان علیه السلام
نویسنده:
حسین هاشمی نژاد
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مردهاند...
.......:
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
خسته شده اند. عقب نشینی تاکتیکی آنها تبدیل به عقب نشینی دائمی میشود. [صفحه ۷۸] بچهها هنوز آماده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا