دیدگاه فقهی امام خمینی در باره موسیقی
🆔 https://eitaa.com/zandahlm1357
نظرات امام خمینی در باب موسیقی
امام خمینی در تحریرالوسیله مینویسد: «غنا تنها نیکو ادا کردن صدا نیست، بلکه کشیدن صدا و ترجیع آن به کیفیتی است که طربناک بوده و با مجالس لهو و شادی و آلات لهو و لعب تناسب داشته باشد و ازاین جهت فرقی نمیکند که در کلام حقی مثل قرآن و دعا و مرثیه یا غیر آن مانند شعر یا نثر به کار گرفته شود. بلکه اگر در چیزی که اطاعت خدا با آن می شود استفاده گردد، عقابش بیشتر است...
روابط عمومی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره):
۱- مقدمه: فقها و متخصصان امور دینی با استناد به آیات و روایات در ارتباط با حلیت و حرمت موسیقی مباحث مختلفی را مطرح کرده اند. در گذشته اغلب فقها موسیقی را رد میکردند و حکم به حرمت آن میدادند؛ زیرا در زمانهای گذشته، کارکرد موسیقی را بیشتر منفی ارزیابی میکردند و آن را وسیله ای برای خوشگذرانی در دربار پادشاهان میدیدند. فقها برای غنا و موسیقی کارکرد مثبتی متصور نبودند. امامخمینی نیز پیش از انقلاب اسلامی و در دوران حکومت پهلوی همین دیدگاه را داشتند؛ اما بعد از انقلاب اسلامی و در عرصۀ عمل و حکومتداری، دایرۀ موسیقی را بازتر و آن را شامل موسیقی مذموم و موسیقی مفید دانستند. به این معنا که موسیقی میتواند در خدمت آرمانها و اصول انقلاب اسلامی نیز قرار گیرد و از این جهت دارای منافع باشد. این فتواهای شجاعانۀ امامخمینی راه را برای اجرای موسیقیهایی با کارکرد انقلابی و با محتوای مثبت باز گذاشت. در این مقاله که توسط مینا آونج(دانشجوی مقطع دکتری رشتۀ تاریخ انقلاب اسلام) به رشته تحریر درآمده است، تلاش شده است به کنکاش پیرامون آرای امامخمینی درباب موسیقی پرداخته شود و تطورات نظری ایشان در این باب بررسی گردد.
۲. تعریف مفاهیم
۲-۱.موسیقی
واژهای عربی از ریشۀ یونانی موزیک است و موزیک از موزا یعنی هریک از نُه الهۀ اساطیری یونان که حامی هنرهای زیبا بوده اند، گرفته شدهاست. [۱] در اصطلاح، موسیقی بهمعنای صنعت آهنگها و نغمه ها، دانش سازها و آوازها و علم الحان ـآواز و نغمهـ است. [۲] فارابی هم موسیقی را به معنی الحان (لحنها) معرفی کرده و لحن را بر مجموعه ای از نغمه هایی که از هرجایی و از هر جسمی شنیده شود و نغمههایی که زاییدۀ صوت انسان است، اطلاق میکند.[۳]
۲-۲.غنا
در لغتنامۀ دهخدا غنا به چهار صورت معنا شدهاست: ۱. سرود؛ ۲. آواز خوش که طربانگیز باشد؛ ۳. نغمه و سرودخوانی؛ ۴. آواز خوش طربانگیز.[۴] آنچه که از این تعاریف لغوی برمی آید این است که موسیقی اعم از غنا است و شامل موسیقی سازی و آوازی است و غنا هم بهمعنای آواز خوش، بخشی از موسیقی می شود.
۳. حکم موسیقی و غنا در نگاه فقهای شیعه
موسیقی تا پیش از گسترش وسایل ارتباطجمعی در جامعه نقشی پررنگ نداشت؛ لذا فقها در گذشته به موضوع موسیقی و غنا ورود همهجانبه ای نکردند و تنها به آن به چشم موضوعی که برخی افراد با آن در ارتباط هستند، نگریسته اند و لذا درباب آن فتوایی صادر کرده اند. دلیل این امر را میتوان نخست در آمیختگی آوازها و سرودها با مسائل حرام دیگر دانست. همین آمیختگی برای مسلمانان متعهد و معتقد کافی بوده تا از آن پرهیز کنند. دوم اندکبودن موارد و کم تأثیربودن موضوع خوانندگی و سرود در جامعه تا زمانی که رادیو و تلویزیون و سایر وسایل صوتی اختراع نشده بود و همۀ مردم جامعه به نوعی با آن سروکار نداشتند و موضوع سرودها و شعرها تا اینپایه با فرهنگ و اخلاق مردم ارتباط پیدا نکرده بود، لذا نیاز به تبیین احکام و حدود موضوع غنای حرام و خوانندگی تا این اندازه احساس نمیشد.[۵]
در فقه شیعه، غنا را عموماً آوازی می دانند که دارای عناصر خاصی باشد. نراقی در مستند الشیعه فی الحکام شریعه دوازده تعریف از غنا و عناصر آن را که پیش از او توسط علمای شیعه ارائه شده، ذکر کردهاست:
۱. صوت مطرب؛ ۲. صوت دارای ترجیع؛ ۳. صوت دارای ترجیع و اطراب باهم؛ ۴. ترجیع؛ ۵. تطریب؛ ۶. ترجیع همراه با تطریب؛ ۷. رفع صوت همراه با ترجیع؛ ۸. مد (کشدارکردن صوت)؛ ۹. مد صوت با یکی از ویژگیهای ترجیع و تطریب یا هردو ویژگی؛ ۱۰. تحسین صوت (خوشخواندن) ۱۱. مد صوت و موالات آن؛ ۱۲. صوت موزون و قابلفهم که قلب را تکان دهد. وی درنهایت غنا را اینگونه تعریف میکند: «غنا مد صوت با ترجیع طرب انگیز است، اعم از اینکه شادکننده یا ناراحتکننده باشد».[۶] گاهی فقها این دو مفهوم (موسیقی و غنا) را بهجای هم به کار بردهاند تا جایی که بهنظر میرسد در این زمینه خلطی صورت گرفتهاست. .......
https://eitaa.com/zandahlm1357
@shervamusiqiirani-5 - تصنیف : سفر بخیر.mp3
968.7K
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍂🌺🍂
🌺
به کجا چنین شتابان ؟
گون از نسیم پرسید
دل من گرفته زینجا
هوس سفر نداری
ز غبار این بیابان ؟
همه آرزویم اما
چه کنم که بسته پایم
به کجا چنین شتابان ؟
به هر آن کجا که باشد به جز این سرا سرایم
سفرت به خیر ! اما تو و دوستی خدا را
چو از این کویر وحشت به سلامتی گذشتی
به شکوفه ها به باران
برسان سلام ما را
#محمدرضا_شفیعی_کدکنی
🌺
🍂🌺🍂
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🆔 https://eitaa.com/zandahlm1357
۲۷۴. هریک از شما باید آنچه را که موجب دوستی ما میشود، پیشینه خود سازد و از هر آنچه موجب خشم و ناخشنودی ما میگردد، دوری گزیند. احتجاج طبرسی
۲۷۵. نادانها و کم خردان شیعه و کسانی که یک بال مگس بر دین آنها ترجیح دارد، باعث رنجش خاطر ما شده اند.
احتجاج طبرسی
https://eitaa.com/zandahlm1357
سلام لطفا
#اندڪی_تأمل🇮🇷👇
eitaa.com/joinchat/3717922818Ca7721d8525
.......:
📰 باجه -روزنامه - امروز- پنج شنبه ۱۹
خرداد ۱۴۰۱
تازنده ایم رزمنده ایم
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴رکوردشکنی دولت سیزدهم در تجارت خارجی
بهادری جهرمی سخنگوی دولت:
🔹در طول ۶ ماه حجم معاملات تجاری را ۲ برابر کردیم.
🔹حجم تجارت خارجی ما رکورد شکست و از ۱۰۰ ملیون دلار گذاشت.
🔹اقتصاد مردم اولویت ما در وزارت خارجه است.