eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
47.8هزار عکس
34.8هزار ویدیو
1.6هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
نظرات امام خمینی در باب موسیقی امام خمینی در تحریرالوسیله می­نویسد: «غنا تنها نیکو ادا کردن صدا نیست، بلکه کشیدن صدا و ترجیع آن به کیفیتی است که طربناک بوده و با مجالس لهو و شادی و آلات لهو و لعب تناسب داشته باشد و ازاین ­جهت فرقی نمی­کند که در کلام حقی مثل قرآن و دعا و مرثیه یا غیر آن مانند شعر یا نثر به کار گرفته شود. بلکه اگر در چیزی که اطاعت خدا با آن می­ شود استفاده گردد، عقابش بیشتر است... روابط عمومی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره):  ۱- مقدمه: فقها و متخصصان امور دینی با استناد به آیات و روایات در ارتباط با حلیت و حرمت موسیقی مباحث مختلفی را مطرح کرده ­اند. در گذشته اغلب فقها موسیقی را رد می­کردند و حکم به حرمت آن می­دادند؛ زیرا در زمان­های گذشته، کارکرد موسیقی را بیشتر منفی ارزیابی می­کردند و آن را وسیله ­ای برای خوش­گذرانی در دربار پادشاهان می­دیدند. فقها برای غنا و موسیقی کارکرد مثبتی متصور نبودند. امام‌خمینی نیز پیش از انقلاب اسلامی و در دوران حکومت پهلوی همین دیدگاه را داشتند؛ اما بعد از انقلاب اسلامی و در عرصۀ عمل و حکومت­داری، دایرۀ موسیقی را بازتر و آن را شامل موسیقی مذموم و موسیقی مفید دانستند. به ­این­ معنا که موسیقی می­تواند در خدمت آرمان­ها و اصول انقلاب اسلامی نیز قرار گیرد و از این­ جهت دارای منافع باشد. این فتواهای شجاعانۀ امام‌خمینی راه را برای اجرای موسیقی‌هایی با کارکرد انقلابی و با محتوای مثبت باز گذاشت. در این مقاله که توسط  مینا آونج(دانشجوی مقطع دکتری رشتۀ تاریخ انقلاب اسلام) به رشته تحریر درآمده است، تلاش شده ‌است به کنکاش پیرامون آرای امام‌خمینی درباب موسیقی پرداخته شود و تطورات نظری ایشان در این باب بررسی گردد.   ۲.­ تعریف مفاهیم ­ ۲-۱.موسیقی  واژه­ای عربی از ریشۀ یونانی موزیک است و موزیک از موزا یعنی هریک از نُه الهۀ اساطیری یونان که حامی هنرهای زیبا بوده اند، گرفته شده‌است. [۱] در اصطلاح، موسیقی به‌معنای صنعت آهنگ­ها و نغمه­ ها، دانش سازها و آوازها و علم الحان ‌ـ‌آواز و نغمه‌ـ‌ است. [۲] فارابی هم موسیقی را به ­معنی الحان (لحن‌ها) معرفی کرده و لحن را بر مجموعه­ ای از نغمه­ هایی که از هرجایی و از هر جسمی شنیده شود و نغمه‌هایی که زاییدۀ صوت انسان است، اطلاق می­کند.[۳] ­ ۲-۲.غنا در لغت‌نامۀ دهخدا غنا به چهار صورت معنا شده‌است: ۱. سرود؛ ۲. آواز خوش که طرب‌انگیز باشد؛ ۳. نغمه و سرود‌خوانی؛ ۴. آواز خوش طرب‌انگیز.[۴] آن‌چه که از این تعاریف لغوی برمی ­آید این است که موسیقی اعم از غنا است و شامل موسیقی سازی و آوازی است و غنا هم به‌معنای آواز خوش، بخشی از موسیقی می ­شود. ۳.­ حکم موسیقی و غنا در نگاه فقهای شیعه موسیقی تا پیش از گسترش وسایل ارتباط‌جمعی در جامعه نقشی پر‌رنگ نداشت؛ لذا فقها در گذشته به موضوع موسیقی و غنا ورود همه‌جانبه­ ای نکردند و تنها به آن به چشم موضوعی که برخی افراد با آن در ارتباط هستند، نگریسته­ اند و لذا درباب آن فتوایی صادر کرده­ اند. دلیل این امر را می­توان نخست در آمیختگی آوازها و سرودها با مسائل حرام دیگر دانست. همین آمیختگی برای مسلمانان متعهد و معتقد کافی بوده تا از آن پرهیز کنند. دوم اندک‌بودن موارد و کم تأثیر‌بودن موضوع خوانندگی و سرود در جامعه تا زمانی که رادیو و تلویزیون و سایر وسایل صوتی اختراع نشده بود و همۀ مردم جامعه به نوعی با آن سروکار نداشتند و موضوع سرودها و شعرها تا این‌پایه با فرهنگ و اخلاق مردم ارتباط پیدا نکرده بود، لذا نیاز به تبیین احکام و حدود موضوع غنای حرام و خوانندگی تا این ­اندازه احساس نمی­­شد.[۵] در فقه شیعه، غنا را عموماً آوازی می­ دانند که دارای عناصر خاصی باشد. نراقی در مستند الشیعه فی الحکام شریعه دوازده تعریف از غنا و عناصر آن را که پیش از او توسط علمای شیعه ارائه شده، ذکر کرده‌است: ۱. صوت مطرب؛ ۲. صوت دارای ترجیع؛ ۳. صوت دارای ترجیع و اطراب باهم؛ ۴. ترجیع؛ ۵. تطریب؛ ۶. ترجیع همراه با تطریب؛ ۷. رفع صوت همراه با ترجیع؛ ۸. مد (کش‌دار‌کردن صوت)؛ ۹. مد صوت با یکی از ویژگی­های ترجیع و تطریب یا هردو ویژگی؛ ۱۰. تحسین صوت (خوش‌خواندن) ۱۱. مد صوت و موالات آن؛ ۱۲. صوت موزون و قابل‌فهم که قلب را تکان دهد. وی درنهایت غنا را این‌گونه تعریف می‌کند: «غنا مد صوت با ترجیع طرب­ انگیز است، اعم از این‌که شاد‌‌کننده یا ناراحت‌‌کننده باشد».[۶] گاهی فقها این دو مفهوم ‌(موسیقی و غنا) را به‌جای هم به ­کار برده‌اند تا جایی که به‌نظر می­رسد در این زمینه خلطی صورت گرفته‌است. ....... https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
@shervamusiqiirani-5 - تصنیف : سفر بخیر.mp3
968.7K
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍂🌺🍂 🌺 به کجا چنین شتابان ؟ گون از نسیم پرسید دل من گرفته زینجا هوس سفر نداری ز غبار این بیابان ؟ همه آرزویم اما چه کنم که بسته پایم به کجا چنین شتابان ؟ به هر آن کجا که باشد به جز این سرا سرایم سفرت به خیر !‌ اما تو و دوستی خدا را چو از این کویر وحشت به سلامتی گذشتی به شکوفه ها به باران برسان سلام ما را 🌺 🍂🌺🍂 🍃🍂🌺🍃🍂🌺 ✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🆔 https://eitaa.com/zandahlm1357
۲۷۴. هریک از شما باید آنچه را که موجب دوستی ما می‌شود، پیشینه خود سازد و از هر آنچه موجب خشم و ناخشنودی ما می‌گردد، دوری گزیند. احتجاج طبرسی ۲۷۵. نادان‌ها و کم خردان شیعه و کسانی که یک بال مگس بر دین آنها ترجیح دارد، باعث رنجش خاطر ما شده اند. احتجاج طبرسی https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......: 📰 باجه -روزنامه‌ - امروز- پنج شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ تازنده ایم رزمنده ایم https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴رکوردشکنی دولت سیزدهم در تجارت خارجی بهادری جهرمی سخنگوی دولت: 🔹در طول ۶ ماه حجم معاملات تجاری را ۲ برابر کردیم. 🔹حجم تجارت خارجی ما رکورد شکست و از ۱۰۰ ملیون دلار گذاشت. 🔹اقتصاد مردم اولویت ما در وزارت خارجه است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 کارشناس چینی: 🔹یونان نباید وارد بازی علیه ایران می‌شد/معلوم بود که ایران این حرکت‌ را جبران می‌کند/در واقع یونان فریب خورد و فکر نمی‌کرد مسئله این مقدار پیچیده شود...😏