#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: ۶-۳-۳-۱- عدم رعایت پوشش و رفتار مناسب زنان در داخل ادارات من به خصوص تأکید میکنم، نسبت به
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
۶-۴-۳-۱- تبیین کیفیت برخورد زن و مرد در قانون و اخلاق اسلامی
تصویر کیفیت برخورد زن و مرد در اخلاق اسلامی و قانون اسلامی هم به نظر ما بایستی بیش تر رویش کار شود. بعضی متدیّن هم هستند، امّا چون با مفاهیم اسلامی درست آشنا نیستند و اخلاقیات مرتبط با روابط زن و مرد را در اسلام درست نمی دانند، تدیّنشان موجب نمی شود که از غلظتشان کم شود، از تحکّم و زورگوئی شان بکاهد؛ نه، هم متدیّن ا ند، هم آن تحکّمها و زورگوییها را دارند؛ این هم باید اصلاح شود. اخلاق اسلامی در روابط زن و مرد – به خصوص در داخل خانواده - باید مورد توجّه قرار بگیرد. [۱]
۷-۴-۳-۱- طرّاحی پشتوانه ی قانونی و ضمانت اجرایی لازم برای تحقّق خواسته ی اسلام
نظر اسلام در باب خانواده و جایگاه زن در خانواده، نظر خیلی روشنی است... ولی در عین حال تحقّق خواسته ی اسلام در خانواده، یک امری است که با این بیانات تمام نمی شود، حل نمی شود؛ احتیاج به پشتوانه ی قانونی، پشتوانه ی اجرایی و ضمانت اجرایی دارد؛ و این کار باید انجام بگیرد... البته این جور نیست که ما فکر کنیم غربیها در این زمینه از ما جلویند؛ ابداً. بنده آمارهای زیادی دارم، این خانم محترم هم آمارهایی را ذکر کردند؛... ما به آنها که نگاه نمی کنیم، آنها که الگوی ما نیستند. ما در محیط خانواده کمبودهای زیادی داریم؛ احتیاج دارد به پشتوانه ی قانونی، به تضمین قانونی، به تضمین اجرائی؛ و این باید تحقّق پیدا کند. این مسئله از جمله ی عرصهها و میدانهایی است که در داخل کشور در این زمینه کم کار شده و باید کار شود. [۲]
----------
[۱]: . بیانات در دیدار گروه کثیری از بانوان نخبه در آستانه ی سالروز میلاد حضرت زهرا (س) ۱۳-۰۴-۱۳۸۶.
[۲]: . بیانات در دیدار با بانوان نخبه ۱-۳-۱۳۹۰.
۸-۴-۳-۱- اصلاح قوانین و قراردادن قوانین سخت برای جلوگیری از ظلم به زن
جامعه، هم از لحاظ قانونی و هم از لحاظ اخلاقی، باید با کسانی که تعدّی
به زن را حقّ خودشان میدانند، برخورد سخت بکند؛ قانون هم باید در این زمینه مجازاتهای سختی را پیش بینی کند.... امّا به هرحال هر گونه ستم و هرگونه تعدّی جسمانی ای نسبت به زن، باید با برخورد بسیار سختی مواجه شود، تا در این زمینه جامعه ی اسلامی ما به آن سطحی که اسلام خواسته است، برسد... بعضی از قوانین در برخورد با زن و با مرد احتیاج به اصلاح دارد. باید کسانی که اهل این کارها هستند، مطالعه کنند، بررسی کنند و آن قوانین را درست کنند. [۱]
۹-۴-۳-۱- نصیحت و تهذیب مردان برای جلوگیری از بی عدالتی درباره ی زنان
البته این را من بارها گفته ام، الان هم میگویم؛ در جوامع ما هم - یعنی جوامع اسلامی و جامعه ی ایرانیِ خود ما - متأسّفانه مثل جوامع غربی یک بی عدالتی در ارتباطات خانوادگی زن و مرد وجود داشته؛ عمده هم مربوط به داخل خانواده است؛ این باید جلویش گرفته شود. یک مقداری با نصیحت امکان پذیر است؛... با تهذیب و اخلاق مردان هم امکان پذیر است. [۲]
۱۰-۴-۳-۱- زدودن باورهای غلط غربی از ذهن زن ایرانی با ارائه ی بحثها و کارهای اسلامی
به نظر من، آن چیزی که امروز مجموعه ی شما و هر مجموعه یی از زنان - که در شکلها و با هدفهای مختلف کار میکنند - بر عهده دارند، این است که باور غلطی را که فرهنگ غربی و اروپایی در این دهها سال اخیر در ذهن زن ایرانی وارد کرده است، بزداید. البته باور غلطی هم در گذشته بوده است؛ یعنی گرایش به برخی از شکلهای غلط مصرف و تجمّل، از گذشته هم وجود داشته است. با
ورود فرهنگ اروپایی، این مدگرایی و نوگرایی در مصرف، به شکل عجیبی تشدید شد. این، محاسبه شده و پیش بینی شده بود. سردمداران سیاستهای غربی - که غالباً صهیونیستها و استعمارگران بودند - به قصدی و با نیّتی این کار را کردند. این باورهای غلط را باید بزدایید؛ و این نمی شود، مگر با ارائه ی بحثها و کارهای اسلامی. اگر این کار بشود، ریشه ی این مشکلاتی که گاهی اوقات مطرح میشود - بدحجابی و رواج فساد و فحشا و این چیزها - به خودی خود کنده خواهد شد. اینها غالباً معلولند؛ علل، همان باورها و فرهنگها هستند که باید روی آنها کار بشود. [۱]
۱۱-۴-۳-۱- منفعل نشدن نسبت به موضع غرب بلکه طلبکاری از آنها برای اصلاح مواضعشان
چرا باید کسانی در زمینه ی زن، یا در زمینه ی حقوق بشر، طوری حرف بزنند که گویی ما باید بکوشیم خودمان را با نقطه نظرهای غربیها نزدیک و آشنا کنیم؟ آنها اشتباه میکنند. آنها باید نقطه نظرهای خود را به ما نزدیک کنند. آنها باید نسبت به مسأله ی زن و حقوق بشر و آزادی و دمکراسی، نقطه نظرهای غلط و باطل خودشان را تصحیح کنند و با نظرات اسلامی مواجه نمایند؛ نه این که عدّه ای از این طرف دچار انفعال شوند. [۲]
۱۲-۴-۳-۱- استفاده ی خردمندانه از تجربیّات دیگران و نه صِرفِ تقلید
برای ما، روش را احکام اسلام معیّن میکند. هر روش خردمندانه ی عقلایی را هم اسلام میپسندد و قبول
دارد. اگر تجربه ای در جایی باشد، مورد قبول است؛ امّا تقلید نه. استفاده ی خردمندانه از تجربیّات دیگران درست؛ امّا تقلید، غلط. لذا امروز کسانی که برای حقوق زن و برای رشد و شکوفایی استعدادهای زنان در کشور ما تلاش میکنند - که البتّه هم باید این تلاش انجام بگیرد - باید بدانند چه هدفی را دنبال میکنند و چه شعارهایی را باید مطرح نمایند. [۳]
----------
[۱]: . بیانات در همایش بزرگ بانوان در ورزشگاه آزادی به مناسبت جشن میلاد کوثر۳۰-۰۷-۱۳۷۶.
[۲]: . بیانات در دیدار گروه کثیری از بانوان نخبه در آستانه ی سالروز میلاد حضرت زهرا (س) ۱۳-۰۴-۱۳۸۶.
[۱]: . بیانات در دیدار با اعضای شورای فرهنگی، اجتماعی زنان ۱۶-۱۰-۱۳۶۹.
[۲]: . بیانات در دیدار با خانوادههای سرداران شهید استان تهران۱۷-۰۲-۱۳۷۶.
[۳]: . بیانات در همایش بزرگ بانوان در ورزشگاه آزادی به مناسبت جشن میلاد کوثر۳۰-۰۷-۱۳۷۶.
#زن و باز یابی هویت حقیقی
✍مقام معظم رهبری
https://eitaa.com/zandahlm1357
🔰 تلاشهای امام سجاد(ع) برای زنده نگاهداشتن قیام عاشورا
🔹برای علی بن الحسین(ع) فرصتی نظیر فرصت امام اباعبدالله(ع) پدر بزرگوارش پیدا نشد، همچنان که فرصتی نظیر فرصتی که برای امام صادق(ع) پدید آمد پیدا نشد، اما برای کسی که میخواهد خدمتگزار اسلام باشد همه مواقع فرصت است ولی شکل فرصتها فرق میکند.
🔸ببینید امام زین العابدین(ع) به صورت دعا چه افتخاری برای دنیای شیعه درست کرده؟! و در عین حال در همان لباس دعا امام کار خودش را میکرد.
🔹 بعضی خیال کردهاند امام زین العابدین(ع) چون در مدتی که حضرت بعد از پدر بزرگوارشان حیات داشتند قیام به سیف نکردند، پس گذاشتند قضایا فراموش شود.
🔹ابدا! از هر بهانهای استفاده میکرد که اثر قیام پدر بزرگوارش را زنده نگه دارد. آن گریهها که گریه میکرد و یادآوری مینمود برای چه بود؟ آیا تنها یک حالتی بود مثل حالت آدمی که فقط دلش میسوزد و بیهدف گریه میکند؟! یا میخواست این حادثه را زنده نگه دارد و مردم یادشان نرود که چرا امام حسین(ع) قیام کرد و چه کسانی او را کشتند؟ این بود که گاهی امام گریه میکرد، گریههای زیادی.
🔸روزی یکی از خدمتگزارانش عرض کرد: آقا! آیا وقت آن نرسیده است که شما از گریه باز ایستید؟ (فهمید که امام برای عزیزانش میگرید.) فرمود: چه میگویی؟! یعقوب یک یوسف بیشتر نداشت. قرآن عواطف او را اینطور تشریح میکند: «وَابْیضَّتْ عَیناهُ مِنَ الْحُزْنِ» (یوسف/۸۴). من در جلوی چشم خودم هجده یوسف را دیدم که یکی پس از دیگری بر زمین افتادند.
📗 استاد مطهری، سیری در سیره ائمه اطهار(ع)، ص۱۰۳-۱۰۲
#شهید_مطهری
┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄
الرحمن
فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ
ﺧﺐ، ﺷﻤﺎ ﺟﻦ ﻭ ﺍِﻧﺲ، ﻛﺪﺍمﻳﮏ ﺍﺯ ﻗﺪﺭﺕﻧﻤﺎﻳﻲﻫﺎی ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺍﻧﻜﺎﺭ ﻣﻲﻛﻨﻴﺪ؟! (١٣)
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶قاری: استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد
🔶سوره: مریم آیات ۱۳تا۱۵
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هر روز با امام رضا
@zandahlm1357
@HashtominEmam
آرشیو
مطالب صفحه هرروز با امام رضا (ع)
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: ارث متن حديث الإرث ۱- الكلينى عن علىّ بن إبراهيم عن أبيه عن إسماعيل بن مرّار عن يونس بن ع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
ازدواج و طلاق
متن حديث
النكاح و الطلاق ۱- الطوسى بإسناده عن علىّ بن الحسن عن الحسن بن علىّ بن يوسف عن صفوان بن يحيي عن عبدالله بن المغيرة عن أبى الحسن، قال: جاء رجل إلي أبى جعفرعليه السلام، فقال أبى عليه السلام: هل لك من زوجة؟ قال
: لا، قال: ما أحبّ أنّ لى الدّنيا و ما فيها و أنّى أبيت ليلة ليس لى زوجة ثمّ قال أبى عليه السلام: ركعتين يصلّيهما رجل متزوّج أفضل من رجل يقوم ليله و يصوم نهاره أعزب. ۲- الحميرى عن البزنطى قال: و سألته - الرضا عليه السلام- عن رجل طلّق امرأته بعد ما غشيها بشاهدين عدلين، قال: ليس هذا طلاقاً، فقلت له: فكيف طلاق السنّة؟ فقال: يطلّقها إذا طهرت من حيضها قبل أن يغشاها بشاهدين عدلين، فإن خالف ذلك ردّ إلي كتاب الله عزّوجلّ قلت: فإنّه طلّق علي طهر من غير جماع بشهادة رجل و امرأتين، قال: لايجوز شهادة النساء فى الطلاق. قلت: فإنّه أشهد رجلين ناصبيين علي الطلاق يكون ذلك طلاقاً، قال: كلّ من ولد علي الفطرة جازت شهادته بعد أن يعرف منه صلاح فى نفسه. و سألته عن رجل طلّق امرأته علي طهربشاهدين ثمّ راجعها و لم يجامعها بعد الرجعة حتّي طهرت من حيضها، ثمّ طلّقها علي طهر بشاهدين هل تقع عليها تلك التطليقة الثانية و قدراجعها و لم يجامعها؟ قال: نعم.
ازدواج و طلاق ۱- طوسي به اسنادش از علي بن حسن، از حسن بن علي بن يوسف، از صفوان بن يحيي، از عبدالله بن مغيره، از حضرت ابوالحسن (ع) روايت كرده است كه فرمود: مردي خدمت پدرم جعفر (ع) آمد، پدرم فرمود: آيا همسر داري؟ عرض كرد: خير، فرمود: من دوست ندارم
كه دنيا و هر چه در آن است مال من باشد ولي يك شب را بدون همسر بگذرانم، پدرم سپس فرمود: دو ركعت نمازي كه يك مرد متأهل ميخواند فضيلتش بيشتر از مرد مجردي است كه شبهايش را به عبادت و روزهايش را به روزه گرفتن سپري كند۱. ۲- حميري از بزنطي روايت كرده است كه گفت: از حضرت رضا (ع) پرسيدم: مردي پس از همبستر شدن با همسرش او را در حضور دو شاهد عادل طلاق ميدهد (آيا اين طلاق صحيح است؟ ) حضرت فرمود: اين طلاق درست نيست، عرض كردم: پس طلاق سنّت چگونه است؟ فرمود: پس از آن كه از عادت ماهانه اش پاك شد پيش از آن كه با وي همبستر شود بايد در حضور دو شاهد عادل طلاقش دهد، اگر خلاف اين عمل كرد بايد به كتاب خداوند عزّوجلّ باز گردد (و مطابق قرآن طلاق دهد)، عرض كردم: اگر در حال پاكي و بدون آن كه با وي نزديكي كند در حضور يك شاهد مرد و دو زن طلاق دهد چگونه است؟ فرمود: شهادت زنان در طلاق جايز نيست، عرض كردم: اگر دو مرد ناصبي را شاهد طلاق بگيرد، آيا طلاق صحيح است؟ فرمود: هر كس كه مسلمان به دنيا آمده باشد و به صلاح و درستي در جامعه معروف باشد، شهادتش جايز و پذيرفته است. و از مردي سؤال كردم كه زنش را در حال پاكي از حيض در
حضور دو شاهد طلاق ميدهد سپس رجوع ميكند و قبل از نزديكي با زن و پاكي او از حيض در حال پاكي و در حضور دو شاهد او را طلاق ميدهد، آيا اين طلاق دومش صحيح است در حالي كه نزديكي صورت نگرفته است؟ فرمود: بله۲.
منبع حديث
۱- تهذيب ۷ / ۴۰۵. ۲- قرب الاسناد ۳۶۵ - ۳۶۶.
#دانستنیهای امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/zandahlm1357