.......:
تناسب درخواست
کسی به دیگری گفت: برای خواسته ی ناچیزی نزد تو آمده ام. در پاسخ گفت: برای برآورده شدن آن نزد مردکی برو.
دیگری به کسی گفت: برای خواسته ناچیزی نزد تو آمده ام، در پاسخ وی گفت: بگذار تا بزرگ شود.
صوفی
از رویم پرسیدند صوفی کیست؟ گفت: کسی است که نه مالک چیزی میشود و نه خود مالک چیزی است. نیز گفته است: تصوف یعنی برتر ندانستن یکی از دو چیز.
انقطاع از خلق
سمنون محب میگوید: نخستین وصال عبد با حق این است که از خود بگذرد، و نخستین دوری عبد با حق این است که با خود باشد.
کمک به ستمگر و ستمدیده
در حدیث آمده است: برادرت را چه ظالم و چه مظلوم باشد یاری کن، گفتند: چگونه ظالم را یاری کنیم؟ فرمود: او را از ظلم باز دار.
یاد مرگ
گفته شده که بسیار چیزی را یاد کنید که لذتها را پایان میدهد.
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
❇️ سلسله جلسات کارگاه #مبانی_ولایت_فقیه 29 💠 جلسه 9⃣2⃣( فرق فتوای مرجع با حکم رهبری چیست؟ ) 🔰مباح
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
31.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ سلسله جلسات کارگاه #مبانی_ولایت_فقیه 30
💠 جلسه 0⃣3⃣
🔰تعدد مراجع تقلید و رهبری
🔰آیا رهبری حتما باید از نظر فقهی از همه مراجع بالاتر باشد؟
🎤 #استاد_احسان_عبادی
🔸انتشار فایلها آزاد و بلامانع است
👌 مبانی ولایت فقیه خود را قوی کنید تا در فتنه های آتی در امان باشید
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: نقش اميرالمؤمنين (عليه السّلام) در هدايت دستگاه خلافت اشاره عمر با علم به اين كه على (علي
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
امور سياسى و اجتماعى
در زمان عمر، مانند دورۀ ابوبكر، على (عليه السّلام) را در امور سياسى و اجتماعى دخالت نمى دادند، مگر در مواردى كه خليفۀ خود صلاح مى ديد از فكر و درايت و دانش آن حضرت كمك بگيرد. با اين حال در موارد متعدّدى به رأى على (عليه السّلام) عمل نمى كرد.
امور قضايى
در منابع شيعه و سنى موارد متعدّد از قضاوت هاى شگفت انگيز اميرالمؤمنين (عليه السّلام) در دوران خلافت عمر نقل شده كه همگى حكايت از عظمت شخصيت و علم و تدبير آن حضرت دارد. به گفتۀ مورّخان سنى، عمر بدون مشورت على (عليه السّلام) كارى انجام نمى داد، زيرا به خردمندى و ديندارى و دقت نظر او اعتقاد داشت.
البته اين تعبير فقط در امور قضايى (كه عمر يا به خطا و غلط حكم داده بود، و يا در اخذ تصميم و حكم سرگردان مى شد) و نيز در امور نظامى صحيح است. عمر با علم به درياى بى پايان دانش على (عليه السّلام) در امور قضايى، خود به سراغ آن حضرت مى فرستاد تا او را از سرگردانى بيرون آورد. از اين روست كه به صراحت اعلام داشت «با حضور على (عليه السّلام) در مسجد، هيچ كس حق رأى و فتوى ندارد».
اميرالمؤمنين (عليه السّلام) چنان در امور قضايى به فرياد عمر رسيده است كه به تحقيق علامۀ امينى بيش از ۷۰ مورد در منابع سنى آمده كه عمر گفته است: «لولا عليّ لهلك عمر»؛ اگر على نبود، عمر (در امر دين) به هلاكت مى رسيد. همچنين در منابع سنى آمده كه عمر مى گفت: «أعوذ بالله من معظلة ليس لها أبوالحسن»؛ پناه مى برم به خدا از اين كه معضل و مشكلى پيش آيد و على (عليه السّلام) براى رفع آن نباشد. همچنين گفته است: «اللّهمّ لاتبقني لمعظلةٍ ليس لها ابن أبي طالب»؛ خدايا در امور مشكل و پيچيده كه فرزند ابوطالب نباشد، مرا زنده مگذار.
اين جمله نيز از اوست، هنگامى كه از عمق سخنان معنوى ولى به ظاهر كفرآميز يكى از بزرگان اصحاب پيغمبر به خشم آمده و چون معناى آن را نفهميده بود، فكر مى كرد او به كفر گراييده است و پس از آن كه اميرالمؤمنين (عليه السّلام) او را متوجّه عمق سخن صحابى كرد، عمر گفت: «كاد يهلك ابن الخطاب لولا
علي بن أبي طالب»؛ اگر على بن ابى طالب (عليه السّلام) نبود، نزديك بود پسر خطاب هلاك شود. [۱] قضاوت هاى على (عليه السّلام) در عهد عمر بسيار، و مشهورند و اين مختصر گنجايش نقل آنها را ندارد.
----------
[۱]: . نگاه كنيد به: ارشاد مفيد، ج ۱، ص ۱۹۳ تا ۲۰۲ و نيز زندگانى اميرالمؤمنين (عليه السّلام)، ص ۲۵۸ تا ۲۷۳ به نقل از منابع معتبر سنى مانند سنن كبرى، ذخائر العقبى، تفسير نيشابورى، تفسير فخر رازى، مناقب خوارزمى، كنز العمّال، إحقاق الحق، اربعين ابن ابى الفوارس، كفايه حافظ كنجى، و فصول المهمه. همچنين از منابع معتبر شيعى مانند ارشاد مفيد، مناقب ابن شهر آشوب و الغدير علامۀ امينى. نيز نگاه كنيد به: على كيست، ص ۱۰۵ تا ۱۱۲ همچنين در مورد اعتراف عمر بن خطاب به «أقضى» بودن على (عليه السّلام) نسبت به ساير اصحاب نگاه كنيد به: امام اميرالمؤمنين (عليه السّلام) از ديدگاه خلفا، ص ۱۴۲ و پيرامون تعابير مختلفى كه عمر بن خطاب در مورد مشكل گشايى هاى حضرت امير (عليه السّلام) براى او در مسائل مختلف بر زبان آورده است، به همين كتاب ص ۱۲۰ تا ۱۳۲ نگاه كنيد كه ۴۰ تعبير در تجليل از آن حضرت به نقل از منابع مهم سنى گرد آمده است. نيز در مورد نياز دستگاه خلافت عمر بن خطاب به اميرالمؤمنين (عليه السّلام) و تجليل او از آن حضرت نگاه كنيد به: زندگى دوازده امام ج ۱، ص ۳۵۶ تا ۳۶۲.
#تاریخ تشیع
✍️استاد محمد حسین رجبی
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
حمام به سبک زرتشتی : آرتور کریستین سن شرق شناس و تاریخدان مشهور دانمارکی در کتاب خود به نقل از آگائ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
🔥 #زرتشت از زبان #بلعمی؛ یکی از بزرگترین مورخین ایرانی
👤 #بلعمی (متوفای ۳۲۵ هجری) وزیر فرهیختهی دربار #سامانیان میگوید: «و مغان را يكى پيغمبر است. او را #زردشت گويند كه اين دين #مغى او نهاد ايشان را، و دعوى كرد كه من پيغمبرم و #آتش_پرستى ايشان را صواب نمود، و كتابى آورد كه آن را زند و اَستا خوانند، و خواهر و مادر را به زنى كردن او آورد و می خوردن را.
📖تاریخ بلعمی، تهران: انتشارات سروش، ۱۳۷۸. ج ۱ ص 469
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
اعتقاد خرافی #زرتشتی ها به #لاشخور
🔥🔥به گفته ی زرتشتی های امروز، دلیل #دخمه_گذاری مردگانشان و خوراک #لاشخورها شدن آنها، این بوده که زمین آلوده نشود.
👈چه بسا یک دلیلش این بوده اما عبارتی از اوستا نشان می دهد که اعتقادی خرافی نیز در کار بوده است.
👈 معتقد بودند همین که مردی مرد، دیو مرگ به او حمله می کند. با دو راه این دیو فرار می کند: یکی با نگاه کردن سگ به مرده و دیگر اینکه پرنده ی #لاشخور بر فراز مرده پرواز کند یا جنازه را بخورد
📚هاشم رضی،وندیداد، ج۱،چاپ اول
وندیداد ص ۷۴۱__وندیداد ص ۷۴۲
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: سرگذشت رضا شاه به خوبي روشن كننده حوادث ۶۲ سال بعد است؛ زماني كه ديكتاتور عراقي، صدام حسين،
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
در اين قرارداد، منابع نفتي خاورميانه رسماً ميان انگلستان و فرانسه تقسيم شد و ايالات متحده هيچ سهمي از اين قرارداد نبرد. جاي تأمل است كه بررسي نقش تنش انگليس آمريكا و ديپلماسي اين دو كشور در شكل دادن به سرنوشت خاورميانه پس از جنگ جهاني اول، عموماً مورد غفلت واقع شده است. سرچشمه اين تنش، بدگماني آمريكا نسبت به عملكرد انگلستان بود. آمريكا تصور ميكرد انگلستان به دنبال انحصار منابع نفتي منطقه بوده و درصدد محروم كردن اين كشور از منابع نفتي عراق و ايران است. پس از اين، در ماههاي مه ۱۹۲۰ تا فوريه ۱۹۲۱، فعاليتهاي ديپلماتيك و تبادل نامه ميان دولت آمريكا و انگلستان و همچنين تعامل شركتهاي نفتي اين دو كشور افزايش يافت. با فرا رسيدن فوريه ۱۹۲۱، طرح كلي يك «تفاهم نامه نفتي» آمريكايي- انگليسي پي ريزي شد و تنشها به شدت كاهش يافت. اين تفاهم نامه نفتي در مه ۱۹۲۱ نهايي شد. به دنبال اين تفاهم، انگلستان «درهاي» عراق را به روي شركتهاي نفتي آمريكايي گشود و «فرصتي برابر» براي آنها فراهم آورد. در مقابل، ايالات متحده سلطه بي قيد و شرط انگلستان را بر ايران و منابع نفتي اين كشور، به رسميت شناخت. [۱] اگرچه قرارداد آگوست ۱۹۰۷ انگلستان روسيه بسيار مورد توجه مورخان قرار گرفته، اما اهميت قرارداد نفتي ۱۹۲۱ انگلستان آمريكا در تعيين سرنوشت ايران (و عراق)، همچنان ناشناخته باقي مانده است. بلافاصله پس از كشف نفت در «منطقه بي طرف» ايران در سال ۱۹۰۸، قرارداد ۱۹۰۷ انگليس روسيه به حالت تعليق درآمد و در سال ۱۹۱۴ عملاً بي اثر بود و به همين دليل در مارس ۱۹۱۵ «اصلاح» گرديد. [۲] در مقابل، تفاهم نامه انگليس آمريكا نقش تعيين كننده اي در شكل دادن به سرنوشت ايران بازي كرد. آمريكا در مقابل كودتاي سوم اسفند ۱۲۹۹ هيچ واكنشي نشان نداد. بي تفاوتي آمريكا در اين مورد، تضاد شديدي با واكنش اين كشور در مقابل معاهده ۱۹۱۹ انگليس ايران داشت
كه البته با توجه به تفاهم نفتي مذكور قابل درك است. همان گونه كه اشاره شد، انگلستان علاوه بر تأسيس پادشاهيهاي جديد در كشورهاي عرب، پادشاهي جديدي نيز در ايران بنا كرد. انگليسيها با سرنگون كردن قاجارها كه در دهه ۱۷۸۰ به قدرت رسيدند، خاندان پهلوي (۱۹۲۵- ۱۹۷۹) را به پادشاهي رساندند. همان طور كه در اين كتاب تشريح شده است، مهندسي سلطنتي انگلستان در ايران، تابع تاكتيك رضايت دولت آمريكا بود. وضع موجود تا زمان درگيري نظامي آمريكا در خاورميانه در جنگ جهاني دوم و پس از آن، ثابت بود. اين وضعيت در «تشخيص» ۱۰ مارس ۱۹۴۲ رييس جمهور [آمريكا] چنين تشريح شده است: «آقاي استتينيوس* عزيز! به منظور عملي ساختن اختياري كه ذيل فرمان اجرايي شماره ۸۹۲۶ در تاريخ ۲۸ اكتبر ۱۹۴۱، به شما به عنوان متولي وام و اجاره، تنفيذ شده است و به منظور قادر ساختن شما براي سازمان دادن كمكهاي وام و اجاره به دولت ايران، بدين وسيله اعلام ميدارم كه دفاع از دولت ايران براي صيانت از ايالات متحده، حياتي محسوب ميشود، ارادتمند شما، فرانكلين دي روزولت. » [۱] خانواده پهلوي كه از سوي آمريكا حمايت ميشد، عميقاً نامحبوب بود. ادامه حكومت اين خاندان، دائماً به حمايت و دخالت خارجي نياز داشت. مثال بارز اين حمايت، در كودتاي ۱۳۳۲ ديده ميشود. كودتاي ۱۳۳۲ به پشتيباني آمريكا و انگليس صورت گرفت و دومين شاه پهلوي را مجدداً بر مسند قدرت نشاند. زوال اتحاد شوروي، رژيم پهلوي را محكوم به فنا كرد. با آشكار شدن علائم زوال روسيه در دهه ۱۹۷۰، فاصله گرفتن دولت كارتر از خاندان پهلوي آغاز شد. رژيم پهلوي با محروم شدن از حمايتهاي آمريكا، به سرعت سرنگون گرديد. اين بار هم مانند شهريور ۱۳۲۰، اركان ارتش، پليس و ژاندارمري ايران از هم گسست.
----------
[۱]: Mohamad Gholi Majd, Oil and the Kiling of the American Consul in Tehran، صص ۹۸-۵۹
[۲]: Majd, Persia in World War I، صص ۳۰-۱۱
[۱]: نامه فرانكلين دي روزولت به استتينيوس، ۱۳۳/۲۰/۸۹۱، مورخ ۱۰ مارس ۱۹۴۲.
📚از قاجار تا پهلوی
✍محمد قلی مجد
https://eitaa.com/zandahlm1357
📌 یک روز رضاشاهی 👑
✅زندگی شخصی رضاشاه به روایت ارتشبد فردوست دوست و یار صمیمی محمدرضاشاه
"رضاخان ساعت ۱۲ نهار می خورد, ساعت ۶ بعد از ظهر یک جوجه کباب با یک گیلاس کنیاک می خورد و ساعت ۸ شام میخورد. شب ها بالای سرش یک لیوان شراب قرمز و یک لیوان شراب سفید بود ، که هرگاه خوابش نمی برد مصرف میکرد. شراب را یک نفر متخصص در سعدآباد تهیه می کرد و پنج سال بعد مصرف می شد... غذایش پلو و خورش , با یک وجب روغن , و کباب بود. همیشه باید از قاشقش روغن بچکد! خودش زمانی به محمدرضا گفته بود که من برنج را اینطور دوست دارم که وقتی می خواهم قاشق را به دهانم فرو کنم از آن روغن بچکد! این نیز عادت دوران قزاقی اش بود. شام او نیز همین برنج و خورش بسیار چرب بود، ولی مختصر تر از نهار.
رضاخان تریاک می کشید و همیشه این برنامه را با دقت انجام می داد!"
📚منبع : کتاب ظهور و سقوط سلطنت پهلوی ، صفحه ۷۱
#ایران_بدون_روتوش
#پهلوی_بدون_فیلتر
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
💠 سلسله جلسات #جرعه_ای_از_زیارت_عاشورا 13 ✳️ شرح معرفتی و کوتاه #زیارت_عاشورا 🎤 حجت الاسلام و المس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_438389842.MP3
4.84M
💠 سلسله جلسات #جرعه_ای_از_زیارت_عاشورا 14
✳️ شرح معرفتی و کوتاه #زیارت_عاشورا
🎤 حجت الاسلام و المسلمین استاد نصوری ( معاونت محترم ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت قم)
🎬 جلسه 4⃣1⃣