🌷 #هر_روز_با_شهدا_3144
#فرماندهی_بیادعا
🌷هنوز خیلی مانده بود تا احداث خاکریز تمام شود. راننده خیلی به لودر فشار میآورد؛ اگر همین طور ادامه میداد حتماً خرابش میکرد و کار خاکریز لنگ میماند. حاج خلیل که برای سرکشی به کارها آمده و شاهد ماجرا بود بدون آنکه تندی کند گفت: «خیلی خستهای بیا پایین چند دقیقهای استراحت کن تا کمی کمکت کنم.
🌷راننده که نمیدانست او حاج خلیل پرویزی، فرمانده مهندسی جنگ جهاد است، لودر را تحویلش داد و در همان نزدیکی مشغول استراحت شد. حاجی جلو چشم راننده شروع کرد به ادامه کار خاکریز. آنقدر نرم و بدون فشار به دستگاه، کار میکرد که راننده متوجه اشتباهش شد. بعد از چند دقیقه لودر را از حاجی تحویل گرفت و مشغول به کار شد؛ اما اینبار با رعایت حال ماشین.
🌹خاطره ای به یاد فرمانده 17 ساله، شهید حاج خلیل پرویزی
منبع: سایت کانون سنگرسازان بیسنگر
❌ مسئولین!
#شهدا_را_ياد_كنيم_با_ذكر_صلوات
•┈••✾❀🕊🕊❀✾••┈••
https://eitaa.com/zandahlm1357
فریب عبادت زیاد بعضی ها را نخورید
امام علی علیه السلام به "کمیل بن زیاد"فرمود:
ای کمیل!
شیفته کسانی که نماز طولانی می خوانند و مدام روزه می گیرند و صدقه می دهند و گمان می کنند که آدمهای موفقی هستند، مباش و فریب آنها را نخور.
زیرا ممکن است که به این عبادات "عادت" کرده باشند یا بخواهند عمداً مردم را فریب دهند.
ای کمیل!
شیطان وقتی قومی را دعوت به گناهانی مثل زنا، شراب خواری، ریا و آنچه شبیه این گناهان است می نماید، عبادات زیاد را با طول رکوع و سجود و خضوع و خشوع پیش آنان محبوب می گرداند.
وقتی خوب آنها را به دام انداخت، آنگاه آنان را دعوت به ولایت و دوستی پیشوایان ظلم و ستم می نماید.
📙بحارالانوار ، جلد 81 ، صفحه 229
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🌸🍃🌸🍃 #ضرب_المثل #بادآورده_را_باد_میبرد در زمان سلطنت خسرو پرویز بین ایران و روم جنگ شد و در این
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨
✅ریشه ضرب المثل "شتر 🐫دیدی ندیدی"
✍مردی در صحرا دنبال شترش می گشت تا اینکه به پسر باهوشی برخورد و سراغ شتر را از او گرفت. پسر گفت: شترت یک چشمش کور بود؟ مرد گفت: بله پسر پرسید: آیا یک طرف بارش شیرینی و طرف دیگرش ترشی بود؟ مرد گفت: بله بگو ببینم شتر کجاست؟ پسر گفت: من شتری ندیدم! مرد ناراحت شد، و فکر کرد که شاید پسرک بلایی سر شتر آورده پس او را نزد قاضی برد و ماجرا را برای او تعریف کرد.
قاضی از پسر پرسید: اگر تو شتر را ندیدی چطور همه مشخصاتش را می دانستی؟ پسرک گفت: روی خاک رد پای شتری را دیدم که فقط سبزه های یک طرف را خورده بود، فهمیدم که شاید یک چشمش کور بوده، بعد متوجه شدم که در یک طرف راه، مگس و در طرف دیگر، پشه بیشتر است چون مگس شیرینی دوست دارد و پشه ترشی نتیجه گرفتم که شاید یک لنگه بار شتر شیرینی و یک لنگه دیگر ترشی بوده است.
💥قاضی از هوش پسرک خوشش آمد و گفت:درست است که تو بی گناهی، ولی زبانت باعث دردسرت شد پس از این به بعد شتر دیدی ندیدی
↶【به ما بپیوندید 】↷
__https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صفحه
من نهج البلاغه میخوانم
https://eitaa.com/zandahlm1357
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_155
و قال عليهالسلام
اِعْتَصِمُوا بِالذِّمَمِ فِي أَوْتَادِهَا.
امام عليه السلام فرمود:
به پيمان كسانى چنگ بزنيد كه به پيمانشان وفادارند.
شرح و تفسير
با چه كسانى پيمان ببنديم؟
امام عليه السلام در اين كلام حكمتآميز اشاره به شرايط بستن پيمان مىكند، مىفرمايد:«به پيمان كسانى چنگ بزنيد كه به پيمانشان وفادارند»؛ (اعْتَصِمُوا بِالذِّمَمِ فِي أَوْتَادِهَا) .
«اوتاد» جمع «وَتَد» به معناى ميخ است؛ ميخهايى كه معمولا به وسيلۀ آن طناب خيمهها را محكم مىكردند تا خيمه در مقابل باد و طوفان مقاومت كند.
براى اين كلام حكمتآميز تفسيرهاى فراوانى ذكر شده است؛ نخست همان چيزى كه در ترجمۀ بالا آمد كه هرگاه مىخواهيد پيمان ببنديد به سراغ افراد بىاعتبار و پيمانشكن و غير قابل اطمينان نرويد، بلكه با كسانى عهد ببنديد كه داراى دين و شخصيت و تعهدند.
اين تفسير با آنچه در شأن ورود اين گفتار حكيمانه در كلام ابن ابىالحديد كه در بحث سند اين كلام حكمتآميز گفتيم كاملاً سازگار است، زيرا امام عليه السلام بعد از جنگ جمل هنگامى كه «مروان بن حكم» خدمتش رسيد و عرض كرد:
مىخواهم با تو بيعت كنم. امام عليه السلام فرمود: بيعت تو چه فايدهاى دارد؟ ديروز (در آغاز خلافت ظاهرى) با من بيعت كردى و شكستى. باز آمدهاى با من بيعت كنى.
سپس دستور داد او را از مجلسش خارج كردند، بنابراين تفسير،«اوتاد» به معناى انسانهاى قابل اعتماد است. تفسير ديگر اين است كه منظور از «اوتاد» شرايط استحكام پيمان است؛ يعنى به هنگامى كه مىخواهيد با كسى پيمان ببنديد شرايط دقيق و محكمى براى آن ذكر كنيد تا راه فرارى براى طرف باقى نماند.
تفسير سوم اينكه وفاى به پيمان لازم است؛ اما نه در برابر پيمانشكنان؛ هرگاه آنها پيمان شكستند شما هم مىتوانيد دست از پيمان برداريد، همانگونه كه در آيۀ ٧ سورۀ «توبه» مىخوانيم: «فَمَا اسْتَقامُوا لَكُمْ فَاسْتَقِيمُوا لَهُمْ» ؛تا زمانى كه به پيمان شما پايبند باشند، شما نيز به پيمان آنها پايبند باشيد». نيز در آيۀ ١٢ همان سوره آمده است: «وَ إِنْ نَكَثُوا أَيْمانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَ طَعَنُوا فِي دِينِكُمْ فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ» ؛و اگر پيمانهاى خود را پس از عهد خويش بشكنند، و آيين شما را مورد طعن (و تمسخر) قرار دهند، با پيشوايان كفر پيكار كنيد؛ چرا كه پيمان آنها اعتبارى ندارد».
مناسبتر از همه اين تفاسير همان تفسير اول به نظر مىرسد، هرچند جمع تفاسير مختلف در يك عبارت طبق عقيدۀ ما كه بارها به آن اشاره كردهايم امكانپذير است. ١
نكته:
شرايط پيمان بستن با مخالفان و لزوم وفاى به عهد
به تناسب كلام حكيمانۀ بالا اشاره به دو قسمت از تعليمات اسلام را در اينباره لازم مىدانيم: نخست اينكه در تعليمات دينى ما دستور داده شده هنگامى كه با مخالفان خود عهد و پيمان مىبنديد مراقب باشيد محكمكارى كنيد؛ با الفاظ صريح و شرايط لازم و رعايت نكاتى كه هرگونه بهانۀ پيمانشكنى را از مخالف مىگيرد عهدنامه را تنظيم كنيد.
اميرمؤمنان على عليه السلام در عهدنامۀ معروف مالك اشتر مىفرمايد:«هرگز پيمانى را كه در آن تعبيراتى است كه جاى اشكال (و سوء استفادۀ دشمن) وجود دارد منعقد مكن»؛
(وَلَا تَعْقِدْ عَقْداً تُجَوِّزُ فِيهِ الْعِلَلَ) .
نيز دستور داده شده عهد و پيمان را با كسى برقرار كنيد كه اميد به وفاى او داشته باشيد. در حديثى از امام اميرمؤمنان عليه السلام كه در غررالحكم آمده مىخوانيم:
«لا تَثِقَنَّ بِعَهْدِ مَنْ لا دينَ لَهُ ؛به عهد و پيمان كسى كه دين ندارد اطمنيان نكن (و از آن چشم بپوش)». ١
در مورد لزوم وفاى به عهد نيز قرآن مجيد و روايات اسلامى بر آن تأكيد شديد دارند؛ قرآن مجيد در سورۀ اسراء آيۀ ٣٤ مىفرمايد: «وَ أَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كانَ مَسْؤُلاً» ؛و به عهد (خود) وفا كنيد، كه از عهد سؤال مىشود».
همچنين در جاى ديگرى از عهدنامۀ مالك اشتر مىخوانيم كه على عليه السلام بعد از دستور مؤكد به مالك دربارۀ وفاى به پيمان و عهد مىفرمايد:
«فَإِنَّهُ لَيْسَ مِنْ فَرَائِضِ اللَّهِ شَيْءٌ النَّاسُ أَشَدُّ عَلَيْهِ اجْتِمَاعاً، مَعَ تَفَرُّقِ أَهْوَائِهِمْ وَتَشَتُّتِ آرَائِهِمْ مِنْ تَعْظِيمِ الْوَفَاءِ بِالْعُهُودِ ؛هيچ يك از فرائض الهى همچون بزرگداشت وفاى به عهد و پيمان نيست كه مردم جهان با همه اختلافات و تشتت آرايى كه دارند نسبت به آن اتفاق نظر داشته باشند».
سپس مىافزايد:
«وَقَدْ لَزِمَ ذَلِكَ الْمُشْرِكُونَ فِيمَا بَيْنَهُمْ دُونَ الْمُسْلِمِينَ لِمَا اسْتَوْبَلُوا مِنْ عَوَاقِبِ الْغَدْرِ ؛حتى مشركان زمان جاهليت - علاوه بر مسلمانان - آن را مراعات مىكردند، چرا كه عواقب دردناك پيمانشكنى را آزموده بودند».
وفاى به عهد به قدرى اهميت دارد كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در حديثى مىفرمايد: «لَا دِينَ لِمَنْ لَاعَهْدَ لَه ؛كسى كه به عهد و پيمان خود وفادار نيست دين ندارد». ١
نيز اميرمؤمنان عليه
السلام مىفرمايد:
«مَا أَيْقَنَ بِاللَّهِ مَنْ لَمْ يَرْعَ عُهُودَهُ وَذِمَمَهُ ؛كسى كه به عهد و پيمان خود وفا نكند به خدا ايمان نياورده است». ٢
در حديث ديگرى از امام باقر عليه السلام مىخوانيم:
«ثَلَاثٌ لَمْ يَجْعَلِ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ لِأَحَدٍ فِيهِنَّ رُخْصَةً: أَدَاءُ الْأَمَانَةِ إِلَى الْبَرِّ وَالْفَاجِرِ وَالْوَفَاءُ بِالْعَهْدِ لِلْبَرِّ وَالْفَاجِرِ وَبِرُّ الْوَالِدَيْنِ بَرَّيْنِ كَانَا أَوْ فَاجِرَيْنِ ؛سه چيز است كه خداوند اجازۀ تخلف به احدى دربارۀ آنها نداده: اداى امانت خواه صاحب امانت انسان نيكوكارى باشد يا بدكار و وفاى به عهد در برابر نيكوكاران و بدكاران و نيكى به پدر و مادر چه نيكوكار باشند يا بدكار». ٣
از اين تعبير و تعبيرات ديگر استفاده مىشود كه نمىتوان به بهانۀ بدكار بودن يا كفر طرف معاهده؛ بعد از آنكه معاهده محكم شده است عهد و پيمان را شكست.
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صفحه
گلدان من🌳🌳🌳🌳
با ما همراه باشید👇👇👇
.......:
@zandahlm1357
💐نام :گل کاغذی💐
از گیاهان بسیار زیبایی ست. این گیاه در برابر سرما مقاوم است و توده ای از گل را به ارمغان می آورد.🌸
https://eitaa.com/zandahlm1357