✨﷽✨
عمر واقعی
وقتى اسكندر جهت فتح ممالك به شهرى رسيد كه در آب و هوا و نعمت و صفا نظير آن را نديده بود فرمان داد تا در آن حوالى سراپرده بر پا نمايند.
ناگاه به قبرستانى رسيدند ديد بر قبر يكى نوشته شده او يكسال عمر كرده و بر ديگرى نوشته سه سال و بر ديگرى پنج سال و خلاصه هيچيك را عمر از پانزده سال و بيست سال بيش نبود در حيرت شد كه چگونه در چنين آب و هواى خوب عمر اندك باشد.
فرستاد جمعى از اعيان شهر را حاضر كردند و همه را معمّر و كهنسال يافت، از معماى عمر كم قبرها پرسيد گفتند: اموات ما نيز مانند ما عمر زياد كرده اند ولى روش ما اين است كه از ايام زندگى خود آنچه براى تحصيل علم و دانش و تكميل نفس گذرانديم از عمر خود شماريم و بقيه را باطل و بيهوده دانيم پس هر كه از ما درگذرد آن مقدار زمان را حساب كنند و بر روى قبر او نويسند كه با علم و دانش بوده است.
اسكندر را اين سخن و عادت بسيار پسنديده آمد وآنها را تحسين كرد.
منبع 📚: داستانهایی از فضیلت علم علی میرخلف زاده ص۴۵
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
ریشه تاریخی و حکایت ضرب المثل ﮔﺸﺎﺩﺑﺎﺯﯼ ﮔﺸﺎﺩﺑﺎﺯﯼ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﺳﺮﺍﻑ ﻭ ﺗﺒﺬﯾﺮ ﺍﺳﺖ! ﻫﺮﮐﺲ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﺎﻧﯽ ﻣﺎﺩﯼ ﺟﺎﻧ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قضیه ضرب المثل
🍶 ماستمالی کردن
ﻗﻀﯿﻪ ﻣﺎﺳﺘﻤﺎﻟﯽﮐﺮﺩﻥ ﺍﺯ ﺣﻮﺍﺩﺛﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭﻋﺼﺮ ﺑﻨﯿﺎﻧﮕﺬﺍﺭ ﺳﻠﺴﻠﮥ ﭘﻬﻠﻮﯼ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﺍﻓﺘﺎﺩ ﻭ ﺷﺎﺩﺭﻭﺍﻥ ﻣﺤﻤﺪ ﻣﺴﻌﻮﺩ ﺍﯾﻦ ﺣﺎﺩﺛﻪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺷﻤﺎﺭﻩ ﻫﺎﯼ ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﮥ ﻣﺮﺩﺍﻣﺮﻭﺯ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﻧﻘﻞ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ:
"ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻋﺮﻭﺳﯽ ﻣﺤﻤﺪﺭﺿﺎ ﺷﺎﻩ ﭘﻬﻠﻮﯼ ﻭ ﻓﻮﺯﯾﻪ ﭼﻮﻥ ﻣﻘﺮﺭ ﺑﻮﺩ ﻣﯿﻬﻤﺎﻧﺎﻥ ﻣﺼﺮﯼ ﻭ ﻫﻤﺮﺍﻫﺎﻥ ﻋﺮﻭﺱ ﺑﻪ ﻭﺳﯿﻠﮥ ﺭﺍﻩﺁﻫﻦ ﺟﻨﻮﺏ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﻮﻧﺪ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺩﺭﺑﺎﺭ ﻭ ﺷﻬﺮﺑﺎﻧﯽ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺍﮐﯿﺪ ﺻﺎﺩﺭ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩﮐﻪ ﺩﯾﻮﺍﺭﻫﺎﯼ ﺗﻤﺎﻡ ﺩﻫﺎﺕ ﻃﻮﻝ ﺭﺍﻩ ﻭ ﺧﺎﻧﻪﻫﺎﯼ ﺩﻫﻘﺎﻧﯽ ﻣﺠﺎﻭﺭ ﺧﻂ ﺁﻫﻦ ﺭﺍ ﺳﻔﯿﺪ ﮐﻨﻨﺪ. ﺩﺭ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺩﻫﺎﺕ ﭼﻮﻥ ﮔﭻ ﺩﺭ ﺩﺳﺘﺮﺱﻧﺒﻮﺩ ﺑﺨﺸﺪﺍﺭ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﻣﯽﺩﻫﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﮐﺸﮏ و ﻣﺎﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭﺁﻥ ﺩﻩ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﺑﻮﺩ ﺩﯾﻮﺍﺭﻫﺎ ﺭﺍ ﻣﻮﻗﺘﺎً ﺳﻔﯿﺪ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ، ﻭ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻣﺘﺠﺎﻭﺯ ﺍﺯ ﯾﮑﻬﺰﺍﺭ ﻭ ﺩﻭﯾﺴﺖ ﺭﯾﺎﻝ ﺍﺯ ﮐﺪﺧﺪﺍﯼ ﺩﻩ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺧﺮﯾﺪ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﻣﺎﺳﺖ ﮐﻠﯿﮥ ﺩﯾﻮﺍﺭﻫﺎ ﺭﺍ ﻣﺎﺳﺘﻤﺎﻟﯽ ﮐﺮﺩﻧﺪ"
ﺑﻪﻃﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﻣﻼﺣﻈﻪﺷﺪ ﻗﺪﻣﺖ ﺭﯾﺸﮥ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ ﺍﯾﻦ ﺍﺻﻄﻼﺡ ﻭ ﻣﺜﻞ ﺳﺎﺋﺮ ﺍﺯ ﻫﻔﺘﺎﺩ ﺳﺎﻝ ﻧﻤﯽﮔﺬﺭﺩ، ﺯﯾﺮﺍ ﻋﺮﻭﺳﯽ ﻣﺰﺑﻮﺭ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 1317 ﺷﻤﺴﯽ ﺑﺮﮔزﺍﺭ ﮔﺮﺩﯾﺪ ﻭ ﻣﺪﺗﻬﺎ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺍﺻﻠﯽ ﺷﻮﺧﯿﻬﺎﯼ ﻣﺤﺎﻓﻞ ﻭ ﻣﺠﺎﻟﺲ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﻋﺼﺮ ﺣﺎﺿﺮ ﻧﯿﺰ ﺩﺭ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﻻﺯﻡ ﻭ ﻣﻘﺘﻀﯽ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺭﺍﯾﺠﯽ ﺩﺍﺭﺩ.
ﺁﺭﯼ، ﻣﺎﺳﺘﻤﺎﻟﯽﮐﺮﺩﻥ ﯾﻌﻨﯽ ﻗﻀﯿﻪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻇﺎﻫﺮ ﺧﺎﺗﻤﻪ ﺩﺍﺩﻥ، ﺍﺯ ﺁﻥ ﻣﻮﻗﻊ ﻭﺭﺩ ﺯﺑﺎﻥ ﮔﺮﺩﯾﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﻻﺯﻡ ﻭ ﺑﺎﻟﻤﻨﺎﺳﺒﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻭ ﺍﺳﺘﻨﺎﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﺩ .
ﻋﺒﺎﺭﺕ ﻣﺜﻠﯽ ماستمالی کردن ﺑﻪ ﻋﻘﯿﺪﮤ ﺍﺳﺘﺎﺩ ﻣﺤﻤﺪﻋﻠﯽ ﺟﻤﺎﻝﺯﺍﺩﻩ ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺏ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻟﻐﺎﺕﻋﺎﻣﯿﺎﻧﻪ ﯾﻌﻨﯽ: ﺍﻣﺮﯼ ﮐﻪ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﻣﻮﺟﺐ ﻣﺮﺍﻓﻌﻪ ﻭ ﻧﺰﺍﻉ ﺷﻮﺩ ﻻﭘﻮﺷﺎﻧﯽﮐﺮﺩﻥ ﻭ ﺁﻧﺮﺍ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻮﺟﯿﻪ ﻭ ﺗﺄﻭﯾﻞ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻥ، ﺭﻓﻊ ﻭ ﺭﺟﻮﻉ ﮐﺮﺩﻥ، ﺳﺮﻭﺗﻪ ﮐﺎﺭﯼ ﺭﺍ ﺑﻬﻢﺁﻭﺭﺩﻥ ﻭ ﻇﺎﻫﺮ ﻗﻀﺎیا ﺭﺍ ﺑﻪﻧﺤﻮﯼ ﺩﺭﺳﺖ ﮐﺮﺩﻥ ﺍﺳﺖ. ﺑﻪ ﮔﻔﺘﮥ ﻋﻼﻣﻪﺩﻫﺨﺪﺍ ، ﺍﺯ ﻣﺎﺳﺘﻤﺎﻟﯽ ﻣﻌﺎﻧﯽ ﻭ ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ ﻣﺪﺍﻫﻨﻪ ﻭ ﺍﻏﻤﺎﺽ ﻭ ﺑﺎﻻﺧﺮﻩ ﻧﺪﯾﺪﻩﮔﺮﻓﺘﻦ ﻣﺴﺎﺋﻠﯽ ﮐﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﺧﺸﻢ ﯾﺎ ﺍﺧﺘﻼﻑ ﮔﺮﺩﺩ ﻧﯿﺰ ﺍﻓﺎﺩﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صفحه تربیت فرزند👇👇👇👇
.......:
@zandahlm1357
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
خلاقیت هم مثل بعضی مسائل است که ما با بحران مفهوم آن مواجه هستیم. مثلاً به فرد خلاق، باهوش می گویند یا کلاس خلاقیت می گذاریم و غیره.
خلاقیت فقط کلاس نیست بلکه خلاقیت بر دو پایه استوار است: فرهنگ و علم. در جاهای مختلف از فرهنگ و علم، بینش –روش، و یا آگاهی – دانایی، یاد شده است. کاری که ما در مورد خلاقیت انجام می دهیم، کلاس می رویم و تکنیک آن را می آموزیم و یا از دیگران کمک می گیریم و روش می آموزیم، همه زیرشاخه ی علم است. اما فرهنگ ریشه دارد و آن را به راحتی نمی توان به دست آورد هزاران سال طول می کشد تا شکل بگیرد و یا تغییر کند یکی از معضلات امروز ما این جاست که فرهنگمان به سمت سکون و رکود می رود.
خلاقیت باید تبدیل به فرهنگ شود و ما باید رگه های خلاقیت را در سنت خودمان پیدا کنیم و بر پایه ی آن ها پیوندهای علمی بزنیم و از ترکیب علم و فرهنگ، روش های خلاقانه و زندگی خلاقانه ایجاد کنیم. بدون فرهنگ و بدون علم این منظور امکان پذیر نیست. (ادامه دارد...)
#خلاقیت {قسمت18}
[مباحث کودک متعادل ]
.......:
در فرهنگ باید بینش خلاقانه ایجاد کنیم. دنیای مدرن اصلاً خلاق نیست و کاملاً ضد خلاقیت است و مسئله ای که به عنوان مدرنیسم وارد جامعه ی ما شده است، ضد خلاقیت است و فقط مصرف گرایی است نه تولید؛ ممکن است ظاهر خلاق داشته باشد اما بیشتر برپایه ی مصرف است تا تولید.
هدف ما بومی کردن آموزش ها است یعنی مبانی فرهنگ خودمان را بشناسیم، روش های علمی دنیا را هم بگیریم و از ترکیب این دو یک ساختار فکری و فرهنگی به وجود آوریم که در این مبحث به موضوع خلاقیت می پردازیم .
(اصل-اصول-ارزش-اهمیت)
اصل، نقطه و مرکزی است که ما از آن امنیت و آرامش می گیریم. اصل به ما امنیت و آرامش می دهد و ما به آن ایمان داریم و به او توکل می کنیم. #توکل_یعنی_واگذاری.
بدون داشتن نقطه ی امنیت و آرامش، بدون داشتن نقطه ای برای ایمان و توکل و بدون گرفتن آرامش از منبع اصلی، خلاقیتی به وجود نمی آید. ذهن های مضطرب نمی توانند خلاق باشند. ذهن هایی که قدرت واگذاری ندارند و همه چیز را خودشان با عقل می خواهند حل کنند خلاق نمی شوند. وقتی بخواهیم همه چیز را با عقل بفهمیم و حل کنیم، خلاق نخواهیم شد. (ادامه دارد...)
#خلاقیت {قسمت19}
[مباحث کودک متعادل ]
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
استاد محمود سلطانی "رویکرد هوش متعادل" عبور از نگرانی ها ۱٨۴ #زندگی_در_شرایط_بحران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_479731140.mp3
5.99M
استاد محمود سلطانی
"رویکرد هوش متعادل"
عبور از نگرانی ها ۱٨۵
#زندگی_در_شرایط_بحران
4_6014722246277340889.mp3
5.6M
استاد محمود سلطانی
"رویکرد هوش متعادل"
عبور از نگرانی ها ۱٨۶
#زندگی_در_شرایط_بحران
4_6017070669970278889.mp3
5.97M
استاد محمود سلطانی
"رویکرد هوش متعادل"
عبور از نگرانی ها ۱٨٧
#زندگی_در_شرایط_بحران
#تربیت_فرزند...🌹
⭕️ هرگز فكر نكنيد هرچه #سختگيرتر باشيد
بهتر مي توانيد فرزندتان را #تربيت كنيد. قوانین ذهنی خودتان را به کودک قالب نکنید
والدين سختگير دو نوع بچه پرورش مي دهند؛
🔹 يا فرد #مضطرب، #نگران، #وسواسی كه به خود بسيار سخت ميگيرد و با وجود موفقيتهايش هيچ لذتی از زندگی نمي برد.
🔹و يا فردی #لجباز و فراری از كار!
با سختگيری نمي توانيد فرزندی موفق، سالم و خوشبخت تربيت كنيد. چون همیشه مایوس و نا امید در انتظار رسیدن به حس خوب #آرامش خواهد ماند و با درماندگی آموخته شده اشتیاقی برای انجام کار ندارد و خشم حاصل از این ناکامی به شکل لجبازی و بی انگیزگی گریبان والدین را خواهد گرفت.
https://eitaa.com/zandahlm1357