حسین بن حسن خوارزمی از عارفان، نویسندگان و شاعران سدههای هشتم و نهم هجری است. وی اصالتاً از ماوراءالنهر بوده و به دلیل اقامت طولانی در خوارزم به خوارزمی شهرت یافت. وی از شاگردان ابوالوفا خوارزمی معروف به پیرفرشته بود و به راهنمایی او با مثنوی مولوی آشنا شد و به معانی آن پی برد. بدین واسطه در اطراف و اکناف پرآوازه شد. در حوادث زندگانی خوارزمی آوردهاند که در زمان شاهرخ میرزا بعضی از فقهای حنفیه به سبب بیتی از اشعارش وی را تکفیر کردند و او را به هرات خواندند. وی توانست اعتراض مدعیان را پاسخ دهد و از آن بلیه رهایی یابد اما ازبکان او را رها نکردند تا سرانجام در سال ۸۴۰ هجری قمری در خوارزم وی را به زخم تیغ از پای درآوردند.
از آنجا که تخلص حسین خوارزمی در اشعارش «حسین» بوده است اشعار وی به اشتباه به نام دیوان حسین بن منصور حلاج منتشر و معروف شده است. حال آن که حلاج دیوان شعر فارسی ندارد و اساساً پیش از یا همزمان با آغاز عصر ادبیات نوین فارسی بعد از اسلام میزیسته است. ضمناً مفاد اشعار حسین خوارزمی و زبان آنها تناسبی با دورهٔ زندگی حلاج ندارد.
دیوان اشعار
دیگر صفحات مرتبط با حسین خوارزمی در این پایگاه:
اوزان اشعار حسین خوارزمی
تصاویر پیشنهادی برای حسین خوارزمی
https://eitaa.com/zandahlm1357
خجسته عید من آندم که چهره بگشائی
هلال عید ز ابروی خویش بنمائی
رسید عید و بهار آمد و جهان خوش شد
ولی چه سود از اینها مرا تو میبائی
اگر حدیث تو نبود چه حاصل از گوشم
وگر تو رخ بنمائی چه سود بینائی
بسوی روضه رضوان نظر نیندازم
اگر تو روضه بدیدار خود نیارائی
در آرزوی تو از جان نماند جز نفسی
چه شد که یکنفس ای جان من نمی آئی
دمی بیا که بروی تو جان برافشانم
که نیست بیتو مرا طاقت شکیبائی
لطافت همه خوبان ز حسن تو اثری است
زهی لطافت خوبی و حسن و زیبائی
برای دیدن حسن تو دیده میباید
وگرنه در همه اشیا بحسن پیدائی
حسین طلعت لیلی بچشم مجنون بین
که دوست را نسزد دیده تماشائی
شمارهٔ ۲۶۸: خرم از درد توام زانرو که درمانم توئی »
« شمارهٔ ۲۶۶: راه اگر سوی خرابات مغان دریابی
https://eitaa.com/zandahlm1357
ای دل و جان عاشقان شیفته لقای تو
عقل فضول کی برد راه بکبریای تو
بلبل طبع با نوا از چمن شمایلت
طوطی روح را دهن پر شکر از عطای تو
آتش جان خاکیان نفخه بی نیازیت
آب رخ هوائیان خاک در سرای تو
گشته قرار آسمان پایه قدر بنده ات
بوده و رای لامکان سلطنت گدای تو
دیده بدوخت از جهان آنکه بدید طلعتت
گشت جدا ز خویشتن هر که شد آشنای تو
هست ترا بجای من بنده بی شمار لیک
آه که بنده ترا نیست شهی بجای تو
تیغ بکش بکش مرا تا برسی بکام دل
جان هزار همچو من باد شها فدای تو
پیش سگان کوی تو جان برضا همی دهم
جان حسین اگر بود واسطه رضای تو
شمارهٔ ۲۰۹: ای که در ظاهر مظاهر آشکارا کرده ای »
« شمارهٔ ۲۰۷: پای خیال سست شد در طلب وصال تو
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صفحه امر به معروف و نهی از منکر
.......:
@zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در قسمتی از کتاب راهنما خدا میگه : لاتجسسو ، یعنی تجسس و فضولی نکن
.
در قسمتی دیگر یکی از نشانه های مومن رو میگه اینه که : یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر، یعنی امر به معروف و نهی از منکر می کنند ...
.
پس مشخصه که بین امر به معروف و فضولی در زندگی دیگران و یا فامیل و خانواده، مرزهایی وجود داره ، که یکی از اونها خیرخواهی طرف مقابل نه فتنه کردن و تخریب دیگران....
.
(کلیپ آرشیو ویژه برنامه کتاب راهنما، پخش از شبکه یک، رمضان ۹۹)
.
#امربه_معروف_ونهی_از_منکر
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
📺 #برنامه_ریسمان با حضور #استاد_علی_تقوی #قسمت_چهارم باموضـوع : 🍃شرایـط وجـوب امـر به معـروف و نهـ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
51.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 #برنامه_ریسمان
با حضور #استاد_علی_تقوی
#قسمت_پنجم
باموضـوع :
🍃اهمیــّت امـر به معـروف و نهـی از منڪــر🍃
🔺خداونـد متعـال گلایـه میفرماینـد از انسانهاۍ خوب و به ظاهــر صالـح❗️
#بی_تفاوت_نباشیم
#امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
💎مرکز تخصصی آموزش و احیای واجب فراموش شده...
10.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ
«حجت الاسلام دکتر رفیعی»
🔶 چند راهکار برای گسترش معروف و پرهیز از منکر؛
🔹آگاهی دادن
🔹فرهنگ سازی
🔹تشویق
🍀
🌺🍀
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
ماده ۳۴ هرگاه بعد از صدور قرار تعليق معلوم شود كه محكوم عليه داراي سابقه محكوميت به جرايم مستوجب مح
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
باب سوم جرايم
فصل اول شروع به جرم (ماده ۴۱)
ماده ۴۱ هر كس قصد ارتكاب جرمي كند و شروع به اجراي آن نمايد لكن جرم منظور واقع نشود چنانچه اقدامات انجام گرفته جرم باشد محكوم به مجازات همان جرم ميشود.
تبصره ۱ مجرد قصد ارتكاب جرم و عمليات و اقداماتي كه فقط مقدمه جرم بوده و ارتباط مستقيم با وقوع جرم نداشته باشد شروع به جرم نبوده و از اين حيث قابل مجازات نيست
تبصره ۲ كسي كه شروع به جرمي كرده است به ميل خود آن را ترك كند و اقدام انجام شده جرم باشد از موجبات تخفيف مجازات برخوردار خواهد شد.
#قوانین کیفری....
https://eitaa.com/zandahlm1357