#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: آزمایش الهی قوله علیه السلام: وَ یَبْلُو أَخْبَارَهُمْ. أی یختبرهم و اختبار اللّه للعبد ا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
پاداش اعمال
قوله علیه السلام اقتباساً من القرآن: «لِیَجْزِیَ الَّذینَ أَسآؤُا بِما عَمِلُوا وَ یَجْزِیَ الَّذینَ أَحْسَنُوا بِالْحُسْنَی». [۳]
یعنی حقّ تعالی این فرضیات احکام را از اوامر و نواهی بر قاطبه مکلّفین تحمیل و تکلیف فرموده از عالم و جاهل، حاکم و محکوم، به واسطه آن که جزا بدهد در دنیا و عقبی کسانی را که رفتار سوء نمودند به ترک اوامر و ارتکاب
مناهی و اجرای احکام در غیر مواقع و موارد ما انزل اللّه تعالی بما عملوا، یعنی به نتیجه اعمال سوئشان، چنان که جزا میدهد محسنین را به جزاهای حسنه، کما فی الحدیث: « الناس مجزیون بأعمالهم إن خیراً فخیرٌ و إن شراً فشرٌ ». [۴]
قال المولوی:
کی نکو [۵] کردی و کی کردی تو شر که ندیدی لایقش در پی اثر [۶]
قال تعالی فی موضع آخر من کتابه الکریم: « قُل لِّلَّذِینَ آمَنُوا یَغْفِرُوا لِلَّذِینَ لاَ یَرْجُونَ أَیَّامَ اللَّهِ لِیَجْزِیَ قَوْمًا بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ [۷] ».
روی عن المعصوم فی تأویل الآیة: « أی قل للذین منّنا علیهم بمعرفتنا » [۱]، و هم أهل العلم و الیقین، الذی هو حقیقة الإیمان تعرفوا و تعلموا العوام و الجهال، الذین لایرجون أیّام اللّه، أی من عدم علمهم لایتوقّعون و لایخافون و لایلاحظون وقایع اللّه فی الدنیا والآخرة لعباده.
یعنی اعلام نمایند آنها را که البته جزا میدهد عاجلاً و آجلاً هر قومی از اقوام را از عالم و عامّی، تقی و شقی، مسلم و کافر بما کانوا یکسبون، یعنی به اعمال مکتسبه صادره ایشان خیراً و شراً، فإذا عرفوهم و علموهم کأ نّه استغفروا لهم ؛ زیرا « هُنَالِکَ الْوَلاَیَةُ لِلَّهِ الْحَقِّ هُوَ خَیْرٌ ثَوَابًا وَ خَیْرٌ عُقْبی [۲] »، و خیر عقبی یعنی ولایت و سلطنت و ربوبیت بالحقیقه از برای حقّ است لا غیر، او است مختار از حیث ثواب و اجر نیک دادن، چنان که او است مختار از حیث عقوبت کردن و ولایت و امارت را در خود مقیّد به ولایت حقّه فرموده، که حکّام و سلاطین مَجازی که فی الحقیقه مظاهر و به منزله آلات و ادوات اویند، خارج شوند چه اطلاق سلطنت بر غیر مالک الملوک حقیقی مجاز است، یعنی از آنها صحّت سلب دارد، چون حرکت نسبت به سفینه و جالس سفینه، که اگر چه به لحاظ ظاهر هر دو موصوف به حرکت، ولی حرکت نسبت به سفینه بالحقیقه است و نسبت به
جالس او بالمجاز. مولوی:
پادشاهان، مظهر شاهی حقّ عارفان [۳] مرآتِ آگاهی حقّ [۴]
لذا ورد فی بعض الکتب السماوی: « إنّی أنا اللّه، مالک الملوک ؛ قلوب السلاطین بیدی من أطاعنی جعلتهُم علیه رحمةً، و من عصی فیّ جعلتهم علیه نقمة،
----------
[۳]: ۴ - سوره مبارکه نجم، آیه ۳۱.
[۴]: ۱ - الغدیر، ج ۵، ص ۴۵۲.
[۵]: ۲ - مصدر: کژی.
[۶]: ۳ - مثنوی معنوی، ج ۴، ص ۹۷۳، « حمله بردن این جهانیان ».
[۷]: ۴ - سوره مبارکه جاثیه، آیه ۱۴.
[۱]: ۵ - تفسیر القمی، ج ۲، ص ۲۹۴ ؛ بحارالانوار، ج ۲، ص ۱۵.
[۲]: ۶ - سوره مبارکه کهف، آیه ۴۴.
[۳]: ۱ - مصدر: فاضل.
[۴]: ۲ - مثنوی معنوی، ج ۶، ص ۱۵۵۷، « با خبر شدن آن غریب از وفات آن محتسب ».
فلاتشتغلوا أنفسکم بسبب الملوک، توبوا إلیّ حتی أعطفهم علیکم » [۱] .
----------
[۱]: ۳ - بحارالانوار، ج ۷۲، ص ۳۲۸، با کمی اختلاف.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: رازداری احنف بن قیس گوید: سینه انسان به خاطر راز درونش تنگ شود. هرگاه بخواهد آن را افشا کن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
انواع مجاز
تفتازانی در فصل اول در آخر کتاب بیان آورده است: مجاز نزد گذشتگان بر دو قسم است.
مجاز لغوی و مجاز عقلی، مجاز لغوی بر دو قسم است یا به معنای کلمه بر میگردد و یا به حکم، مجازی که به کلمه عود میکند بر دو قسم است یا خالی از فائده است و یا فائده دارد.
مجازی که فائده دارد بر دو قسم است استعاره و غیر استعاره.
امیر خسرو
سروی چو تو در اوچه و در تتّه نباشد
گل همچو رخ خوب تو البته نباشد
دوزیم ز بهر تو قبا از گل سوری
تا خلعت زیبای تو از لته نباشد
در جنت فردوس سری را نگذارند
کز داغ غلامی تواش پته نباشد
این شکل و شمایل که تو کافر بچه داری
در چین و ختا و ختن چته نباشد
چون موی شده است از غم تو خسر و مسکین
تا همچو رقیبت خنک و کته نباشد [۱]
----------
[۱]: ۱) - اوچه و تته دو شهر از شهرهای هند است، لته به معنای پارچه کهنه و لباس مندرس آمده است، پته به معنای کاغذ و کته به معنای پست و ناهموار است.
.......:
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
29-یک آیه یک قصه.mp3
3.45M
❇️مجموعه نمایش صوتی
#یک آیه # یک قصه
↙️"آموزش مفاهیم قرآن به کودکان با قصه"
📜سوره مبارکه آل عمران آیه ۹۲
🔹لن تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّىٰ تُنفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ ۚ وَمَا تُنفِقُوا مِن شَيْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ🔹
🕋 شاخصه: محبت و عشق به خدا، قرآن و اهلبیت علیهمالسلام
📎 #ایران_مقتدر
🔷🔸💠🔸🔷
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: الفاظ در سوره ها ۱. سوره اي که با لفظ سوره شروع شده است کدام است؟ سوره اي که با لفظ سوره
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۶. کدام سوره است که لفظ مجيد دو بار در آن تکرار شده است؟
در سوره بروج لفظ مجيد دو بار تکرار شده است.
۷. کدام سوره است که ۴ آيه اول آن با لفظ ثم آغاز ميشود؟
سوره اي که چهار آيه آن با کلمه ثم آغاز شده است سوره مدثر است.
۸. سوره اي که ۶ بار لفظ انسان در آن به کار برده شده است چه سوره اي است؟
سوره اي که ۶ بار لفظ انسان در آن به کار برده شده است؛ سوره انسان ميباشد.
۹. سورههايي که با لفظ ويل شروع ميشوند؛ کدامند؟
سورههاي مطففين و همزه با کلمه ويل آغاز ميشوند.
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥کلیپ بسیار زیبا وتکان دهنده آفرینش
✳️ بر اساس آیات قران کریم
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اشاره قرآن به خاصیت درمانی آب( هیدروتراپی)
در قرآن بیش از شصت مرتبه نام آب تکرار شده است که در هر بار تکرار یکی از خصلتهای این مایع حیاتی مورد توجه قرار گرفته، ولیکن یکی از جنبه های اعجاب انگیز قرآن ، اشاره به خاصیت درمانی آب است که در جریان داستان ایوب نبی، ذهن انسانها را به آن معطوف کرده است، قرآن در سوره صاد- آیه چهل و دو بطور ظرافتمندانه ای به این موضوع اشاره کرده و میفرماید:ما( خداوند) به ایوب نبی گفتیم پایت را به زمین بزن تا چشمه آبی سرد پدیدار شود.پس آنگاه از این آب سرد بنوش و خود را در آن شستشوی کن تا دردها ورنج هایی که بر بدنت عارض شده، تسکین یابد.
مبحث آب درمانی در قرن هیجدهم بطور تئوریک مطرح شد و در قرن نوزدهم بصورت علمی و آکادمی تحت عنوان علم " هیدروتراپی" یا همان آب درمانی مورد توجه پزشکان قرار گرفت.این در حالیست که قرآن چهارده قرن پیش بطور صریح از خاصیت درمانی آب پرده برداشته است
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
شرح مختصر کتاب#معادشناسی... « #جلسه سوم، زندگی موقّت و حیات جاودان» (حجت الاسلام بی پروا) ----------
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
معادشناسی۴.mp3
38.81M
شرح مختصر کتاب#معادشناسی...
« #جلسه چهارم، سبب ترس ازمرگ»
(حجت الاسلام بی پروا)
-----------------------------------------------------------------------
📖 توصیه میشود برای استفاده بیشتر از مباحث،
کتاب #معادشناسی مرحوم علامه طهرانی قدّس سره
(جلد اول ، مجلس سوم) مطالعه شود.
-----------------------------------------------------------------------
🔹 عدم شناخت حالات پس از مرگ، مگر با تجرید...
🔹 سیر در عوالمِ پس از مرگ در همین دنیا...
🔹 زیرکترین افرادِ بشر در نگاه رسول الله صلیاللهعلیهوآله
🔹 موضوعی یقینیتر و مشکوکتر از مرگ نیست.
🔹 دلائل سختی جان کندن برای بعضی از انسانها ...
🔹 حالات مؤمن هنگام مرگ...
🔹 حالات کسی که برای به دست آوردن دنیا خیلی زحمت کشیده است.
🔹 توصیفی از عالَمِ لذّت بخشِ آخرت...
🔹 حالِ مؤمنی که دنیایش آباد است ولی باز هم شوقِ مرگ دارد.
🔹 داستانهای شیرین مؤمنانی که مشتاقِ مرگ بودند.
🔹 کراهت و اثرات سوء غذاهای بازار...
🔹 حالات امام حسین علیهالسلام در لحظات آخر عمرِ شریفشان...
#علامه_طهرانی
#شرح_معادشناسی
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#مستند_صوتی_شنود پرسش وپاسخ_بخش چهارم * محک و راستی آزمایی تجربه چگونه ممکن است؟ * آیا بین سادا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
05 Porsesh Va Pasokh Mosianade Soti Shonood (1401-04-28).mp3
18.6M
#مستند_صوتی_شنود
پرسش وپاسخ_بخش پنجم
* آیا همه مشکلات ما، اقتصادی است؟
* در مسیریم یا در مقصد؟
* در مورد دشمنان هم انصاف داشته باشید.
* سنگین ترین تهدید قرآن خطاب به کیست؟
* مبنای کار ما حجت است.
* اقسام صدقه
* بلاهای معلق و بلاهایی که برای ما نوشتند.
* همه اتفاقاتی که برایم افتاد، تفسیر آیات قرآن بود.
* ادراکاتی که پیوست دیدن ها می شود.
* تنوع فهم یک حقیقیت
* صورت ها، رهزن نباشد.
* جز خدا نباید چشمت را پر کند
* عامل چشم زخم؟
* نعماتی را که خدا داده در چشم دیگران فرو نکن.
* اثرات حج حتی برای دشمنان اهل بیت
مدت زمان : ۴۵:۰۱
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
........: همسایه مرده ها! رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمود: مرده هارادر وسط مردم صالح دفن کنید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
اموالتان تقسیم شد!
همچنین روایت شده است که در بازگشت از جنگ صفّین، وقتی امیر مؤمنان به قبرستانی رسید، فرمود: سلام بر شما، ای ساکنان غریب! سلام بر شما، ای ساکنان تنها! سلام بر شما، ای اهل وحشت! ما برای شما، این خبرهارا داریم: اموال شما، تقسیم شد! زنان شما، ازدواج کردند!
خانههای شمارا، افراد دیگری ساکن شدند! شما چه خبری برای مادارید؟
سپس فرمود: اگر به آنها اجازه داده میشد که سخن بگویند، میگفتند: بهترین توشه برای سفر آخرت، تقوااست
سخن امام سجادعلیه السلام
امام سجادعلیه السلام فرمود: شب اول قبر، مأمورین الهی ازتوحید، نبوت، قرآن، امام، عمر ومال وثروت میّت سؤال میکنند!
روح وریحان یا حمیم!
امام کاظم علیه السلام از پدرش، نقل میکند که هرمؤمنی رحلت کند، هفتادهزار فرشته، اورا تاقبر، تشییع میکنند. وقتی اورا وارد قبرمی کنند، نکیرومنکر نزد او میآیند واورا مینشانند وبه او میگویند: خدایت کیست؟
چه دینی داری؟ پیامبرت کیست؟ اوجواب میدهد: اللّه پروردگارم ومحمّد، پیامبرم واسلام، دینم است.
دراین هنگام، قبر اورا تاآنجا که چشم، کار میکند، وسیع میکنندوبرای او غذای بهشتی میآورند وبر اوروح وریحان، وارد میکنند. همان طور که خدا فرموده است یعنی: اگر از مقربین باشد، روح وریحان درقبروبهشت پر از نعمت درآخرت است.
ولی وقتی کافر میمیرد، هفتاد هزار، مأمورجهنم اوراتاقبر همراهی میکنند! اوبافریادی که همه موجودات، غیر از انس وجن ّ، میشنوند، میگوید: مرا برگردانید! شاید از مؤمنین گردم وعمل صالح، انجام دهم! آنان پاسخ میدهند: هرگز! تو فقط حرف میزنی! ومأموری میگوید: اگر اورا برگردانید، باز هم به اعمال بدش ادامه میدهد! وقتی اورا وارد قبر میکنند وتشییع کنندگان ومردم، بر میگردند، نکیر ومنکر، با بدترین شکل به سراغش میآیند واورا مینشانند ومی گویند: پروردگارت کیست؟ چه دینی داری؟ پیامبرت کیست؟ اونمی تواندجواب دهد وزبانش، به لکنت میافتد! دراین موقع، مأمورین، ضربه ای بر او میزنند که همه موجودات بغیر از انس وجن ّ، از آن به لرزش میافتند. باز از او سؤال میکنند: خدایت کیست؟ چه دینی داری؟ پیامبرت کیست؟ جواب میدهد: نمی دانم! آنان میگویند: ندانستی وهدایت نیافتی
ورستگار نشدی! سپس دری از درهای عذاب رابر او باز میکنندواز حمیم جهنم، بر او میریزند، همان طور که خدامی فرماید:
(وَ اَمّا اِن ْ کان َ مِن َ الْمُکَذِبین َ الْضالّین َ فَنُزُل ٌ مِن ْ حَمیم ٍ)
یعنی: اگر از تکذیب کنندگان وگمراهان بود، پس حمیم بر او میباشد.
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خاطرات قدیمی ترین غسال بهشت زهرا
خدایا عاقبت همه مارو ختم بخیر کن😞
https://eitaa.com/zandahlm1357