eitaa logo
هفته‌نامه زن روز
740 دنبال‌کننده
15.3هزار عکس
135 ویدیو
1.6هزار فایل
کانال رسمی هفته‌نامه «زن روز» قدیمی‌ترین نشریه فرهنگی اجتماعی زنان صفحه‌ی ما در اینستاگرام: https://www.instagram.com/zane_rooz_mag/ ارتباط با ادمین: @zaneruz97
مشاهده در ایتا
دانلود
هفته‌نامه زن روز
مریمیه؛ فرقه‌ای با اهداف انحرافی نفیسه زارعی درست بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود که برخی از جریان های مشکوک و مرموز اقدام به فرقه سازی کردند، اینکه سروکله ی بعضی از این فرقه ها از کجا پیدا شد و هدف شان چه بود را باید در جریان های وابسته به پهلوی و به فراخور آن به عناصر خارجی و برنامه ریزی آن ها برای تضعیف و انحراف افکار عمومی جستجو کرد. یکی از این فرقه ها، فرقه ی مریمیه بود که در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران شکل گرفت. این فرقه، با تلفیقی از آموزه های عرفان های شرقی، تصوف و برداشت های خاص از ادیان الهی، تلاش داشت گروهی از مردم را به سمت خود جذب کند و با استفاده از روش های مختلف تبلیغاتی، مخصوصاً تأکید بر جنبه های احساسی و معنوی، به دنبال تأثیرگذاری بر جوانان و قشرهای جویای حقیقت بود. این فرقه با بهره گیری از فضایی سرشار از نمادهای عرفانی و معنوی، سعی داشت خود را به عنوان یک راه جدید برای رسیدن به حقیقت معرفی کند، هرچند نام فرقه ی مریمیه در زمره فرقه هایی قرار می گیرد که رویکردهای التقاطی و انحرافی داشته و در نهایت، با واکنش های مختلفی از سوی جامعه و نهادهای دینی روبرو شد اما هنوز رد پای آن در برخی محافل دیده می شود، بررسی جریان فرقه ی مریمیه سوژه ی این شماره از زن روز است: @zane_ruz ارتباط با ادمین: @zaneruz97
چه شد؛ این شد نفیسه زارعی فرقه ی مریمیه شاید در ظاهر ناشناخته باشد اما در ایران به واسطه افرادی نظیر حسین نصر؛ رئیس دفتر فرح پهلوی جایگاهش را بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پیدا کرد. با این حال ریشه های مریمیه را باید در غرب جستجو کرد؛ فریتیوف شوان (۱۹۰۷ ـ ۱۹۹۸)، فیلسوف و عارف سوئیسی، پس از آشنایی با طریقت شاذلیه و شیخ احمد علوی، شاخه جدیدی از این طریقت را با نام مریمیه پایه گذاری کرد. شاذلیه خودش یکی از طریقت های مهم سلسله های صوفیه در اسلام است که در قرن هفتم هجری توسط ابوالحسن شاذلی تأسیس شد. ابوالحسن شاذلی، بنیان گذار این طریقت، اصالتاً از مغرب یعنی شمال آفریقا بود. او بعد از اینکه به مشرق اسلامی سفر کرد، تعالیم مربوط به صوفیه را آموخت و سپس به مصر رفت و طریقتش را گسترش داد، شاذلی ها به جای گوشه نشینی و درویشی معتقد بودند باید کار و تلاش را چاشنی زندگی اجتماعی کنند برای همین قلمرو کسانی که به آن گرایش پیدا کردند بیشتر از سایر شاخه های تصوف در جهان اسلام بود، فریتیوف شوان هم وقتی دید این طریقت مورد توجه مردم است با ترکیب آموزه های عرفانی اسلامی، مسیحیت، هندوئیسم و بودیسم، فرقه ای را بنیان کرد که ادعای ارائه ی راهی جدید برای کشف حقیقت معنوی داشت. بعد از اینکه او آش شلم شوربای فرقه را بنیان گذاشت به خاطر ارادتش به حضرت مریم سلام الله علیها، نام مریمیه را انتخاب کرد. شوان خودش را مرشد معنوی و شیخ این طریقت می دانست و معتقد بود که آموزه های او، راهی نوین برای دستیابی به معرفت الهی است. پس از درگذشت وی، رهبری این فرقه ابتدا به مارتین لینگز و سپس به سیدحسین نصر، استاد برجسته ی فلسفه و عرفان، واگذار شد. @zane_ruz ارتباط با ادمین: @zaneruz97
علامه حسن زاده آملی: اگر جان همت داشته باشد،کار برای بدن دشوار نمی‌شود. اگر بدن تنبلی می‌کند بخاطر آن است که روح نشاط ندارد. @zane_ruz ارتباط با ادمین: @zaneruz97
چای سبز و امگا ۳ به بهبود آلرژی کمک می‌کند بهنام یوسفیان متخصص طب سنتی درباره ی مواد غذایی مؤثر در آلرژی اظهار کرد: «بر اساس تحقیقات انجام شده چای سبز به دلیل دارا بودن خواص ضد آلرژیک می تواند به افراد مبتلا به آلرژی کمک کند؛ همچنین اسیدهای چرب امگا۳، بدن را در مقابل تولید بیش از حد آنتی بادی هایی که برای مقابله با آلرژی در بدن تولید می شود، محافظت می کند، علاوه بر این امگا۳ به دلیل داشتن خواص ضدالتهابی باعث کاهش علائم آلرژیک می شود، ماهی ها به ویژه ماهی های چرب سرشار از امگا۳ بسیار مفید است و گردو و تخم کتان نیز منابع سرشار از امگا۳ هستند.» @zane_ruz ارتباط با ادمین: @zaneruz97
هفته‌نامه زن روز
مریمیه ایرانی؛ نسخه ای پر دروغ! نفیسه زارعی با نگاهی به مفاهیم بلند انقلاب اسلامی می توان موارد بسیاری از مشکلات و انحرافات مریمیه را که در تقابل جدی با دیدگاه های انقلاب است مشاهده کرد. یکی از انحرافات اصلی مریمیه، ترویج نسبی گرایی دینی بود؛ به این معنا که پیروان آن معتقد بودند حقیقت معنوی در همه ی ادیان یکسان است و اسلام برتری خاصی بر دیگر ادیان ندارد. این دیدگاه، مستقیماً در تضاد با آیات صریح قرآن است که اسلام را به عنوان کامل ترین دین معرفی کرده و پذیرش هر دین دیگری را پس از ظهور اسلام، مردود می داند. رهبران مریمیه، به ویژه فریتیوف شوان، همواره در تلاش بودند تا این حقیقت قرآنی را نادیده بگیرند و با ترکیب عناصر هندوئیسم، بودیسم، تصوف اسلامی و مسیحیت، نوعی از عرفان بدون شریعت را تبلیغ کنند. این نگاه، دقیقاً همان چیزی است که غرب و استعمارگران برای به انحراف کشیدن امت اسلامی دنبال می کنند، زیرا با تضعیف باورهای اسلامی، مقاومت مسلمانان در برابر سلطه گران کاهش پیدا می کند. نمونه ای از این انحراف در تقدیس حضرت مریم سلام الله علیه در حد یک الگوی معنوی مستقل و بی اعتنایی به جایگاه پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام مشاهده می شود هرچند حضرت مریم سلام الله علیه به خودی خود در جایگاه اعلایی قرار دارد اما در مریمیه تنها شخصیت این بانوی بزرگوار به عنوان نماد و الگو معرفی می شود و سایر اسوه های بزرگ اسلام در سکوت باقی می مانند. استفاده از نمادهای مختلف از ادیان شرقی و تصوف انحرافی که در برخی محافل مریمیه مشاهده شده است نیز این شائبه را به ذهن نزدیک می کند که آن ها درصدد القای باورهای انحرافی عمیق بودایی هستند. @zane_ruz ارتباط با ادمین: @zaneruz97
پایان کم سو نفیسه زارعی فرقه ی مریمیه، با تکیه بر آموزه های عرفانی التقاطی و غیرشرعی، به ویژه در ایران، نه تنها نتوانست جایگاه محکمی پیدا کند، بلکه در نهایت به دلایل مختلف تضعیف شد و در کنار سایر فرقه های انحرافی به حاشیه رفت و در نهایت در برابر فشارهای فکری، اجتماعی و مذهبی نتوانست به بقای خود ادامه دهد. با افشای ماهیت انحرافی آن، سوءاستفاده های اخلاقی برخی از رهبرانش و انتقادات گسترده ی دینی و سیاسی، این فرقه نه تنها در ایران بلکه در سطح بین المللی نیز از اهمیتش کاسته شد و به یک جریان حاشیه ای و افول کرده تبدیل شد. این نشان می دهد که فرقه های مشابه، که با آموزه های التقاطی و انحرافی خود می خواهند با نادیده گرفتن اصول دینی و اخلاقی افراد را جذب کنند، معمولاً به سرعت دچار بحران های داخلی، اجتماعی و فکری می شوند. حسین نصر هم که رهبری این فرقه را پس از اشوان به عهده گرفت، در ظاهر به عنوان یک متفکر برجسته غرب گرا و در واقع به جای اینکه صدای اعتراض و مقاومت در برابر غرب و نهادهای استعماری باشد، در بسیاری از مواقع به تسلیم فکری و فرهنگی در برابر آن پرداخته است. او در طول سال ها نتوانسته است نقش مؤثری در تحلیل واقعی مشکلات جوامع اسلامی ایفا کند و بیشتر به ترویج نسخه هایی از گذشته پرداخته است که هیچ گاه نتواسته اند به شکوفایی فکری و اجتماعی در جهان اسلام منتهی شوند. نصر به جای تسلیم پذیری در برابر جریان های فکری جهانی، می بایست در کنار تحولات انقلابی، به جستجوی راهکارهای عملی و مؤثر برای مقابله با چالش های داخلی و جهانی می پرداخت اما انگار او هم تصمیم دارد در کنار مریمیه غربی منزوی و در عین حال راکد به حیات خود در ینگه دنیا ادامه دهد. @zane_ruz ارتباط با ادمین: @zaneruz97
🔸سلام، سال ۳۰ ،۱۴۰۰ گرم طلا به صورت کیف قاپی سرقت شده در حالی که سارق ۶۷ قفره سرقت نیز داشته است و ۲۱ روز بعد هم دستگیر می شود و قاضی پرونده حکم حبس تا رد مال میده سؤالم اینه که چرا تا کنون هیچ اقدامی صورت نگرفته؟ این ۳۰ گرم به ما بر می گرده؟ 🔸با رد مال بله همان طلا به شما بر می گرده. کارشناس: نفیسه خانی @zane_ruz ارتباط با ادمین: @zaneruz97
مضرات موبایل برای کودکان @zane_ruz
هرکس سهمی دارد فهیمه شاکری مهر صدای زنگ پیامک موبایلم بلند می شود. سوییچ ماشین را که بین انگشتانم گیر افتاده با کلافگی درمی آورم. سریع داخل قفل می چرخانم و در ماشین را باز می کنم. ستاره که از من عقب افتاده خودش را می رساند و از آن طرف ماشین می گوید: «مطمئنی دیگه نمیای؟ هدی باور کن داری تند می ری...» وسط حرف او می پرم: «کجا تند می رم؟ خودت رو زدی به خواب چرا؟ اوضاع رو نمی بینی؟ هر روز بدتر از دیروز. دو هفته بیشتره وسط مرگ و زندگی داریم کار می کنیم. یه نگاه به اطرافت بنداز هیچی عادی نیست!» عطسه ای می کند و آرنجش را جلوی دهانش می برد: «می دونم ولی خب کار ما تا بوده همین بوده. اینم مثل سرماخوردگی و آنفولانزا. می گن نهایتاً دو ماهه تمومه و عادی می شه اوضاع.» آرام می گویم: «خجسته ای به خدا. من از مرگ خودم نمی ترسم. ولی پای عزیزهامون درمیونه. دو هفته ست وقتی می رم توی خونه داخل اتاق خودم رو زندونی می کنم و نمی ذارم مامان نزدیکم بیاد. خسته شدم از ترس و کابوس. ترس از دست دادن مامانم داره دیوونه ام می کنه... @zane_ruz ارتباط با ادمین: @zaneruz97