🔹 صاحب تفسیر «مجمعالبیان»؛ طَبَرْسی یا طَبْرِسی؟!
❖ از بیانات آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
📝... نویسندۀ تاریخ بیهق همان شارح نهجالبلاغه است به نام بیهقی فرید خراسان (م565)، که از علمای مهم و معاصر امینالإسلام طبرسی، صاحب تفسیر «مجمع البیان» (م548) است.
در تاریخ بیهق ذكر شده است كه امینالإسلام طبرسی در آن وقت، ساكن سبزوار بود و این قدیمیترین مصدری است كه از امینالإسلام نام برده است. در آن كتاب آمده است كه امینالإسلام اهل روستایی بین قم و اصفهان یعنی تفرش بود. طبق این گزارش باید ضبط صحیح، «طَبْرِسی» باشد، نه «طَبَرْسی»؛ چون این منطقه مكانی به نام «طَبَرس» ندارد. البته صاحب «احتجاج»، از طبرستان مازندران است.
اصل واژه تفرش، «تپرش» است كه در عربی به «طَبْرِس» تبدیل شده است؛ نظیر «تشت» كه به «طست» تعریب میشود.
شاعری مخالف، به پادشاهی خطاب میكند و از او میخواهد كه اهل قم و شهرهای شیعهنشین مجاور را از بین ببر:
خســـروا هست جای باطنیان
قـــــم و كاشان و آبه و «تَپرِش»
احتـــــرام چهـــــار یـــــار بـــــدار
اندرین چهــــار شـــهر زن آتِش
پس فراهان بسوز و مَسلَحكان
تا چهارت همی بگردد شِش
«مَسلَحكان» نام محلّهای در ری بوده است.
❖ــــــــــــــ❖
مرحوم آیةاللـهزاده مازندرانی، اصرار داشت كه صاحب «مجمعالبیان» اهل مازندران بوده و «طَبَرْسی» صحیح است و اگر كسی خلاف این مطلب را میگفت، ناراحت میشد. وی چون با مرحوم والد رفیق بود، نامهای به ایشان نوشت و نظر ایشان و مرا درباره این موضوع پرسید. مرحوم والد با من صحبت كرد و به این نتیجه رسیدیم كه وی اهل تفرش و «طَبْرِسی» صحیح است.
ایشان برای این كه مرحوم آیةاللـهزاده ناراحت نشود، خیلی ادیبانه و ظریف خطاب به وی نوشتند: «ما هر چه كردیم كه تمیمۀ او را از چوبهای جنگل مازندران تهیه كنیم، فراهم نشد!» تمیمه به چوبهایی میگویند كه بهعنوان حِرز برای بچهها استفاده میشود.
[مقبره شیخ طبرسی در مشهد مقدس و در نزدیکی حرم امام هشتم علیهالسلام قراردارد.]
📚جرعه ای از دریا؛ ج4/ ص361و363
👉@zanjani_net
#السلام_علیک_یا_زینب
🚩
امّالکتاب صبر و رضا کیست؟ زینب است
فصلالخطاب کرب و بلا کیست؟ زینب است
فریاد خون خون خدا کیست؟ زینب است
آیینۀ حسین نما کیست؟ زینب است
او آن فهیمهای که ندیده مفهِّمه
از کودکی است عالمهی بیمعلّمه
@zanjani_net
#حدیث_روز
●انکار نعمت!
حضرت امام صادق (علیهالسلام) از پدرش و از جدّش (علیهماالسلام) درباره آیۀ «يَعْرِفُونَ نِعْمَتَ اللَّهِ ثُمَّ يُنْكِرُونَها» نحل/83 (نعمت خدا را میشناسند اما آن را انکار میکنند)نقل فرموده است که:
وقتی آیۀ ولایت: «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ» مائده/55 (ولیّ شما تنها خدا و پیامبر اوست و کسانی که ایمان آوردهاند؛ همان کسانی که نماز برپا میدارند و در حال رکوع زکات میدهند) نازل شد، گروهی از اصحاب پیامبر (صلیاللهعلیه وآله) در مسجد مدینه جمع شدند و به یکدیگر گفتند: درباره این آیه چه میاندیشید؟
گفتند: اگر این آیه را انکار کنیم، به تمام قرآن کافر میشویم و اگر به آن ایمان بیاوریم و آن را بپذیریم، باید آن هنگام که علی بن ابیطالب (ع) بر ما مسلّط شد از او اطاعت کنیم. میدانیم که محمد (ص) هر چه میگوید راست و حقیقت است. ما از او اطاعت میکنیم، اما امر او درباره علی (ع) را نمیپذیریم.
سپس این آیه نازل شد «يَعْرِفُونَ نِعْمَتَ اللَّهِ ثُمَّ يُنْكِرُونَها» یعنی نعمت ولایت علی بن ابیطالب (علیهالسلام) را میشناسند «وَ أَكْثَرُهُمُ الْكافِرُونَ» و با این حال بیشتر آنان، این نعمت را انکار میکنند.
📚كافي، ج1، ص427، ح77
#نعمت #ولایت #امیرالمؤمنین ع
@zanjani_net
🔸مدعیان دروغین!
❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
📝... مرحوم والد در «الكلام یجرّ الكلام» نوشتهاند:
من ملاحظه میكنم هیچ چیز بیمایهتر و آسانتر از این نیست كه انسان برای خود مقامی از مقامات معنویه را ادعا نماید؛ زیرا هر طور باشد، جمعی به محض حرف، ایمان میآورند و جمع دیگر، پیروی این جمع را دلیل میدانند،
منتهی او در نزد اشخاص باهوش و ادراك، مجلس را با سكوت یا با حرف دوپهلو یا با جملات نامفهوم میگذراند، بعد در نزد مؤمنین خالص خود، آن طرف ورقه را میخواند و اظهار میدارد كه در ناصیۀ آنها نور هدایت را نیافتم، از آن جهت چندان با آنها گرم نگرفتم. اینها نیز اشك شوق از دیده میریزند كه ما شرف قبولی یافتهایم!!
📚جرعه ای از دریا؛ ج4، ص576
@zanjani_net
💠 از دامن خدا دست برندار!
❖مرحوم آیتاللهالعظمی حاج سید احمد زنجانی در کتاب ارزشمند "أربعینیات"، در بیان آداب دعا مینویسد: 🔻
📝... في الکافي بسندِهِ عَنِ الْوَلِيدِ بْنِ عُقْبَةَ الْهَجَرِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ علیهالسلام يَقُولُ: «وَ اللَّهِ لَا يُلِحُّ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي حَاجَتِهِ إِلَّا قَضَاهَا لَه»
از جمله آداب دعا، الحاح و اصرار است؛ چنان که در این حدیث شریف است که ولید بن عقبه گفت که از حضرت ابوجعفر [امام باقر علیهالسلام] شنیدم که میفرمود:
«بندهای که ایمان به خداوند دارد، اصرار نمیکند در حاجت خود، مگر اینکه خداوند آن را برآورده میکند»
در روایت دیگر، حضرت صادق علیهالسلام فرمود که «خداوند مکروه میدارد که مردم در سؤال و درخواست از یکدیگر اصرار کنند و لکن در درخواست از خود، دوست میدارد که اصرار ورزند».
حضرت رسول (صلیاللهعلیه وآله) هم دعا کرده که «خدا رحم کند بندهای را که از خدای عزّوجلّ، حاجتی طلب کند و در دعا اصرار کند، مستجاب بشود یا نشود»
مقصود اینست که زود از دامن خدا دست برندارد و از درِ خانۀ خدا، پایش را کوتاه نکند.
#دعا #آداب_دعا #اصرار
📚 کافی، ج2، ص475، ح3 و ح4
اربعینیات(اربعین سوم، حدیث 3)؛ ص182
@zanjani_net
السلام علیک ایتها الصدیقة الشهیدة
🏴
مجلس عزاداری شهادت جانسوز امّ الائمةالنجباء حضرت فاطمه زهرا «سلام الله علیها»
▪️سخنرانان: حجج اسلام آقایان حائری قزوینی، میردامادی و رفیعی
▪️مداح: آقای حاج عباس حیدرزاده
▫️زمان: دوشنبه تا چهارشنبه(13 تا 15جماديالأول) - ساعت 10:30
▫️مکان: بلوار آیتالله حائری، کوچه6، دفتر آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
🔺این مراسم با رعایت دستورالعمل های بهداشتی برگزار می گردد و بطور زنده از صفحه رسمی اینستاگرام دفتر پخش خواهد شد.
@zanjani_net
sokhanrani1.MP3
5.32M
🎤 #سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین میردامادی
▪️اولین روز از مجلس عزای حضرت فاطمه زهرا (س)
دوشنبه 8/دی/1399
🔺دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی
@zanjani_net
sokhanrani2.MP3
5.08M
🎤 #سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین دکتر رفیعی
▪️اولین روز از مجلس عزای حضرت فاطمه زهرا (س)
دوشنبه 8/دی/1399
🔺دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی
@zanjani_net
maddahi.MP3
2.71M
🎤 #مداحی و روضهخوانی آقای حیدرزاده
▪️اولین روز از مجلس عزای حضرت فاطمه زهرا (س)
دوشنبه 8/دی/1399
🔺دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی
@zanjani_net
📷 تصویری از حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی مد ظله، در اولین روز از مجلس عزای امّ الائمه حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها)🔺
دوشنبه (۸دی ۱۳۹۹)
@zanjani_net
📷
#گزارش_تصویری اولین روز از مجلس عزای امّالائمه حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) در دفتر آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی🔺
دوشنبه (۸دی ۱۳۹۹)
#فاطمیه
@zanjani_net