هدایت شده از عقیق
#ریشه_ضرب_المثل
کاسه داغتر از آش
هر کس در انجام کاری بیشتر از ذی نفع وذی صلاح و مسئول دخالت وپافشارکند از باب تعریض وتمثیل گفته می شود : فلانی کاسه گرمتر از آش است و یا به اصطلاح دیگر : کاسه داغتر از آش است .
قبلا دراینگونه موارداصطلاح دایه مهربانتراز مادر به کار برده می شد ولی درعصر قاجاریه واقعه تاریخی جالبی عنوان این مقاله را مرادف اصطلاح مزبور قرار داده است که ذیلا به شرح واقعه می پردازیم : درزمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار همه ساله یکروز از فصل بهاردر سرخه حصار تهران برنامه آشپزان با حضور شاه وخاندان سلطنت واعیان و اشراف کشور با تشریفات خاص وبرنامه مفصلی که در مقالات آش شله قلمکار وسبزی پاک کردن در این سایت آمده اجرا می شده است که تمام امرا و صدورمملکت درپختن این آش کذایی کار و وظیفه ای بر عهده داشته اند .
یکی سبزی پاک می کرد ، دیگری خس و خاشاک نخود و لوبیا را می گرفت یکی دیگر بادنجان پوست میکند ، یکی هم هیزم زیردیگ می گذاشت. خلاصه تمام اعاظم کشور از زن ومرد به کاری اشتغال داشته اند و در پیشگاه سلطان خودرا به نحوی خادم وخدمتگزار جلوه می داده اند !
یکی ازمواد اساسی برنامه آشپزان این بود که چون آش شله قلمکارکاملا طبخ و آماده می شد آن را در قدح های چینی بزرگ و کوچک می ریختند و به فراخور مقام و منزلت بین وزرا و امرا و رجال وهمسران شاه که افتخار حضور داشته اند تقسیم می کرده اند .
آن گاه سفره عریض و طویلی گسترده می شد . هرکس به جای خود که قبلا معین شده بود می نشست و از ظرف مخصوصش با تظاهر به کمال میل و اشتها تناول می کرد .
سرانجام هریک از مدعوین موظف بود قدح چینی را پس ازخوردن آش پر از سکه طلا و اشرفی کند و به حضور قبله عالم تقدیم دارد ! به قول آقای دکتر احسان طباطبائی صاحب کتاب چنته درویش که در رابطه با این آش مورد بحث می نویسد :
«... دراینجا بر خلاف مثل معروف ، که هرکس به قدر پولش باید آش بخورد اتفاقا هیچکس صد یک بلکه هزاریک پول تقدیمی آش نمی خورد و این پول را فقط برای افتخارتقرب به حضور ملوکانه تقدیم می نمودند و گاهی هم ناصرالدین شاه بر سر حال بود و به کسی خیلی لطف و مرحمت داشت واز او احوالپرسی می نمود ...»
آقای مرتضویان ضمن شرح اجمالی از جشن آشپزان راجع به ریشه ضرب المثل بالا چنین می نویسد : «... رسم چنین بود که آن شخص پس از خوردن آش ، کاسه خودرا پر از اشرفی کرده نزد شاه بفرستد .» « با آنکه طبع بلند پرواز بشر زیادت طلب است و به هر جاه و مقامی باشد آرمان جلال و جبروت بیشتری دارد اما در این روز با آنکه مقام شامخی داشتند آرزو میکردند پست ترین مقام را داشته باشند وچون کاسه هر کس بزرگتر بود در این معامله زیادتر پول داغتر می شد می گفتند : کاسه از آش داغتر است .»
❣به عقیق دعوتید 👇
http://eitaa.com/joinchat/1366032390C8fbb147e93
هدایت شده از عقیق
🔗 سلسله بحثهاي تاريخ اديان، فرق و مذاهب
•••••●•✡•°• #يهود •°•✡•●•••••
#فصل_دوم :
1. موسي و يهود❌
2.دليل نامگذاري يهود✅
❣به عقیق دعوتید 👇
http://eitaa.com/joinchat/1366032390C8fbb147e93
ذره بین 🔍
🔗 سلسله بحثهاي تاريخ اديان، فرق و مذاهب •••••●•✡•°• #يهود •°•✡•●••••• #فصل_دوم : 1. موسي و يهود❌
•••••●•✡•°• #يهود •°•✡•●•••••
قسمت اول
📌 يهود از يهوه گرفته شده است كه خداي موسي به آن خوانده مي شد اما اين واژه در زمان موسي مرسوم نبود بلكه طبق نقل تاريخ پس از اسارت بني اسرائيل توسط بابليان كه در زمان نبوكد نصر از سال ۵۹۷تا ۵۸۸ قبل از ميلاد صورت گرفت ضربه سنگيني به بني اسرائيل وارد كرد و قوم #بني_اسرائيل نامشان محو شد و به _يهود تغيير كرد
📌 البته به نظر مي رسد وجه اين نامگذاري به سكونت آنها در بخش يهوداي فلسطين كه قسمت جنوبي فلسطين است بي ارتباط نباشد. (جهان مذهبي ريچاردبوش و ديگران ص ۵۸۶ تحقيقي در دين يهود، محسن آشتياني ص ۱۵) داستان اسارت بني اسرائيل در بخش تحولات اجتماعي و تاريخي مفصل خواهد آمد. جان بايرناس نويسنده كتاب تاريخ جامع اديان مي گويد: واقعه اسارت بر قوم بني اسرائيل ضربتي آنچنان هولناك بود كه از آن پس ديگر نام قوم عبري بر آنها اطلاق نشد و اين كلمه محو گرديد و بجاي آن آنها را يهود مي گفتند (تاريخ جامع اديان جان بايرناس ص ۵۳۷ – داستان اسارت بني اسرائيل در تورات كتاب دوم پادشاهان ۲۴٫ ۱۴-۱۶ و ۲۴- ۱۷-۱۹ و ۲۵/ ۱-۱۲ آمده است) اما يهودي گري دو تعريف دارد؛
❣به عقیق دعوتید 👇
http://eitaa.com/joinchat/1366032390C8fbb147e93
ادامه دارد