ذره بین 🔍
مسواک با چوب اراک
مسواکی که اهل بیت عصمت و طهارت علیهمالسلام از اون استفاده میکردند و در اسلام بسیار به استفاده از آن سفارش شده است، تا جاییکه فرمودند دو رکعت نماز با مسواک بهتر از هفتاد رکعت نماز بی مسواک است، چوب درختی است بنام اراک، نه مسواکهای پلاستیکی موجود در بازار که تماما از مواد نفتی بوده و باعث خوردگی و از بین رفتن لثهها و مینای دندان میگردد
و این درخت که چوبهای آن به شکل الیاف در میآید، به فرموده آقا علیابن موسیالرضا بهترین وسیله برای پاکسازی فضای دهان و دندانها به شمار میرود
از جمله فواید چوب مسواک:
تمیزی دندانها
رفع بوی بد دهان
برطرف نمودن جرم و پوسیدگی
جلای چشم و افزایش نور آن
دفع بلغم
و فواید بیشمار دیگر
از جمله رفع یبوست و مشکلات گوارشی
و...
طریقه استفاده:
ابتدا سر چوب مسواک را به مدت یک روز در آب بگذارید
سپس پوست دور آن را با دندان کنده و سر آن را ریش ریش (الیاف الیاف) نمایید
و با آن مسواک بزنید
پس از مسواک زدن آن را در جای خشک قرار دهید و ۱ دقیقه قبل از مسواک زدن بعدی آن را بشویید تا مجدداً نرم گردد
❣به عقیق دعوتید 👇
http://eitaa.com/joinchat/1366032390C8fbb147e93
🔗 سلسله بحثهاي تاريخ اديان، فرق و مذاهب
#فصل_پنجم:
✅ #فرقه_هاي_يهودي (1)
دين يهود نيز مانند ديگر اديان از فرقه گرايي و فرقه سازي مصون نماند اين دين به فرقه هاي متعددي تقسيم شد كه برخي از آنها فرقه هاي مذهبي صرف و برخي ديگر جنبشها و فرقه هاي سياسي مذهبي بودند ما در اين نوشتار به معروف ترين فرقه هاي اين قوم اشاره خواهيم داشت
🔴۱- #كاباليزم (كاباله، كابالا) kabala
اين فرقه به معناي سري و رمزي كتاب مقدس اعتقاد داشتند و آنها همچنين معتقد بودند كه قوانين دين مفاهيم پنهان و اسرار آميزي دارد كه به مرور زمان متحول شده است اين اعتقاد در حدود قرن دهم ميلادي به روشي تبديل شد كه به آن كابالا مي گويند آنها براي حروف و اعداد رمز ومفهوم خاص در نظر مي گيرند كابالا در عبري به معناي اخذ تعاليم رمزي است (تاريخ اديان جهان ۱/۴۸۷)
محققان شخص (اول اين فرقه را «فيلون» (philon) كه در سال ۲۰ قبل از ميلاد متولد شد و در ۵۰ م وفات يافت مي دانند كه در اين صورت پيشينه اين فرقه بسيار پيشتر از آنچه گفته شد برمي گردد. برخي اين گروه را منتسب به زمان نوح مي دانند از اين فرقه فرقه هاي نقطويه و حروفيه منشعب شده است. خاخام موشه دولئون (moshedeleon) براساس اعتقادات اين فرقه در حدود قرن سيزدهم شرح و تفسير جديدي از تورات ارائه داد كه ما حصل آن كتاب زُهر (zohar) مي باشد بزرگترين معلم اين فرقه را اسحق لوريا (isaulluria) (1572-1534) مي دانند والدين او در سال ۱۴۹۲ از اسپانيا اخراج و به فلسطين آمدند
🔴 ۲- #سامريان samerians
🚩اين فرقه يكي از فرقه هاي مشهور كهن بني اسرائيل است كه به شهر سامره يكي از شهرهاي فلسطين كه در شمال غربي نابلس (Nablus) واقع شده است منسوب مي باشند اينان از نژاد اسماعليان قديم هستند كه پس از تبعيد بني اسرائيل توسط آشوريها آنان را در آنجا ساكن دادند، آنان به اسفار خمسه تورات فقط اعتقاد دارند. مركز عبادت آنها جبل جزريم است معبد آنان در سال ۱۳۵ م توسط مكابيان تخريب شد.
🚩 زبان آنها نوعي از زبان آرامي سومري است كه اين اعتقاد را تقويت مي كند كه آنها از بازماندگان مهاجران غير يهودي مي باشند كه از بابل و سوريه آمدند. شهرستاني در الملل و النحل مي گويد: سامريان پيامبري موسي و هارون و يوشع بن نون را مي پذيرند و بر اين باورند كه مردي به نام الفان در ميان ايشان ظهور و دعوت به رسالت نمود و او كسي است كه موسي به آمدن او بشارت داده است و او همان ستاره درخشاني است كه در تورات از او ياد شده است و ظهور او يكصد سال پيش از ظهور مسيح بوده است. (الملل و النحل شهرستاني به نقل از تاريخ اديان جهان ۱/۵۰۳ )
🚩 سامريان نيز به دو فرقه الفانيه و كوستانيه تقسيم شدند، كوستانيه به آخرت و پاداش و عذاب اعتقاد دارند ولي الفانيه بر اين باورند كه ثواب و عقاب مردمان در همین دنیاست این دو فرقه نظر مشترکی نیز دارند و آن این که خداوند به داوود دستور داد بیت المقدس را بر جبل نابلس بسازد اما او این امر را بر عهده ی ایلیا نهاد و او بر خلاف دستور خدا معبد را در اورشلیم بنا نهاد.
🔴 ۳- #عانانیه
آنان پیرو عانان بن داوود بغدادی هستند که مخالف احکام سبت و دیگر اعیاد یهودند آنها گوشت حیوانات جز پرندگان، ماهی و آهو و ملخ را حرام می دانند این فرقه حیوانات را از پشت گردن ذبح می کنند و به تعلیمات عیسی معتقدنداما او را آموزگار می دانند نه یک پیامبر.
عانان در قرن هشتم میلادی در زمان منصور خلیفه عباسی ظهور کرد او به دلیل ممانعت با منصور که برادر او را که از او فضلش کمتر بود رئیس قوم نمود دشمنی ورزید و به زندان با ابوحنیفه آشنا شد از بزرگان این فرقه بنیامین بن موسی نهاوندی است.
❣به عقیق دعوتید 👇
http://eitaa.com/joinchat/1366032390C8fbb147e93
ذره بین 🔍
🔹خمینی، چگونه خمینی شد❓❓❓❓❓ 10 تمایز یا تفاوت امام با دیگران 🔆 بخش اول 🔆 عصر ایران؛ مهر
👇
🔹خمینی، چگونه خمینی شد❓❓❓❓❓❓
10 تمایز یا تفاوت امام با دیگران
( بخش دوم)
✍مهرداد خدیر
نوبت چهارم هم در روزهای پر التهاب مرداد 1332 که حزب توده از یک طرف و دکتر حسین فاطمی از سوی دیگر زمان را برای تأسیس جمهوری مناسب می دانستند و دکتر مصدق مخالفت کرد و گفت: « من، قُرآن مُهر کرده ام که به قانون اساسی مشروطه وفادار باشم.»
امام خمینی اما با طرح ایده « جمهوری اسلامی» تفاوت خود را هم با آنان نشان داد و هم روحانیون سنتی که می پنداشتند مدل جمهوری با قواعد اسلامی جور در نمی آید.
🔹کاشانی و مصدق
3- این واقعیت را نمی توان انکار کرد که اگر امام می خواست در 50 سالگی و در نهضت ملی شدن صنعت نفت و در جریان اختلاف رهبران جانب یکی را بگیرد قطعا سید ابوالقاسم کاشانی را ترجیح می داد چندان که در سال 60 و در نطق هایی علیه جبهه ملی و بنی صدر از کاشانی یاد می کند.
اما در سال های آغازین دهه 30 با این که از 50 سالگی عبور کرده و خود نیز اهل سیاست بود نمی خواست ذیل کاشانی تعریف شود و به همین خاطر در سال های مبارزه و تبعید از 42 تا 57 و خصوصا در سال 57 مصدقی ها تعارضی در همکاری نمی دیدند که اگر چنین بود مرد شماره 2 انقلاب – آیت الله طالقانی- نبود که از علاقه مندان مصدق بود و اولین نخست وزیر کسی نبود که خود را با سه واژه « ایرانی، مسلمان و مصدقی» معرفی می کرد و اولین رییس جمهوری ایران نیز کسی نبود که از اعضای پیشین جبهه ملی و علاقه مند و مبلّغ مصدق در خارج از کشور به حساب می آمد یا نباید دبیر کل جبهه ملی و وزیر فرهنگ دکتر مصدق و همراه او در دیوان داوری لاهه اولین وزیر خارجه جمهوری اسلامی می شد ( دکتر کریم سنجابی).
🔹علی شریعتی
4- در سال هایی که برخی روحانیون و گاه در حد مراجع آشکارا به دکترعلی شریعتی می تاختند و در حالی که مرتضی مطهری هم به صف منتقدین پیوسته بود امام خمینی یک کلمه در نفی و نقد شریعتی نگفت. در تأیید هم البته نگفت اما هرگز مانند بسیاری از روحانیون دیگر علیه شریعتی موضع نگرفت.
چرا که نمی خواست در صف مبارزه اختلاف افتد و از سوی دیگر در میان خانواده و نزدیکان خود از برادر عروس – صادق طباطبایی- تا صادق قطب زاده و ابراهیم یزدی همه از دوستان علی شریعتی بودند و می دانست که مهم ترین روحانیون داخلی علاقه مند به ایشان در نوع نگاه به شریعتی با سنتی ها تفاوت دارند.
در میان روحانیون مبارز و نسبتا جوان داخلی بیش از همه آیت الله بهشتی و آیت الله خامنه ای به شریعتی علاقه و در واقع گرایش داشتند و امام تفاوت خود را با روحانیون سنتی در اینجا هم نشان داد.
برخی می گویند پس از درگذشت دکتر شریعتی و در پاسخ به تلگراف تسلیت دکتر یزدی و در قالب پیام به دانشجویان امام از لفظ «فقد» و نه «شهادت» برای دکتر استفاده می کند در حالی که واژه « فوت» را نیز به کار نمی برد و قضیه را مبهم باقی می گذارد و برای فرزند خود – سید مصطفی- نیز لفظ شهادت را به کار نمی برد زیرا نمی خواسته با ضرس قاطع داوری کند.
🔹ملاصدرا و فلسفه
5- غالب روحانیون با فلسفه میانه ای ندارند. چندان که به عرفان. امام اما اهل فلسفه بود همچون عرفان و دیدیم که تفسیر او از قرآن را حتی در نخستین سال جمهوری اسلامی تاب نیاوردند. مهم ترین شاگردان و دست پروردگان امام همچون مرتضی مطهری اما اهل فلسفه بودند و همین نیز او را متفاوت و متمایز جلوه می داد.
در همان پیام به گورباچوف در کنار نام ابن عربی از صدرالمتالهین نیز یاد می کند و از گورباچوف می خواهد اندیشمندان خود را به مطالعه آرای او ترغیب کند و وقتی ادوارد شوارد نادزه پیام رهبر شوروی را به تهران می آورد و امام احساس می کند برخورد سیاسی دارند و روح پیام را انگار درک نکرده اند به وزیر خارجه وقت شوروی می گوید: «من می خواستم دریچه تازه ای به روی شما بگشایم» و دیدار را کوتاه می کند.
این دریچه تازه را امام با اندیشه های ابن عربی و ملاصدرا گشاده و گشوده می دید.
🔹مدرس و پارلمان
6- نقل شده که آیت الله خمینی در جوانی به تهران می آمده و در ساختمان مجلس شورای ملی نظاره گر مباحثات و گفتار و رفتار شخصسید حسن مدرس بوده است. یادمان باشد مدرس بیش از آن که فقیه سنتی باشد سیاست مدار بود و هر چند در مجلس اول مشروطه نقش نظارتی را پذیرفت اما از مجلس دوم به بعد و تا وقتی استبداد رضاشاهی مجال داد ترجیح داد با رأی مردم نماینده و وکیل باشد و اعتبار خود را تنها از فقه و دین نگیرد.
امام هم مدرس را الگو قرار داد و آن قدر که از زبان رهبر فقید انقلاب در ستایش مدرس شنیده ایم هیچ مرجع و روحانی ارشد دیگری چنین یاد نکرده است.
(ادامه در بخش سوم و پایانی )
💞دعوتید به عقیق👇
http://eitaa.com/joinchat/1366032390C8fbb147e93