eitaa logo
ذره
243 دنبال‌کننده
485 عکس
493 ویدیو
27 فایل
ذره ای بودم و هستم، به امید تو نشستم تا مرا هم به سر چشمه رسانی به ذره گر نظری بوتراب کند به آسمان رود و کار آفتاب کند خادم کانال: @Javanenqlabi
مشاهده در ایتا
دانلود
1_1540910874.pdf
4.03M
تبیین بانورقرآن 1.pdf 🖇@shoaeiazkhorshid
هدایت شده از مدرسه علمیه صالحیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 نشست تخصصی 💠 با موضوع: عقلانیت نوین اسلامی 🔶🔹 با حضور دکتر عطا الله رفیعی آتانی 📌 رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی ⏰ زمان برگزاری: ۳ اردیبهشت ساعت ۲۱:٣۰ شب (به صورت حضوری در سالن اجتماعات مدرسه صالحیه) ✅ مدرسه علمیه صالحیه قزوین 🖇 @salehie_qazvin
اصلی ـ فرعی کردن امور در بسیاری از اوقات یک مسئله‌ی اصلی در کشور وجود دارد که همه باید همت کنند و به سراغ این مسئله‌ی اصلی بروند؛ باید مسئله‌ی کانونی کشور این باشد؛ اما ناگهان می‌بینیم از یک گوشه‌ای یک صدائی بلند میشود، یک مسئله‌ی حاشیه‌ای درست میکنند، ذهنها متوجه آن میشود. این مثل این میماند که در یک مسافرت مهمی، کاروانی، قطاری دارد حرکت میکند، هدفش رسیدن به یک نقطه‌ی خاص است؛ ناگهان ذهنها را مشغول کنند به یک چیز حاشیه‌ای در بیابان، از راه باز بمانند، احیاناً امکان ادامه‌ی حرکت هم از آنها گرفته شود. مسائل حاشیه‌ای نباید به میان بیاید. مردم ما خوشبختانه قدرت تحلیل دارند، هوشمندند، هوشیارند؛ میتوانند مسائل فرعی و حاشیه‌ای را از مسائل اصلی جدا کنند. توجه شود مسائل حاشیه‌ای کانون توجه افکار عمومی قرار نگیرد.۱۳۹۰/۰۱/۰۱ بیانات در حرم مطهر رضوی در آغاز سال ۹۰ @shoaeiazkhorshid
شما زرنگی‌تان این باشد: گفتمان عدالت خواهی را فریاد کنید؛ اما انتقاد شخصی و مصداق‌سازی نکنید. وقتی شما روی یک مصداق تکیه میکنید، اولاً احتمال دارد اشتباه کرده باشید؛ من می‌بینم دیگر. من مواردی را مشاهده میکنم - نه در دانشگاه، در گروه‌های اجتماعی گوناگون - که روی یک مصداق خاصی تکیه میکنند؛ یا به‌عنوان فساد، یا به عنوان کجروی سیاسی، یا به‌عنوان خط و خطوط غلط. بنده مثلاً اتفاقاً از جریان اطلاع دارم و می‌بینم اینجوری نیست و آن کسی که این حرف را زده، از قضیه اطلاع نداشته است. بنابراین وقتی شما روی شخص و مصداق تکیه میکنید، هم احتمال اشتباه هست، هم وسیله‌ای به دست میدهید برای اینکه آن زرنگ قانوندانِ قانون شکن - که من گفته‌ام قانوندانهای قانون شکن خطرناکند - بتواند علیه شما استفاده کند. شما از دادستان چه گله‌ای میتوانید بکنید؟ اگر یک نفری به‌عنوان مفتری یک شخصی را معرفی کند و بگوید آقا او این افتراء را به من زده. خوب، شأن آن قاضی این نیست که برود دنبال ماهیت قضیه. اگر این افتراء گفته شده باشد، زده شده باشد، ماده‌ی قانونی آن قاضی را ملزم به انجام یک کاری میکند؛ لذا نمیتوانیم از او گله کنیم. شما زرنگی کنید، شما اسم نیاورید، شما روی مصداق تکیه نکنید؛ شما پرچم را بلند کنید. وقتی پرچم را بلند کردید، آن کسی که مجری است، آن کسی که در محیط اجراء میخواهد کار انجام دهد، همه حساب کار خودشان را میکنند. آن کسی هم که فریاد مربوط به محتوای این پرچم را بلند کرده، احساس دلگرمی میکند و کار پیش خواهد رفت. بنابراین به نظر من مشکلی در کار شما نیست؛ شما جوانهای مؤمنی هستید که انتظار هم از شما همین است. هر شعار خوبی که داده میشود، بعد از اتکال به خدای بزرگ که همه‌ی دلها و زبانها و اراده‌ها دست اوست، تکیه به شما جوانهاست، امید به شما جوانهاست؛ این را بدانید. بالاخره همشهری شما که از او شعر هم خواندید، میگوید: وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم که در طریقت ما کافری است رنجیدن۱۳۸۷/۰۲/۱۴ بیانات‌ در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های شیراز 🖇@shoaeiazkhorshid
👌یک نکته‌ای که در مطالبه‌گری وجود دارد و در کلّ اقدامات دانشجویی اصلاً این مسئله به نظر من مهم است، این است که باید دانشجوها مبانی اعتقادی خودشان را محکم کنند؛ مبانی اعتقادی را، مبانی ایمانی را دانشجوها باید در خودشان مستحکم کنند که این هم البتّه راه‌های مخصوص خودش را دارد، [از جمله] مطالعه و مجالست با علما. در دعای ابوحمزه که به خدای متعال عرض میشود چرا من در یک مواردی حال دعا پیدا نمیکنم، حال توجّه پیدا نمیکنم، یکی از چیزهایی که به عنوان علّت از قول امام سجّاد نقل شده این است که «اَو لَعَلَّکَ فَقَدتَنی مِن مَجالسِ العُلَماء».(۱۲) حالا لزوماً مراد از «عالمان» معمّمین نیستند؛ [یعنی] عالِم اخلاق، عالِم دین؛ در مجالس اینها باید شرکت کرد، باید حضور پیدا کرد، باید از آنها استفاده کرد. 1401/02/06 🖇@zarreeh
آیایی از سوره ی مبارکه اسراء در مورد قوم بنی اسرائیل و سرنوشت آن: وَقَضَيْنَا إِلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ فِي الْكِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيرًا ﴿٤﴾ ما در تورات به بنی اسرائیل خبر دادیم که قطعاً دو بار در زمین فساد می کنید و [در برابر طاعت خدا] به سرکشی و طغیان [و نسبت به مردم به برتری جویی و ستمی] بزرگ دچار می شوید. فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَاهُمَا بَعَثْنَا عَلَيْكُمْ عِبَادًا لَنَا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجَاسُوا خِلَالَ الدِّيَارِ ۚ وَكَانَ وَعْدًا مَفْعُولًا ﴿٥﴾ پس هنگامی که [زمان ظهور] وعده [عذاب و انتقام ما به کیفر] نخستین فسادانگیزی و طغیان شما فرا رسد، بندگان سخت پیکار و نیرومند خود را بر ضد شما برانگیزیم، آنان [برای کشتن، اسیر کردن و ربودن ثروت و اموالتان] لابه لای خانه ها را [به طور کامل و با دقت] جستجو می کنند؛ و یقیناً این وعده ای انجام شدنی است. عَسَىٰ رَبُّكُمْ أَنْ يَرْحَمَكُمْ ۚ وَإِنْ عُدْتُمْ عُدْنَا ۘ وَجَعَلْنَا جَهَنَّمَ لِلْكَافِرِينَ حَصِيرًا ﴿٨﴾ امید است که پروردگارتان [در صورتی که توبه کنید] به شما رحم کند و اگر به طغیان و فساد برگردید، ما هم [به کیفر شدید و عذاب سخت] بازگردیم، و دوزخ را برای کافران، زندانی تنگ قرار دادیم. 🖇@zarreeh
ذره
آیایی از سوره ی مبارکه اسراء در مورد قوم بنی اسرائیل و سرنوشت آن: وَقَضَيْنَا إِلَىٰ بَنِي إِسْرَائ
آیات مذکور آیات شریفه ی سوره ی مبارکه ی اسراء هستند که در قوم بنی اسرائیل است که در آن خطاب به آن قوم می فرماید که این قوم دو بار «لتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيرًا» فساد و استکبار می کنند که در اثر فساد خداوند متعال می فرماید:« بَعَثْنَا عَلَيْكُمْ عِبَادًا لَنَا» که آنها را بواسطه ی این بندگان به شدت ذلیل خواهد کرد به عقیده برخی مفسرین هنوز چنین اتفاقاتی نیافتاده است. حتی اگر نظر این دسته از مفسرین اشتباه باشد، باز خداوند درادامه قاعده ی کلی را بیان می کند که:« إِنْ عُدْتُمْ عُدْنَا ۘ» که اگرباز همان کارها را تکرار کنید خدواند متعال دوباره سرنوشت نابودی را برای شما رقم خواهد زد. درنتیجه با توجه به این آیات که می فرماید:« وَكَانَ وَعْدًا مَفْعُولًا» سرنوشت حتمی این قوم که الان هم به انحناء مختلف در حال استکبار هستند مشخص است فقط مهم اینست که آن کسانی که این قوم را در عصر حاضر نابود خواهند کرد چه کسانی اند؛ که امید است ما هم در سپاه الهی بتوانیم در این نابودی نقشی ایفا کنیم، به نحوی که لازم است با قدم، قلم، یا خون . 🖇@zarreeh
🍂 شرح فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی ✳️یا غفار بنورک اهتدینا ☘️ای کسی که زیاد می آمرزی. غفار به دو معنا می‌آید: ۱-صیغه مبالغه است ۲-حرفه است. یعنی هم زیاد میبخشی و هم کارت همین است. همین اسم شریف خیلی انسان را امیدوار می‌کند ما امید مثبت و امید منفی داریم. از کجا بدانیم امید شیطانی است یا رحمانی ؟ صادق است یا کاذب؟ ☘️شیطان تعبیرات غلطی را در ذهن ما وسوسه می‌کند و ممکن است سالها به همین اشتباه مشغول باشیم. ☘️نشانه رجاء دروغی هم این است که انسان روحش می‌خوابد و عمل به وظیفه نمی‌کند در کنار تنبلی، گناه هم می کند و یک سپری از رجاء کاذب برای خود درست و می‌گوید ما امیرالمومنین و امام حسین علیهم‌السلام داریم و این غرور است. ☘️اما رجاء صادق انسان را به سوی خدا حرکت می‌دهد. ❇️بنورک اهتدینا ☘️اینها تلقین های مثبت است و در راه خدا خیلی موثر است انسان به خودش بگوید ما به نور الهی راه را پیدا کرده ایم، شک نکنیم یهودی؛ سنی؛ کافر؛ شش امامی نیستیم، شیعه دوازده امامی هستیم علماء شیعه داریم، رهبر عزیز داریم، نماز می‌خوانیم، روزه می‌گیریم و اینها همه هدایت هستند، شک نکنیم. شیطان نگوید معلوم نیست ما راه را پیدا کرده‌ایم یا نه. ☘️چند لحظه فکر کنید چه قدر خدا نعمت های مادی و معنوی به روی ما ریخته است، اینجا که نشسته‌ایم چه احتیاجی به غیر از خدا داریم؟! تا می‌گوییم غناء فورا ذهنمان به پول توی جیبمان می‌رود، فوری می‌گوییم چیزی در بانک نداریم. ☘️ما باید خودمان را زیر نظر تربیت امام صادق علیه السلام قرار دهی. آمد کنار امام صادق علیه السلام عرض کرد من خیلی فقیرم، وضع مالیم بد است. حال اگر امام، استاد و مربی نبود می‌گفتند دعا می‌کنم، یا به او کمک می کردند، ولی امام صادق علیه السلام گفتند: نه تو وضعت خوب است، طرف ناراحت شد؛ چرا که مشکلات داشت. ببینید حضرت دست به کجا گذاشت، فرمودند: آیا حاضر هستی ولایت ما از شما گرفته شود و تمام دنیا را به تو بدهند؟ یک لحظه زیر و رو شد و فکرش عوض شد. ☘️دنیا وزر و وبال است اگر مال را به اهلش ندهیم و به جا صرف نکنیم قیامت باید جواب بدهیم. ☘️ در روایت دارد؛ فقیر وقتی می‌آید پای عمل و حساب می‌گوید: من چیزی نداشتم می‌گویند برو بهشت( حق هم همین است چون کسی که غنی است باید خمس و زکات بپردازد و حق همسایه و…. را رعایت کند) ☘️حتی در روایت دارد فقرایی که صابرند و به وظیفه عمل می‌کنند، خداوند تبارک و تعالی در آن دنیا از این‌ها معذرت می‌خواهد. در روایت دارد خدا از کسی معذرت نمی‌خواهد حتی از ائمه ؛ شهداء؛ علماء؛ انبیاء؛ فقط فقرای صابر که در شرع قدم برداشته اند از آنها معذرت می‌خواهد خداوند به این افراد عنایتی می‌کند که به احدی چنین عنایت نمی‌کند. خداوند می‌فرماید: اگر من در دنیا به شما مال ندادم به مصلحت شما بوده است و ایمان شما از بین می رفت حال بیایید هر کسی به شما کمک کرده من جبران می‌کنم آن وقت عرض می‌کنند: خدایا مشکلی نیست ما ضرر نکردیم. الان ما چه نیازی داریم همه اعضا بدن ما سالم است استغنا و بی نیازی نیست؟ ☘️ همین بی نیازی را احساس کنید و تشکر کنید . ☘️ بعد از ماه رمضان هم هر شبی دو یا سه خط از این دعا را بخوانیم و به معنایش توجه کنیم این غذای روح‌تان باشد ۱۰ دقیقه ۱۵ دقیقه در ۲۴ ساعت شما را حفظ می‌کند. ☘️ مقداری انس با دعا بگیریم و غریبی نکنیم گاهی انسان از ناراحتی می‌خواهد داد بزند چرا که درد خودش را در مفاتیح پیدا کرده و سالها نمی‌دانسته . 🍂🍂🍂 🍃نشر مطالب کانال آزاد https://eitaa.com/daftaremarefat‌ 🖇@zarreeh
ندای سعادت: 📖 فأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها ... ✅ رابطه شرع و فطرت 🔷 علّت اين‏كه تو را به فرامين شرعى امر فرموده ‏اند، آن است كه به ذات و فطرتت آشنا نمايند، زيرا شرع برخلاف ذات و فطرتت حكمى ندارد، بلكه همه ‏ى احكام الهى بر وفق فطرت توحيدى تو صادر شده است، ولى تو فطرتت را فراموش كرده‏ اى‏ 📚برگرفته از کتاب راز دل، تالیف فقیه عارف حضرت آیة الله سعادت پرور (قدس سره)/ندای سعادت 🖇@zarreeh
ابوعبید خواص: انکم فی زمان قل فیه الورع، و حمل العلم فیه المفسدة، و أحبوا ان یعرفوا بحمله، و کرهوا ان یعرفوا باضاعة العمل به؛ فنطقوا فیه بالرای لیزنوا ما دخلوا فیه من الخطایا، فذنوبهم ذنوب لا یستغفر منها. ‏‪به راستی که شما در زمانی هستید که ورع در آن اندک است و حمل کردن علم در آن مایه ی تباهی و فساد است و اهل علم دوست دارند که به حمل علم شناخته شوند و بدشان می آید که به عمل نکردن به علم شناخته شوند و لذا با رای خود در علوم سخن میگویند و بدین جهت گناهان ایشان بخشودنی نیست و طلب آمرزش از آن نمیتوان کرد و سودی ندارد. منبع: پاسداران حریم عشق، ج۲، ص ۲۴۵ پ.ن: این کلام ابوعبید شرح حال برخی از افراد است در جامعه ی علمی ه ما، که علم و علم آموزی وسیله ای شده برای ارضای نفسانیت هایشان و از علم چیزی جز سواد و مشتی اصطلاحات حاصلشان نمی شود و حال آنکه علم از جنس نور است ولی برای ایشان چیزی جز کیف نفسانی نیست. اللهم الجعل عواقب امورنا خیرا 🖇@zarreeh