«ان الارض یرثها عبادی الصالحون»
صالحان چه کسانی هستد؟ که خداوند آنان را وارثان زمین معرفی میکند. در برخی آیات ویژگیهایی از آنان را می شمارد مانند آیات زیر:
«یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یُسارِعُونَ فِی الْخَیْراتِ وَ أُولئِکَ مِنَ الصَّالِحینَ»
«وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِکَ مَعَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحینَ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفیقاً»
یکی از ویژگیهای دیگر صالحان در آیه ی : وَنُريدُ أَن نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ استُضعِفوا فِي الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثينَ. آمده است و آن اینکه آنان مستضعف هستند ولی هرچند در ظاهر و حال فعلی مستضعف هستند ولی در نهایت پیروزی برای آنها خواهد بود. در مورد معنای مستضعف رهبر انقلاب چنین می فرماید:«مستضعفین را بد معنا میکنند؛ مستضعفین را به افراد فرودست یا حالا اخیراً -یعنی این چند سال اخیر باب شده- اقشار آسیبپذیر [معنا میکنند]، یعنی آسیبپذیران؛ نه، قرآن مستضعف را این نمیداند .... مستضعف یعنی آن کسی که بالقوّه صاحب وراثت عالَم است، بالقوّه خلیفةالله در زمین است، بالقوّه امام و پیشوای عالَم بشریّت است.» ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
اما همانطور که از آیات بالا و خود کلمه «صالح» بر می آید صالح و یا مستضعف کسی است که در حال حاضر مشغول اصلاح خود و جامعه است نه اینکه منتظر است تا ارثی از جانب خداوند به او داده شود تا او شروع به حرکت و اصلاح کند بلکه برعکس او در حال فعلی دنبال اصلاح خود و جامعه اش است که لیاقت پیدا میکند تا وارث زمین شود. رهبر انقلاب در این باره می فرمایند:
«خدای متعال این جور مقدّر فرموده، [امّا] من و شما میتوانیم این نتیجه را عوض کنیم؛ چه جوری؟ کوتاهی بکنیم، همراهی نکنیم، در حرکتی که انجام میدهیم صداقت به خرج ندهیم، از خودمان مایه نگذاریم، مجاهدت و تلاش فیسبیلالله نکنیم. بله، اگر این کارها را نکنیم، این جبهه که بهاصطلاح جبههی حق است، پیروز نخواهد شد؛»۱۳۹۸/۰۱/۱۴
«خداوند متعال در آیات مکرّر قرآن این وعده را داده است که اهل حق، طرفداران حق، پیروز نهاییاند؛ آیات فراوان قرآن بر این معنا دلالت میکند. ممکن است قربانی بدهند امّا در نهایت شکست نمیخورند؛ آنها پیروز هستند در این صحنه؛ قربانی دارند امّا ناکامی ندارند.»۱۳۹۸/۰۳/۱۴
#آینده_زمین
#صالحان
🖇@shoaeiazkhorshid
بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان نظام ، در تاریخ 1401/1/23 که بسیار مهم و کار گشا در امور #شخصی و #تشکیلاتی می باشند:
1.#نیت_صادقه و #استغفار
اوّلاً عرض میکنم یکی از درخواستهای ما در این ماه که در دعاهای مأثور منعکس است، #نیّت_صادقه است
این نیّت صادقه خیلی مهم است. صادقانه قرار بگذاریم با خودمان، با خدای خودمان که در راه درست، راهی که اعتقاد داریم راه صحیح است، قاطعانه، بدون احساس خستگی حرکت کنیم؛ نیّت صادقه این است. اگر انشاءالله شما در این ماه نورانی این نیّت صادقه را در خودتان ایجاد کنید و تقویت کنید، این یک کمکی خواهد بود، یک توانی خواهد بود برای ادامهی راه در طول دوران مسئولیّتتان و این نیّت صادقه شما را کمک خواهد کرد که حرکت کنید و پیش بروید.
یکی از چیزهایی که در این ماه، در دعاهای این ماه ــ در دعاهای سحر، در دعاهای روز، در دعاهای شب ــ مکرّر تکرار شده، مسئلهی #طلب_مغفرت_الهی است؛
این معذرتخواهی که طبعاً با آن نیّت صادقه همراه است، در شما یک صفایی ایجاد میکند، یک طهارتی ایجاد میکند که این صفا و طهارت، رحمت الهی را جلب میکند. ماها باید تلاشمان این باشد که رحمت الهی و برکت الهی را جلب کنیم.
درس قرآن شد مدد گرفتن از #استغفار برای پیروزی در میدانهای گوناگون؛ یعنی نگاهمان به استغفار این نباشد که مثلاً فقط برای گناهان شخصی و برای شستشوی دل خودمان استغفار کافی است؛ نه، استغفار در میدانهای ملّی، در میدانهای بزرگ اجتماعی کارکرد دارد، تأثیر دارد و ما را به توفیقات بزرگ میرساند.
خب حالا از چه چیز استغفار کنیم؟ یک دسته خلافهایی است که انجام دادهایم، گناهانی است که ــ به تعبیر بنده ــ گناهان چارواداری است؛
یک بخش، گناهان باطنی است
یک دسته هم گناهانی است که به معنای ترک فعل است؛
عزیزان من! خیلی از ماها مبتلای به این آخری هستیم؛
یکی از چیزهایی (مصادیق ترک فعل) که بنده مکرّر به آن توجّه کردهام و گاهی هم گفتهام و از آن موارد تکاندهندهی قرآن است، ماجرای حضرت یونس (علیه الصّلاة و السّلام)، این پیغمبر بزرگ الهی است
#ادامه_دارد...
🖇@shoaeiazkhorshid
#قسمت_دوم چکیده ی بیانات رهبری در دیدار کارگزارن نظام
2.#مسئولیت و توجه به #حضور_در_محضر_الهی
یک نکتهای که وجود دارد، این است که ما به #کارگزاران در نظام جمهوری اسلامی اطلاق میکنیم «#مسئول»؛ میگوییم مسئول؛ مسئول یعنی چه؟ یعنی ما مورد سؤال قرار میگیریم؛ از چه؟ از کردهها و نکردهها مورد سؤال قرار میگیریم.
البتّه این «#سؤال» در عرف و ادبیّات سیاسی دنیا «#سؤال مردم» گفته میشود، امّا بالاتر از این و مهمتر از این، «#سؤال خدا» است؛
#اساس_مسئولیّت این است: #حضور_الهی؛ اساس مسئولیّت اجتماعی و مسئولیّت سیاسی این است. بدانید تصمیمی که میگیرید، امضائی که میکنید، امضائی که نمیکنید، کاری که انجام میدهید، کاری که انجام نمیدهید، همه در مقابل چشم حضرت حق است
من و شما که مسئولیّت داریم در نظام جمهوری اسلامی، اگر فرضاً حتّی در زندگی شخصی خودمان هم آن جور (توجه به محضر الهی داریم) هستیم وقتی وارد #جرگهی_کارگزاری شدیم، بایستی #مراقبتمان بالا برود. شما مثلاً اهمّیّتی به نماز شب و نافلهی شب و سحرخیزی و مانند اینها نمیدادید؛ [امّا] حالا که مدیر شدید باید اهمّیّت بدهید. باید آن چیزی را که شما را به خدا متّصل میکند، در دورهی مسئولیّت افزایش بدهید. من و شما در فعل و ترک خودمان بایستی حضور پروردگار را حس کنیم؛ اگر این [طور] شد، آن وقت برکات الهی نازل خواهد شد.
#ادامه_دارد...
🖇@shoaeiazkhorshid
#قسمت_سوم:
3.#توصیه ها
و امّا توصیهها؛ من چند توصیه به شما برادران و خواهران عزیزی که وارد این میدان کارگزاری شدهاید :
توصیهای که من امروز میخواهم عرض بکنم، توجّه به #دو_آسیب است: یک آسیب، آسیب #غرور است؛ یک آسیب، آسیب #انفعال است. اینها دو آسیب است که شماها خیلی باید مراقب باشید این دو آسیب را.
#غرور، ابزار شیطان است. غرور، غرّه شدن، ابزار شیطان است. مَناشئ مختلفی هم دارد، و فرق نمیکند منشأ آن چه باشد:
یک وقت منشأ آن همین پست و مقامی است که شما گرفتهاید.
یک منشأ غرور این است. یک منشأ غرور موفّقیّتها است.
یک منشأ غرور، #غرّه شدن به لطف الهی و توجّهات الهی است
#غرّه شدن به خدا یعنی چه؟ این معنایش آن است که انسان از طرف خدا احساس خاطرجمعی مطلق بکند، دیگر هیچ ملاحظهکاریای نداشته باشد؛ [مثلاً بگوید] «ما که جزو خیل دوستان اهلبیت هستیم؛ خدا با ما کاری ندارد»! این غرّه شدن به خدا است.
(#تاثیر_غرور): انسان وقتی که یک چنین غروری پیدا کرد، هم در درون خود ساقط میشود، هم در اجتماع ساقط میشود، هم آن حرکت اجتماعیای که حول و حوش او به وجود آمده، از بین میرود و ساقط میشود.
یکی از #اشکالات_غرور اگر در ما به وجود بیاید، این است که :
ما را از مردم دور میکند. غرور و مغرور شدن به خود، ما را از مردم دور میکند.
ما را دربارهی خودمان دچار توهّم میکند
خطاهای خودمان در نظرمان کوچک میشود.
ما را از شنیدن انتقاد خیرخواهانه محروم میکند.
آسیب دوّم چه بود؟#انفعال. انفعال نقطهی مقابل مغرور شدن است که آن هم بیماری است، آن هم آسیب است، آن هم بیچارهکننده است.
#انفعال یعنی چه؟ یعنی روحیهی ضعیف، خود را ناتوان پنداشتن، ناتوانپنداری خود، احساس کنند که دیگر [نمیتوانند]. احساس بنبست در امور، احساس عدم امکان فرج، انفعال است. یأس از رحمت الهی یکی از آثار این [انفعال] است که یکی از گناهان کبیره است.
برای مدیر یک مجموعه، برای مسئول یک مجموعه واقعاً سم است که احساس بنبست کند. و دشمنان هم خیلی روی این سعی میکنند و القاء میکنند این معنا را؛
ما راه مقابلهی با این انفعال را الحمدلله در نظام جمهوری اسلامی داریم:
وعدههای الهی است، آیات قرآن که وعدههای تخلّفناپذیر پروردگار است.
#راه_مقابله_دشمن:
قرآن راه مقابلهی با دشمن را به ما نشان میدهد: «#صبر» و «#تقوا».
اِن تَصبِروا وَ تَتَّقوا لا یَضُرُّکُم کَیدُهُم شَیئًا؛ یعنی کِید آنها هیچ تأثیری در شما نخواهد گذاشت و شما را عقب نخواهد [راند]؛ این وعدهی الهی است.
# صبر، یعنی خسته نشدن؛ یعنی خسته نشوید؛ صبر در عبادت هم همین جور است، صبر در مقابل معصیت هم همین جور است ــ یک معصیتی است که جذّاب است برای انسان، دائم او را میکِشد، مدام انسان مقاومت میکند؛ این مقاومت، آدم را خسته میکند و بعد تسلیم هوای نفْس میشود؛ صبر یعنی خسته نشدن ــ در مقابل مصیبت همین جور است، در مقابل دشمن همین جور است؛ صبر یعنی از میدان در نرفتن و خارج نشدن، صبر است.
#تقوا یعنی چه؟ یعنی مراقبت کامل؛ تقوا در همه جا معنایش این است. ترس از خدا یعنی این؛ یعنی با دقّت مراقب باشید که برخلاف فرمان خدا، امر و نهی خدا عمل نشود؛ این تقوا است. در یک چنین مواردی که [قرآن] «اِن تَصبِروا وَ تَتَّقوا» میفرماید، یک خصوصیّتی وجود دارد: این تقوا، #تقوای_در_مقابل_دشمن است. یعنی مراقب بودن؛ مراقب دشمن، مراقب حرکت او، مراقب حرکت خودتان در مقابل او، مراقب مانور او و تحرّکاتی که دارد، مراقب کاری که از شما صادر میشود که ممکن است حاکی از غفلت شما باشد؛ تقوا یعنی این.
شکلش در اینجا به این صورت است: مراقب دشمن باشید. در هر مسئلهای این است؛ در #دیپلماسی تقوا لازم است، در امور #اقتصادی تقوا لازم است، در مسئلهی #امنیّت تقوا لازم است، در همهی اینها تقوا لازم است؛ در مسائل گوناگون؛ و در هر کدامی هم تقوا به تناسب خود آن است. با کمک پروردگار، از خدای متعال کمک خواستن و مراقبت دقیق را انجام دادن. خب این حالا دستور پروردگار.
امروز ما خودمان اینها را تجربه کردهایم، خودمان در میدانهای مختلف این را مشاهده کردهایم که اگر صبر داشتیم و تقوا داشتیم، پیروز میشویم. آن روزی که جنگ شروع شد ــ در دورهی دفاع مقدّس را عرض میکنم ــ حالا ماها خیال میکردیم جنگ مثلاً فرض کنید یک هفته، ده روز، بیست روز ادامه پیدا میکند؛ [ولی] هشت سال طول کشید! هشت سال طول کشید. امام از همان روز اوّل خاطرش جمع بود؛ نه اینکه تصریح کند که ما پیروز میشویم؛ نه، [امّا] ما در امام هیچ نگرانیای مشاهده نمیکردیم؛
#اپایان ...
🖇@shoaeiazkhorshid
کتاب 3 جلدی
تبیین با نور قرآن
نوشته حجه الاسلام سید محمد حسین راجی
درباره جهاد تبیین از منظر قرآن کریم
چاپ اول بهار 1401
#جهادتبیین
🖇@shoaeiazkhorshid
هدایت شده از مدرسه علمیه صالحیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 نشست تخصصی
💠 با موضوع: عقلانیت نوین اسلامی
🔶🔹 با حضور دکتر عطا الله رفیعی آتانی
📌 رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی
⏰ زمان برگزاری: #شنبه ۳ اردیبهشت ساعت ۲۱:٣۰ شب
(به صورت حضوری در سالن اجتماعات مدرسه صالحیه)
✅ مدرسه علمیه صالحیه قزوین
🖇 @salehie_qazvin
اصلی ـ فرعی کردن امور
در بسیاری از اوقات یک مسئلهی اصلی در کشور وجود دارد که همه باید همت کنند و به سراغ این مسئلهی اصلی بروند؛ باید مسئلهی کانونی کشور این باشد؛ اما ناگهان میبینیم از یک گوشهای یک صدائی بلند میشود، یک مسئلهی حاشیهای درست میکنند، ذهنها متوجه آن میشود. این مثل این میماند که در یک مسافرت مهمی، کاروانی، قطاری دارد حرکت میکند، هدفش رسیدن به یک نقطهی خاص است؛ ناگهان ذهنها را مشغول کنند به یک چیز حاشیهای در بیابان، از راه باز بمانند، احیاناً امکان ادامهی حرکت هم از آنها گرفته شود. مسائل حاشیهای نباید به میان بیاید. مردم ما خوشبختانه قدرت تحلیل دارند، هوشمندند، هوشیارند؛ میتوانند مسائل فرعی و حاشیهای را از مسائل اصلی جدا کنند. توجه شود مسائل حاشیهای کانون توجه افکار عمومی قرار نگیرد.۱۳۹۰/۰۱/۰۱
بیانات در حرم مطهر رضوی در آغاز سال ۹۰
@shoaeiazkhorshid