اسلام آسان است، اما سهل انگاری ندارد!
💠 اسلام دینی آسان است و سهولت و یسر دارد: «يُرِیدُ اللّهُ بِکمُ الْيُسْرَ؛ خدا درباره شما آسانی و سهولت را اراده کرده است»(بقره، 185)؛ اما تساهل و سهلانگاری ندارد. دین اسلام آسان است؛ اما در آنچه هست، سهلانگاری و بیاعتنایی را روا نمیداند.
📚 بزرگترین فریضه - صفحه ۱۸۰
🌌 @zarreeh
.
🔴 بیانات مهم رهبر معظم انقلاب در خصوص علوم انسانی(اقتصاد، روان شناسی و..) ذاتاً مسمومِ غربی و لیبرالی
- علوم انسانی کنونی دانشگاه ها ذاتاً مسموم است و ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی است. جهان بینی و هدف دیگری دارد. حوزههای علمیه و علمای دین پشتوانههائی هستند که موظفند نظریات اسلامی را در این زمینه از متون الهی بیرون بکشند، مشخص کنند، آنها را در اختیار بگذارند. نظام موظف به حمایت از حوزههای علمیه است، چون تکیهگاه اوست.
- علوم انسانی غرب مبتنی بر جهانبینی دیگری است؛ مبتنی بر فهم دیگری از عالم آفرینش است و غالباً مبتنی بر نگاه مادی است. خوب، این نگاه، نگاه غلطی است.
- علوم انسانیمان بر مبادی و مبانی متعارض با مبانی قرآنی و اسلامی بنا شده است. ریشه و پایه و اساس علوم انسانی را در قرآن باید پیدا کرد.
- حدود دو میلیون از دانشجویان، دانشجویان علوم انسانیاند! این به یک صورت، انسان را نگران میکند. ما در زمینهی علوم انسانی، کار بومی، تحقیقات اسلامی چقدر داریم؟ استاد مبرزی که معتقد به جهان بینی اسلامی باشد و بخواهد جامعهشناسی یا روانشناسی یا مدیریت یا غیره درس بدهد که این همه دانشجو برای این رشتهها میگیریم؟ این نگرانکننده است. بسیاری از مباحث علوم انسانی، مبتنی بر فلسفههائی هستند که مبنایش مادیگری است، مبنایش حیوان انگاشتن انسان است، عدم مسئولیت انسان در قبال خداوند متعال است، نداشتن نگاه معنوی به انسان و جهان است. خوب، این علوم انسانی را ترجمه کنیم، آنچه را که غربیها گفتند و نوشتند، عیناً ما همان را بیاوریم به جوان خودمان تعلیم بدهیم، در واقع شکاکیت و تردید و بیاعتقادی به مبانی الهی و اسلامی و ارزشهای خودمان را در قالبهای درسی به جوانها منتقل کنیم؛ این چیز خیلی مطلوبی نیست.
🌌 @zarreeh
🔻جهلی به نام علم!
✍️سید مقدام حیدری: علم، گزارههایی است که حکایت از واقعیت میکند؛ چه در حوزه و دانشگاه تدریس شود چه نشود. علم، نگاه واقعبینانه به جهان و انسان است و شناخت غیر متوهمانهی قواعد عالم است. علم اگر علم باشد، باید مسائل بشر را درست بشناسد و نسخههای واقعبینانه و کارراهبینداز برایشان بپیچد. دربارهی اقتصاد خیلیها حرف زدهاند، اما کدامش عالمانه است؟ بر چه اساسی حرف یک دانشمند، علم میشود و حرف دانشمند دیگری غیر علم؟ همین که حرفهای فلان دانشمند در دانشگاههای دنیا تدریس میشود، این شد علم؟! یعنی خودمان ملاکی نداریم برایش؟ دیگران باید برای ما مشخص کنند کدام حرف علم است و کدام حرف نه؟! گیرم اگر دانشگاه و مدرکی نبود، آن وقت هیچ راهی برای تمییز علم از غیر علم و شبه علم نبود آیا؟!
ناموس عالم و دانشمند، واقعیت و واقعبینی است. او هر مکتب و نظریهای را که با واقعیت در تعارض باشد یا در عرصهی واقع غلط از آب دربیاید به دیوار میزند؛ صاحب آن هر که میخواهد باشد. مرام یک دانشمند، همین سخن امیر المؤمنین(ع) است که فرمود: کاری به صاحب سخن نداشته باش، خود حرف را ببین؛ «لَا تَنْظُرْ إِلَى مَنْ قَالَ وَ انْظُرْ إِلَى مَا قَالَ» [غرر الحکم/ص517]
اقتصاد لیبرال، دقیقا چه گندی باید در عالم بزند که هوادارانش دست از آن بشویند و دیگر به آن علم نگویند؟ آمار فقر، بیعدالتی، فحشا، بیخانمانی، فساد، افسردگی و خودکشی در کشورهای لیبرالسرمایهداری دقیقا به کجا باید برسد که لیبرالها، بیخیالِ این مکتب بشوند و بفهمند جنس بنجل این مکتب دیگر قابل عرضه نیست و دیگر نمیشود به آن علم گفت؟ علم اقتصاد اگر متکفل نیازهای مادی جامعه باید باشد، اگر ضامن رفاه اقتصادی مردم باید باشد، اگر باید بلد باشد عدالت را برای مردم جهان به ارمغان بیاورد، اگر چنین نقشی بر عهدهی اوست، پس هیچ کدام از این مکاتب بنجل، علم نیست. چون به اندازهی کافی و زیادی اجرا شدهاند و هیچ غلطی نکردهاند. لا جرم باید گفت حرفهایشان واقعبینانه نیست. و در خوشبینانهترین حالت باید گفت، نظریهپردازان این علمنما، بلد نیستند چگونه رفاه مردم را تأمین کنند و عدالت را برقرار کنند. اگر قرار باشد وفادار به واقعیت باشیم، همین را باید بگوییم دیگر. چسبیدن به یک مشت جزوه و کتابی که غلط از آب درآمدهاند، چه لطفی دارد؟! لیبرالسرمایهداری هیچ گلی به سر عالم نزد. اگر قرار بر رسم واقعبینی و منش عالمانه باشد، خیلی پیشتر باید استادان این مکتب، اعتراف میکردند که ما فکر میکردیم این حرفها علم است؛ نگو حرف مفت بود. علمورزی، کار هر کس نیست، جگر شیر میخواهد که مثل شهید آوینی، یک دفعه بفهمد تا حالا هر چه نوشته باطل بود و به همهاش کبریت بکشد!
قرآن، چون سخن خدای علیم است، پس از هر متن دیگری واقعبینانهتر است. و لابد کسی که زیاد در قرآن غور میکند، از کسی که به جای قرآن، کتابهای باطله را زیاد ورق میزند، حرفش حسابیتر و علمیتر است.
اگر چه حضرت امام و آقا، این علمِ اقتصادِ دانشگاهی موجود را نخواندهاند، یا به عبارت دقیقتر مدرکش را نگرفتهاند، ولی اگر لیبرالها بدشان نیاید، قاعدتا باید نظریههای اقتصادی این دو بزرگوار علمیتر، و به واقعیت نزدیکتر باشد. یادمان نرود که این دو بزرگوار، مدرک سیاست و مدیریت هم ندارند. اما مچ همهی متخصصان سیاست و مدیریت را هم در عرصهی عمل هم در عرصهی تحلیل خواباندهاند. به ما چه که امام مدرک دانشگاه نداشت؛ مهم واقعبینی این مرد است که از هر تحلیلگری دقیقتر به خال میزد. مهم واقعبینی این مرد است که وقتی گفت: سربازانم در گهوارهاند، 15 سال بعد کار تمام شد! هی مثل سیاستخواندههای اسگل غرب، هر سال، شمارشِ معکوسِ سقوطِ انقلاب را از نو کوک نکرد. مدرک اگر حکایت از واقعبینی نکند کیلو چند است؟ مهم قدرت تشخیص واقع است که علی رغم تشخیص و تحلیل همهی کارشناسان، آقا گفت: بشار اسد باید بماند. و ماند! این فقط دو نمونه از صدها نقطهزنی این دو امام است. با چنین نگاه واقعبین و نقطهزنی اگر این دو امام، دربارهی اقتصاد حرف زدند، حرفشان از نظریههای تاریخ مصرف گذشتهی صدمنیکغاز خیلی بیشتر میارزد./سید قدام حیدری
#دکتر_درخشان
#دکتر_غنی_نژاد
🌌 @zarreeh
6.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💬 #تحلیل_و_تبیین | درباره فروع قانون اساسی میتوانیم همهپرسی برگزار کنیم اما درباره اصول قانون اساسی اجازه نداریم
🎤دکتر محمد جواد لاریجانی در گفتگو با رسانه KHAMENEI.IR
🔹در قانون اساسی ما یک بند درباره همهپرسی هست و طبق آن همیشه میشود همهپرسی کرد
🔹در فصول اولیه قانون اساسی، اصولی است که پایههای قانون اساسی است و بقیه فروع است. درباره فروع میشود همهپرسی کرد مثلا اینکه آیا کشور نخستوزیر داشته باشد یا نه؟ اینها در چارچوب قانون است.
🔹در جمهوری اسلامی نمیشود اصل دموکراسی را همهپرسی کنیم. قانون اساسی ما از ب بسم الله تا تای تمت مبتنی بر مردمسالاری است و همه ارکان نظام براساس رای مردم است.
🔹اینهایی که میگویند رفراندوم همه مدعی روشنفکری هستند که در فتنه۸۸ دیدید اینها با دموکراسی هم بد هستند. فتنه۸۸ قبل از اینکه کودتا علیه جمهوری اسلامی باشد کودتا علیه دموکراسی و رأی مردم بود.
🔹درباره اسلام هم نمیتوانیم همهپرسی کنیم. مثلا یک گروهی بگوید رفراندوم کنیم برخی از احکام اسلام اجرا بشود یا نشود؛ این خلاف قانون اساسی است و نمیتواند موضوع رفراندوم باشد.
🔹درباره استقلال کشور هم نمیتوانیم همهپرسی کنیم. در قانون اساسی استقلال یکی از پایههاست.
💻 Farsi.Khamenei.ir
10.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مختصری در باب #نظریه_بردارهای_قدرت
پرفسور مسعود درخشان
🌌 @zarreeh
🔰 توصیههای استاد مطهری برای چگونگی استفاده بهینه از وقت
🔹 آدمی یا در حال جلو رفتن است و یا در حال عقبگرد، یعنی حالت توقف وجود ندارد، زیرا اگر وقت و عمر، بجا مصرف شود پیشروی است، اگر بیجا مصرف گردد سرمایه باختن و عقبگرد است.
🔸تنها قدر وقت دانستن کافی نیست، مهارت و استادی از نظر بهرهبرداری لازم است. استفاده بیشتر در مدت کمتر موقوف به این است که:
🔹اولا انسان همیشه برای کارهای خود برنامه و نقشه داشته باشد؛
ثانیا برای هر کار وقت مناسب همان کار را در نظر بگیرد؛
ثالثا ترتیب کارها را طوری بدهد که وقت خالی نماند.
📗 استاد مطهری، حکمتها و اندرزها، ج۲، ص۱۹۸-۱۹۷
🌌 @zarreeh
7.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دلش را از محبتم خالی خواهم کرد!
🔺️بیانات آیتالله مصباح یزدی قدس سره حسینیه امام خمینی(بیت رهبری، قم) ۲۳ تیر، ۱۳۹۳
#درس_اخلاق
🌌 @zarreeh
13.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌شهید بهشتی: یکی از ویژگی های لیبرالیسم این است که لیبرالیسم در رابطه نفی اصالت و حاکمیت شریعت و قانون الهی و دینی بر انسان است!
⚠جواب جالب شهید بهشتی به نویسنده ای در آن زمان که این مساله را انکار کرده بود!
🌌 @zarreeh
#حدیث_روز
امام صادق سلام الله علیه فرمودند:
مَنْ ذَهَبَ فِي حَاجَةٍ عَلَى غَيْرِ وُضُوءٍ فَلَمْ تُقْضَ حَاجَتُهُ فَلاَ يَلُومَنَّ إِلاَّ نَفْسَهُ.[الفقیه ج٣ ص١۵۷]
آن که بی وضو در پی حاجت خود برود و نیازش برآورده نشود، جز خویشتن را سرزنش نکند.
از این حدیث چند نکته مهم به دست می آید:
١.پیوند ناگسستنی دین و دنیا؛بدین معنا که مناسب است در امور دنیوی باوضو بود تا خدا از یاد انسان نرود.
٢.توجه به روح توحیدی و الهی در کارهای دنیوی
٣.احساس عدم استقلال انسان در فعالیت های زندگی؛ چون بخشی از کارها با توفیق الهی به دست خود انسان انجام میگیرد و بخش دیگر، اثر توجه و عنایت غیبی خدا است.توجه خدا به آدمی نیز مایه برکت کار است؛ یعنی تمام نعمت ها به اراده الهی است؛ولی گاهی مشهود و به دست خود انسان موجود میشود و زمانی غیرمشهود و راه های پیش بینی نشده به دست می آید.
مفاتیح الحیاة ص ۵٨۵
🌌 @zarreeh
20.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا