سواد رسانهای و عدالت اجتماعی
دکتر یونس شکرخواه
🔹در گام اول باید گفت سواد رسانهای آمیزهای از تکنیکهای بهرهوری مؤثر از رسانهها و کسب بینش و درک برای تشخیص رسانهها از یکدیگر است. من بر این باورم که هدف اصلی #سواد_رسانهای بهخصوص وقتی دربارهی رسانههای جمعی حرف میزنیم، میتواند سنجش نسبت هر محتوا با "#عدالت_اجتماعی" باشد.
🔹بنابراین هدف اصلی سواد رسانهای میتواند این باشد که بر اساس آن بتوان دید آیا بین محتوای یک رسانه- به مثابه محصول نهایی- با عدالت اجتماعی رابطهای وجود دارد یا خیر. به عبارت بهتر، خواننده یا بیننده یا شنوندهی یک مضمون رسانهای بهتر است رابطه و نسبت محتوای یک رسانه با عدالت را در نظر گرفته و نزدیکی یا دوری محتوای یک رسانه از عدالت را مورد توجه قرار دهد تا همیشه در ارتباط با رسانه به جای تسلیم بودن و یا تسلیم شدن به رابطهی یکسویه و انفعالی، رابطهای فعالتر و تعاملیتر داشته باشد.
🔹باید به این گفته افزود که هر نظام رسانهای دارای یک سلسله مراتب است که اجزای آن قابل تجزیه و تحلیل و شناسایی است؛ همچنین همین سلسله مراتب است که محصول نهایی رسانه یا همان محتوای رسانه را میسازد. رفتار و بافت این سلسلهمراتب، شبیه یک کارخانه است. در کارخانه هم تمام اجزا- اعم از زیرساختها، نرمافزارها، نیروی انسانی و...- دست به دست هم میدهند تا محصول نهایی خود را با توجه به اهداف از پیش تعریف شده، تحویل مصرفکننده بدهند.
🔹شاید یک تفاوت مهم در مقایسهی رسانهها و کارخانهها این باشد که در رسانهها کار بهگونهای صورت میگیرد که مصرفکننده گمان کند یک حقیقت محض را دریافت کرده که عاری از پیشداوری یا القاءگری است. البته شاید بعضی از کارخانهها هم مُهر استاندارد را به همین منظور بر کالای نامرغوب بزنند تا مصرفکننده گمان کند یک جنس مرغوب دریافت کرده است.
🔹به این ترتیب میتوان گفت محصول نهایی یک #رسانه الزاماً آینهی دنیایی که آن را پوشش میدهد نیست؛ محصول نهایی یک رسانه ممکن است بخشی از جهان یا شکل تحریف شدهای از آن باشد و یا حداقل در بازتاب دادن جهان ناموفق مانده باشد. محتوای رسانه میتواند در خدمت تثبیت یک جریان، گروه یا طبقه و یا در خدمت قدرت حاکمه باشد و آن طبقه و قدرت الزاماً عدالتجو، رهاییبخش و آزادیگرا نباشد.
🔹چنین محصول رسانهایی نمیتواند در خدمت عدالت اجتماعی عمل کند، بلکه در خدمت نیروهایی است که درصدد عدم تأمین عدالت و یا سلب عدالت اجتماعی هستند. بنابراین میتوان این نکته را در نظر داشت که آگاهی و اطلاعاتی که از رسانهها به دست میآید، ممکن است لزوماً به صلاح اجتماع و یا عامهی مردم نباشد. به عنوا مثال در نظر بگیرید بازتاب تهاجم اسرائیل به #غزه را در رسانههای گوناگون جهان که هر کدام از زاویهای به بازتاب آن پرداختند...
#سواد_رسانه
5.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️کودکان کار مجازی
🔹استفاده از کودکان توسط والدین برای افزایش فالوئر، نقض حریم خصوصی کودکان است.
🔹با روش جدید خانوادهها برای کسب درآمد آشنا شوید!
#سواد_رسانه_ای
☑️آمریکا چقدر منزوی شده است
🎥آدام شیف، رئیس دموکرات کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا: شواهد دست داشتن ایران در حمله به دو نفتکش در دریای عمان بسیار قوی و قانع کننده است اما در قانع کردن متحدانمان برای پیوستن به ما برای واکنش نشان دادن به این حمله در تقلا هستیم و این نشان می دهد که آمریکا چقدر منزوی شده
☘️
3.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️تفاوت مردم معترض با یک مُشت متوحش آشوبگر چیست ؟
🔻شب گذشته در تظاهرات مردم هنگ کنگ موقعی که یک آمبولانس وارد جمعیت میشه مردم جمعیت رو میشکافن تا آمبولانس بتونه رد بشه
🔺اما توی دی ماه ۹۶ آشوبگرانی که خودشون رو معترض مینامیدن به ایستگاه آتشنشانی حمله کردن و با خلاص کردن یک ماشین آتش نشانی چنر نفر از مردم رو کُشتن ... بعدش آمدنیوز و BBC فارسی و صدای آمریکا و مسیح علینژاد آن ها را معترض معرفی می کردند
#سواد_رسانه_ای
سواد رسانه ای، درک متکی بر مهارت :
دکتر یونس شکرخواه
🔹سواد رسانهای یک نوع درک متکی بر #مهارت است و اگر قرار است از سفرهی رسانهها انتخابهای دقیق و درستی داشته باشیم، آنگاه میتوانیم بر نقش و جایگاه چنین مهارتهایی بهطور خاص تأکید کنیم.
🔹سینما و هواپیما؛ دو مثال تبیین نقش مهارتها
مثال اول: اگر در یک فیلم پسرکی دهساله در حال دویدن باشد و در همان هنگام دویدن تبدیل به یک مرد چهلساله شود، برای کسی که #فیلم زیاد دیده است، اتفاق عجیبی نیست. تماشاگر حرفهای سینما میداند که رجوع به آینده- در این مثال 40 ساله شدن فرد مورد بحث- یا بازگشت به گذشته یک فرد یا یک موضوع، احتیاج به چهل سال انتظار ندارد. این امری بدیهی در سینماست که میتواند در یک پلان رخ دهد (فلاش فوروارد و فلاشبک).
🔹اما دیدن چنین صحنهای برای کسی که برای اولینبار است که فیلم میبیند، ممکن است ایجاد سردرگمی کند و لذا از خودش بپرسد آن پسرک چه شد؟ و این مرد چهلساله کیست؟ اما تماشاگر حرفهای سینما بهتدریج به دانش و مهارتهایی مسلط شده که لازمهی درک فیلم است و بر اثر آن، نمادهای و نشانههای دیداری در #سینما را بهخوبی میشناسد.
🔹مثال دوم: اگر بخواهیم در کابین خلبان یک هواپیما بنشینیم و آن را به پرواز درآوریم نیاز به مجموعهای از مهارتها داریم تا بتوانیم هواپیما را به حرکت درآورده، به پرواز کشانده، کنترل کرده و به مقصد برسانیم. مگر غیر از این است؟
مسلط شدن به #سواد_رسانهای هم مستلزم کسب آمیزهای از مهارتهاست. با این تفاوت که در دو مثال مربوط به سینما و هواپیما، زودتر به نقش مهارتهای خاص پی میبریم. نداشتن مهارتهای مربوط به زبان سینما به عدم درک فیلم میانجامد و نداشتن مهارتهای مربوط به پرواز، به سقوط و مرگ منجر خواهد شد.
🔹ممکن است بر این گمان باشیم که در استفاده از رسانهها از مهارتهای کافی برخوردار هستیم، در حالیکه اینجا، موضوع سواد رسانهای میتواند به مهارتهای یک ملوان تازهکار و یا یک ملوان ماهر شبیه باشد. ملوان تازهکار هم به دریا میرود اما ممکن است دیگر رنگ ساحل را نبیند. برخلاف ملوان تازهکار، ملوان ماهر ممکن است حتی در شرایطی که دریا توفانی است اصلاً عزم آب نکند و اگر هم برود، بهخوبی میداند تا چه عمقی باید پیش رفت و چگونه با امواج مقابله و از آنها عبور کرد و به ساحل بازگشت.
#سواد_رسانه
چند روز پیش یه نظامی تروریست آمریکایی، یه شهروندی ژاپنی رو با ضربات چاقو تو جزیره اوکیناوا کشته...
بعد به نظرتون واکنش ژاپن چی بوده ؟ وزیر دفاع ژاپن از نظامیهای آمریکایی مستقر در اوکیناوا خواسته درست رفتار کنن و موجب نگرانی اهالی این جزیره نشن 😐😐😐
یعنی وزیر دفاع ژاپن به فرمانده آمریکایی ها پیامک داده و نوشته جون داداش خیلی دارید بد رفتاری میکنید و مردم ما رو میکشید ، یه کم رعایت کنید خواهشا...
با اين كه ژاپن يكی از پیشرفته ترين كشورهاي جهانه ولي چنین ملت حقیر و بدبختی هستن که جرات ندارن به آمریکاییها بگن "تو"... مقایسه کنید با جمهوری اسلامی که نظامیهای آمریکایی که به حریم آبیاش تجاوز کردن رو بازداشت کرد و اشکشون رو درآورد .. عزت یعنی این 🇮🇷🇮🇷🇮🇷
#خارج_بدون_فیلتر
#فرهنگ_وحشی_غرب
🔶 زیباترین خانه تاریخی قاره کهن آسیا
🔸 زیباترین خانه تاریخی سال ۲۰۱۵ میلادی خانه بروجردیهای کاشان است. این انتخاب برتر یونسکو است که از سوی دبیرکل کنوانسیون عمومی یونسکو اعلام شده است.
📌 قدمت خانه بروجردیها به نیمه دوم قرن سیزدهم هجری باز میگردد.
👤 معمار: حاج سیدحسن نطنزی که یکی از بازرگانان مقیم کاشان بود سفارش ساخت این بنای را به معماری به نام "استاد علی مریم کاشانی" داده است.
#ایران_نگین_زمین
#ایران_زیبا💚💚
8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ «دیپ فیک» چیست؟ / دیگر به چشمانتان هم نمیتوانید اعتماد کنید!
🔹تکنولوژی جدیدی که تنها با عکس چهره یک شخص میتواند ویدئویی بسازد که در آن صاحب عکس هر چیزی بگوید و هر کاری انجام دهد.
#سواد_رسانه_ای