eitaa logo
برداشت‌ها
559 دنبال‌کننده
60 عکس
22 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
تُربت سلیمانی "مکتب سلیمانی"، "تربت سلیمانی"، "راویان سلیمانی"، "زیارت‌نامه سلیمانی"، "دختران سلیمانی"، ترکیب‌هایی تازه‌‌اند و برخی از نواندیشان به این تازه‌ها می‌تازند که: "چرا در در عصر عقلانیت، بت می‌سازند و آیین‌ می‌تراشند؟" این منتقدان، در این موارد، معمولاً شعار"آزاد‌ی عقیده" را فراموش می‌کنند! راستی چه می‌شود گروهی نیز بر خاک سلیمانی چهره بسایند و برایش حتی محفل شیرخوارگان سلیمانی راه بیندازند. بسیاری از مقدسات قدیمی را مگر چگونه ساخته‌اند. یعنی قاسم‌سلیمانی از هزاران امامزاده بی‌شجره نامه کمتر است؟ در باور من شخصیت اخلاقی قاسم سلیمانی بسی بالاتر از بسیاری از امامزاده هاست اما چون به وجود قدیمی‌ها عادت کرده‌ایم در نقد آن‌ها ساکتیم. زیبا گفته‌اند که: "ما در مساجد خود با عینک احساس وارد می‌شویم و در معابد دیگران با عینک "عقل"! یادم‌ نمی‌رود پس از دفن مرحوم آیت‌الله طالقانی، مردم بیل و کلنگ تدفین را نیز می‌بوسیدند. البته نواندیشان ما در نقد آن تاکنون هیچ نگفته و ننوشته‌اند! آیین‌‌سازی شیوه شناخته شده در فرهنگ مذهبی‌‌هاست و شهید سلیمانی و خانواده‌اش نیز اصالتاً متعلق به چنان فرهنگی است. نباید و نمی‌توان چهره او را به شمایل "رستم دستان" یا "آریو برزن" در آورد. ۱۴۰۰/۱۰/۱۵ سید زین‌العابدین صفوی @zeinoddin43 اینستاگرام: seyed_zeinolabedin_safavi
ظرفیت قهرمان افسوس به حال ملتی که قهرمان ندارد. و بدا به حال ملتی که تنها، "قهرمان"دارد و تنها در زیر تابوت "قهرمان" باهم "مهربان" می‌شوند! اما ما چگونه‌‌ایم که حتی در زیر تابوت قهرمان‌ها نیز نه تنها به وحدت نمی‌رسیم‌ بلکه مانند دو تیغه متقابل یک قیچی‌‌، شخصیت هر قهرمانی را تکه تکه می‌کنیم. شکی نیست که سردار سلیمانی جان خود را وقف خیمه نظام و رهبری کرده بود و اکنون نیز متعلق به نظام است و اگر نظام از نام و یاد او بهره می‌برد، از کیسه خود خرج‌می‌کند و نمی‌توان نام آن را مصادره‌ گذاشت. اما هر قهرمانی، ظرفیتی دارد. استفاده "هرجایی" و "بی‌رویه" نیروی قهرمان را خالی می‌کند. هرگز نباید با محبوبیت قهرمان قمار کرد و همه کاستی‌های اجرایی و سیاسی را با آبروی او پوشاند! انرژی قهرمان، از انرژی‌های راهبردی است. و باید برای آینده نیز دخیره شود. قامت قهرمان برای روزهای مبادا است و می‌تواند جامعه را از ورطه‌های خطر نجات دهد. ۱۴۰۰/۱۰/۱۵ سید زین‌العابدین صفوی @zeinoddin43 اینستاگرام: seyed_zeinolabedin_safavi
سلام بر شهید حبیب گوزلیان مجاهدی نستوه و عارفی بِشکوه ...ای جدایی دشوار که بی شمار کارزار کردی و در توفان کربلای‌پنج با هزاران شقایق ورق ورق شدی تو آن الهه نمازی که در محراب"نونی شکل" رشته تحصیل فلسفه را پنبه‌ کردی! دانشگاه تهران کجا و قتلگاه "پنج ضلعی" کجا؟ ملحمه شلمچه را در کجای تاریخ خواهند نوشت؟ سید زین‌العابدین صفوی @zeinoddin43 اینستاگرام: @seyed_zeinolabedin_safavi
هر از چندی، چندین خودرو، شاخ به شاخ می‌شوند و یکدیگر را مُچاله می‌کنند‌ بی آن‌که حتی یک کیسه هوا باز شود. نا امنی و کشتار، تنها با جنگ و ترور نیست. در کشورِ "موشک‌"ها که بیش از هرچیز به امنیت‌اش می‌بالند، ای‌کاش به "ماشین‌"ها هم نگاهی بکنند. خودروهایی که هر روز گران‌تر می‌شوند وجان‌‌هایی که هر ساعت ارزان‌تر می‌شوند. ناظران گویی تنها مراقب قیمت "آدم‌"اند که مبادا بالا رود! ۱۴۰۰/۱۰/۲۲ سید زین‌العابدین صفوی @zeinoddin43 اینستاگرام: @seyed_zeinolabedin_safavi
سخنی با جناب آقای علم‌الهدی جمعه گذشته امام جمعه محترم مشهد گفت: "نقد در کشور ما آزاد است.اما طوری نقد نکنند که آب به آسیاب دشمن بریزند و بهانه و مدرک به دست او بدهند" از حضرت ایشان می‌پرسم که آیا این دشمن پلید، بهانه‌هایش را تنها از نقد منتقدان به‌ چنگ می‌آوَرَد یا از رفتار و گفتار برخی از مسئولان نیز بهانه‌ای می یابد؟ از خطبه‌ها و سخنرانی‌های رسمی چطور؟ آیا خبری دارید از آن‌ "سخنران‌های خودی" که هربار جمله‌ای بی‌معنی ‌و واژه‌‌ای غلط، یا خرافه‌ای شگفت بر زبان جاری می‌کنند؟ آیا گمان می‌کنید این طُرفه‌ها از چشم و گوش دشمن پنهان‌است؟ آیا دشمن پلیدما و شما از کاهش ارزش پول ملی، قیمت‌ کالا‌ها، کیفیت خودروها، فرار سرمایه‌ها، مهاجرت نخبگان و... بی خبر است و بهانه ای نمی‌جوید و فقط چشم به دهان منتقدان داخلی دوخته تا بهانه‌ای شکار کند؟ آیا گداهای اطراف حرم، زباله گردهای پایتخت، کول‌برهای مرزی، ماشین‌خواب‌های تهران، از چشم دشمن پوشیده می‌ماند؟ آیا دشمن پلید خارجی خشکیدن دریاچه‌ها و رودها و قنات‌های کشور را نمی‌بیند و تنها منتظر اظهار نظر منتقدان داخلی است؟ راستی! دشمن پلید را چه کسی در داخل محبوب می‌کند؟ آیا برخی از خودی‌ها را نمی‌بینید که چگونه با تناقض گویی، کتمان حقیقت و ریاکاری، چهره دشمن را موجه می‌کنند؟ به گمانم با این وضعیت، به‌ اندازه کافی سند و مدرک‌، دم دست دشمن پلید ریخته است که دیگر هیچ‌گاه، هیچ نیازی به هیچ بهانه‌ای نداشته باشد ۱۴۰۰/۱۰/۲۷ سید زین‌العابدین صفوی @zeinoddin43 اینستاگرام: @seyed_zeinolabedin_safavi ؟ ؟
نماز واجب یا فتح بتخانه؟ رئیس‌جمهور در کرملین نماز واجبش را خواند ولی تبلیغات متعارض در باره آن هنوز ادامه دارد. برداشت‌ من این است که هرکس این اعمال را به نتایج سفر بچسباند به خطا رفته‌است زیرا در هر ماموریتی، کامیابی را با اهداف‌ ذاتی آن می‌سنجند. کسی که برای مسابقات کُشتی اعزام شود حتی اگر"حافظ قرآن" نیز باشد، باید در "کُشتی" مدال بیاورد. ارزش نماز، نه چیزی به نتایج سفر می‌افزاید‌ و نه چیزی از آن می‌کاهد. آن نماز نه منعی داشت و نه چندان دشوار بود که آن را اقدامی شجاعانه، ایثارگرانه، فاتحانه و نوعی بت شکنی بدانیم. اگر یک نوجوان شش ساله نماز بخواند، یا جوانی در میانه فضای لهو و لعب به نماز بایستد، یا رزمنده‌ای در زیر باران گلوله، بی‌ترس و واهمه نماز بگذارد، بسی شگرف و شگفت می‌شود. ولی نمازِ یک روحانیِ شصت ساله، عملی است واجب، چه در "کرملین" خوانده شود چه در "کرمان". ۱۴۰۰/۱۱/۲ سید زین‌العابدین صفوی @zeinoddin43 اینستاگرام: @seyed_zeinolabedin_safavi
"نان" و "ایمان" سالی که انقلاب کردیم بیش‌از "نان"، دغدعه "ایمان" داشتیم و به کسانی‌که شعار "نان، مسکن، آزادی" می‌دادند می‌گفتیم: "درد ما درد تو نیست برو‌ گُم‌شو کمونیست!" هیچ‌ گمان‌نمی‌کردیم پس از چهل و سه سال "نان و مسکن" حتی بدون آزادی، دغدغه‌ اصلی جامعه باشد. نه شرق مساله باشد و نه غرب.از هرجا که نان آید ایمان نیز همان سو برود. اهل سیاست شعار مسکن دهند واهل فرهنگ شعار اقتصاد. معلم‌ها، درد معیشت خود را با محصل‌های‌خود، زمزمه کنند. کارمندانِ دادگستری‌،حقوق مادی خود را "داد"بزنند، دانشگاهیان از تورم و گرانی بنالند، مسجدیان"اللهم اَشبع کل جائع" را بلند‌تر بخوانند و منبریان این دعای پیامبر(ص) را روایت کنندکه: "خدایا میان ما و نان جدایی نینداز....اگر نان نبود، نه نماز می‌خواندیم و نه روزه می‌گرفتیم» ...آری تنوری که نان داغ نکند، بر دل‌ها داغ می‌گذارد و دغدغه ایمان و اطمینان را می‌سوزاند. ۱۴۰۰/۱۱/۱۸ سید زین‌العابدین صفوی @zeinoddin43 اینستاگرام: @seyed_zeinolabedin_safavi
"نوه"‌های ما و "نتیجه" انقلاب هرسال در دهه فجر، دستاورد‌های انقلاب را بر می‌شماریم ولی از هزینه‌های‌ آن چیزی نمی‌گوییم غافل از آن‌که انقلابِ موفق، باید نتیجه‌‌هایش بر هزینه‌‌هایش بچَربد.عافل از آن‌که کسانی که خود هزینه‌ای نداده‌ هرگز نمی‌توانند "هزینه-فایده" انقلاب را حساب‌کنند. اصلاً خودِ نظام نمی‌تواند در باره خود داوری‌کند.. گیریم که خواسته ملت در سال ۵۷ "تمدن اسلامی"بود‌ و میوه تمدن، بسیار"دیر رس‌" است. اما چه کسی باید بگوید که این پاییز، آخرش کجاست؟ و آیا "نوه‌"های ما "نتیجه‌" این تمدن را خواهند دید؟ بگذرم از آن دیدگاهی که "نتیجه گرایی" را از بیخ، بی‌خود‌ می‌داند و انقلاب را نوعی "دفاع" تکلیفی می‌بیند و "نابود نشدن" در برابر دشمن را پیروزی نهایی می‌‌شمارد. ...باشد! اما نباید "نابود‌شدن و نشدن" را نیز مانند "تمدن" دلخواهانه، معنی‌ کنیم! و یا دلخواهانه هر از چندی، تعریف و هدفی تازه برای انقلاب ترسیم کنیم!..تعریف و معنای این واژه‌‌ها، مستقل از ذهن ماست. ۱۴۰۰/۱۱/۲۰ سید زین‌العابدین صفوی @zeinoddin43 اینستاگرام: @seyed_zeinolabedin_safavi
اسکله چهار‌چراغ ! ای‌هنرمندان! اگر دنبال سوژه می‌گردید، اگر اسطوره‌‌های راستین می‌جویید؟ فاتحان"اسکله چارچراغ" را بشناسید. آن رزمندگان و غواصان زنجانی را می‌گویم که در تاریکستان ۲۰بهمن۶۴ آن دژ افسانه‌ای را گشودند. اگر مُجاز باشم نامشان را می‌برم. تا شما نیز آن‌ها را بشناسید و از این قهرمانانِ سر به زیر ،حقایقی حیرت‌انگیز بشنوید. ۱۴۰۰/۱۱/۲۰ سید زین‌العابدین صفوی @zeinoddin43 اینستاگرام: @seyed_zeinolabedin_safavi
افراط در باره علی(ع) "جاهلان یا افراط می‌کنند یا تفریط" و "دشمنان و دوستانِ افراطی، کمر مرا شکسته‌اند" این سخنانِ‌حِکمی، از زبان علی(ع) است که در نهج‌البلاغه و کتاب‌های روایی دیگر آمده است. اهل‌بیت پیامبر(ص) از دوستان تُندرو، بسیار رنجیده‌ و جفاها دیده‌اند.این محبانِ افراطی بهترین بهانه‌ها را به دست اباحه‌گران و ستمگران داده‌اند. ما در روزگار خود، در باره خطر گروه اول (دشمنان‌ افراطی) بسیار گفته‌ایم اما درباره خطرِشیفتگان افراطی، کم می‌گوییم و کمتر می‌شنویم. گویی محبان افراطی(غالی) قرن‌هاست که منقرض شده‌اند! برداشت من این است که اکنون اندیشه‌های غالیانه، به شکلی دیگر ظهور کرده و تقویت می‌شود.شاهدش، امواج گفتارهای عجیب و غریبی است که اهل بیت(ع) را از مقام خدایی نیز بالاتر می‌برد! آیا این‌کار دشمن‌است؟ آری! اما مگر می‌توان نقشِ دوستان نادان را نادیده گرفت. آنان که به‌قصد تبلیغ(!) خرافه‌‌ها ساخته‌اند و گزافه‌ها بافته‌اند؟ من زبان‌شعر و هنر را نمی‌گویم‌ که در ذات خود "اِغراق" دارد. اما چه کسی باید مرز شعر و حقیقت را روشن‌کند؟ آیا در این باره عالمانِ آزاده و شاعرانِ ژرف اندیش وظیفه‌ای ندارند؟ ۱۴۰۰/۱۱/۲۶ سید زین‌العابدین صفوی @zeinoddin43 اینستاگرام: @seyed_zeinolabedin_safavi
زینب! ای‌ خمیده بلند فاتح نژند روی تلِّ‌ طَف برآ بر جهان ما نظاره کن ای خطیبه رها ای صدای بی‌سلاح! روی محملی که منبرش بساختی خطبه ای بخوان از آزادی! ما همیشه‌‌ از اسیری‌ات شنیده‌ایم ما گرسنه حقیقتیم و تشنه عدالتیم در تورم سخن زیر خط غفلتیم حق ما به دست حّقه باز‌ها ذهن ما اسیر حیله‌ساز‌هاست خطبه‌ای بخوان برای‌ما ۱۴۰۰/۱۱/۲۸ سید زین‌العابدین صفوی @zeinoddin43 اینستاگرام: @seyed_zeinolabedin_safavi