موضوع : روايي
⁉️سوال :
📥چرا در روایات سوره تین گفته شده تین امام حسن مجتبی علیهالسلام است.
چه ربطی داره چرا انجیر، نمیتونم رابطهاش رو درک کنم.
📤پاسخگو:
سلام علیکم
قرآن کریم علاوه بر اینکه دارای معنای ظاهری است، بطون زیادی هم دارد.
مثلا:
✔️معنای ظاهری«تین» و«زیتون» که خداوند در آیات اول و دوم سوره تین به آنان سوگند یاد میکند، میتواند همان انجیر و زیتونی باشد که مورد نظر تمام مردم است؛ یعنی میوه انجیر و زیتون که محصول درخت انجیر و زیتون است، اما در عین حال میتواند معانی باطنی هم داشته باشد، که یک مورد آن، چیزی است که در حدیث مورد استناد در پرسش به آن اشاره شده است؛ یعنی امام حسن مجتبی و امام حسین(ع)، بعنوان میوههای درخت ولایت:
عَنْ ابْنِ دَرَّاجٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) یَقُولُ قَوْلُهُ تَعَالَى وَ التِّینِ وَ الزَّیْتُونِ التِّینُ الْحَسَنُ وَ الزَّیْتُونُ الْحُسَیْنُ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمَا»؛(بحارالأنوار، جلد ۲۴، صفحه ۱۰۵)
✔️و همچنین میتواند معانی دیگری مراد آیه باشد.
چنانکه در روایت دیگری آمده است: منظور از تین، مدینةالرسول و مراد از زیتون بیتالمقدس، اولین قبلگاه مسلمانان است:
عَنْ أَبِی الْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ آبَائِهِ(ع) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) إِنَّ اللَّهَ اخْتَارَ مِنَ الْبُلْدَانِ أَرْبَعَةً فَقَالَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ التِّینِ وَ الزَّیْتُونِ وَ طُورِ سِینِینَ وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمِینِ التِّینُ الْمَدِینَةُ وَ الزَّیْتُونُ بَیْتُ الْمَقْدِسِ وَ طُورُ سِینِینَ الْکُوفَةُ وَ هَذَا الْبَلَدُ الْأَمِینُ مَکَّةُ. (وسائلالشیعة، جلد ۱۴، صفحه ۳۶۱)
✔️و در تفسیر قمی آمده است:
انجیر؛ رسول خدا(ص)،
زیتون؛ امیرمؤمنان،
طور سینین؛ حسن و حسین،
و هذا البلد امین؛ ائمه (ع) هستند:
وَ التِّینِ وَ الزَّیْتُونِ وَ طُورِ سِینِینَ وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمِینِ، قَالَ التِّینِ رَسُولُ اللَّهِ وَ الزَّیْتُونِ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ وَ طُورِ سِینِینَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمِینِ الْأَئِمَّةُ. (تفسیر القمی، جلد ۲، صفحه ۴۲۹)
بنابراین، حدیثی که ذهن شما را درگیر نموده و در تفسیر فُرات کوفی آمده، در ردیف احادیثی است که نمونههایی از آنها بیان شد.
📤پاسخگو: استاد_صمیمیت
سلام
به اینگونه روایات باید با دقت و وسواس و حساسیت و بدبینی نگاه کرد. جریان غلات در دوران ائمه بسیار فعال بودند و همه چیز را به امام تفسیر میکردند. حتی از پشه در سوره بقره هم نگذشتند و آن را به امام علی تفسیر کردند(معاذالله)
اگر تاریخ غلات را گذرا نگاهی بیندازید میبینید که پدر حدیث را درآوردند و هر مزخرفی را وارد متون شیعه کردند و متاسفانه برخی عالمان هم بدون درایت و سنجشگری آنها را نقل کردند.
این روایتی که فرمودید و جناب سید عزیز آدرس دادند در تفسیر قمی است که حال و روزش معلوم است و اعتبار ندارد. تفسیری مملو از اکاذیب و مطالب موهون و بدون سند.
روایت دیگر در تفسیر البرهان است که راویانش از ضعفاء و غلات و مجاهیل هستند مثل محمد بن قاسم و اصم بصری و محمد بن فضیل و محمد بن عیسی یقطینی و بدر بن ولید و ابوربیع شامی و....
قرآن نازل شده برای فهمیدن نه برای نفهمیدن. قرآن به زبان بشر نازل شده و برای فهم بشر خاکی. پس طوری سخن گفتن که نشود فهمید از شان و غرض قرآن به دور است.
🌐نکته: مساله تطبیق و جری که علامه مطرح کردند مسالهای حق و جداست.
ڪانال ذڪـر رۅزانـہ
أَلَا بِذِڪْرِ اللَّهِ تَطْمَئِـنُّ الْقُلُــوبُ
✅ https://t.me/zekrroozane
🆔 @zekrroozane ذکرروزانه
🌹💥 بعدازنمازظهر💥🌹
لَا إِلَهَ إِلّا اللَّهُ الْعَظِيمُ الْحَلِيمُ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ رَبُّ الْعَرْشِ الْكَرِيمُ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مُوجِبَاتِ رَحْمَتِكَ وَ عَزَائِمَ مَغْفِرَتِكَ وَ الْغَنِيمَةَ مِنْ كُلِّ بِرٍّ وَ السَّلامَةَ مِنْ كُلِّ إِثْمٍ اللَّهُمَّ لا تَدَعْ لِي ذَنْبا إِلّا غَفَرْتَهُ وَ لَا هَمّا إِلّا فَرَّجْتَهُ وَ لَا سُقْماً إِلّا شَفَيْتَهُ وَ لَا عَيْباً إِلّا سَتَرْتَهُ وَ لَا رِزْقاً إِلّا بَسَطْتَهُ وَ لَا خَوْفاً إِلّا آمَنْتَهُ وَ لَا سُوءَاً إِلّا صَرَفْتَهُ وَ لَا حَاجَةً هِيَ لَكَ رِضاً وَ لِيَ فِيهَا صَلاحٌ الا قضیتها
آمِينَ رَبَّ الْعَالَمِينَ
🌹💥بعداز نمازعصر💥🌹
أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِي لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِكْرَامِ وَ أَسْأَلُهُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيَّ تَوْبَةَ عَبْدٍ ذَلِيلٍ خَاضِعٍ فَقِيرٍ بَائِسٍ مِسْكِينٍ مُسْتَكِينٍ مُسْتَجِيرٍ لا يَمْلِكُ لِنَفْسِهِ نَفْعَاً وَ لا ضَرّا وَ لا مَوْتاً وَ لا حَيَاةً وَ لا نُشُوراً پس میگويى اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ نَفْسٍ لا تَشْبَعُ وَ مِنْ قَلْبٍ لا يَخْشَعُ وَ مِنْ عِلْمٍ لا يَنْفَعُ
وَ مِنْ صَلاةٍ لا تُرْفَعُ وَ مِنْ دُعَاءٍ لا يُسْمَعُ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ الْيُسْرَ بَعْدَ الْعُسْرِ وَ الْفَرَجَ بَعْدَ الْكَرْبِ وَ الرَّخَاءَ بَعْدَ الشِّدَّةِ اللَّهُمَّ مَا بِنَا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنْكَ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ أَسْتَغْفِرُك واتوب الیک...
⭕️حاج آقا مجتبی تهرانی(ره):
روایت از علی(ع) دارد: آگاه باشید که درهای آسمان از شب اول ماه مبارک رمضان باز است؛ یعنی تمام حُجُب از ناحیه ربّ برداشته شده است، در این ماه دیگر هیچ حجابی نیست.
یعنی از ناحیه خداوند نسبت به بندگانش هیچ حجابی نیست. هیچ دری بسته نیست؛ اصلاً و ابداً، تمام درها باز است... هر تقاضایی! چه مادی و چه معنوی به ربّ میرسد و به هیچ مانعی از آن ناحیه برخورد نمیکند.
نتیجه آن این است که این تقاضاها در این ماه بیجواب نمیماند، به تعبیر روز هیچ دعایی به بایگانی نمیرود!
🆔 @zekrroozane ذکرروزانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🌸هدیه به روح مطهر امام حسن
مجتبی صلوات
🌸🍃 الّلهُمَّ
🌸🍃 صَلِّ
🌸 🍃 علی
🌸 🍃 مُحَمَّدٍ
🌸 🍃 وَآل
🌸 🍃 مُحَمَّد
🌸🍃وَعَجِّل
🌸🍃 فَرَجَهُم
🆔 @zekrroozane ذکرروزانه
❇️وضعیت عطش امام حسین
(علیه السلام) و انصارش روز عاشورا :
🌟حضرت حق تبارک و تعالی فرمود:
🔵يا موسي!، صغيرهم يميته العطش، و كبيرهم جلده منكمش!
🔵اي موسي! اطفال كوچك خویشان حسین بن علی از شدت تشنگي جان میدهند و پوست بدن بزرگشان
(از تشنگي) همچون لباس چروکیده- منقبض مي گردد.
✍ حاشیه ✍
🌕ماه رمضان همه تلاش خود را میکند تا ذره ای عطش امام حسین (علیه السلام) را به ما بفهماند....
📚بحارالانوار و دیگر مقاتل
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
🆔 @zekrroozane ذکرروزانه
💐🍃🌼🍃🌸🍃
🍂🌺🍃💐
💐🍃
🔅
🌸احکام🌸
❓سوال: من دختری هستم که از نظر جسمی تقریباً در تمام سال های زندگی ضعیف بوده ام و از سن ۹ سالگی که باید روزه می گرفتم به دلایل مختلف از جمله سهل انگاری و ضعف و درس و بهم ریختن عادت ماهیانه نتوانسته ام کامل روزه هایم را بگیرم. در طول ماه های بعد رمضان نیز به دلیل مدرسه رفتن و ضعف و کوتاهی و... نتوانسته ام چندان جبران کنم. الان حدود ۱۶۱ عدد روزه از سال های پیش قضا دارم. وظیفه چیست؟ همچنان ضعف شدید جسمی ام که در دو سه سال اخیر تشدید شده اجازه روزه گرفتن بیش از دو سه روزه در ماه شاید هم کمتر را نمی دهد؟
✅جواب: ترک روزه به مجرّد بعضی از عذرها جایز نیست، بنابراین اگر افطار عمدی روزه ماه مبارک رمضان به مجرد احتمال عدم وجوب روزه بر شما باشد، در فرض سؤال علاوه بر قضا، کفّاره هم بر شما واجب است. اما اگر افطار به علت ترس از ضرر باشد و ترس هم منشأ عقلایی داشته باشد، و یا این که تحمل روزه برای شما همراه با مشقت زیاد بوده و وقتی که به حرج و مشقت میرسیدید افطار مینمودید افطار برای شما جایز بوده و کفّاره واجب نیست، ولی قضا بر شما واجب است و چنانچه تأخیر قضا تا رمضان آینده بدون عذر شرعی بوده، برای هر روزه، کفاره تأخیر یعنی یک مدّ طعام (تقریباً ۷۵۰ گرم گندم یا نان و مانند آن) بپردازید
🔅🆔 @zekrroozane ذکرروزانه
💐🍃
🍂🌺🍃💐
💐🍃🌼🍃🌸🍃