هدایت شده از ذکر روزانه
کو نوح ِ پیمبر⁉️
به جهان آید و بیند
دنیا همگی غرقه یِ
طوفان حسین(ع)است.
خدایا به حرمت
🌹اللهم صل علی محمد
وآل محمدوعجل فرجهم🌹
مارا به کشتی
🛳نجات امام حسین برسان⛳️
🆔 @zekrroozane
بیعت_امام_سجاد_با_یزید
🤔پرسش
❔آیا راست است که امام سجاد با یزید #بیعت کرد ❗️می گویند در کتاب کافی هم آمده است که امام سجاد بیعت کردند ❕❕
💠پاسخ💠
👌مردم مدینه پس از آگاهی از انحراف یزید و دوری او از اسلام سر به #شورش بر علیه یزید بلند کردند و از امام سجاد علیه السلام خواستند که شورش آنها را هدایت کند اما امام علیه السلام از به عهده گرفتن رهبری شورش #امتناع کرد زیرا میدانست که شورش با شکست مواجه می شود و همگان جان خود را از دست خواهند داد و از سوی دیگر با نفوذ عبد الله بن زبیر و دیگران در بین شورشیان ، این شورش یک نهضت اصیل #شیعی محسوب نمی شد و رهبران شورش نیز در برقراری اصل شورش از امام سجاد علیه السلام نظر خواهی نکرده بودند و این نشان دهنده این بود که شورش مذکور یک حرکت #خالص شیعی نیست و در صورتی پیروزی معلوم نیست که به نفع شیعیان تمام شود لذا امام علیه السلام در این شورش شرکت نکرد ؛
📚سیره پیشوایان ص270
❕یزید ، مسلم بن عقبه را برای سرکوب شورشیان به مدینه فرستاد و او توانست شورش را سرکوب و کشتاری بس عظیم در #مدینه به راه بیاندازد و شهر را تصرف کند و به زور از مردم برای یزید بیعت بگیرد .
👌#مورخان می نویسند ؛
« مسلم بن عقبه چنین از مردم مدینه بیعت می گرفت که بگوید من بنده مملوک یزید هستم و او درباره من و خون و مال و خانواده من هر چه بخواهد می کند و هرکس از این نوع بیعت امتناع می کرد و حاضر به عبودیت یزید نمی شد کشته می شد »
📚تاریخ طبری ج5 ص493
📚الکامل فی التاریخ ج4 ص118
❕شیخ عباس #قمی می نویسد ؛
« نماینده یزید مردم را به بیعت با او و اقرار بر بندگی یزید فرا می خواند و هر کس امتناع می کرد کشته می شود و تمامی مردم مدینه جز امام #زین العابدین و علی بن عبد الله بن عباس بیعت کردند »
📚منتهی الامال ج2 ص1162
🔶شیخ #مفید و ابن #اثیر نقل می کنند ؛
« هنگامی که مسلم بن عقبه به مدینه رسید به دنبال امام سجاد فرستاد ، و چون امام به نزد او آمد او را بزرگ داشت و به خود نزدیک کرد و گفت امیر المومنین یزید مرا به نیکویی درباره تو سفارش کرده و گفته است که حساب تو را از دیگران جدا کنم . او امام را مجبور به #بیعت نکرد »
📚الارشاد ج2 ص152
📚الکامل فی التاریخ ج4 ص51
📚بحار الانوار ج46 ص139
👌بی شک یزید نمی خواست بار دیگر دستش به خون اهل بیت پیامبر گرامی آلوده شود و با این کار زوال حکومتش را به #ارمغان آورد و از سوی دیگر چون امام سجاد علیه السلام هیچ نقشی در شورش مردم مدینه نداشته بود ، اجبار او بر بیعت و ریختن خونش بدون دلیل بود .
⚫️اما در روایتی در کتاب #کافی آمده است که یزید به زور از امام سجاد علیه السلام بیعت گرفت .
👌او از امام باقر علیه السلام نقل می کند ؛
« یزید وارد مدینه شد و قصد حج گذاردن کرد ، دستور داد مردی از قریش را به نزد او حاضر سازند ، یزید به او گفت آیا اقرار می کنی که بنده منی و من اگر بخواهم تو را می فروشم و اگر بخواهم به اسارت خودم در می آورم ، آن مرد این اقرار را نکرد و یزید او را کشت .
❕یزید به سوی امام #سجاد فرستاد و به امام گفت همان اقرار را بکند . امام سجاد گفت اگر اقرار نکنم مرا هم مانند آن مرد می کشی ؟ یزید گفت آری .
🔶امام گفت آنچه می خواهی را اقرار می کنم و من بنده ای مکره و مجبور هستم ، اگر می خواهی دست نگه دار و اگر می خواهی مرا بفروش ، یزید پس از این اقرار از امام دست برداشت...»
📚الکافی ج8 ص235
💠با توجه به آن که تمام مورخان اتفاق دارند که #نماینده یزید عازم مدینه شد و خودش از شام خارج نشد و و نیز در نقل های #تاریخی آمده است که امام سجاد علیه السلام بیعت نکرد و نماینده یزید نیز او را مجبور به بیعت نساخت ، صحت نقل مزبور زیر سوال می رود .
👌علامه #مجلسی می نویسد ؛
« در این خبر اشکالی است زیرا معروف در تاریخ آن است که یزید از شام تا زمان مرگ خارج نشد و هیچ گاه به مدینه نیامد و این روایت با نقل هایی که می گوید امام سجاد بیعت نکرد #معارضه دارد »
📚بحار الانوار ج46 ص138
❕این قرائن نشان دهنده صحیح نبودن روایت مذکور است ، خصوصا آن که راوی روایت که ابی #ایوب نام دارد توثیقی ندارد و مجهول است و احیانا مشترک بین چندین راوی به این نام است و دقیقا شناخته شده نیست ؛
📚رجال #نجاشی ص455
🆔 @zekrroozane
💠🔅💠🔅💠🔅💠🔅💠
💠🔅💠🔅💠🔅
🔅💠🔅
💠
✨ سه_وقت اجابت_دعا
دعایی که خداوند_خود را بدان_تمجید کرده_است :
حـضـرت صـادق (علیه السلام ) فـرمـود: هـمـانـا بـراى خـداى عـزوجـل در شـب سه_ساعت است و در روز سه_ساعت
كه خود را در آن #تمجيد_كند ، پس نخستين سـاعـتـهـا از روز آن ساعت است كه خورشيد در جانب مشرق
باشد و باندازه اى كه در عصر بـه غـروب مـانـده اسـت (به وقت نماز ظهر مانده باشد) و تا هنگام نماز اولى
(يعنى نماز ظـهـر) ادامـه يـابـد، و نـخـسـتـيـن سـاعتهاى شب ثلث آخر شب است تا زدن سپيده (كه در اين
ساعات خداوند خود را تمجيد كند و) فرمايد:
💥إِنِّي أَنَا اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ إِنِّي أَنَا اللَّهُ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ إِنِّي أَنَا اللَّهُ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ إِنِّي أَنَا اللَّهُ الْغـَفـُورُ الرَّحِيمُ إِنِّي أَنَا
اللَّهُ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ إِنِّي أَنَا اللَّهُ مَالِكُ يَوْمِ الدِّينِ إِنِّي أَنَا اللَّهُ لَمْ أَزَلْ وَ لَا أَزَالُ إِنِّي أَنَا اللَّهُ خَالِقُ الْخَيْرِ وَ الشَّرِّ إِنِّي
أَنَا اللَّهُ خَالِقُ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ إِنِّي أَنـَا اللَّهُ بـَدِي ءُ كُلِّ شَيْءٍ وَ إِلَيَّ يَعُودُ إِنِّي أَنَا اللَّهُ الْوَاحِدُ الصَّمَدُ إِنِّي أَنَا اللَّهُ عَالِمُ
الْغـَيـْبِ وَ الشَّهـَادَةِ إِنِّي أَنَا اللَّهُ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمـُتـَكـَبِّرُ إِنِّي أَنـَا اللَّهُ
الْخـَالِقُ الْبـَارِئُ الْمـُصَوِّرُ لِيَ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى إِنِّي أَنَا اللَّهُ الْكـَبـِيـرُ الْمـُتـَعَالِ
،
سپس فرمود:
هيچ بنده مؤ منى نيست كه اين اسامى را بخواند و دلش متوجه خداى عزوجل باشد جز اينكه #حاجتش #برآورده شود، و اگر شقى (و با شقاوت ) باشد اميد دارم كه سعيد گردد.
📚 اصول کافی ج 4 ص 281
🆔 @zekrroozane
#رزق
هر کس این اسماء مبارک را علی الصباح قبل از شروع کار هفت بار بخواند امور رزق او وسیع و آسان می شود به اذن الله تعالی
اللهُمَّ یا حَنَّانُ یا مَنَّانُ یا دَیّانُ یا سُبْحانَ یا سُلطانُ یا فَتَّاحُ بِسمِ الله . اللهُ لَطیفٌ لِعِبادِهِ ما شَاءَ اللهُ لا قُوَّةَ اِلّا بِاللهِ
📜 مخزن الاوفاق
🆔 @zekrroozane
محبان:
🌸 احکام 🌸
بسیار_مهم اونایی که در طرح ارسال پیامک برنامه تلویزیونی"دورهمی" یا طرح های پیامکی یا تلفنی یا سایت های شرط بندی فوتبال شرکت میکنن یا میخوان شرکت کنن
حتما بخونن👇
❓سوال
شرکت در مسابقات پیامکی و دریافت جایزه از آن به لحاظ شرعی چه حکمی دارد؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅پاسخ:
📝 آیت الله خامنه ای: اگر هزینهای افزونتر از هزینه های معمولی پیامک از افراد کم نشود و هزینه جایزه بر اساس جمع آوری پول های کسر شده نباشد اشکالی ندارد.
اگر علاوه بر هزینه معمول پیامک، پولی بابت شرکت در مسابقه از افراد کسر شود و از پولهایی که از افراد کسر شده جایزه تهیه کنند، حرام⛔ است.
📝 آیت الله مکارم شیرازی: این كار در واقع نوعی بخت آزمایی جدید است كه آن را به شكل ارسال پیامك درآوردهاند، شركت در آن جایز نیست و گرفتن جایزه حرام است.
هم اکنون طرح های تلفنی که معمولا اولش ۹۰۹ دارد و دقیقه ای مازاد بر هزینه ی تلفن دارند از حساب شخص کم میکنند و وعده ی جایزه میدهند و همچنین طرح های پیامکی که در ازای هر پیامک هزینه ای بیشتر از ارسال یک پیامک کم میکند و وعده ی جایزه هم میدهند و همچنین کلیه سایت های شرط بندی فوتبال و... که پولی دریافت میکنند از مصادیق احکام بالا و قمار حساب میشوند و شرکت در آن جایز نیست و جایزه ی دریافتی حرام است و پولی هم که پرداخت کردیم هم در راه حرام خرج شده که ما را در قیامت گرفتار خواهد کرد و این گناه بزرگ در آخرت تبدیل به آتش جهنم خواهد شد و زندگی ابدی ما در جهان آخرت را تباه و جهنمی خواهد کرد
⚠️مراقب باشیم خودمان را به گناه بزرگ قمار آلوده نکنیم .
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🆔 @zekrroozane
21منزل تاکربلا! 🏴🚩راهپیمایی عظیم اربعین
✅ صفوان جمّال گفت: به حضرت صادق (علیه السلام)عرض كردم:
ثواب و اجر كسى كه خودش به#دلیلی نمي تواند به زيارت حسین بن علی (ع) برود،ولى ديگرى را#تجهیز می کند می فرستد،چیست؟
🌺فرمود: به ازای هر #يك درهمى[=پولی] كه #خرج كرده است،
خداوند متعال به اندازه كوه #احد به وی #حسنه عطا می کند،
و#چندبرابر هزينه هایى راكه متحمّل شده،
برايش باقى مي گذارد،
ونيز#بلاهای نازل شده را از وى دور مي گرداند،
و#مال ودارایی وى را #حفظ و نگهدارى مي فرمايد.
✅ على بن ميمون به حضرت صادق (ع) عرض کرد: اگر کسی (به دلیل عذری) به زیارت حسین بن علی (ع) نرود،ولى كسى را#ازطرف خودبه آنجا بفرستد، آيا جايز است؟
🌺حضرت فرمود: بله جائز است، ولى اگر #خودش برود#اجرش عظيمتر بوده ونزدپروردگارش #بهترومطلوب تر است.
📚(كامل الزيارات، ص۱۲۹و۲۹۵)
⛳️اللهم ارزقناکربلا⛳️
🆔 @zekrroozane