@zekrroozane ذکرروزانه
📝💠📝💠📝💠📝
📝شرح و تفسیر دعای عصر غیبت
1⃣🏵 قسمت: اول🏵
👈این دعا در انتهای کتاب مفاتیح است، بعد از دعای عالیة المضامین و ... بعد از این دعاها آمده که با
«اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ» شروع می شود.
👌یک دعای «اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ» داریم که امام صادق (علیه السلام) گفت:
در زمان غیبت بخوانید، سه خط است و همه تقریبا حفظ هستیم. اما این دعا با «اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ» شروع می شود، پنج صفحه و طولانی است.
⚠️چند نکته راجع به تفسیر این دعا👇
1⃣- در اهمیت این دعا همین قدر بس که، سید بن طاووس رحمة الله علیه کسی که از علمای بزرگ بود...
🔵بعضی موقع ها ما دعایی، نمازی یا یک زیارتی نقل می کنیم که در مفاتیح نیست، یک عده می گویند چون در مفاتیح نیست پس معتبر نیست، در حالی که اصلا چنین چیزی نیست! شیخ عباس قمی در اول مفاتیح ننوشته که من همه ی دعاها را در کتابم آورده ام، نه! گلچین کرده است.
👈پس قرار بر این نیست که همه ی ادعیه و دعاها در مفاتیح باشد و آن چیزی که در مفاتیح نیست غیر معتبر است! نه کتابهای ادعیه دیگری داریم مثل؛
📚"مهج الدعوات" سید بن طاووس نوشته، مثل "جمال الاسبوع" سید بن طاووس نوشته "صحیفه مهدیه" پر است از نمازها و دعاها و زیارت ها راجع به امام زمان (عج) که اصلا در مفاتیح نیست، دلیل نمی شود چون در مفاتیح نیست پس معتبر نباشد! ⚠️
👌مفاتیح گلچینی از بهترین ادعیه ها و دعاهاست، نه اینکه همه نیست. مثلا زیارت ناحیه مقدسه، زیارت معروفی که امام زمان در وصف جد خودش امام حسین (علیه السلام) گفته است، در مفاتیح نیست. خُب نباشد دلیل هم نیست چون در مفاتیح نیست این دعا معتبر نیست.⚠️
📘در کتاب جمال الاسبوع سید طاووس بعد از اینکه دعاها و اعمال عصر جمعه را ذکر می کند (در مفاتیح اعمال عصر جمعه آمده، ما بارها گفتیم از مهمترین اعمال عصر جمعه؛ اول همین دعای عصر غیبت را می خوانیم، بعد دو تای بعدی خواندن دعای سمات و خواندن صد بار سوره ی قدر) می گوید اگر برای تو از تمام آنچه که ذکر کردیم عذری باشد (یعنی از تمام اعمال عصر جمعه که ذکر کردیم عذری داشتی، وقت نداشتی، خسته بودی، حال نداشتی انجام ندادی) پس بپرهیز (یا در جایی دیگر نوشته حذر کن) از اینکه خواندن این دعا را ترک کنی. (می گوید همه را انجام ندادی، این را حتما انجام بده).
🔹ادامه دارد ...
💽برگرفته از فایل شماره (۱)
شرح و تفسیر دعای عصر غیبت
🎤استاد احسان عبادی
ڪانال ذڪـر رۅزانـہ
أَلَا بِذِڪْرِ اللَّهِ تَطْمَئِـنُّ الْقُلُــوبُ
✅ https://t.me/zekrroozane
🌸 احکام 🌸
استفاده از کارت اعتبارى و پرداخت بهره
سوال ): من از کارت دستگاه خودپرداز بانک استفاده مىکنم، که گاه (بدون اينکه پولى در حسابم باشد) از پول اعتبارى کارت خرج مىکنم ولى بايد يک درصدى اضافه بها به صورت ماهانه، نسبت به آن مقدار پولى که از کارت استفاده کردهام بپردازم. اگر اين بهره حساب مىشود، کفاره اين گناه چيست و چگونه مىتوانم خود و خانوادهام را از اين گناه در آينده خلاص کنم، چرا که بايد در طى بيست ماه آينده اين پول اعتبارى را با اضافه بها پس بدهم.
جواب ) اگر با استفاده از کارت اعتبارى پول را به عنوان قرض دريافت کردهايد که بعداً با بهره بپردازيد، اصل قرض صحيح است و پول قرضى حلال است، ولى درصد اضافه، اگر بابت كارمزد نباشد ربا و حرام است و شما شرعاً بدهکار آن نيستيد اگرچه بانک خواه و ناخواه از شما خواهد گرفت.
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
@zekrroozane ذکرروزانه
🆔 @zekrroozane📿
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌸
#ترس از زیان رساندن #خوراکیها
🔻سفارش مرحوم حضرت آیت الله سید علی آقا #قاضی طباطبائی(ره) به خواندن این کلمات در زمان ترس از زیان رساندن #خوراکی یا #نوشیدنی:
✅ بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ،
بِسْمِ اللّٰهِ خَيْرِ الْأَسْماءِ، بِسْمِ اللّٰهِ رَبِّ الْأَرْضِ وَالسَّماءِ، بِسمِ اللّٰهِ الَّذِی لَايَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ سَمٌّ وَلَا داءٌ.
🔺ترجمه: به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانیاش همیشگی است، به نام خدا، بهترین نامها، به نام خدا، پروردگار زمین و آسمان، به نام خدا که سَمّی و دردی با نامش زیان نمیرساند.
🌸
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🍃🌿🌸🍃🌼
________________
ڪانال ذڪرروزانہ
✅ https://goo.gl/ZGae4g
کاروانی در صحرای گرم و سوزان عربستان داشت حرکت میکرد که ذخیره آبشان رو به پایان بودبا تمام شدنِ ذخیرۀ آب، آنها که پولدارتر بودند شروع کردند به خریدنِ آب از دیگران. با وجود تقاضایِ بالا و عرضۀ بسیار کم و بسیارمحدود، کار به حراج میکشد و آنان که آب داشتند، آنرا به بالاترین پیشنهاد میفروختند. عدهای هم که پول نداشتند، نظارهگر این حراجی بر سر جان بودند. آنقدر تقاضا زیاد بود که ابنبطوطه میگوید «یک خوراک آب به هزار دینار خرید و فروش شد». در آن روزگار با چهل دینار میشد اسب خرید. تصور کنید که شخصی بیست و پنج اسب داده است تا ظرف آبي بخرد. آبفروشانِ گرانفروش خوشحال از معاملۀ پر ارزش خود بودند و گمان میبردند که با آبی که برایشان باقی مانده میتوانند به شهر بعدی برسند. آبخَرانِ گرانخَر نیز خوشحال بودند که زنده خواهند ماند و دینار دادند تا جان به در بَرَند. آنان که نه آب داشتند و نه دینار هم در بیم و امید که گشایشی از راه برسد.
پردۀ آخر داستان اینست که « وَ مَاتَ مُشتَرِيها وَ بائِعُها: و سرانجام، فروشنده و خریدارِ آن هر دو تلف شدند». آنها که پول داشتند و خریدند و آنها که آب داشتند و فروختند و آنها که پول نداشتند و آب نداشتند، همگی مُردند. همه در آن معامله متضرر شدند چون مورد معامله اصلاً آب و پول نبود؛ که جان بود.
چرا این را گفتم؟ چند روز پیش، کسي تعریف کرده بود که در داروخانه خانمي آمده تا ماسک بخرد و فروشنده گفته: «نداریم». آن زن با استیصال از داروخانه خارج میشده که متصدی به او گفته: «البته دههزار تومانیش موجوده!» و زن پاسخ داده: «بدبختِ حریص! تو اگر میفهمیدی این ماسک رو مفت میدادی به مردم تا کسي خودت و زن و بچهت رو مریض نکنه». عجب حرفِ عمیقي!
این بلای دور از انتظار که این روزها در ایران افتاده اگر مهار نشود همان معاملهاي را با مردم میکند که عطش۟ با آن کاروان کرد. ماسکفروشان و داروفروشان وارد معامله بر سرِ جانِ خود خواهند شد اگر در این بیابانِ طمع قدم بگذارند و آن روز، دور از جانِ همه، «فروشنده و خریدارِ آن [ماسک] هر دو تلف» میشوند.
* نقل قولها از «سفرنامه ابنبطوطه» ترجمه محمدعلی موحد
ڪانال ذڪـر رۅزانـہ
أَلَا بِذِڪْرِ اللَّهِ تَطْمَئِـنُّ الْقُلُــوبُ
✅ https://t.me/zekrroozane