eitaa logo
زوار حرم ( علی حاتمی )
125 دنبال‌کننده
236 عکس
179 ویدیو
151 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از Mohammadjavad
ولادت حضرت زینب س 98.10.10.mp3
19.82M
🎤آیت الله تقوایی 📆مورخ 98/10/10 📎ولادت حضرت زینب سلام الله علیها ------------------------------- ➡️ @taghvaee_ir INSTAGRAM : 🆔 instagram.com/taghvaee.ir SITE : 🌐 taghvaee.ir
شهیدی که گوشتش به دست ضد انقلاب خورده شد! / 16 اسیر زیر پای عروس سربریده شدند یک ارتشی از ماجرای وحشتناک شهادت سعید وکیلی و خوراندن گوشت جگر او به خودش پرده برداری کرد.  شهید احمد وکیلی که با پیروزی انقلاب نام مستعار سعید را برای خود انتخاب کرده بود ، بچه شهر قم بود.  حضور در کردستان، ایمانی قوی و دلی چون شیر را می طلبید، در اردیبهشت سال 59 و در جریان عملیات آزاد سازی شهر سنندج بعد از نبردی دلاورانه، مجروح شد و توسط کومله به اسارت گرفته شد. همان لباس با آرم سپاهی که پوشیده بود، کفایت می کرد تا خونخواران کومله تا لحظه شهادت بلاهائی بر سر او بیاورند که باور این رفتارها از یک انسان بسیار سخت است.  بعد از مجروحیت و اسارت سعید، دیگر هیچ خبری از او نبود و نیست و برای همیشه مفقود الاثر شد و تنها سند و حکایت بعد از اسارت ایشان خاطرات یک برادر ارتشی است که از آن دوران دارد: حدود یک سال و چندی که در دست کومله اسیر بودم همان اول اسارت که به پایگاه منتقل شدم، گفتند هیچ اطمینانی در حفظ اینها نیست، به همین خاطر پاشنه ادامه ... به همین خاطر پاشنه‌های هر دو پایم را با مته و دریل سوراخ کردند و برادران دیگر را هم نعل کوبیدند و با اراجیف و فحاشی بر این عملشان شادمانی می‌کردند. بعد از 18 روز قرار شد ما را به سبک دموکراتیک و آزادانه!! محاکمه و دادگاهی کنند. روز دادگاه رسید، رئیس دادگاه، سرهنگ حقیقی را که همان اوایل انقلاب فرار کرده بود، شناختم و محاکمه بسیار سریع به انجام رسید. چون جرم  محکومین مشخص بود - دفاع از حقانیت اسلام و جمهوری آن و ندادن اطلاعات و بالطبع حکم هم مشخص، عده‌ای به اعدام  فوری و بقیه هم به اعدام قسطی (یعنی به تدریج) محکوم شدیم. حکم ما که اعداممان قسطی بود به صورت کشیدن ناخن‌ها، بریدن گوشت‌های بازو و پاها، زدن توسط کابل، نوشتن شعارهای انقلابی توسط هویه برقی و آتش سیگار به سینه و پشت و تمامی اینها بی چون و چرا اجراء می‌شد که آثارش بخوبی بر بدنم مشخص است. مرسوم است به میمنت ازدواج نوجوانی، جلو پایش، قربانی ذبح شود. این رسم را کومله نیز اجرا می‌کرد با این تفاوت که قربانی‌ها در اینجا جوانان اسیر ایرانی بود. عروسی دختر یکی از سرکردگان بود، پس از مراسم، آن عفریته گفت: باید برایم قربانی کنید تا به خانه شوهر بروم، دستور داده شد قربانی‌ها را بیاورند. ۱۶ نفر از مقاوم ترین بچه‌های سپاه و بسیج و ارتش و دو روحانی را که همه جوان بودند، آوردند و تک تک از پشت سر بریده شدند، این برادران عزیز مانند مرغ سربریده پر پر می‌زدند و آنها شادی و هلهله می‌کردند.  بله، بزرگترین جرم همگی ما این بود که می‌خواستیم دست اینان را از سر مردم مظلوم و مسلمان کُرد آن منطقه کوتاه کنیم. سعید 75 روز زیر شکنجه بود، ابتدا به هر دو پایش نعل کوبیده و به همین ترتیب برای آوردن چوب و سنگ به بیگاری می‌بردند. پس از دادگاهی شدن محکوم به شکنجه مرگ شد بلکه اعتراف کند. اولین کاری که کردند هر دو دستش را از بازو بریدند و چون وضع جسمانی خوبی نداشت برای معالجه و درمان به بهداری برده شد و این بهداری بردن و معالجه کردن هایشان به خاطر این بود که مدت بیشتری بتوانند شکنجه کنند والا حیوانات وحشی را با ترحم هیچ سنخیتی نیست. پس از آن معالجه سطحی، با دستگاه های برقی تمام صورتش را سوزاندند، سوزاندن پوست تنها مقدمه شکنجه بود به این معنی که مدتی می‌گذرد تا پوست‌های نو جانشین سوخته‌ شده و آن وقت همان پوست‌های تازه را می‌کندند که درد و سوزندگی‌اش بسیار بیش از قبل است و خونریزی شروع می‌شود و تازه آن وقت نوبت آب نمک است که با همان جراحات داخل دیگ آب نمک می‌اندازند که وصفش گذشت. تمام این مراحل را سعید وکیلی با استقامتی وصف‌ناپذیر تحمل کرد و لب به سخن نگشود. او از ایمانی بسیار بالا برخوردار بود و مرتب قرآن را زمزمه می‌کرد. استقامت این جوان آن بی‌رحم‌ها را بیشتر جری می‌کرد. او که دیگر نه دستی، نه پائی، نه چشمی و نه جوارحی سالم داشت با قلبی سوخته به درگاه خدا نالید که خدایا مپسند اینچنین در حضور شیاطین افتاده و نالان باشم دوست دارم افتادگی‌ام تنها برای تو باشد و بس. خداوند دعایش را اجابت نمود. سعید را به دادگاه دیگری بردند و محکوم به اعدام گردید. زخمهایش را باز کردند و پس از آنکه با نمک مرهم گذاشتند ،داخل دیگ آب جوش که زیرش آتش بود انداختند و همان جا با لبی ذاکر به دیدار معشوق شتافت. اما این گرگان که حتی از جسد بی‌جانش نیز وحشت داشتند دیگر اعضایش را مثله نمودند و جگرش را به خورد ما که هم سلولیش بودیم دادند و مقداری را هم خودشان خوردند و البته ناگفته نماند مقداری را هم برای امام جمعه ارومیه فرستادند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 💐🎙 حجت الاسلام 💠رفع عذاب از پدر با کار خیر فرزند 💯💯 ═══✼🍃🌹🍃✼══ 👇👇 🆔 @sokhan_tollab
@sokhan_tollab.mp3
3.79M
🔊 💐حجت الاسلام موضوع: نفرین 🌹 بسیار زیباست 👌👌 ═══✼🍃🌹🍃✼══ 👇👇 🆔 @sokhan_tollab
هدایت شده از علی حاتمی
👆👆👆الان در زمینه بورس توصیه های رهبری خیلی پخش میشه و جماعت زیادی از مردم مومن پولشان را دادن بورس
هدایت شده از علی حاتمی
👆👆👆الان در زمینه بورس توصیه های رهبری خیلی پخش میشه و جماعت زیادی از مردم مومن پولشان را دادن بورس
🔵 جلسه طب اسلامی 🔵 بعد از دهها جلسه نقد وبررسی نظرات منتقدان در مورد سندیت رساله ذهبیه (طب الرضا علیه السلام ) از امروز متن آن و مطالب کاربردی شروع خواهد شد . استاد از قم میان و در رشته خود ممحض و توانمند هستند طوری که شاگردانشان از کرج وراههای دورتر مشرف میشوند . 🔻حضورخانمها و آقایون بلا مانع هست . 🔺مکان : منزل حقیر بلوار ابوذر خ مسلم شمالی کوچه انصاری پ نود و چهار زنگ دوم 🔻زمان : امروز ۱۹ اردیبهشت جمعه ۱۵ بعد از ظهر 🔹هرکسی از دوستان قصد شرکت دارند با بنده اول تماس یا پیامی بگیرند چون ظرفیت محدود میباشد 09192203519
115.7K
مساوات در کلام کریم اهل بیت ع و پیامبر ص
127.3K
شاخه کرم از کریم اهل بیت لزوم تمرکز کمکهای مردمی در خیریه ها
🌺بسمه تعالی 🌺 💐قدمی در جهش تولید 💐 برای فراهم آوردن مقدمات اشتغال برای جوانان فرهنگی و نوجوانان مسجد حضرت ابوالفضل علیه السلام هزینه دو میلیون تومن نیاز هست مسجد در منطقه ضعیف نشین واقع شده و فاقد درآمد هست و از درآمدهای مردمی اداره میشه ولی از مساجد بسیار پرجمعیت از نظر نوجوان و جوان هست که همه جهادی هستند این مبلغ را به حساب خیریه مسجد بعد از واریز به بنده اطلاع بفرمائید. به نام خیریه مسجد حضرت ابوالفضل علیه السلام خ شوش شرقی خیابان شهید ابراهیمی ارج سابق ۵۰۴۱ ۷۲۱۰ ۶۸۶۵ ۴۲۶۹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
معجزه فرزند آوری صوت بسیار مهم. در برهه ای که تا سال ۱۴۸۰ برآورد شده جمعیت ایران به سی میلیون کاهش پیدا میکنه و به قول اون محقق ایتالیایی ایران ظرفیت زندگی مرفه برای ۲۰۰ میلیون نفر را دارد صوت بالا را هرکس گوش نکنه سرش کلاه رفته ۲۰ دقیقه هست حاتمی یاعلی
هدایت شده از صفاهانی محمد
بسم الله الرحمن الرحیم ❌❌❌ وقتی مردم بازی داده می شوند !!!!! ✅ پس از نابودی میلیاردها تومان سرمایه توسط وزارت بهداشت واستفاده از پتانسیل نیروهای مختلف جهادی، حوزوی و... جهت ضدعفونی کردن محیط ها در نهایت کار : 👈 سازمان بهداشت جهانی : ضدعفونی کردن محیط نه تنها تاثیری در نابودی ویروس کرونا ندارد بلکه برای سلامتی افراد نیز زیان بار است (ایرنا) 🔶 پاسخ مشکلات ریوی ایجاد شده هزاران نفر را چه کسی خواهد داد ؟؟؟ عزیزان دلسوز، کمی بصیرت همراه فعالیت های جهادی خود قرار دهیم وبدانیم هر فعالیتی مناسب نیست وشاید مضر هم باشد تا خدای نکرده با طناب پوسیده ی سازمان بهداشت صهیونیستی جهانی وارد چاه نشویم 🙏 🌐 🆔️ @daroo100
«شیخ عبدالرحمن جمهوری مصری (از علمای اهل سنت) نویسندۀ كتاب مشارق الانوار، می گفت: در گرفتاری سختی افتادم، با خود گفتم بر سر قبر حضرت زینب، دختر علی بروم، شاید گرفتاری رفع شود. قصیده ای در مدح زینب علیهاالسلام گفتم كه اوّل آن چنین بود: ال حله لكم علینا الولاء // لا سواكم بما لكم الاء زینب فضلها علینا عمیم // و حمانا من السقام شفاء من بر سر قبر رفتم و شعرم را خواندم و از حضرت به عنوان پاداش تقاضای رفع گرفتاریم را كردم. در كمال ناباوری آن مشكل من حل شد. به خدا سوگند! از حرم بیرون نیامدم، مگر با حاجت روا شده.» (وقایع الایام، تبریزی، ص 302.)
هدایت شده از پیش به سوی ظهور
4_5794272067578757705.mp3
2.99M
🌸🌿 💠عیال پیر خراباتیان خرابه نشین شد. 😭ما بی تو خرابیم😭 🌿اللهم عجل الولیک الفرج🌿 #بسیارزیبا🌷 #نشرحداکثری🌷 #حتمادانلودکنید🌷 🌸🌿 ♻️✨ @yamahdi313z ✨♻️ http://eitaa.com/joinchat/293994496C8c2ffa9ca2
هدایت شده از پیش به سوی ظهور
🍃🌸 💢 حضرت مهدی(عج) 💠✍حکایت شنیدنی پیرمردی که ناخودآگاه جیب هایش پر از پول می شد! ♻️پیرمرد ساده و بود، شاید حدود چهل پنجاه سال پیش در همین قمِ خودمان زندگی می کرد، سیمش به امام زمانش وصل، می گفت امام زمان ارواحنافداه عَطر یاس می دهند، اما نه از این یاسهای خودمان، یاس بهشتی ❇️ یک سال یکی از علما به مکه مشرف می شوند و در مجلسی حضور می یابند که امام زمان ارواحنافداه هم حضور داشتند، نام افرادی که مولا از آنها رضایت دارند برده می شود، اسم آن پیرمرد هم میان آن نام ها به چشم می خورد. «آقا فخر تهرانی» 💠 خادم آن عالم وقتی ماجرا را می فهمد دامنش را می گیرد که آی پیرمرد! چه کرده ای که مولایت لبخند رضایت از تو بر لبانشان دارند؟ گریه می کند و می گوید مادر پیر و بیمارِ علویه ای دارم که حسابی به او رسیدگی می کنم، گمان می کنم رضایت مولا از آن عمل باشد... 💎 آیت الله مبشر کاشانی می فرمایند: ایشان(حاج آقا فخر تهرانی) روزی بعد از ایام اعتکاف به منزل حقیر آمد . به آقا فخر عرض کردم چه خبر ؟، فرمود: امسال در ایام اعتکاف گفتم خدایا رزق من حیث لایحسب خود را به من نشان بده، در صحن مسجد امام ایستاده بودم، پیراهن بلندی پوشیده بودم که یک جیب خالی داشت، بعد از درخواست من از خدا ناگاه دیدم جیب پیراهنم پر از پول شد و حال این که هیچ کس در اطراف من نبود. این نوع رزق نیز خالی از محاسبات ذهنی است و علت آن شخص یا موجودی نامرئی است. 📚برداشتی آزاد از زندگی مرحوم آقا فخر تهرانی 🌷 الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج 🌷 🍃🌸 ♻️🌿 @yamahdi313z 🌿♻️
هدایت شده از پیش به سوی ظهور
✨ حکایت آموزنده پيرى در روستايى هرروز براى نماز صبح از منزل خارج وبه مسجد مى رفت . دريك روز بارانى پير ، صبح براى نماز از خانه بيرون امد ،چند قدمى كه رفت در چاله اي افتاد، خيس وگلى شد. به خانه بازگشت لباس راعوض كرد ودوباره برگشت ، پس از مسافتى براى بار دوم خيس و گلى شد برگشت لباس راعوض كرد ازخانه براى نماز خارج شد. ديد در جلوى در، جوانى چراغ به دست ايستاده است سلام كرد و راهي مسجد شدند، هنگام ورود به مسجد ديد جوان وارد مسجد نشد پرسيد اى جوان براى نماز وارد مسجد نمى شوى؟ جوان گفت نه ،اى پير ،من شيطان هستم براى بار اول كه بازگشتى خدابه فرشتگان گفت تمام گناهان او را بخشيدم براى باردوم كه بازگشتى خدا به فرشتگان گفت تمام گناهان اهل خانه او را بخشيدم ترسيدم اگر براى بار سوم در چاله بيفتى خداوند به فرشتگان بگويد تمام گناهان اهل روستا رابخشيدم كه من اين همه تلاش براى گمراهى انان داشتم براى همين امدم چراغ گرفتم تا به سلامت به مسجد برسى!!! گر تو ان پیر خرابات باشی فارغ ز بد و بنده ی الله باشی شیطان به رهت همچو چراغی بشود تادرمحضر دوست همیشه حاضرباشی. 🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷 💐 @yamahdi313z 💐
هدایت شده از پیش به سوی ظهور
🌺🍃🍃🍃🌺🍃🍃🍃🌺🍃🍃🍃🌺🍃 🌻در ماه رمضان چند جوان، پیر مردی را دیدند که دور از چشم مردم، غذا میخورد. به او گفتند: ای پیرمرد مگر روزه نیستی؟ پیرمرد گفت: چرا روزه‌ام، فقط آب و غذا میخورم. جوانان خندیدند و گفتند: واقعا؟ پیرمرد گفت: بله، دروغ نمیگویم، به کسی بد نگاه نمیکنم، کسی را مسخره نمیکنم، با کسی با دشنام سخن نمیگویم، کسی را آزرده نمیکنم، چشم به مال کسی ندارم و... ولی چون بیماری خاصی دارم متأسفانه نمیتوانم معده را هم روزه دارش کنم. بعد پیرمرد به جوانان گفت: آیا شما هم روزه هستید؟ یکی از جوانان در حالی که سرش را از خجالت پایین انداخته بود، به آرامی گفت: خیر ما فقط غذا نمیخوریم !!!🌻 ماه رمضان بر همه آنان که چشم و دل و زبان و رفتار و کردارشان در خدمت خلق خداست و زمین را، آب را، و گل و سبزه و دیگر موجودات را آسیب نمی رسانند، مبارک باد 🌸🌸 🌺🍃🍃🍃🌺🍃🍃🍃🌺🍃🍃🍃🌺🍃 @yamadi313z 🕊🕊
هدایت شده از پیش به سوی ظهور
🌾🌾🌾🌾🌾 ✍پیرمرد داخل حرم دستی کشید روی پای جوانی که کنار او نشسته بودو گفت سواد ندارم برایم زیارتنامه میخوانی تاگوش دهم. جوان باکمال میل پذیر فت و شروع کرد به خوانـدن زیارت نامه السَّلامُ عَلَیْکَ یا بْنَ رَسُولِ اللّهِ .... وسـلام داد به معصومیـن تا امام عسکری(ع). جوان با لبخندی پرسیـد: پدرم امام زمانـت را میشناسی؟ پیرمرد جواب داد:چرا نشناسم؟ جوان گفت: پــس سلام کن. پیرمـرد دستش را روی سینـه اش گذاشت و گفت : السَّلامُ عَلَیْکَ یا حجة بن الحسـن العسکری جوان نگاهی به پیرمرد کرد و لبخند زد و دست خود راروی شانه پیر مرد گذاشت وگفت: «و علیک السلام و رحمـة الله و برکاتة» مبادا امـام زمـان کنارمان باشد و او را نشناسیم.. آقا سلام، باز منم، خاک پایتان دیوانه ای که لک زده قلبش برایتان! در این کلاس سرد، حضور تو واجب است. این بار چندم است که استاد غایب است؟ @yamahdi313z🌺💐
هدایت شده از پیش به سوی ظهور
⛔️ شرط عجیب پیرزن برای اجاره خانه اش به سه پسر دانشجوی جوان ❗️ سه دانشجو بودیم توی دانشگاهی در یکی از شهرهای کوچک قرار گذاشتیم همخونه بشیم. خونه اجاره ای کم بود و اغلب قیمتشون بالا بود. می خواستیم به دانشگاه نزدیک باشیم قیمتشم به بودجمون برسه.تا اینکه خونه ی پیر زنی را نشانمان دادند . نزدیک دانشگاه ، تمیز و از هر لحاظ عالی.فقط مونده بود اجاره بها!!! پیرزن قبول کرد اجاره را طبق بودجمون بدیم فقط یه شرط داشت که هممونو شوکه کرد😳 اون گفت که هرشب باید یکی از شماها...😱 ♨️ ادامه ماجرا 👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2471428100C37c31cf7b3
تشرف در جمکران و پول با برکت! از قول فرزند مرحوم حاج ابوالقاسم پاینده نقل می کنند : « مرحوم والد گفتند: من نذر کرده بودم چهل شب جمعه یا چهارشنبه ( تردید از گوینده ) بخاطر جنبه اقتصادی و آفاتی که به زراعت رسیده بود و... به مسجد جمکران مشرف شوم. سی و نه شب رفتم. شب جمعه یا چهارشنبه آخر بود که به مسجد رفتم و اعمال مسجد و نماز حضرت ولی عصر علیه السلام را خوانده و بیرون آمدم. هوس چای کردم؛ گشتم تا آشنایی پیدا کنم و یک چای بخورم. به عده ای از آشنایان که اسباب چای داشتند برخورد کردم، لکن آب نداشتند. ظرف آب را گرفتم تا بروم به آب انبار نزدیک مسجد و آب بیاورم. نصف پله ها را رفتم، وسط آنجا چراغی نصب کرده بودند یک وقت متوجه شدم آقایی دارد بالا می آید. سلام کردم با محبت جواب داد و از من احوالپرسی کرد مثل کسی که سالهاست با من رفیق و آشناست. فرمودند: مسجد آمدی؟ گفتم: آری. پرسید: چند هفته است؟ گفتم هفته چهلم است. پرسید: حاجتی داری؟ گفتم: آری. فرمود: برآورده شده؟ گفتم: نه. فرمود: از کدام راه می آیی؟ عرض کردم: از جاده قدیم (آسیاب لتون). فرمودند: « بین باغ آقا و آسیاب دو سه پل است شما وقتی از پل اول که بالا می روی شیخ محمد تقی بافقی را می بینی که می آید در حالی که عبایش را زیر بغل گذاشته و سنگها را از جاده به کنار می ریزد این برخورد را به او بگو و سلام مرا به او برسان و بگو از آنچه ما نزد تو داریم یک مقدار به تو بدهد. » وقت بازگشت من از همان راه که برمی گشتم در همان مکان به شیخ محمد تقی بافقی برخورد نمودم دیدم که عبا را زیر بغل گذاشته و خم می شد سنگها را از جاده به کناری می ریخت چون به او برخورد کردم و جریان را تعریف نمودم و گفتم: آقا تو را سلام رسانید. نشست و خیلی گریه کرد. و بعد گفت: آقا دیگر چه فرمود؟ گفتم: فرمود از آنچه که از ما نزد شماست مقداری به من بدهید. کیسه ای درآورد و مقداری پول خرد که داخل کیسه بود کف دست ریخت و چند قرانی به من داد و گفت: دیگر آقا مطلبی نفرمود. گفتم: نه گفت: خداوند به شما خیر و برکت دهد و رفت. بعد از این جریان پدرم می گفت: من وضعم خوب شد و اوضاع کارم روبراه شد.» ماخذ : کتابهای شیفتگان حضرت مهدی ( عج ) و برکات حضرت ولی عصر - عج
یادش بودی ؟؟آقا کجایی؟چه میکنی؟ازدست من راضی هستی؟ نیستی؟ امام زمان دلش و خوش من و تو بکنه؟؟؟خبرنداری امام زمان پیغام داده؟ 13ماه مبارک رمضان سال 84 یکی از علما تو جمکران خدمت آقارسید میگه دیدم چشمای مهدی فاطمه کوچیک شده،زیر چشمهای امام زمان کبود شده گفتم آقا چرا اینجوری شدی؟؟ فرمود از بس شیعه ها گناه میکنن ومن و اذیتم میکنن من از دست شیعه هام به این روز افتادم من از سنی ها توقع ندارم من از زردتشتی ها و بهایی ها و یهودی ها و مسیحی ها توقع ندارم من از بودایی ها و هندوها توقع ندارم من از بچه شیعه های خودم توقع دارم ...شما ها که معتقدید یابن الحسن میگید امام زمان تو کار هست ش
خود آقا به حسن بن مسلح جمکرانی فرمودند: «مَنْ صَلَّاهَا فَكَأَنَّمَا صَلَّاهَا فِي الْبَيْتِ الْعَتِيقِ» (محدث نوری/ مستدرك الوسائل/ ج3/ ص:435). کسی در این مسجد مقدس نماز بخواند مثل این است که در خانه کعبه نماز خوانده است. این مکان مقدس خیلی مکان مهمی است. امام زمان علیه السلام به این مکان رفت و آمد دارند. منتهی ممکن است ببینیم و نشناسیم. آن هایی که امکان شناخت دارند خیلی نادرند. غیبت به این معنا نیست که ارتباط قطع باشد. از این نظر ارتباط نیست که ما بینیم و بشناسیم. روایت داریم که وقتی آقا ظهور می کنند بعضی ها می گویند: ما این آقا را مکرر دیده بودیم. یعنی قبلا دیده بودند منتهی به ذهن و قلب انسان حائلی می آید که خطور نمی کند که این آقا امام زمان باشد. اعتقاد بر امامت امام
آیا توصیه به رفتن به مسجد جمکران سند معتبری دارد؟ آیت الله صافی باز هم در این‌باره از آیت الله العظمی بروجردی نقل كردند که ایشان به روحانیون می‌فرمود: «منبری نباشد که نام حضرت مهدی(عج) در آن برده نشود.» اولاً، در کارهای مستحب به سند معتبر نیاز نیست؛ زیرا در روایات می‌خوانیم كه اگر به کسی خبر کار خیری رسید و او به امید تقرب و نزدیك شدن به خداوند آن را انجام داد، پاداشی از آن كار خیر به او می‌رسد، اگرچه آن خبر واقعیت نداشته باشد. به این روایات، روایات «من بلغ» می‌گویند؛ مثلاً اگر شخصی را در راه دیدیم و خیال کردیم که او شخص خوبی است و به او سلام کردیم و احترام گذاشتیم؛ ولی بعد معلوم شد که شخص خوبی نبوده است؛ بی‌تردید به پاداش سلام خود ‌رسیده‌ایم. ثانیاً، رفتار و نیات مردم به خودی‌ خود ارزش‌دهنده است. زمین جمکران، منطقه‌ای است که میلیون‌ها انسان در آن‌جا به یاد حضرت مهدی(عج) هستند و در این مسجد به مناجات، توبه، بیتوته، ذکر و نماز مشغولند. این عبادت‌ها در هر زمینی كه انجام شود مقدس خواهد ‌شد. افزون بر این از بزرگ‌ترین مراجع تاریخ، حضرت آیت الله العظمی بروجردی که استاد بسیاری از مراجع بودند، پرسیدند كه آیا ما در مسجد جمکران، نماز را به قصد «ورود» یا به قصد «رجا و امید» بخوانیم؟ ایشان پس از کمی درنگ فرمود: «به قصد «ورود» بخوانید.» گویندة این حرف حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در رمضان سال 1391 شمسی در مشهد مقدس می‌باشد. آیت الله صافی باز هم در این‌باره از آیت الله العظمی بروجردی نقل كردند که ایشان به روحانیون می‌فرمود: «منبری نباشد که نام حضرت مهدی(عج) در آن برده نشود
از آیت الله سید محمد هاشمی گلپایگانی، فرزند مرحوم آیت الله العظمی سید جمال هاشمی گلپایگانی نیز نقل شده که در عالم رؤیا، در محضر پدرشان، مشرف به محضر امام(ع) می شوند و آن حضرت(ع) می فرمایند: «از علائم ظهور، فقط نشانه های حتمی مانده است و شاید آنها نیز در مدتی کوتاه به وقوع بپیوندند. پس بر شما باد که برای فرج دعا کنید». اشاره: در گسترة ملاقات کنندگان بافضیلتی که به این شرافت دیدار امام(ع) وصول پیدا کرده اند، عالمان و رهبران دینی را می بینیم که به ویژه در مواقع اضطرار عالم اسلام، خصوصاً شیعیان آنگاه که همة امیدها منقطع و تلاش ها بی ثمر مانده، با توسّل به حجت پروردگار و صاحب امرشان، از گرداب هلاکت و نابودی به ساحل امن و امان رهایی یافته اند. در این نوشتار، در پی آن هستیم که انواع و گونه های این تشرفات را بر مبنای اشارات و رهنمودهای امام زمان(ع) به تشرف یافتگان مورد بررسی قرار دهیم. تشرفات عالمان و رهبران دینی در غیبت طولانی مدت امام شیعیان(ع)، چه بسیار عالمان دینی و رهبرانی از امت که به صورت پنهان، یا آشکار از وجود ملجأ و پناه صاحب امر خود در این انجام وظیفة هدایت و انسان سازی که از سوی امام(ع) بدان مکلّف و مسئول شده اند، بهره ها گرفته اند. از میان این همه، آنچه مورد توجه نگارنده می باشد، دیدارهایی است که شهرت پیدا کرده و از سوی افراد موثق و مورد اعتماد نقل گردیده است. اکثر قریب به اتفاق این تشرفات را می توان در عناوین کلی زیر دسته بندی کرد: 1. حمایت از عقاید تشیع و اتمام حجت بر منکران و مخالفان آن؛ 2. معرفی عالمان مورد اعتماد به عنوان رهبران مردم؛ 3. ارشادات علمی، اعمّ از راهنمایی های کلّی و اجمالی، یا همراه تعیین مصداق؛ 4. تعیین نحوة سلوک و ارتباط عالمان با مردم؛ 5. بیان ادعیه و راه های توسل و ارتباط معنوی با امام(ع) یا ارتباط از طریق آن حضرت با پروردگار.9 اینک به تفصیل، به توضیح هر یک از این عنوان ها می پردازیم. 1. حمایت از تشیع و اتمام حجت بر مخالفان امام زمان(ع) در مواقع مختلف و بنا به اقتضای زمانی و موقعیتی، با توجه به نقش و رسالت تکوینی و تشریعی شان، به دفاع از کیان مذهب حقّه و پیروان آیین الهی عصر اقدام نموده اند و در برخی موارد به نحوی حجت را بر طالبان راه نجات، اتمام گردانیده اند. این حمایت ها، گاه از طریق تعلیم روش بحث و پاسخ پرسش های مخالفان مذهب امامیه ـ مانند: پاسخ به سؤالات عبدالله سعد قمی در تشرف به محضر امام(ع) در سنین طفولیت آن حضرت(ع) ـ ، تأیید و تمجید از مبارزة در راه حق علیه باطل، در نامة حضرت(ع) به شیخ مفید(ره)، هدایت بحرالعلوم یمنی در تشرفی که به واسطة مرجع وقت شیعیان، آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی به محضر امام(ع) پیدا کرد و ایمان آوردن و گرویدن وی به همراه گروه فراوانی از مقلّدان و پیروانش در یمن به تشیّع، پیام تشکرآمیز حضرت نسبت به مرجع وقت شیعیان آیت الله العظمی بروجردی از طریق آیت الله سید محمدرضا گلپایگانی(ره)10؛ تأیید اظهار مخالفت علنی آیت الله شیخ مرتضی حائری(ره) با پیشنهاد ضدّ اسلامی یکی از نمایندگان زن مجلس در دوران پهلوی از طریق تبسم شیرین و محبت آمیز امام(ع) در عالم رؤیا و موارد دیگری از این قبیل. 2. معرفی عالمان مورد اعتماد به عنوان وکیل امام(ع) و رهبر مردم علاوه بر توقیع مشهور امام عصر(ع)، در پاسخ به اسحاق بن یعقوب کلینی، که طیّ آن، فقیهان و صاحبان قوة اجتهاد و استنباط را به عنوان حجّت و نمایندة عامّ خود و مردم تعیین فرمودند11، آن حضرت(ع) در طول دوران غیبت، از راه های مختلف، مراجع تقلید را به عنوان وکلای (عام) خود، تأیید نموده اند. این امر در مواردی به صورت تأیید طریق اجتهاد و زعامت امور دینی، تحت عنوان امانت امام زمان(ع)، یا به صورت معرفی موردی بزرگانی همچون آیات عظام: میرزای بزرگ شیرازی، سید ابوالحسن اصفهانی، شیخ بزرگ انصاری، شیخ عبدالکریم حائری، آیت الله بروجردی و دیگران به عنوان وکیل خویش در تشرفات افراد و شیعیان مورد اعتماد بوده است.12 از جمله در تشرف معروف حاج علی بغدادی، آیت الله محمد حسین کاظمینی را که حاجی بغدادی وجوهات شرعی و سهم امام را به وی پرداخت نموده و در تشرف شیعه ای اهل قطیف که مرحوم آیت الله ملاعلی همدانی آن را از آیت الله آقاضیاء عراقی نقل کرده است، آن حضرت(ع)، میرزای شیرازی را وکیل خود معرفی نمودند. در تشرف دیگری که برای شیخ مرتضی انصاری یقین آور بود، نظر مبارک امام زمان(ع) مبنی بر مجتهد بودن آن مرجع جلیل القدر آشکار گردید و پس از آن بود که وی حاضر به قرار دادن رسالة عملیه اش در دسترس مردم شد. همچنین آن حضرت(ع) در تشرف مرحوم آیت الله عبدالنبی اراکی(ره) که خود را مجتهد اعلم می دانست و پس از انجام اعمال خاصی، توفیق آن را یافت که محضر امام(ع) را دریابد، به وی ابراز می فرمایند که آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی وکیل (نماینده)شان می باشد. آن مرحوم
، به دنبال دانستن این موضوع، از ادعای خود صرف نظر می نماید. 3. راهنمایی های علمی امام زمان(ع) از آن جهت که خزانه دار علم بی منتهای الهی و پیشوای شیعیان هستند، در مسائل و مشکلات علمی نیز، هیچ گاه آنان، به ویژه عالمانشان را از یاد نبرده و از طرق مختلف، راه حل مسائل دشوار را به ایشان می نمایانند. در این مورد، اتفاقات فراوانی نقل شده است که به عنوان نمونه به مصادیقی از معروف ترین آنها اشاره می شود: پاسخ به مسائل علامه بزرگ آیت الله سید مهدی بحرالعلوم در تشرفاتی که در سرداب مطهر،13 در مسیر زیارت کربلای معلّا پیرامون ثواب زیارت سیدالشّهدا(ع) داشتند، پاسخ به سؤالات شیخ مرتضی انصاری،15 راهنمایی مرحوم آیت الله سید احمد مقدس اردبیلی در مسجد کوفه،16 پاسخ به سؤال علامه حلّی در مسیر کربلای معلّا،17 تصحیح فتوای شیخ مفید(ره) و صدور این توقیع سرنوشت ساز از جانب امام(ع) برای وی که: «بر شماست که فتوا دهید و بر ماست که نگذاریم شما در خطا واقع شوید».18 مرحوم مقدس اردبیلی که بزرگان در طهارت باطنی و صداقتش تردیدی ندارند، بنا به آنچه در منتهی الآمال آمده، گفته است: «بسا اوقاتی که مسئله ای بر من مشتبه می شود، شبانه نزد قبر امیرالمؤمنین(ع) می روم و با ایشان تکلّم می کنم و جواب می شنوم، امّا امشب مرا نزد فرزندش حضرت مهدی(ع) فرستاد...، ایشان جواب فرمودند و اکنون به نجف بازمی گردم».19 شیخ انصاری در پاسخ به اصرار یکی از شاگردانش که ماجرای تشرف و گفت وگوی ایشان را شنیده بود، می گوید: «گاهی برای رسیدن به خدمت امام عصر(ع) اجازه پیدا می کنم و در کنار خانه ای که تو آن را پیدا نخواهی کرد، می روم و «زیارت جامعه» می خوانم، چنانچه اجازة ثانوی برسد، به خدمت آن حضرت شرفیاب می شوم و مطالب لازم را از آن بزرگوار می پرسم و یاری می خواهم و باز می گردم».20 علاوه بر این موارد، راهنمایی های شخصی برخی از عالمان دربارة مسائل فردی شان همچون: تشرف آیت الله مرعشی نجفی و تعیین تکلیف در امور بسیار مهم سیاسی ـ اجتماعی نظیر: فتوای تحریم تنباکو، جنبش مشروطیت و انقلاب اسلامی ایران. دربارة اذن صدور فتوای تحریم تنباکو به میرزای شیرازی؛ خود وی در پاسخ به اعتراض آیت الله فشارکی می گوید: «مدت هاست که در فکر آن [صدور حکم تحریم] بودم و در این مدت، جهات مختلف این فتوا را بررسی کردم تا اینکه دیروز به نتیجة نهایی رسیدم و امروز به سرداب غیبت رفتم تا از مولایم امام زمان(ع) اجازة حکم را بگیرم و آقا نیز اجازه فرمودند و امروز قبل از آمدن شما حکم را نوشتم».21 دربارة رؤیای مرحوم آیت الله نائینی ـ از مراجع تقلید ـ که در آغاز، از موافقان جنبش مشروطیت بودند و آن را در مقابل روش سلطنت، پسندیده می دانستند، از قول خودشان در کتاب تنبیه الامة و تنزیه الملة چنین نقل شده است که: «چند شب قبل، در عالم رؤیا خدمت مرحوم آیت الله آقای حاج میرزا حسین تهرانی(ره)... مشرف شدم و مسائلی را از ایشان پرسیدم که همه را از زبان مبارک حضرت ولی عصر(ع) پاسخ دادند. پس از پایان آنها، دربارة مشروطه پرسیدم. حاصل عبارت این جواب بود: «حضرت(ع) فرمودند: مشروطه، اسمش تازه است، مطلب که قدیمی است. ...» بعد این عبارت را گفت: «حضرت فرمودند: مشروطه مثل آن است که کنیز سیاهی را که دستش هم آلوده باشد، به شستن دست وادارش نمایند». به نظر مرحوم نائینی، سیاهی کنیز، اشاره به غصب بودن اصل حکومت به جای امام زمان(ع) از جانب غیرمجتهدان و آلوده بودن دست آن، اشاره به غصب زائد (یعنی نظام سلطنت) است که به وسیلة مشروطیت برطرف می شود.22 از جمله راهنمایی ها و عنایات امام زمان(ع) در مورد انقلاب اسلامی ایران، دستور آن حضرت(ع) به شکستن فرمان حکومت نظامی دولت ملی (بختیار) در شب 22 بهمن 1357 است. آیت الله خزعلی گفته است: «22 بهمن 57 یوم الله بود. واقعاً ما در معرض کشته شدن بودیم. فقط ندای ولی عصر(ع) به داد ما رسید. فردی که الآن زنده است، پیام برد به دبیرستان علوی گفت: «حضرت مهدی(ع) می فرمایند: در خانه نمانید. اگر ماندید، کشته می شوید». لذا امام(ره) خیلی محکم فرمود: در خانه نمانید. آقای طالقانی به امام عرض کرد: آقا! مردم را درو می کنند. اینها عصبانی هستند، آخرِ کارشان است. امام فرمودند: باید بیرون بریزند. ایشان (آقای طالقانی) خیلی اصرار کرد. امام(ره) فرمود: اگر پیام از جای دیگر باشد باز [بر] سر حرف خود ایستاده اید؟ [آقای طالقانی] گفت: چشم، تسلیم هستم».23 و به نقل آقای مرتضایی فرد، در کتاب برداشت هایی از سیرة امام خمینی(ره)، امام گفته بود: «شاید این حکم از طرف امام زمان(ع) باشد».24 4. اجماع؛ جلوة هدایت امام(ع) از دیگر شواهدی که مبنی بر حمایت علمی امام از جامعة تشیع در عصر غیبت می توان ذکر کرد، اجماع است. یعنی عالمی، سخنی را از امام(ع) شنیده و آن را به خاطر اینکه تکذیب نشود، در قالب اجماع بیان کرده است. محقق تستری در کشف ال
قناع برای اثبات اجماع و گونه های آن می نویسد: «برخی بزرگان و حاملان اسرار ائمه(ع) مسائلی را از امام عصر(ع) دریافت کرده اند و چون امکان اعلان آن نبوده با عنوان اجماع از نظر امام زمان(ع) یاد می کنند».25 5. دستور نوشتن کتاب برخی از راهنمایی های امام(ع) در تشرفات واقع شده، سفارش و دستور به تألیف آثار مکتوب اعتقادی حول محور امامت و مهدویت است. از جمله معروف ترین این موارد می توان از تشرف مرحوم شیخ صدوق(ره) در حال استلام حجرالاسود به محضر آن حضرت(ع) یاد کرد. او، خود می گوید که: امام(ع) به من فرمودند: «چرا کتابی دربارة غیبت تألیف نمی کنی که نگرانی و ناراحتی تو را برطرف کند؟» عرض کردم: «یابن رسول الله، دربارة غیبت، کتابی نوشته ام». امام(ع) فرمود: «آن شیوه را نمی گویم، بلکه هم اکنون کتابی دربارة غیبت تألیف کن و در آن غیبت های انبیا را یادآور شو». شیخ می گوید: «... وقتی روز شد، مشغول تألیف کتاب کمال الدین و تمام النعمه شدم. و امر ولیّ خدا را امتثال نمودم».26 فرمان به نویسندة کتاب ارزشمند مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم که امام(ع) در عالم رؤیا به او امر فرمودند که این کتاب را به عربی بنگارد و نام آن را نیز شخصاً تعیین نمودند.27 (یعنی، پیمانه های کرامت در اثر دعا برای حضرت قائم(ع)) یا دستور امام(ع) به نوشتن کتاب کلمة الامام المهدی به نویسندة آن، شهید آیت الله سید حسن شیرازی که در زندان رژیم بعثی عراق، با آن حضرت(ع) عهد بسته بود که اگر از زندان آزاد شود، مجموعة فرمایشات، نامه ها، دعاها و زیارات حضرتشان را جمع آوری نماید.28 6. دستور بنای اماکن مقدس از جمله فرمان های امام زمان(ع) در دیدار با آن محبوب قلب ها، فرمان به بنای اماکن خاصّ عبادی است. اماکنی که با دلایلی که خود از آن آگاهند، نزد خدای متعال از منزلت ویژه ای برخوردار بوده، موجب تقرّب بندگان به حضرت پروردگار و محبّت او می گردد. به عنوان نمونه، از این گونه تشرفات می توان به تشرّف حسن بن مثلة جمکرانی و دستور امام(ع) مبنی بر ساخت مسجد امام زمان(ع) در جمکران و همچنین فرمان ساخت مسجد امام حسن مجتبی(ع) در شهر قم29 در تشرفی دیگر اشاره کرد. 7. تعلیم اعمال و ادعیة خاص در برخی از تشرّفات صورت گرفته به محضر امام زمان(ع)، آن حضرت، اعمال و دعاهای ویژه ای را جهت توسل به پروردگار و نیز ارتباط با خویش، یا جهت حلّ مشکلات تعلیم فرموده اند، یا آنکه برخی از دعاهای موجود را تصحیح نموده اند. از دستة اوّل می توان به این موارد اشاره کرد: بیان نماز و اعمال ویژة مسجد مقدس جمکران، نماز مقام امام زمان(ع) در حلّه و نعمانیه، نماز و زیارت شریف آل یاسین(ع)، نماز و دعای ویژه جهت گشایش امور تعلیم شده به ابوحسین (ابی البغل)، کاتب، نماز و دعای معروف استغاثه به حضرت مهدی(ع)، نماز حاجت امام(ع) در شب جمعه و نمازها و دعاهای بافضیلت دیگر که در کتب مربوطه، به ویژه صحیفة مهدیه گردآوری شده است. در اهمیت و آثار نماز و اعمال مسجد مقدس جمکران، از آن حضرت(ع) چنین نقل شده که فرمودند: «هر کس این نماز را بخواند، مانند آن است که در بیت عتیق (کعبه) نماز گزارده باشد».30 یا آنکه در مورد نماز حاجت در شب جمعه به نقل از امام(ع) چنین آمده است: «... هیچ مرد و زن مؤمنه ای نیست که این نماز را بخواند و با این دعا با خلوص نیت دعا کند مگر آنکه درهای آسمان برای اجابت به سوی او گشوده می شود و در همان وقت و در همان شب هر حاجتی داشته باشد، برآورده می شود و این از فضل خداوند برای ما و مردم است».31 همچنین دربارة تأیید و تصحیح دیگر ادعیه و زیارات می توان به تأیید زیارت جامعة کبیره به وسیلة ایشان، به نقل علامه محمدتقی مجلسی، تصحیح این عبارت از دعای ندبه: «و عرجت بروحه إلی سمائک» به عبارت: «و عرجت به إلی سمائک» در تشرف آیت الله محمد حسن میرجهانی. علاوه بر مواردی که برشمردیم آن حضرت(ع) نسبت به دعای فرج نیز سفارش های متعددی نموده اند از جمله نویسندة مکیال المکارم، آیت الله موسوی اصفهانی(ره)؛ می نویسد: به نقل از یکی از برادران صالح مورد اعتماد خویش می نویسد: آن حضرت(ع) فرمودند: «من برای هر مؤمنی که پس از ذکر مصائب سید الشهدا(ع) در مجالس عزاداری برای من دعا کند، دعا می کنم».32 از آیت الله سید محمد هاشمی گلپایگانی، فرزند مرحوم آیت الله العظمی سید جمال هاشمی گلپایگانی نیز نقل شده که در عالم رؤیا، در محضر پدرشان، مشرف به محضر امام(ع) می شوند و آن حضرت(ع) می فرمایند: «از علائم ظهور، فقط نشانه های حتمی مانده است و شاید آنها نیز در مدتی کوتاه به وقوع بپیوندند. پس بر شما باد که برای فرج دعا کنید».33 8. توصیه های سلوکی به عالمان و رهبران دینی امام زمان(ع) همچنان که چتر حمایت اعتقادی خویش را بر سر وکلای عامّ خویش در عصر غیبت گسترانیده اند و لحظه ای از توجه به مسائل شیعیان خود غافل نیستند، شرایط و لوازمی را در خصوص نحوة
سلوک عالمان و رهبران دینی با مردم لازم شمرده اند. این مهم در توقیعات و بیانات آن حضرت(ع) در برخی از تشرفات و دیدارها آشکار است. در تشرف معروف و مشهور ابن مهزیار، آنگاه که توفیق می یابد تا در خیمه گاه امام(ع) با آن حضرت دیدار نماید، امام(ع) از وی می پرسند: «ما شب و روز منتظر تو بودیم، چه چیزی دیدارت را از ما به تأخیر انداخت؟» هنگامی که عرض می کند: کسی که راهنمای من به سوی شما باشد را نیافتم. امام(ع) فرمودند: «نه، بلکه شما مشغول مال اندوزی شدید، بر مؤمنان مستضعف ستم روا داشتید، صلة رحم را کنار نهادید و چه عذری دارید؟»34 امام(ع) در توقیعی به وسیلة شیخ محمد کوفی شوشتری، خطاب به مرجع وقت شیعیان، آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی می فرمایند: «به او بگو: خودت را برای مردم در دسترس قرار بده. محل نشستنت را در دهلیز خانه ات انتخاب کن [تا مردم سریع و آسان با تو ارتباط داشته باشند] و نیازهای مردم را برآور. ما یاری ات می کنیم».35 مرحوم آخوند ملاعلی همدانی(ره) نیز نقل کردند که پس از انجام عملی جهت شرفیابی به محضر امام(ع) در عالم رؤیا شیخ عبدالکریم حائری(ره) را می بیند که در یکی از خیابان های شهر راه می رفت و فقرای زیادی به دنبال ایشان می رفتند و از وی پول می گرفتند. در آن حال، نگاه شیخ به آخوند همدانی می افتد و می گوید: «من از طرف حضرت بقیـت الله، امام زمان(ع) دستور می دهم که به فقرا توجه نموده، آنها را دست خالی برمگردان». مرحوم آخوند از همان وقت، به هر فقیری که از ایشان درخواست کمک می کرد، کمک می کردند و در پاسخ کسانی که از تأمین بودجة آن می پرسیدند، می گفتند: «من مطمئنم که امام زمان(ع) خودشان مسئول این بودجه هستند و این از برکت وجود آن حضرت است».36 همچنین آن حضرت(ع) در خلال تشرفات عالمان به محضر گرامی شان، آنان را از تمسک به شیوه ها و روش های علمی غیر از طریق اهل بیت(ع) منع نموده اند. از آن جمله در مکاشفه ای که در بیداری برای عالم جلیل القدر مرحوم آیت الله میرزا مهدی اصفهانی پس از توسّلات فراوان، در مورد پرسش از روش ها و مسلک های مختلف فلسفی و عرفانی واقع شد، چنین پاسخ فرمودند که: «جستجوی معارف، جز از راه ما خاندان [پیامبر]، مثل انکار نمودن ماست و خداوند مرا برپا داشته است و من حجت خدا ـ پسر حضرت عسکری(ع) ـ هستم».37 آن مرحوم، بعد از آن، خود بر مبنای قرآن و اهل بیت(ع) روش علمی، سلوکی جدیدی را پایه گذاری کردند که محتوای آن نزد برخی از شاگردان وی موجود است.38 9. واگذار کردن برخی از مأموریت های ویژه در جریان برخی از تشرفات و دیدارهای علما با امام(ع)، آن حضرت، علاوه بر مواردی که تاکنون بیان شد، مأموریت های ویژه ای را به ایشان واگذار نمودند. از جملة این مأموریت ها می توان موارد زیر اشاره کرد: الف ـ فرمان به شیخ مرتضی انصاری مبنی بر ماندن در کربلا و انجام فرمان امام(ع): ناقل این جریان مرحوم آیت الله سید علی شوشتری، استاد اخلاق و عرفان شیخ است. وی نقل می کند که در یکی از سفرهایی که از نجف اشرف به کربلای معلّا مشرف شدند، به ترتیبی که خود می گوید، متوجه تشرف شیخ مرتضی به محضر امام زمان(ع) می شود و حضرت، ایشان را مأمور امری می فرمایند و تا آن امر به انجام نمی رسد، اجازة خروج شیخ را از کربلا صادر نمی فرمایند. امّا پس از آنکه سید شوشتری از او دربارة آن امر سؤال می کند، ایشان پاسخ می دهد که از اسرار است.39 ب ـ فرمان به مرحوم آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی(ره) برای جلوگیری از خلع لباس روحانیان: مرحوم آیت الله حاج مرتضی حائری نقل کردند: زمانی که رضا شاه پهلوی، دستور داده بود همه لباس متحدالشکل (:کت و شلوار و کلاه پهلوی) بپوشند، و روحانیان به شرط ارائة مدرک، از این قانون معاف می شوند؛ مرحوم سید ابوالحسن اصفهانی(ره) تا حدّ امکان از دادن مدرک دریغ نمی کرد. از این رو، یکی از علما در مورد این امر، به آن مرحوم اعتراض کرد و گفت که این کار باعث سست شدن اجازه های شما می شود. مرحوم اصفهانی در جواب می گویند: دستور کتبی از امام زمان(ع) آمده است. ج ـ نمونه های دیگر: همچنین دربارة موارد دیگر از این قبیل می توان به دستور امام عصر(ع) نسبت به احداث مسجد مقدس جمکران در عالم بیداری به حسن بن مثله جمکرانی و دستور مجدد آن حضرت(ع) به مرحوم قدرت الله لطیفی نسب، ـ مدیر هیئت امنای مسجد ـ در خصوص بازسازی و توسعة آن مسجد مقدس اشاره کرد. بنا به نقل مرحوم لطیفی(ره)، خود در این باره، امام(ع) ضمن دادن نقشة توسعه مسجد، از وی می خواهند که کار بازسازی را آغاز کند. همچنین در تشرفی دیگر، آن حضرت(ع) به مرحوم لطیفی امر می فرمایند که از مشهد به تهران بیاید و به تأسیس آموزشگاه های اسلامی اقدام کند.40 در مجموع، راهنمایی ها و ارشادات امام(ع) در ملاقات ها و دیدارها به گونه هایی که برشمردیم؛ جملگی مصادیقی از نحوة بهره گیری از وجوه امام غایب در عصر غیبت است