eitaa logo
کانال رسمی آیت الله ضیائی
6.4هزار دنبال‌کننده
174 عکس
61 ویدیو
23 فایل
وبلاگ طب المعصومین علیهم السلام: http://tebolmasoomin.blogfa.com/ کانال ما در آپارات: http://www.aparat.com/ziaee_org صندوق انتقادات و پیشنهادات: @chmail.ir" rel="nofollow" target="_blank">shziaee@chmail.ir روش پاسخ به سوالات: http://tebolmasoomin.blogfa.com/post/69
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 خلاصه متن درس طب المعصومین علیهم السلام (جلسه پنجم): (5/2) 🔹 مطلب دوم: بحث روایات: 📝 مقدمه: ضیایی گوید: نحوه مصرف میوه بالنگ ( ترنج ) از نظر روایات اسلامی: 1) در روز بخورید که فواید متعددی دارد 2)در شب نخورید زیرا عوارض سوئی دارد 3)با شکم گرسنه نخورید و اگر خوردید بنیر خشک شده سالم با ان بخورید 4) بعد از غذا وسیر شدن بالنگ بخورید چون هضم میوه بالنگ ثقیل سنگین دیر هضم؛ لذا مستحب که بعد از خوردن بالنگ که بعد از غذا خوردید بعد از خوردن میوه بالنگ یک تیکه نان خشک بخورید این خلاصه حرف های ما دیگه هر چی مومنها روایت میخونی یا کتبی که بعدا ادرسش ها میدم تحقیق کنی ها همه حرفاشون به این 4 تا برمیگرده، بعد تو کتابای جدید وقدیم این تیکه ای که اخر گفتم بلد نیستن قربون امام علی علیه السلام که ما فرموده چگونه رفع ثقالت کنیم. ✅ الروایات ( ): 1) قال النبی صلّی اللّه علیه و آله و سلّم: «مثل المؤمن الذی یقرأ القرآن، کمثل الأترجّه، طعمها طیب، و ریحها طیب». دو سند از اهل تسنن داره، یکی طب النبوی مال ابن قیم جوزی صفحه 218 و یکی از نهج البلاغه ابن ابی الحدید معتزلی جلد 20 صفحه 279 حدیث 217 یک سند از شیعه هم اضافه کنید اعلام الدین مال شیخ صدوق اعلام الدین صفحه 100 پس این روایت به همین شکل که خوندم با این سه سنده اما به شکل دیگر یعنی دو عبارت آخر را جاش عوض کن بگو و ریحها طیب و طعمها طیب، این جابه جایی عبارت توی نهج البلاغه ابن ابی الحدید در جلد 10 صفحه 20 آمده اما در برخی از کتب شیعه، کافی شیخ کلینی وسائل اشیعه شیخ حر عاملی اول روایت اینجور نیست یعنی به جای مثل المؤمن الذی یقرأ القرآن، در ضمن یک روایت طولانی اومده: ... و اما من اوتی القران والایمان فمثله ... بقیش تو کتابه کمثل الأترجّه این وسط یک روایته هم مقطوعة الاول هم مقطوعة الاخره اگر بخوایم از نظر فقهی حرف بزنیم؛ رو روایت مقطوعة نمیتونی فتوا بدی، باید کل روایت رو نگاه کنی حالا به اصطلاح پزشکی خودمون از باب تسامح در ادله سنن نمیخوایم بگیم که مستحب یا جواز نمیخوایم که فتوا بدیم عمو درست شد. آدرس روایت در کافی شیخ کلینی جلد 2 (نگی که اقا جلد1و2 اصول کافی حاج اقا؟! ببینید در بحث شکم هم هست) اصول کافی جلد 2 صفحه 605 اول صفحه، وسائل الشیعه طبع آل البیت جلد 6 صفحه 178 حدیث 7671 صفحه 20. 2) عن النبی صلّی اللّه علیه و آله و سلّم: «علیکم بالأترج، فإنه ینیر الفؤاد، و یزید فی الدماغ». بر شما باد به مصرف صحیح و بجای (نگو بر شما باد بالنگ بخورید ممکنه یکی پرخوری کنه یکی بدخوری کنه شب بخوره زیاد بخوره صبح که پا میشه چشماش لوچ بشه حَوَل بگیره کره چشم بر میگرده عضله های چشم شل میشه برمیگرده اینارو تو روایات میگه ها من نمیگم میخوام بگم اینجا که میگه علیکم بالاترج نه که هر دم بیلی مثل این که بگیم ای لشگره صاحب الزمان اماده باش اماده باش، خوب عمو درسته اماده باش اما هردم بیلی هر کسی هر کاری کنه یا هرزمانی راه بیفته نه عمو با مدیریت متمرکز ها پس این علیکم بالاترج یعنی بر شما باد به مصرف صحیح و به جای) میوه بالنگ خوب قیداش با روایات معلوم میشه فانه مصرف به جا وصحیح میوه بالنگ فوایدش چیه مثلا دوتا از فایده اش اینه: 1ـ فإنه ینیر الفؤاد قلب رو نورانی میکنه و بعضی روایات چی داره به جای ینیر، یسر داره؛ مسرور میکنه شاد میکنه این بنا بر نسخه مستدرکه محدث نوری و بنا بر نسخه طب النبی ابوالعباس مستغفری که از کتب مرجع بحار علامه مجلسی. 2ـ یزید فی الدماغ ازدیاد مخ میاره مغز میاره؛ حافظه تقویت میشه فکر متمرکزت تقویت میشه خلاقیتت تقویت میشه موندگاری عقل میاره و یزید فی الدماغ. آدرس این روایت: بحار الانوار علامه مجلسی، چاپ اسلامیه تهران جلد 62 و طبع بیروتی جدید جلد 59، الطب النبی طب النبی ابوالعباس مستغفری صحفه 27، مستدرک الوسائل محدث نوری جلد 16اخر صفحه 407 حدیث 5 از باب حدیث شماره مسلسل 20357. 🖇ادامه دارد .... 🆔 @ziaee_org
🔻 خلاصه متن درس طب المعصومین علیهم السلام (جلسه پنجم): (5/3) ✅ الروایات ( ): 3) عن الإمام علی علیه السّلام: «کلوا الأترج قبل الطعام و بعده، فإن آل محمد صلّی اللّه علیه و آله و سلّم یفعلون ذلک». قبل طعام یعنی چی یعنی معناش جواز به معنی الاعم میتونه مباح باشه میتونه مکروه باشه میتونه مستحب اما بعد از طعام یقینا مستحب و مستحبی که موکد باشه چی بود، گفتم بعدش نون خشک بخور تا ثقالتش برطرف بشه این در بحث فقه الحدیثش که تصور بشه. آدرس روایت: اینجا پایین کتابتون دوتا سند داده شما هم دوتا سند اضافه کنید: طب الامام علی علیه السلام جَمَعَ وشَرَحَ تَعلیق از کی از محسن عقیل صفحه 78 ، غررالحکم کلمات قصار امیرالمومنین علی علیه السلام جلد 2 صفحه 574 حدیث 26 ، مستدرک الوسائل جلد 16 صفحه 408 حدیث 6 4) عن الباقر علیه السّلام: «إن الأترج لثقیل، فإذا أکل فإن الخبز الیابس یهضمه من المعده [أی إذا أکل المرء الأترج و تضایق من کثرته فلیأکل قطعه خبز یابسه]». امام باقر شکافنده علوم فرمودند: تحقیقا مصرف به جا وبه موقع میوه بالنگ هر اینه ثقیلِ سنگینِ؛ لذا افراد جدید مثلاً مثل احمد حاجی شریفی تو کتاب اسرار گیاهان دارویی میگه ثقیله اما مصلحش رو بلد نیست حالا تو روایات شیعه اینجا داره میگه رفع ثقالتش میکنی اگر ترنج رو بعد از غذا خوردی رفع ثقالتش سنگینی هضمش به چیه یک تیکه نون خشک بعدش بخوری. نسبت به قسمت پرانتز که کلام امام علیه السلام نیست، که یعنی هنگامی ی که یک شخصی میوه اترج وبالنگ مصرف کن و در تضایق و در تنگنا قرار بگیره از کثرت مصرف، این دیگه جیبی طرف زیاده روی کرده و از زیاده روی اذیت شده یعنی این از جیبش دراورده، اسلام جیبی بدتر از اسلام امریکایی، اصلا لازم نیست زیاده روی کنی میخوای یک دونه بخوری چه میخوای دوتا بخوری وقتی میوه بالنگ خوردی بعد غذا هضمش ثقیله حالا یک تیکه نون خشک میخوری آدرس روایت: وسائل الشیعه شیخ حر عاملی چاپ اسلامیه تهران جلد 17 صفحه 20 ، مستدرک الوسائل محدث نوری جلد 16 صفحه 406 حدیث اول از باب خط تیره 20351 ، بحار علامه مجلسی جلد 63 صفحه 191 حدیث 1 5) عن الصادق علیه السلام:انه قال لأصحابه: «بأی شی ء یأمرکم أطباؤکم فی الأترج؟ قالوا یأمروننا به قبل الطعام، حضرت از اصحابشان سوال می کنند به چه چیزی پزشک های شما چه درباری چه غیر درباری شما را امر میکنِ در مصرف میوۀ ترنج (بالنگ، اترج) قالوا اصحاب حضرت فرمودند یأمروننا به قبل الطعام اصحاب حضرت گفتند: این دکترهای ما امر می‌کنند که میوه بالنگ رو قبل غذا بخور مثل دکترهای جدید ما میگن میوه بعد غذا نخور این هم اسلام جیبی نیست ها اسلام وارداتی از غرب و شرق این و میگیم مذاهب ساختگی مذاهب ساختگی ها فقط شیطان پرستی نیست یا عرفان های کاذب ها تو خوراکی ها آشامیدنی‌ها هم هست بعد حضرت چه می فرمایند قال: ما من شی ء أردی منه قبل الطعام چقدر پست و سخیف و زیان آور که با شکم گرسنه می خورید یعنی آثار سوء داره علاوه بر اینکه فایده هم داره اما فایده اش کمتره و ما من شی ء أنفع منه بعد الطعام. اما اگر بعد از غذا و شبع بخوری نافعتر فوایدش بیشتر فعلیکم بالمربّی منه، میتونی مربای بالنگ درست کنی فإن له پس تحقیقا برای خود میوه بالنگ بعد غذا و برای میوه بالنگ وقتی مربا درست شده رائحة فی الجوف کرائحة المسک». معده و رو آنچنان خوش بو میکنه مثل اینکه مشک و عنبر خوشبو می کنه محیطی رو. این هم قابل عرض کسانی که مسائل مربوط به ادرار و مدفوعشون بسیار بد بوست، مجبورِ بینی خودش را بگیرد کس دیگه که میخواد بره دستشویی تا ۲۰ دقیقه دیگه هم دستشویی بوی گند میده، شوخی نمیکنم به کسی برنخوره مثالِ. رعایت یک سری از مسائل را کنی ها مومن ها مثلاً یک دور سنگ چاه را آب بگیری مخرج بول و غائط را یکبار آب بریز ضریب چسبندگی ش به سنگ چاه و به بدنت کمِ سریع رد میشه بعد که یک آفتابه آب بریزید و یا سیفون را بکشید چیزی نمیمونه و بعد خوراکی ها مثلا مثل کاهو با ناهار و شامت یک لیمو شیرین قبل از خواب یا به همراه غذا یا بعد از غذا یک دونه میوه بالنگ یا ۲۰ دقیقه ازش گذشته میوه سیب بخوریم تصور فرمودید همه اینها برطرف میشه یعنی شما دستشویی میری میای بیرون حمام میری میای بیرون مومن ها خوب دیگران خیال میکنند اینجارو عطر زدن اطراف اینجوری نگاه میکنه فکر میکنه از این خوشبو کننده های شیمیایی زدند نسبت به پوست بدنتون و عرق هم قبلاً گفتم که بحث گل محمدی، گل سرخ و گلاب طبیعی بود. 🖇ادامه دارد .... 🆔 @ziaee_org
🔻 خلاصه متن درس طب المعصومین علیهم السلام (جلسه پنجم): (5/4) ✅ الروایات ( ): 6) عن إبراهیم بن عمر الیمانی قال: قلت لأبی عبد اللّه الصادق علیه السّلام :إنهم یزعمون پزشکان گمان می‌کنند أن الأترج علی الریق أجود اینکه صبح ناشتا بالنگ بخوری این بهتره مردم و میبینی، جاهلانه و غافلانه چیکار میکنند؟! فیگور هم جلوت می‌گیرند؛ صبح ناشتا با شکم گرسنه أن الأترج علی الریق أجود مما یکون از آنچه که این مردم بخوان بعد غذا بخورند، فقال علیه السّلام: «إن کان قبل الطعام خیر،قبل از غذا می خورید بد نیست به گونه ای که مات بشید یا مریض بشی نه ضریب ثقالت میره بالا و اثرات سوئش بیشتر از فوایدش لذا خیر اما فبعد الطعام خیر و خیر». اثرات مثبت و وضعیه خوبش بیشتره ثقالتش با یک خبز یابس با یک کف دست نون خشک برطرف میشه که بخوره. ادرس روایت: وسائل الشیعه جلد ۲۵ چاپ آل البیت صفحه ۱۷۲ حدیث 31560 7) عن الجعفری عن الکاظم علیه السّلام: قال: «أی شی ء یأمرکم به أطباؤکم فی الأترج؟» قلت: یأمروننا به قبل الطعام. قال الکاظم علیه السّلام: «لکنی (من معصوم شما رو امر میکنم) آمرکم به بعد الطعام 8) عن الرضا علیه السّلام: «إن رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله و سلّم کان یعجبه النظر إلی الأترج (بالنگ ترنج) الأخضر بالنگ رسیده، که خیلی بمونه روی درخت این میشه سبز شفاف کمرنگ مغز بسته ای نه نارس نیست رسیده مغز بسته ای شمال رفتید قسمت ساری امل برتقال نارنگیش کاملا رسیده اما سبزِ، نارس نیست، چون هوا شرجیه مومنها تصور فرمودید، و التفاح الأحمر، این دو تا میوه، رسول الله رو به تعجب وا میداشت هم از حیث طراوت و شادابی و مسرور بودن قلب خوشبویی درون و بیرون فواید متعدد وچشم گیر بودن یعنی فرح و سرور میاره. ادرس روایت: وسائل الشیعه طبع اسلامیه تهران جلد 17، طبع آل البیت جلد 25 صفحه 173حدیث 31563 ، کافی جلد 6از این 8 جلدیا جلد 6صفحه 306 حدیث 6حالا 15 ، بحار علامه مجلسی جلد 16 صفحه 267 حدیث 272 بحار جلد 59 اخر صفحه 319 9) گفتم در شب نخورید مخصوصا زیاد نخورید اثار سوئش زیاده یکیش اینه که چشمت برمیگرده، حرف خودم نیست حرف معصوم حالا روایتش رو ببینید مومنها تو طب الامام علی محسن عقیل صفحه 78 قال امام رضا علیه السلام در کتاب رساله ذهبیه (طب الرضا): اکل الاترج باللیل یقلب العین و یوجب الحول. کره چشم بر میگرده ولوچی میاره . ادرسش رساله ذهبیه صفحه 27 و مستدرک محدث نوری جلد 16 صفحه 407 حدیث 4 🔸 مطلب سوّم: مومنها برای تحقیقات داروییتون در بحث میوه درمانی: تو کتابهای فارسی مثلا : خواص میوه ها وسبزیجات گرداوری غلامحسین قره گزلو:آخر صفحه 41 وصفحه 42 و صفحه 79 دومین کتاب اسرار گیاهان دارویی صفحه 163 احمد حاجی شریفی معروف به عطار اصفهانی هم ابن بیطار در کتاب جوامعش اورده هم ابو علی سینا در کتاب قانونش اورده هم چغمینی در کتاب قانونچه اورده هم محمد مومن حسینی که از علمای دربار شاه طهماسب صفویه در تحفه حکیم مومن اورده هم ... تا همین زمان خودمون تو بحث های کتاب های میوه درمانی دکتر محمد صادق رجحان وکتابهای دیگه حالا دیگه اینهارو تحقیق کنید حالا بیایم تو کتابهای روایی مومنها: طب الکاظم یک جلد نویسنده شاکر شبع صفحات 144 و145 بحث اترج یکی دیگش مومنها طب الصادق به تعلیق وشرح حواشی محسن عقیل صفحه 76 ترجمه فارسی هم از آقای میر حسین صادقی داره دکتر لبیب بیضون طب المعصومین مایجستر دانشگاه دمشق سوریه صفحه 19 که امروز یکم مباحثه کردیم طب الائمه مال علامه شبر طب الائمه علامه شبر صفحه 235 طب الامام علی (ع) مال محسن عقیل از صفحه 78 تا صفحه 82 طب الائمه ابنا بسطام نیسابوریان شرح و تعلیق محسن عقیل صفحات 626 تا 628 ، دو سه تا ترجمه فارسی هم داره 🖇ادامه دارد .... 🆔 @ziaee_org
🔻 خلاصه متن درس طب المعصومین علیهم السلام (جلسه پنجم): (5/5) 3️⃣ بخش سوّم و پایانی: 🔸مطلب اوّل: یادتونه بین صحبتام گفتم که این میوه اترج که خورده بشه علاوه بر خوش بویی دهان و خوش بویی دستگاه گوارش نورانیت قلب میاره ینیرالفؤاد حالا مومنا یه یادگاری بگم از حروف ابجد و تاویلش و مسایل دیگه اینم یادداشت کنید یادگاری از بچه به عنوان عقیدتی بصیرتی و اخلاق عملی با خود کنترلی یعنی مدیریت بر خویشتن یعنی تهذیب نفس عملی چی میخوای بگی عمو؟ یادداشت کنین عمو جان: 📝 این آیه قرآن هست که میگه بنور ربها بیا اینجا فانه ینیر الفواد، حالا از نظر بالای نون بنویس 50 بالای واو بنویس 6 بالای راء بنویس 200 حالا جمعش کن میشه 256 پس کلمه عدد چند میشه 256 سال 256 چیه مبدا ولایت امام زمان علیه السلام. 🔹مطلب دوم: اینه که کلمه مجید در 12 جا استعمال شده از شما عقلا سوال میکنم خلفای امام معصوم به حق بعد از رسول الله چند تان 12 نفر چندتا کلمه به کار برده شده 12 بار. خوب معلوم شد اقا چی گفتم، اینا بحث رموز، بحث تاویل و بحث تفسیر حروف رو اینا مومنا خیلی فکر کنید، حالا مثلا فرض کنید یک گوسفند باشه که بخواد علف بخوره یا همین میوه ترنج بزاری جلوش بخوره تصور فرمودید حالا فرق مومن بالفعل با یک موجود زنده اینه که با توجه و بصیرت میخوره فقط توجهش به جسم نیست در ان واحد که داره پیشگیری یا درمان و یا استمرار بخشی به سلامت جسم میده در همون حال توجه به روان و روحش داره وقتی که به کلمات اهل بیت مراجعه میکند؛ لذا حداقل حداقل اقل اقله برای یک فرد چیه: امیرالمومنین علی علیه السلام میفرماید: قانع متنزه عفیف. 💎 حداقل مراتب تقوا، یکبار میخوای خطبة المتقین خطبه حمام نهج البلاغه مطالعه کنید 70-80 تا صفت، یک بار میگی اقا بنده مثلا نمیکشم حاج اقا اندازه ظرفیت خودم بگو میگیم بابا حداقل تقوا: الف. قانعِ؛ حریص نیست طمع و از نداره که غفلت از خدا حساب کتاب و قیامت کنه ب. متنزه؛ یعنی تهذیب نفس داره منزه ومبری از هر فسق وفجور و مدیریت بر خویشتن داره ج. عفیف ؛عفت داره در همه مراتب یعنی چی حاج اقا چون که نکره اورد نکره عام اطلاقی عموم علی البدل شما به هرکجای او نظر کنید، عفت داره. ✅ حالا میشی متقی بالفعل که جامع صفات حمیده است واز صفات رذیله مبرا هستی حالا پیدا میکنی اون ت هم تلالؤ پیدا میکنه که بحث و بحث . لذا هاله انسانی هر فرد با فرد دیگه فرق میکنه تو بحث روح الایمانت مراتب ایمان داریم دیگه ها مراتب تقوا داریم مراتب عفت داریم همین جور هر چی بیشتر زحمت بکشی چه گوینده چه شنونده حالا روحت بیشتر میشه وقتی تو دنیا با بصیرت عمل میکنی خودت رو تو صراط مستقیم نگه میداری تو قیامتم که محشور شدی کور محشور نمیشی چون لَا يَسْتَوِي الْأَعْمَى وَالْبَصِيرُ زندگیت نورانیت داشت چون با ولایت بودی و در اطاعت و تبعیت ولایت بودی روز قیامتم که محشور میشی ها عین ادمای کور اینجوری اینجوری نمیکنی راه بری يَسْعَىٰ نُورُهُمْ بَيْنَ أَيْدِيهِمْ هر گامی که میخوای تو صحرای محشر برداری ها همه با نورانیت یعنی جهت یابیت صحیح به طرف بهشت يَسْعَىٰ نُورُهُمْ بَيْنَ أَيْدِيهِمْ دیدی نورانیتی که اونجا جلوه کرد در ظاهر به خاطر این نورایتی که اینجا داشتی درباطن به اطاعت وتبعیتی که ازمعصوم داشتی اینهم مومن ها بحث نور و تقوی یک مختصری که گفتیم و اون حروف ابجد اینها مومنها یادتو باش صلوات بر محمد وال محمد الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ. وَعَجِّلْ فَرَجَه 🆔 @ziaee_org 📎توضحیات تکمیلی را در فایل کامل صوتی 👇بشنوید.
Pezeshki_ziaee_Tebb Almasoumin_90-01-20_(jalase5)_32k-22050.mp3
13.89M
🎙 #تدریس | #طبی | #دروس_طبی | #صوت_دروس_طبی | #صوت_درس_طب_المعصومین علیهم السلام (جلسه پنجم) 🆔 @ziaee_org
✏️ | | | | فضیلت و اعمال دهه اوّل ذی الحجه: ✳️ رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم در روایتی نورانی می فرمایند: مَا مِنْ أَیَّامٍ الْعَمَلُ الصَّالِحُ فِیهَا أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ أَیَّامِ الْعَشْرِ یَعْنِی عَشْرَ ذِی الْحِجَّةِ... . انجام عمل خیر و عبادت در هیچ ایامی نزد خداوند متعال محبوب تر از دهه اول ذی الحجه نیست. (وسائل الشیعة، ج14، ص: 273) یکی از برترین و با فضلت ترین و با برکت ترین ماههای سال ماه ذی الحجه می باشد خصوصا دهه اول ذی الحجه که طبق برخی روایات دهه اول همان ایام معلوماتی است که خداوند در قرآن ذکر کرده است. ✅ برای دهه اول ذی الحجه اعمالی سفارش شده است: 1️⃣ روزه گرفتن نه روز اول این ماه خصوصا روزه روز اول این دهه و کسی که این دهه را روزه بگیرد ثوابش طبق نقل برخی روایات ثواب تمام عمر را دارد. ⛔️البته کسانی که روزه قضا دارند نمی توانند روزه مستحبی نیت کنند و همچنین مسافرینی که نمازشان شکسته هست نمی توانند در سفر روزه بگیرند. 2️⃣ در تمام ده شب اول دهه ذی الحجه دو رکعت نماز بین نماز مغرب و عشا وارد شده است و کسی که این دو رکعت را بخواند بر اساس برخی از روایات با ثواب حاجیان شریک خواهد شد و کیفیت این دو رکعت این گونه است که در هر رکعت بعد از خواندن سوره حمد، یک مرتبه سوره توحید را بخواند و سپس آیه 142 سوره اعراف (و واعدنا) را تلاوت کند. (مفاتیح الجنان، اعمال ماه ذی الحجه) ⚠️نکته: با توجه به اینکه این نماز برنامه مذهبی کشور است و در حرم مطهر و مساجد به صورت جماعت خوانده می شود باید توجه داشت که این نماز، نماز مستحبی است و نماز مستحبی را نمی شود به جماعت خواند و فقط به صورت جمعی خوانده می شود لذا باید خود افراد حمد را قرائت کنند و به جهت اینکه ممکن است بعضی از مؤمنین آیه و واعدنا را حفظ نباشند مکبر محترم این آیه را قرائت می کند که مؤمنین نیز باید تکرار کنند. 🆔 @ziaee_org
Pezeshki_ziaee_Tebb Almasoumin_90-01-20_(jalase5)_56k-22050_Clip01.MP3
1.01M
🎧 #کلیپ_صوتی | #کلیپ_صوتی_طبی | #طبی | #تغذیه | #بالنگ | #نحوه_مصرف_بالنگ در طب المعصومین علیهم السلام 🆔 @ziaee_org
Pezeshki_ziaee_Tebb Almasoumin_90-01-20_(jalase5)_56k-22050_Clip02.MP3
915.7K
🎧 #کلیپ_صوتی | #کلیپ_صوتی_طبی | #طبی | #توصیه_درمانی | #بیماریهای_دستگاه_گوارشی | #بدبوئی_دستگاه_گوارش 🆔 @ziaee_org
Pezeshki_ziaee_Tebb Almasoumin_90-01-20_(jalase5)_56k-22050_Clip03.MP3
3.29M
🎧 #کلیپ_صوتی | #کلیپ_صوتی_غیرطبی | #غیرطبی | #عقیدتی_بصیرتی | کلمه #نور_به_حروف_ابجد ، کلمه #النور_در_قرآن ، نور #جزء_چهارم_انسان 🆔 @ziaee_org
🔻 | | علیهم السلام (جلسه ششم): 1️⃣ بخش اوّل: تکمیل بحث بالنگ 2️⃣ بخش دوّم: الاثمد و الکحل 🔸الف. توضیح و تبیین اثمد 🔹ب. خواص و فوائد اثمد 🔸ج. بیان برخی از روایات اثمد 🔹د. معرفی منابع تحقیق 🆔 @ziaee_org
🔻 | | | | خلاصه علیهم السلام (جلسه ششم): (5/1) ✳️ این جلسه حاوی دو بخش است: 1️⃣ بخش اوّل: تکمیل بحث اترج که دیروز بیان کردیم: 🔸 [از] دو تا فرهنگ لغت یکی از شیعه، از قرن هفتم مجمع البحرین طریحی شش جلدی، جلد ۲ صفحه 280 بحث طرنج و طرج، و دیگری از مسیحی فرهنگ لاروس ماده اترج، بیان شد. 🔹 گفتیم که ضیایی گوید ۴ چیز [در مصرف اترج از روایات بدست میآید] بعد یک کلمه گفتیم اینجا چونکه ترنج ثقیلِ بعد از غذا خوردن یک تیکه نون خشک بخور این رو حفظی گفتم، بنا بر روایات شیعه چون هضم ترنج یعنی بالنگ ثقیل است بایستی بعد از سیری (تو روایت میگه بعد از شبع) ترنج و بالنگ خورد و بعد از آن تکه ای نان خشک خورد. آدرس این قسمت: بحار علامه مجلسی جلد ۶۳ صفحه ۱۹۱ حدیث ۱ و حدیث ۲ ، طب امام علی علیه السلام صفحه ۷۸ سطر اخر که دیروز کتابش را آوردم و از رو خوندم ، مستدرک محدث نوری جلد ۱۶ صفحه ۴۰۶حدیث 1-20351 حدیث ۲-20352 ، طب الائمه علامه شبر اول صفحه ۲۳۶ ، طب المعصومین صفحه ۲۰ سطر ۴ : عن الباقر علیه السلام که از رو خوندم: عن الباقر علیه السّلام: «إن الأترج لثقیل، فإذا أکل فإن الخبز الیابس یهضمه» 2️⃣ بخش دوم: اما مباحثه امروز: ، 📝 مقدمه: واژه الاِثمِد در سی دی جامع الاحادیث نور 2- ۳۲ بار اومده و واژه الکحل در این سی دی ۱۵۸بار امده. [اینکه در کتاب نوشته و داخل پرانتز معنا به کرده، اشتباه است، چون] الکحل یعنی به چشم این فعلی که از شما صادر میشه یعنی مصدری که از فاعل صادر میشه، اما الاثمد اسم یک سنگِ. حالا باید معدن شناسی یک کم واستون بگم 🔍 ضیائی گوید: تمام سنگهای زمین تو بحث معدن شناسی (تشخیص کانی ها -کان یعنی معدن-) به سه دسته کلی تقسیم می شود: ۱) فلزات ۲) غیر فلزات 3) نیمه فلز حال گوییم از نیمه فلزات می باشد و به اصطلاح علمی به آن گویند می‌توانید به تحقیقات زمین شناسی و کانی شناسی که در صفحات ۲۹۷ و ۲۹۸ این کتاب طب المعصومین دکتر لبیب بیضون که حاشیه زدن مراجعه کنید، صفحه ۲۹۷ کتابت رو بیار، وسط صفحه: ثم یتبعه بالاثمد اکتحالاً. سپس با پودر سنگ سیاه اصفهان (سنگ سرمه سیاه یکدست اصفهان) اکتحالاً به چشمش بکشد حالا اینها رو بعداً بیشتر توضیح میدم. زیر اثمد خط بکش، بنویس: یعنی سنگ ، پس با پودر سنگ آنتیموان سرمه کشده شود. یکم بحث علمی کنیم: آنتیموان که نیمه فلز است با علامت اختصاری در شیمی مواد و عناصر بهsb نشان می‌دهند که از عنصر های خالص و نیمه فلز است، بسیار کمیاب است، مهمترین منبع تهیه این عنصر سنگ معدن انتیموان (آرایش شیمی آلیش رو بگم: تری سولفور آنتیموان با آرایش الکترونی SB2S3 میشه تری سولفور آنتیموان؛ یکیش دو ظرفیتی یکیش سه ظرفیتی حالا ایناهاش بهمون عمو). که به اصطلاح شیمی آلی در بحث شیمی مواد گویند: استیب نیت. برای تحقیق به صفحات ۹۴ و ۱۰۲ از کتاب راهنمای تشخیص کانی های جهان تألیف چارلز سورِل ترجمه محمود بهزاد چاپ جهاد دانشگاهی تهران مراجعه شود. 🖇ادامه دارد .... 🆔 @ziaee_org