»»» آیه ی روز :
لَن تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّىَ تُنفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنفِقُوا مِن شَيْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ
(آل عمران-92)
هرگز به (حقیقت) نیکوکاری نمیرسید مگر اینکه از آنچه دوست میدارید، (در راه خدا) انفاق کنید؛ و آنچه انفاق میکنید، خداوند از آن آگاه است.
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
نکته ها:
كلمه ى «بِرّ» به خیر وبركت گسترده، وزمینى كه براى كشت و زراعت ویا سكونت مهیّاست، گفته مى شود. همچنین به گندم كه غذاى عموم انسان ها وانواع حیوانات است، «بُرّ» گفته مى شود.
با توجّه به اشتقاق لغوى «برّ» كه به معناى توسعه در خیر است؛ در قرآن، ایمان و عمل صالح و جهاد و نماز و وفاى به عهد، از نمونه هاى بِرّ معرفى شده اند. همگان توصیه شده اند كه در انجام «برّ» همدیگر را یارى كنند. «تعاونوا على البرّ» و در این آیه نیز مى فرماید كه شما هرگز به این گوهر گرانبها نمى رسید، مگر آنكه از آنچه دلپسند شماست وآن را دوست مى دارید، انفاق كنید.
نمونه هایى از انفاق مؤمنان
- ابوطلحه انصارى، بیشترین درختان خرما را در مدینه داشت وباغ او محبوب ترین اموالش بود. این باغ كه روبروى مسجد پیامبر صلى الله علیه وآله واقع شده بود، آب زلالى داشت. رسول خداصلى الله علیه وآله گاه وبى گاه وارد آن باغ مى شد واز چشمه ى آن مى نوشید. این باغِ زیبا و عالى، درآمد كلانى داشت كه مردم از آن سخن مى گفتند. وقتى آیه نازل شد كه «لن تنالوا البرّ حتى...» او خدمت پیامبر رسید وعرض كرد: محبوب ترین چیزها نزد من این باغ است، مى خواهم آن را در راه خدا انفاق كنم. پیامبرصلى الله علیه وآله فرمود: تجارت خوبى است، آفرین بر تو، ولى پیشنهاد من آن است كه این باغ را به فقراى فامیل و بستگان خویش دهى. او قبول كرد وباغ را بین آنان تقسیم نمود.
- مهمانى بر ابوذر وارد شد، ابوذر گفت: چون من گرفتارى دارم، شما خودتان یكى از شتران مرا نحر و غذا تهیه كنید. آنها شتر لاغرى را انتخاب كردند. ابوذر ناراحت شد و پرسید: چرا شتر فربه و چاق را نیاوردید؟ گفتند: آن را براى نیاز آینده تو گذاشتیم. ابوذر فرمود: روز نیاز من روز قبر من است.
- وقتى فاطمه زهراعلیها السلام را در شب عروسى به خانه شوهر مى بردند، فقیرى از حضرت پیراهن كهنه اى خواست. فاطمه زهرا علیها السلام به یاد این آیه «لن تنالوا البر...» همان پیراهن نوى عروسیش را انفاق كرد.
- عبداللّه بن جعفر، غلام سیاهى را دید كه در باغى كارگرى مى كند، به وقت غذا سگى وارد باغ شد و در برابر غلام نشست. غلام لقمه اى به او داد، باز سگ با نگاه خود تقاضاى غذا كرد، غلام غذاى خود را لقمه لقمه به او داد تا تمام شد. از او پرسید: خودت چه مى خورى؟ گفت: من امروز سهمى ندارم. پرسید: چرا این
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️
پیام ها:
- یگانه راه رسیدن به مقام نیكوكاران، انفاق خالصانه از امور مورد علاقه است، نه فقط ذكر و دعا. «لن تنالوا البرّ...»
- در مكتب اسلام، هدف از انفاق تنها فقرزدایى نیست، بلكه رشد انفاق كننده نیز مطرح است. دل كندن از محبوب هاى خیالى وشكوفاشدن روح سخاوت، از مهم ترین آثار انفاق براى انفاق كننده است. «لن تنالوا البرّ»
- دلبستگى به دنیا سبب محروم شدن از رسیدن به مقام برّ است. «لن تنالوا البرّ»
- سعادتِ فرد در سایه نگاه اجتماعى وكریمانه اوست. «لن تنالواالبرّحتّى تنفقوا»
- بهترین چیز دوست داشتنى براى انسان «جان» است. پس شهدا كه جان خود را در راه خدا مى دهند، به بالاترین مقام بِرّ مى رسند. «تنفقوا مما تحبّون»
- آنچه را كه خود دوست مى دارى انفاق كن، نه آنچه را كه بینوایان دوست مى دارند. زیرا ممكن است فقرا به جهت شدّت فقر، به اشیاى ناچیز نیز راضى باشند. «ممّا تحبّون»، نه «ممّایحبّون»
- انسانى كه تربیت الهى یافته، اسیر مال و ثروت نیست، بلكه حاكم بر آنهاست. «تنفقوا ممّا تحبّون»
- در انفاق، اصل كیفیّت است، نه كمیّت. «ممّاتحبّون»
- اسلام، مكتب انسان دوستى است نه مال دوستى. «تنفقون مما تحبون»
- در انفاق نه افراط و نه تفریط، تنها بخشى از آنچه را دوست دارى، انفاق كن. «ممّا تحبّون»
- محبّت به مال در نهاد هر انسانى هست: «ممّا تحبّون»آنچه خطرناك است، شدّت محبّت است كه مانع انفاق شود. «و انّه لحبّ الخیر لشدید»[1]
- مهم انفاق است حتّى اگر اندك باشد. «و ما تنفقوا من شى ء» آرى یك برگ زرد روى آب، مى تواند كشتى صدها مورچه شود.
- حال كه خداوند انفاق ما را مى بیند، چرا در كمّ و كیف آن كوتاهى كنیم؟ بیایید بهترین ها را انفاق كنیم. «فان اللّه به علیم»
➖➖➖➖➖➖➖
8) عادیات، 8.
🆔 @ziaossalehin
#حدیث
📕 کتاب معاشرت-باب"نامه نگاری"
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ جَمِيعاً عَنِ اِبْنُ مَحْبُوبٍ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: رَدُّ جَوَابِ اَلْكِتَابِ وَاجِبٌ كَوُجُوبِ رَدِّ اَلسَّلاَمِ وَ اَلْبَادِي بِالسَّلاَمِ أَوْلَى بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ .
💠💠💠💠💠💠💠💠
✅ ترجمه:
امام صادق(عليه السّلام)فرمود:
جواب دادن به نامه واجب است مانندِ جوابِ سلام،و آنكه آغازِ سلام كند به خدا و رسولش نزديكتر است.
➖➖➖➖➖➖➖➖
📚الکافي ج ۲، ص ۶۷۰
🆔 @ziaossalehin
💎 آیه ی روز 💎
آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ(بقره-285)
پیامبر، به آنچه از سوی پروردگارش بر او نازل شده، ایمان آورده است. (و او، به تمام سخنان خود، کاملاً مؤمن میباشد.) و همه مؤمنان (نیز)، به خدا و فرشتگان او و کتابها و فرستادگانش، ایمان آوردهاند؛ (و میگویند:) ما در میان هیچ یک از پیامبران او، فرق نمیگذاریم (و به همه ایمان داریم). و (مؤمنان) گفتند: «ما شنیدیم و اطاعت کردیم. پروردگارا! (انتظارِ) آمرزش تو را (داریم)؛ و بازگشت (ما) به سوی توست.»
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🔔نکته ها:
در این آیه اصول دین )توحید، نبوّت، معاد) بیان شده و در آیه بعد، آمادگى انسان براى انجام تكالیف الهى و درخواست رحمت و مغفرت از خدا مطرح مى شود. لذا در حدیث آمده است كه این آیه و آیه بعد ارزش خاصّى دارند و تلاوت آن دو همانند گنج است.
تكریم پیامبر لازم است و حساب رسول اللّه صلى الله علیه وآله از دیگران جداست. لذا در این آیه ابتدا نام رسول خدا و ایمان او آمد و سپس نام مؤمنان و عقاید آنان.
🍀🍀🍀🍀🍀🍀
پیام ها:
- تبلور مكتب در رهبر است. «آمن الرّسول بما انزل الیه»
- مبلغان دینى باید به آنچه دعوت مى كنند، باور داشته باشند. «آمن الرسول...»
- نزول كتب آسمانى، براى پرورش وتربیت انسان هاست. «من ربّه»
- ایمان به همه انبیا لازم است، چون تمام انبیا یك هدف دارند. «كتبه ورسله»
- زمینه ى دریافت مغفرت الهى، ایمان وعمل است. «سمعنا واطعنا غفرانك ربّنا»
- در كنار ایمان و عمل، باز هم باید چشم امید به رحمت و غفران الهى داشت. «سمعنا و اطعنا غفرانك ربّنا»
- بخشش، از شئون ربوبیّت وزمینه ى پرورش است. «غفرانك ربّنا»
🆔 @ziaossalehin
⚛ ziaossalehin.ir
⚛ akhlagh.ziaossalehin.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روضه علامه حسن زاده
به مناسبت شهادت حضرت رقیه(سلام الله علیها)
🆔 @ziaossalehin
⚛ ziaossalehin.ir
⚛ akhlagh.ziaossalehin.ir
PMH_Volume 5_Issue 18_Pages 25-32.pdf
3.81M
● نسخه PDF
📚 نام و یادکرد حضرت رقیه (س) در منابع کهن تا قرن هفتم قمری
✍ دکتر محمد رنجبر حسینی | پژوهشنامه معارف حسینی
#مطالعات_تاریخی
🆔 @ziaossalehin
⚛ ziaossalehin.ir
⚛ akhlagh.ziaossalehin.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 سوز و گداز آیت الله نجم الدین طبسی در ضریح حرم حضرت رقیه سلام الله علیها
🆔 @ziaossalehin
⚛ ziaossalehin.ir
⚛ akhlagh.ziaossalehin.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری 👌
⚖معیار شناخت اهل حق از باطل چیست؟
27.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_تصویری
#ویژه_ارتحال آیت الله ناصری
🔹بسیار زیبا و دلنشین
▪️پخش بمناسبت هفتمین روز ارتحال حضرت آیت الله ناصری قدس سره
🔹 @ziaossalehin
#حدیث
#سیره_نبوی
#اخلاق_و_منش_نبوی
📗 کتاب معاشرت
✅ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اَلْوَشَّاءِ عَنْ جَمِيلِ بْنِ دَرَّاجٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: كَانَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَقْسِمُ لَحَظَاتِهِ بَيْنَ أَصْحَابِهِ فَيَنْظُرُ إِلَى ذَا وَ يَنْظُرُ إِلَى ذَا بِالسَّوِيَّةِ قَالَ وَ لَمْ يَبْسُطْ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ رِجْلَيْهِ بَيْنَ أَصْحَابِهِ قَطُّ وَ إِنْ كَانَ لَيُصَافِحُهُ اَلرَّجُلُ فَمَا يَتْرُكُ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَدَهُ مِنْ يَدِهِ حَتَّى يَكُونَ هُوَ اَلتَّارِكَ فَلَمَّا فَطَنُوا لِذَلِكَ كَانَ اَلرَّجُلُ إِذَا صَافَحَهُ قَالَ بِيَدِهِ فَنَزَعَهَا مِنْ يَدِهِ .
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️
☑️ ترجمه:
امام صادق عليه السّلام فرمود:پيامبر نگاه خود را ميان اصحابش تقسيم مىكرد و به اين و آن يكسان نگاه مىكرد.
فرمود:رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله هرگز ميان اصحابش پاى خود را دراز نمىكرد و اگر مردى به آن حضرت دست مىداد،رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله دست از دستش نمىكشيد تا او دست حضرت را رها سازد و چون مردم به اين شيوه آشنا شدند هركس با آن حضرت دست مىداد زود دست خود را مىكشيد.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📚الکافي ج ۲، ص ۶۷۱
💠 @ziaossalehin
#عرفان_شیعه
#زیارت
#اربعین
#ذکر_مأثور
✅ اذکار ساده برای ایّام پیاده رویِ زوّار اربعین حسینی علیه السّلام (1)
توجّه: این اذکار را به نیابت از مولایمان، حضرت صاحب الزّمان علیه السلام می گوییم و ثوابش را به اسرا و شهدای کربلا تقدیم می کنیم.
🔹قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله: مَنْ قَالَ «سُبْحَانَ اللَّهِ وَ بِحَمْدِهِ» كَتَبَ اللَّهُ لَهُ أَلْفَ أَلْفِ حَسَنَةٍ وَ مَحَا عَنْهُ أَلْفَ أَلْفِ سَيِّئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ أَلْفَ أَلْفِ دَرَجَةٍ، وَ مَنْ زَادَ زَادَهُ اللَّهُ.( معاني الأخبار، ص411)
🔸رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود: هرکس (یک بار) بگوید: « سُبْحَانَ اللَّهِ وَ بِحَمْدِهِ»، خداوند یک میلیون کار نیک برای او می نویسد، و یک میلیون کار بد از پرونده اش پاک می کند، و مقامش را یک میلیون درجه بالا می برد. و هر کس، این ذکر را بیشتر بگوید، خداوند به او بیشتر عطا می فرماید.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🆔 @ziaossalehin
#عرفان_شیعه
#زیارت
#اربعین
#ذکر_مأثور
✅ اذکار ساده برای ایّام پیاده رویِ زوّار اربعین حسینی علیه السّلام (2)
توجّه: این اذکار را به نیابت از مولایمان، حضرت صاحب الزّمان علیه السلام می گوییم و ثوابش را به اسرا و شهدای کربلا تقدیم می کنیم.
🔹عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: مَنْ قَالَ «سُبْحَانَ اللَّهِ وَ بِحَمْدِهِ، سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ وَ بِحَمْدِهِ»، كَتَبَ اللَّهُ لَهُ ثَلَاثَةَ آلَافِ حَسَنَةٍ، وَ مَحَا عَنْهُ ثَلَاثَةَ آلَافِ سَيِّئَةٍ، وَ رَفَعَ لَهُ ثَلَاثَةَ آلَافِ دَرَجَةٍ، وَ يَخْلُقُ مِنْهَا طَائِراً فِي الْجَنَّةِ يُسَبِّحُ وَ كَانَ أَجْرُ تَسْبِيحِهِ لَه. (ثواب الأعمال، ص12)
🔸حضرت صادق علیه السلام فرمود: هرکس این تسبیح را بگوید:« سُبْحَانَ اللَّهِ وَ بِحَمْدِهِ، سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ وَ بِحَمْدِهِ»، خداوند سی هزار کار حسنه برای او می نویسد، و سی هزار کار بد از پرونده اش پاک می کند، و مقامش را سی هزار مرتبه، بالاتر می برد، و پرنده ای در بهشت خلق می کند که تسبیخ خدا می کند و ثواب آن تسبیح برای وی منظور می شود.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🆔 @ziaossalehin
🆔 ziaossalehin.ir
🆔 akhlagh.ziaossalehin.ir
32.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸بخش اول از سخنان ارزشمند
حکیم محسن اسماعیلی(مدیریت علمی
شرکت حکمتبنیان طیبستان)
پیرامون تدابیر بهداشتی پیادهروی اربعین حسینی...
💎جلوگیری و یا درمان دلپیچه، استفراغ، یبوست و اسهال
💎روش پاکسازی و ضدعفونی بدن
💎چه مایعاتی را بعد از غذا به هیچ عنوان استفاده نکنیم و جایگزین آن چیست؟
💎جعبه کمکهای اولیه فراموش نشود
❇️حتماً ببینید
🆔 @ziaossalehin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ بخش دوم از سخنان ارزشمند حکیم اسماعیلی، پیرامون تدابیر بهداشتی
پیادهروی اربعین حسینی...
💎اهمیت بستن شال کمر در طول پیادهروی اربعین حسینی
❇️حتماً ببینید
🆔 @ziaossalehin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅بخش سوم از سخنان ارزشمند حکیم اسماعیلی، پیرامون تدابیر بهداشتی پیادهروی اربعین حسینی...
💎چگونه از آسیب دیدگی عضلات پیشگیری کنیم
💎بهترین روش تقویت قوای عمومی بدن چیست؟
❇️حتماً ببینید
🆔 @ziaossalehin
»»» آیه ی روز
رَّبِّ اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِمَن دَخَلَ بَيْتِيَ مُؤْمِنًا وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَلَا تَزِدِ الظَّالِمِينَ إِلَّا تَبَارًا(نوح-28)
پروردگارا! مرا، و پدر و مادرم و تمام کسانی را که با ایمان وارد خانه من شدند، و جمیع مردان و زنان باایمان را بیامرز؛ و ظالمان را جز هلاکت میفزا!»
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
نکته ها:
چشم انداز دعا باید گسترده باشد. هم گذشته و حال را شامل شود، هم خود و بستگان و هم تمام مؤمنان تاریخ را.
امام رضاعلیه السلام فرمودند: مسجد كوفه، خانه نوح بوده است و مراد از «دخل بیتى مؤمنا» كسانى هستند كه وارد مسجد كوفه شوند.
در كربلا، امام حسین علیه السلام، برخى از مخالفان را نمى كشت و مى فرمود: «انّ الذى لا اقتله ارى فى صلبه من اهل الایمان(1) من هر مخالفى را كه در نسل او مؤمنى ببینم نمى كشم.
-------‐--------------------------
1) موسوعة كلمات الامام الحسین، ص 505.
💠💠💠💠💠💠
پیام ها:
- در دعا و نفرین، از كلمه مباركه «ربّ» كمك بگیریم. «ربّ لا تذر... ربّ اغفرلى»
- انبیا با آن همه تلاش مغرور نمى شدند. پیامبرى كه مى گفت: «انّى دعوت قومى لیلاً و نهارا» مى گوید:«ربّ اغفرلى...»
- در آمرزش خواهى از خداوند، مقدم داشتن خود بر دیگران كارى پسندیده است. «اغفرلى و لوالدىّ...»
- بستگان سببى و نسبى، زمانى مشمول عنایت هستند كه وابسته فكرى نیز باشند. «و لمن دخل بیتى مؤمنا»
- در دعا، براى مؤمنان رحمت و مغفرت و براى ظالمان، نابودى و هلاكت، طلب كنید. «ربّ اغفر... للمؤمنین... و لا تزد الظالمین الاّ تباراً»
🆔 @ziaossalehin
#حدیث
📕 کتاب معاشرت
✅ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَمَّرِ بْنِ خَلاَّدٍ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ:
إِذَا كَانَ اَلرَّجُلُ حَاضِراً فَكَنِّهِ وَ إِذَا كَانَ غَائِباً فَسَمِّهِ .
💠💠💠💠💠💠💠💠💠
♻️ترجمه:
ابى الحسن عليه السّلام فرمود:مرد وقتى حاضر است با كنيه از او نام بريد و چون غائب است او را با نامش بخوانيد.
💧💧توضيح:كنيه و لقب و اسم در ميان عرب اينطور مرسوم بوده كه هر فرزندى كه به دنيا مىآمد برايش كنيه و لقب و اسم در نظر مىگرفتند كنيه در پسران اولش اب و در دختران اولش ام آورده مىشد و لقب عنوان ارزشى او بود و نام هم اسم آن فرزند كه جنبه عمومى داشت.
مثلا به حضرت على با كنيه بصورت ابا الحسن و لقب به صورت امير المؤمنين ياد مىشود،يا در مورد حضرت فاطمه ام ابيها و لقب،زهراء و زكيّه مىگويند.
➖➖➖➖➖➖➖➖
📚الکافي ج ۲، ص ۶۷۱
🆔 @ziaossalehin
»»» آیه ی روز
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَن تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىَ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ(حجرات،6)
ای کسانی که ایمان آوردهاید! اگر شخص فاسقی خبری برای شما بیاورد، درباره آن تحقیق کنید، مبادا به گروهی از روی نادانی آسیب برسانید و از کرده خود پشیمان شوید!
〰〰〰〰〰〰
❇️ نکته ها:
بر اساس روایات متعدّد از طرق شیعه و سنّى، این آیه درباره ولیدبن عقبه نازل شده است. زیرا پیامبر او را براى جمع آورى زكات از قبیله بنى مصطلق اعزام داشت، امّا از آنجا كه میان او و این قبیله در دوران جاهلیّت، خصومتى شدید بود، هنگامى كه اهل قبیله به استقبال او مى آمدند، گمان كرد كه به قصد كشتن او آمده اند. لذا جلوتر نرفت و نزد پیامبر بازگشت و خبر داد كه مردم از پرداخت زكات خوددارى كرده اند. پیامبر از این خبر ناراحت شد و تصمیم گرفت آنان را گوشمالى دهد. آیه فوق نازل شد و در مورد خبر فاسق دستور تحقیق داد.
روشن است كه فسقِ ولیدبن عقبه، از ابتدا روشن نبود و گرنه پیامبر شخص فاسق را به عنوان نماینده خود جهت دریافت زكات اعزام نمى كرد، بلكه پس از دروغى كه ولید در مورد سرباز زدن قبیله بنى المصطق از پرداخت زكات گفت، این آیه فسق او را آشكار ساخت تا پیامبر و مؤمنان بر اساس خبر او عمل نكنند.
امام حسین علیه السلام در احتجاجى كه با ولید بن عقبه داشت فرمود: به خدا سوگند من تو را در دشمنى ات با علىّ بن ابى طالب علیهما السلام ملامت نمى كنم، زیرا خداوند، على را مؤمن و تو را فاسق خوانده است. سپس آیه فوق را تلاوت كردند.
سؤال: در این آیه دستور تحقیق و بررسى آمده، ولى درآیه ى 12 همین سوره، تجسّس، حرام شمرده شده است، آیا مى شود تحقیق و تفحّص، هم حرام باشد و هم واجب؟
پاسخ: آنجا كه تجسّس حرام است، درباره ى رفتار شخصىِ مردم است كه ربطى به زندگى اجتماعى ندارد، ولى آنجا كه واجب است، موردى است كه به جامعه مربوط است و مى خواهیم بر اساس آن، اقدام و عملى انجام دهیم كه اگر به خاطر احترام فرد، تحقیق و بررسى نكنیم ممكن است جامعه در معرض فتنه و آشوب قرار گیرد.
فسق چیست و فاسق كیست؟
«فِسق» در لغت به معناى خارج شدن است و در اصطلاح قرآنى، به خارج شدن از راه مستقیم گفته مى شود. این كلمه در برابر عدالت به كار مى رود و فاسق به كسى گویند كه مرتكب گناه كبیره اى شود و توبه نكند.
واژه «فِسق»، در قالب هاى گوناگون، پنجاه و چهار بار در قرآن آمده و در موضوعات و مصادیق مختلفى به كار رفته است از جمله:
1. در مورد انحراف هاى فرعون و قوم او: «انّهم كانوا قَوماً فاسقین»(44)
2. در مورد افراد چند چهره و منافق: «انّ المنافقین همُ الفاسقون»(45)
3. در مورد آزار دهندگان به انبیا و سركشان از دستورات آ
💠💠💠💠💠💠💠
پیام ها:
- افراد مؤمن باید اهل تحقیق و بررسى باشند، نه افرادى زودباور و سطحى نگر. «یا ایّها الّذین آمنوا... فتبیّنوا»
- همه ى اصحاب پیامبر عادل نبوده اند، بلكه در میان آنان افراد فاسق و منافق نیز بوده اند. «ان جاءكم فاسق»
- افشاگرى و رسوا كردن افرادى كه كارشان سبب فتنه است، مانعى ندارد.
«ان جاءكم فاسق»
- زمینه فتنه دو چیز است: تلاش فاسق، زودباورى مؤمن. «الذین آمنوا ان جائكم فاسق... فتبیّنوا»
- اصل در اسلام، اعتماد به مردم است، امّا حساب كسى كه فسق او بر همه روشن شد، از افراد عادّى جداست. «ان جاءكم فاسق... فتبیّنوا»
- افراد فاسق، در صدد ترویج اخبار دروغ و نوعى شایعه پراكنى هستند. «جائكم فاسق بنبأ»
- ایمان، با خوش باورى سازگار نیست. «آمنوا...فتبیّنوا»
- تحقیق وبررسى را به تأخیر نیندازید. «فَتبیّنوا» (حرف «فاء» نشانه ى اقدام سریع است)
- گاهى فاسق راست مى گوید، بنابراین نباید همه جا سخن او را تكذیب كرد، بلكه باید تحقیق شود. «فتبیّنوا»
- جامعه اسلامى، در معرض تهاجم خبرى است و مردم باید هوشیار باشند. «ان جائكم... فتبیّنوا»
- در مدیریّت، باید علاج واقعه را قبل از وقوع كرد. ابتدا تحقیق و سپس اقدام كنیم. «فتبیّنوا ان تصیبوا قوماً بجهالة»
- بیان فلسفه و رمز و راز احكام الهى، انگیزه ى مردم را براى انجام دستورات زیاد مى كند. (فلسفه تحقیق، دورى از ایجاد فتنه است.) «فتبیّنوا ان تصیبوا»
- یكى از اهداف خبرگزارى هاى فاسق، ایجاد فتنه و بهم زدن امنیّت نظام است. «ان تصیبوا قوماً بجهالة»
- اقدام بر اساس یك گزارش بررسى نشده، مى تواند جامعه اى را به نابودى بكشاند. «ان تصیبوا قوماً»
- اقدام عجولانه و بدون بررسى و تحقیق، نوعى جهالت است. «بجهالة»
- عمل به دستورات الهى، مانع پشیمانى است. تحقیق كنیم تا مبادا پشیمان شویم. «فتبیّنوا... نادمین»
- پایان كار نسنجیده، پشیمانى است. «نادمین»
🆔 @ziaossalehin
#حدیث
📗 کتاب معاشرت
💠 عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اَلنَّوْفَلِيِّ عَنِ اَلسَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ :
إِذَا أَحَبَّ أَحَدُكُمْ أَخَاهُ اَلْمُسْلِمَ فَلْيَسْأَلْهُ عَنِ اِسْمِهِ وَ اِسْمِ أَبِيهِ وَ اِسْمِ قَبِيلَتِهِ وَ عَشِيرَتِهِ فَإِنَّ مِنْ حَقِّهِ اَلْوَاجِبِ وَ صِدْقِ اَلْإِخَاءِ أَنْ يَسْأَلَهُ عَنْ ذَلِكَ وَ إِلاَّ فَإِنَّهَا مَعْرِفَةُ حُمْقٍ .
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️
♻️ ترجمه:
رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله فرمود:
هرگاه يكى از شما برادر مسلمانش را دوست بدارد بايد نام او و نام پدرش و نام تيره و تبارش را بپرسد زيرا حقّ واجب و وظيفۀ برادرى اين است كه او را از اينها بپرسد تا خوب او را بشناسد وگرنه اين شناسائى احمقانه است.
➖➖➖➖➖➖➖➖
📚الکافي ج ۲، ص ۶۷۱
🆔 @ziaossalehin
»»» آیه ی روز
وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ فَإِذَا أُوذِيَ فِي اللَّهِ جَعَلَ فِتْنَةَ النَّاسِ كَعَذَابِ اللَّهِ وَلَئِن جَاءَ نَصْرٌ مِّن رَّبِّكَ لَيَقُولُنَّ إِنَّا كُنَّا مَعَكُمْ أَوَلَيْسَ اللَّهُ بِأَعْلَمَ بِمَا فِي صُدُورِ الْعَالَمِينَ(عنکبوت-10)
و از مردم کسانی هستند که میگویند: «به خدا ایمان آوردهایم!» اما هنگامی که در راه خدا شکنجه و آزار میبینند، آزار مردم را همچون عذاب الهی میشمارند (و از آن سخت وحشت میکنند)؛ ولی هنگامی که پیروزی از سوی پروردگارت (برای شما) بیاید، میگویند: «ما هم با شما بودیم (و در این پیروزی شریکیم)»!! آیا خداوند به آنچه در سینههای جهانیان است آگاهتر نیست؟!
🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺
نکته ها:
ظاهراً مراد از «العالمین» هر موجود باشعور از جنّ، ملك و انسان است.(1)
در اوّلین آیه ى این سوره خواندیم كه گمان نكنید بدون آزمایش، اظهار ایمان شما را مى پذیریم. «أحسب النّاس أن یتركوا ...» این آیه یكى از نمونه هاى آزمایش را بیان مى كند.
-------------------------------
1) تفسیر المیزان.
☘🌸🍀🌸☘🌸🍀
پیام ها:
- اظهار ایمان برخى از مردم، زبانى است، نه قلبى. «و مِن الناس مَن یقول آمنّا»
- گاهى ایمان، اذیّت و آزار مردم را بدنبال دارد كه باید تحمّل كرد. «آمنّا - اوذى فى اللَّه»
- مؤمن، مقاوم است. «ولنصبرنّ على ما اذیتمونا»(2) ولى منافق، ناپایدار است. «فاذا اوذى ... جعل...»
- ایمان واقعى در هنگام سختى ها روشن مى شود. «فاذا اوذى فى اللَّه» حضرت على علیه السلام مى فرماید: «فى تقلّب الاحوال علم جواهر الرّجال»(3) در فراز و نشیب ها و حالات گوناگون، جوهره ى انسان آشكار مى شود.
- منافق، فرصت طلب است و به هنگام پیروزى خود را مؤمن مى داند، و در گرفتن مزایا، اصرار مى ورزد. «لیقولنّ انّا كنّا معكم»
- تظاهر و نهان كارى سودى ندارد، خداوند از درون همه آگاه است. «أولیس اللَّه باعلم بما فى صدور العالمین»
-------------------------
2) ابراهیم، 12 .
3) نهج البلاغه، حكمت 217.
🆔 @ziaossalehin
»»» آیه ی روز :
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَخُونُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ وَتَخُونُوا أَمَانَاتِكُمْ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ(انفال-27)
ای کسانی که ایمان آوردهاید! به خدا و پیامبر خیانت نکنید! و (نیز) در امانات خود خیانت روا مدارید، در حالی که میدانید (این کار، گناه بزرگی است)!
🌸🍀🌸🍀🌸🍀🌸🍀
نکته ها:
در شأن نزول این آیه آمده است: هنگامى كه مسلمانان به فرمان پیامبر صلى الله علیه وآله، یهود بنى قریظه را محاصره كردند، آنان پیشنهاد صلح وكوچ كردن به شام را دادند و پیامبر نپذیرفت و سعدبن معاذ را به داورى مأمور ساخت. یكى از مسلمانان همراه او به نام «ابولبابه» كه سابقه دوستى با آنان داشت، با اشاره به گلوى خود به آنان فهماند كه در صورت پذیرش حكمیّت سعدبن معاذ، همه كشته خواهید شد، جبرئیل این اشاره را به پیامبر صلى الله علیه وآله خبر داد. پس از آن ابولبابه شرمنده از این خیانت، خود را به ستون مسجد پیامبر بست و هفت شبانه روز چیزى نخورد، سرانجام خداوند توبه اش را پذیرفت.
شأن نزول دیگرى نیز بیان شده كه در جنگ بدر، بعضى از مسلمانان نامه اى به ابوسفیان نوشتند و از نقشه ى پیامبر صلى الله علیه وآله به او خبر دادند، ابوسفیان هم از مشركان مكّه درخواست كمك كرد كه هزار نفر براى جنگ بدر به راه افتادند.
در فرهنگ قرآن، امانت مفهوم وسیعى دارد و تمام شئون زندگى سیاسى، اجتماعى و اخلاقى را شامل مى شود از جمله:
الف: تمام نعمت هاى مادّى و معنوى مثل مكتب، قرآن، رهبر، فرزند وآب وخاك.
ب: اهل بیت پیامبر علیهم السلام.
ج: هم خودمان، امانت براى خویشتنیم، چنانكه در آیه ى دیگر مى خوانیم: «انّكم كنتم تختانون أنفسكم» و هم جامعه براى ما.
د: انفال، غنائم، خمس، زكات و اموال عمومى. (ورود آیه در سوره انفال وغنائم جنگ بدر)
ه : امام باقر علیه السلام فرمود: احكام دین، فرائض و واجبات الهى، امانت است.
و: حكومت ومسئولیّت.
بنابراین نافرمانى و ادا نكردن حقوق و وظایف خود در ارتباط با این امانت ها، خیانت است، چنانكه ابن عبّاس مى گوید: هركس چیزى از برنامه هاى اسلامى را ترك كند، یك نوع خیانتى به خدا و پیامبر مرتكب شده است. همان گونه كه پیشى گرفتن ناصالحان بر صالحان در مسئولیّت هاى اجتماعى، خیانت به خدا و رسول و مسلمانان است.
پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله فرمودند: كسى كه در امانت خیانت كند در حقیقت منافق است، هرچند روزه بگیرد و نماز بخواند و خود را مسلمان بداند. و امام صادق علیه السلام فرمودند: نماز و روزه ى مردم شما را نفریبد، زیرا گاهى همه ى آنها از روى عادت است. مردم را با راستگویى و اداى امانت امتحان كنید و بشناسید.
🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘
پیام ها:
- خیانت، با ایمان سازگار نیست. لازمه ى ایمان، امانت دارى است. «یا ایها الّذین آمنوا لاتخونوا»
- گاهى یك اشاره به سود دشمن، خیانت است. (با توجّه به شأن نزول اوّل)
- افشاى اسرار نظامى، خیانتى زشت است. (با توجّه شأن نزول دوّم آیه)
- خیانت به پیامبر، خیانت به خداوند است. «لاتخونوا اللّه و الرّسول» («لاتخونوا» در مورد خدا وپیامبر با هم آمده ودر مورد سایر مردم باز تكرار شده است.)
- خیانت به خدا و رسول، خیانت به خود است و زیان آن به خود انسان باز مى گردد. «لاتخونوا اللّه والرّسول وتخونوا اماناتكم» (طبق این معنى كه با ظاهر آیه سازگار است، تقدیر گرفتن كلمه ى «لا» در «تخونوا اماناتكم»، نیازى نیست.)
- امانت مردم به منزله ى امانت خود ما و خیانت به آن خیانت به خودمان است. «لا تخونوا... تخونوا اماناتكم»
- خیانت، فطرتاً زشت و محكوم است. «و انتم تعلمون»
- خیانت هاى آگاهانه، خطرناك است. «و تخونوا اماناتكم و انتم تعلمون» (هم به زشتى خیانت آگاهید و هم پیامدهاى بد آن را مى دانید)
🆔 @ziaossalehin
#حدیث
📕 کتاب معاشرت
✅ عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ عَبْدِ اَلْمَلِكِ بْنِ قُدَامَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَوْماً لِجُلَسَائِهِ: تَدْرُونَ مَا اَلْعَجْزُ قَالُوا اَللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَعْلَمُ
فَقَالَ اَلْعَجْزُ ثَلاَثَةٌ أَنْ يَبْدُرَ أَحَدُكُمْ بِطَعَامٍ يَصْنَعُهُ لِصَاحِبِهِ فَيُخْلِفَهُ وَ لاَ يَأْتِيَهُ
وَ اَلثَّانِيَةُ أَنْ يَصْحَبَ اَلرَّجُلُ مِنْكُمُ اَلرَّجُلَ أَوْ يُجَالِسَهُ يُحِبُّ أَنْ يَعْلَمَ مَنْ هُوَ وَ مِنْ أَيْنَ هُوَ فَيُفَارِقَهُ قَبْلَ أَنْ يَعْلَمَ ذَلِكَ
وَ اَلثَّالِثَةُ أَمْرُ اَلنِّسَاءِ يَدْنُو أَحَدُكُمْ مِنْ أَهْلِهِ فَيَقْضِي حَاجَتَهُ وَ هِيَ لَمْ تَقْضِ حَاجَتَهَا
فَقَالَ عَبْدُ اَللَّهِ بْنُ عَمْرِو بْنِ اَلْعَاصِ فَكَيْفَ ذَلِكَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ قَالَ يَتَحَوَّشُ وَ يَمْكُثُ حَتَّى يَأْتِيَ ذَلِكَ مِنْهُمَا جَمِيعاً
قَالَ وَ فِي حَدِيثٍ آخَرَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِنَّ مِنْ أَعْجَزِ اَلْعَجْزِ رَجُلاً لَقِيَ رَجُلاً فَأَعْجَبَهُ نَحْوُهُ فَلَمْ يَسْأَلْهُ عَنِ اِسْمِهِ وَ نَسَبِهِ وَ مَوْضِعِهِ .
🌸🌺🌹🌸🌺🌹🌸🌺
♻️ ترجمه:
على بن الحسين عليه السّلام حديث كند كه:رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله يك روز به همنشينهاى خود فرمود:مىدانيد عجز و ناتوانى كدام است؟گفتند:خدا و رسولش داناترند،فرمود:عجز و درماندگى سه چيز است:
الف-يكى از شماها بكوشد و خوراكى براى رفيق خود آماده سازد و او نيايد از آن بخورد و خلف وعده كند.
ب-اينكه مردى از شما با ديگرى رفيق و همصحبت شود يا همنشين گردد و دوست داشته باشد كه بداند او كيست و از كجاست و پيش از آنكه اين را بداند از او جدا شود.
ج-دربارۀ كار زنهاست،يكى از شماها به زن خود درآيد و حاجتش برآيد(يعنى انزال كند و از عمل فارغ گردد)با اينكه آن زن هنوز كامياب نشده و آتش شهوتش فروننشسته است؛عبد اللّه بن عمرو بن عاص عرض كرد:اين مطلب چگونه است؟فرمود:خوددارى و درنگ كند تا از هر دو انزال شود.
فرمود:در حديث ديگر است كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله فرموده است:از بدترين درماندگى است كه مردى با مردى برخورد كند و از او خوشش آيد و او را بپسندد و از نام و نسب او نپرسد.
➖➖➖➖➖➖➖➖
📚الکافي ج ۲، ص ۶۷۱
🆔 @ziaossalehin
»»» آیه ی روز :
يَا أَيُّهَا النَّاسُ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ هَلْ مِنْ خَالِقٍ غَيْرُ اللَّهِ يَرْزُقُكُم مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَأَنَّىَ تُؤْفَكُونَ(فاطر-3)
ای مردم! به یاد آورید نعمت خدا را بر شما؛ آیا آفرینندهای جز خدا هست که شما را از آسمان و زمین روزی دهد؟! هیچ معبودی جز او نیست؛ با این حال چگونه به سوی باطل منحرف میشوید؟!
🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺
پیام ها:
- همه را به اندیشه در نعمت هاى الهى دعوت كنیم. «یا ایّها الناس»
- بهترین راه شناخت خداوند، توجّه به نعمت هاى اوست. «اذكروا نعمت اللّه»
- سؤال، كلید بیدار كردن و هشدار دادن است. «هل من خالق...»
- هم آغاز و پیدایش هستى از اوست و هم بقا و تداوم آن. «خالق - یرزقكم»
- رازق اوست، ولى از طریق اسباب طبیعى رزق مى دهد. «یرزقكم من السماء و الارض»
- قبل از هشدار، توبیخ معنا ندارد. «هل من خالق... فأنّى تُؤفكون»
- هر راهى غیر توحید، بى راهه است. «فأنّى تُؤفكون»
- مبادا رزق خدا را بخوریم و به غیر او رو كنیم. «یرزقكم - فأنّى تُؤفكون»
- فطرت انسان خداگر است، عوامل بیرونى، اسباب انحراف او مى شود. «تُؤفكون»
➖➖➖➖➖
🆔 @ziaossalehin
#حدیث
📗 کتاب معاشرت
🌷عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسَى عَنْ سَمَاعَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ مُوسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: لاَ تُذْهِبِ اَلْحِشْمَةَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَ أَخِيكَ أَبْقِ مِنْهَا فَإِنَّ ذَهَابَهَا ذَهَابُ اَلْحَيَاءِ .
💠💠💠💠💠💠💠
♻️ ترجمه:
سماعه گويد:از امام كاظم عليه السّلام شنيدم مىفرمود:
يك باره پردۀ احترام را از ميان خود و برادرانت برمدار و آن را بر جاى گذار زيرا رفتن آن مايۀ بىحيائى و بىشرمى است.
➖➖➖➖➖➖➖
📚الکافي ج ۲، ص ۶۷۲
🆔 @ziaossalehin
📌 #غیرت مسلمانی و برخورد با بی حیایی
امیرمؤمنان #علی(ع) درباره حضور #زنان در جامعه و عدم رعایت حکم شرعی ارتباط زن با مردان نامحرم، فرمود:
«اى مردم #عراق!
به من خبر رسيده است كه زنان شما در بين راه با #مردان برخورد كرده و آنان را- با دست خود- كنار می زنند، آيا شرم نمی كنيد؟!
خدا لعنت كند كسى را كه #غيرت ندارد.»
آن حضرت همچنین، زنان را از حضور بی مورد در بازار، نهی می کرد و می فرمود:
«زن، نباید صداي خود را براي #نامحرم اظهار کند، یا زینتی مانند #خلخال بپوشد- که نامحرم بشنود- یا بوي خوش او به مشام نامحرمی برسد.»
📚برقی، المحاسن، ج1، ص115؛
📚کلینی، الکافی، ج5، ص537، ح6.
📚مغربى، دعائم الاسلام، ج2، ص215.
🆔 @ziaossalehin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*📌 تحلیل فوق العاده ماجرای مهسا امینی توسط استاد عباسی ولدی - بخش اول*
🔻 بررسی نکات عجیب و در حین حال بدیهی مسائل که نباید به سادگی از کنار آنها گذشت...
🔹 برای دریافت فایل با کیفیت اصلی به سایت مراجعه نمایید:
👇
🔗 https://www.ziaossalehin.ir/fa/node/43898
_⪻🍃🌸🍃⪼_
📡 تماشا در یوتیوب:
👇
🔗 https://www.youtube.com/watch?v=QvnBAbC8At4
--------------------------------------
مقاومت ادامه دارد...
--------------------------------------
❣️الّلهُـمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَـــ الْفَـــرَج❣️
_⪻🍃🌸🍃⪼_
#مهساامینی
#استاد_عباسی_ولدی