eitaa logo
مربیان قرآن دبستان (درست‌خوانی و زیباخوانی)
2.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
331 ویدیو
46 فایل
هماهنگی، هم‌افزایی و محتوای تدریس برای مربیان قرآن دبستان کتاب درست‌خوانی و زیباخوانی قرآن کریم ویژه کودکان تألیف علی قاسمی ادمین: استاد حسینی و استاد ده باشی سفارش کتاب ۰۲۵۳۷۸۳۹۴۷۴ ۰۹۰۲۷۸۳۹۴۷۴ مشاوره و برگزاری دوره تربیت مربی قرآن @H_N_S_1_1_4
مشاهده در ایتا
دانلود
💎 شیوه برخورد در کلاس با شاگردانی که خصوصیت خاصی دارند . ❇️شاگردانی که اطلاعات زیادی دارند: • صحبت با انها. • ارزش قائل شدن برای تجربیات آنها. • کمک گرفتن ازآنها دردادن درس. • درگیر کردن آنها بامطالب. • مورد تایید قراردادن آنها تا ارزش علم وتجربه برای کلاس ملموس شود. • آنهارا به عنوان مربی گروههای کوچک وکم تجربه قرار دهیم. ❇️ شاگردانی که فکر می کنند همه چیزرا می دانند: • انجام فعالیتهای گروهی. • صحبت کردن باآنها درزنگ تفریح واجازه دادن به آنها تا متوجه شوند اطلاعات غیر مرتبط است. • تا حد ممکن از اطلاعات به روز آنها استفاده کنیم. ❇️شاگردانی که به نظرات خود ودیگران احترام نمی گذارند: • برنامه هایی طراحی کنید تااعضای گروه همدیگررا بشناسند. • گروه محور باشید. • قانونی وضع کنید که به اطلاعات وایده های یکدیگر احترام بگذارید. • به نقطه نظرات افراد درکلاس احترام گذارید وآنهارا تکمیل کنید. ❇️شاگردانی که با هم صحبت می کنند ومزاحم دیگران می شوند: • قانونی درکلاس حاکم کنید که درهرزمان فقط یک نفر می تواند حرف بزند. • بدون اینکه در شاگردان حالت دفاعی ایجاد کنید قبل از ادامه درس چند لحظه سکوت کنید. • در طول سخنرانی به طرف شاگردان بروید. • به خاطر داشته باشید هدف شما شرمنده کردن شاگردان نیست بلکه جلوگیری از مزاحمت است. ❇️شاگردانی که رفتار خصمانه دارند: • با انها مخالفت نکنید.  • خونسرد باشید وسعی کنید سخنان خصمانه ی آنهارا به شیوه ای بهتر برگردانید. • رفتار آنهارانادیده بگیرید وبه دنبال جلب همکاری جمعی نباشید. ❇️شاگردانی که تمایل به مشارکت درکلاس ندارند: • ازابتدا سعی کنید همه را درگیر کنید. • به آنهایک وظیفه ی ساده محول کنید. • بعضی گروه کوچک را دوست دارند آنهارا در گروههای کوچک قرار دهید. • سعی کنید سوالاتی از اوبپرسید که می تواند جواب دهد. • به خاطر داشته باشید عدم مشارکت به معنای عدم یادگیری نیست شاید سبک یادگیری آنها این طورباشد. ❇️شاگردانی که در کلاس حضور ذهن ندارند: • آنها را مخاطب قرارداده وسوال بپرسید. • از ابزارهای بصری استفاده کنید. • ازآنهادرخلاصه کردن درس کمک بخواهید . ❇️شاگردانی که زیرکانه بحث اصلی درس را به سوی انحراف می کشانند: • یادآوری کنید که همیشه روی موضوع باید بحث کرد. • یک چارچوب از درس خود روی تابلو بنویسید تااگر خواستند از بحث خارج شوندبه روند بحث اشاره کنید. • جعبه ی پیشنهادات را فعال کنید. • چند دقیقه به آنها گوش دهیدخیلی وقتها خیلی افراد فقط می خواهند شنیده شوند. ❇️ شاگردانی که حکمفرما هستند: • علت این تسلط را پیدا کنید دانستن علت در عکس العمل شما تاثیر دارد. • مستقیما"درگیر نشوید به گروه متوسل شوید. @zibakhani
💠راه کارهایی برای مدیریت دانش آموزان شلوغ کلاس: 🔸️معلم سعی کند کلاس و به خصوص دانش آموزان شلوغ کلاس را مشغول نگه دارد یا اگر شما اکثر دانش آموزان را مشغول نگه دارید دانش آموزان شلوغ کلاس وقتی برای خود نشان دادن ندارند. 🔸️روش تدریس و آموزش معلم باید متفاوت و خلاق و گاهی خارج از چارچوب باشد. 🔸️محل نشستن دانش آموزان شلوغ کلاس در تک صندلی و جلوی کلاس باشد تا فرصتی برای برهم زدن کلاس نداشته باشند. 🔸️از دانش آموز شلوغ و پر سر و صدای کلاس برای حفظ آرامش کلاس کمک بخواهید. 🔸️هیچ وقت دانش آموز شلوغ را به دفتر نفرستید. از کلاس اخراج نکنید علتش را پیدا کنید از یک مشاور کمک بگیرید. 🔸️در عین حرکت به آن ها آموزش دهید. این دانش آموزان دینامیکی هستند، شلوغ نیستند نیاز به حرکت و دیده شدن دارند، شرایط را آماده کنیم. 🔸️در بحث مدیریت دانش آموز شلوغ و پر سر و صدا آن کسی که باید تغییر بکند دانش آموزش نیست بلکه ما معلمان، مدیر مدرسه والدین هستیم که باید تغییر کنیم تا او هم تغییر کند. 🔸️مدیتیشن گروهی در کلاس فوق العاده در آرامش کلاس نقش دارد. معلم هوشمند به خوبی میداند که در طول 45 دقیقه تدریس باید حداقل 3 بار دانش آموز از جای خود برخیزد و حرکات جنبشی و طنزآزادانه انجام دهند. @zibakhani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ کلاس پویا و خلاق ⭕️لطفا به انیمیشن بالا توجه بفرمایید ✍ در هر جلسه، معلم مسئله‌ای را مطرح‌ می‌کند و در قالب حل مسئله به عنوان روش پژوهشی، تدریس را دنبال‌ می‌کند و عمل تدریس، وجه پژوهشی و مضمون پژوهشی به خود‌ می‌گیرد. ✔️دانش‌آموز، ظرف خالی نیست که ما پیام‌های آماده‌ای را در این ظرف‌ها بریزیم. ✔️آموزش، پیام بسته‌بندی شده نیست. ✔️ ما هم بلندگو نیستیم که یک چیزی بگوییم و آنها هم دریافت کنند آنها هم دریافت‌کننده نیستند. ✔️تدریس، انتقال پیام نیست بلکه گفت و گویی است که از طریق این گفت و گوها‌ می‌توانیم دیگری را بفهمیم. ✔️ مسئله فقط ذهن و جنبۀ شناختی نیست بلکه جوانب عاطفی و هیجانی و شناختی با هم در یک انسجام قوی هستند و با هم در یک همگرایی‌اند. ➖عواطف بچه‌ها با شناخت‌شان با هم کار‌ می‌کند. ➖ کلاس فقط از نوع دانستن نیست از نوع هیجان، یک حس، از نوع زندگی هم هست. @zibakhani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | بچه ها تا حالا دیدید که کسی بچه های دیگه را اذیت کنه و وسایلشون را بدون اجازه برداره؟! 🐜 امام علی عزیز و مهربون اصلاً این کار را دوست نداره و میگفتن: اگه کسی من را پادشاه همه دنیا بکنه و بگه به جاش یه مورچه کوچیک را اذیت کن و مثلاً وقتی داره یه پوست گندم را با دهنش میبره اون پوسته را ازش بگیرم، من هیچوقت این کار را نمیکنم. 📒 برگرفته از خطبه ۲۲۴ نهج البلاغه @zibakhani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
داستان ابرهه 🐘🐘🐘 قصه قرآنی سوره فیل یکی از قصه های قرآنی زیبا می باشد که می توانید با لحن کودکانه و ساده برای بچه ها بخوانید: روزی روزگاری پادشاهی به اسم ابرهه در دوران حضرت ابراهیم در حبشه زندگی می کرد که خیلی ستمگر بود. اون چیزهایی در مورد خونه خدا شنیده بود که مردم برای عبادت در اون محل جمع میشن و با خدا راز و نیاز میکنن. ابرهه از وجود چنین مکانی ناراحت بود و می خواست همه مردم فقط اونو ببینن و به اون توجه کنن. بخاطر همین دستور داد یه معبد بسازن تا به جای خونه خدا مردم اون محل و واسه عبادت انتخاب کنن. اما مردم گول معبد بزرگ ابرهه رو نخوردن و معبد این پادشاه ظالم خالی موند. ابرهه که از این اوضاع خیلی عصبانی شده بود دستور داد کعبه رو خراب کنن تا دیگه مردم جایی برای عبادت نداشته باشن و مجبور بشن به معبد اون برن. برای خراب کردن خونه خدا سپاهش رو که خیلی هم قدرتمند بود و فیل های خیلی بزرگ و قوی هم داشتن، آماده کرد و دستور داد که به طرف کعبه حرکت کنن. تلاش های زیادی شد تا نزارن سپاه ابرهه به سمت خونه خدا بره اما ازونجایی که سپاهش خیلی قوی بودن با شکست مواجه شدن. سپاه ابرهه پیش رفت تا به شهر مقدس مکه نزدیک شد . مردم همگی از خدا می خواستن که به اونا کمک کنه و اجازه نده که به خونه خدا و محل عبادت اونا آسیبی وارد بشه. به خواست خدا یه اتفاق عجیب افتاد. وقتی ابرهه به فیل های سپاهش دستور حمل داد. فیل ها از جاشون تکون نخوردن. مجبور شدن به فیل ها فشار بیارن. پس اونا با شلاق زدن اما بازهم فیل ها بی حرکت ایستادن. یک مرتبه دسته ای بزرگ از پرنده های کوچیک بالای سر سپاه ابرهه ظاهر شدن. این پرنده ها سنگ هایی رو به منقارشون گرفته بودن و سنگ ها رو به سمت سپاه ابرهه پرتاب کردن. فیل ها بخاطر سنگ هایی که به سرشون پرتاب می شد پا به فرار گذاشتن و از خونه خدا دور شدن. به خواست خدا کعبه از حمله سپاه ابرهه در امان موند و اون سال به عام الفیل مشهور شد. @zibakhani
🌸 نمایش سوره مبارکه فیل با توجه به داستان جذاب این سوره می توان در کلاس ها در قالب نمایش از جلسه قبل پادشاه>> ابرهه پرندگان>> کاردستی یا عروسک پرنده سنگ>> شکلات خانه کعبه >>یک میز ساده که با چادر مشکی پوشانده شده آماده کرده و نقش‌ها را بین قرآن آموزان تقسیم کنیم از شمشیر و لباس جنگ هم برای لشکر ابرهه استفاده کنیم و با اجرای نمایش این سوره را تدریس کنیم ✅کاربرد عملی سوره فیل : انجام کارها رو به قبله باشد نصب عکس بزرگی از کعبه روی تخته کلاس قرآن آموزان بعد از پایان تدریس سوره فیل باید بدانند قبله مسلمین کعبه است فلیعبدوا رب هذا البیت>>> پیرامون بحث قبله @zibakhani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شعر سوره فیل کی بود کی بود ابرهه چی کار می کرد تو مکه اون آدم خیلی بد سوی مکه حمله کرد یه لشکر فیل داشت یه سپاه عظیم داشت می رفت به سوی مکه تا که بکوبه کعبه چی شد چی شد یکباره بارون سنگ می باره یه عالمه ابابیل اومد رو لشکر فیل تو پاهاشون سنگ دارن با دشمنا جنگ دارن چی شد چی شد نتیجه دشمنا نابود شدن خاکستر و پودر شدن سوره فیل نازل شد قصه ی ما کامل شد @zibakhani
بچّه های نازنین! امروز برای یاد گرفتن سوره ی جدیدمان، میخواهم یک قصّه ی قشنگ برایتان بگویم که نام آن هست »لشکر فیلها«. چه کسی می-داند نام این سوره چیست؟ آفرین! سوره ی فیل. در زمانهای قدیم پادشاه ستمگری زندگی میکرد به نام ابرهه. ابرهه لشکر بزرگی داشت، و در لشکرش از فیلهای بزرگ و نیرومند استفاده میکرد. در آن زمان، مردم زیادی از شهرهای دور و نزدیک برای دیدن خانه ی خدا به مکّه میرفتند، و آن جا خدا را پرستش میکردند. ابرهه از این که میدید کسی به شهر او نمیآید، و مردم خانهی خدا و شهر مکّه را دوست دارند، حسودی میکرد، و نقشه میکشید که چگونه میتواند مردم را از خانه ی خدا دور کند؟ تا این که سرانجام تصمیم گرفت به شهر مکّه لشکرکشی کند، و خانه ی خدا را خراب سازد. ابرهه بر پشت فیل بزرگ و قویّ خود سوار شد، و همراه سربازان و لشکریانش به سوی مکّه به راه افتاد. او پیش خود گمان میکرد؛ با این همه لشکریان و فیلهای نیرومند، هیچ کسی نمیتواند جلوی او را بگیرد، و هر کاری که بخواهد میتواند انجام دهد. ابرهه رفت و رفت تا به شهر مکّه رسید. مردم شهر از دیدن لشکریان ابرهه ترسیدند، و به کوهها و بیابان فرار کردند. ابرهه از فیلها خواست به سمت خانه ی خدا بروند، ولی فیلهای مهربان به دستور ابرهه گوش نکردند، و سر جایشان محکم ایستادند. ابرهه خشمگین شد، و میخواست با لشکریانش وارد شهر بشوند، که از دور ابر سیاه و بزرگی را دیدند که به سمتشان میآید. وقتی بیشتر دقّت کردند، دیدند پرندگان کوچکی شبیه پرستو دسته دسته به سمت آنها میآیند. آری! این پرندگان از طرف خدا آمده بودند تا از خانهی او محافظت کنند. پرندهها در منقار و چنگالشان سنگهای کوچکی به نام »سجیل« داشتند، که شبیه گِل خشکیده بود. پرندگان سنگها را از آسمان روی سر لشکریان پرتاب کردند. سنگهای سجیل به هر کسی میخورد، او را نابود میکرد و از بین میبرد. پس از مدّت کوتاهی، ابرهه و همه ی لشکریان به سختی شکست خوردند، و مثل برگهای خرد شده، روی زمین ریختند، و نابود شدند. پس از این اتّفاق عجیب و غریب، همه ی مردم دنیا فهمیدند که هیچ کسی نمیتواند به جنگ خدا برود، و او را شکست بدهد، و هر کسی با خدا بجنگد، هر قدر هم نیرومند باشد، عاقبتش مثل لشکر فیلها خواهد شد؛ که همگی خُرد و خمیر و لِه و لَوَرده شدند. از آن به بعد، مردم بیشتری برای دیدن خانه ی خدا به شهر مکّه میرفتند، و بیشتر به خانه ی خدا و مردم مکّه احترام میگذاشتند. چند روز پس از این ماجرا، پیامبر عزیز ما در شهر مکّه به دنیا آمد. خوب بچّه های عزیزم! این هم از قصّه ی »لشکر فیلها«. حاال که با سوره ی فیل آشنا شدیم، بیایید با همدیگر این سوره را بخوانیم، و آن را خوب خوب یاد بگیریم... ❓پرسشها: 1 -اسم پادشاهی که لشکر فیل داشت چه بود؟ 2 -ابرهه میخواست چه کار کند؟ 3 -خداوند چگونه از خانهی خود در برابر ابرهه محافظت کرد؟ 4 -پرندهها با چه چیزی به جنگ لشکر فیلها رفتند؟ 5 -سنگهای سجیل شبیه چه چیزی بود؟ 6 -عاقبت ابرهه و لشکر فیلها چه شد؟ 7 -عاقبت کسی که بخواهد با خدا بجنگد چه خواهد شد؟ 8 -پیامبر عزیز ما کی به دنیا آمدند؟ 🌸شعر کوتاه: آهای آهای بچّه ها، سوره ی فیل کی خونده؟ لشکر فیلها چی شد؟ هیچ کی ازش نمونده سورهی فیل چی میگه؟ خدا قویترینه هر کی باهاش بجنگه، عاقبتش همینه @zibakhani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🐘کاردستی فیل برای آموزش سوره فیل ✅ یک نمایشنامه زیبا با فیل ها و پرنده های ابابیل بسازید @zibakhani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام به فرشته های گل قرآنی😍 حال و احوالتون چطوره خوبید خوشید الهی شکر 🙏 بچه ها امروز یه اتفاقی برای حرف هاء افتاده یادتون میاد حرف هاء یه موقعی یه چوب کوچولو اومد زیر پاش و زمین خورد و صدای هی میداد😬 دو حرکت میکشیدیم الانم یه اتفاق دیگه براش افتاده یه میخ کوچولو انگاری رفته تو پاش اوخ اوخ چه دردی هم داره صداش هو😯 دو حرکت میکشیم @zibakhani