1_59708756.mp3
426.2K
*------**---**------*
👌 قرائت بسیار بسیار زیبا
♦️نهج البلاغه ،نامه 39♦️
👈 نامه به عمروعاص ...تو دین خود را پیرو دنیای کسی قرار دادی که....👆👆
❇️پیشنهاد دانلود😊
🌴🌴🌴🌴🌴🌴
╔═─═ঊঈ🌸🌺🌸ঊঈ═─═
l 🌼 اَللٰهُمَّ عَجِل لِوَلیک اَلفَرَج 🌼 l
╚═─═ঊঈ🌸🌺🌸ঊঈ═─═╝
عشق و عرفان :
(قسمت بیست و سوم)
شرح هفت شهر عشق عطار نیشابوری
منزل اول طلب :
مجاهدت در مقام طلب :
مجاهدت در مقام طلب، در اصل، مراقبت جانب مطلوب است، به اين معنا كه طالب در همه احوال جانب مطلوب خويش را مراقبت كند، و همت او معطوف به مراقبت جانب «مطلوب» باشد.
مردم ديده ما جز به رخت ناظر نيست دل سر گشته ما غير تو را ذاكر نيست
همين كه سالك قدم در طريق طلب نهاد، بايد هميشه متذكر اين معنا باشد كه در چه راهى قدم گذاشته، در چه مقامى برآمده، و كدام مقصد را قصد كرده است؟!متذكر باشد از راهى كه قبلا در پيش گرفته بود و راه ضلالت و خسران بود برگشته و توبه كرده، و راه ديگرى آغاز نموده است كه احكام ديگرى دارد.متذكر باشد كه سفر بزرگى را شروع كرده است، سفرى كه همت بزرگ و بسيار بلند، و اراده بزرگى لازم دارد.و متذكر باشد كه سفر الى الحق را آغاز كرده، در طلب حضرت او بر آمده است، و شهود جناب او، و رضوان او را مىخواهد، و اين، مقصدى است بس بزرگ، و مطلوبى است كه نيل به آن بسى مشكل مىباشد، و بايد در همه احوال با همت كامل جانب اين مقصد و اين مطلوب را مراقبت كند، و در جهت وصول به آن باشد، نه در جهت خلاف آن.
او بايد متوجه اين حقيقت باشد كه حضرت مطلوب از وى دور نيست، و حاضر و ناظر است، چيزى كه هست اينكه وى از او محجوب است. بداند كه در محضر جناب او، در احاطه حضرت او، و در معرض اطلاع اوست، و وى در حالى دعوى طلب دارد كه او مىبيند و مىداند، و كاملاً محيط بر ظاهر و باطن وى مىباشد، و در چنين صورتى مراقبت جانب جناب او در همه احوال ضرورت كامل دارد.
از همان اول كه سالك به مقام طلب بر آمد، بايد اين گفتار حضرت معبود هميشه در نظرش باشد كه:«ان الله كان عليكم رقيباً». يعنى «حقيقت اين است كه خداى متعال بر شما نظارت دارد و مراقب حركات ظاهرى و باطنى شماست».
حديث عشق را درگه بسى بالاتر از عقل است
كسى آن آستان بوسد كه جان در آستين دارد
اين آيه شريفه براى هر كسى به تناسب وى معنى دارد، و براى هر مخاطبی پيامى. براى آنان كه به مقام طلب بر آمده و در طلب خويش صادقند نيز معنايى دارد. آيه شريفه با لحن خاص و مضمون خاصى كه دارد، بر دلهاى طالبان مىنشيند، و در وجود آنان طوفانى به راه مىاندازد، و آنان را على الاتصال مورد خطاب قرار داده مىگويد: ان الله كان عليكم رقيباً - شما اى طالبان لقاء و شهود، هوشيار باشيد و بدانيد كه معبود شما بر شما و احوال شما نظارت دارد، و مراقب شماست كه چه مىكنيد؟ هوشيار باشيد و جانب حضرت او را كه مطلوب شماست در همه احوال خويش مراقبت كنيد، و همت خود به جناب او مصروف بداريد و بس، كه جانب او بسيار عزيز، عز قدس او بسيار بالا، و مراقبت آن بسيار سخت است.
و نيز، هميشه بايد اين گفتار پروردگارش در گوش جانش طنين انداز باشد كه:«ألم يعلم بأن الله يرى». يعنى «آيا وى نمىداند كه خداى متعال مىبيند؟!».اين آيه هم در خصوص «مراقبت جانب مطلوب» پيام خاص براى ارباب طلب دارد. به سالك طالب اين هشدار را مىدهد كه آيا توجه دارى خداى متعال تو را كه دعوى طلب كرده و به مقام طلب بر آمدهاى مىبيند، و ناظر تو در همه احوال، و مراقب تو در همه حالات است؟! و اين به آن معناست كه بايد «مراقبت» داشت، و خلاف مقتضاى طلب رفتارى نداشت، و صدق طلب را اثبات كرد، و چنان نبود كه با «طلب» سازگار نباشد.
بر در ميخانه رفتن كار يكرنگان بود
خود فروشان را به كوى مىفروشان راه نيست
ادامه دارد...
#عشق_و_عرفان
#طلب
در حدیث قدسی مشهور به: « #لوح_فاطمی» که از سوی حضرت پروردگار به محضر پیامبر رحمت اعطا شده و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آن را به تنها یادگار خود حضرت فاطمه علیهاالسلام اهدا فرموده است،
اسامی دوازده امام نور و ویژگیهای آنها آمده، پس از نام مقدّس امام حسن عسکری علیه السلام آمده است👇👇👇
✅در این حدیث میفرماید:
ثُمَّ أُکْمِلُ ذَلِکَ بِإِبْنِهِ رَحْمَةٌ لِلْعَالَمِینَ عَلَیْهِ کَمَالُ مُوسَی وَ بَهَاءُ عِیسَی وَ صَبْرُ أَیُّوبَ
یعنی👈 سپس آن سلسله امامت را با فرزندش (فرزند امام حسن عسکری) تکمیل میکنم، که رحمت است برای جهانیان، کمالات حضرت موسی، شکوه و جلالت حضرت عیسی، صبر و شکیبایی حضرت ایّوب با اوست. ❇️
🔰در فرازی از زیارت «آل یاسین» که از ناحیه ی مقدّسه صادر شده، خطاب به آن حضرت آمده است:
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْعَلَمُ الْمَنْصُوبُ وَ الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ وَ الْغَوْثُ وَ الرَّحْمَةُ الْوَاسِعَةُ
یعنی👈 درود بر شما ای پرچم برافراشته، ای دانش در حال ریزش، هان ای پناهگاه و رحمت گسترده!❇️
✅امیرمومنان ، پیشوای پروا پیشگان، در فرازی از یک حدیث گسترده، در وصف آن خورشید تابان میفرماید:
أَوْسَعُکُمْ کَهْفاً وَ أَکْثَرُکُمْ عِلْماً وَ أَوْصَلُکُمْ
رَحِما
یعنی👈 از نظر پناه دهی از همه وسیع تر، از نظر دانش از همه بیشتر و از نظر دل رحم بودن از همه افزون تر
❇️حضرت بقیة اللّه ارواحنا فداه،مهدی موعود در سخنان خود در مکّه ی معظّمه به هنگام ظهور، از رحمت گسترده خداوند سخن میگوید
، سپس میفرماید:« وَ أَنَا تِلْکَ الرَّحْمَةُ»
✅یعنی👈 آن رحمت گسترده الهی من هستم.
✅در فرازی از پیام امام زمان(عج) که توسط👈 نفس زکیّه👉 در مسجد الحرام در میان رکن و مقام قرائت میشود، چنین اعلام میشود:
⏪ ای اهل مکّه، من فرستاده امام زمان هستم، او میفرماید:
إِنَّا أَهْلُ بَیْتِ الرَّحْمَةِ وَ مَعْدِنُ الرِّسَالَةِ وَ الْخِلَافَةِ
یعنی👈ما اهل بیت رحمت، معدن رسالت و کان خلافت هستیم.
✅ امام جواد علیه السلام در مورد محبت و شفقت امام زمان خطاب به جناب عبدالعظیم الحسنی میفرماید:
« یُلْقی فِی قَلْبِهِ الرَّحْمَةَ »
یعنی👈از سوی پروردگار، رحمت بر قلب شریفش القا میشود. 💢
در این احادیث⬆️⬆️ که فرازهایی از آنها تقدیم گردید،
از امام زمان به عنوان:
⬅️رحمت برای جهانیان،
⬅️رحمت گسترده پروردگار،
⬅️دل رحم،
⬅️مظهر رحمت خداوند،
⬅️از سلاله ی اهل بیت رحمت و
⬅️محل ریزش رحمت پروردگار تعبیر شده است.
🔸امام علی علیه السلام :
🌱 أوصِيكُمْ عِبَادَ اللَّهِ بِتَقْوَي اللَّهِ وَ أُحَذِّرُكُمْ أَهْلَ النِّفَاقِ فَإِنَّهُمُ الضَّالُّونَ الْمُضِلُّونَ وَ الزَّالُّونَ الْمُزِلُّونَ يَتَلَوَّنُونَ أَلْوَاناً وَ يَفْتَنُّونَ افْتِنَاناً
#سیمای_منافقان :
ای بندگان خدا! شما را به ترس از خدا سفارش می كنم، و شما را از منافقان می ترسانم، زیرا آنها گمراه و گمراه كننده اند، خطاكار و به خطاكاری تشویق می كنند، به رنگهای گوناگون ظاهر می شوند از ترفندهای گوناگون استفاده می كنند.
📚 #نهج_البلاغه
1_8019971.mp3
5.76M
🎼 شرح دروس معرفت نفس
علامه حسن زاده آملی
توسط استاد صمدی آملی
⁜ جلسه ۸ ⁜
آرامش_3.mp3
7.77M
#آرامش ۳
نیازمندی به محبتِ فرد یا افراد دیگری
برای حفظ آرامشِ زندگیمان
نشانهی ضعف در توحید و قدرت معنوی ماست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌟 یقین
❤️ بهترین چیزی که خدا در دل انسان قرار میدهد...
❓ چهکنیم این هدیه را از دست ندهیم؟
#درس_اخلاق_آقا
💎 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
🥽 كَأَنَّكَ لَا أَبَا لِغَيْرِكَ حَدَرْتَ إِلَي أَهْلِكَ تُرَاثَكَ مِنْ أَبِيكَ وَ أُمِّكَ فَسُبْحَانَ اللَّهِ أَ مَا تُؤْمِنُ بِالْمَعَادِ أَ وَ مَا تَخَافُ نِقَاشَ الْحِسَابِ
👓 نكوهش از سوءاستفاده در بیت المال :
دشمنت بی پدر باد، گویا میراث پدر و مادرت را به خانه می بری! سبحان الله!! آیا به معاد ایمان نداری؟ و از حسابرسی دقیق قیامت نمی ترسی؟
📚 #نهج_البلاغه ، #نامه ۴۱
🥀🥀🌴🥀🥀🌴🥀🥀🌴🥀🥀
عشق و عرفان
(قسمت بیست و ششم )
شرح هفت شهر عشق عطار نیشابوری
منزل دوم :عشق
از نظر عطار کسی که به این وادی میرسد، غرق آتش میشود،
کس در اینجا جز آتش نباشد و اگر آتش نباشد عیش او خوش نباشد. عاشق گرم و سوزنده و سرکش است و عاقبت اندیش نیست، نه در شک است و نه در یقین. نیک و بد در راه او یکسان است، هرچه دارد میبازد تا به وصال دوست برسد. تا زمانی که خودش را نسوزد از دست غم عشق خلاصی ندارد. دائماً در سوز و گداز است تا جایگاه واقعی خود را پیدا کند. عشق مثل آتش است و عقل مثل دود، عشق که بیاید عقل میگریزد. عقل در سودای عشق استاد نیست چرا که عشق کار عقل نیست. اساس هستی از عشق است و زمانی که چشم غیب تو باز شود، همه ذرات جهان با تو همراز میشود. عشق کار مرد افتاده و مرد آزاده است.
عشق از اول سرکش و خونی بود
تا گریزد هرکه بیرونی بود
عشق واقعی، عشقی است که تو را دگرگون کند و خرد را از تو بگیرد.
عشق باید کز خرد بستاندت
پس صفات تو بدل گرداندت
(منطق الطیر، 3410)
در اين مرحله شخص سالك عقل محدود حسابگرِ ناظر به نفع و ضرر را كنار گذاشته و با نيروى عشقِ عقلسوز، كليه پيشامدهاى ناگوار، ناكامىها و رنجها را جهت رسيدن به معشوق تحمل مىكند و پروانه وار خود را به آتش زده و از سوختن هيچ پروايى ندارد.
(در مورد رابطه عقل و عشق،و اینکه عقل و عشق با هم هیچ تضادی ندارند ،قبلا بطور مشروح مطالبی ارائه گردید )
کمترین کار در راه عشق ،جان دادن است.
کمترین چیزیت در محو صفات
بخشش جان است و ترک ترهّات
(منطق الطیر، 3411)
بزرگترین حجاب وصل یک عاشق با معشوق، جانش است.
جان چو برخاست از میان بی جان خویش
خلوتی کردند با جانان خویش
(منطق الطیر، 3488)
ادامه دارد...
#عشق_و_عرفان
✅روزی علمای اهل تسنن مرحوم علامه امینی(ره) را برای صرف شام دعوت می کنند.
اما علامه امینی امتناع می ورزد و قبول نمی کند.
آنها اصرار می کنند که علامه امینی را به مجلس خود ببرند.
به علت اصرار زیاد علامه امینی دعوت را می پذیرد و شرط می گذارد که فقط صرف شام باشد و هیچ گونه بحثی صورت نگیرد، آنها نیز می پذیرند.
پس از صرف شام یکی از علمای اهل سنت که در آن جمع زیادی از علما نشسته بود، می خواست بحث را شروع کند که علامه امینی گفت :
قرار ما این بود که بحثی صورت نگیرد!
اما باز آنها گفتند :
پس قرار بر این شد که از آن جایی که تمام حضّار در جلسه، حافظ حدیث بودند برای متبرک شدن جلسه، هر نفر یک حدیث نقل کند تا مجلس نورانی گردد.
آنان شروع کردند یکی یکی حدیث نقل کردند تا اینکه نوبت به علامه امینی رسید.
علامه به آنها گفت شرطم بر گفتن حدیث این است که ابتدا همگی بر معتبر بودن یا نبودن سند حدیث اقرار کنید.
همه قبول کردند.
سپس علامه امینی فرمود :
📋قال رسول الله(ص) : مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة》
♦️حضرت رسول اکرم(ص) فرموه است : هر کس بميرد و امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلى مرده است.(۱)
سپس از تک تک حضار در جلسه در رابطه با معتبر بودن حدیث اقرار گرفت و همه حدیث را تایید کردند.
سپس گفت :
حال که همه حدیث را تایید کردید یک سوال از شما دارم!
بعد از کل جمع پرسید :
آیا فاطمه الزهراء(س) امام زمان خود را می شناخت یا نمی شناخت؟!!
اگر می شناخت، امام زمان فاطمه(س) چه کسی بود؟
تمام حضار مجلس به مدت ربع ساعت، بیست دقیقه ساکت شدند و سرشان را به زیر انداختند و چون جوابی برای گفتن نداشتند یکی یکی جلسه را ترک کردند و با خود می گفتند :
اگر بگوییم نمی شناخت، پس باید بگوییم که فاطمه(س) کافر از دنیا رفته است و حاشا که سیده نساء العالمین کافر از دنیا رفته باشد؟!!
و اگر بگوییم می شناخت چگونه بگوییم امام زمانش ابوبکر بوده؟
در حالی که بخاری (از سرشناس ترین علمای اهل سنت) گفته :
📋《فَاطِمَةُ(س) مَاتَت وَ هِیَ سَاخِطَةٌ عَلَیهِمَا》
♦️فاطمه(س) در حالی از دنیا رفت که از ابوبکر و عمر غضبناک بود.(۲)
و چون حضار مجبور می شدند بر حقانیت و امامت علی بن ابیطالب (ع) اقرار بورزند سکوت کرده و جلسه را با خجالت ترک کردند.
📚منابع :
۱)مناقب ابن شهر آشوب، ج۱، ص۲۴۶
۲)صحیح بخاری، ج۶، ص۱۴۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
🎥منظور از #اجتهاد در مقابل نص چیست؟
👈بدعت های بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله توسط #خلفاء و بعض #صحابه
🎙 حجت الاسلام #حامد_کاشانی
💥ببینید و انتشار دهید
💓 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
🌨 أَيُّهَا الْمَعْدُودُ كَانَ عِنْدَنَا مِنْ أُولِي الْأَلْبَابِ كَيْفَ تُسِيغُ شَرَاباً وَ طَعَاماً وَ أَنْتَ تَعْلَمُ أَنَّكَ تَأْكُلُ حَرَاماً وَ تَشْرَبُ حَرَاماً وَ تَبْتَاعُ الْإِمَاءَ وَ تَنْكِحُ النِّسَاءَ مِنْ أَمْوَالِ الْيَتَامَي وَ الْمَسَاكِينِ وَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُجَاهِدِينَ الَّذِينَ أَفَاءَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ هَذِهِ الْأَمْوَالَ وَ أَحْرَزَ بِهِمْ هَذِهِ الْبِلَادَ
⛈ ای كسی كه در نزد ما از خردمندان بشمار می آمدی، چگونه نوشیدن و خوردن را بر خود گوارا نمودی در حالی كه می دانی حرام می خوری! و حرام می نوشی! چگونه با اموال یتیمان و مستمندان و مومنان و مجاهدان راه خدا، كنیزان می خری و با زنان ازدواج می كنی؟ كه خدا این اموال را به آنان واگذاشته، و این شهرها را به دست ایشان امن فرموده است!
📚 #نهج_البلاغه ، #نامه ۴۱
🔻 رابطه #غنا و #زنا
💢 میدونستین مصرف #الکل و گوش کردن #موسیقی حرام، روی بخشی از مغز (بخش پیشین پیشانی) که مهار رفتارهای محرک جنسی رو به عهده داره... اثر میذاره و باعث #تخریب_حافظه میشه؟؟
برای همین شاهد رفتارهای بیضابطه #جنسی در جوامع هستیم...💥
💠پیامبر اکرم(ص) فرمودن:
《هر کاری #شراب میکند #غنا هم انجام میدهد. غنا #حیا را از بین میبرد و #غریزه جنسی را زیاد میکند، اگر مبتلا به غنا شدید از زنان بپرهیزید. برای این که غنا انسان را به زنا میکشاند.》*
📚منابع:
#کتاب "عفاف و حجاب از دیدگاه نوروبیولوژی"، ص ۱۶۰
*بحارلانوار ج ۷۶، ص ۲۴۷
عشق و عرفان
(قسمت بیست و هفتم)
شرح هفت شهر عشق عطار نیشابوری
منزل دوم :عشق
ادامه...
درين وادي وجود طالب و سالك مالامال از عشق و شوق و مستي مي گردد و چون صراحي لبريز مي شود. عشق وجودش را چنان پر مي سازد كه يكسره آتش سوزان مي شود و در تب و تاب مي افتد.
عاشقی پیداست از زاری دل
نیست بیماری چو بیماری دل
عشق به پروردگار به صورت عشق به همه مظاهر هستي كه جلوه رخ دوست هستند، نمودار مي گردد و در عين سوز و گداز و اشتعال درون سر تا پا خوبي و صفا و صلح و آشتي مي گردد. مي سوزد و به ياد دوست، همه كس و همه چيز را دوست مي دارد.
درين حال سالك خود را در مسير و جريان كل كاينات مي بيند و با تمام ذرات هستي همراه و همراز مي گردد..
سالک باید مصمم این وادی باشد و آن را با همه تعب و سختی ای که دارد ، بپیماید، عشق را به آتش و گاهی به آفتاب تشبیه کرده اند ، آتش کارش این است که هر جایی که بیفتد ، می سوزاند و وقتی شی را سوزاند به رنگ خودش در می آورد . معشوق را به خورشید نیز تشبیه کرده اند و از صفات خورشید این است که هرآنچه به او نزدیک شود ، آن را ذوب می کند و می سوزاند . عشق وقتی که در عاشق به وجود آید و در معشوق هم ایجاد شود ، عاشق هم سعی اش بر این است که به رنگ معشوق درآید و در نتیجه عاشق و معشوق همرنگ هم می شوند . عاشق نه قدرت فراق دارد و نه تحمل دیدار دارد . اگر به وصال برسد از بین می رود و نابود می شود در نتیجه این باعث حرکت و کوشش برای رسیدن به معشوق می شود و می خواهد به اصل برسد .
بعد از این وادی عشق آید پدید
غرق آتش شد کسی کانجا رسید
کس در این وادی بجز آتش مباد
وانکه آتش نیست عیشش خوش مباد
زمانیکه سالک در وادی عشق قـدم می گــذارد ، وجودش مالامال از محبت ، شوق و مستی می گــــردد ، در اتش سوزان و تب و تاب آن می سوزد و حظ می برد .
ادامه دارد...
#عشق_و_عرفان
MARE13.mp3
7.09M
🎼 شرح دروس معرفت نفس
علامه حسن زاده آملی
توسط استاد صمدی آملی
⁜ جلسه ۱۳ ⁜
1_58958077.mp3
761.8K
*------**---**------*
👌 قرائت بسیار زیبا
♦️نهج البلاغه ،خطبه 28♦️
👈...آگاه باشید هرگز چیزی مانند بهشت ندیدم که خواستاران آن در خواب غفلت باشندو نه چیزی مانند جهنم که فراریان آن چنین در خواب فرو رفته باشند...👆👆
❇️پیشنهاد دانلود😊
╔═─═ঊঈ🌸🌺🌸ঊঈ═─═╗
l 🌼 اَللٰهُمَّ عَجِل لِوَلیک اَلفَرَج 🌼 l
╚═─═ঊঈ🌸🌺🌸ঊঈ═─═╝
🌴🌴🌴🌴🌴🌴
💙🍃🦋
🍃🍁
🦋
#دعابراےداشتنزندگےراحت_وافـزایش_رزق
✍🏻بـراے وسعت رزق وقدرتبرخریدو فروشمتاع هرصبح و شب این دعا راهفتمرتبه بخوان
⇇اللَّهُـمَ يـا ذَا الـرَّحـمَةِالْـواسهـَةِ يَـا مُطَّلِعاً عَلَى
الـسـَّرَائِرِ وَ الضَّـمائـِرِ وَالـهَـواجِشِ وَ الْـخَوَاطِرِ لَا
يَـعْزُبُ عـَنْكَ شَيْءٌ أَسْئَلُكَ فَیضَةً مِنْ فَیضانِ فَضلِک َوقَبـضَةً مِـنْ نُـورِ صـِلَتِکَ واُنساً وفَرَجاً مِن بَحرِکَرَمِکَ اَنتَ بِيَدِكَ الْأَمْرُكُلُّهُومَقالیدُ
کُلِّ شَیءٍ فَهَب لَنا ماتَقَرُّبِهِ وَتُغنینا بِهِ عَن سُوالِ غـَیرِفَاِنَّکَ واسـِعُ الـکَرَمِ کَـثیرُالجَوادِ حُسنُ الشِّیَمِ فَبِبابُکَ واقِـفُونَ وَ لِجودِکَ الواسِعِ
مُنتَظِرونَ یاکَریمُ یارَحیمُ⇉
📚اسرارالالهیة ص 20
🍃🍁
💙🍃🦋