eitaa logo
ظهور بسیار نزدیک است
14.2هزار دنبال‌کننده
13.8هزار عکس
15.7هزار ویدیو
363 فایل
💓 از غدیر تا ظهور 🙏 با شما حرف خواهیم زد از : 🌹 یاایتها النفس المطمئنة 🌼 ارجعی الی ربک 🌼 راضية مرضية 🌼 فدخلي في عبادي 🌼 وادخلي جنتي 👈 کپی آزاد 🔸 موسسه جنبش پیشوازان دولت کریمه 🔸 تبادل تبلیغ 🔹 @mahdeyar314
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📜. سبب مسافرت برخی از اولیاء الهی ❂. سیدالطائفتین علامه آیةالله سید محمد حسین حسینی طهرانی قدس سره میفرمایند: " مرحوم آیت الحق و العرفان آیةالله حاج‌ شیخ محمد جواد انصاری همدانی در سالهای آخر عمر ، و با توارد ضعف شدید و کسالت قلب مسافرتی به پاکستان نمودند که با نبودن وسائل نقلیه آن زمان به مانند امروز ، بسیار مشکل و طاقت فرسا بود. علت مسافرتشان را ایشان به کسی نگفتند. تا پس از سالیان دراز و بعد از فوت ایشان ، روزی حقیر از حضرت آقای حاج‌ سید هاشم حداد علت سفر آن مرحوم را پرسیدم. ❂. فرمودند : سفر اینگونه از بزرگان برای یکی از این دو امر صورت می گیرد: اول آنکه : در آن نواحی ، عاشق دلسوخته و شوریده و وارسته ای است که درمان درد هجران او در عالم توحید به دست این مرد است؛ خداوند او را مامور می کند تا برود و از آن عاشق دستگیری کند و درد وی را درمان نماید. دوم آنکه : روی مقدرات عام و کلی خداوند ، بناست در آن نواحی عذابی فرود آید؛ خداوند این بنده را امر می کند تا از تمام آن نواحی عبور کند، و در اثر برکت و رحمت نفس رحمانی این بنده ، خداوند عذاب را از آن قوم بر میدارد. ❇️. منبع: روح مجرد، ص ۳۰۲ #⃣. موضوع: 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
⭕️ کان کس که طلب دارد، او کانِ ذَهَب بیند 🔹 اگر انسان قصد جدّی داشته باشد تا فکر، ذهن، گوش، چشم و حواسش را در همان مسیرِ رضای خدا قرار دهد، تمامی شرائط و جریاناتی که حول و حوشِ او به وجود می‌آید، در راهِ رسیدن به همان هدف و مقصد، شکل می‌گیرد؛ بدون اینکه خودِ انسان اختیار کند، و در آن تأثیر داشته باشد. 🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔈. 1435 جلسه 1 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
❤️ علیه السلام می فرمایند: ☘انما قلب الحدیث کالارض الخالیة مهما ألقی فیها من کل شیء قبلته. 🍃 دل نوجوان همانند زمین آماده و پاکی است که هر بذری در آن بپاشید، همان را قبول خواهد کرد. 📖نهج البلاغه، نامه ی 31. ✅ مواظب فرزندان و نوجوانان باشیم که در این برهه با فضای مجازی ولنگار از دستشان ندهیم. @sulook
♨️علامه حسن زاده آملی: ➖از امام به حق ناطق ،کشاف حقایق ،جعفر الصّادق(ع) منقول است که ؛چون حضرت قائم ظاهر شود ،پشت بر دیوار خانه کعبه نهد و ۳۱۳ مرد براو جمع گردند واوّل کلامی که به آن ناطق گردد ،این آیه خواهد بود:«بَقِیّتُ اللّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ»برادرم!بنگر وعبرت بگیر،دست توسّل به دامن خاتم اوصیا واولیا، مهدی موعود حجة بن الحسن العسکری(ع) دراز کن که گردنه های سهمگین وهولناک در پیش داری و آن بزرگوار امیرکاروان است. 🌸حُسن یوسف، دم عیسی، ید بیضا داری 🌼آنچه خوبان همه دارند، تو تنها داری... 𖣇⃟ཽེ࿆🕋@olmaerbbane علمای ربانیـ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❁﷽❁ 🎤استاد؛حجةالاسلام عالی ♨️اسم اعظم به چه کسانی داده می شود ♨️روایتی جالب از طلب اسم اعظم از امام صادق علیه السلام... 𖣇⃟ཽེ࿆🕋@olmaerbbane علمای ربانیـ
🌷 امام هادی(علیه السلام) : 🔸براستی که حرام افزایش نمی یابد 🔸و اگر افزایش یابد برکتی ندارد 🔸و اگر انفاق شود پاداشی ندارد 🔸و اگر بماند توشه ای به سوی آتش خواهد بود. 📚 کافی ، ج۵ ، ص۱۲۵ @sulook
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ ❗️ چگونه با یک کلمه وارد جهنم بشویم؟! ❗️ چگونه از ولایت خدا خارج شویم؟! 🎙 استاد ⏰ ۱ دقیقه و ۵۱ ثانیه 💐 تا نیایی گره از کار بشر وا نشود درد ما جز به ظهور تو مداوا نشود 💐 @sulook
» 🌹عـــلامه طباطبایی(ره): سهل‌انگاری در شتافتن به‌سوی و امروز و فردا ڪردن، خود است مستمـــر ڪه هر لحــظه تڪرار مــےشود. ➮ @sulook
🌹حاج آقای قرائتـــے: مابه وسیله میتوانیم منکرات جامعه را از بین ببریم با: و ازدواج مهارکننده ← شهوت و نماز از بین برنده ← غفلت ↬ @sulook
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 پیغام عجیب بنده برای خدا 🎙حجت الاسلام سید حسین مؤمنی @sulook
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👣✨ یکی از مهم‌ترین علائم ظهور اگر به دنبال زمان ظهور هستید، به این علامت نگاه کنید! 🎤|🗣 @sulook
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ اگر با این خصلت مسلمونی، بدون با ابلیس فرقی نداری!!! 👤 استاد رائفی پور @sulook
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺یه روزی یه جوانی مثل شهید معماریان به مادرش می‌گه، مادر می‌خوام ساکِ جبهه‌مو تو برام ببندی 🔻یا اون همسر شهید مدافع حرمی که می‌گفت شرط ضمن عقد من رفتن به جبهه بود... 👈روایت حاج حسین یکتا رو ✌️جنبش مردمی حلال‌زاده‌ها 📡 @HalalZadeha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ مردی که علیه تبعیض نژادی در آمریکا ایستاد ◀️ امروز ۴ آوریل، سالروز ترور ، رهبر جنبش سیاهپوستان آمریکا است. وی پیشگام مبارزه با در جامعه آمریکا بود. 🔹سیاهپوستان آمریکایی فاقد حق رای و کمترین حقوق اجتماعی بودند و از تبعیض نژادی در آمریکا رنج می‌بردند. تا دهه ۵۰ میلادی،‌ سیاهپوستان در آمریکا مجبور بودند از مکان‌های عمومی جداگانه استفاده کنند و به کلی از سفیدپوستان جدا بودند. 📌در این ویدئو با مارتین لوتر کینگ بیشتر آشنا خواهید شد. 🔺@barahoot_TV1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💓💓💓 💓💓 💓 ╭━━⊰•❀❀•⊱━━╮ 💔یا مهدی💔 ╰━━⊰•❀❀•⊱━━╯ 🎥 بازنشر/ببینید: 💝 فرمایشات آیت الله وفسی درباره تاریکی دنیا، بی نور امام زمان (ارواحنا فداه) 💓فرصت ها کم، امام زمان در حال دستگیری، امّا لبیک نگفتیم... 💓 💓💓 💓💓💓 🌷بیّنات | پایگاه مردمی تنظیم و نشر آثار استاد اخلاق تهران👇🏻👇🏻👇🏻 ╔═.🍃🕊.══♥️══╗ @bayyenat110 ╚═♥️═══.🍃🕊.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┈••✾•🦋💦💙💦🦋•✾••┈ 📽| ببینید: 📿مشکل بودن کار تربیتی و عظمت نقش هدایتگری ⚔مخالفت با انبیاء -علیه السّلام-، از باب درد نداشتن و نفهمیدن دردِ بیماری 👤استاد آیت الله وفسی 💧 ╭━━🍃❀🌺❀🍃━━╮ @bayyenat110 ╰━━🍃❀🌺❀🍃━━╯
🌷ندبه های انتظار🌷 🔴وضو و معالجه بیماری ها! ✅وضو سبب رفع بسیاری از بیماریها می شود. دلیلش اثر آب سرد بر روی نقاط حساس بدن در قسمتهایی است که وضو می گیریم. 🔆جالب این است که در دین اسلام نقاط طب سوزنی مخصوصا در وضو رعایت شده است. ✍برای مثال: 🌿آقایان باید آب را از پشت آرنج بریزند. ولی خانمها باید آب را از قسمت تای دست بریزند. چونکه نقاط طب سوزنی در آقایان و خانها در بعضی از نقاط فرق می کند. ⭕ با تحریک نقاط طب سوزنی بوسیله آب سرد وضو،باعث سرحالی، تسکین دردها، نیروی جسمانی وروحی و معالجه بسیاری از بیماریها می گردد 🌺در احادیث آمده که بعد از وضو، بدن را با چیزی خشک نکنیم وبگذاریم خودش خشک شود. ✔دلیل آن اینست که بدن در برابر سرمائی که حس می کند، خود به خود درجه حرارت آن بالا می رود تا بدن را خشک کند، که همین تحریکات حرارتی باعث باز شدن منافذ زیرپوست می شودو اکسیژن بیشتری به بافتهای پوست و مقداری هم عضلات زیر پوست می رسد و باعث نیرو و نشاط می گردد. *کانال ندبه های انتظار* 🆔 @ale_yaasin 🔆⚜🔅⚜🔅⚜🔅⚜🔅⚜🔆
🌟ندبه های انتظار🌟 🔴حکمت کارایی بعضی از اعضای بدن! ✳️ابن ابى لیلى میگوید: روزى به همراه نعمان کوفى که شخصی عالم و دارای نفوذ کلام بود به محضر مبارک حضرت صادق علیه السلام وارد شدیم. 🌹حضرت خطاب به او فرمود: آیا مى شناسى کلمه اى را که اوّلش کفر و آخرش ایمان باشد؟جواب گفت: خیر. 🌹امام علیه السلام پرسید: آیا نسبت به شورى آب چشم و تلخى مایع چسبناک گوش و رطوبت حلقوم و بینی و بى مزّه بودن آب دهان شناختى دارى؟ 💠اظهار داشت: خیر. 🌺حضرت صادق علیه السلام فرمود: 1⃣خداوند متعال چشم انسان را از پیه و چربى آفریده است ؛ و چنانچه آن مایع شور مزّه، در آن نبود، پیه ها زود فاسد مى شد. و همچنین اگر چیزى در چشم برود به وسیله شورى آب آن نابود مى شود و آسیبى به چشم نمى رسد؛ 2⃣ و خداوند در گوش، تلخى قرار داد تا آن که مانع از ورود حشرات و خزندگان به مغز سر انسان باشد و اگر وارد گوش شوند،میمیرند. 3⃣و بى مزّه بودن آب دهان،موجب فهمیدن مزّه اشیاء خواهد بود؛ 4⃣و در بینی رطوبت روان قرار داد به خاطر این که هیچ دردی و آفتی در سر پیدا نمی شود مگر آن که این رطوبت آن را خارج می کند و اگر این رطوبت نمی بود، مغز سفت و سخت می شد و کرم می گذارد. 5⃣و امّا آن کلمه اى که اوّلش کفر و آخرش ایمان مى باشد: جمله (لا إ له إ لاّ اللّه) است، که اوّل آن (لا اله) یعنى ؛ هیچ خدائى و خالقى وجود ندارد و آخرش ((الاّ اللّه)) است، یعنى؛ مگر خداى یکتا و بى همتا. *کانال ندبه های انتظار* 🆔 @ale_yaasin 🌴🌷🌴🌷🌴🌷🌴🌷🌴🌷🌴 📘بحارالا نوار: ج ۲، ص ۲۹۵، ح ۱۴، به نقل از علل الشّرایع. 📗چهل داستان و چهل حدیث از امام جعفر صادق علیه السلام
هدایت شده از سم درصد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➕ صحبت‌های شنیدنی پدر شهید فتح الله محسن‌آبادی درباره فرزند داری در برنامه صبحانه با عشق ⭐️ پدر شهید فتح‌آبادی می‌گوید 10 فرزندش را با درآمد کارگری بزرگ کرده است و از زندگی خود راضی است
✅ وظیفه منتظران 💬 آیت الله جوادی آملی 🔸 وظیفه ما در عصر غیبت چیست؟ ابو بصیر از وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) سؤال می‌كند كه ما اگر عصر غیبت را ادراك كردیم وظیفه ‌مان چیست؟ یك سلسله دستورات نظامی دادند فرمودند این است كه «لِيُعِدْ [لِيُعِدَّنَّ] أَحَدُكُمْ لِخُرُوجِ اَلْقَائِمِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ لَوْ سَهْماً»[1] هر كدام از شما به اندازه یك تیر خودتان را آماده كنیم، این در بعضی از نصوص است «لِيُعِدْ [لِيُعِدَّنَّ] أَحَدُكُمْ لِخُرُوجِ اَلْقَائِمِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ لَوْ سَهْماً»؛ منتها تیری كه ارتشی ‌ها و نظامی ‌ها دارند یك حساب است, تیری كه حوزویان و دانشگاهیان دارند قلم اینهاست كه ذات اقدس الهی به این قلم و مكتوبات این قلم سوگند یاد كرده است؛ اینكه فرمود من به قلم و مسطورات قلم سوگند یاد می‌كنم سرّش همین است ﴿ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یسْطُرُونَ﴾.[2] مستحضرید كه سوگند خدا در مقابل بینه نیست، ما یك قسم داریم كه در مقابل بینه است در محاكم قضایی كسی كه مدّعی است باید بینه اقامه كند كسی كه منكر است، سوگند یاد می ‌كند، بینه یك طرف, سوگند یك طرف; ولی قسم ذات اقدس الهی به خود بینه است اگر كسی در روز روشن بگوید من به این آفتاب قسم, ادّعا می‌ كنم كه الآن روز است این به دلیل قسم خورده است نه در قبال دلیل، سوگند قرآن كریم به بینه است نه در قبال بینه! وقتی خدا سبحان به كتاب قسم می ‌خورد به مكتوبات قسم می‌ خورد; زیرا علم است و مكتوب است و سواد است و است كه جامعه را می ‌كند. من به قلم قسم می ‌خورم, من به نوشته‌ های قلم قسم می‌ خورم كه تو عقلانی حرف می ‌زنی؛ یعنی من به دلیل قسم می ‌خورم. این‌ چنین نیست كه سوگندهای خدا در قبال بینه باشد او متن بینه را آفریده است. بنابراین وظیفه همه ما آن است كه در عصر غیبت هر كدام از ما آنچه دینی_جامعه را تأمین می ‌كند فراهم كنیم, این مطلب اول. 🔸 زراره عرض می ‌كند وظیفه ما در عصر غیبت چیست؟ فرمود دعا! اما دعایی كه آدم را باسواد كند. یك وقت دعا این است كه خدایا پدر و مادر مرا بیامرز! این دعا برای همه است، عوام هم این دعا را می ‌كنند، اما دعای حوزویان و دانشگاهیان این است كه خدایا ما را باسواد كن! عرض كرد دعای ما در عصر غیبت چیست؟ فرمود همین دعا بگو «اَللّهُمَّ عَرِّفْنی‏ نَفْسَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی‏ نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِفْ رَسُولَكَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنی‏ رَسُولَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی‏ رَسُولَكَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنی‏ حُجَّتَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی‏ حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دینی»[3] این یك برهان لِمّی است، ما رهبر را برای این نمی ‌خواهیم كه كشور ما را حفظ كند! حرف بسیار لطیفی مرحوم خواجه طوسی نسبت به شیخ ‌الرئیس دارند، فرمود: مردم امام را نمی‌ خواهند تا دنیایشان تأمین باشد! اكثر و بیش از ماها كسانی هستند كه نه خدا را قبول دارند نه قیامت را قبول دارند. حرف مرحوم خواجه این است كه ما امام و پیغمبر را نمی‌ خواهیم برای اینكه زندگی دنیایمان راحت باشد، ما برای اینكه این هفتاد سال خوب زندگی كنیم كه رهبر نمی ‌خواهیم، ما یك هستیم، ما از جایی آمدیم كه نمی ‌دانیم كجاست, به جایی می ‌رویم كه هیچ از آن خبری نیست، ما یك راهنما می‌ خواهیم! ما فهمیدیم كه انسان, مرگ را می ‌میراند، نه بمیرد! این را دین به ما آموخت كه انسان, مرگ را اماته می ‌كند نه به عكس, ما مرگ را می‌ میرانیم. بیان خدا در قرآن كریم این نیست كه «كلّ نفس یذوقها الموت» هر كسی را مرگ می ‌چشد، بیانش این است ﴿كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ﴾[4] روشن است كه هر ذائقی مذوق را هضم می‌ كند نه مذوق ذائق را! ما مرگ را هضم می‌ كنیم و او را از پا در می ‌آوریم و او را می ‌میرانیم و پایدار می ‌شویم و دیگر هیچ! پس ما رهبری را, دین را, امام را برای این می‌ خواهیم كه موجود ابدی هستیم، یك راه می‌ خواهد این راهنما می‌ طلبد. [1] . الغیبة (للنعمانی), ج۱, ص۳۲۰؛ سفینة البحار و مدینة الحکم و الآثار، ج6، ص170. [2] . سوره قلم، آیه1. [3] . کمال الدین وتمام النعنة، ج2، ص342. [4] . سوره آل عمران، آیه185؛ سوره أنبیاء، آیه35؛ سوره عنکبوت، آیه57. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1393/03/22 @esratvtelegram استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
... 🍃استاد شجاعی ره : برای آخرت تان از من می شنوید امروز و فردا کردن را کنار بگذارید این فردا که شما حواله می دهید،در عالم نیست ؛ همه اش امروز است. 🌹امیرالمومنین علیه السلام: 💠کسی که توبه کند خـداوند توبه ی اورا می پذیرد و به اعضای بدن او فرمان می رسد که: گناهانی را که بوسیله ی آنها انجام داده پنهان کنند و به مکان هایی که در آن به گناه آلوده شده است دستور داده می شود که گناه او را فاش نسازد و فرشتگان نگهبان ، گناهانی که نوشته اند فراموش کنند 📚 ثواب الاعمال ص453 @ale_yaasin
✅ بقیة الله 💬 آیت الله جوادی آملی 🔸 از القاب برجسته آن ذات قدسی «بقیة الله» است؛ حالا یا چون است، مظهر «هو الباقی» است یا چون ﴿وَ أَمَّا مَا ینفَعُ النَّاسَ فَیمْكُثُ فِی الأرْضِ﴾[1] است، «هو البالقی» است یا چون موجودِ «عند الله»ی است: ﴿مَا عِندَكُمْ ینفَدُ وَ مَا عِندَ اللَّهِ بَاقٍ﴾[2] است؛ به هر تقدیر او است و شاگردانی که در دامنه این قلّه به سر می برند، آنها نه تنها سهمی از «بقیة الله»ی دارند، آنها ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾ هستند! 🔸 تعبیر قرآن از جامعه فقها و علما و حکما و محققان این نیست که آنها عالِم هستند، چون خیلی ها عالِم هستند. تعبیر قرآن این نیست که اینها باقی هستند که در نهج البلاغه آمده است: «الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِی الدَّهْر».[3] قرآن به همان دلیل که حرف اول و آخر را می زند، برای عالمان دین مقامی قرار داده است که گرچه به حسب ظاهر خبر است؛ ولی در واقع انشا است؛ یعنی بکوشید: ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾ بشوید! ﴿فَلَوْلاَ كَانَ مِنَ الْقُرُونِ مِن قَبْلِكُمْ﴾، ﴿أُولُوا﴾؛ یعنی ﴿أُولُوا﴾، ﴿أُولُوا بَقِیةٍ ینْهَوْنَ عَنِ الْفَسَادِ فِی الأرْضِ﴾،[4] نه تنها باقی باشید، نمیرید، نه تنها «بقیة الله» باشید، صاحب مُلک و مِلک بقا باشید! ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾ باشید که غنی تر و قوی تر از ﴿أُولِی الأبْصَارِ﴾[5] است، قوی تر و غنی تر از ﴿أُوْلِی الألْبَابِ﴾[6] است، بقا مِلک شما باشد! می توانید را تصاحب کنید، این چه مقامی است؟ فرمود، چرا یک عده ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾ نشدند؟ یک؛ چرا ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾ به وظیفه شان عمل نکردند و جلوی فساد را نگرفتند؟ دو؛ ﴿فَلَوْلاَ كَانَ مِنَ الْقُرُونِ مِن قَبْلِكُمْ﴾، چرا ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾ درست نکردند؟ چرا حوزه ای درست نکردند که «اولوا بقیة الله» مظهر «بقیة الله» شود، شاگرد «بقیة الله» شود، ولی «بقیة الله» شود، جزء ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾ شود؟ چرا چنین کاری نکردند؟! اگر چنین کاری کردند، چرا امکاناتی به آنها ندادند که جلوی فساد را بگیرند؟ ﴿فَلَوْلاَ كَانَ مِنَ الْقُرُونِ مِن قَبْلِكُمْ أُولُوا بَقِیةٍ﴾ که ﴿ینْهَوْنَ عَنِ الْفَسَادِ فِی الأرْضِ﴾، نه تنها در یک شهر، در نتیجه شاگردان ولی عصر کسانی هستند که مظهر «هو الباقی» باشند، باشند و نائب «بقیة الله» باشند، در محدوده ولایت، ولی «بقیة الله» باشند، در حوزه شاگردان آن حضرت، جزء ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾ باشند که در اختیار آنها باشد، ماندنی باشند! این اصل اول. 🔸 جامعه ای ماندنی است که داشته باشد، فکری که با بنای عقلا و عرف و امثال آن است که اگر از محدوده شریعت بگذریم، به کشور چین و ژاپن برسیم، هم همین حرف هاست! این دیگر «بقیة الله» نیست، این دیگر ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾ نیست، فرمود شما چرا جامعه ای نساختید که در آن ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾ تربیت شود؟ صاحبان بقا بشوند؟ ﴿أُوْلِی الألْبَابِ﴾؛ یعنی لُب، مِلک اوست، ﴿أُولِی الأبْصَارِ﴾؛ یعنی بصیرت و بصیر بودن، مِلک و مُلک اوست، ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾؛ یعنی بقا مِلک اوست، دیگران را می توانند زنده نگه بدارند، کسی ولی بقاست که جلوی مرگ دیگران را بگیرد. ممکن است خود باقی باشد؛ اما نتواند جامعه ای را زنده کند، جامعه ای را نگه بدارد: ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾ هستند که مالک و مَلِک بقا هستند و می توانند جامعه را سر پا نگه بدارند، فرمود شما می توانید این باشید! این هم دو. اولاً فرمود شما تک تک در حوزه های شخصی بخواهید: ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾ تربیت کنید، این مقدور نیست: نهنگ آن بِه که با دریا ستیزد ٭٭٭ ز آب خرد ماهی خرد خیزد[7] اگر بخواهید فکر نو؛ یعنی فکر عمیق علمی این را پیدا کنید، ناچار هستید ده ها سال، حرف های دیگران را جمع کنید، ؛ به عرض دیگران برسانید، ؛ تعامل متقابل بین شما و دیگران باشد، ؛ آن عُرضه را از خود داشته باشید که حق را از ناحق تشخیص بدهید، ؛ آن حق را تحقیق کنید به احق برسانید، ؛ تا بشوید باقی، ؛ بعد بشوید: ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾، ؛ تا بتوانید جامعه را زنده کنید. [1]. سوره رعد، آیه7. [2]. سوره نحل، آیه96. [3]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، حکمت147. [4]. سوره هود، آیه116. [5]. سوره حشر، آیه2. [6]. سوره بقره، آیه179 و 197. [7]. نظام، خمسه، خسرو و شیرین، بخش48. 📚 سخنرانی در همایش اساتید حوزه علمیه قم تاریخ: ۱۳۹۵/۰۲/۳۰ @esratvtelegram استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir