نقطۀ رهایی انسان از محدودیتها در «آخرت» است نه دنیا!
🔸وقتی میگوییم «انسان در زندگی دنیا، نقطهای برای رهایی ندارد، جایی برای خیالپردازیِ غیرمتوهمانه ندارد و جایی ندارد برای اینکه به آنچه دلش میخواهد برسد» طبیعتاً این خیلی غمانگیز است که انسان بخواهد چنین واقعیتی را بپذیرد. از سوی دیگر، اگر یکچنین نقطۀ رهاییای واقعاً برای انسان وجود داشته باشد، این نقطۀ رهایی، بیتعارف در آخرت است!
🔸عالم آخرت، عالمی است که انسان در آن رها میشود و هرچه دلش میخواهد تحقق پیدا میکند. «فیها ما تَشْتَهیهِ الْأَنْفُس» (زخرف/71) چون انسانِ رهاییطلب و خیالپرداز، دنبال یک زندگی ایدهآل و بدون رنج با لذتهای برتر، موفقیتهای پیاپی و لذتبخش (نه لذتهای کسلکننده) است! اما بدبختی دنیا این است که وقتی به یک موفقیت یا لذتی میرسی، بعدش سَرخوردگی و رنج هست. حالا عالم آخرت چگونه است؟ آنجا واقعاً آنچه انسان دلش میخواهد، محقق میشود و بعدش، سَرخورده هم نمیشود.
#گناه_و_توبه 43
علیرضا #پناهیان ۹۸.۲.۳۱
🔻 نفس مطمئنه
🔹 @zoohor59
4_6003518450423563533.mp3
1.49M
❓چطور اهل حساب و کتاب باشیم؟
🔊 استاد #ماندگاری
🔻 نفس مطمئنه
🔹 @zoohor59
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
#حدیث_عشق
🍂🌸امام صادق علیه السلام فرمودند:
🔻 «هر کس #زیارت_عاشورا بخواند ، #شب_اول_قبر در آغوش امام حسین علیه السلام قرار خواهد گرفت.»✨
📗کامل الزیارات ، ص ۷۵
🔻 نفس مطمئنه
🔹 @zoohor59
.…¤¤¤¤○●○●○¤¤¤¤
❣﷽❣
⚫️ #در_ظهر_عاشورا_چه_گذشت...
( #قسمت_هفتم)
🔴السلام علی عابس بن ابی شیب الشاکری
✳️ عابس یکی از مردان بزرگ شیعه و مردی شجاع و شب زنده دار و رییس قبیله بنی شاکر بود و از مخلصین و دوستداران حضرت علی علیه السلام،
🔸تا جایی که حضرت در مورد آنان فرمود: اگر تعداد آنها به هزار نفر برسد خدا آنطور که شایسته است پرستش می شود...
🌟این طایفه همگی از شجاعان عرب بودند.
🍀عابس نه تنها خود در راه امام حسین فداکاری مینمود بلکه میکوشید تا نیروی بیشتری برای امام تهیه کند.
🍁وقتی جنگ شدید شد عابس گفت: اگر هرکس دیگری از نزدیکانم بود دوست داشتم قبل از من به میدان میرفت تا شهید میشد و من در اجرش شریک میشدم،امروز روزی است که میتوان تحصیل ثواب نمود و بعد از این عملی نخواهیم داشت...
✨عابس نزد امام حسین علیه السلام آمد و عرض کرد
▪️ یا اباعبدالله در زمین و دور و نزدیک نزد من محبوبتر از شما کسی نیست.
🌾گواه باش که من بر راه و روش شما و پدران شما هستم.سپس وداع کرد و با شمشیر کشیده در حالی که ضربتی بر پیشانی داشت به میدان آمد و مبارز طلبید.
⚫️شهادت عابس
⚡️ ربیع بن تمیم میگوید: همینکه دیدم عابس به میدان آمد،چون قبلا جنگهای اورا دیده بودم فریاد کشیدم: مردم! این شیر شیران است هیچکس تنها به میدان نرود که جان سالم به در نمیبرد.
✳️ عابس هم صدا میزد الارجل الارجل،ولی هیچکس به مصاف او نرفت.
🔥عمر سعد که چنین دید فریاد زد: وای بر شما او را سنگ باران کنید! سپاهیان از هر طرف اورا سنگ باران کردند.
💥 عابس که دید کسی به مصاف او نمیرود برای اینکه امتیازی به حریف داده باشد کلاه و زره خود را از سر و تن برداشت و به کناری انداخت ،بدون سپر و سلاح به دشمن حمله کرد.
⚡️ ربیع میگوید: دیدم بخدا قسم به هرسو حمله میکرد دویست نفر فرار میکردند و به روی یکدیگر میریختند. تا اینکه لشکر از چهار طرف او را محاصره کردند و بالاخره از شدت جراحات سنگ و نیزه و شمشیر سرانجام از پای درآمد و به شهادت رسید..
♨️اطرافیان هریک به نزاع میپرداختند که اورا من کشتم! تا اینکه عمر سعد گفت: عابس را یک نفر نکشته بلکه دسته جمعی او را کشتید...
📕ابصارالعین ص75
📗 نفس المهموم ص 281
📘 الحسین فی طریقه ص 10
📔نفس المهموم ص 282
📒طبری 237/7
🍃🌸اَلَّلهُمـّ؏جِّللِوَلیِڪَالفَرَج🌸🍃
🔻 نفس مطمئنه
🔹 @zoohor59
¤¤¤¤○●○●○¤¤¤¤....
محررم62_2552.mp3
8.81M
🔸 #کشتی_نجات ۶
🔹تمام عاقبت یک انسان را
نوع #عشق ها و #نفرت های او مشخص میکند.
🔹داستان عاشورا؛ داستان تعیین تکلیفِ سبک زندگی انسان است.
اگر عاشقِ یک اصل و ریشه باشی...
🔹حتماً به متعلقات و فروع مربوط به آن نیز عشق میورزی.
💌 استاد #شجاعی
🔻 نفس مطمئنه
🔹 @zoohor59
╭━═━⊰🍃💔🍃⊱━═━╮
❣﷽❣
💠 #تفسیر_زیارت_عاشورا
⬅️قسمت 6⃣
👌این دعاهای زیر نسبت به بقیه ی زیارات و ادعیه از لحاظ سندی بسیار قوی و معتبر هستند که نمی شود بر اعتبار آنها خدشه ای وارد کرد مانند زیارت عاشورا، زیارت جامعه ی کبیره، زیارت امین الله، دعای کمیل.. زیارت عاشورا در کتاب مصابح شیخ طوسی و کتاب کامل الزیارات آمده، این دو سند در این کتاب ها بعضی الفاظشان با همدیگر فرق می کند، یعنی هر دو زیارت عاشورایشان یکی نیست یک خرده نه خیلی، اختلافاتی با همدیگر دارند.
🔹امام باقر به علقمه می گوید که وقتی می خواهی امام حسین (ع) را زیارت کنی به یک صحرا یا یک بلندی برو و اشاره به قبر امام حسین کن، سلام به امام حسین بده و لعنت بر دشمنان امام حسین کن، سپس دو رکعت نماز بخوان و پس از آن زیارت عاشورا را بخوان.
📜یک دعایی هست که علقمه از صفوان نقل می کند که معروف شد به دعای علقمه، که در اصل دعای صفوان هست نه دعای علقمه! چون صفوان این دعا را از امام صادق (ع) شنید و علقمه از صفوان نقل می کند پس این دعای صفوان می شود که اشتباهی دعای علقمه می نویسند. این دعایی که بعد از زیارت عاشورا هست جزء زیارت عاشورا نیست و اگر خوانده نشود اشکال خاصی ندارد یعنی اجبار نکردند که حتما آن دعا را هم بخوانید.
☝️شما اگر ثواب کامل زیارت عاشورا را می خواهید صد بار است یعنی با صد بار لعن و صد بار سلام است، یعنی بار یکبار خواندن شما یک درصد ثواب را می برید نه ثواب کامل! اما در کتاب ″مزار- ص۴۸۲″ یک زیارت عاشورای غیر معروفه آمده که در مفاتیح هم شیخ عباس قمی آورده. بعد از زیارت عاشورای اصلی دعای صفوان هست، بعد از دعای صفوان زیارت عاشورای غیر معروفه هست که متن آن با زیارت عاشورای اصلی فرق می کند.
📖خواندن این زیارت ثواب زیارت عاشورای اصلی را دارد ولی بدون صد بار، دیگر صد بار گفتن نیاز نیست. یعنی شما می توانی پنج دقیقه ای زیارت عاشورای غیر معروفه را بخوانید و ثواب کامل زیارت عاشورای صد بار را ببرید.
📕در کتاب ″کیمیای وصل- ج۲، ص۳۸۷″ آیت الله بهجت صراحتا می گویند اگر کسی نمی تواند زیارت عاشورا با صد لعن و صد سلام بخواند زیارت عاشورای غیر معروفه را بخواند که همان ثواب زیارت عاشورای کامل را خدا به او می دهد. فقط در زیارت عاشورای غیر معروفه دو رکعت نماز قبل از زیارت باید بخوانید. به نیت زیارت امام حسین دو رکعت نماز بخوانید و سپس زیارت عاشورای غیر معروفه را.
✅یک شیوه ی دیگر هم هست اگر زیارت عاشورا را در همان روز عاشورا می خوانید باید در یک مجلس یعنی یک مکان صد بار را بگویید و تمام شود. اما اگر در روزهای غیر از روز عاشورا می خواهید زیارت عاشورا را با صد لعن و صد سلام بخوانید هیچ اشکالی ندارد شما در صبح، بعد از نماز هر زمانی که حال داشتید زیارت عاشورا را تا اول صد لعن بخوانید بعد صد لعن و صد سلام را تقسیم کنید و در طول روز بگویید. این شیوه ی بسیاری از بزرگان است.
🔅علامه طباطبایی می گوید: خوبی این کار این است که شما در طول روز به یاد امام حسین (ع) هستید و به این طریق تا غروب صد بار لعن و صد بار سلام را تمام می کنید و بعد سجده و بعد دو رکعت نماز را بخوانید. به این ترتیب زیارت عاشورا را با صد لعن و صد سلام خوانید.
🔹 #ادامه_دارد ...
🎤استاد #احسان_عبادی
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا 6
✨🌤الّلهُـمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــ الْفَـــرَج☀️✨
🔻 نفس مطمئنه
🔹 @zoohor59
╰━═━⊰🍃💔🍃⊱━═━╯
@rafiei110.mp3
20.93M
🔊 #دانلود_سخنرانی استاد #عالی
📝 « #عاشورا_زمینه_رشد »
🌀 جلسه ششم
📅 محرم۹۲ - امارات/دبی
🔻 نفس مطمئنه
🔹 @zoohor59
ظهور بسیار نزدیک است
⁉️ #اهل_قیاس چه کسانی هستند؟ مولا علی علیه السلام فرمودند: ⬅️ای شیعیان ما و کسانی که خود را بر ح
⁉️چرا نخستین قیاس گر شیطان بود؟
✅ در روایات متعددى که ازطرق اهل بیت(علیهم السلام) به ما رسیده قیاس کردن احکام و حقایق دینى به شدت محکوم شده است، در این اخبار مى خوانیم: نخستین کسى که قیاس کرد، شیطان بود، امام صادق(علیه السلام) به «ابوحنیفه» فرمود:
لاتَقِسْ فَإِنَّ أَوَّلَ مَنْ قاسَ إِبْلِیسُ: «قیاس مکن که نخستین قیاس کننده شیطان بود»!(1)
✅در منابع اهل تسنن، مانند تفسیر «المنار» و تفسیر «طبرى» از «ابن عباس» و «ابن سیرین» و «حسن بصرى» نیز این مطلب نقل شده است.(2)
👈منظور از «قیاس» این است که: موضوعى را به موضوع دیگرى که از بعضى جهات با آن شباهت دارد مقایسه کنیم، و همان حکمى که درباره موضوع اول است، براى موضوع دوم اثبات نمائیم، بدون این که فلسفه و اسرار حکم اول را کاملاً بدانیم.
👈مثل این که مى دانیم: «بول» انسان، محکوم به نجاست و ناپاکى است و باید از آن پرهیز کرد، سپس «عرق» انسان را هم با آن مقایسه کنیم و بگوئیم: چون این دو در پاره اى از جهات و اجزاى ترکیبى با هم شباهت دارند، هر دو ناپاک و نجس هستند.
در حالى که اگر چه در پاره اى از جهات با هم شباهت دارند، ولى از جهاتى هم متفاوتند، یکى رقیق تر و دیگرى غلیظ تر، پرهیز از یکى کار ساده اى است و پرهیز از دیگرى بسیار مشکل و طاقت فرسا.
به علاوه تمام فلسفه هاى حکم اول بر ما روشن نیست، و این یک مقایسه تخمینى بیش نمى باشد.
✅به همین جهت پیشوایان ما با الهام از کلام پیامبر(ص)، قیاس را شدیداً محکوم کرده، باطل شمرده اند; زیرا گشوده شدن باب قیاس سبب مى شود که: هر کس با مطالعه محدود و فکر کوتاه خود، به مجرد این که دو موضوع را از پاره اى جهات، مساوى دانست، حکم یکى را درباره دیگرى اثبات کند، و به این ترتیب، هرج و مرجى از نظر قوانین و احکام دینى به وجود آید.
✅ممنوع بودن قیاس از نظر حکم خرد، منحصر به قوانین دینى نیست، پزشکان هم اکیداً توصیه مى کنند هرگز نسخه بیمارى را به بیمار دیگر ندهید، هر چند بیمارى آنها از نظر شما شبیه باشند.
فلسفه آن روشن است; زیرا دو بیمار ممکن است در نظر ما با هم شباهت داشته باشند، ولى با این حال، از جهات فراوانى، مثلاً از نظر میزان تحمل نسبت به دارو، گروه خونى، میزان قند و اوره، و چربى خون تفاوت میان این دو بوده باشد که افراد عادى هرگز نمى توانند آنها را تشخیص بدهند، بلکه تشخیص آن منحصراً به وسیله پزشکان ماهر امکان دارد.
اگر بدون در نظر گرفتن این خصوصیات، داروى یکى را به دیگرى بدهیم ممکن است نه تنها مفید نباشد که گاهى سرچشمه خطرات جبران ناپذیرى گردد.
احکام الهى از این هم دقیق تر و باریک تر است و به همین دلیل، در روایات داریم اگر احکام خدا با قیاس سنجیده شود، دین خدا از بین خواهد رفت، یا فساد آن بیشتر از صلاح آن است.(3)
✅به علاوه، پناه بردن به قیاس براى کشف احکام الهى، نشانه نارسائى مذهب است; زیرا هنگامى که براى هر موضوع در مذهب، حکمى وارد شده باشد دیگر نیازى به قیاس نیست، به همین جهت شیعه چون تمام نیازمندى ها را از نظر حکم مذهبى از مکتب اهل بیت(علیهم السلام) که وارثان مکتب پیامبرند(صلى الله علیه وآله)گرفته، نیازى نمى بیند که دست به سوى قیاس دراز کند.
❌ولى فقهاى اهل تسنن چون مکتب اهل بیت(علیهم السلام) را ـ که طبق فرمان پیامبر(صلى الله علیه وآله)بعد از قرآن باید پناهگاه مسلمانان بوده باشد ـ به دست فراموشى سپرده اند، در احکام اسلامى گرفتار کمبود مدرک گردیده اند، لذا چاره اى جز این نمى بینند که دست به سوى قیاس دراز کنند.
📚منابع
1 ـ «نور الثقلین»، جلد 2، صفحه 6، مؤسسه اسماعیلیان، قم، طبع چهارم، 1412 هـ ق ـ «کافى»، جلد 1، صفحه 58، دار الکتب الاسلامیة ـ «وسائل الشیعه»، جلد 27، صفحات 39 و 46، چاپ آل البیت ـ «بحار الانوار»، جلد 2، صفحات 288 و 291، جلد 47، صفحه 227، جلد 58، صفحه 314، و جلد 60، صفحه 198 ـ «علل الشرایع»، جلد 1، صفحات 86 و 87، انتشارات مکتبة الداورى، قم.
2 ـ «المنار»، جلد 8، صفحه 331 ـ تفسیر «قرطبى»، جلد 7، صفحه 171، مؤسسة التاریخ العربى، بیروت، 1405 هـ ق ـ تفسیر «طبرى»، جلد 8، صفحات 172 و 173، دار الفکر بیروت، 1415 هـ ق ـ «سنن دارمى»، جلد 1، صفحه 65، مطبعة الاعتدال، دمشق ـ «مصنف ابن ابى شیبه کوفى»، جلد 8، صفحه 334، دار الفکر، طبع اول، 1409 هـ ق ـ «مسند ابى حنیفه»، صفحه 66، مکتبة الکوثر الریاض، طبع اول، 1415 هـ ق ـ «کنز العمال»، جلد 1، صفحه 209، مؤسسة الرسالة، بیروت.
3 ـ «کافى»، جلد 1، صفحه 57، و جلد 7، صفحه 300، دار الکتب الاسلامیة ـ «من لایحضره الفقیه»، جلد 4، صفحه 119، انتشارات جامعه مدرسین قم، 1413 هـ ق ـ «وسائل الشیعه»، جلد 27، صفحه 41، و جلد 29، صفحه 352، چاپ آل البیت ـ «محاسن برقى»، جلد 1، صفحه 214، دار الکتب الاسلامیة، 1371 هـ ق.
🔻 نفس مطمئنه
🔹 @zoohor59
▪️امیرالمومنین علیه السلام:
لا تُؤيِسْ مُذنِباً، فَكَم مِن عاكِفٍ على ذَنبِهِ خُتِمَ لَهُ بخَيرٍ، وكَم مِن مُقبِلٍ على عَمَلِهِ مُفسِدٌ في آخِرِ عُمُرِهِ، صائرٌ إلَى النارِ، نَعوذُ بِاللَّهِ منها!
💬 هيچ گنهكارى را نااميد نكن؛ چه بسا كسى كه عمرى گناه کرده، ولی نهایتا عاقبت بخیر شده!
و اى بسا كسى كه عمرى عمل [خير] کرده ولی در پايان عمرش اهل فساد گشته و راهی جنهم شده؛ پناه به خدا از آتش دوزخ.
📚تحف العقول، ص91.
#حدیث_گرافی
#سبک_زندگی_مهدوی
🔻 نفس مطمئنه
🔹 @zoohor59