eitaa logo
ظهور بسیار نزدیک است
15.2هزار دنبال‌کننده
15.1هزار عکس
17.8هزار ویدیو
379 فایل
💓 از غدیر تا ظهور 🙏 با شما حرف خواهیم زد از : 🌹 یاایتها النفس المطمئنة 🌼 ارجعی الی ربک 🌼 راضية مرضية 🌼 فدخلي في عبادي 🌼 وادخلي جنتي 👈 کپی آزاد 🔸 موسسه جنبش پیشوازان دولت کریمه 🔸 تبلیغات تبادلات 🔹 @mahdeyar314 🔸کانال دیگر ما 🔹 @zoh110hor
مشاهده در ایتا
دانلود
حکمت ۱۰۴ و از نوف بكالى روايت است كه شبى اميرالمومنين (ع) را ديدم از بستر خود برون آمده نگاهى به ستارگان انداخت و فرمود:اى نوف، خواب هستى يا بيدار؟ گفتم : بیدارم اى نوف خوشا بحال زاهدان در دنيا و مشتاقان در آخرت آنان قومی هستند که زمین را فرش خود قرار دادند و خاك آنرا بستر و آب آن را عطر می‌پندارند قرآن را پوشش زیرین قرار داده اند و دعا را لباس رویین پس آنگاه دنيا را بر روش مسيح دور ریختند اى نوف، داود (ع) در چنين ساعتى از شب، برخاست و گفت : اين ساعتى است كه بنده‌اى در آن دعا نكند جز اینكه از او پذيرفته شود مگر باجگير يا كسى كه كارهاى مردم را به حكومت گزارش می كند و يا صاحب «طنبور» باشد ويا صاحب «طبل»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله تبریزیان پدر طب اسلامی اگر می خواهید مبتلا به #آنفلوانزا نشوید این دارو را مصرف کنید جایگزین واکسن در طب اسلامی #داروی_امام_کاظم ، با مصرف این دارو دیگه مریض نمیشین ، فقط یکبار امتحان کنید
🌼جناب علاّمه طباطبایی فرمودند : روزی از خیابان عبور می کردم. بنّایی را در حال چیدن بنای ساختمان دیدم. ناگهان دیدم بنّا پایش لغزیده و دارد از آن بالا به پایین می افتد در همین حال کارگر او که پایین ساختمان بود نگاهی به بنّا کرد و گفت : نیفت. دیدم که بنّا از همان بالا آرام پایین آمد. جناب علاّمه می فرمایند که به دنبال کارگر راه افتادم تا ببینم این شخص کیست که خود را به کارگری زده است. بعد فهمیدم آن فرد کسی است که هر روز به محضر مقدّس ولی عصر عجّل الله تعالی فرجه الشّریف مشرّف می شود.
✅ راهکار پیشگیری و درمان ویروس آنفلانزا ❗️ مراقب باشید فریب واکسن ها و داروهای شیمیایی رو نخورید، معمولا مصرف اینها فایده ای ندارد. راه صحیح پیشگیری و درمان از طریق طب اسلامی است. 💠 برای پیشگیری و ایمن سازی بدن و درمان هر نوع ویروسی : 🍀داروی امام کاظم علیه السلام: به مقدار مساوی هلیله سیاه ‌+ مصطکی + شکر سرخ را پودر کنید و با هم مخلوط کنید. برای درمان سه شب پشت سر هم یک قاشق مربا خوری و برای پیشگیری هر ۱۰ روز یک قاشق مربا خوری مصرف شود. دو ساعت قبل و بعد از آن چیزی نخورید. 🍀 دمنوش گیاهان : پونه . آویشن . نعنا . مرزنجوش . گل بنفشه . عناب . عسل و... هر کدام را که دارید مقداری از آن را داخل یک لیوان ریخته و آب جوش به آن اضافه کنید و روی لیوان را بپوشانید و بعد از چند ساعت مصرف کنید. در صورتی که مبتلا به بیماری ویروسی هستید روزی ۳بار مصرف کنید. 🍀 شلغم به صورت بخور و مصرف خوراکی ⛔️ پرهیز از سردی ها مثل آب سرد . مرغ و ماهی . ترشی . بستنی .لبنیات و ...
1_133934787.mp3
7.29M
🎵 شرح فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه 👤شارح #استاد_صمدی_آملی 🎤مجلس دهم ⌚️زمان: 60:44
1_141084506.mp3
1.54M
#راههای_مقابله_با_رذایل_اخلاقی 📝چکار کنیم که رذیله های اخلاقی مثل حسادت، غرور، تکبر و اخلاق های بد ديگر را به طور کامل کنار بگذاريم؟
عشق و عرفان : (قسمت هشتم) تضاد عقل با عشق: آیا عشق با عقل در تضاد است؟ ادامه... 5. عقل و قلب دو دريچه به سوى شناخت حقايق جهان هستى است كه هر كدام اسلوب و متد خاص خويش را دارند. «عرفا» از آنجا كه به نيروى عشق فطرى، ايمان و اعتقاد دارند، در تقويت آن مى كوشند و ازاينرو معتقدند كه كانون احساسات عالىِ الهى قلبى را بايد تقويت كرد و موانع رشد و توسعه آن را بايد از ميان برد. «فلاسفه» نيز به قدرت عقل ارج مىنهند و معتقدند كه از راه استدلال و برهان و طى راه سخت و پرپيچ و خم آن و دورى از موانع و آفات تعقل، مىتوان به حقايق عالم دست يافت. 6. در باب نيازمندي عقل و قلب به همديگر بايد گفت: قلب و شهود با كمك عقل پرورش يافته، هدايت مىشود و اعتقادات پيشينى خود را از عقل مىگيرد و با استمداد از او، شهود حقيقى و مكاشفه واقعى را از اوهام و القاهاى شيطانى باز مىشناسد. همچنين قلب در تفسير مشاهدات خود از عقل بهره مند مىگردد.(نگا: آموزش فلسفه، محمد تقى مصباح يزدى، ج اول، درس 13). اين عقل برهانى يقينى، با كشف قطعى عرفانى هماهنگى كامل دارد و در حقيقت، آنچه را كه عارف كشف مىكند، حتماً برهانى هم خواهد بود. به بيان ديگر، عقل يكى از موازين شناخت كشف حقيقى است؛ زيرا آنچه را كه عارف پس از شهود خود ارائه مىدهد، از سنخ مفاهيم است و براى احراز صحت و خالصى آن مفاهيم، بايد از ميزان هم سنخ با آن كه همان اصول عقلى است استفاده كرد، تا دانسته شود كه آنچه عارف درك كرده، اوهام و خيالات او نبوده است. و البته در روايات نيز عارف كسى است كه عقل و قلب و تعقل و سلوك عملى او به منزله دو بال تلقى گشته، مكمل يكديگرند؛ حضرت اميرالمؤمنين(ع) مي فرمايد: «[العارف] قد أحيا عقله و أمات نفسه حتى دقجليله و لطف غليظه و برق له لامع كثير البرق فأبان له الطريق و سلكبه السبيل؛ به تحقيق عارف عقل خويش را زنده مىكند و نفس خود را مىميراند و بدن خود را لاغر مىكند و اخلاقش را لطيف مىنمايد. براى او درخشندهاى پرنور درخشيد، سپس درخشندگى آن براى او راه را نمودار مىكند و با همان روشنايى، راه را مىپيمايد».)نهج البلاغه، خطبه 220؛ در اين باب نگا: گوهر مراد، عبدالرزاق لاهيجى، صص 17 - 15 و الاشارات والتنبيهات، ابوعلى حسين بن سينا، ج3، ص 369). 7. در بدو امر گمان مىشود كه «عقل در مقابل قلب» و «شهود مقابل انديشه» است. البته چنين نيز هست ولى آن عقلى كه در مقابل قلب است، عقلى است كه خود را در تنگناى عالم طبيعت، اجسام و عالم كثرت قرار داده كه از آن به «عقل جزيى» يا عقل بشرى و عقل دنيايى تعبير مىكنند. اين عقل، عقلى است كه خود را از مبدأش كه «عقل كلى» يا عقل الهى و عقل آخرتى است، جدا كرده و از اين رو در دام هواهاى نفسانى، دلايل ظنّى، جدالهاى بى پايه و مانند اينها محبوس ساخته است؛ و آنقدر به خود مغرور است كه تنها خود را مستحق اظهار نظر و ابرام و نفى مسائل مىداند. بله، چنين عقلى از ديدگاه عرفا و اهل معنا، مانع شهود حقايق عالم است و به همين جهت به شدّت مذمت شده است؛ چنانكه مولوي تصريح مي كند: «عقل جزوى» كركس آمد اى مقل پرّ او با جيفه خوارى متصل (مثنوى، دفتر 6) اما اگر اين عقل، خود را از اين محبوسات مجازى برهاند و با كسب تقوا، خود را به مبدأ اصلى خود، يعنى عقل كلى و الهى، متصل گرداند، ديگر اين عقل در مقابل قلب نخواهد بود. )در باب عقل جزوى و كلى نگا: تفسير الميزان، علامه طباطبايي، ج 5، صص 270 - 267 و شرح اصول الكافى، صدرالدين شيرازى، ج اول، ص 403 به بعد). پس عقلي كه در آثار عرفاني مانند غزليات مولوي در ديوان كبير و يا ابيات مثنوي معنوي سركوب مي شود، «عقل جزوى» اگر چه در بسياري از موارد به «جزيي؛ دنيايي يا بشري» بودن آن تصريح نشده باشد و به صورت مطلق آمده باشد.
🌺 #عشق_و_دوستی_با_خدا .قال الامام الصادق ـ عليه السّلام ـ : و المحبّ اخلَصُ النّاسِ سرّاً لله، و اصدَقُهُم قولاً و افواهُم عهداً و ازاكاهُمْ عَمَلاً و اصفاهُم ذِكراً و اعبَدُهُم نفساً.  «بحارالانوار، ج 15، ص 79» امام صادق ـ عليه السّلام ـ فرمودند: انساني كه محب و دوستدار خداست، باطن او از همه مردم خالص تر است، از همگان راستگوتر، در وفاي به عهد از همه باوفاتر، عملش از همه پاك تر، ذكرش از همه صاف تر و روشن تر و وجودش از همه عابدتر مي باشد.🌷
1⃣خاکسپاری حضرت رسول اکرم(ص):👇 ✅پس از سه روز که برنامه ی نماز بر بدن پیامبر(ص) پایان یافت. امام علی(ع) جنازه مطهر را در طی مراسمی به خاک سپرد. در حالی که بسیاری از غاصبین خلافت، حتی برای شرکت در نماز بر بدن پیامبر(ص) نیز حاضر نشدند. 📚منبع: الارشاد شیخ مفید، ج۱، ص۱۸۹
2⃣مرحله اول و دوم اتمام حجت امام علی(ع) با مردم مدینه:👇 🔷مرحله اول: قبل از دفن پیامبر اکرم(ص): امام(ع) در اولین اقدام در همان شب غصب خلافت، هنوز جنازه مطهر پیامبر(ص) دفن نشده بود، که مرکبی را آماده کردند، وحضرت زهرا(س) سوار بر مرکب،و دست امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را گرفته بود،و در خانه ی تمامی مهاجر و انصار رفت و حق خود را یاد آوری کرد و پیمان گرفت که همگی فردا صبح برای بیعت با علی (ع) در مسجد جمع شوند، ولی صبح فردا بجز چهار نفر (سلمان ،ابوذر ،مقداد ،زبیر) کس دیگری نیامد.  امام علی (ع) این کار را سه شب تکرار کرد. 🔷مرحله دوم: بعد از دفن پیامبر(ص): حضرت دوباره مثل حالت قبل، شبانه اقدام به رفتن در خانه مهاجر و انصار کرد، که مانند سابق فقط همان چهار نفر به ندای امام(ع) لبیک گفتند. حضرت علی(ع) خود در این رابطه می فرماید : 《فَفَعَلْتُ ثُمَّ حَمَلْتُ فَاطِمَهَ وَأَخَذْتُ بِیَدِ ابْنَیَّ الْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ فَلَمْ أَدَعْ أَحَداً مِنْ أَهْلِ بَدْرٍ وَأَهْلِ السَّابِقَهِ مِنَ الْمُهَاجِرِینَ وَالْأَنْصَارِ إِلَّا نَاشَدْتُهُمُ اللَّهَ فِی حَقِّی وَدَعَوْتُهُمْ إِلَی نُصْرَتِی فَلَمْ یَسْتَجِبْ لِی مِنْ جَمِیعِ النَّاسِ إِلَّا أَرْبَعَهُ رَهْطٍ سَلْمَانُ وَأَبُو ذَرٍّ وَالْمِقْدَادُ وَالزُّبَیْرُ وَلَمْ یَکُنْ مَعِی أَحَدٌ مِنْ أَهْلِ بَیْتِی أَصُولُ بِهِ وَلَا أَقْوَی بِهِ》 🔸پس چنین کردم و سپس فاطمه را برداشتم و دست پسرانم حسن و حسین را گرفتم و به خانه یکایک مجاهدان بدر و پیشگامان در اسلام از مهاجران و انصار رفتم و آنان را درباره حقّم به خدا سوگند دادم و آنان را به یاری خویش فراخواندم، از همه آنان تنها چهار نفر به دعوتم پاسخ دادند : سلمان، ابوذر، مقداد، و زبیر واز خاندانم نیز کسی نبود تا از من پشتیبانی کند. امام علی(ع) این کار را سه شب (و در برخی نقلها چهل شب) تکرار کرد، ولی جز این چهار نفر کس دیگری نمی آمد. حضرت زهرا(س) خطاب به مهاجر و انصار فرمود : 《يَا مَعْشَرَ الْمُهَاجِرِينَ وَ الْأَنْصَارِ انْصُرُوا الله! فَإِنِّي ابْنَةُ نَبِيِّكُمْ وَ قَدْ بَايَعْتُمْ رَسُولَ الله(ص) يَوْمَ بَايَعْتُمُوهُ أَنْ تَمْنَعُوهُ وَ ذُرِّيَّتَهُ مِمَّا تَمْنَعُونَ مِنْهُ أَنْفُسَكُمْ وَ ذَرَارِيَّكُمْ فَفُوا لِرَسُولِ الله(ص) بِبَيْعَتِكُمْ》 🔸ای مهاجران و ای انصار! خدا را یاری کنید. من دختر پیامبر شما هستم. شما در روزی که با رسول خدا(ص) بیعت کردید، متهعد شدید که از آن چیزی که خود و فرزندانتان را حفظ می کنید. او و فرزندانش را نیز محافظت کنید. پس حالا به بیعتتان با رسول خدا(ص) عمل نمایید. اما هیچ کدام از آنان او را یاری نکرد و پاسخ او را نداد و یاری اش نکرد. و همگی می گفتند : (قَد مَضَت بَیعتُنا لِهَذا الرَجُلِ) کار از کار گذشته است و ما دیگر با ابوبکر بیعت کردیم. امام علی(ع) با این کار حجت را با همه تمام کرد. 📚منابع: ۱)کتاب سلیم بن قیس هلالی، ج۲، ص۸۴۵ ۲)الإختصاص شیخ مفید، ص۱۸۴ ۳)الإمامة والسیاسة دینوری، ج۲، ص۲۲ ۴)ماساة الزهرا(س) عاملی، ج۲، ص۸۵ 🔻 نفس مطمئنه 🔹 @zoohor59
3⃣تهدید اول برای بیعت اجباری امام(ع) با ابوبکر:👇 ✅حضرت(ع) بعد از این جریان مشغول جمع آوری قرآن شد. که هفت روز طول کشیدو در طی این هفت روز، عمر از سوی ابوبکر بر در خانه امام(ع) آمد وامام(ع) و یارانش را برای بیعت با ابوبکر فرا خواند. واز حضرت(ع) خواست که به تحصن خود پایان دهد و بیعت نماید. که در غیر این صورت تهدید به آتش زدن خانه به همراه ساکنانش کرد! امام(ع) قسم یاد کرد که جز برای نماز، عبا به دوش نخواهم انداخت، تا زمانی که قرآن را جمع آوری کنم. پس عمر بازگشت تا جمع آوری قرآن به اتمام برسد. 📚منبع: تفسیر ابن کثیر، ج۴، ص۲۸ 🔻 نفس مطمئنه 🔹 @zoohor59
Nahj_10_[sharabebeheshti.ir].mp3
4.33M
*------**---**------* 👌 قرائت بسیار زیبا ♦️نهج البلاغه ،نامه ۴۷♦️ 👈...بر آنچه از دنیا از دست می دهید اندوهناک نباشید... ❇️پیشنهاد دانلود😊 🌴🌴🌴🌴🌴🌴 🔻 نفس مطمئنه 🔹 @zoohor59
سه دقيقه در قيامت 03.mp3
19.57M
🔈 شرح و بررسی کتاب 🔈 تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم 🔊 جلسه سوم 📅98/08/17 🔻 نفس مطمئنه 🔹 @zoohor59
1_133936121.mp3
3.54M
🎵 شرح فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه 👤شارح 🎤مجلس یازدهم ⌚️زمان: 29:29 🔻 نفس مطمئنه 🔹 @zoohor59
✍امام علی(علیه السلام) اندوه من این است که بی خردان و بدکاران این امت، حاکم بر شما شوند و مال خدا را میان خویش، دست به دست گردانند و بندگان خدا را بردگان خویش پندارند و با نیکوکاران در جنگ و با فاسقان همراه باشند. 📚نهج البلاغه، نامه ۶۲ 🔻 نفس مطمئنه 🔹 @zoohor59
🔥شاید زمانش رسیده بلاها را جدی بگیریم🔥 🔔شاید ۵ دقیقه کمتر از شما وقت بگیرد ✅ آیات از از امیر المؤمنین علیه السلام روایت شده هر کس این آیات را هر روز صبح بخواند، خدای متعال او را از هر بدی کفایت می کند؛ هر چند وی خود را به هلاکت انداخته باشد: 1⃣قُلْ لَنْ يُصِيبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّـهُ لَنَا ، هُوَ مَوْلَانَا ، وَ عَلَى اللَّـهِ فَلْيَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ﴿التّوبة: ٥١﴾ 2⃣وَ إِن يَمْسَسْكَ اللَّـهُ بِضُرٍّ‌ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ ، وَ إِنْ يُرِ‌دْكَ بِخَيْرٍ‌ فَلَا رَ‌ادَّ لِفَضْلِهِ ، يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ، وَ هُوَ الْغَفُورُ‌ الرَّ‌حِيمُ﴿يونس: ١٠٧﴾ 3⃣وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْ‌ضِ إِلَّا عَلَى اللَّـهِ رِ‌زْقُهَا ، وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّ‌هَا وَمُسْتَوْدَعَهَا ، كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ﴿هود: ٦﴾ 4⃣وَكَأَيِّن مِّن دَابَّةٍ لاتَحْمِلُ رِ‌زْقَهَا، اللَّـهُ يَرْ‌زُقُهَا وَإِيَّاكُمْ ، وَ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ﴿العنكبوت: ٦٠﴾ 5⃣مَا يَفْتَحِ اللَّـهُ لِلنَّاسِ مِنْ رَّ‌حْمَةٍ فَلَا مُمْسِكَ لَهَا، وَ مَا يُمْسِكُ فَلَا مُرْ‌سِلَ لَهُ مِنْ بَعْدِهِ ، وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ﴿فاطر: ٢﴾ 6⃣ قُلْ أَفَرَ‌أَيْتُم مَّا تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّـهِ ، إِنْ أَرَ‌ادَنِيَ اللَّـهُ بِضُرٍّ‌ هَلْ هُنَّ كَاشِفَاتُ ضُرِّ‌هِ أَوْ أَرَ‌ادَنِي بِرَ‌حْمَةٍ ، هَلْ هُنَّ مُمْسِكَاتُ رَ‌حْمَتِهِ ، قُلْ حَسْبِيَ اللَّـهُ ، عَلَيْهِ يَتَوَکَّلُ الْمُتَوَكِّلونَ﴿الزّمر: ٣٨﴾ سپس بگوید: ﴿حَسْبِيَ اللَّـهُ لَا إِلَـهَ إِلَّا هُوَ ، عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَ‌بُّ الْعَرْ‌شِ الْعَظِيمِ﴾ وَ أَمْتَنِعُ بِحَوْلِ اللهِ وَ قُوَّتِهِ مِنْ حَوْلِهِمْ وَ قُوَّتِهِمْ ، وَ أَسْتَشْفِعُ‏ بِرَبِّ الْفَلَقِ مِنْ شَرِّ ما خَلَقَ‏ ، وَ أَعُوذُ بِمَا شَاءَ اللهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ. 📚(بحار الأنوار ،ج‏86، ص337) 🙏🏻از دوستان و عزیزان خواهشمندم به جهت رفع بلا از شیعیان خصوصا شیعیان مظلوم عراق وایران این آیات را بخوانند . 🔻 نفس مطمئنه 🔹 @zoohor59
4⃣جمع آوری قرآن توسط امام علی(ع)و عرضه آن به مردم:👇 ✅امام علی(ع) در این مدت هفت روز، کار جمع آوری قرآن را تمام کرد. و بنابر روایات،حضرت(ع) به مدت شش ماه در منزل نشست و این کار را به انجام رسانید. حضرت(ع) مصحف را مهر کرده و وارد مسجد شد، و آن را به مردم عرضه کرد. و مردم را برای عمل به آن دعوت کرد. اما آنان توجهی نکردند و صراحتا گفتند: (ما نیازی به آن نداریم!) حضرت(ع) در مقابل عکس العمل آنان فرمود: «بر من لازم بود پس از فراهم آوردن مصحف، شما را آگاه سازم تا آن را بخوانید و روزقیامت نگویید؛ من شما را به یاری خود فرا نخواندم و حقم را به شما یادآور نشدم و شما را به کتاب خدا فرانخواندم! پس دیگر هرگز آن را نخواهید دید » آنگاه داخل خانه خود شد و کسی مصحف را پس از آن زمان ندید. 📚منبع: تاریخ قرآن مرحوم علامه معرفت، ص۸۵ 🔻 نفس مطمئنه 🔹 @zoohor59
5⃣از سر گیری اجبار بر أخذ بیعت:👇 ✅بعد از پایان یافتن کار تنظیم قرآن توسط امام علی(ع)، ابوبکر در دهمین روز رحلت پیامبر(ص) کسی را برای سه مرتبه نزد امام(ع) فرستاد و او را به بیعت با خود فراخواند. امیر المومنین(ع) هر سه مرتبه را شخصا خود بر در خانه آمد و به آنان جواب رد داد و ولایت را مختص خود اعلام کرد. غاصبان خلافت بعد از شنیدن جواب امام (ع) آن روز را سکوت و اقدامی نکردند. 📚منبع: کتاب سلیم بن قیس، ج۲، ص۸۶۰ 🔻 نفس مطمئنه 🔹 @zoohor59
6⃣غصب فدک:👇 ✅مقارن با طرح مسئله بیعت اجباری، مأمورین ابوبکر به دستور مستقیم وی فدک را به اشغال خود درآوردند، و کار گذار حضرت زهرا(س) را از آنجا اخراج و ملک آن را غصب کردند ودرآمد حاصل از آن را مختص خود قرار دادند. آنان به سند فدک و شهادت گواهان اعتنایی نکردند. 📚منبع: بحارالانوار مجلسی ،ج۲۹، ص۱۲۷، ح۲۷ 🔻 نفس مطمئنه 🔹 @zoohor59
🌺 : قال الامام علي ـ عليه السّلام ـ : حبُّ اللهِ نارٌ لا يَمَرُّ علي شيٍ الا احْتَرَقُ و نور اللهِ لا يَطَّلِعُ علي شيٍ الاّ اضاءَ. «بحارالانوار، ج 67، ص 23» حضرت علي ـ عليه السّلام ـ فرمودند: دوستي و حب خدا آتشي است كه بر هر چه بگذرد آن را مي سوزاند و بر هيچ چيز نمي تابد مگر اينکه روشن و نورانيش مي نمايد. 🌷 🔻 نفس مطمئنه 🔹 @zoohor59
عشق و عرفان : (قسمت نهم) تضاد عقل و عشق : آیا عشق با عقل در تضاد است؟ ادامه... در نظر انديشمندان اسلامي، عقل به دو بخش «عقل نظري» و «عقل عملي» تقسيم مي شود. عقل نظري عبارت است از قوه و نيرويي در انسان که به واسطه آن تفکر مي کند و سخن مي گويد و مطالب را از هم تميز مي دهد؛ به عبارت ديگر، عقل نظري قوه درک کليات است. عقل عملي قوه تدبير زندگي و سعادت اخروي يا قوه تميز خوب و بد است. عقل به اين معنا، خود دو مرتبه دارد: اول) آنچه که فقط به تدبير امور زندگي مي پردازد و عقل مصلحت انديش فردي يا جمعي است. اين نوع عقل از نظر قرآن کريم و احاديث معصومين (ع) و به تبع آن حکماي اسلامي، «عقل بدلي»، نيرنگ و شيطنت است نه «عقل حقيقي» (اصول کافي، کليني، ج1، ص11) و دوم) «عقل ايماني» است که شهوات و تمايلات افسار گسيخته را در بند مي کشد و سعادت دنيا و آخرت انسان را ضمانت مي کند: عقل ايماني چون شخص عادل است پاسبان و حاکم شهر دل است عقل ضد شهوت است اي پهلوان آن که شهوت مي تند، عقلش مخوان حال اگر منظور از عقل، عقل بدلي و غير حقيقي باشد که همه توجهش به دنيا و زندگي دنيوي است، اين عقل مصلحت انديش را با عشق کاري نيست و از ريشه با آن مخالف است و آن را فقط خيالات عاشقانه و هوس هاي جواني مي پندارد. پس منظور عرفا و حکماي ما و مشخصاً مولوي از مذمت عقل، اين «عقل بدلي» است نه عقل متعارف ايماني و يا به تعبير دقيق تر عقل حقيقي؛ زيرا اين عقل بدلي در حقيقت بي عقلي است. پس در نتيجه: مىتوان اين بحث را در چهار بند خلاصه كرد: 1 . اگر منظور از عقل، عقل بدلى باشد كه تمام توجهاش دنيا و زندگى دنيوى است، اين عقل مصلحت انديش را با عشق كارى نيست؛ اما منظور عرفا و حكماى ما از عقل اين عقل نيست؛ زيرا اين عقل در حقيقت بىعقلى بزرگ است. 2 . اگر منظور از عشق، عشق مجازى يعنى دلبستگى به شهوات و نفسانيت و غرائز است، عقل خدابين و ايمانى چنين عشقى را محكوم مىكند؛ زيرا عقلى كه رو به سوى خدا دارد، تسلط شهوت بر انسان را نمىپسندد. 3 . اگر منظور از عقل، عقل متعارف ايمانى و مراد از عشق، عشقى حقيقى و فناى فى الله باشد، اين دو در مراحلى درگيرى دارند; زيرا عقل دربند منفعت آدمى است و تمام اعضا و جوارح آدمى را به بند منفعت طلبى خود در مىآورد; و عشق كه عبارت از ايثار و از خودگذشتگى و فداكارى در راه معشوق است، به هيچ وجه با خودمحورى سازگار نيست؛ مانند: اى كه از دفتر عقل آيت عشق آموزى ترسم اين نكته به تحقيق ندانى دانست يا: ما را ز منع عقل مترسان و مى بيار / كان شحنه در ولايت ما هيچ كاره نيست يا: حريم عشق را درگه بسى بالاتر از عقل است/ كس آن آستان بوسد كه جان در آستين دارد و يا: عاقلان نقطه پرگار وجودند ولى عشق داند كه در اين دايره سرگردانند كه امثال اين تعبيرات در اشعار فارسى فراوان است. زيرا كار عقل مصحلت انديشى و مصلحت طلبى است و كار عشق از خود بى خود شدن . عرفا كاملا منكر عقل متعارف نبوده، آن را مانند چراغ و نردبان براى ترقى در عالم معنا لازم مىدانند. 4 . عشق حقيقى و عقل بالغ هيچ منافاتى با هم ندارند و در سير و سلوك روحانى همواره همراهند؛ زيرا عشق به معناى فناى فى الله است و عقل برين به معناى ذوب شدن در توحيد. «انسان آنگاه كه به مرحله عشق مىرسد تازه مىفهمند كه عقل حقيقى همان «عقل برين» است كه او دارد و ديگران گرفتار عقال و وهمند و آن را عقل مىپندارند» . 🔻 نفس مطمئنه 🔹 @zoohor59
چند توصیه آیت الله بهجت ره:🌺 برای دوری از ریا، لاحول و لاقوه الا بالله زیاد بگویید✅ برای درمان عصبانیت،زیاد صلوات بفرستید✅ برای تمرکز فکر،زیاد لااله الا الله بگویید برای رفع اختلاف زوجین،صدقه متعدد به افراد متعدد بدهید✅ برای دفع شر و بلا بخوانید:اللهم صل علی محمد و آله و امسک عنا السوء 🔻 نفس مطمئنه 🔹 @zoohor59
🍃✨🍃✨🍃 ‌✨صلوات خاصه امام حسن عسکری(ع) 🍃 اَللّهُمّ صَلِّ عَلی الحَسَنِ بنِ علیِّ بنِ مُحَمَّد، اَلبَرِّ التَّقِیِّ الصّادِقِ الوَفِیِّ النُّورِ المُضیء،خازِنِ عِلمِک وَ المُذَکِّرِ بِتَوحیدِک وَ وَلیِّ اَمرِک وَ خَلَفِ اَئِمَّةِ الدّینِ الهُداةِ الرّاشِدینَ وَ الحُجَّةِ عَلی اَهلِ الدُّنیا فَصَلِّ عَلَیهِ یا رَبِّ اَفضَل ما صَلَّیتَ عَلی آَحَدٍ مِن اَصفیائِک وَ حُجَجِکَ وَ اَولادِ رُسُلِکَ یا اِلهَ العالَمین🍃 🍃🌸ولادت امام حسن عسکری مبارک باد 🌸🍃 🔻 نفس مطمئنه 🔹 @zoohor59
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 امام عليه السلام فرمودند : زياد ياد و ياد باشيد و را زياد بخوانيد و بر پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فراوان فرستيد كه صلوات بر رسول خدا صلي الله عليه و آله به شمار مى رود. 📗 بحارالانوار ۷۸ : ۳۷۲ ح ۱۲ 🔻 نفس مطمئنه 🔹 @zoohor59
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹امام عسکری علیه السلام خطاب به شیعیان: 🔹إتَّـقُوااللّه َ وَ كُونُوا زَيْنا وَ لاتَكُونُوا شَيْنا، جُرُّوا إلَيْنا كُلَّ مَوَّدَةٍ، وَادْفَعُوا عَنّا كُلَّ قَبيحٍ. 🔻از خدا پروا كنيد و مايه زينت باشيد و مايه ننگ نباشيد، همه محبّتها را به سوى ما جلب كنيد و همه زشتيها را از ما دفع كنيد. 📚 ميزان الحكمه‌‌، ج ۵، ص ۲۴۱، ح ۹۹۷۶ 🌼🌼🍃🍃🍃🍃 میلاد یازدهمین حجت خداوند حضرت امام حسن عسکری علیه السلام، پیام آور آیینه و روشنی، بر رهروان صدیقش مبارک باد! 【 الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج 】 🔻 نفس مطمئنه 🔹 @zoohor59