eitaa logo
ظهور نزدیک است
1.7هزار دنبال‌کننده
60.9هزار عکس
62.4هزار ویدیو
1.3هزار فایل
گلچینی از بهترین مطالب #مهدوی #ولایی #شهدایی #سیاسی #معنوی #معرفتی #تربیتی کانال شهدایی ما👈 @ba_shaheidan کانال قصه های شهداء 👈 @Ghesehaye_shohada
مشاهده در ایتا
دانلود
8.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ با هر کسی باید متناسب با فضای ذهنی و شرایط زندگی خودش رفتار کنیم چون آدم ها خیلی با هم متفاوتند... استاد پناهیان 🌷@IslamlifeStyles
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ قَالَ فَإِنَّهَا مُحَرَّمَةٌ عَلَيْهِمْ أَرْبَعِينَ سَنَةً يَتِيهُونَ فِى الْأَرْضِ فَلَا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْفَسِقِينَ‏ ✳️ (خداوند به ) فرمود: به درستى كه آن (سرزمین مقدّس) تا چهل سال برآنان ممنوع شد، (پس به خاطر این سستى وتخلّف این مدّت طولانى را) در زمین سرگردان (و از مواهب مادّى ومعنوى آن سرزمین مقدّس، محروم) خواهند شد، پس بر این قوم تبهكار و فاسق، تأسّف مخور. *️⃣ در عدد () «اربعین سنة» رمزى است، كه هم در قهر و هم در لطف الهى به كار مى رود. حضرت موسى براى گرفتن تورات، چهل شب در كوه طور ماند و مدّت آوارگى قوم یهود چهل سال بود. گاهى اصلاح نسل جدید، با انقراض نسل قدیم است، «أربعین سنة یتیهون فى الارض» باید خودباختگان نظام فرعونى كه قدر موسى را نمى دانند از دنیا بروند و نسل جدیدى در فضاى آزاد و با مشكلات زندگى صحرایى رشد كنند تا قدر زندگى در شهر و در سایه رهبران آسمانى را بدانند. در حدیث است كه آنان در سرزمین «تیه» از دنیا رفتند و فرزندانشان وارد سرزمین مقدّس شدند. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی وَمِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ وَفِيْها مَواعِظُ لِلنّاسِ. از خطبه هاى امام عليه السلام است كه در آن اندرزهاى مهمى به مردم مى دهد. در 5 بخش ارائه می شود ✍️تعبيرات اين خطبه چنان فصيح و بليغ و لطيف است كه نويسنده كتاب «الطراز» (امام يحيى زيدى از علماى قرن هشتم) در پايان اين خطبه بيانى دارد كه عين عبارت او چنين است: «لَوْ كَانَ كَلامٌ مِنْ كَلامِ الْبَشَرِ مُعْجِزَةً لَكَانَ هَذا هُوَ الأوَّلُ وَلَوْ أَعْجَزَ شَيْ ءٌ مِنَ الْكَلامِ بَعْدَ كَلامِ اللَّهِ لَكَانَ هَذا هُوَ الثّانِي؛ اگر سخنى از سخنان بشر معجزه باشد اين نخستين آنهاست و اگر كلامى بعد از كلام خدا اعجازآميز باشد اين همان كلام دوّم است». ❇️ بخش سوم: ویژگی های ثُمَّ إِنَّ الدُّنْيَا دَارُ فَنَاءٍ وَ عَنَاءٍ وَ غِيَرٍ وَ عِبَرٍ؛ فَمِنَ الْفَنَاءِ أَنَّ الدَّهْرَ مُوتِرٌ قَوْسَهُ لَا تُخْطِئُ سِهَامُهُ وَ لَا تُؤْسَى جِرَاحُهُ، يَرْمِي الْحَيَّ بِالْمَوْتِ وَ الصَّحِيحَ بِالسَّقَمِ وَ النَّاجِيَ بِالْعَطَبِ، آكِلٌ لَا يَشْبَعُ وَ شَارِبٌ لَا يَنْقَعُ؛ وَ مِنَ الْعَنَاءِ أَنَّ الْمَرْءَ يَجْمَعُ مَا لَا يَأْكُلُ وَ يَبْنِي مَا لَا يَسْكُنُ، ثُمَّ يَخْرُجُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى لَا مَالًا حَمَلَ وَ لَا بِنَاءً نَقَلَ؛ وَ مِنْ غِيَرِهَا أَنَّكَ تَرَى الْمَرْحُومَ مَغْبُوطاً وَ الْمَغْبُوطَ مَرْحُوماً، لَيْسَ ذَلِكَ إِلَّا نَعِيماً زَلَّ وَ بُؤْساً نَزَلَ؛ وَ مِنْ عِبَرِهَا أَنَّ الْمَرْءَ يُشْرِفُ عَلَى أَمَلِهِ فَيَقْتَطِعُهُ حُضُورُ أَجَلِهِ فَلَا أَمَلٌ يُدْرَكُ وَ لَا مُؤَمَّلٌ يُتْرَكُ. فَسُبْحَانَ اللَّهِ مَا أَعَزَّ سُرُورَهَا وَ أَظْمَأَ رِيَّهَا وَ أَضْحَى فَيْئَهَا، لَا جَاءٍ يُرَدُّ وَ لَا مَاضٍ يَرْتَدُّ؛ فَسُبْحَانَ اللَّهِ مَا أَقْرَبَ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ لِلَحَاقِهِ بِهِ وَ أَبْعَدَ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ لِانْقِطَاعِهِ عَنْهُ. *️⃣ 3. شناخت دنيا: آرى همانا دنيا خانه نابود شدن، رنج بردن از دگرگونى ها، و عبرت گرفتن است، و از نشانه نابودى، آن كه: روزگار كمان خود را به زه كرده، تيرش به خطا نمى رود، و زخمش بهبودى ندارد، زنده را با تير مرگ هدف قرار مى دهد، و تندرست را با بيمارى از پا در مى آورد، و نجات يافته را به هلاكت مى كشاند. دنيا خورنده ايست كه يرى ندارد، و نوشنده اى است كه سيراب نمى شود. و نشانه رنج دنيا آن كه آدمى جمع آورى مى كند آنچه را كه نمى خورد، و مى سازد بنايى كه خود در آن مسكن نمى كند، پس به سوى پروردگار خود مى رود نه مالى برداشته و نه خانه اى به همراه برده است. و نشانه دگرگونى دنيا آن كه، كسى كه ديروز مردم به او ترحّم مى كردند امروز حسرت او را مى خورند و آن كس را كه حسرت او مى خوردند امروز به او ترحّم مى كنند، و اين نيست مگر براى نعمت هايى كه به سرعت دگرگون مى شود، و بلاهايى كه ناگهان نازل مى گردد. و نشانه عبرت انگيز بودن دنيا، آن كه، آدمى پس از تلاش و انتظار تا مى رود به آرزوهايش برسد، ناگهان مرگ او فرا رسيده، اميدش را قطع مى كند، نه به آرزو رسيده، و نه آنچه را آرزو داشته باقى مى ماند. سبحان اللّه شادى دنيا چه فريبنده و سيراب شدن از آن، چه تشنگى زاست و سايه آنچه سوزان است نه زمان آمده را مى شود رد كرد و نه گذشته را مى توان باز گرداند، پس منزّه و پاك است خداوند چقدر زنده به مرده نزديك است براى پيوستن به آن و چه دور است مرده از زنده كه از آنان جدا گشته. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇 👈 دگرگونيها و ها 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
2 1 ✳️ در بخش مهمى از روايات درمسئله رجوع به و استعمال دارو و طلب شفا از حضرت حق و اين كه چه داروهائى براى درمان درد مفيد است و ثوابى كه طبيب در علاج مريض دارد و ثواب خدمت به بيمار از جانب اهل و عيالش و همچنين دوستان و برادران ايمانيش و به خصوص عيادت مريض نكات پرارزشى هست كه لازم است به پاره‏اى از آنها اشاره شود. امام موسى بن جعفر عليه السلام فرمود: تا مى‏توانيد از مراجعه به پزشك خوددارى كنيد، چون مانند ساختمان است كه اندكش به بسيار كشاند. امام صادق عليه السلام فرمود: هر كه سلامتش به بيماريش بچربد و با چيزى خود را درمان كند و بميرد، من به خدا از او بيزارم. محمد بن مسلم مى‏گويد: از حضرت باقر عليه السلام سؤال شد، از مردى كه طبيب ترسا و يهودى او را درمان كند و براى او دارو فراهم سازد فرمود: باكى ندارد، همانا درمان به دست خداى تعالى است. دراخبار امامان عليهم السلام آمده است: مدارا كنيد كه خدا دردى نداده جز اين كه دوايى در كنارش قرار داده مگر مرگ كه درمانى ندارد. و نيز فرموده‏اند: بر پزشك است كه بايد از خداى سبحان در آنچه با بيمار كند بترسد و براى مريض خيرخواهى نمايد و درمان جستن از پزشك يهودى و ترسا براى مسلمانان باكى نيست. و نيز فرموده‏اند: چون جسم زن بيمار شود و ناچار به مداوا نزد طبيب مرد گردد، مانع ندارد. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 7 ، ص: 219 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
2 2 ✳️ رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: دو كس بيمارند: تندرستى كه پرهيز كند و بيمارى كه همه چيز بخورد. و نيز آن حضرت فرمود: تا بدنت تاب درد دارد از دارو بپرهيز و چون بى‏تاب شد دارو به كار ببر. و آن بزرگ مرد آسمانى فرمود: مداوا كنيد؛ زيرا آن كه درد داده دارو هم داده است. حضرت صادق عليه السلام مى‏فرمايد: پيامبرى از پيامبران بيمار شد و گفت: درمان نكنم تا همان كه بيمارم كرده درمان نمايد، خداوند به او وحى فرمود: شفايت ندهم تا مداوا نكنى، شفا از من است و دوا هم از من است. محمّد بن مسلم مى‏گويد: از حضرت باقر عليه السلام پرسيدم از طبيبى كه معالجه درد مردمى مى‏كند و مزد مى‏گيرد فرمود: باكى ندارد. امير المؤمنين عليه السلام فرمود: پزشك بايد خداترس و خيرخواه و كوشا باشد. و نيز آن حضرت فرمود: شير گاو دوا است و از آن جناب از نوشيدن بول گاو پرسيدند فرمود، اگر براى دوا نياز دارد باكى ندارد. امام صادق عليه السلام فرمود: بخور براى آن كه حرارت را خاموش نمايد، شكم را خنك كند و تب را قطع نمايد. چون از تب، نزد حضرت صادق عليه السلام ياد كردند فرمود: راستى ما خاندانى هستيم كه مداوا نكنيم جز با تن شوئى با آب خنك و خوردن سيب. و آن حضرت فرمود: اگر مردم اثر سيب را مى‏دانستند بيماران خود را جز با آن معالجه نمى‏كردند. و نيز فرمود: تب از نفس دوزخ است آن را با آب سرد خاموش كنيد. حضرت رضا عليه السلام فرمود: نشانه ‏هاى خون (كثيفى خون) چهار است: خارش، جوش تن، چرت، سرگيجه. حضرت باقر عليه السلام فرمود: بيرون كردن تب از بدن به سه چيز است: استفراغ، عرق كردن، شكم رفتن. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 7 ، ص: 219 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی وَمِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ وَفِيْها مَواعِظُ لِلنّاسِ. از خطبه هاى امام عليه السلام است كه در آن اندرزهاى مهمى به مردم مى دهد. در 5 بخش ارائه می شود 👌تعبيرات اين خطبه چنان فصيح و بليغ و لطيف است كه نويسنده كتاب «الطراز» (امام يحيى زيدى از علماى قرن هشتم) در پايان اين خطبه بيانى دارد كه عين عبارت او چنين است: «لَوْ كَانَ كَلامٌ مِنْ كَلامِ الْبَشَرِ مُعْجِزَةً لَكَانَ هَذا هُوَ الأوَّلُ وَلَوْ أَعْجَزَ شَيْ ءٌ مِنَ الْكَلامِ بَعْدَ كَلامِ اللَّهِ لَكَانَ هَذا هُوَ الثّانِي؛ اگر سخنى از سخنان بشر معجزه باشد اين نخستين آنهاست و اگر كلامى بعد از كلام خدا اعجازآميز باشد اين همان كلام دوّم است». ❇️ بخش چهارم: برتری آخرت بر دنیا إِنَّهُ لَيْسَ شَيْءٌ بِشَرٍّ مِنَ الشَّرِّ إِلَّا عِقَابُهُ، وَ لَيْسَ شَيْءٌ بِخَيْرٍ مِنَ الْخَيْرِ إِلَّا ثَوَابُهُ، وَ كُلُّ شَيْءٍ مِنَ الدُّنْيَا سَمَاعُهُ أَعْظَمُ مِنْ عِيَانِهِ، وَ كُلُّ شَيْءٍ مِنَ الْآخِرَةِ عِيَانُهُ أَعْظَمُ مِنْ سَمَاعِهِ، فَلْيَكْفِكُمْ مِنَ الْعِيَانِ السَّمَاعُ وَ مِنَ الْغَيْبِ الْخَبَرُ. وَ اعْلَمُوا أَنَّ مَا نَقَصَ مِنَ الدُّنْيَا وَ زَادَ فِي الْآخِرَةِ خَيْرٌ مِمَّا نَقَصَ مِنَ الْآخِرَةِ وَ زَادَ فِي الدُّنْيَا، فَكَمْ مِنْ مَنْقُوصٍ رَابِحٍ وَ مَزِيدٍ خَاسِرٍ. إِنَّ الَّذِي أُمِرْتُمْ بِهِ أَوْسَعُ مِنَ الَّذِي نُهِيتُمْ عَنْهُ، وَ مَا أُحِلَّ لَكُمْ أَكْثَرُ مِمَّا حُرِّمَ عَلَيْكُمْ، فَذَرُوا مَا قَلَّ لِمَا كَثُرَ وَ مَا ضَاقَ لِمَا اتَّسَعَ. *️⃣ 4. ارزيابى دنيا و آخرت: چيزى بدتر از شرّ و بدى نيست جز كيفر و عذاب آن، و چيزى نيكوتر از خير و نيكى وجود ندارد جز پاداش آن. همه چيز دنيا شنيدن آن بزرگتر از ديدن آن است، و هر چيز از آخرت ديدن آن بزرگتر از شنيدن آن است. پس كفايت مى كند شما را شنيدن از ديدن، و خبر دادن از پنهانى هاى آخرت. آگاه باشيد، هر گاه از دنياى شما كاهش يابد و به آخرت افزوده گردد بهتر از آن است كه از پاداش آخرت شما كاسته و بر دنياى شما افزوده شود. چه بسا كاهش يافته هايى كه سود آور است، و افزايش داشته هايى كه زيان آور بود. همانا به آنچه فرمان داده شديد گسترده تر از چيزى است كه شما را از آن باز داشتند، و آنچه بر شما حلال است، بيش از چيزى است كه بر شما حرام كرده اند، پس آنچه را اندك است براى آنچه كه بسيار است ترك كنيد، و آنچه را بر شما تنگ گرفته اند به خاطر آنچه كه شما را در گشايش قرار دادند انجام ندهيد. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇 👈 دور نمايى فريبنده و از نزديک وحشتناک! * دنيا و ديدگاههاى مردم 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
2 4 قسمت پایانی ✳️ حضرت على عليه السلام فرمود: سركه انگور بخوريد؛ زيرا كرم‏هاى شكم را مى‏كشد. و رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: ناشتا خرما بخوريد زيرا كرم‏هاى شكم را از بين مى‏برد. حضرت صادق عليه السلام فرمود: گلابى بخوريد كه دل را روشن كند و دردهاى درون را به خواست خدا آرام نمايد. محمد بن مروان مى‏گويد: نزد حضرت صادق عليه السلام بودم، اسهال سختى داشت، چون از نزد آن جناب رفتم سخت نگران بودم، فردا خدمت حضرت رسيدم آرام بود، از حال آن حضرت پرسيدم فرمود: مقدارى برنج شسته و پس از خشك شدن كوبيدم و از آن كف كردم شكمم بسته شد. تفصيل برنامه‏هاى دردها و داروها را به جلد ششم ترجمه «آسمان و جهان» كه ترجمه جلد چهاردهم بحار الأنوار است، مراجعه كنيد، تا معجزه امامان شيعه عليهم السلام را در درمان بيمارى‏هاى ببينيد. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 7 ، ص: 219 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
2 3 ✳️ حضرت صادق عليه السلام فرمود: دارو چهار است: ، سعوط « داروئى است كه در بينى كشند »، تنقيه، استفراغ. حضرت باقر عليه السلام فرمود: رسول خدا صلى الله عليه و آله: در سر و ميان دو شانه و در پشت، هر سه حجامت كرده و يكى را سودمند و ديگرى را فريادرس و سومى را نجات بخش ناميده است. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: حجامت، خرد را بيفزايد و حافظه را نيرو بخشد. و نيز آن حضرت فرمود: شفا در سه چيز است: خوردن ، تيغ حجامت، حرارت دادن. آرى، عسل نرم كننده مزاج و نيرو دهنده به بدن و مقوى قلب و حجامت تميز كننده خون و رگها از مواد زايد و حرارت تخفيف دهنده هر دردى است. چنانچه قسمت عمده‏اى از فيزيوتراپى در اين زمان كه پيشرفت علم طبّ شگفت‏انگيز است با حرارت انجام مى‏گيرد. امام رضا عليه السلام فرمود: پرهيز «كم خورى يا نخوردن بعضى از غذاها و ميوه جات به هنگام مرض» آرامش تن است. و نيز آن حضرت فرمود: اگر مردم در خوراك كوتاه مى‏آمدند بدن‏هاشان سالم بود. موسى بن جعفر عليه السلام فرمود: پرهيز ترك كامل نيست ولى سبك خوردن است. حضرت باقر عليه السلام مى‏فرمايد: رسول خدا چون سردرد مى‏گرفت روغن كنجد به بينى مى‏چكاند. امام صادق عليه السلام فرمود: مسواك كردن، چشم را روشن كند پيامبر بزرگوار صلى الله عليه و آله فرمود: برادرم عيسى به شهرى گذر كرد، همه مردمش زرد چهره و چشم كبود بودند، بدو بانگ برداشتند و از بيمارى‏هاى خود ناليدند، به آنها فرمود: داروى آن با خود شماست، چون گوشت خوريد آن را نشسته مى‏پزيد و هيچ چيز از جهان نرود جز به سزاى جنايتى، پس از آن گوشت را شستند و بيمارى‏ آنان علاج شد. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 7 ، ص: 219 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای دُعَاؤُهُ عِنْدَ الْمَرَضِ 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "آنگاه که بیمار میشد یا سختی و بلایی فرود می آمد" 👈 لینک متن با ترجمه " اینجا " صوتی تصویر " اینجا " ترجمه صوتی " اینجا " ✳️کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای دُعَاؤُهُ عِنْدَ الْمَرَضِ 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "آنگاه که بیمار میشد یا سختی و بلایی فرود می آمد" 👈 لینک متن با ترجمه " اینجا " صوتی تصویر " اینجا " ترجمه صوتی " اینجا " ✳️کانال انس با 🆔 @sahife2