eitaa logo
🇭🇺 (ع) یا لثارات الحسین 🇮🇷
114 دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
1.4هزار ویدیو
9 فایل
استفاده از بنرهای کانال با ذکر نام گروه بلامانع است
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟥 سفیانی و عثمان بن عنبسه: رمز یا حقیقت؟ ✍️ مصطفی امیری ▪️مجموعاً، هشت نام برای سفیانی ذکر شده که فقط یکی از آنها با سند معتبر از امام معصوم نقل شده است. ▪️و آنچه در منابع عامه درباره نام سفیانی ذکر شده، اعتبار ندارد زیرا استشهاد به احادیث اهل‌سنت، زمانی موجه خواهد بود که مضمون آنها در منابع حدیثی شیعه از طریق اهل‌بیت نیز نقل شده باشد. ▪️دشمن اصلی امام عصر و اولین نشانه حتمی ظهور، سفیانی به «عثمان» و «عنبسه» از نسل یزید بن معاویه بن ابوسفیان و نیز ملقب به جد مادری اش هند جگرخوار، معرفی شده است: ▪️«یخْرُجُ ابْنُ آكِلَةِ الْأَكْبَادِ مِنَ الْوَادِی الْیابِسِ...اسْمُهُ عُثْمَانُ وَ أَبُوهُ عَنْبَسَةُ وَ هُوَ مِنْ وُلْدِ أَبِي‌سُفْيَان‏»[1] ▪️و در مقابل در حدیثی دیگر نام سفیانی، بی‌اهمیت جلوه داده می‌شود: ▪️«سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهِ عَنِ اسْمِ السُّفْيَانِيِّ فَقَالَ وَ مَا تَصْنَعُ بِاسْمِه»[2] ▪️چرا؟ و این پرسش مطرح می‌شود که آیا عثمان، اسم حقیقی اوست؟ ▪️یا به قرینه رمزی بودن نام رقبای وی در فتنه شام (ابقع و اصهب)، نام عثمان و سفیانی نیز رمزی و کنایه‌ای می‌باشد؟ ▪️آنچه این دیدگاه را تقویت می‌کند، در روایات وقتی از اسم دشمن اصلی امام عصر پرسیده می‌شود، امام معصوم می‌فرمایند: با نام سفیانی چه کار دارید؟ بلکه معیار، عملکرد و رفتار وی است که بر مناطق الکور الخمس در منطقه شام مسلط می‌شود: ▪️«سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهِ عَنِ اسْمِ السُّفْيَانِيِّ فَقَالَ وَ مَا تَصْنَعُ بِاسْمِهِ إِذَا مَلَكَ كُوَرَ الشَّامِ الْخَمْسَ»[3] ▪️از این‌رو عثمان بن عنبسه، رمز است و اسم واقعی سفیانی نیست. ▪️اما در عین حال اهل‌بیت، اوصاف جسمانی را هم فرمودند: ▪️«السُّفْيَانِيُّ أَحْمَرُ أَشْقَرُ أَزْرَقُ»[4] ▪️و بیان کردند موردحمایت غربی‌ها است: ▪️«السُّفْيَانِيُّ...فِي عُنُقِهِ صَلِيب‏»[5] ▪️پس عثمان بن عنبسه، رمز است و نه اسم سفیانی. ▪️و شناخت سفیانی در گرو شناخت «حامیان» وی، «اوصاف جسمانی» و « استیلاء بر مناطق شام» همچون سوریه، اردن و فلسطین است و نه پرسش از «اسم». ✅ پی‌نوشت: 1-3. صدوق، کمال‌الدین، ج۲، ص۶۵۱. 4. نعمانی، الغیبة، ص۳۰۶. 5. شیخ طوسی، الغیبة، ص۴۶۳. ═❁๑🍃๑🌹๑🍃๑ ❁═ https://eitaa.com/joinchat/3936092358C70b5431ca7 https://eitaa.com/zohor1111
🟥 عثمان یعنی شخص سوم؟ ✍️ مصطفی امیری ▪️عثمان در صدر اسلام منصرف به خلیفه سوم، عثمان بن عفان می‌‏باشد. وی از نژاد بنی‌امیه و دارای ویژگی‌ها و صفات خاصی همچون: جمع کردن اموال، حمایت اقوام مادری از وی، قوم‌گرایی، دنیاگرایی و تجمل‌پرستی بوده است. ▪️حال بنابر مبنای رمزآلود بودن اسامی شخصیت‌های ظهور و شمول این قاعده بر نام سفیانی و اینکه نام او نیز رمزی و کنایه است و منظور از عثمان، نام حقیقی سفیانی نباشد بلکه تلمیح و اشاره به برخی از صفات و ویژگی‌های خاص باشد، می‌توان نتیجه گرفت که سفیانی نیز شخصی است از نژاد بنی‌امیه که به عنوان حاکم سوم بر دمشق مسلط خواهد شد. ▪️به عبارت دیگر: از این جهت که نسب او به نژاد بنی‌ امیه می‌رسد به سفیانی لقب گرفته است و از این جهت که حاکم سوم دمشق خواهد بود به عثمان معرفی شده است. ▪️از مجموع آنچه ذکر شد، می‏‌توان گفت: سفیانی، سومین و آخرین حاکم سوریه از خاندان عنبسه و از نژاد بنی‌امیه و کلب در سوریه قبل از ظهور خواهد بود. https://eitaa.com/joinchat/3936092358C70b5431ca7 https://eitaa.com/zohor1111
🟥 سفیانی و بنی‌کلب؟ ✍️ مصطفی امیری ▪️هرچند این گزاره که نژاد مادری سفیانی از بنی‌کلب است: «السفیانی اخواله من بنی‌کلب»، چندان هم معتبر نیست و نمی‌توان استناد قطعی و یقینی داد. لکن در فرض اعتبار، دیدگاه‌های مختلفی در این باره وجود دارد. آنچه در این فرصت کوتاه می‌توان به آن اشاره کرد ازجمله: ▪️کلب، صرفاً اشاره به تبار و اجداد مادری سفیانی دارد و نه به معنای محل زندگی وی. ▪️به عبارت دیگر، نژاد سفیانی از طرف مادر به بنی‌کلب می‌رسد که قبل از اسلام، نصرانی و مسیحی بودند. معاویه با زنی از نژاد بنی‌کلب، وصلت کرد که حاصل این ازدواج، تولد یزید بود. ▪️میسون مادر یزید، تا آخر بر آیین مسیحیت باقی ماند و از دنیا رفت. ▪️بنی‌ کلب، امروزه در مناطقی از فلسطین، اردن، جنوب غربی سوریه و بخش‌هایی از مناطق غربی سوریه مثل لاذقیه و نیز لبنان، سکنی گزیده‌اند. ▪️محل زندگی دروزی ها که از کلب می‌باشند، در جنوب سوریه و منطقه درعا، محلّ خروج سفیانی از وادی یابس است. ▪️بنابراین، بنی‌کلب در سوریه به عنوان «داییان سفیانی»، بخشی از هسته اصلی لشکر نظامی سفیانی در سال ظهور را تشکیل می‌دهند. https://eitaa.com/joinchat/3936092358C70b5431ca7 https://eitaa.com/zohor1111
🟩ترور آلارم اسرائیل 🇸🇾 یک خبر بسیار خوب برای جهان آزاد و مردم سوریه که اواخر امسال (۲۰۲۴) می آید ... ✅🇸🇾 A very Good News for the Free World and People of Syria Coming Later this year ... Eliminated = حذف شده است ═❁๑🍃๑🌹๑🍃๑ ❁═ https://eitaa.com/joinchat/3936092358C70b5431ca7 https://eitaa.com/zohor1111
🟩در روایات آمده، زمانی امام زمان(عج) می‌آید که همه‌جا را گرفته باشد، پس برای این که امام بیاید باید فساد کنیم⁉️ 🔰 پاسخ: ◽️باید بین علامت ظهور و شرایط آن تفاوت قائل شد. علامت ظهور، یعنی چیزی که نشانۀ ظهور است و اتفاق افتادن آن نشان می‌دهد ظهور نزدیک شده است؛ اما علت ظهور نیست و باعث نمی‌شود که ظهور اتفاق بیفتد و فقط هردو در یک زمان اتفاق می‌افتند، اما شرط ظهور، یعنی آن‌چه زمینه‌ساز ظهور است و اگر آن شرط باشد ظهور می‌شود و اگر نباشد ظهور اتفاق نمی‌افتد. ◽️حال که این تفاوت معلوم شد، باید دانست روایتی که هنگام ظهور را فراگیر شدن جهان از ستم و فساد برمی‌شمرد، علامت ظهور را بیان می‌کند، نه شرط آن را؛ پر شدن زمین از فساد، از شرایط ظهور نیست که ظهور وابسته به آن باشد، بلکه فساد علامت ظهور است؛ یعنی در زمان ظهور وضع دنیا چنین خواهد بود و در چنین وضعی امام ظهور خواهد کرد. ◽️افزون بر این، مگر هم‌اکنون زمین پر از ظلم و فساد نیست⁉️ مگر در تمام کشورهای عربی که مدعی اسلام هستند، مشروب‌ فروشی‌ها و مراکز فساد، رسماً فعالیت نمی‌کنند⁉️ ◽️ مگر دول غربی به نام حقوق بشر و مبارزه با تروریسم، کشورها را به آتش نمی‌کشد⁉️ ◽️مگر کشوری هست که از ظلم و فساد ننالد⁉️ بنابراین در پر بودن دنیا از فساد شکی نیست و اگر این امر علت ظهور بود، حتماً تا حال ظهور پدید آمده بود. ◽️اما شرط ظهور، وجود یاران واقعی و آمادگی اکثریت مردم برای قبول عدالت و حقیقت است، یعنی عدالت را هرچند به ضررشان باشد بپذیرند و آن را فقط برای سود خود نخواهند. اگر می‌خواهیم امام زودتر ظهور کند، باید برای پرورش انسان‌های صالح و باتقوا کمک کنیم و جامعه را آمادۀ پذیرش حکم خدا کنیم. این کار با ترک گناه، فساد و ظلم امکان دارد، نه با ترویج فساد و ظلم و بی‌عدالتی. ◽️پس نه‌تنها افراد نیکوکار مانع ظهور نیستند، بلکه زمینه‌ساز ظهور نیز به شمار می‌آیند و اگر تعداد آن‌ها زیاد شود، امید به ظهور بیش‌تر خواهد شد ═❁๑🍃๑🌹๑🍃๑ ❁═ https://eitaa.com/joinchat/3936092358C70b5431ca7 https://eitaa.com/zohor1111
‍🟥 بیعت خراسانی با امام زمان پس از ظهور 🗯 امام باقر عليه السلام فرمودند: پرچم‌هاى سياهى كه از خراسان خروج می‌نمایند در كوفه فرود مى‌آيند؛ پس زمانى كه مهدى عليه السلام ظهور نماید برای او بیعت می‌فرستند. 📗الغيبة (للطوسی)، ص ۴۵۲ توضیحات: ➖ «پرچم‌های سیاه خراسانی قبل از ظهور امام مهدی وارد کوفه می‌شوند...»؛ علت ورود لشکر خراسان به خاک عراق چیست⁉️ پاسخ: حرکت خراسانی در مقابل یورش لشکر سفیانی به کوفه رخ می‌دهد! طبق روایتی از امام باقر علیه السلام که با ۹ طریق ثبت شده، سفيانى سپاهى به تعداد هفتاد هزار نفر به كوفه روانه می‌كند كه اهل كوفه را می‌كُشند و به دار می‌آويزند و اسير می‌كنند و آنها در همین حالند که ناگهان پرچم‌هایى از جانب خراسان روى می‌آورند و با شتاب مسیر را طی می‌کنند... واضح است که تاختن آنها با آن سرعت به سمت کوفه، برای دفع لشکر سفیانی از عراق است. بنابراین تا سفیانی به سمت عراق نتاخته، حرکتی از خراسان نخواهد بود! ➖ «وقتی مهدی ظهور کرد برای او بیعت می‌فرستند»؛ این یعنی لشکر خراسان قبلش در بیعت مهدی نبوده‌اند... به عبارتی وقتی خراسانی برای عقب راندن لشکر سفیانی به سمت عراق خروج کند، در عراق می‌ماند تا حضرت تشریف بیاورند برای بیعت... ◽️بطور کلی حدیث فوق دربارهٔ علت حرکت خراسانی صحبت نمی‌کند؛ بلکه فقط از انقیاد لشکر خراسان پس از ظهور در مقابل حضرت مهدی علیه السلام سخن گفته است. ◽️ خروج خراسانی جهت عقب راندن لشکر سفیانی از عراق ═❁๑🍃๑🌹๑🍃๑ ❁═ https://eitaa.com/joinchat/3936092358C70b5431ca7 https://eitaa.com/zohor1111
💠 نشانه ایمان 🔸 امام علی(علیه السلام): مؤمن آسان گیر، نرمخو،افتاده و مورد اعتماد مردم است. 🔸 امام علی(علیه السلام): مؤمن کم لغزش و پر عمل است. 🔸 در روایت دیگر می فرماید: مؤمنان چنانند که(مردمان) به نیکى هاشان امیدوار و از شرّ و بدى آنها در امان هستند. 📚 غررالحکم/باب الأمن (امنیت) https://eitaa.com/zohor1111
🔴 حمله سفیانی به لبنان؟ ✍️ مصطفی امیری ▪️آیا مناطق شیعی در لبنان جزو متصرفات سفیانی خواهد بود؟ ▪️برای فعالیت سفیانی در لبنان به صورت خاص و صریح، سخنی ذکر نشده است و آیا اصولاً لبنان جزو «الکور الخمس»ِ مذکور در روایات است؟ ▪️«اسْتَوْلَى السُّفْيَانِيُّ عَلَى الْكُوَرِ الْخَمْس‏...دِمَشْقُ وَ فِلَسْطِينُ وَ الْأُرْدُنُّ وَ حِمْصٌ وَ حَلَب»[1]. ▪️اما مشکل این است در کتب جغرافیا و تواریخ، لبنان نیز در زمره بلاد شام و شامات ذکر شده است. ▪️ضمن اینکه در معجم البلدان صراحتاً ذکر شده که لبنان جزو ساحل «جند دمشق» و از مناطق پنجگانه در زمان معصومان بوده است[2] و با توجه به اینکه دمشق در احادیث جزو متصرفات سفیانی ذکر شده، پس از منظر حدیثی هم مویداتی وجود دارد که بخش هایی از لبنان تحت سیطره سفیانی قرار خواهد گرفت. ▪️دیدگاه کارشناسان مهدوی نیز در این‌باره، متفاوت است. برخی لبنان را جزو الکور الخمس سفیانی می‌دانند[3] و برخی قبول ندارند[4] و دسته‌ای دیگر دیدگاه میانه را برگزیدند[5]. ▪️البته باید توجه داشت، تسلط سفیانی بر الکور الخمس و تصرف بلاد شام صرفا به معنای استیلاء نظامی، قتل‌عام و کشتار دسته‌جمعی نیست بلکه در بدو امر تصرف سرزمینی بویژه سوریه و تسلط بر دولت‌ها و حکومت‌ها و همراهی حاکمان منطقه شام با وی در آن بازه زمانی دوساله است‌. ▪️با استناد به شواهد حدیثی، شیعیان منطقه شام بویژه حزب‌الله لبنان از همراهی با سفیانی، استثناء شوند و از شرارت‌های وی در امان خواهند بود: ▪️«السُّفْيَانِي‏...يَخْرُجُ بِالشَّامِ فَيَنْقَادُ لَهُ أَهْلُ الشَّامِ إِلَّا طَوَائِفُ مِنَ الْمُقِيمِينَ عَلَى الْحَقِّ يَعْصِمُهُمُ اللَّهُ مِنَ الْخُرُوجِ مَعَه»[6]. ▪️بی‌‏شک، مصداق عبارت «طوائف من المقیمین علی الحق» در روایت مورد اشاره، شیعیان و پیروان امیرالمومنین علی بن ابی‌طالب می‌‏باشند که منطبق بر شیعیان منطقه شام (شیعه حزب‌الله لبنان و ...) است که اگر تا عصر ظهور باقی بمانند ان شاء الله در هنگام خروج سفیانی از شر همراهی و بیعت با لشکریان سفیانی و جبهه کفر و شیطان در امان خواهند ماند. ▪️بنابراین گزاره فوق، دلالت بر این دارد «قبل از حضور سفیانی»، محور مقاومت شیعی با تمهیدات لازم و آمادگی‌های نظامی توانسته است، امنیت شیعیان ساکن این مناطق را تضمین نماید. ▪️جمع‌بندی اینکه: لبنان از نظر جغرافیایی جزو بلاد شام است. اما چون دلیل روایی و نص حدیثی داریم شیعیان مستنثنی هستند: «يَعْصِمُهُمُ اللَّهُ مِنَ الْخُرُوجِ مَعَه». ▪️بنابراین امید است شیعیان لبنان در دائره شمول اطاعت سفیانی قرار نگیرند. اما به طور قطع و یقین نمی‌توان اظهارنظر نمود و این امر در هاله‌ای از ابهام است و شاید حکمتی وجود دارد. ▪️اما اگر بین «الشامات، شام تاریخی» با «الکورالخمس شام در مباحث مهدوی» تمایز قائل شویم، در این فرض قطعاً لبنان جزو متصرفات سفیانی نخواهد بود. البته گفتگو در این موضوع، خود نوشتار مستقلی را می‌طلبد. ✅ پی‌نوشت: 1. نعمانی، الغیبة، ص۳۰۴. صدوق، کمال‌الدین، ج۲، ص۶۵۱. 2. حموی، معجم البلدان، ج۳، ص۳۱۱-۳۱۲. تصویر (لینک). 3. الفتلاوی، رایات الهدی و الضلال فی عصر الظهور، ص۵۸ و ۱۵۵. طبسی، سلسله مباحث مهدویت، ج۱، ص۸۸. 4. علی‌الصغیر، علامات الظهور، ج۲، ص۲۴۳-۲۴۵. 5. کورانی، عصر الظهور، ص۸۶-۸۷ و ص۹۰-۹۱. 6. نعمانی، الغیبة، ص۳۰۵. ✔️به کانال ساعت ۰۰:۰۰ بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/2792882744C3f5cd5b9ff https://eitaa.com/zohor1111