eitaa logo
آخرالزمان
2.3هزار دنبال‌کننده
631 عکس
820 ویدیو
20 فایل
✅سعی داریم براساس اخبار و تحقیق و پژوهش بر روی روایات مستند و مباحث مربوط به نشانه‌های آخرالزمان، ظهور امام زمان(عج) را مورد بررسی قرار دهیم. 🔆یکی از وظایف منتظران در آخرالزمان آگاهی بخشی به دیگران است پس لطفا صفحه را نشر دهید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷در روایتی از جابر جُعفی آمده است که می‏‌گوید: "به امام باقر(ع) گفتم که گشایش در کار شما کی خواهد بود؟ 🔹پس فرمود: هیهات! هیهات! گشایش در کار ما رخ نمی‏دهد تا آن که شما شوید و بار دیگر غربال شوید (و این را سه بار فرمود) تا آن که خدای تعالی، تیرگی را (از شما) زایل کند و شفافیت (در شما) به جای ماند.» ✍توضیح: باتوجه به روایت دوران غیبت، دوران مواجهه با موقعیت‏ های سخت و آزمون‏‌های دشوار است که در نتیجه‏ آن، بسیاری غربال خواهند شد؛به این معنا که از آزمون سربلند بیرون نخواهند آمد. حضرت حجت ظهور نخواهد کرد تا زمانی که مومنین واقعی از منافقین تمییز پیدا کنند... بنابراین، تصور آرمیدن در حصاری محفوظ و برکنار ماندن از اصطحکاک و مواجهه، تصوری مردود است و در قاموس مهدویّت و تربیت مهدوی نیست. منتخب الاثر، ص ۳۸۹٫ روایت ۹ ♻️لطفا نشر دهید... ❇️ @zohour_monji
🔷سه روایت از سه فرد مختلف با معنا و مفهوم مشترک در بحث تشکیک عده‌ای در حیات و ظهور امام زمان(عج) : 🔹ابوالجارود از امام باقر (ع) روایت کرده که آن حضرت به من فرمود: ای ابا جارود هرگاه زمانه (چندان) بگردد و درباره‌ی آن (حضرت حجت) گویند که مرده؟ یا هلاک شده است؟ و به کجا و به کدام سرزمین رفته است و چه شده و جستجوگر او (به خویشتن) گوید: چگونه چنین چیزی شدنی است در حالی که استخوانهای او نیز پوسیده است، پس در چنین وقتی به امید او باشید و چون شنیدید ظهور کرده است نزد او بروید اگر چه کشان کشان بر روی برف و یخ باشد . روایت ۱۰ 🔹زائده بن قدامه توسط پاره ای از رجال خویش از امام صادق (ع) روایت کرده که آن حضرت فرمود: هنگامی که قائم قیام می‌کند مردم می‌گویند : چگونه ممکن است؟ در حالی که استخوانهای او نیز پوسیده است . روایت۱۱ 🔹حماد بن عبدالکریم جلاب گوید : در محضر امام صادق (ع) از حضرت قائم (ع) یاد شد ، پس آن حضرت فرمود: بدانید که هر گاه او قیام کند حتما مردم می‌گویند : این چگونه ممکن است؟ در حالیکه چندین و چند سال است که استخوان‌های او نیز پوسیده است. روایت۱۲ ✍توضیح: آنچه مشخص است یکی از نشانه‌های آخرالزمان شک وجودی در امام (ع) و امر ظهور است، کما اینکه این مهم از روزگاران گذشته تا به امروز مطرح بوده است. در روایات متعددی ملاحظه شده که صریحاً بیان شده هرگاه حضرت حجت ظهور کرد با هر سختی و مشقتی بی‌درنگ ایشان را اجابت کنید و بسوی اون روید.(ان‌شاالله در وقت اجابت پای رفتنمان لنگ نزند🙏) غیبت نعمانی / باب 10 / ص 218 ♻️لطفا نشر دهید... ❇️ @zohour_monji
⛔️ 🔷 احادیث نهی قیام، قبل از قیام امام زمان(عج) ⚠️برخی احاديث كه دستاويز مخالفان تشكيل حكومت دينى در عصر غيبت است، شامل احاديثى است كه در نگاه ابتدايى و سطحى، تشکیل حکومت قبل از ظهور حضرت را نهی و بر نهى مبارزه با حكومت‌هاى فاسد، و لزوم سازش و مسالمت با آنها، قبل از قيام امام مهدى(ع) دلالت دارند. ☝️لطفا تا انتهای مطلب را مطالعه کنید. این احادیث به چند دسته تقسیم‌ می‌شوند که ما در اینجا به یکی از معروف‌ترین آنها میپردازیم. 🔹امام صادق (ع) فرمود: هر پرچمى قبل از قيام قائم برافراشته شود، پرچمدار آن، طاغوت است. الكافى: ج ۸ ص ۲۹۵ ح ۴۵۲ روایت۱۳ ✍توضیح: طبق اين سخن، قيام بر ضدّ زمامداران ستمگر، قبل از قيام جهانى امام عصر(ع) به طور مطلق، جايز نيست و هر كس رهبرى آن را به عهده داشته باشد، طاغوت شمرده مى شود و مخالفت با او واجب است. 🔰نقد و بررسی: این احادیث از نظر سندی معتبر نیستند لکن اگر هم سند آن صحیح باشد، برداشت ابتدایی که از آن می‌شود قطعا مقصود نیست. در موارد پایین توضیحات تکمیلی ارائه می‌شود. 1⃣ ارزیابی مضمون: اين حدیث، هرچند به ظاهر، مطلق است و پرچمدار همه قيام‌هاى قبل از قيام مهدوى را طاغوت خوانده است، لكن با ملاحظه آن در كنار احاديثى كه يا را مورد تأييد قرار داده‌اند، معلوم مى‌شود كه اطلاق آنها مقصود نيست؛ بلكه مقصود، «پرچمداران قيام‌هاى باطل» اند، چنان كه در حديثى از امام باقر(ع) به اين معنا تصريح شده است: که میفرماید: «كسى كه پرچم گمراهى را برافرازد، پرچمدار آن، طاغوت است.» (الكافى:ج ۸ ص ۲۹۷ ح ۴۵۶ ) پس مشخص است منظور از طاغوت در حدیث مورد بحث اشاره به حاکمان و حکومت‌هایی است که با هدف الهی تشکیل حکومت نداده‌اند و یا مدعی امامت هستند. 2⃣ زمان‌ و فضاشناسی حدیث: این دست احادیث در فضايى صادر شده‌اند كه بسيارى از پيروان اهل بيت(ع) تصوّر مى‌كردند زمينه براى تحقّق حكومت جهانى اهل بيت(ع) فراهم است؛ چرا كه حكومت بنى اميّه به دليل جناياتش، ديگر پايگاه اجتماعى نداشت و روزهاى پايانى خود را سپرى مى‌كرد و حكومت بنى‌عبّاس هم تشكيل نشده و در آغاز راه بود، و از سوى ديگر، محبوبيت خاندان رسالت در جامعه اسلامى، در حال افزايش بود، به گونه اى كه رهبران جنبش‌ها از نام آنان براى جذب هواداران بهره‌بردارى مى‌نمودند. در چنين فضايى، پيروان اهل بيت (ع) به اين تحليل مى‌رسيدند كه بهترين فرصت براى تشكيل حكومت فراهم شده است؛ ولى امام صادق(ع) با ديدن خطاى آنها در تحليل، با تعبيرهاى گوناگون تأكيد فرمود كه حكومت جهانى اهل بيت نشانه‌هايى دارد كه تا تحقّق نيابند، پيروان آنان بايد منتظر بمانند. 3⃣ حدیث شناسی: در سنجش احادیث باید آنها را با احادیث و سنت مقایسه کرد و حتی اگر این احادیث از نظر سندی هم صحیح باشند، هنگامى كه مضمون ظاهرى آنها را بر موازين حديث شناسى عرضه كنيم، خواهيم ديد كه اين مضمون نمى‌تواند مقصود اهل بيت(ع) باشد، و بايد گفت : صدور آنها به دليل و رعايت اصول پنهانكارى بوده است. 4⃣ تعارض با قرآن: در قرآن، آيات فراوانى مسلمانان را به امر به معروف و نهى از منكر، و مبارزه با ظلم و ظالم و فساد و تباهى ترغيب مى كنند و آنان را به تلاش جهت استقرار نظام ارزشى الهى تشويق مى نمايند. ( آیات ۱۱۰ و ۱۰۴ سوره آل عمران، نسا ۷۴-۷۶ ، توبه ۷۱ و ۱۱۲ و...) 5⃣ احادیثی از ائمه بیان گردیده است که در آن قیام‌هایی را زمینه‌ساز ظهور دانسته‌اند که از بین آنها می‌توان به حدیث معروف «قیام مردمی از مشرق» اشاره کرد. ( که بزودی در کانال قرار خواهد گرفت) 🌐نتیجه‌گیری: باتوجه به دلائل بیان شده می‌توان بر این امر صحه گذاشت که حدیث مذکور موجب حرمت تشکیل حکومت اسلامی در زمان غیبت نمی‌باشد. البته نکات ذیل قابل توجه است: ۱. مقصود از احاديثى كه قيام‌هاى پيش از قيام قائم خاندان محمّد(ص) را تخطئه مى‌كنند، قيام‌هايى اند كه با انگيزه‌هاى نفسانى برپا مى‌شوند. ۲. براى مشروعيت قيام، لازم نيست كه قيام كننده به قطع بداند كه موفّق به تشكيل حكومت حق خواهد شد؛ بلكه صِرف شكسته شدن ابّهت و قدرت زمامداران ستمكار و يا مشغول نگه داشتن ذهن سياسى و نظامى آنان براى جلوگيرى از اِعمال رهبرى بر جامعه اسلامى، كافى است كه مشروعيت آن را اثبات كند. ( مانند قیام‌های زید و شهدای فخ) ♻️لطفا نشر دهید... ❇️ @zohour_monji
🔷 قیام مردم قم (استعاره از ایران) 🔹عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الْأَوَّلِ ع قَالَ: « رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ یدْعُو النَّاسَ إِلَی الْحَقِّ یجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ کزُبَرِ الْحَدِیدِ لَا تُزِلُّهُمُ الرِّیاحُ الْعَوَاصِفُ وَ لَا یمَلُّونَ مِنَ الْحَرَبِ وَ لَا یجْبُنُونَ وَ عَلَی اللَّهِ یتَوَکلُونَ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ » 🔹امام کاظم(ع) فرمود: «مردی از اهل قم، مردم را به حق فرا می‌خواند و بر گِرد او مردمانی فراهم می‌آیند که چونان پاره‌های آهن‌اند، طوفان‌ها آن‌ها را به لرزه نمی‌اندازد و از جنگ خسته نمی‌شوند و بزدلی نمی‌کنند، به خدا توکل دارند و فرجام از آنِ پرهیزکاران است.» ✍توضیح: بسیاری از عالمان مصداق این حدیث را امام خمینی(ره) می‌دانند و باتوجه به اینکه شروع قیام مردم ایران(انقلاب اسلامی ایران) از قم بوده و باتوجه به نص روایت که بیان میکند «مردی از اهل قم» که میتواند اشاره به امام خمینی(ره) داشته باشد و از آنجا که ایشان سالیان سال در قم ساکن و مشغول کسب علم بوده و بارها در سخرانی‌هایشان خود را از اهالی قم قلمداد کرده‌اند میتوان این انقلاب را مصداق حدیث دانست. ⚠️گاها در بعضی کانال‌ها و سایت‌ها دیدم که بیان میکنند که هیچ روایت و حدیث و نشانه‌ای در مورد اتصال به حکومت حضرت حجت (عج) وجود ندارد! در اینجا به چندتا از این نشانه ها اشاره میکنیم. 🔰از عللی که انقلاب ایران را میتوان متصل به ظهور منجی دانست، روایت مذکور است. که به بطور خلاصه عرض میکنم: 1⃣در انتهای روایت بیان شده «العاقبه للمتقین» طبیعتاً امام و پیشوای متقین در آخرالزمان امام مهدی (عج) است. ائمه (ع) آیه‌ی «والعاقبه للمتقین» که در قرآن سه مرتبه ذکر شده است تفسیر به نموده‌اند. پس با توجه به انتهای روایت مذکور که با «و العاقبه للمتقین» به پایان رسیده میتوان نتیجه گرفت که عاقبت «قیام اهالی قم» به حکومت حضرت متصل خواهد شد. 2⃣بنابر حدیث مشابه پیامبر و امام محمدباقر(ع) مبنی بر «قیام مردمی از مشرق زمین» و حدیث امام صادق در رابطه با «گسترش علم از قم» از روایت‌هایی هستند که تاکید دارند که ایرانیان از نقش مهم و موثری در زمینه‌سازی ظهور دارند. (حدیث‌های ذکر شده در این بند بزودی در کانال قرار می‌گیرد.) روایت ۱۴ 🌐منبع حدیث: مجلسی، محمد باقر، بحارالأنوار، ج 57، ص 215، مؤسسة الوفاء، بیروت، 1404 هـ ش. ☝️ این روایت یک از دلایل اشکال به روایت ۱۳ می‌باشد. ⭕️دوستان توجه داشته باشند که به هیچ وجه علاقه‌ای به مصداق سازی نداریم اما در بعضی روایات برای توضیح و تفسیر و رفع شبهه و سوال در ذهن عزیزان چاره‌ای جز بیان بیشتر نداریم. توجه داشته باشید وقوع هیچ نشانه‌‌ی عمومی در آخرالزمان قطعی نیست(چه بسا نشانه‌ای عمومی در احادیث ببینید که مصداق خارجی برای آن نمی‌شناسید) وقوع هیچ امری غیر از ۵ در امر ظهور قطعی نیست. (نتیجه گیری نهایی به مطالعات و آگاهی شما از روایات و اتفاقات در حال وقوع و تحلیل شما بستگی دارد) ♻️لطفا نشر دهید... ❇️ @zohour_monji
🔰 💠حضرت رسول (ص) فرمود: 🔷روزگاری خواهد آمد که خدا تکه تکه خواهد شد. 🔹سنت من در نزد آنان و بدعت در نزد آنان باشد ، شخصیت‌های بزرگ در نزد آنها حیله‌گر خوانده می‌شوند و اشخاص حیله‌گر در نزد مردم، با شخصیت و وزین خوانده شوند . 🔹 در نزد آنان حقیر و بی‌مقدار می‌شود و به پیش آنها محترم و ارجمند باشد ، کودکانشان پلید و گستاخ و و زنانشان بی‌باک و بی‌شرم و شوند، پناه بردن به آنها خواری و اعتماد به آنان ذلت و درخواست چیزی از آنها نمودن، جامه درویشی به تن کردن و مایه بیچارگی و ننگ است . 🔹 در آن هنگام خداوند، آنان را از به هنگام، محروم سازد و در وقت نامناسب بر آنها ببارد . روایت ۱۵ 🌐 بحارالانوار جلد 22ص453 ♻️لطفا نشر دهید... ❇️ @zohour_monji
💠 تفسیر غیبت صغری از 🔹امّ هانی گوید: از امام محمدباقر (علیه السلام) درباره‌ی آیات: « فَلَا أُقْسِمُ بِالخُنَّسِ » (پس سوگند به ستارگانی که باز می‌گردند) و « الجَوَارِ الْکُنَّسِ » (ستارگانی که به سرعت می‌روند و پنهان می‌شوند) سوال پرسیدم و توضیح خواستم 🔷فرمود: «ای امّ هانی! امامی است که در سال دویست‌وشصت، خود را از دیده پنهان می‌کند، سپس مانند شهاب درخشان در شب تاریک نمایان می‌شود. ای امّ هانی! اگر در آن زمان باشی، چشم تو روشن خواهد شد». ✍ توضیح: تفسیر و پیش‌بینی امام محمدباقر(ع) از آیات درباره غیبت و ظهور منجی در اوج انحطاط و جهل و فساد بشریت روایت۱۶ 🌐آیات ۱۵و۱۶سوره تکویر ، غیبت نعمانی،211 🔆تعجیل در ظهور: ♻️لطفا نشر دهید... ❇️ @zohour_monji
💠 از اسلام در آخرالزمان 🔷 امام جعفر صادق (ع) فرمودند که: «قائم (علیه‌السلام) در پیکار خود با چنان چیزی مواجه خواهد شد که رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) با آن مواجه نشد! 🔹همانا رسول خدا، (صلّی الله علیه و آله) درحالی به سوی مردم آمد که آنان بت‌های سنگی و چوب‌های تراشیده را پرستش می‌کردند؛ ولی قائم چنان است که علیه او خروج می‌کنند و کتاب خدا را علیه او تأویل می‌کنند و به استناد همان تأویل با او به جنگ برمی‌خیزند.» ✍توضیح: حدیث اشاره به یک دعوت نوین به اسلام توسط حضرت مهدی (عج) دارد و سختی‌هایی که حضرت با آن مواجه خواهند بود. طبیعتاً یکی از کارهایی که برای امام زمان(عج) دشوار خواهد بود، هدایت اسلام تکه تکه شده است که به فرقه‌های مختلفی انتشار یافته، کاری بس دشوار خواهد بود آن هم در برابر کسانی که خود را عالِم در دین میدانند و با استفاده از روایات و آیات (با استفاده از تفسیر باب میل خود) به جنگ و رد امام خواهند پرداخت. روایت ۱۷ 🌐غیبت، نعمانی،۱۳۷۶,ترجمه غفاری،ص۴۴۷. 🔆تعجیل در ظهور: ♻️لطفا نشر دهید... ❇️ @zohour_monji
⭕️ 💠 عادت‌های مردم در آخرالزمان 🔷حضرت امام صادق (ع) در توصیف خوی‌ها و عادت‌هایی که در آخر زمان بین مردمان رایج می‌شود، فرموده‌اند که در آن روزگار: 1⃣ [دستورهای] قرآن کهنه شود و چیزهایی که در آن نیست، در آن پدید شود و [آیات آن] طبق دلخواه توجیه شود؛ 2⃣ هرکه را به کارِ بد بستایند، خندان و خشنود شود و اعتراضی نکند؛ (تایید افراد فاسد و عدم اعتراض به وی) 3⃣همجنس‌بازی مردان و زنان رایج و مرسوم شود؛ 4⃣خانۀ کعبه تعطیل شود و دستور به نرفتنِ به آن داده شود؛ 5⃣پول‌دار عزیزتر از مؤمن باشد؛ (محترم شمردن ثروتمندان نسبت به مومنین) 6⃣ربا آشکار شود و بر آن سرزنش نشود؛‌ 7⃣مردِ باایمان غمناک، پست و خوار شود؛ (اشاره به روایت شماره ۴ موجود در کانال) 8⃣شراب را آشکارا بنوشند و آنان‌که از خدای عزّوجلّ نمی‌ترسند، برای نوشیدنش گرد هم آیند؛ (علنی شدن شرب خمر) 9⃣با شراب مداوا کنند و برای بیمار نسخه کنند و بِدان بهبودی جویند؛ ( پزشکان شراب را برای درمان بیماری تجویز می‌کنند) ▶️ادامه دارد... روایت ۱۸ «الرّوضة من الکافی»؛ شیخ کلینی، محمد بن یعقوب؛ ترجمۀ هاشم رسولی محلّاتی؛ تهران: علمیّۀ اسلامیّه؛ ۱۳۶۴؛ ج ۱، ص ۵۸ و ۵۹. 🔆تعجیل در ظهور: ♻️لطفا نشر دهید... 🔅کانال آخرالزمان ❇️https://eitaa.com/joinchat/3926458592C670b61961c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 🔆 🔰ترجمه: خدایا،فرج مولایمان را برسان،که فرج و گشایش ما نیز هست. ✍پ.ن:اینگونه برای فرج دعا کنید زیباتر است. اینکه خوشنودی و گشایش کار ما گره به خوشنودی و گشایش در کار امام زمان(عج) داشته باشد. پس سعی کنیم در انتهای «اللهم عجل...» یک «و فرجنا بهم» اضافه کنیم. 🔅کانال آخرالزمان ❇️ https://eitaa.com/joinchat/3926458592C670b61961c
⭕️ 💠 عادت‌های مردم در آخرالزمان 🔷حضرت امام صادق (ع) در توصیف خوی‌ها و عادت‌هایی که در آخر زمان بین مردمان رایج می‌شود، فرموده‌اند که در آن روزگار: 0⃣1⃣بدعت و زنا آشکار شود؛ 1⃣1⃣مؤمن نتواند کارِ بد را جز در دلِ خویش انکار کند؛ (اشاره به روایت ۴موجود در کانال) 2⃣1⃣زمامداران به کافران نزدیک شوند و از خوبان دوری گزینند؛ 3⃣1⃣شنیدن قرآن بر مردم سنگین و گران آید، درحالی‌که شنیدن چیزهای ناروا برای آنان آسان و مطلوب است؛ (شنیدن موسیقی برای مردم آسانتر و لذت‌بخش تر از شنیدن صوت قرآن است) 4⃣1⃣برای اذان گفتن و نماز پول گیرند؛ 5⃣1⃣همسایه از ترس زبانِ همسایه‌اش او را گرامی دارد؛ 6⃣1⃣فرمانروایان در داوری رشوه گیرند؛ (رشوه قضات) 7⃣1⃣بچۀ کوچک مرد بزرگ را خوار شمارد؛ (تمسخر و تحقیر و بی‌احترامی به بزرگترها) 8⃣1⃣مسجدها طلاکاری و نقّاشی شود؛ (آراستن مساجد با زینت‌های دنیوی) 9⃣1⃣مردم خون‌ریزی را آسان شمارند و برایشان عادی شود؛ (کشت و کشتار برای مردم عادی می‌شود و روزمره می‌شود) 0⃣2⃣انسان برای غرض دنیایی ریاست طلبد و خود را به بدزبانی مشهور سازد تا از او بترسند و کارها را به او واگذارند؛ ▶️ ادامه دارد... روایت۱۸ «الرّوضة من الکافی»؛ شیخ کلینی، محمد بن یعقوب؛ ترجمۀ هاشم رسولی محلّاتی؛ تهران: علمیّۀ اسلامیّه؛ ۱۳۶۴؛ ج ۱، ص ۵۸ و ۵۹. 🔆تعجیل در ظهور: ♻️لطفا نشر دهید... 🔅کانال آخرالزمان ❇️https://eitaa.com/joinchat/3926458592C670b61961c
⭕️ 💠 عادت‌های مردم در آخرالزمان 🔷حضرت امام صادق (ع) در توصیف خوی‌ها و عادت‌هایی که در آخر زمان بین مردمان رایج می‌شود، فرموده‌اند که در آن روزگار 1⃣2⃣با حیوانات نکاح کنند؛ (در کشورهای غربی واقع شده) 2⃣2⃣آن‌که روزیِ حلال جوید، سرزنش شود و جویندۀ حرام، ستایش شود؛ 3⃣2⃣مرده را به مسخره گیرند و کسی برای مرگِ او غمناک نشود؛ 4⃣2⃣ناسپاسی پدر و مادر آشکار شود و پدر و مادر را سبک شمارند. حالِ آنان نزد فرزند از همه بدتر باشد و فرزند خوشحال است که به آنها دروغ بندد. فرزند آنان را نفرین کند و از مرگشان خشنود شود؛ 5⃣2⃣تمام غم و اندوه مردم دربارۀ شکم و شهوتشان باشد و باکی ندارند که چه بخورند و با چه نکاح کنند؛ 6⃣2⃣هرکه مال یتیمان را بخورد، او را به‌شایستگی بستایند؛ 7⃣2⃣وقت نماز را سبک شمارند؛ 8⃣2⃣نشانه‌های آسمانی پدید آید، اما مردم از آن هراس نکنند؛ 9⃣2⃣اهل قرآن و تفسیر خوار شوند و هرکه آنان را دوست دارد نیز خوار شود؛ 0⃣3⃣زندگی مرد از کم‌فروشی اداره شود؛ 1⃣3⃣اگر شخصی سخن حق گوید و امر به معروف و نهی از منکر کند، دیگران او را نصیحت کنند و بگویندش که این کار بر تو لازم نیست؛ ▶️ ادامه دارد... روایت ۱۸ «الرّوضة من الکافی»؛ شیخ کلینی، محمد بن یعقوب؛ ترجمۀ هاشم رسولی محلّاتی؛ تهران: علمیّۀ اسلامیّه؛ ۱۳۶۴؛ ج ۱، ص ۵۸ و ۵۹. 🔆تعجیل در ظهور: ♻️لطفا نشر دهید... 🔅کانال آخرالزمان ❇️https://eitaa.com/joinchat/3926458592C670b61961c
⭕️ 💠 عادت‌های مردم در آخرالزمان 🔷حضرت امام صادق (ع) در توصیف خوی‌ها و عادت‌هایی که در آخر زمان بین مردمان رایج می‌شود، فرموده‌اند که در آن روزگار: 2⃣3⃣نمازخوان برای ریا و خودنمایی نماز خوانَد؛ 3⃣3⃣قماربازی آشکار شود؛ 4⃣3⃣صدقه را به وساطتِ دیگران به اهلش دهند و برای رضای خدا ندهند؛ بلکه از روی درخواست مردم و اصرارِ آنها بپردازند؛ 5⃣3⃣در حَرَمین (مکه و مدینه) کارهایی که خدا دوست ندارد انجام گیرد؛ 6⃣3⃣دل مردم سخت و چشمانشان خشک شود و یاد خدا بر آنان سنگین آید؛ 7⃣3⃣حرام، حلال شود و حلال، حرام گردد؛ 8⃣3⃣فقیهانی پیدا شوند که برای غیر دین مساله آموزند و طالب دنیا و ریاست باشند؛ 9⃣3⃣مردم غیبت را سخن خوش‌مزه و نمکین شمارند و یکدیگر را بِدان مژده دهند؛ 1⃣4⃣شر و سخن‌چینی آشکار شود؛ 3⃣4⃣ سوگندهای به‌ناحق به نام خدا بسیار شود. روایت ۱۸ «الرّوضة من الکافی»؛ شیخ کلینی، محمد بن یعقوب؛ ترجمۀ هاشم رسولی محلّاتی؛ تهران: علمیّۀ اسلامیّه؛ ۱۳۶۴؛ ج ۱، ص ۵۸ و ۵۹. 🔆تعجیل در ظهور: ♻️لطفا نشر دهید... 🔅کانال آخرالزمان ❇️https://eitaa.com/joinchat/3926458592C670b61961c