eitaa logo
آخرالزمان
2.3هزار دنبال‌کننده
597 عکس
761 ویدیو
20 فایل
✅سعی داریم براساس اخبار و تحقیق و پژوهش بر روی روایات مستند و مباحث مربوط به نشانه‌های آخرالزمان، ظهور امام زمان(عج) را مورد بررسی قرار دهیم. 🔆یکی از وظایف منتظران در آخرالزمان آگاهی بخشی به دیگران است پس لطفا صفحه را نشر دهید.
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمان الرحیم
🔷روایتی از مولا علی (ع) در خطبه ۵۰ نهج البلاغه: 🔹همانا ابتدای بروز آشوب‌ها و فتنه‌ها هواهاست که مورد تـبعیت قرار می‌گیرند و احکامی است که بدعت گذاشته می‌شوند. در این فتنه‌ها با کتاب خدا مخالفت می‌شود و مردانی از مردان دیگر بر مبنایی غیر از دین خدا تبعیت می‌کنند. توضیح: هواخواهی و مسائل دنیوی خواستگاه فتنه‌هاست. روایت ۱ ❇️ @zohour_monji
🔷روایاتی در کتاب نهج الفصاحه با موضوع : 🔹فتنه‌هایی خـواهد بـود که در اثنای آن مرد به صبح مؤمن باشد و به شب کافر شود، مـگر آنـکه خدایش به علم زنده دارد. 🔹فرصت را برای اعمال نیک بیش از آنـکه فـتنه‌هایی مانند پاره‌های شب تاریک پدید آید غنیمت شمارید، در آن هنگام انسان، صبح مؤمن است و شب کافر مـی‌شود، شـب کافر است و روز مؤمن می‌شود و دین خود را به عرض ناچیز دنیا می‌فروشد. توضیح: اگر تا پیش از فتنه‌ها خود را ایمن کردین به لطف خدا نجات خواهید یافت. روایت ۲ ❇️ @zohour_monji
🔷شیعه‌ای که از دجال بدتر است. 🔹روایتی از امام رضا(ع) هـمانا از کسانی که مدعی مودت ما اهل بیت هستند، کسی هست که در فتنه‌گری، برای شیعیان ما از دجال شدیدتر است. (راوی) گفتم: برای چه؟ (امام) گفت: به خاطر دوستی با دشمنان ما و دشمنی با دوستانمان(منافق). چـون چـنین شد، حق با باطل آمیخته می‌شود و مؤمن از منافق بازشناخته نمی‌شود. (وسائل الشیعه، ج ۱۶، ص ۱۷۹، ح ۲۱۲۸۹) روایت ۳ ❇️ @zohour_monji
🔷 ذوب شدن دل مومن 🔹 (ص) فرمودند: روزگاري بيايد كه دل مومن همچون نمك در آب ذوب شود... پرسيدند چرا اين گونه مي شود؟ فرمود: چون كارهاي زشت را مي بيند و نمي‌تواند تغييري در آنها ايجاد كند. توضیح: دل مومن مانند سرب در آتش ذوب می‌شود چون فتنه‌ها و بدعت‌هایی را که در دین خدا ظاهر گشته مشاهده می‌کند و توانایی تغییر و بر طرف ساختن آنها را ندارد. (تنبيه النواظر و نزهة النواظر،جلد۲،ص۳۲) روایت ۴ ❇️ @zohour_monji
🔷برکات فتنه‌های آخرالزمان 🔹در روایاتی از پیامبر (ص) و ائمه (ع) آمده است که: از فتنه‌های آخرالزمان کراهت نداشته باشید که منافقان را نابود می‌کند. توضیح: هرچند فتنه‌ها، سختی‌ها و تلخی‌های خاصّ خود را به دنبال می‌آورد لیکن شیرینی‌هایی در پی آن نصیب مؤمن می‌شود که شاید از هیچ راه دیگری تحصیل آنها برای مؤمن ممکن نباشد. ان‌شاالله که در این آزمایش‌های الهی سربلند باشیم. (کنزالعمال، ج ۱۱، ص ۱۸۹) روایت ۵ ❇️ @zohour_monji
🔷حجاب در آخرالزمان 🔹امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند: در آخـرالزمـان کـه بدتـریـن دوران است؛ جمعی از پوشیده اند در حالی که برهنه‌اند، و از خانه با آرایش بیرون می‌آیند. 🔹اینها از دین خارج شده‌اند، و در فتنه ها وارد شـده‌انـد و بـه سـوی شهـوات میـل دارند و به سوی لذت‌های خـوارکننده شتاب می‌کـنند و حرام ها را حـلال می‌‌دانند و اگر توبه نکنند در دوزخ به عذاب ابدی گرفتار می‌شوند. ✍توضیح: لباس دارنـد اما آنقـدر نازک و کوتاه است که گویی که برهنه‌اند یا به گونه‌ای لباس می‌پوشند که با برهنه گذاشتن قسمتی از بدن باعث تصویرسازی می‌شوند. (وسائل‌الشیعه‌،ج۱۴،ص۱۹) روایت ۶ ❇️ @zohour_monji
❇️سلام خدمت همه‌ی عزیزان 🔆خیر مقدم میگم به همه‌ی کسانی که به روایات آخرالزمان اهمیت می‌دهند و مشتاق بیشتر دانستن هستند. 📣عزیزان همراه توجه داشته باشند که سعی داریم در ابتدا بصورت دسته‌بندی شده به مطالب و مباحث ابتدایی و عمومی عصر ظهور بپردازیم و بعد مرحله به مرحله به سمت مباحث نزدیک به ظهور برسیم. ان‌شاالله که خداوند در این امر ما را یاری کند. ✅شما هم با انتشار مطالب کانال، ما را در این امر یاری و دلگرم کنید.
🔷نبی مکرم اسلام درباره آخرالزمان فرمود: 🔹هنگامی‎که زنان با آرایه‌های مردان خود را بیآرایند و مقنعه و حیا و شرم از آنها سلب شود» و نیز فرمود: «در آخرالزمان امت من مردانی خواهند بود که زنان آنها مانند مردان بر زین‌ها سوار شوند تا به در مسجدها برسند. زنان‌شان در حالی‌که لباس بر تن دارند برهنه باشند(اشاره به روایت۶) بر سر آنها کوهان شتر برآمدگی باشد، آنها بوی بهشت نمی‎یابند و بر آنها لعنت کنید که آنها لعنت شده‌اند». ✍توضیح: سوار شدن زنان بر زین اشاره بر سواری با اتومبیل دارد که در گذشته سوارکاری زنان مرسوم نبوده است و زنان خود را به شکل مردان و مردان خود را به شکل زنان در‌می‌آورند (در چهره و لباس). حیا و عفتی که مایه فخر زن مسلمان بوده است حالا به ضد ارزش تبدیل می‌شود و فحشا و بی‌بند و باری گسترده می‌شود و کوهان هم اشاره به حالت بستن موهای زنان دارد. (مجلسی، ۱۴۰۴، ج ۵۲، ص ۱۳۲) روایت ۷ و ♻️لطفا نشر دهید ❇️ @zohour_monji
🔷نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله به امیرالمؤمنین(ع) فرمود : 🔹ای علی بدان که شگفت‌انگیزترین مردم در ایمان و شریفترین آنها در یقین، گروهی از مردم آخرالزمان هستند که با آنکه پیامبر را ندیده‌اند و معجزات او را به چشم ندیده‌اند، پس به واسطه سیاهی که بروی سفیدی است (به وی) ایمان آورده‌اند. ✍توضیح: یعنی در دوره‌ای که حجت‌های الهی یک به یک از میان مردم رفته‌اند و تنها یک حجت الهی بر روی زمین باقی مانده است (که غایب هم هست)، عده‌ای هستند که به سیاهی بر روی سفیدی ایمان می‌آورند که تعبیر از آن این است که از بابت احادیث و روایات نوشته شده بر روی کاغذ مسیرشان را بر اساس مطالعه و دقت در آیات و روایات معصومین علیهم‌السلام پیدا کرده‌اند و بر آن پابرجا مانده‌اند. در واقع این عده کسانی‌اند که بدون آنکه پیامبر و حجت خدا را مشاهده کنند، ایمان محکمی دارند. حتی می‌توان گفت که عقل و اندیشه آنها چنان رشد یافته و به بلوغ رسیده‌اند که بدون نیاز به مشاهده حجت خدا و بر اساس شواهد و نشانه‌های متقنی که در حوادث روزگار به آن دست یافته‌اند، به حجت خدا ایمان آوردند. که بنابر روایت این اشخاص مومن در آخرالزمان برای رسول خدا مورد احترام و مورد علاقه ایشان می‌باشد. شیخ صدوق، کمال الدین؛ جلد 2، باب 33، صفحه 14، حدیث 19. روایت ۸ ♻️لطفا نشر دهید... ❇️ @zohour_monji
🔷در روایتی از جابر جُعفی آمده است که می‏‌گوید: "به امام باقر(ع) گفتم که گشایش در کار شما کی خواهد بود؟ 🔹پس فرمود: هیهات! هیهات! گشایش در کار ما رخ نمی‏دهد تا آن که شما شوید و بار دیگر غربال شوید (و این را سه بار فرمود) تا آن که خدای تعالی، تیرگی را (از شما) زایل کند و شفافیت (در شما) به جای ماند.» ✍توضیح: باتوجه به روایت دوران غیبت، دوران مواجهه با موقعیت‏ های سخت و آزمون‏‌های دشوار است که در نتیجه‏ آن، بسیاری غربال خواهند شد؛به این معنا که از آزمون سربلند بیرون نخواهند آمد. حضرت حجت ظهور نخواهد کرد تا زمانی که مومنین واقعی از منافقین تمییز پیدا کنند... بنابراین، تصور آرمیدن در حصاری محفوظ و برکنار ماندن از اصطحکاک و مواجهه، تصوری مردود است و در قاموس مهدویّت و تربیت مهدوی نیست. منتخب الاثر، ص ۳۸۹٫ روایت ۹ ♻️لطفا نشر دهید... ❇️ @zohour_monji
🔷سه روایت از سه فرد مختلف با معنا و مفهوم مشترک در بحث تشکیک عده‌ای در حیات و ظهور امام زمان(عج) : 🔹ابوالجارود از امام باقر (ع) روایت کرده که آن حضرت به من فرمود: ای ابا جارود هرگاه زمانه (چندان) بگردد و درباره‌ی آن (حضرت حجت) گویند که مرده؟ یا هلاک شده است؟ و به کجا و به کدام سرزمین رفته است و چه شده و جستجوگر او (به خویشتن) گوید: چگونه چنین چیزی شدنی است در حالی که استخوانهای او نیز پوسیده است، پس در چنین وقتی به امید او باشید و چون شنیدید ظهور کرده است نزد او بروید اگر چه کشان کشان بر روی برف و یخ باشد . روایت ۱۰ 🔹زائده بن قدامه توسط پاره ای از رجال خویش از امام صادق (ع) روایت کرده که آن حضرت فرمود: هنگامی که قائم قیام می‌کند مردم می‌گویند : چگونه ممکن است؟ در حالی که استخوانهای او نیز پوسیده است . روایت۱۱ 🔹حماد بن عبدالکریم جلاب گوید : در محضر امام صادق (ع) از حضرت قائم (ع) یاد شد ، پس آن حضرت فرمود: بدانید که هر گاه او قیام کند حتما مردم می‌گویند : این چگونه ممکن است؟ در حالیکه چندین و چند سال است که استخوان‌های او نیز پوسیده است. روایت۱۲ ✍توضیح: آنچه مشخص است یکی از نشانه‌های آخرالزمان شک وجودی در امام (ع) و امر ظهور است، کما اینکه این مهم از روزگاران گذشته تا به امروز مطرح بوده است. در روایات متعددی ملاحظه شده که صریحاً بیان شده هرگاه حضرت حجت ظهور کرد با هر سختی و مشقتی بی‌درنگ ایشان را اجابت کنید و بسوی اون روید.(ان‌شاالله در وقت اجابت پای رفتنمان لنگ نزند🙏) غیبت نعمانی / باب 10 / ص 218 ♻️لطفا نشر دهید... ❇️ @zohour_monji
⛔️ 🔷 احادیث نهی قیام، قبل از قیام امام زمان(عج) ⚠️برخی احاديث كه دستاويز مخالفان تشكيل حكومت دينى در عصر غيبت است، شامل احاديثى است كه در نگاه ابتدايى و سطحى، تشکیل حکومت قبل از ظهور حضرت را نهی و بر نهى مبارزه با حكومت‌هاى فاسد، و لزوم سازش و مسالمت با آنها، قبل از قيام امام مهدى(ع) دلالت دارند. ☝️لطفا تا انتهای مطلب را مطالعه کنید. این احادیث به چند دسته تقسیم‌ می‌شوند که ما در اینجا به یکی از معروف‌ترین آنها میپردازیم. 🔹امام صادق (ع) فرمود: هر پرچمى قبل از قيام قائم برافراشته شود، پرچمدار آن، طاغوت است. الكافى: ج ۸ ص ۲۹۵ ح ۴۵۲ روایت۱۳ ✍توضیح: طبق اين سخن، قيام بر ضدّ زمامداران ستمگر، قبل از قيام جهانى امام عصر(ع) به طور مطلق، جايز نيست و هر كس رهبرى آن را به عهده داشته باشد، طاغوت شمرده مى شود و مخالفت با او واجب است. 🔰نقد و بررسی: این احادیث از نظر سندی معتبر نیستند لکن اگر هم سند آن صحیح باشد، برداشت ابتدایی که از آن می‌شود قطعا مقصود نیست. در موارد پایین توضیحات تکمیلی ارائه می‌شود. 1⃣ ارزیابی مضمون: اين حدیث، هرچند به ظاهر، مطلق است و پرچمدار همه قيام‌هاى قبل از قيام مهدوى را طاغوت خوانده است، لكن با ملاحظه آن در كنار احاديثى كه يا را مورد تأييد قرار داده‌اند، معلوم مى‌شود كه اطلاق آنها مقصود نيست؛ بلكه مقصود، «پرچمداران قيام‌هاى باطل» اند، چنان كه در حديثى از امام باقر(ع) به اين معنا تصريح شده است: که میفرماید: «كسى كه پرچم گمراهى را برافرازد، پرچمدار آن، طاغوت است.» (الكافى:ج ۸ ص ۲۹۷ ح ۴۵۶ ) پس مشخص است منظور از طاغوت در حدیث مورد بحث اشاره به حاکمان و حکومت‌هایی است که با هدف الهی تشکیل حکومت نداده‌اند و یا مدعی امامت هستند. 2⃣ زمان‌ و فضاشناسی حدیث: این دست احادیث در فضايى صادر شده‌اند كه بسيارى از پيروان اهل بيت(ع) تصوّر مى‌كردند زمينه براى تحقّق حكومت جهانى اهل بيت(ع) فراهم است؛ چرا كه حكومت بنى اميّه به دليل جناياتش، ديگر پايگاه اجتماعى نداشت و روزهاى پايانى خود را سپرى مى‌كرد و حكومت بنى‌عبّاس هم تشكيل نشده و در آغاز راه بود، و از سوى ديگر، محبوبيت خاندان رسالت در جامعه اسلامى، در حال افزايش بود، به گونه اى كه رهبران جنبش‌ها از نام آنان براى جذب هواداران بهره‌بردارى مى‌نمودند. در چنين فضايى، پيروان اهل بيت (ع) به اين تحليل مى‌رسيدند كه بهترين فرصت براى تشكيل حكومت فراهم شده است؛ ولى امام صادق(ع) با ديدن خطاى آنها در تحليل، با تعبيرهاى گوناگون تأكيد فرمود كه حكومت جهانى اهل بيت نشانه‌هايى دارد كه تا تحقّق نيابند، پيروان آنان بايد منتظر بمانند. 3⃣ حدیث شناسی: در سنجش احادیث باید آنها را با احادیث و سنت مقایسه کرد و حتی اگر این احادیث از نظر سندی هم صحیح باشند، هنگامى كه مضمون ظاهرى آنها را بر موازين حديث شناسى عرضه كنيم، خواهيم ديد كه اين مضمون نمى‌تواند مقصود اهل بيت(ع) باشد، و بايد گفت : صدور آنها به دليل و رعايت اصول پنهانكارى بوده است. 4⃣ تعارض با قرآن: در قرآن، آيات فراوانى مسلمانان را به امر به معروف و نهى از منكر، و مبارزه با ظلم و ظالم و فساد و تباهى ترغيب مى كنند و آنان را به تلاش جهت استقرار نظام ارزشى الهى تشويق مى نمايند. ( آیات ۱۱۰ و ۱۰۴ سوره آل عمران، نسا ۷۴-۷۶ ، توبه ۷۱ و ۱۱۲ و...) 5⃣ احادیثی از ائمه بیان گردیده است که در آن قیام‌هایی را زمینه‌ساز ظهور دانسته‌اند که از بین آنها می‌توان به حدیث معروف «قیام مردمی از مشرق» اشاره کرد. ( که بزودی در کانال قرار خواهد گرفت) 🌐نتیجه‌گیری: باتوجه به دلائل بیان شده می‌توان بر این امر صحه گذاشت که حدیث مذکور موجب حرمت تشکیل حکومت اسلامی در زمان غیبت نمی‌باشد. البته نکات ذیل قابل توجه است: ۱. مقصود از احاديثى كه قيام‌هاى پيش از قيام قائم خاندان محمّد(ص) را تخطئه مى‌كنند، قيام‌هايى اند كه با انگيزه‌هاى نفسانى برپا مى‌شوند. ۲. براى مشروعيت قيام، لازم نيست كه قيام كننده به قطع بداند كه موفّق به تشكيل حكومت حق خواهد شد؛ بلكه صِرف شكسته شدن ابّهت و قدرت زمامداران ستمكار و يا مشغول نگه داشتن ذهن سياسى و نظامى آنان براى جلوگيرى از اِعمال رهبرى بر جامعه اسلامى، كافى است كه مشروعيت آن را اثبات كند. ( مانند قیام‌های زید و شهدای فخ) ♻️لطفا نشر دهید... ❇️ @zohour_monji