مشکل بسیاری از طلبه های ما در قم و حتی بسیاری از دانشجویان، این است که غالب مطالعات آنان، دروس طلبگی و متون دینی است، و از آنچه در حوزه تاریخ و ادبیات و فلسفه علم و نیز در باره تاریخ اندیشه در غرب و حتی آثار ادبی و رمان های برجسته منتشر می شود، بی خبر یا کم خبر هستند. البته لزومی ندارد کارهای غربی ها بخوانیم، بلکه می توانیم کارهای خوب تولید شده در این صد سال را هم انتخاب کرده و بخوانیم. طبعا کارهای برجسته جهانی هم که بهترین مترجمان آنها را به فراسی درآورده اند، آن هم در حوزه تاریخ و فرهنگ، شایسته خواندن هستند.
این روزها توفیق داشتم یک بار با دقت کتاب سید جمال الدین حسینی بنیانگزار نهضت های اسلامی اثر استاد صدر واثقی را بخوانم. این رساله تحصیلی او در سال 1340 است که با وسواس های فراوان وی، در نهایت در سال 1355 منتشر شد. خواندن این کتاب، افق دید شگفتی به آدمی می دهد و دایره و گستره بزرگی از مسائل جهان اسلام را در اواخر قرن نوزدهم در اختیار ما می گذارد. این تنها یک نمونه از مجموعه ای از آثار برجسته ای است که توسط پژوهشگران ما نوشته شده و صدها اثر مشابه دیگر هست که باید خواند.
مطالعه کتابهای درسی سر جای خود بسیار خوب است، اما همه مشکل ما را حل نمی کند. به علاوه که بسیاری از عزیزان مجبور می شوند برای منبرهای خود، کتابهای قصه و داستان و حکایات بخوانند. غالب این قبیل کتابها، مبتنی بر ایده هایی است که بیش از آن که قرآنی باشد، صوفیانه و منبعث از ادبیات اولیائی است و ما را از واقعیات عالم دور می کند و ذهن ما را ساده اندیشانه بار می آورد.
فرصت قرنطینه خانگی به واسطه فراگیری این بیماری قرن برای همه فراهم شده، می تواند این فرصت را در اختیار ما بگذارد تا از همین مجموعه کتابهای دیجیتالی موجود در کانال های تلگرامی، آثاری را انتخاب کرده، و با دقت بخوانیم. ما چاره ای نداریم جز این که عمق تفکر بشر امروز را بفهمیم، و اجازه ندهیم کسانی با ساده اندیشی و راه حلهای سطحی، ما را بیش از پیش گرفتار مشکل کنند.
رسول جعفریان
@AGLOESHG
کلمهٔ نور انحصار در نور مادی حسی ندارد. نور فکری ، نور عقلی ، نور نفسی ، نور قلبی ، نور عالم ملکوت ، نور اسماء و صفات الهیه ، نور جمال و جلال ، نور ذات حق تعالی و تقدس ؛ از امثال نور می باشند. به طور کلی اهل عرفان برای صفات مختلفهٔ حق سبحانه و تقدس انواری را معرّف می شمرند ، که از روشن ترین که نور مهتاب است شروع می شود تا برسد به نور ذات که سیاه رنگ است.
الله شناسی جلد ۱ صفحه ۵۰
علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی
@AGLOESHG
jalase 1.mp3
زمان:
حجم:
11.34M
شاخصه های عرفان ناب شیعی (دوره اول)
استاد #فنایی_اشکوری
جلسه اول
@AGLOESHG
jalase 3.mp3
زمان:
حجم:
9.6M
شاخصه های عرفان ناب شیعی (دوره اول)
استاد #فنایی_اشکوری
جلسه سوم
@AGLOESHG
jalase 2.mp3
زمان:
حجم:
11.52M
شاخصه های عرفان ناب شیعی (دوره اول)
استاد #فنایی_اشکوری
جلسه دوم
@AGLOESHG
43.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مواجه ما با تاریخ فلسفه اسلامی
استاد #نصرالله_حکمت
جلسه اول
👈👈کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
49.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مواجه ما با تاریخ فلسفه اسلامی
استاد #نصرالله_حکمت
جلسه دوم
👈👈کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
2.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شاید
هو الاول و الآخر... اول اوست آخر هم اوست کأنه دیگران اصلا نفی است، منفی اند.
و الظاهر و الباطن... هرچه ظهور است اوست، نه اینکه از اوست.
مراتب برای جلوه ها هست ولکن اونطور نیست که جلوه ها از متجلی جدایی داشته باشند.
@AGLOESHG
32.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مواجه ما با تاریخ فلسفه اسلامی
استاد #نصرالله_حکمت
جلسه سوم بخش اول
👈👈کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG