🌀دیدگاه علامه جوادی نسبت به اشعار ابنفارض مخصوصا قصیده تائیه
■ آیت الله جوادی آملی:
▪ شرح حال انسان كامل از بَنان و بَيان عارفاني كه در اين وادي گام نهادهاند، كم نيست؛ ليكن در سروده دل پذير ابن فارض، معاصر شيخ اكبر ابن عربي، اثر به سزائي يافت مي شود، زيرا سخن صنيع محبت، غير از گفتار متصنّعانه مدعيان وِداد است و گفتار شقيق ولايت، غير از سخن متكلّفانه داعيه داران وَلا است. به هر تقدير، ابتكار ابن فارض، نه تنها در تنظيم معارف بلند عرفاني در جامه نظم است، بلكه در جامعيت وي بين شهود عرفاني و ذوق هنري و ادبي مي باشد. چون ناظمان سه گروه اند: گروه اول، خيال پردازان شعري اند كه در هنر تشويق و ترغيب و تحميس يا به عكس آن، سلطه كامل داشته و محتواي خيالي را با انواع محسنات لفظي و معنوي به نظم در مي آورند، ولي مطالب برهاني در آن به ندرت يافت مي شود؛ از اين گروه فراواناند كه آثار قدح و مدح و رفع و خفض آنها مشهور و بي نياز از ذكر نمونه است. گروه دوم، انديشوران علم پروراند كه در تعليم مسائل عميق علمي، خواه ادبي مانند الفيه ابن مالك و خواه فقهي مانند درّه نَجَفيّه بحرالعلوم قدسسرّه و خواه فلسفي نظير منظومه حكيم سبزواري قدسسرّه و تحفة الحكيم محمد حسين غروي كارآمداند و قواعد و مسائل علمي خاص را به دور از تشبيه و استعارات شاعرانه ارائه كرده اند كه جنبه نظم آن بر صبغه شعر آن مزيّت دارد، زيرا زبان و قلم آنان در مدار قواعد علمي دور مي زند و از گستره شاعرانه به دور است. گروه سوم، دلباختگان مَشهد جمال و جلال اند كه در تبيين معارف عميق عرفاني، گذشته از رعايت مراتب سير و سلوك و جذبه و ساير اوصاف و احوال سالك، و صرف نظر از توجه به جهان بيني خاص عرفاني و مراعات نَضْد حضرات عالم، و گذشته از توجه به قواعد ادبي در نظم، نهايت ذوق هنري را در اعمال انواع محسنات بديعي و نكات دل آويز شاعرانه به كار گرفته اند؛ به طوري كه دقت مطالب عرفاني فداي ظرافت هنري نشود و لطايف ادبي، قرباني عمق معارف شهودي نگردد، و اين مستلزم كمال جامعيّت يك عارف ادب پرور و هنربار چون ابن فارض است كه قصيده تائيّه او نموداري از اين تماميت جمع بين عرفان و ذوق است. لذا عرفاي گرانسنگي چون صدرالدين قونوي، به تدريس و شرح آن همت گمارده و شاگرداني همانند سعيدالدين سعيد فرغاني و مولي عبدالرزاق كاشاني و... را پرورانده كه هر كدام به شرح آن «تائيّه» به تازي و فارسي مبادرت كردهاند و متون عرفاني را با شرح سروده هاي ابن فارض گسترش داده اند.
https://eitaa.com/AGLOESHG
[ادامه، در فرسته بعد👇]
[ادامهی فرسته قبل👆]
ابن فارض در زمينه رفاه زدايي سالكان و اينكه «ناز پروردِ تنعّم نبرد راه به منزل» چنين مي گويد:
و ما ظَفِرَتْ بالوُدّ روحٌ مُراحةٌ
و لا بالولا نَفسٌ صَفی العيش وَدَّتِ
وأيْنَ الصَفا هَيْهاتَ مِنْ عَيشِ عاشق
و جَنّة عدنٍ بالمَکاره حُفّتِ
و در افتخار به انتساب ولا چنان مي بالد كه اگر به اصل نسبت و ولايت الهي فائز نگردد، تهمت آن را فخر مي داند و مرگ در آن راه را استقبال مي كند؛ در حالي كه اركان ديگران از هَول مرگ منهدم مي شود:
وان لم أفُز حقّ اليك بنسبة
لعِزّته حَسْبي إفتخراً بتُهمةِ
ودُونَ إتّهامي إنْ فَضيتُ أسَي فَما
أسأتُ بنَفسٍ بالشَهادة سرّت
وإنّي الي التهديدِ بالموت راكنٌ
و مِن هَوله اركن غَيري هُدَّتِ
و درباره نزاهت از حلول كه الحادي بيش نيست ميگويد:
و لي من أتم الرؤيتين اشارة
تُنَزّه عن رأي الحلول عَقيدَتي
و درباره پيشگامي انسان كامل در فن عرفان چنين مي سرايد:
جَني ثَمَر العرفانِ مِن فَرع فِطْنَةٍ
زَكا باتّباعي وهو مِنْ أصلِ فِطْرَتي
و درباره جامعيّت انسان كامل ميگويد:
فما فوق طَورِ العقل اوّل فَيْضَةٍ
كما تحت طُورِ النقل آخر قبضةٍ
يعني در اثر فناي ثنويتِ وجودِ سالكِ كامل در احديت حق، آنچه بالاي همه كائنات است، مانند آنچه در زير همه آنها است، خواهد بود [شرح كاشاني برتائيه، ص377]. و در تعبير از مافوق عقل به فيض و از مادون كوه نقل به قبض، به رجحان عقل بر نقل اشاره دارد. و نيز درباره كامل ترين انسان ها، يعني حضرت رسول اكرم صلّي الله عليه وآله وسلّم چنين مي فرمايد:
وكُلّهم عن سَبْقِ مَعناي دائرٌ
بدائِرتي أو واردٌ مِن شَريعَتي
وإنّي وإنْ كُنتُ ابنَ آدَم صُورةً
فلي فيه معني شاهِدٌ بابُوّتي
و درباره پرهيز از جمود بر دروس نقلي، و تشويق به فراگيري علوم عقلي و معارف شهودي، چنين مي گويد:
ولا تك مِمّن طَيَّشَته دروسه
بحيث استَقلَّتْ عَقْلَه واستَقرَّت
فَثَّم وراء النقل علم يدقّ عن
مدارك غايات العقول السليمة
جناب ابن فارض، نه تنها درباره رسول اكرم صلّي الله عليه وآله وسلّم حق شناسي دارد، بلكه درباره عترت طاهرين آن حضرت عليهمالسلام نيز وظيفه شناسي دارد، زيرا قبل از بيان مقام ابوّت خاتم انبيا نسبت به آدم عليهالسلام چنين سروده است:
بِعِتْرَتِه استَغْنَتْ عن الرسُلِ الوَري
و أصحابه والتابعين الأئمّة
يعني جامعه انساني و امت اسلامي، به بركت عترت پيامبر اكرم صلی الله علیه وآله و سلم، از آمدن انبياي بعدي بي نياز شده اند.
البته آنچه فعلا در نسخه اي كه متن، براي شرح عربي مولي عبدالرزاق كاشاني قرار گرفت و نيز نسخه اي كه متن براي شرح فرغاني واقع شده، به نام مشارق الدراري، مصرع دوم به همين وضعي است كه ضبط شد (یعنی: "و اصحابه و التابعین الائمه") ، ليكن احتمال تحريفِ "اولاد" به "اصحاب" ضعيف نيست (یعنی اصل بیت اینگونه بوده باشد: "و اولاده و التابعین الائمه")؛ چون شواهد تحريف و دخالت بيگانگان در نوشتار اين بزرگان مشهود است. به هر تقدير، ديوان ابن فارض، مخصوصاً تائيّه وي، شرح انسان كامل است، زيرا در آن مسئله قرب نوافل و قرب فرائض و ساير مقامات عارفانِ واصل، در صبغه صناعت شعر تصريحاً يا تلويحاً به خوبي تبيين شده است. (سرچشمه انديشه، ج۵، ص۸۸تا۹۰)
https://eitaa.com/AGLOESHG
در سالروز شمسی عروج ملکوتی مرحوم آیه الحق سیدعلی قاضی حمد و صلواتی
هدیه به روح مطهرشان بفرستید🌺
4_5864038708881130817.pdf
517K
📜دستورات مرحوم آیه الحق عارف کامل مکمل سیدعلی قاضی طباطبایی رزقناالله شفاعته
🔹در ماه رجب،شعبان،رمضان
@AGLOESHG
پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی
پایگاه اطلاع رسانی اسرا: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی، ارتحال شیخ الفقهاء و المراجع حضرت آیة الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی (قدس الله نفسه الزکیه) را تسلیت گفتند.
متن پیام معظم له بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله وانا الیه راجعون
ارتحال اسف بار شیخ الفقهاء و المراجع حضرت آیة الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی (قدس الله نفسه الزکیه) را به محضر مبارک حضرت ختمی امامت ولی عصر (أرواحنا فداه)، مراجع بزرگوار تقلید، حوزه های علمیّه جهان اسلام، اساتید معظم و بیت مکرم آن مرجع عظیم الشأن تسلیت عرض نموده و علوّ مرتبت آن فقیه راحل و صبر جمیل همگان از ذات اقدس ربوبی مسئلت می شود.
بیست و نهم جمادی الثانیه
جوادی آملی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#پیام_تسلیت
🆔 @a_javadiamoli_esra
https://eitaa.com/AGLOESHG
AUD-20220131-WA0001.opus
783.3K
📜دستورالعملی از حضرت علامه
حسن زاده آملی سلام الله علیه
👈 جهت ورودبه ماه رجب المبارک
@AGLOESHG
14.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 عمادِ دین
🔸 نکته اساسی این است که دین نگفت مردم را با نصیحت و سفارش و سخنرانی و سخن خوانی اداره کنید؛ مردم با سفارش، مردم اسلامی نخواهند شد ... .
https://eitaa.com/AGLOESHG
@a_javadiamoli_doross
16.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀زخم کاری و درد کهنه
🔹واقعا اگر نبود انقلاب شکوهمند اسلامی آن هم با رهبری فیلسوف و عارفی چون امام راحل
و اگر نبود درایت و توصیه های رهبر انقلاب در تاکید برجامع بودن و روز آمد بودن طلاب
و اگرنبود علامه طباطبایی و شاگردانش امثال این آقا چه چهره ای از روحانیت و تشیع ارائه میکردند و چه پاسخی در مقابل شبهات قرآنی،کلامی داشتند
تفکری که علم تفسیر قرآن و تحقیق در اعتقادات و اصول و معارف دین را عبث و بیهوده می پندارد به کدام دارایی خود افتخار میکند
👈اگر این آقای محترم در ایام جوانی مدتی در خدمت و شاگردی استادآیه الله جوادی بودند دچار این افکار نمی شدند
🎥کلیپ افاضات آیه الله احمدی شاهرودی
https://eitaa.com/AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 امانت الهی
🔸 دعای حضرت استاد
#دهه_فجر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀نشست تخصصی و بینالمللی به مناسبت هزارمین سالگرد درگذشت شیخ ابوعبدالرحمن سلمی با عنوان:
🔹جایگاه ابوعبدالرحمن سلمی نیشابوری
در انتقال تعالیم عرفانی
🔸دوم اسفند ماه سال ۱۴۰۰
https://eitaa.com/AGLOESHG