eitaa logo
فلسفه و عرفان
5هزار دنبال‌کننده
500 عکس
217 ویدیو
344 فایل
🌿 ﷽ ارائه درسگفتارها، کتب، تقریرات و مقالات فلسفه و عرفان درتلگرام👇 http://t.me/PHILO_MYS
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5958685936815442547.mp3
23.23M
🎤احمدحسین شریفی 🔶پاسخی به سخنان استاد شفیعی کدکنی 🔷چند سال پیش استاد شفیعی کدکنی درباره و ورود حوزه‌های علمیه به این بحث سخنانی را بیان کردند، جناب استاد شریفی در اواخر سال ۱۳۹۹ در این زمینه توضیحاتی را بیان کردند. اما مجدداً در روزهای اخیر سخنان استاد شفیعی بازنشر گسترده‌ای در فضای مجازی داشته است. به همین مناسبت و طبق درخواست جمع کثیری از مخاطبان پاسخ استاد شریفی را باز نشر می‌کنیم. eitaa.com/ahmadhoseinsharifi https://eitaa.com/AGLOESHG
🔰 المپیاد علوم عقلی ▫️اولین المپیاد علوم عقلی با محوریت کتاب بدایة الحکمه نگاشته مرحوم علامه طباطبایی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه توسط مرکز تخصصی آموزش فلسفه اسلامی و مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات با همکاری دیگر مؤسسات و مراکز تخصصی آموزشی برگزار می‌گردد. ▫️این المپیاد ویژه طلاب و دانشجویان متولد سال ۱۳۷۰ به بعد است. - برای طلابی که پس از تحصیلات دانشگاهی وارد حوزه علمیه شده‌اند، شرط سن سال ۱۳۶۷ به بعد است. ⏱ مهلت ثبت‌نام: تا ۲۰ مردادماه ۱۴۰۱ ⏱ زمان برگزاری المپیاد: ۱۵ مهرماه ۱۴۰۱ 🖥 جهت ثبت‌نام به سامانه آموزشی نفحات به آدرس ذیل مراجعه نمایید؛ http://elearn.nafahat-eri.ir/ 📱جهت بیان سؤالات و دریافت پاسخ‌های خود می‌توانید با پشتیبان المپیاد به آیدی زیر در پیام‌رسان ایتا در ارتباط باشید؛ @Olympiad1401 🏷 کانال اختصاصی المپیاد: https://eitaa.com/Olympiadhekmat1401 @falsafeh_eslamii https://eitaa.com/AGLOESHG
در این👆 سایت باید بررسی کنید که موضوع پایان نامه سطح 3 یا 4 شما تکراری نباشد @Islampour @AGLOESHG
4_6014609666594573344.mp3
3.51M
نوحه "کس ندیده در عالم، این‌چنین گرفتاری" با صدای مرحوم شاه‌حسین بهاری
@shafiei_kadkani ــــــــــــــــــ طایفهٔ حیات‌بخشان [در منصبِ سقّایی] ▪️و بعد [واعظ کاشفی سبزواری در فتوّت‌نامهٔ سلطانی] در اثباتِ فتوّت سقّایان و رمز‌های مرتبط با آن می‌گوید: «اگر گویند که سقّایی را از که گرفته‌اند؟ بگو از چهار پیغمبر و...» بعد در میانِ اولیایِ اسلامی نسبت این پیشه را به حضرتِ شاه ولایت (امام علی بن ابی‌طالب سلام الله علیه) و سپس فرزندِ برومندش عباس بن علی علیه‌السلام در صحرای کربلا نسبت می‌دهد که مشک بر دوش کشید تا تشنگانِ اهل بیت را سیراب کند و در دنبالهٔ این سخن می‌گوید: «پس هر که امروز به عشق شهیدان کربلا سقّایی می‌کند به متابعت و موافقت عباس بن علی ع است و پیشرو سقایانِ امّت اوست و هر که این معنی نداند، سقایی او را مسلم نیست. و بعضی اسناد سقّایی در این امّت بعد از امیر ع و عباس ع به سلمان فارسی کنند که پیوسته مشک بر آب به دوش کشیدی و به خانهٔ حضرت فاطمه (سلام‌الله علیها) آوردی. و این نقل نیز درست است که پیر سلمان در این کار حضرت شاه مردان است و شیخ مصلح‌الدین سعدی شیرازی نیز این کار کرده؛ و این طایفه را «حیات‌بخشان» گویند. محمدرضا شفیعی کدکنی قلندریّه در تاریخ، صفحهٔ ۵۲۹ 🔹کانال فلسفه و عرفان @AGLOESHG
علامه طباطبایی: سرمایه و دارایی من این است که.... @AGLOESHG
4_5933787916911249097.pdf
120.3K
🌀زیارت عاشورا به تصحیح آیت الحق میرزا علی آقا کانال فلسفه و عرفان👇 @AGLOESHG
فلسفه و عرفان
https://eitaa.com/AGLOESHG
‍ مکن ای صبح طلوع شب وصل است و تبِ دلبری جانان است ساغر وصل لبالب به لب مستان است در نظر بازیشان اهل نظر حیران است گوئیا مشعله از بامِ فلک ریزان است چشم جادوی سحر زین شب و تب گریان است امشبی را شه دین در حرمش مهمان است ظهر فردا بدنش زیر سم اسبان است مکن ای صبح طلوع، مکن ای صبح طلوع «یارب این بوی خوش از روضۀ جان می آید؟ یا نسیمی است کزان سوی جهان می آید؟» «یارب این نور صفات از چه مکان می آید؟» «عجب این قهقهه از حورِ جنان می آید!» یارب این آبِ حیات از چه دلی جوشان است؟ امشبی را شه دین در حرمش مهمان است «چه سَماع است که جان رقص کنان» می آید؟ «چه صفیر است که دل بال زنان می آید؟» چه پیامی است؟ چرا موج گمان می آید. چه شکار است؟ چرا بانگ کمان می آید؟ چه فضائی است؟ چرا تیر قضا پران است؟ امشبی را شه دین در حرمش مهمان است گوش تا گوش، همه کرّ و فرِ دشمنِ پست شاه بنشسته، بر او حلقۀ یاران الست «پیرهن چاک و غزلخوان و صراحی در دست» چار تکبیر زده یکسره بر هر چه که هست خیمه در خیمه صدای سخن قرآن است امشبی را شه دین در حرمش مهمان است وَه از آن آیتِ رازی که در آن محفل بود «مفتی عقل در این مسئله لایعقِل بود» «عشق می گفت به شرح آنچه بر او مشکل بود» «خم می بود که خون در دل و پا در گل بود» ساغر سرخ شهادت به کف مستان است امشبی را شه دین در حرمش مهمان است این حسین است که عالم همه دیوانۀ اوست او چو شمعی است که جانها همه پروانۀ اوست شرف میکده از مستی پیمانۀ اوست هر کجا خانه عشق است همه خانۀ اوست حالیا خیمه گهش بزمگه رندان است امشبی را شه دین در حرمش مهمان است سرخوش از سُکرِ سر اندازِ هو الله احد دلبرِ دل شده در دامن الله صمد نغمه «شور حسینی» است که مستانه زند: «می وصلی بچشان تا در زندان ابد» بشکنم، شادی شوقی که در این دستان است امشبی را شه دین در حرمش مهمان است محرمان حلقه زده در پی پیغامی چند: چشم اِنعام مدارید ز اَنعامی چند» «فرصتِ عیش نگه دار و بزن جامی چند» که نماندست ره عشق مگر گامی چند در بلائیم ولی عشق بلا گردان است امشبی را شه دین در حرمش مهمان است امشب است آنکه «ملایک در میخانه زدند گل آدم بسرشتند و به پیمانه زدند» «با من راه نشین باده مستانه زدند» «قرعه فال به نام من دیوانه زدند» یوسفِ فاطمه را ننگِ جهان زندان است امشبی را شه دین در حرمش مهمان است هان که گوی فلک صدق به چوگان من است ساحت کون و مکان عرصه میدان من است دیدۀ فتح ابد عاشق جولان من است هر چه در عالم امر است به فرمان من است پیش ما آتش نمرود گلِ بستان است امشبی را شه دین در حرمش مهمان است ظهر فردا عملِ مذهب رندان بکنم «قطع این مرحله با مرغ سلیمان» بکنم حمله بر شعبده از دولت قرآن بکنم «آنچه استاد ازل گفت بکن»، آن بکنم عاقبت خانه ظلم است که آن ویران است امشبی را شه دین در حرمش مهمان است «نقدها را بود آیا که عیاری گیرند تا همه صومعه داران پی کاری گیرند» و به تاریکی شب ره به کناری گیرند صادقان زآینۀ صدق، غباری گیرند صحنۀ مشهد ما صحن نگارستان است امشبی را شه دین در حرمش مهمان است گفت عباس که: من از سر جان برخیزم از «سر جان و جهان دست فشان برخیزم» «از سر خواجگی کون و مکان برخیزم» من «ببویت ز لحد رقص کنان برخیزم» این چه روح است و کرامت که در این یاران است امشبی را شه دین در حرمش مهمان است تا به این نام و نشان قرعه فالی بزنند بر سر کاخ ستم کوس زوالی بزنند دست پیش آر، بگو طبل وصالی بزنند شاهبازان به هوایت پر و بالی بزنند پر سیمرغ بر آن قاف چه خون افشان است امشبی را شه دین در حرمش مهمان است عصر فردا، قد رعنای حسین است کمان باز جوید شه بی یار ز عباس نشان ز علمدارِ خود آن خسرو شمشاد قدان «که به مژگان شکند قلب همه صف شکنان» قرص خورشید هم از خجلت او پنهان است امشبی را شه دین در حرمش مهمان است علی اکبر به اجازت ز پدر خواهشمند: صبر از این بیش ندارم، چکنم تا کی و چند؟ جان به رقص آمده از آتش غیرت چو سپند بوسه ای بر لب خشکم بزن ای چشمه قند دستی اندر خم زلفی که چنین پیچان است امشبی را شه دین در حرمش مهمان است «او سلیمان زمان است که خاتم با اوست» «سرِ آن دانه که شد رهزن آدم با اوست» نفس «همت پاکان دو عالم با اوست» زخم شمشیر و سنان چیست؟ که مرهم با اوست پس چه رازی است که خنجر به گلو بُران است؟ امشبی را شه دین در حرمش مهمان است شام فردا که رسد، زینبِ گریان و دوان در هیاهوی رذیلانۀ آن اهرمنان پرسد از پیکر صدچاک شه تشنه زبان «که شهیدان که اند اینهمه خونین کفنان؟» جگر رود فرات از تفِ او سوزان است امشبی را شه دین در حرمش مهمان است عصر فردا بدنش زیر سم اسبان است مکن ای صبح طلوع، مکن ای صبح طلوع 🌒🏴🕊 🖋🎙شعر و دکلمه از : احمد جلالی https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj https://eitaa.com/AGLOESHG
فلسفه و عرفان
با حال معنوی بشنوید
یا بن علی خونِ گرم تو هنوز از زمین می‌جوشد هر کجا باغ گل سرخی هست آب از این چشمۀ خون می‌نوشد کربلایی‌ست دلم! سرِ حق بر نیزه‌ست خیل آزادگی آوارۀ صحرای ستم از سیه‌کاری شمران و یزیدان فریاد یا حسین بن علی همتت همره حق‌جویان باد! درگذشت استاد شعر و ادب ، مرحوم سایه را تسلیت عرض میکنم
سلام علیکم ؛ برای اطلاع از مراسمات هیئات استان قم به کانال «هیئتی» بپیوندید 👇 https://eitaa.com/heyaaty
🔵لیست دروس فلسفه و عرفان در کانال تلگرام 🔹درسگفتار قبسات میرداماد 🔹استاد از شاگردان حکیم متاله سید جلال الدین https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj 🔷درسگفتار کتاب اوصاف الاشراف ✍نوشته خواجه نصیرالدین طوسی 🎙استاد گرامی سید یدالله یزدانپناه 🔹مجموعه کامل 🔸موضوع: علم عرفان عملی https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj 🔹درسگفتار شواهدالربوبیه ملاصدرا 🎙مدرس: جناب استاد حشمت پور https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj 🌀درسگفتار منازل السائرین خواجه عبدالله انصاری 🔹استاد یزدانپناه https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj 🔹درسگفتار نهایه الحکمه 🔹استاد رحیقی رحمه الله https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj درسگفتار استاد علی شیروانی کلیات فلسفه https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj 🔥درسگفتار قبسات 🔹استاد حشمت‌پور https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj 🌀درسگفتار میرداماد 🔹استاد یزدان‌پناه https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj 🌀درسگفتار تمهیدالقواعد 🎙علامه حسن زاده آملی رحمه الله https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj 🌀درسگفتار تمهید القواعد 🎙 آیه الله جوادی آملی https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj 🔹درسگفتار شرح قیصری بر فصوص‌الحکم 🔹آیه الله جوادی آملی https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj 🔹درسگفتار شرح قیصری بر فصوص‌الحکم 🔹مرحوم علامه حسن زاده آملی رحمه‌الله https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj 🌀درسگفتار بدایه الحکمه 🔹استاد علی امینی نژاد https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj 🌀درسگفتار نهایه الحکمه و تکمله نهایه بحث نفس و معاد 🔹استاد علی امینی نژاد https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj 🔹درسگفتار مقدمه قیصری 🔹استاد محمد مهدی مهندسی(ره) https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj 🌀درسگفتار مصباح الانس 🔹علامه حسن زاده آملی(ره) 🔸در ۳ فایل فشرده 💬درسگفتارمصباح الانس علامه حسن زاده آملی https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj 🔹درسگفتار درآمدی بر فلسفه اسلامی استاد عبودیت https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj 🔹درسگفتار شواهدالربوبیه استاد جوادی آملی 🔹درسگفتار اصول و مبانی عرفان نظری 🎙استاد یزدان پناه 🔸۹۰جلسه https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj درسگفتار حکمت متعالیه استاد یزدان‌پناه https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj درسگفتار سیری در نفس استاد جوادی آملی https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj درسگفتار تشریح‌الافلاک شیخ بهایی استاد رمضانی (حفظه الله) ۳۴جلسه https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj درسگفتار اشارات استاد سعادت مصطفوی https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj 🔹درسگفتار حکمت اشراق استاد یزدان‌پناه ۷۶جلسه https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj 🔹درسگفتار توحید اسماء الهی استاد آیه‌الله جوادی آملی https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj 🔹درسگفتار عرفان و شریعت 🎙استاد یزدان پناه ۱۴ جلسه https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj درسگفتار گشتی در حرکت جوهری استاد صمدی آملی ۷۸جلسه https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj 🔹درسگفتار کتاب دروس هیئت‌ و نجوم وسایر علوم ریاضی 🔹استاد صمدی آملی https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj 🔹درسگفتار لغت موران استاد یزدان‌پناه https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj
آیه الله جوادی آملی: کتاب شهید جاوید از ضایعات حوزه و محصول نپرداختن حوزه به مباحث کلامی و امام شناسی است و نقل قول از علامه طباطبایی در مورد همان کتاب را در تصویر ببینید 🌐نقل از کانال حدائق ذات بهجت از آقای سید علی تهرانی @AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ 🔹پرسشی از علامه طباطبایی‹ره›: - میان شاگردانتون چه کسانی بودند که توانستند رابطه معنوی شاگرد و معلم رو به‌طور عمیق با شما داشته باشند؟ پاسخ: مرحوم مطهری بود، آقای منتظری بود، آقای امام زنجانی (سیدعزالدین حسینی زنجانی) بود و فعلا هم آقای جوادی آملی. @AGLOESHG
بررسی نقدصوفیه درروایات.pdf
440.1K
مخالفان مدعي اند كه پيشوايان ديني ، اين گروه را تخطئه كرده اند و در تأييد اين مدعا رواياتي را برميشمرند. در نوشـتار حاضر روايات منسوب به ائمه(ع)در نقد و صـوفيه بـه لحـاظ اعتبـار سـندي و محتوايي بررسي مي شود. در نوشتار حاضر تأكيد بر منابع شيعي و روايات موجود در اين منابع است و رواياتي مدنظر قرار خواهند گرفت كه به نحوي به كليت تصوف و صـوفيه ناظرند و به طور كلي به تخطئه و رد آن مي پردازند و رواياتي كه به افراد خاصي از ايـن گروه نظر دارند بررسي نخواهند شد . اين نوشتار درصـدد اسـت نـشان دهـد خاسـتگاه ، منزلت و جايگاه تصوف به لحاظ روايي، آن چيزي نيست كه نگاه ابتدايي و غيرمحققانه به ما مي دهد. 📌ادامه مطلب را در بخوانید... ✍محمد عیسی جعفری 👈🔻کانال فلسفه و عرفان🔻👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
تصوف در گستره روایات امینی نژاد.PDF
180.8K
📃تصوف در گستره‌ شریعت ✍علی 👈این مقاله روایات شیعی در مدح را آورده است و .. ♦️♦️♦️کانال فلسفه و عرفان 👇 @AGLOESHG
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
🌀ناگفته ها از 🔹سوال: مطالب عرفان و تصوف را در المیزان آورده اید؟ 🔸فرمودند: در تفسیر سوره اعراف راجع به عرفان اسلامی یک بحث هست، حرفی که داریم آن است. 🔹عرض کردم: شیعه در اسلام را مطالعه کردم صحبت های وحدت وجود و این حرفها بود. 🔸فرمود: ما این مطالب را به اشاره در کتابهای خودمان گفته ایم. 🔹فرمودند: در مساله انکار ضروریات، ضرورت باید پیش منکِر، ضروری باشد نه پیش دیگران، و [آن دسته از] اهل معقول که معاد جسمانی را منکرند جسمانیت معاد پیش آنها ضروری نیست. 🔸از علامه درباره مثنوی پرسیدم، فرمود: مثنوی دیوان نیست، اخلاق است و عرفان. مثنوی کتاب جالب است، مرحوم آقای قاضی به مثنوی خیلی معتقد بود، و مثل اینکه خیلی جاهایش را حفظ بود. 🔹سوال: از عرفا کدام یک بالاتر است؟ 🔸فرمود: محیی الدین از حیث علم مقدّم است از مولوی، [اما] از حیث حال معلوم نیست. 🔹و فرمود: محیی الدین مقدم است در علم بر همه. مولوی از همه در حال مقدم است. 🔸سوال: مولوی شیعه بوده یا سنی؟ 🔹فرمودند: ادلّه تشیع بودن را دارد، و ادلّه تسنن بودن را. 🔸روزی به علامه عرض کردم بنده درس می گویم ترک کنم؟ 🔹فرمودند: درس این شوخی ها را ندارد، درستان را بگویید و کارتان را انجام دهید. 🔸سؤال: آیا مرحوم آقای قاضی از علوم رسمیه و فقه اعراض می دادند؟ 🔹فرمودند: نه، خودش فقه طریقت درس می داد. دعایش به شاگردهایش این جمله بود: (جعلک الله فقیهاً صوفیاً). 🔸سید هاشم رضوی بنارسی میفرمود: آقای قاضی در مجلس فاتحه ای بود و سید ابوالحسن هم در آن مجلس فاتحه بود. نزدیک هم بودند. آقای قاضی فرمود: (الرجل، کلّ الرجل، نعم الرجل، أن یکون فقیهاً صوفیاً). 🔹از علامه پرسیدم آقای [آیة الله] مرندی چطوره؟ 🔸فرمود: بد نیست؛ سی ساله [او را] ندیدم [ندیده بودم] یک روز آمد قم، با داد و فریاد ناهار نگهش داشتیم [نهایت علاقه علامه به آیة الله مرندی]. ✍اقیانوس علم و معرفت، محمد کریم پارسا 👈👈کانال فلسفه و عرفان 👇 https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
♦️نکاتی مهم و کلیدی درباره ؛ فلسفه و 🔶 بزرگان حكمت و عرفان، در آثار خود، دو تعبير در مورد صوفيه دارند؛ يكي محققين صوفيه و ديگري جَهَله صوفيه و به تعبیر امروزی: صوفی و صوفی ‌نما، عارف و عارف ‌نما مراد از محققين صوفيه، همان عرفاي بزرگ اسلامي مانند محيي‌ الدين ابن‌ عربي، صدرالدین‌ قونوي، سيد حيدر آملي، ابن ترکه، کاشانی و.... است كه با التزام به شرع و همراه با کسب علم، راه تزكيه نفس را پیموده و به كشف و شهود حقايق رسیده‌ اند. اما جهله و نادانان صوفيه آن دسته از صوفياني‌ اند كه علم كافي ندارند و مطالب بلند و بالا را بد و نادرست می‌ فهمند و مطالب سخیف و غیر قابل دفاع از آنها صادر می‌ شود و بدعت‌ هايي در دين پديد ‌آورده و راه خود را از راه ائمه معصومین جدا مي‌ دانند، يا وسيله را با هدف توجيه كرده و خود را به شريعت و ظواهر آن پايبند نمي‌ دانند و آشكارا يا پنهاني مرتكب معاصي مي‌ شوند يا برخي از آنها با فريب و حقه، مردم را به معنويت فرا مي‌ خوانند و پشت اين دعوت، مقاصد اقتصادي، اجتماعي، سياسي، سوء استفاده‌ هاي جنسي و غیره را دنبال می‌ کنند. اين افراد در هر مكان و زماني محكومند و قبل از فقها خود عرفا و صوفيۀ اصیل در كتابهاي خود اين اشخاص را به شدت مورد مواخذه قرار داده ‌اند. 🔶 کسانی که عرفان و تصوف را به صورت مطلق از هم جدا می ‌کنند، و می ‌گویند: عرفان، امری مثبت و مقبول، و تصوف و صوفیه، امری منفی و مردود است و در نتیجه تصوف را در صوفیۀ انحرافی و مبتذل منحصر می‌ کنند، مخاطبان خود را به اشتباه بزرگی می‌ اندازند. مخاطبان با رجوع به کتب معتبر عرفان، تعابیر صوفیه، تصوف، صوفی و.... را بارها خواهند دید که اهل فن آن‌ ها را دربارۀ خود و دیگر بزرگان عرفان به کار برده‌ اند. صحیح نیست به خاطر عقاید و رفتارهای فرقه ‌های منحرفی که نام خود را صوفی یا درویش گذاشته ‌اند، مطلق تصوف را ناپسند بدانیم و کتب علمی و مهم آنان را تحت الشعاع قرار داده یا مذمت کنیم. به هر حال، جهله صوفیه با رفتارها و گفتارهای خود، مشکل بزرگی برای تصوف اصیل و حقیقی ایجاد کرده‌ و موجب سوء تفاهم‌های زیادی شده ‌اند، چنانکه جهله و عوام شیعه، مشکلاتی را برای جهان تشیع به بار آورده‌ اند و منشا اشکالات و شبهات مخالفان شده‌اند و همچنین جهله مسلمانان، مشکلاتی را برای جهان اسلام به بار آورده و منشا اشکالات و شبهاتی برای غیر مسلمانان شده ‌اند. 🔶 نمی ‌شود از تشابه لفظ تصوّف و صوفيّه و بد نامی صوفیه و دراویش، سوء استفاده کرده و بخواهيم به كلّى راه شهود، وجدان، عرفان و لقآء الله را ببنديم، و نمی ‌شود با چند روایت که در کتاب‌های دست چندم علیه صوفیه و تصوف نقل شده و از نظر سند ضعیف و بلکه مجعولند و دلالت آنها نیز به صورت کامل بررسی نشده ‌اند، مطلق راه و روش تهذیب باطن و سیر و سلوک و عرفان عملی و تصوف اصیل را محکوم کرد. بنابراین قطع نظر از سند این روایات ، مراد روایاتی که در آن ‌ها صوفی و تصوف محکوم شده است، آن دسته از صوفیانی هستند که بدعت ‌هایی در دین پدید می ‌آورند و راه خود را از راه ائمه جدا می ‌دانند و وسیله را با هدف توجیه کرده، خود را پایبند به شریعت و ظواهر آن نمی ‌دانند و آشکارا یا پنهانی مرتکب معاصی می ‌شوند؛ پر واضح است که چنین افرادی در هر مکان و زمانی محکوم ‌اند. این نوع از روایات، مثل روایاتی است که فقها، علما، اهل کلام و... را مورد مذمت شدید قرار می ‌دهند که البته مرادِ همۀ این ‌ها، علما و فقهایی است که به دنیا گرایش پیدا کرده و عالم بی عمل ‌اند. عرفان علامه ؛ آیة الله حسن . 🔸کانال فلسفه و عرفان 👇 @AGLOESHG
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 اگر خدا از ما سؤال کند... 🔸 پيش عقل سليم همان طور كه تصديق بى تصوّر، از اغلاط و قبايح اخلاقيه به شمار می آيد، تكذيب بى تصوّر نيز همين طور، بلكه حالش بدتر و قبحش افزون است. 🔹 اگر خدای تبارك وتعالی از ما سؤال كند كه شما كه مثلاً معنى وحدت وجود را به حسب مسلک حكما نمی دانستيد و از عالم آن علم و صاحب آن فن اخذ نكرديد و تعلّم آن علم و مقدّمات آن را نكرديد، برای چه كوركورانه آنها را تكفير و توهين كرديد؟ ما در محضر مقدّس حق چه جوابى داريم بدهيم جز آن كه سر خجلت به زير افكنيم؟! 🔸 و البته اين عذر پذيرفته نيست كه من پيش خود چنين گمان كردم. 🔹هر علمی كه مبادی و مقدّماتی دارد كه بدون علم به مقدمات، فهم نتيجه ميسور نيست، خصوصاً مثل چنين مسئله دقيقه كه پس از عمرها زحمت باز فهم اصل حقيقت و مغزای آن به حقيقت معلوم نشود. 🔸چيزی را كه چندين هزار سال است حكما و فلاسفه در آن بحث كردند و موشكافى نمودند، تو می خواهی با مطالعه يک كتاب يا شعر مثنوی مثلاً با عقل ناقص خود ادراک كنى! البته نخواهی از آن چيزی ادراک كرد. اربعین حدیث امام خمینی 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🌐 کانال فلسفه و عرفان --------------------------------- 💠 @AGLOESHG ---------------------------------
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
📌فرق بين تصوف و عرفان‌ از منظر امام خمینی ⚠️صوفيه و عرفا، وتصوف و عرفان كه كثيراً ما زبانزد ماست ، بسا فرق بين موارد استعمال آنها رعايت نمى‌شود، با اينكه تفاوت هست؛ 👈چون عرفان به علمى گفته مى‌شود كه به مراتب احديت و واحديت و تجليات به گونه اى كه ذوق عرفانى مقتضى آن است، پرداخته و از اينكه عالم و نظام سلسله موجودات ، جمال جميل مطلق و ذات بارى است بحث مى‌نمايد و هر كسى كه اين علم را بداند به او گويند. 👈كسى كه اين علم را عملى نموده، و آن را از مرتبه عقل به مرتبه قلب آورده و در قلب داخل نموده است، به او گويند ، مانند علم اخلاق، و اخلاق عملى كه ممكن است كسى علم اخلاق را كاملًا بداند و مفاسد و مصالح اخلاقى را تشريح نمايد، ولى خودش تمام اخلاق فاسده را دارا باشد به خلاف كسى كه اخلاق علمى را در خود عملى كرده باشد. 📛لذا اهل اين فن به محيى الدين عربى محقق گويند و محقق گفتن آنها به او، مثل محقق گفتن ما به صاحب شرايع‌ نيست كه معنايش اين باشد كه مطالب علمى فقهى‌ را تحقيق نموده است، ✨بلكه مراد آنها از اطلاق محقق بر محيى الدين، اين است كه او شرايط خلوات و تجليات و آن رشته سخنانى را كه دارند از مقام عقلانى به مرتبه قلب تنزل داده و در نفس خود به حقيقت رسانده است. lib.eshia.ir/11202/2/156 📒تقريرات فلسفه امام خمينى ،ج2 ،ص156 کانال فلسفه و عرفان در ایتا👇 https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3 در تلگرام👇 https://t.me/joinchat/AAAAAEoynX4984BHbIWGow