هدایت شده از فلسفه و عرفان
📌فرق بين تصوف و عرفان از منظر امام خمینی
⚠️صوفيه و عرفا، وتصوف و عرفان كه كثيراً ما زبانزد ماست ، بسا فرق بين موارد استعمال آنها رعايت نمىشود، با اينكه تفاوت هست؛
👈چون عرفان به علمى گفته مىشود كه به مراتب احديت و واحديت و تجليات به گونه اى كه ذوق عرفانى مقتضى آن است، پرداخته و از اينكه عالم و نظام سلسله موجودات ، جمال جميل مطلق و ذات بارى است بحث مىنمايد و هر كسى كه اين علم را بداند به او #عارف گويند.
👈كسى كه اين علم را عملى نموده، و آن را از مرتبه عقل به مرتبه قلب آورده و در قلب داخل نموده است، به او #صوفی گويند ، مانند علم اخلاق، و اخلاق عملى كه ممكن است كسى علم اخلاق را كاملًا بداند و مفاسد و مصالح اخلاقى را تشريح نمايد، ولى خودش تمام اخلاق فاسده را دارا باشد به خلاف كسى كه اخلاق علمى را در خود عملى كرده باشد.
📛لذا اهل اين فن به محيى الدين عربى محقق گويند و محقق گفتن آنها به او، مثل محقق گفتن ما به صاحب شرايع نيست كه معنايش اين باشد كه مطالب علمى فقهى را تحقيق نموده است،
✨بلكه مراد آنها از اطلاق محقق بر محيى الدين، اين است كه او شرايط خلوات و تجليات و آن رشته سخنانى را كه دارند از مقام عقلانى به مرتبه قلب تنزل داده و در نفس خود به حقيقت رسانده است.
lib.eshia.ir/11202/2/156
📒تقريرات فلسفه امام خمينى ،ج2 ،ص156
کانال فلسفه و عرفان
در ایتا👇
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
در تلگرام👇
https://t.me/joinchat/AAAAAEoynX4984BHbIWGow
هدایت شده از فلسفه و عرفان
♦️نکاتی مهم و کلیدی درباره #عرفان؛ فلسفه و #تصوف
🔶 بزرگان حكمت و عرفان، در آثار خود، دو تعبير در مورد صوفيه دارند؛ يكي محققين صوفيه و ديگري جَهَله صوفيه و به تعبیر امروزی: صوفی و صوفی نما، عارف و عارف نما
مراد از محققين صوفيه، همان عرفاي بزرگ اسلامي مانند محيي الدين ابن عربي، صدرالدین قونوي، سيد حيدر آملي، ابن ترکه، کاشانی و.... است كه با التزام به شرع و همراه با کسب علم، راه تزكيه نفس را پیموده و به كشف و شهود حقايق رسیده اند.
اما جهله و نادانان صوفيه آن دسته از صوفياني اند كه علم كافي ندارند و مطالب بلند و بالا را بد و نادرست می فهمند و مطالب سخیف و غیر قابل دفاع از آنها صادر می شود و بدعت هايي در دين پديد آورده و راه خود را از راه ائمه معصومین جدا مي دانند، يا وسيله را با هدف توجيه كرده و خود را به شريعت و ظواهر آن پايبند نمي دانند و آشكارا يا پنهاني مرتكب معاصي مي شوند يا برخي از آنها با فريب و حقه، مردم را به معنويت فرا مي خوانند و پشت اين دعوت، مقاصد اقتصادي، اجتماعي، سياسي، سوء استفاده هاي جنسي و غیره را دنبال می کنند.
اين افراد در هر مكان و زماني محكومند و قبل از فقها خود عرفا و صوفيۀ اصیل در كتابهاي خود اين اشخاص را به شدت مورد مواخذه قرار داده اند.
🔶 کسانی که عرفان و تصوف را به صورت مطلق از هم جدا می کنند، و می گویند: عرفان، امری مثبت و مقبول، و تصوف و صوفیه، امری منفی و مردود است و در نتیجه تصوف را در صوفیۀ انحرافی و مبتذل منحصر می کنند، مخاطبان خود را به اشتباه بزرگی می اندازند.
مخاطبان با رجوع به کتب معتبر عرفان، تعابیر صوفیه، تصوف، صوفی و.... را بارها خواهند دید که اهل فن آن ها را دربارۀ خود و دیگر بزرگان عرفان به کار برده اند.
صحیح نیست به خاطر عقاید و رفتارهای فرقه های منحرفی که نام خود را صوفی یا درویش گذاشته اند، مطلق تصوف را ناپسند بدانیم و کتب علمی و مهم آنان را تحت الشعاع قرار داده یا مذمت کنیم.
به هر حال، جهله صوفیه با رفتارها و گفتارهای خود، مشکل بزرگی برای تصوف اصیل و حقیقی ایجاد کرده و موجب سوء تفاهمهای زیادی شده اند، چنانکه جهله و عوام شیعه، مشکلاتی را برای جهان تشیع به بار آورده اند و منشا اشکالات و شبهات مخالفان شدهاند و همچنین جهله مسلمانان، مشکلاتی را برای جهان اسلام به بار آورده و منشا اشکالات و شبهاتی برای غیر مسلمانان شده اند.
🔶 نمی شود از تشابه لفظ تصوّف و صوفيّه و بد نامی صوفیه و دراویش، سوء استفاده کرده و بخواهيم به كلّى راه شهود، وجدان، عرفان و لقآء الله را ببنديم، و نمی شود با چند روایت که در کتابهای دست چندم علیه صوفیه و تصوف نقل شده و از نظر سند ضعیف و بلکه مجعولند و دلالت آنها نیز به صورت کامل بررسی نشده اند، مطلق راه و روش تهذیب باطن و سیر و سلوک و عرفان عملی و تصوف اصیل را محکوم کرد.
بنابراین قطع نظر از سند این روایات ، مراد روایاتی که در آن ها صوفی و تصوف محکوم شده است، آن دسته از صوفیانی هستند که بدعت هایی در دین پدید می آورند و راه خود را از راه ائمه جدا می دانند و وسیله را با هدف توجیه کرده، خود را پایبند به شریعت و ظواهر آن نمی دانند و آشکارا یا پنهانی مرتکب معاصی می شوند؛ پر واضح است که چنین افرادی در هر مکان و زمانی محکوم اند.
این نوع از روایات، مثل روایاتی است که فقها، علما، اهل کلام و... را مورد مذمت شدید قرار می دهند که البته مرادِ همۀ این ها، علما و فقهایی است که به دنیا گرایش پیدا کرده و عالم بی عمل اند.
عرفان علامه #طباطبایی؛ آیة الله حسن #رمضانی.
🔸کانال فلسفه و عرفان 👇
@AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️انا لله و انا الیه راجعون
آیتالله #حاج_آقا_نورالله_شاه_آبادی در سحرگاه ۲۹ ماه رمضان در سن ۹۴ سالگی دار فانی را وداع گفت.
▪️ایشان تحصیلات علوم دینی را همراه با برادرش حاج آقا نصرالله شاه آبادی از #مدرسه_مروی آغاز کرد و از محضر علامه شعرانی و علامه رفیعی قزوینی و دیگر اساتید بهره برد و از #دانشکده_معقول_و_منقول موفق به دریافت لیسانس شد و سپس به نجف رفت.
آیتالله شاهآبادی پس از بازگشت به ایران، سالیان طولانی به امر تعلیم و تربیت به ویژه دانش آموزان اشتغال داشت.
🎥 لحظاتی از حضور آیتالله نورالله شاهآبادی در منزل عارف عظیم الشأن آیتالله میرزا عبدالکریم حقشناس
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
نقد و بررسي تقابل اخلاق با دين (3).pdf
2.78M
✅ نقد مطالب آقای پناهیان در مورد تقابل اخلاق با دین
🔸حجت الاسلام دکتر محمد سربخشی استاد فلسفه، نقدهایی جدی به مطالب مطرح شده از سوی آقای پناهیان در برنامه ماه من سحرهای رمضان داشته اند که مطالعه آنها خالی از لطف نیست .
🔸گروه کلام و فلسفه دین موسسه ضمن انتشار این فایل، باب تامل و نقد نسبت به مطالب طرفین را مفتوح می داند .
@sarbakhshi 🆔@meshkatnoor
هدایت شده از فلسفه و عرفان
tashyoe-ghazali-v-mohyeddin.mp3
1.32M
💡دیدگاه آیتالله بهجت (ره) درباره ابن عربی چیست؟
در میان حکما و عرفای شیعه، عدهای ابن عربی را «شیعه خالص» میدانند و عدۀ دیگری «سنی با گرایشات شیعی». برخی از محدثین نیز او را اساسا غیرشیعی میدانند.
#آیت_الله_بهجت از زمره علمایی است که ابن عربی را شیعۀ اثنیعشری میداند. این صوت قسمتی از درس خارج حج ایشان در سال 87 است:
[خدا کند که از این واضحات ما نابینا نباشیم. ولو یک ساعت از عمر ما باقی مانده باشد در همان یک ساعت فریب شیطان را نخوریم، نابینا نباشیم. کما اینکه در همان یک ساعت خیلی از علمای اهل سنت را ما می دانیم که اینها برگشته اند، مستبصر شده اند. شاید هم خدا قبول بکند ولو اینکه چیزی بر وفاتش نمانده باشد.
مثل #غزالی که #یقینی است عدولش بر تشیع. [او می گوید:] حرص بر ملک سبب شد از برای غصب خلافت. این تصریح نیست؟ تصریح به تشیّع نیست؟
یا آن همه اثنی عشریه ای که #محیی_الدین دارد، علیرغم آن همه اغلاطی که در #فتوحات هست، آیا این رجوع نیست؟ آن قدر مقام دوازده امام را بالا برده است که در کلمات شیعه شاید پیدا نشود اینجور مدح و ثناء برای این دوازده تا].
https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 نشر گسترده مراسم #برج_میلاد اوقاف برای تقدیر از برنامه محفل و تقدیر از شخص رئیس اوقاف و یک سوال بیپاسخ!
🔹 بارها در کانال حوزهتوئیت از عدم پاسخگویی مسئولین اوقاف سخن گفتیم؛
🔹 از اینکه چرا سازمانی که هم مسئولانش اغلب #حوزوی هستند، هم محل پرداختش در بسیاری موارد #حوزوی است، اما کمترین پاسخگویی را اقلا به خود حوزه و طلاب دارد!
از اینکه چرا در رسانه نمیآیند و نسبت به حجم عجیب موقوفات پاسخی نمیدهند که چه اقداماتی برای احیای موقوفات انجام شده است؟
❌ چطور حوزهای که طبق فرمایش مدیر حوزهها ۲۰۰هزار رقبه دارد که فقط یکی از آنها هتل عباسی است! چطور دریافتی اش از موقوفات خود فقط به اندازه اجاره ساختمانی در تهران است!
❗️ اما جالب و عجیب اینجاست که پس از پخش برنامه وزین #محفل، مشخص شد که اتفاقا عزیزان اوقاف هم کار رسانهای را بلدند هم میدانند چطور در رسانه اقدامات مثبت خود را ترویج و نشر دهند!
🔹 پس آیا دلیل نشر و ترویج ندادن اقداماتشان درباره اوقاف این نیست که خود نیز به اقداماتشان نقد دارند و آن را در خور ارائه ندانستهاند! یا مسئله دیگری است که باید همان را در رسانه توضیح دهند!
❌ عزیزان اوقاف! کار اصلی سروران این نیست که برنامه بسازید! اگر برنامه خوب ساخته نشود صداوسیما مقصر است، اما اگر از ۲۰۰هزار رقبه حوزوی، چندرغاز به حوزه برسد مستقیما اوقاف پاسخگوست!
@HozeTwit
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
استاد عابدی وقفنامه ربع رشیدی.mp3
1.14M
🌀 یکی از هزاران موقوفه از بین رفته
📝 موقوفات ربع رشیدی
🎙 استاد احمد عابدی
🔺 لیست موقوفات ربع رشیدی مجموعه عظیمی است که در کتاب حجیمی با عنوان «وقفنامه ربع رشیدی» چاپ شده است.
🔻 اگر همین یک وقف، احیا میشد کل خرج روضه های سید الشهدا و مخارج حوزه های علمیه را تأمین میکرد.
📌 دانلود کتاب وقفنامه ربع رشیدی در سایت مناهج:
Manahejj.ir/post/Vaqf-Rashidi
#احیای_موقوفات
#موقوفات_حوزوی
#موقوفات
@Manahejj
5.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥 اگر من امام صادق به تو بگویم من ضامن رزقت هستم بنشین درست را بخوان، آیا تو آرام میشوی؟
گفت بله!
👌 حضرت فرمود: .....
💢حضرت آیت الله جوادی آملی دامت برکاته
ختم بسم الله الرحمن الرحیم_۲۰۲۲_۰۶_۰۱_۲۳_۰۴_۴۲_۷۳۵.mp3
1.6M
♦️ #استاد شیخ عبدالقایم شوشتری حفظه الله:
♦️ #ختم بسم الله الرحمن الرحیم
(۷۸۶مرتبه)
در مشکلات مادی و معنوی
♦️شروط ختم : با وضو ، رو به قبله ،حرف نزدن ، چیزی نخوردن ، گفتن اعوذ بالله من الشیطان الرجیم قبل از شروع و اینکه باید در حالت اضطرار بود و این ختم را به جا آورد.
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
@havadaraneyar
https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از فلسفه و عرفان
سلام و عرض ادب
دوستانی که به تازگی به ما پیوستند پیام های زیر را ملاحظه بفرمایند
و اگر مفید یافتند به دوستان معرفی کنند🌺
🔹لیست درسگفتارها👇
https://eitaa.com/AGLOESHG/2586
🔹لیست کتب شرح اشارات👇
https://eitaa.com/AGLOESHG/2507
🔹لیست کتب شرح فصوص👇
https://eitaa.com/AGLOESHG/2475
🔹لینک سایت های مهم و ضروری برای پژوهش
https://eitaa.com/AGLOESHG/2378
🔹لینک گروه فلسفه و عرفان
https://eitaa.com/joinchat/2338127993C01d7a60817