🌀برای اثبات حقانیت اسلام در قرن بیست باید معجزه بیاوریم
🔹 عدم حجیت عقل
مرحوم حجه الاسلام والمسلمین مسعود صدوق از شاگردان مرحوم سید منیر هاشمی در ص۳۸ کتاب گفتمان انقلاب اسلامی مینویسد:
دستیابی به حقیقت و ایمان به خدای متعال در قرن بیستم نیز وابسته به مشاهده آیه و معجزه است و الا کفار چگونه به دین حق ایمان بیاورند؟!آیا میتوان از تمامی آنان خواست بر اساس استدلالهای ذهنی به اسلام بگروند؟
💬در حسن فاعلی نویسنده محترم شکی نیست
#فرهنگستان
🔹کانال فلسفه و عرفان
https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از فلسفه و عرفان
💎 توصیه مهم استاد شهید #مطهری درباره شیوه صحیح کتابخوانی
🔸انسان کتاب را بار اول به قصد لذّت میخواند. در این صورت نمیتواند در مورد مطالب کتاب قضاوت کند؛
دور دوم میخواند (حتّی قویترین حافظهها نیازمند است که یک کتاب مفید را لااقل دو بار پشت سر هم بخواند)؛
پس از آن، مطالب را تجزیه و تحلیل و دستهبندی میکند و هر مطلبی را با توجّه به اینکه از چه دسته مطالب است به حافظه میسپارد.
🔸اشتباه است اگر انسان یک کتاب را مانند یک سرگرمی مطالعه کند و قبل از آنکه مطالب کتاب، درست جذب ذهن شده باشد و ذهن فرصت تجزیه و تحلیل پیدا کرده باشد به کتاب دیگر و موضوع دیگر بپردازد؛ امروز کتب تاریخی، فردا روانشناسی و پس فردا مثلا کتب مذهبی مطالعه کند، همه مخلوط میشوند و حکم انباری بینظم را پیدا میکند.
🔸انسان رشید کتابها و مطالبی را که برای خود لازم میداند، جمع میکند، آنها را مکرراً مطالعه و دستهبندی و سپس خلاصه میکند. خلاصه را یادداشت و به حافظه خود میسپارد؛ بعد به موضوع دیگر میپردازد.
📔 امدادهای غیبی در زندگی بشر، ص۱۰۶ (با تلخیص)
هدایت شده از فلسفه و عرفان
«بناى استادى و شاگردى بر دو حرف است: بناى استادى بر شفقت است و بناى شاگردى بر حرمت. هركه را حرمت نيست، شاگردى را نشايد، و هركه را شفقت نيست استادى را نشايد.»
شَرحُ التَّعَرُّفِ لِمَذهَبِ التَّصَوُّف، اسماعيل مُستَملى بخارى، تصحیح استاد محمد روشن، ۵جلد، چاپ اول، تهران: اساطير ، ۱۳۶۳، ج۱/ ۲۱۳.
پیام استاد مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی انجمن حکمت و فلسفه ایران
به مناسبت روز معلم👇
استاد مطهری شهید مبارزه با التقاط
انقلاب اسلامی که در بن و بنیادش تحولی فکری فرهنگی در جامعه اسلامی ایران بود، دو پسامد منفی و مهم داشت: «تحجر» و «التقاط». سرحلقه های این تفکرات که به مرور تبدیل به جریان فکری نیز شدند، می کوشیدند تفکرات خود را با روکشی اسلامی، انقلابی و با تکیه بر آیات قرآن عرضه و معرفی کنند، شیوه ای که در تاریخ اسلام سابقه ای بس دراز دارد. توهم درستی اندیشه و روش در این گروههای التقاطی تا بدانجا بود که گاه حتی نشان و آرم سازمانشان با آیات قرآن و نمادهای خاص دینی و مبارزاتی متمایز میشد.
جریانهای التقاطی با انتخاب خاص و گزینشی از متون دینی و سخنان بزرگان برای نظر و عملکردشان محملها و توجیهات سیاسی و دینی دست و پا میکنند و با ادعاهای اغواگرانه درصدد جذب افکار و قلوب مردمان برمی آیند. در حالی که حقایق اسلام و اصول تردیدناپذیر انقلاب اسلامی را به طور کامل نپذیرفته اند و مواجهه منفعتی و برخورد گزینشی و مطابق با پیشفرضهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی با معارف آسمانی و احکام الهی دارند. #جهالت و #منفعت_اندیشی تأثیرگذارترین عناصر شخصیتی سردمداران این جریان است.
تعبیر خداوند متعال در قرآن کریم در خصوص التقاطی اندیشان بسیار روشن و در عین حال سنگین و تکان دهنده است:
إنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ يُرِيدُونَ أَنْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ يَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَ يُرِيدُونَ أَنْ يَتَّخِذُوا بَيْنَ ذلِكَ سَبِيلًا أُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ حَقًّا وَ أَعْتَدْنا لِلْكافِرِينَ عَذاباً مُهِيناً «نساء: 150-151»
قطعاً آنان كه به خداوند و پيامبرانش كفر مىورزند و مىخواهند ميان خدا و پيامبرانش جدايى افكنند و مىگويند: به بعضى ايمان مىآوريم و به بعضى كافر مىشويم، و مىخواهند در اين ميانه راهى در پيش گيرند،
به حقيقت كافر همينهايند و ما براى كافران عذابی خواركننده آماده ساختهايم.
روشن است که ایمان به بعض حقایق دین و کفر به برخی دیگر لازم نیست حتما به زبان آورده شود؛ چرا که اساسا ایمان و کفر اموری قلبی اند نه زبانی. از این رو، کسانی که در اندیشه و باور خود، میان حقایق دینی و معارف الهی تمایز مینهند، برخی را پذیرفته و برخی دیگر را به صراحت یا به هر لاپوشانی کنار مینهند، مشمول این آیه شریف هستند.
به جهت خطر بسیار بزرگ این دو جریان بود که معمار بزرگ انقلاب، خمینی کبیر تحجر و التقاط را موجب بازداشتن جامعه اسلامی از تعالی میدانستند و بر ضرورت بازشناسی اسلام اصیل و ناب محمدی در مقابل اسلام غیراصیل و آمریکایی پرداختند.
فیلسوف بزرگ معاصر استاد مرتضی مطهری را باید #شهید_مبارزه_با_التقاط به شمار آورد. از مهمترين خدمات استاد مطهرى در طول حيات پربركتش ارائه ايدئولوژى اصيل اسلامى از طريق درس و سخنرانى و تأليف كتاب است. اين امر خصوصا در سالهاى 1351 تا 1357 به خاطر افزايش تبليغات گروههاى چپ و پديد آمدن گروههاى مسلمان چپ زده و ظهور پديده التقاط به اوج خود میرسد. گذشته از حضرت امام، استاد مطهرى اولين شخصيتى است كه به خطر سران سازمان موسوم به «مجاهدين خلق ايران» پى میبرد و ديگران را از همكارى با اين سازمان بازمیدارد و حتى تغيير ايدئولوژى آنها را پيش بينى میکند.
در اين سالها استاد شهيد به توصيه حضرت امام مبنى بر تدريس در حوزه علميّه قم هفته اى دو روز به قم عزيمت نموده، درسهاى مهمّى در آن حوزه القا می نمايد. همزمان در تهران نيز درسهايى در منزل و غيره تدريس می كند. در سال 1355 به دنبال يك درگيرى با يك استاد كمونيست دانشكده الهيات! زودتر از موعد مقرّر بازنشسته می شود.
استاد شهيد معتقد بودند نهضت اسلامى می بايست از نظر ايدئولوژيك خالص باشد و دچار التقاط نگردد، لذا اقدام به نگارش كتاب مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی نمودند و در آن بسيارى از لغزشگاههاى فكرى روشنفكران مسلمان را نشان دادند. استاد در مواجهه با اين جريانات، مبارزه اى گسترده را آغاز كرده بود و در اين راه نه فقط با انديشه و قلم قدرتمندش پيكار كرد كه دست آخر جان پاك خود را نيز صادقانه بر سر اين رسالت الهی فدا کرد.
آن رسالت الهی همچنان پابرجاست و اندیشمندانی اصیل را می طلبد که مطهری وار به صفای باطن و قوت اندیشه و استحکام قلم بر دوشش کشند و هستی خویش را سپر دفاع از معارف اصیل الهی و اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله قرار دهند.
جایگاهش جنت الهی،
راهش پر رهرو باد
#معلم_انقلاب
#شهید_مبارزه_با_التقاط
✍️ مهدی عبدالهی
🆔 @MAbdullahi
فلسفه و عرفان
🌀برای اثبات حقانیت اسلام در قرن بیست باید معجزه بیاوریم 🔹 عدم حجیت عقل مرحوم حجه الاسلام والمسلم
اگر دوستان به نظر آقای صدوق نقد یا توضیحی داشتند به ادمین ارسال کنند🙏
هدایت شده از فلسفه و عرفان
4_6039667472167078389.mp3
4.69M
؛🎧🎧🎧🎧🎧🎧🎧🎧
#فایلصوتیکوتاه
#علامهحسنزاده
#بهترینشیوهمطالعهعلمی
#زمان : '۹:۳۳
●➼┅═❧═┅┅───┄═❧┅
🌐دروس علامه
♦️ کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
May 11
May 11
May 11
💳 ثبتنام یارانه اعتباری(بن کتاب) نمایشگاه کتاب تهران ویژه دانشجویان، طلاب و اعضای هیئت علمی
🔹 از یکشنبه ۱۷ اردیبهشت
🔸 زمان برگزاری نمایشگاه ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت به دو صورت فیزیکی و مجازی
📝 ثبت نام: bon.tibf.ir
08 Avaz Esfahan.mp3
17.95M
❤️🔥 الهی سینهای ده آتشافروز......
🎙محمدمعتمدی
@AGLOESHG
هدایت شده از فلسفه و عرفان
❖ صلوات محیی الدین ابن عربی بر حضرت امام صادق علیه السلام
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ عَلی اُستادِ العالَمِ و سَنَدِ الوجودِ ، مُرتَقی المَعارِجِ و مُنتَهَی الصُّعُودِ ، البَحرِ المَوّاجِ الأزَلی ، و السِّراجِ الوَهّاجِ الأبَدی ، ناقِدِ خَزائِنِ المعارفِ و العلومِ ، مَحتدِ العقولِ و نهایة الفُهُومِ ، عالِمِ الأسماء ، دلیلِ طُرُق السَّماءِ ، الکَونِ الجامِعِ الحقیقی ، و العُروةِ الوُثقی الوَثیقی ، بَرزَخِ البرازخ و جامِعِ الأضداد ، نورِ اللهِ بِالهِدایة و الإرشاد ، المُستَمِعِ القرآنِ مِن قائِلِهِ ، الکاشِفِ لأسرارِهِ و مَسائِلِهِ ، مَطلَع شَمسِ الأبَدِ ، جَعفر بن محمَّد ، علیه صلوات الله المَلِکِ الأحَد.
📚 رساله المناقب، ابن عربی
https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از فلسفه و عرفان
AUD-20210612-WA0027.mp3
1.44M
🔹ولادت سیدتنا و مولاتنا فاطمه معصومه سلام الله علیها مبارک باد
🔸بیان علامه ذوالفنون حسن_زاده آملی در مورد حضرت و نکته ای در مورد صبیه مرحوم آیهالحق قاضی طباطبایی به نقل از سید مهدی قاضی
اُقَبِّلُ ارضاً سار فیها جِمالُها/فکیف بدار دار فیها جَمالُها
♦️ کانال فلسفه و عرفان👇تلگرام
t.me/PHILO_MYS
ایتا👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
نماز با فضیلت یکشنبه ماه ذی القعده
از کتاب اقبال الاعمال سید بن طاووس
«انس بن مالک» می گوید: رسول خدا در یکشنبه ماه ذی القعده آمدند و فرمودند: ای مردم، کدام یک از شما می خواهد توبه کند؟ عرض کردیم: همه می خواهیم توبه کنیم.
سپس فرمود: هیچ بنده ای از امت من نیست که این عمل را انجام دهد،مگر آنکه از آسمان به او ندا می شود: «ای بنده ی خدا، عمل خود از نو آغاز کن؛ زیرا توبه ی تو پذیرفته و گناه تو آمرزیده شد.»
و فرشته ای از زیر عرش به او خطاب می کند: «ای بنده خجسته باد بر تو و اهل تو و فرزندان تو!»
و فرشته ای دیگر ندا می کند: «ای بنده، دشمنان تو در روز قیامت از تو راضی خواهند گردید.»
و فرشته ای دیگر ندا می کند: «ای بنده، تو مۆمن از دنیا می روی و دین تو از تو گرفته نمی شود و قبر تو گشوده و نورانی می شود.»
و فرشته ای دیگر ندا می کند: «ای بنده، پدر و مادر تو از تو راضی خواهند گردید، اگر چه از تو ناخشنود باشند و پدر و مادر و فرزندان تو آمرزیده شدند و روزی تو در دنیا و آخرت گشوده و فراوان خواهد بود.»
🔺 و جبرئیل علیه السلام ندا می کند: «من همراه با فرشته ی مرگ می آیم و به او سفارش می کنم که با تو به نرمی رفتار کند و اثر مرگ حتی خراشی در تو ایجاد نخواهد کرد و فقط روح تو به آرامی از بدنت خارج خواهد شد.»
👈 و آن عمل بسیار پر فضیلت «نماز یکشنبه ذی القعده» است و کیفیت آن چنان است که :
در روز یکشنبه غسل کند و وضو بگیرد و چهار رکعت نماز گزارد ( ۲ نماز دو رکعتی)
در هر رکعت حمد یک مرتبه
و قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ سه مرتبه،
و معوذتین (سوره ی فلق و ناس)یک مرتبه،
و بعد از اتمام چهار رکعت هفتاد مرتبه استغفار کند (بگوید استغفر الله )
و بعد یک مرتبه بگوید لا حَوْلَ وَ لا قُوَّهَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ
و بعد از آن بگوید: یَا عَزِیزُ یَا غَفَّارُ اغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلا أَنْتَ
سپس گفتیم یا رسول الله اگر بنده ای در غیر این ماه بخواند چطور؟ فرمود مثل همین که گفتم برای او است. این کلمات را جبرئیل هنگامی که به آسمان در شب اسراء عروج کردم به من یاد داد.
@AGLOESHG|عقل و عشق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 اربعین کلیمی
🔹دستورالعمل علامه طباطبایی به آیه الله پهلوانی
@AGLOESHG|عقل و عشق
هدایت شده از فلسفه و عرفان
🌀همه علما بمنزله عیال و خادم برای فیلسوف الهی هستند
🔶 مولانا صدر المتالهین:
هذا العلم علم حُرُّ مطلق عن الافتقار إلى غيره و التعلق بما سواه و سائر العلوم بمنزلة العبيد و الخدام لهذا العلم لأن موضوعاتهاإنما يثبت في هذاالعلم فهو المعطي لثبوت موضوعاتها في العقل و مقدمات براهينها إنما يبرهن عليهافي هذا العلم أو يبرهن ما يتوقف هي عليهافيه فكما أن موضوعات هذا العلم مبادي لموضوعات سائر العلوم فكذلك مسائل هذا العلم مبادي لمسائل سائر العلوم فجميع العلماء من حيث هم العلماءبمنزلة العيال و الخدام للعالم الإلهي لأنهم المحتاجون إليه في أخذ مبادي علومهم و أرزاقهم المعنوية منه.
🔷مولانا ملاصدرا:
فلسفه علمی است اصالیو هیچ نیازی به علوم دیگر ندارد و دانش های دیگر همچون عبید و خادمِ فلسفه هستند چرا که موضوعات سائر علوم در فلسفه اثبات می شود و این فلسفه است که ثبوت موضوعات سائر دانشها را عطا میکند و مقدمات براهینشان باواسطه یا بی واسطه در فلسفه مبرهن می شود و چنانچه موضوعاتِ فلسفه مبادی موضوعاتِ دیگر علوم است همچنین مسائلِ فلسفه نیز مبادی مسائلِ سایر دانشهاست پس جمیع علما بمنزله عیال و خادم فیلسوف الهی هستند زیرا همه علما در اخذ مبادی علومشان و رزق معنویشان محتاج فیلسوف الهی هستند
📚شرح و تعلیقه صدر المتالهین بر الهیات شفا ج۱ص۲۱چاپ بنیاد حکمت
••••••••••••••••••••••
♦️ کانال فلسفه و عرفان👇
t.me/PHILO_MYS
https://eitaa.com/AGLOESHG
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
هدایت شده از فلسفه و عرفان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از فلسفه و عرفان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 سالروز درگذشت عارف وارسته، سیدبنطاووس رحمةاللهعلیه
🎙 #پادکست: بیانات حضرت آیتالله بهجت پیرامون شخصیت جناب سیدبنطاووس
▪️ مِثل سیدبنطاووس بنده ندیدهام، کسی که در این راه تعبدیات، برساند خودش رو به جایی که تالي تلوِ معصومین(از نظر رتبه و درجه پشت سر معصوم -علیهمالسلام)است.
▪️دعاهایی را خودش میگوید: «من خودم انشاء کردهام»- خودش میگوید- ملاحظه نمیکند؛الهام شده است، بلکه قائل به الهام است، وحی نه! الهام! خودش قائلِ به الهام است.
▪️ [مثلا میگوید:]خدایا همین جوری که در مطالب به من اذن میدهی- مثلا امروز را یا هر روزی را که یک نعمتی بر من دادی- من برای شکر آن نعمت، روزه بگیرم؛ اگر اینجا هم آن نعمت را به من دادی، به من الهام کن که من روزه بگیرم.
به من الهام شد که بعد از زوال ملک بنی العباس، خداوند میفرستد یکی از اهلبیت را که «یُشیر بالتُقی و یعمل بالهُدی و لایأخذ فی الحکم، الرُشا»، دیدم بعد از بنی العباس کسی به این صفات نیامده است غیر از من که خود سیدبن طاووس باشد.
▪️ [یا درجای دیگر میگوید:] خدایا اگر من مقصود امام صادق علیهالسلام هستم، از این روایت، به من اعلام کن، الهام کن، همان طوری که الهام میکنی چیزهای دیگر را، که من برای شکر این نعمت، روزه بگیرم امروز -تا آن وقت هم افطار نکرده بوده است- دیدم بله، الهام شدم که بله، روزه بگیر برای شکر این نعمت. من هم بعد از اینکه خیلی[آفتاب] بالا آمده بود، پیغام دادم برای خانواده که ناهار برای من درست نکنید، ناهار برای من حاضر نکنید، من امروز روزهام.
📚 درس خارج حج، ١٩ آذر ١٣٨۵
@bahjat_ir
https://eitaa.com/AGLOESHG
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋در دو روز از هر سال شمسی (۷ خرداد و ۲۴ تیر)، در آغاز ظهر حقیقی مکه (آغاز اذان ظهر) خورشید به سمت راس (بالای) مکه میرسد. بنابراین هرکس در این دو روز بهوقت اذان ظهر مکه روبروی آفتاب بایستد، مواجه قبله و به سمت آن خواهد بود.
برای اینکار میتوان شاخصی در زمینی صاف قرار داد و خط سایه شاخص را دنبال نمود تا سمت قبله مشخص شود.
یادآوری۱: ظهر شرعی مکه در روز ۷ خرداد ساعت ۱۲:۴۸ دقیقه و در ۲۳ تیر ساعت ۱۲:۵۷ دقیقه بهوقت رسمی ایران میباشد.
یادآوری۲: افزون بر ۷ خرداد و ۲۳ تیر، در یک روز قبل و یک روز بعد از آن نیز میتوان این عمل را انجام داد و تفاوت زیادی در نتیجه ایجاد نمیشود. یعنی روز های ۶ و ۸ خرداد یا ۲۲و ۲۴ تیر.
#علامه_حسنزاده_آملی
(هزار و یک نکته، نکته ۸۱۲)
📝امروز این پدیده نجومی عمود شدن خورشید بر کعبه رخ داد و سایه کعبه و تمام اجسام پنهان شد.
@AGLOESHG|عقل و عشق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀آیت الله علامه جوادی آملی:
«هر كسی در هر گوشه عالم به مقام رضا برسد، به وساطت آن حضرت است؛ مقام رضا مقامی است كه ....
@AGLOESHG|عقل و عشق
هدایت شده از فلسفه و عرفان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عرفان تمدنی و اسلام آمریکایی!
آیتالله میرباقری:
«کتابی که باید با انبر گرفت رو بوس میکنیم میذاریم کنار قرآن. کجا کنار قرآنه مثنوی؟ خوب، خجالت بکشیم دیگه! چه معنی میده بزرگان حوزه از این کتاب تعریف کنن؟ اینها در اردوگاه دشمناند؛ اینها اسلام آمریکایی است؛ از دل این عرفان، حکومت در نمیآید که! این عرفان ها، نمیگویم عرفان امام. عرفان امام عرفانی است که از دلش حکومت در میآيد.»
↕️
امام خمینی:
«شعر مثنوى را جبر میدانند و حال آنکه مخالف با جبر است و علت آن این است که آقایان معناى جبر را نمیدانند. و چنانکه مرحوم حاجى نیز در شرح خود بر مثنوى نتوانسته در شرح و تفسیر، مرام مولوى را برساند؛ زیرا حکیمى قول عارفى را بیان نموده بدون اینکه حظ وافر از قریحه عرفانى داشته باشد و بلاتشبیه مثل این است که ملحدى، مرام نبى مرسلى را شرح کرده باشد.»
رهبر انقلاب:
«مرحوم آقاى مطهرى از من پرسیدند نظر شما راجع به مثنوى چیست، گفتم به نظر من مثنوى همین است که خودش گفته: هو اصول اصول اصول الدین. ایشان گفت کاملاً درست است.»
نقلقول از علامه قاضی:
«من میمیرم و میروم ولی شما از مثنوی دست برندارید».
علامه طباطبائی:
«مولانا؛ عارف رازدان و خدابینی است که غواص اقیانوس معانی و معارف و قدوه اصحاب معرفت است.»
شهید مطهری:
«مولوی حرفی غیر از قرآن ندارد. هرچه میگوید تفسیرهای قرآن است منتها از دید عرفانی».
علامه جوادی آملی:
«آنچه جناب جلالالدین رومی در گفتههایش گفته بنابر عرفان و مبتنی بر مرحله برتری از تعقل دینی است.»
🌐کانال فلسفه و عرفان
هدایت شده از فلسفه و عرفان
🌀شیخ انصاری و حاجی سبزواری
🔷مرحوم آیت الله حاج میرزا محمّد ثقفی صاحب تفسیر روان جاوید و نوه مرحوم میرزا ابوالقاسم کلانتر (مقرر شیخ انصاری) مینویسند ؛
🔹چندی بود میخواستم نکته را تذکر دهم میترسیدم جسارت شود تا این زمان که عنان اختیار از دست رفت و ناچار شدم از حدّ خود تجاوز نمایم و آن آنستکه علماء اعلام و فقهاء اسلام کثر الله أمثالهم تکلیف عوام را معلوم فرمودهاند چنانکه مرحوم سید در عروة الوثقی می فرماید مورد تقلید ، #احکام_فرعیّه_عملیّه است و در اصول دین و فقه و علم نحو و صرف و لغت و موضوعات مستنبطه عرفیّه یا لغویّه و موضوعات صرفه تقلید راه ندارد.
🔹و از این جا معلوم میشود وظیفه آنها همان بیان أحکام شرعیّه فرعیّه است و این منصبی است که امام علیه السّلام به آنها مرحمت فرمودهاست؛ لذا مناسب است خودشان هم از مقامشان تجاوز ننمایند؛ چون میدانند هر علمی اهل و متخصّص و خُبره دارد و جاهل در مسئله باید به اهل ذکر آن رجوع نماید؛ خوب است در مسائل عقلیّه و ادبیّه و تاریخیّه آنچه را فن ایشان نیست وارد نشوند و اگر کسی از این قبیل مسائل سؤال نمود ارشاد به أهلش نمایند.
🔹چنانچه شنیدهام بنای مرحوم شیخ انصاری قدس سرّه که حقا باید اعمالش مانند اقوالش سرمشق علمای متأخّرین باشد بر این بوده که هر وقت مسألۀ عقلیّه مشکلی از ایشان سؤال مینمودند جواب میفرمودند:
👈 من وزیر داخله اسلامم و حاجی سبزواری وزیر خارجه است. به ایشان مراجعه نمائید.👉
📚تفسیر روان جاوید، جلد ۱، صفحه ۱۱۱_۱۱۳
👈♦️کانال فلسفه و عرفان♦️👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
حقی که این رهبر عالیقدر بر شما دارد اگر تا روز قیامت به سپاس و شکرانهاش برخیزید از عهده بیرون نیامدهاید، چون شما مرده بودید او زنده کرد.
ملت قیام کرد؟ ملت زحمت کشید؟ اینها همه حرف است، جز اراده و عزم قویم ایشان هیچکس کار نکرد، به دلیل اینکه ملت همیشه بوده است ولی تا روح در ملت پیدا نشد، جان نگرفت، حرکت نکرد.
#علامه_طهرانی
(وظیفه فرد مسلمان در احیای حکومت اسلام، ص۴۳۴)
#امام_خمینی
#روح_ملت
https://eitaa.com/sooyesama
https://eitaa.com/AGLOESHG