eitaa logo
فلسفه و عرفان
5هزار دنبال‌کننده
499 عکس
217 ویدیو
342 فایل
🌿 ﷽ ارائه درسگفتارها، کتب، تقریرات و مقالات فلسفه و عرفان درتلگرام👇 http://t.me/PHILO_MYS
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀خاطره آیت‌ الله مرعشی از مراسم عجيب شيعه‌كشون ✳️حضرت آیت الله العظمی مظاهری در نقل خاطره‌ای از استادشان آیت الله مرعشی نجفی می‌فرمایند: «خدا رحمتش‌ کند، درجاتش‌ عالیست، عالی‌تر کند، مرحوم‌ آیت‌ الله مرعشی، من‌ مکاسب‌ پیش‌ ایشان‌ خواندم، هم‌ کفایه‌ خواندم، هم‌ مکاسب... ایشان‌ بنایشان‌ این‌ بود برای‌ این‌که‌ خسته‌ نشوند، یک‌ قصه‌ای‌ گاهی‌ اوقات‌ یا خیلی‌ از اوقات‌ در میان‌ درس‌ برای‌ شاگردها می‌گفتند، و یکی‌ از قصه‌هایشان‌ این‌ بود که‌ می‌گفتند:  پدر من‌ از علمای‌ نجف‌ بوده‌ یک‌ شاگرد سنی‌ داشت، این‌ بالاخره‌ می‌خواست‌ برود کردستان‌ و کرمانشاه، این‌ با پدر من‌ خداحافظی‌ کرده‌ علاقه‌ به‌ پدر من‌ داشت، رفت، پدر من‌ آمد ایران‌ و رفت‌ مشهد، و این‌ عالم‌ جلیل‌القدر گفته‌ بود در برگشت‌ قافله‌ ما غروب‌ رسید کرمانشاه، من‌ خیلی‌ وحشت‌ کردم‌ که‌ حالا چه‌ می‌شود، آن‌ وقت‌ وضع‌ کرمانشاه‌ وضع‌ کردستان‌ روی‌ قاعده‌ شیعه‌ و سنی‌گری‌ خیلی‌ بد بود، می‌گوید دیدم‌ ناگهان‌ اتفاقی‌ آن‌ شاگرد من‌ پیدا شد، خیلی‌ با من‌ گرم‌ گرفت‌ و بالاخره‌ با زور و رودربایستی‌ من‌ را برد خانه‌ خیلی‌ هم‌ خدمت‌ کرد به‌ من  بعد آخر شب‌ به‌ من‌ گفت:‌ آقا ما یک‌ جلسه‌ای‌ داریم‌ شما بیاید برویم‌ توی‌ این‌ جلسه، گفتم‌ می‌آیم. می‌گوید مرا بردند توی‌ آن‌ جلسه، مرحوم‌ آقا نجفی‌ گفتند، پدرم‌ می‌گفتند وقتی‌ نشستم‌ توی‌ جلسه، دیدم‌ این‌ سبیل‌ گُنده‌ها، سبیل‌ کشیده‌ها دارند می‌آیند، تعجب‌ کردم، چه‌ خبر است، یک‌ وقت‌ مَنقَلی‌ پر از آتش‌ که‌ آتش‌ زغالی‌ که‌ اَلُو  داشت، این‌را هم‌ آوردند، یک‌ مجمع‌ را هم‌ آوردند گذاشتند روی‌ این‌ آتش‌ها، روی‌ این‌ منقل. ‌ می‌گوید من‌ تعجب‌ کردم، ترس‌ هم‌ من‌را گرفته‌ بود که‌ این‌ها چه‌ کار می‌خواهند بکنند، یک‌وقت‌ دیدم‌ یک‌ جوانی‌ زیر غُل‌ و زنجیر، آقای‌ نجفی‌ می‌گفتند پدر من‌ گفتند چون‌ من‌ همدانی‌ها را می‌شناختم‌ این‌ قیافه، قیافه‌ همدانی‌ بود، بالاخره‌ آوردندش‌ زیر غُل‌ و زنجیر، یک‌ سفره‌ چرمی‌ هم‌ پَهْن‌ کردند، او را نشاندند روی‌ سفره‌ چرمی‌ و یک‌ کسی‌ با یک‌ ضربت‌ گردن‌ آن‌را زد، آن‌ مجمع‌ که‌ داغ‌ بود گذاشتند روی‌ گردن‌ این‌که‌ خون‌ بیرون‌ نیاید، غُل‌ و زنجیرها را هم‌ باز کردند این‌ هی‌ دست‌ و پا می‌زد این‌ها هم‌ قاه‌ قاه‌ می‌خندیدند، گفت‌ من‌ غش‌ کردم‌.  بالاخره‌ قضیه‌ تمام‌ شد و من‌ در حال‌ غش‌ بودم، کم‌کم‌ مَرا به‌ هوش‌ آوردند اما آن‌ موقعی‌ که‌ نزدیک‌ بود به‌ هوش‌ بیایم‌ می‌دیدم‌ با هم‌ زمزمه‌ دارند، این‌ شیعه‌ است‌ این‌را هم‌ بیایید دومی‌اش‌ باشد، آن‌ طلبه‌ می‌گفت:‌ نه‌ بابا من‌ درس‌ پیش‌ ایشان‌ خواندم، این‌ از آن‌ سنی‌های‌ داغ‌ است‌ معلم‌ من‌ بوده، بالاخره‌ من‌ را نجات‌ داد، آمدیم‌ خانه، وقتی‌ من‌ حال‌ آمدم، این‌ طلبه‌ به‌ من‌ گفت:‌ آقا من‌ سنی‌ هستم، اما مُرید شما هستم، می‌دانید شما را خیلی‌ دوست‌ دارم، نمی‌خواستم‌ ناراحتتان‌ کنم، اما بُردم‌ آن‌جا یک‌ پیام‌ بدهید به‌ علمای‌ نجف‌ و پیام‌ این، که‌ شما کنید ما هم‌ این‌جور می‌کنیم،‌ ما رسم‌مان‌ است‌ یک‌ شیعه‌ را یک‌ جایی‌ پیدا می‌کنیم‌ زندانی‌اش‌ می‌کنیم‌ غُل‌ و زنجیر می‌کنیم‌ تا شب‌ چهارشنبه، شب‌ چهارشنبه‌ همه‌ ما جمع‌ می‌شویم‌ برای‌ رضایت‌ خدا، قربة الی‌ الله این‌را می‌آوریم‌ و این‌ بلا را به‌ سرش‌ می‌آوریم‌ که‌ تو دیدی. 💢کانال فلسفه و عرفان 👇👇 https://eitaa.com/AGLOESHG
📚کتاب بررسی فقهی فلسفه ورزی و فلسفه آموزی 🌀اثری عالمانه و خواندنی در دفاع از اندیشه ورزی فلسفی و پاسخ به عقل ستیزان، از آیة الله علیرضا اعرافی. ✅آیة الله اعرافی می‌نویسد: «روایات نهی عام نه از جهت سند و نه از جهت دلالت، ادعا را ثابت نمی‌کردند و روایات نهی خاص نیز که از «اندیشه در ذات خدا» نهی می‌کردند، مخصّص و مقید اطلاقات رجحان تعقل و تفکر فلسفی شمرده شدند» (ص ۱۵۸-۱۵۹). 🔸وی همچنین مخالفت اصحاب ائمه هدی (ع) و برخی از فقها با فلسفه را «تا وقتی که کاشف از نظر معصوم نباشد» دارای هیچگونه حجیت شرعی نمی‌داند (ص ۱۵۹). 🔹در فصل سوم کتاب، ادله رجحان تاملات عقلانی، فلسفه‌ورزی و فلسفه‌ آموزی بررسی شده است. مولف ضمن تشریح و جمع‌بندی قواعد عامه و ادله خاصه برگرفته از قرآن و سنت، نتیجه می‌گیرد که فلسفه‌ورزی و فلسفه ‌آموزی واجب شرعی است و فراتر از آن حکم استحباب را دارد. 💢کانال فلسفه و عرفان 👇👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀روایاتی مجعول در رد بر فلسفه ) از جمله چند روایت محدودی که مخالفان فلسفه در چند سده اخیر بدان استناد کرده اند و از جمله علمای تفکیکی یکی هم این روایت است که اصلا در حدیقه الشیعه منسوب به محقق اردبیلی نقل شده و سابقه ای قبل از آن ندارد. این کتاب قطعا از محقق اردبیلی نیست و کسی همچون او که خود دلبسته به کلام و فلسفه بوده نمی تواند نویسنده چنین کتابی باشد خاصه با توجه به مقام علمی و تحقیقی محقق اردبیلی و شیوه متفاوت اندیشگی او. البته انتساب قدیمی است اما از آن رب مشهورهایی است که عند التحقیق اصلی ندارد. جدا از این در این روایت حدیث با سندی مضطرب و ناشناخته از امام حسن عسکری نقل شده و مضمون خود حدیث هم گواهی است روشن بر جعل آن در ادوار متأخر. حدیث را حاجی نوری در مستدرک نقل کرده که من آن را اینجا از این کتاب نقل می کنم: العلامة الأردبيلي في حديقة الشيعة: نقلا عن السيد المرتضى ابن الداعي الحسني الرازي، بإسناده عن الشيخ المفيد، عن أحمد بن محمد بن الحسن بن الوليد، عن أبيه محمد بن الحسن، عن سعد بن عبد الله، عن محمد بن عبد الله، عن محمد بن عبد الجبار، عن الإمام الحسن العسكري (عليه السلام)، أنه قال لأبي هاشم الجعفري: " يا أبا هاشم، سيأتي زمان على الناس وجوههم ضاحكة مستبشرة، وقلوبهم مظلمة متكدرة، السنة فيهم بدعة، والبدعة فيهم سنة، المؤمن بينهم محقر، والفاسق بينهم موقر، أمراؤهم جاهلون جائرون، وعلماؤهم في أبواب الظلمة [سائرون] ، أغنياؤهم يسرقون زاد الفقراء، وأصاغرهم يتقدمون على الكبراء، وكل جاهل عندهم خبير، وكل محيل عندهم فقير، لا يميزون بين المخلص والمرتاب، لا يعرفون الضأن من الذئاب، علماؤهم شرار خلق الله على وجه الأرض، لأنهم يميلون إلى الفلسفة والتصوف، وأيم الله إنهم من أهل العدول والتحرف، يبالغون في حب مخالفينا، ويضلون شيعتنا وموالينا، إن نالوا منصبا لم يشبعوا عن الرشاء، وإن خذلوا عبدوا الله على الرياء، ألا إنهم قطاع طريق المؤمنين، والدعاة إلى نحلة الملحدين، فمن أدركهم فليحذرهم، وليصن دينه وإيمانه، ثم قال: يا أبا هاشم هذا ما حدثني أبي، عن آبائه جعفر بن محمد (عليهم السلام)، وهو من أسرارنا، فاكمته إلا عن أهله ". این حدیث که از همان آغازش محتوای متناقض گونه ای دارد که نیازی به تذکر در این باب نمی بینم در ژانر علائم آخر الزمانی باید دیده شود. حتی اگر اصلی هم داشته باشد در ورژن کنونی آن پرداخته ای بیش نیست و اگر رأسا هم برای رد اهل فلسفه و تصوف ساخته نشده باشد دست کم عبارت لأنهم يميلون إلى الفلسفة والتصوف در آن الحاقی است. نیاز به گفتگو ندارد که جز در ادوار خیلی متأخر اهل فلسفه و تصوف ربطی به هم نداشته اند و نه تنها ترکیب فلسفه و تصوف در این عبارت نمی تواند متعلق به عصر امام عسکری باشد بلکه تردید نباید کرد که این روایت را جز بعد از اوائل دوره صفویه نمی توانند ساخته باشند. خود تعبیر تصوف در این روایت هم خود گواه دیگری است بر ساختگی بودن روایت و یا الحاقی بودن این تکه چرا که این تعبیر هم متناسب با زمان حضرت نیست. هر چه هست این روایت که هیچ سابقه ای در متون روایی ندارد با چنین سند مجهول و با محتوای متناقض و دست خورده ای برای سال ها مستند اهالی در نقد بوده است. ✍دکتر حسن انصاری ادامه دارد.... 💢کانال فلسفه و عرفان 👇👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀روایتی دیگر در رد بر فلسفه (۲) روایتی دیگر که مورد استناد مخالفان فلسفه و ها و از جمله مرحوم در معارف القرآن قرار گرفته این متن است از کتاب توحید مفضل: ✳️ اصف لک الآن یا مفضل الفواد اعلم ان فیه ثقبا موجهة نحو الثقب التی فی الریة تروح عن الفواد حتی لو اختلفت تلک الثقب و تزایل بعضها عن بعض لما وصل الروح الی الفواد و لهلک الانسان ا فیستجیز ذو فکر و رویة ان یزعم ان مثل هذا یکون بالاهمال و لا یجد شاهدا من نفسه ینزعه عن هذا القول لو رایت فردا من مصراعین فیه کلوب اکنت تتوهم انه جعل کذلک بلا معنی بل کنت تعلم ضرورة انه مصنوع یلقی فردا آخر فتبرزه لیکون فی اجتماعهما ضرب من المصلحة و هکذا تجد الذکر من الحیوان کانه فرد من زوج مهیا من فرد انثی فیلتقیان لما فیه من دوام النسل و بقائه کیف عمیت قلوبهم عن هذه الخلقة العجیبة حتی انکروا التدبیر و العمد فیها لو کان فرج الرجل مسترخیا کیف کان یصل الی قعر الرحم حتی یفرغ النطفة فیه و لو کان منعظا ابدا کیف کان الرجل یتقلب فی الفراش او یمشی بین الناس و شی‏ء شاخص امامه ثم یکون فی ذلک مع قبح المنظر تحریک الشهوة فی کل وقت من الرجال و النساء جمیعا فقدر الله جل اسمه ان یکون اکثر ذلک لا یبدو للبصر فی کل وقت و لا یکون علی الرجال منه مئونة بل جعل فیه القوة علی الانتصاب وقت الحاجة الی ذلک لما قدر ان یکون فیه دوام النسل و بقاوه ... ❇️ استناد به این متن نشان می دهد مخالفان فلسفه تصور روشنی از فلسفه و تاریخ آن ندارند. در اینجا این متن از اهالی فلسفه طبیعی و یا به تعبیر دیگر فلاسفه طبیعی و ملحد انتقاد می کند و باوری را به آنان نسبت می دهد که بنابر دیدگاه متکلمان قدیم اهل فلسفه که معمولا از آنان تعبیر به طبیعیون و یا ملحده می کرده اند داشته اند. در واقع متن از سوی کسی نوشته شده که در چارچوب عقیده قدیم متکلمان فلاسفه را طبیعی و دهری و ملحد و مخالفان عقیده خلقت از عدم و ازلیت عالم و از این قبیل می داند. این در حالی است که فلاسفه یونان باورهای یکدستی در این زمینه ها نداشته و باور به ازلی بودن عالم و یا اعتقاد به حوادث لا اول لها و یا عدم اعتقاد به خلقت از عدم و بل اعتقاد به انواع دیگری از نحوه صدور لزوما مؤید زعم متکلمان در طبیعی خواندن و ملحد دانستن فلاسفه یونانی نیست. خوب. با این حساب معلوم است که این متن توسط کسی در سنت اهل کلام نوشته شده که به برهان نظم می خواهد خلق از عدم را به کیفیتی که متکلمان و اهل ادیان بدان باور داشته اند اثبات کند. در اینجا ما با یک متن کلامی سر و کار داریم که تصور نادرستی از فلسفه و باورهای اهالی فلسفه یونانی دارد. این متن از امام صادق (ع) نیست و چنانکه می دانیم و تاکنون مکرر به زبان های خارجی درباره آن نوشته شده توحید مفضل ریشه در متن های غیر اسلامی دارد و روایتی از آن هم به جاحظ منسوب است. توحید مفضل ارتباطی با امام صادق ندارد ✍استاد حسن انصاری ادامه دارد.... 💢کانال فلسفه و عرفان 👇👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
✳️سیدعلی آقا قاضی (ره) : بیست سال تمام است که وضو دارم و بی وضو نبوده‌­ام إلا حین تجدید وضو و نخوابیدم مگر با طهارت آبی(وضو). عطش، ص۳۸ 💢کانال فلسفه و عرفان 👇👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀روایات در طعن فلاسفه و اهل عرفان (۳) ✳️مرحوم میرزا مهدی در کتاب ابواب الهدی، ص 44، مینویسد: هذا مضافاً الی ما ورد من اهل بیت العصمهْْ الروایات الصریحهْْ فی طعن الطائفتین و الطعن فی مقالاتهم بحیث کان اصحاب الائمه معرضین عن اهل الفلسفهْْ و العرفان و لهذا کتبوا فی الرد علی الطائفتین کتباً... مضافاً الی تصریح الآیات و الروایات و الادعیه و الخطب عن الائمه بخلاف مطالب هولاء القوم مما لایکاد یحصی، و لهذه الجههْْ اعرض المسلمون و المومنون عنهم فی عصر الائمه الی هذه الاعصار و کانت الطائفتان فی کلّ الاعصار یتّقون عن اهل الایمان فلا یظهرون مقالاتهم عند عامهْْ المؤمنین. ادعای مخالفان فلسفه این است که فلسفه را خلفای عباسی و به ویژه مأمون برای مقابله با تعالیم اهل بیت ترویج کردند. بنابر این دیدگاه اصلا نهضت ترجمه کتاب های یونانی و سریانی از سوی خلیفگان عباسی راه افتاد تا مردم را از تبعیت از علوم آل محمد باز دارند. این روایت از تاریخ نهضت ترجمه البته هیچ مستند تاریخی ندارد و صرف خیال پردازی است. نهضت ترجمه اسباب و انگیزه ها و تاریخ متفاوتی دارد که دیمیتری گوتاس خیلی خوب بخش مهمی از آنها را بررسیده است. از همان آغاز نهضت ترجمه هم شماری از خاندان های شیعی از این نهضت حمایت کردند. حتی نوبختی ها هم با این نهضت بی ارتباط نبودند. اتفاقا از آغاز بیشتر مخالفان تشیع و اصحاب حدیث سنی و حنابله بودند که به کلی با این نهضت علمی و آثار آن مخالفت داشتند. متکلمان هم البته مخالف فلاسفه بودند اما مخالفت آنان از لونی دیگر بود که بعدا متعرض آن خواهم شد. طبعا باید از ترویج فلسفه بیشتر تضعیف مکتب اهل حدیث سنی منظور نظر بوده باشد کما اینکه در قضیه محنه هم که در همان زمان اتفاق افتاد هدف اصلی تضعیف علمای اهل حدیث سنی بود و این دو جریان با یکدیگر مرتبط بودند. در نوشته ای دیگر این نکته اخیر را بیشتر خواهم شکافت. حال پرسش این است: اگر فلسفه را در تقابل با مکتب اهل بیت ترجمه کردند و ترویج نمودند چرا از زمان امام صادق و یا دست کم امام کاظم و امام رضا هیچ واکنشی از سوی ائمه طاهرین نسبت به فلسفه و ترجمه کتاب های یونانی و ارسطو و افلاطون در کلمات امامان نمی بینیم؟ دست کم در زمان سیطره دوباره اهل حدیث بر بغداد با روی کار آمدن متوکل و باز شدن فضا در رد بر فلسفه چرا هیچ گونه واکنشی در روایات و احادیث ما در نقد بر فلاسفه دیده نمی شود؟ چرا به روشنی گفته نمی شود که سیاستی شوم برای دور کردن مردم از معارف الهی در جریان است؟ تاریخنگاری اهل تفکیک از فلسفه و نهضت ترجمه هیچ نسبتی با واقعیت تاریخی ندارد و محصول نگاه غیر تاریخی و غیر انتقادی آنان است. ✍استاد حسن انصاری 💢کانال فلسفه و عرفان 👇👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀علامه : «[مرحوم سردار کابلی] در زبان انگلیسی استاد کامل بوده است، و لاتین را مانند تازی و پارسی خوش می نوشته است، دستخط شریف او را در این زبانها دارم، باری، اگر طلبه حواسش جمع باشد که وقت را مغتنم بشمارد و زوائد اشتغال را حذف کند و ما لایعنیه را ترک بگوید، به خوبی می تواند یک دو زبان زنده و ارزنده را در حاشیه تحصیلات اصلیش فرا بگیرد که نیک او را بکار آید» [دروس هیئت ج۱ص۲۶۵] تصویرمرحوم علامه سردارکابلی 💢کانال فلسفه و عرفان 👇👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀اهمیت استاد ✳️هر موجودی یک بار متولد می‌شود اما انسان بعد از اینکه یک بار از مادر متولد شد، باید یک دیگر خودش، خودش را بزایاند و تولد ثانی داشته باشد. به دست که انجام می‌شود؟ به دست . ❇️ گفت: «من ماما هستم» اتفاقا مادر سقراط هم ماما بوده است. حالا مادرش ماما بوده خوب این طبیعی است، اما خودش را هم گفت که ماما هستم. فیلسوف بود ولی می‌گفت من ماما هستم. یعنی چه ماما؟ یعنی آدمها را دوباره یک تولدی می‌دهد. با و دوباره متولد می‌شوند. با تعلیمات من دوباره متولد می‌شوند. این تولد ثانی است. حدیث هم داریم در مسیحیت، این حدیث خیلی معتبر است. . (لن یلج ملکوت السموات من لم یولد مرّتین) به ملکوت آسمانها دست نیابد مگر آن کس دو بار تولد یابد. خوب، بسیار اهمیت دارد. یک کسی که ادعا می کند که فیزیک دان خوبی هستم ولی جای خوبی درس نخونده و استاد ندیده من که باورم نمی شود. در علوم تجربی شاید بتواند بگوید که چیزهایی یاد گرفتم، چون آزمایشگاه بهش نشون داده است. وا مصیبت به علوم انسانی که آزمایشگاه ندارد. حالا اگر استاد ناتوان بود و یک دانشی را انتقال داد، به این راحتی که نمی شود از اذهان آن را پاک کرد. دانشجو هیچ نخواند بهتر از آن است که غلط بخواند. در علوم انسانی منظورم است. علوم تجربی را من واردش نمی شود. آزمایشگاه به او یاد می‌دهد. ♦️ تصویر‌ مربوط به ایام طلبگی دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی مرکز اسناد حوزه و روحانیت 💢کانال فلسفه و عرفان 👇👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
مجموعه مقالاتی از دکتر محمدحسن قدردان‌قراملکی.zip
14.97M
مجموعه ۳۰ مقاله از دکتر محمدحسن ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عناوین مقالات: 1.جایگاه مصلحت در تشریع احکام اجتماعی اسلام 2.امامت علی و توجیه های مخالفان 3.نقش پیامبر در وحی 4.تاملی در ادله عقلی بهاییت 5.جایگاه انسانی زن 6.پلورالیزم دینی ناسازگار با قرآن 7.تناسخ و شبهات دینی آن 8.نگاهی نو به معاد جسمانی 9.اختیار، قانون علیت و دترمینیسم 10.شر ادراکی از دیدگاه صدرالمتالهین 11.امکان تعریف و توصیف خدا 12.تاملی در ادله منکران علم پیشین خدا 13.تاملی در نظریه آفرینش از عدم 14.مبانی کلامی پیشرفت 15.تاملی در ادله عقلی نظریه کسب 16.تاملی در ازلیت فعل الهی 17.توحید وجودی و نظریه وحدت وجود 18.دیدگاه متکلمان در حدوث جهان و نقد آن 19.نقش علم الهی در آفرینش جهان 20.مسأله شر از دیدگاه متکلمان 21.قرآن و پلورالیزم 22.جامعه مدنی، سکولار یا دینی؟ 23.نگاهی به یک بیت حافظ در مسأله شر (پیر ما گفت خطا بر قلم صنع نرفت/آفرین بر نظر پاک خطا پوشش باد) 24.اسلام،قرائت ها و امام خمینی 25.نقد نظری برهان ناپذیری خداوند 26.تبکيت در تبکيت - پاسخ نقد نظريه برهان ناپذيري گزاره ضروری ازلي 27.نگاه اقبال و شریعتی به خاتمیت،صواب یا ناصواب؟ 28.اثبات خدا در قرآن کریم 29.جایگاه مصلحت در سیره نظری و عملی معصومان 30.کاوشی در کیفر های اخروی کانال فلسفه و عرفان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
4_5875311615053661939.mp3
205.2K
ویژگی حکیم و روش ورود به او مباحث فلسفی و معرفی کتب ایشان استاد عبدالرسول پ.ن اخیراً مجموعه آثار آقاعلی مدرس توسط مجمع عالی حکمت چاپ شده است و ظاهراً آقای عبودیت در سالها قبل از چاپ مجمع این مطلب بیان کرده اند. 💢کانال فلسفه و عرفان 👇👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ عَدَدَ مَا خَلَقْتَ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ مُلِئَ مَا خَلَقْت اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ عَدَدَ كُلِّ شى‏ء اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ مُلِئَ كُلِّ شى‏ء اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ عَدَدَ مَا أَحْصَاهُ كِتَابُكَ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ مُلِئَ مَا أَحْصَاهُ كِتَابُكَ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ عَدَدَ مَا أَحَاطَ بِهِ عِلْمُكَ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ مُلِئَ مَا أَحَاطَ بِهِ عِلْمُكَ ✅قال الكاشفى: اين ثمانيه منسوبست به نُجبا و ايشان هشت تن‏ اند در هر زمانى زياده و كم نشوند ✅حضرت شيخ محی الدین عربی قدس سره در فتوحات فرمود: كه ايشان اهل علم‏ اند بصفات ثمانيه و مقام ايشان كرسى است يعنى كشف ايشان از آن تجاوز نتواند نمود و در علم تيسير كواكب از جهت كشف و اطلاع نه بروجه اصطلاح قدمى راسخ دارند ✅و سلطان ابراهيم بن أدهم قدس سره ايشانرا در قبة الملائكة ديده در حرم مسجد أقصى و هر يك يك كلمه ازين بوى آموخته‏ اند فرموده كه ما را به بركات اين كلمات تصرفات كلى هست و احوال و مواجيد بجهت اين ورد بر ما غلبه میكند و فوائداين بسيارست نقلست كه حضرت ابراهيم أدهم بقيه عمر بر اداى اين صلوات مواظبت مینموده‏... 📚تفسير روح البيان، ج۷، ص: ۲۳۴ 💢کانال فلسفه و عرفان 👇👇 ‌https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
🌀حکایت حکیم اصفهانی ✅شیخ مناجاتیان آیت الحق میرزا جواد آقا ملکی تبریزی قدس الله نفسه الزکیه: 🔹مرد حكيمى در اصفهان بود و عادتش بر اين كه چون وقت غذايش مى‌رسيد، خادم خود را مى‌فرستاد، تا براى او و براى هر كس كه در نزد اوست- هر كه مى‌خواهد بوده باشد- غذا بخرد؛ و آن حكيم با آن شخص حاضر با هم غذا بخورند. اتّفاقاً روزى در وقت غذا يكى از طلّاب شهر براى حاجتى نزد وى آمده بود، حكيم به خادمش گفت: براى ما غذا بخر، تا ما تغذّى نمائيم؛ و خادم روانه شد، و براى آن دو نفر غذائى خريد؛ و حاضر كرد. حكيم به آن مرد فاضل گفت: بسم الله، بيا غذا بخوريم! آن شيخ گفت: من غذا نمى‌خورم! گفت: آيا غذا خورده‌اى؟! گفت: نه. گفت: چرا غذا نمى‌خورى با آنكه هنوز غذا نخورده‌اى؟! گفت: من احتياط مى‌كنم از غذاى شما بخورم! گفت: سبب احتياطت چيست؟! گفت: من شنيده‌ام كه تو قائل به وحدت‌ وجود هستى! و آن كفر است و جايز نيست براى من كه با شما از غذاى شما بخورم، زيرا كه غذا به واسطه ملاقات با شما نجس مى‌شود! گفت: تو معناى را چه تصوّر كرده‌اى، تا اينكه حكم به كفر قائل به آن نموده‌اى؟! گفت: به جهت آنكه قائل به وحدت وجود، مى‌گويد به اينكه خدا همه اشياء است؛ و جميع موجودات الله هستند! حكيم گفت: اشتباه كردى! بيا غذا بخور! زيرا كه من قائل به وحدت وجود هستم و نمى‌گويم كه: جميع اشياء خدا هستند، چون از جمله اشياء جناب شما مى‌باشد و من شكّى ندارم در اينكه شما در مرتبه حمار هستيد يا پست‌تر از حمار؛ پس كجا مى‌توان كسى قائل به الوهيّت شما بگردد؟ بنابراين احتياط شما بدون وجه است و اشكال در غذا خوردن نيست! بيا! غذا بخور! 📚رساله لقاالله ص۲۴۵ 💢کانال فلسفه و عرفان 👇👇 ‌https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀بُرهان حِماریه ! 🔹برخی قائلند این برهان قاطع را اوّل بار دکتر دینانی اقامه کرد و مختص به ایشان است ولی شواهد تاریخی این را نظریه را تایید نمیکند(چنانچه در پیام قبلی گذشت حکیم اصفهانی وچنانچه خواهم گفت ‌‌‌دیگران قبل از او بکار برده اند) البته در بین معاصرین جناب ایشان بسیار به این برهان تمسک میجویند 🔹ناگفته پیداست براهین دیگری که در کنار این برهان قاطع بکار رفته بسیار متین میباشد و این واکنش تند در مقابل ادبیات متفلسفانه تناقض گویی است که که اذهان صافیه را به هرج و مرج کشیده و .... 🔹نوشته فیلم مربوط به این کانال نیست 💢کانال فلسفه و عرفان 👇👇 ‌https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀بحر طویل، در مدح رسول 🎶صدا و دوتار و همراهی علیرضا سلیمانی 💌شعر از ابوالقاسم نباتی 💢کانال دکتر فنایی اشکوری 👇👇 @dreshkevari ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5839469198140508291.mp3
7.82M
🔅مولانا و پیامبر عشق🔅 🌾سخنان دکتر قاسم کاکایی پیرامون "جایگاه پیامبر نزد مولانا" 🔰دکتر قاسم کاکایی؛ استاد دانشگاه شیراز و حوزه تخصصی ایشان عرفان اسلامی است. 👉https://kakaie.com/ @sorooshemewlana 💢کانال فلسفه و عرفان 👇👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
✅الفقیه کل الفقیه حق الفقیه: کسی که وحدت مسلمانان را نخواهد مسلمان نیست... 📚زمزم عرفان ص۳۷۸ 💢کانال فلسفه و عرفان 👇👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
4_5792007778000177925.pdf
952.3K
📜رابطه سرشت انسان و مسئولیت اخلاقی از دیدگاه ✍محمد حسین زاده استادیار فلسفه مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران 👈👈کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌ ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀تدریس مثنوی توسط آیه الله سید محمد تقی خوانساری 🔹پدرم آیة الله سید محمد باقر سلطانی بروجردی تعریف کردند: ما یک درسی گذاشتیم در فلسفه و عرفان با آیةالله العظمی آقا سید محمدتقی خوانساری یک ساعت مانده به اذان صبح، به این جهت که این درس در حوزه مذموم بود. 🔸دو نفر بودیم که می رفتیم منزل آقای خوانساری در طبقه بالا و ایشان را برای ما شرح می کردند. 🔹ظاهراً این مسئله موجب جلب توجه یکی دو نفر از افراد فضول شده بود. در یکی از ‏همین شب ها که مشغول گفتگو بودیم و دیوان هم باز بود، یک شخصی یاالله یاالله گویان از پله ها آمد بالا و وارد اتاق شد. 🔸از صدای یاالله، یاالله او در راهرو و پله ها او را شناختیم. او آقای صاحب الدّاری، متولی مدرسه و کتابخانه فیضیه بود و از مخالفین علوم فلسفه در حوزه. 🔹آقای خوانساری با شنیدن صدای او کتاب را بستند و عبایشان را کشیدند روی کتاب و ما هم کتاب را بستیم. من احساس کردم اگر این شخص بگوید که خوب بحث را ادامه بدهید آقای خوانساری شاید در محذور قرار بگیرد، لذا بلافاصله گفتم اجازه بدهید در مورد تقریرات یک فرصت دیگری صحبت بکنیم و بلند شدیم. 🔹پس از آن تا مدتی آن جلسه درس تعطیل شد.‏ ✍خاطرات دکتر صادق طباطبائی ج 1 ص 15 👈👈کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌ ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
🌀 آیت‌الله : 🔹نه با فرهنگ جهان آشنایید، نه زبان بلدید، چه فایده ای برای امام زمان(ع) دارید؟ 🔹باید بروید کانت، هایدگر و دکارت بخوانید تا با زاویه دید اروپای غربی و شرقی و آمریکا و ... آشنا باشید تا بتوانید ماموریت‌تان را به خوبی انجام بدهید. واِلا اگر مطالبی که مطالعه می‌کنید یا موارد تحقیقی‌تان فقط به کار «تبلیغِ از حرم تا جمکران» باشد، فایده‌ای نمی‌تواند داشته باشد و به درد نهضت (ع) نمی‌خورد. جزئیات بیشتر👇 khabarfoori.com/detail/1616807 👈👈کانال فلسفه و عرفان👇 https://eitaa.com/AGLOESHG
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀نقد دیدگاه آقای ملکیان در باب عقلانیت ودین 🎙دکتر فنایی اشکوری 💢کانال دکتر فنایی اشکوری 👇 @dreshkevari 💢کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌ ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
30.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀چرا مولانا؟ چرا اکنون؟ 🎥دکتر 📌قسمت اول 👈👈کانال فلسفه و عرفان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
27.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀چرا مولانا؟ چرا اکنون؟ 🎥دکتر 📌قسمت دوم 👈👈کانال فلسفه و عرفان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
4_6003330764647695716.pdf
340.8K
بین دکتر و دکتر ضیا شهابی بر سر امکان پذیری فلسفه اسلامی در یکی از روزهای پاییز، چالش پرحرارتی بین ضیاء شهابی و دینانی بر سر امکان پذیری فلسفه اسلامی، درگرفت. این چالش که در یک جمع دانشگاهی و در چارچوب گفت و شنودهای یک میزگرد به انجام رسید، به واقع مواجهه ای صریح درخصوص امکان پذیری فلسفه اسلامی بحساب می آید. 💢کانال فلسفه و عرفان 👇👇 @AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا