فلسفه و عرفان
🔹 هفدهم رمضان، مصادف با سالروز ولادت شیخ اکبر محیی الدین ابن عربی 🔸 «ولد الشّیخ رضی اللّه عنه بمُرْ
شرح فصوص الحکم علامه حسن زاده آملی در👇
https://t.me/PHILO_MYS
فلسفه و عرفان
📣 #پذیرش مرکز تخصصی آموزش فلسفه اسلامی قم ، سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ ✅ مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی
👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆
ثبت نام سطح ۴ مرکز تخصصی فلسفه اسلامی نیز آغاز شد
🎥 مستندِ دیدنیِ «حضرتِ امیر جان» زندگی و احوالاتِ میر سید علی همدانی از عرفای قرن هشتم
🎞️ https://www.aparat.com/v/J6ihU
🔹 سیّد علی را باید یکی از بزرگترین و مؤّثرترین بانیانِ کاخِ رفیعِ فرهنگِ ایران و اسلام و زبان و ادبِ فارسی در خطّهی پهناور هند به ویژه کشمیر دانست. وی علاوه بر هند در منطقه ختلانِ تاجیکستان نیز خدمات قابل توجهی داشته است.
🔹 از اشعارِ معروف میر سید علی همدانی که در مقبره ایشان در تاجیکستان به نمایش گذاشته شدهاست:
پرسید عزیزی که علی اهل کجایی
گفتم به ولایاتِ علی کز همدانم
نی زان همدانم که ندانند علی را
من زان همدانم که علی را، همه دانم
🌐تفقه
https://t.me/PHILO_MYS
https://eitaa.com/AGLOESHG
دوستانی که مایلند در این شبها سخنرانی عرفانی استماع بفرمایند فرمایشات عارف کامل جناب استاد امامی نجف آبادی بسیار عالی است
البته دوستانی که آشنای با عرفان نظری باشند بهره بیشتری میبرند
لینک فرمایشات استاد👇
https://eitaa.com/tohideahadi/1716
از همه عزیزان التماس دعای خیر دارم
هدایت شده از فلسفه و عرفان
🌀صلوات شیخ اکبر #ابن_عربی بر
قطب العارفین امیرالمؤمنین مولانا حضرت مرتضی علی (علیه السلام)
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی
سِرِّ الأسرارِ
و مَشرِقِ الأنوارِ ،
المُهندِسِ فی الغُیُوبِ اللّاهوتِیَّة ،
السّیّاحِ فی الفیافِی الجَبَروتیَّة ،
المُصّوِّر لِلهَیولَی الملکوتیَّة ،
اَلوالی للولایةِ النّاسوتیّة ،
أُنمُوذِجِ الواقِعِ ،
و شَخصِ الإطْلاقِ المُنْطَبِعِ فی مَرایا الأنفُسِ و الآفاقِ ،
سرِّ الأنبیاء و المرسلینَ ،
سیّدِ الأوصیاء و الصّدیقین ،
صورة الأمانة الإلهیّة ،
مادةِ العلومِ الغیرِ المُتناهیةِ ،
الظّاهرِ بالبرهانِ ،
الباطنِ بالقَدْرِ و الشّأنِ ،
بِسْمَلَةِ کتابِ الموجودِ ،
فاتحة مصحفِ الوجودِ ،
حقیقة النقطةِ البائیّة ،
المتحقّقِ بالمراتبِ الإنسانیّة ،
حَیدَرِ آجام الإبداعِ ،
الکرّار فی معارکِ الإختراع ،
السّرِ الجلیّ
و النّجم الثّاقبِ ،
علیِّ بن أبی طالب ، علیه الصّلوةُ و السّلام.
📚شرح المناقب ابن عربی، فراز دوم
https://eitaa.com/AGLOESHG
◼️انا لله و انا الیه راجعون
تاریخ و زمان مراسم تشییع متعلقه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
◾️رحلت بانوی با فضیلت حاجیه خانم روحی متعلقه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به اطلاع عموم می رساند
◾️ پیکر آن فقیده سعیده، فردا دوشنبه 5 اردیبهشت 1401 (٢٣ ماه مبارک رمضان) ساعت ٤ بعد از ظهر بعد از طواف مضجع شریف حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و نماز بر پیکر آن مرحومه توسط آیت الله العظمی جوادی آملی در حرم مطهر، به سمت گلزار شهدا تشییع و در آنجا به خاک سپرده خواهد شد.
◾️ همچنین مراسم بزرگداشت و ترحیم آن مرحومه فردا شب بعد از نماز مغرب و عشاء ساعت 21:30 تا 23 در محل مسجد اعظم قم برگزار می گردد.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
https://eitaa.com/AGLOESHG
💳 ثبتنام بن کارت اعتباری نمایشگاه کتاب
سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای طلاب و دانشجویان ۳۵۰ هزار تومان و برای اعضای هیئت علمی ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود.
این بن خرید، تنها در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران قابل استفاده است و به کد ملی متقاضیان اختصاص پیدا میکند.
👈 ثبت نام بن کارت
📚 سایت نمایشگاه مجازی کتاب
@sotohaali
@AGLOESHG
مهمترين اثر فلسفی فارابی در حوزه ما بعد الطبيعه همين کتاب الحروف است که در واقع الگوی نوشتاری اش مابعد الطبيعه ارسطو بوده و در حقيقت شرح گونه ای است بر اين اثر ارسطو. ابن سينا در زندگينامه خودنوشتش می گويد چهل بار مابعد الطبيعه ارسطو را خواند و حتی آن را در حافظه خود داشت اما به درستی اغراض آن را نمی فهميد تا اينکه با خواندن اثر فارابی در اغراض مابعد الطبيعه متوجه مطالب کتاب ارسطو شد. مقصود او از کتاب اغراض مابعد الطبيعه همين کتاب الحروف فاربی است و نه اثری ديگر که بدين نام مشهور است. در اين اثر فارابی به ويژه در مباحث مقولات و وجود ميان زبان های عربی و فارسی و سغدی و يونانی از نقطه نظر مفاهيم فلسفی مقايسه می کند. او از سريانی و حتی حبشی هم ياد می کند اما از زبان ترکی يادی نمی کند. آشکارا معلوم است که فارابی برخلاف سخنان بی پايه ابن خلکان ترکی نمی دانسته است. او در محيطی فارسی زبان و از تباری ايرانی به دنيا آمد و آنگاه در بغداد عربی را به نيکی آموخت.
دکتر حسن انصاری
https://t.me/azbarresihayetarikhi
https://eitaa.com/AGLOESHG
«بناى استادى و شاگردى بر دو حرف است: بناى استادى بر شفقت است و بناى شاگردى بر حرمت. هركه را حرمت نيست، شاگردى را نشايد، و هركه را شفقت نيست استادى را نشايد.»
شَرحُ التَّعَرُّفِ لِمَذهَبِ التَّصَوُّف، اسماعيل مُستَملى بخارى، تصحیح استاد محمد روشن، ۵جلد، چاپ اول، تهران: اساطير ، ۱۳۶۳، ج۱/ ۲۱۳.