eitaa logo
فلسفه و عرفان
5.2هزار دنبال‌کننده
504 عکس
219 ویدیو
349 فایل
🌿 ﷽ ارائه درسگفتارها، کتب، تقریرات و مقالات فلسفه و عرفان درتلگرام👇 http://t.me/PHILO_MYS
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀صلوات شیخ اکبر محی الدین ابن عربی برامام حسن مجتبی علیه سلام  صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و  جمیعِ  خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ  على الثّانى من شروط لا إله الّا اللّه ریحانة محمّد رسول اللّه رابع الخمسة العبائیّة عارف الاسرار العمائیّة موضع سرّ الرّسول حاوى کلّیات الاصول حافظ الدّین و عیبة العلم‏ و معدن الفضائل و باب السّلم و کهف‏ المعارف و عین الشّهود روح المراتب و قلب الوجود فهرس العلوم اللّدنّى لؤلؤ صدف انت منّى، النّور اللّامع من شجرة الایمن جامع الکمالین ابى محمّد الحسن علیه «الصّلاة و السّلام‏» ترجمه : و نیز درود خداوند بر کسی که دومین شرط (اعتقاد بر ولایت) از شرایط قبول کلمه توحید، روح و ریحان حضرت رسول، چهارم شخص اصحاب عبا است و داننده اسرار عماء خود گنجینه و محل اسرار رسول است و داراى کلیات اصول.  نگهدار دین است و ظرف علم و دانش معدن فضائل و باب سلم، کهف معارف و علوم و عین شهود و نفس معلوم، روح مراتب موجود، قلب عوالم وجود، فهرست مجسم علوم لدنى، مروارید صدف انت منى نور، درخشنده شجره وادى ایمن جامع کمالات صورى و معنوى ابو محمد الحسن علیه الصلاة و السلام.  منبع:المناقب ابن عربی @AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹شب قدر چه زمانیست؟ 🔻شب قدر ، شب 23 رمضانِ ، آن شهریست که آن شب ، امام زمان عج در انجا باشد... 🔻بیت المقدس آن شهریست که امام وقت و حجت وقت ، در انجا ساکن باشد.. 🎙شیخ عبدالقائم شوشتری
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
💥 يكى از مشايخم رضوان الله تعالى عليهم از شيخ خود اين دستور را حكايت فرمود كه: من قال فى الليلة كح من 11221213/ 21441626 بعدد طيهار: «يا طهر يا طاهر يا طهور يا طيهور يا طيهار» ساجدا نزلت عليه الملائكة و طهرته تطهيرا (مجرب جدا) بايد به معنى نزول ملائكه توجه داشت. 🌹به عبارت ساده تر : علامه طباطبایی از استادش آیه الحق قاضی : ذکر《ياطهر یا طاهر یا طهور یا طیهور یا طیهار》 به عدد ۲۲۵مرتبه در شب قدر در سجده موجب طهارت عالیه و نزول ملائکه بر جان ذاکر می‌شود. 📚منبع : ۱) حضرت علامه حسن‌زاده آملی، هزارویک نکته، نکته۷۹۲ ____________ 💢علامه محمدحسین حسینی طهرانی(ره): ✍حضرت آقای طباطبایی رحمه الله علیه نقل فرمودند از مرحوم آیه الحق حاج میرزا علی آقا قاضی(رضوان الله علیه) که ایشان فرمودند برای من چنین منکشف شده است که من قال لیلة ثلاث و عشرين من شهر رمضان ساجدا ماتين و خمسة و عشرين مرة《ياطهر یا طاهر یا طهور یا طیهور یا طیهار》نزلت عليه الملائكة وطهرته تطهيراً. 📚مطلع انوار، ج۲، ص۱۱۵، مرحوم علامه آیت‌الله آقا سید محمدحسین حسینی طهرانی(رحمه‌الله‌علیه) ♦️ کانال فلسفه و عرفان👇 t.me/PHILO_MYS https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
4_5906493442694842292.mp3
130.2K
🌀طریقه صحیح گفتن ذکر ویژه شب قدر که در پیام فوق از دو طرق نقل شد 🔸🔹🔸🔹🔸🔹 t.me/PHILO_MYS https://eitaa.com/AGLOESHG
مرثیه خوانی حاج اقا مجتبی تهرانی، شب قدر.mp3
2.63M
🌀روضه ای گوش کنید از فقیه و استاد اخلاق مرحوم آیه الله حاج آقا مجتبی تهرانی 🔹در این لیله مبارکه یادی کنیم از مرحوم استاد مجتهدی تهرانی آیه الله میرسجادی آیه الله ضیاآبادی آیه الله رئوفی آیه الله نقوی شیخ جواد کربلایی شیخ عبدالکریم حق شناس و آیه الله طبرستانی هدیه به روح همه علما و عرفا صلواتی بفرستیم https://eitaa.com/AGLOESHG
🔰شکوه از مربیان ناقص 🔻عارف گمنام شیخ حسن پهلوانی (از شاگردان آیت الله شیخ محمد جواد انصاری همدانی) پس از مشاهده حال پریشان یکی از جوانانی که در اثر معاشرت با استادی غیر کامل دچار مشکلات جسمی و روحی حاد شده بود به خروش آمده و از برخی که این بلاها را به سر طالبان خداوند تبارک وتعالی درمی آورند شکوه کردند و فرمودند: 🔻اين آقايان معلم کلاس اول هستند؛ میتوانند بگویند نمازت را با کیفیت بهتری بخوان، روزه ات را با کیفیت بالاتری بگیر؛ اما دیگر حق ندارند دستورات ذکری وفکری بدهند. 🔻دادن ذکر و فکر به شاگرد، دست بردن درنفس و شاکله وجودی اوست و اين کار هر کسی نيست. 🔻این ذکر دادن های بدون اشراف مثل این است که سی کیلو خیار جلوی کسی بگذاری و بگویی بخور. اگر بخورد سردی بر او غلبه کرده و مریض می شود. 🔻و فرمودند استاد، کسی است که از امام زمان (عج) اجازه تربیت داشته باشد. مطلب با یک کاغذ نوشته حل نمی شود. 🌐معرفی اساتید https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
📌فرق بين تصوف و عرفان‌ از منظر امام خمینی ⚠️صوفيه و عرفا، وتصوف و عرفان كه كثيراً ما زبانزد ماست ، بسا فرق بين موارد استعمال آنها رعايت نمى‌شود، با اينكه تفاوت هست؛ 👈چون عرفان به علمى گفته مى‌شود كه به مراتب احديت و واحديت و تجليات به گونه اى كه ذوق عرفانى مقتضى آن است، پرداخته و از اينكه عالم و نظام سلسله موجودات ، جمال جميل مطلق و ذات بارى است بحث مى‌نمايد و هر كسى كه اين علم را بداند به او گويند. 👈كسى كه اين علم را عملى نموده، و آن را از مرتبه عقل به مرتبه قلب آورده و در قلب داخل نموده است، به او گويند ، مانند علم اخلاق، و اخلاق عملى كه ممكن است كسى علم اخلاق را كاملًا بداند و مفاسد و مصالح اخلاقى را تشريح نمايد، ولى خودش تمام اخلاق فاسده را دارا باشد به خلاف كسى كه اخلاق علمى را در خود عملى كرده باشد. 📛لذا اهل اين فن به محيى الدين عربى محقق گويند و محقق گفتن آنها به او، مثل محقق گفتن ما به صاحب شرايع‌ نيست كه معنايش اين باشد كه مطالب علمى فقهى‌ را تحقيق نموده است، ✨بلكه مراد آنها از اطلاق محقق بر محيى الدين، اين است كه او شرايط خلوات و تجليات و آن رشته سخنانى را كه دارند از مقام عقلانى به مرتبه قلب تنزل داده و در نفس خود به حقيقت رسانده است. lib.eshia.ir/11202/2/156 📒تقريرات فلسفه امام خمينى ،ج2 ،ص156 کانال فلسفه و عرفان در ایتا👇 https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3 در تلگرام👇 https://t.me/joinchat/AAAAAEoynX4984BHbIWGow
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
♦️نکاتی مهم و کلیدی درباره ؛ فلسفه و 🔶 بزرگان حكمت و عرفان، در آثار خود، دو تعبير در مورد صوفيه دارند؛ يكي محققين صوفيه و ديگري جَهَله صوفيه و به تعبیر امروزی: صوفی و صوفی ‌نما، عارف و عارف ‌نما مراد از محققين صوفيه، همان عرفاي بزرگ اسلامي مانند محيي‌ الدين ابن‌ عربي، صدرالدین‌ قونوي، سيد حيدر آملي، ابن ترکه، کاشانی و.... است كه با التزام به شرع و همراه با کسب علم، راه تزكيه نفس را پیموده و به كشف و شهود حقايق رسیده‌ اند. اما جهله و نادانان صوفيه آن دسته از صوفياني‌ اند كه علم كافي ندارند و مطالب بلند و بالا را بد و نادرست می‌ فهمند و مطالب سخیف و غیر قابل دفاع از آنها صادر می‌ شود و بدعت‌ هايي در دين پديد ‌آورده و راه خود را از راه ائمه معصومین جدا مي‌ دانند، يا وسيله را با هدف توجيه كرده و خود را به شريعت و ظواهر آن پايبند نمي‌ دانند و آشكارا يا پنهاني مرتكب معاصي مي‌ شوند يا برخي از آنها با فريب و حقه، مردم را به معنويت فرا مي‌ خوانند و پشت اين دعوت، مقاصد اقتصادي، اجتماعي، سياسي، سوء استفاده‌ هاي جنسي و غیره را دنبال می‌ کنند. اين افراد در هر مكان و زماني محكومند و قبل از فقها خود عرفا و صوفيۀ اصیل در كتابهاي خود اين اشخاص را به شدت مورد مواخذه قرار داده ‌اند. 🔶 کسانی که عرفان و تصوف را به صورت مطلق از هم جدا می ‌کنند، و می ‌گویند: عرفان، امری مثبت و مقبول، و تصوف و صوفیه، امری منفی و مردود است و در نتیجه تصوف را در صوفیۀ انحرافی و مبتذل منحصر می‌ کنند، مخاطبان خود را به اشتباه بزرگی می‌ اندازند. مخاطبان با رجوع به کتب معتبر عرفان، تعابیر صوفیه، تصوف، صوفی و.... را بارها خواهند دید که اهل فن آن‌ ها را دربارۀ خود و دیگر بزرگان عرفان به کار برده‌ اند. صحیح نیست به خاطر عقاید و رفتارهای فرقه ‌های منحرفی که نام خود را صوفی یا درویش گذاشته ‌اند، مطلق تصوف را ناپسند بدانیم و کتب علمی و مهم آنان را تحت الشعاع قرار داده یا مذمت کنیم. به هر حال، جهله صوفیه با رفتارها و گفتارهای خود، مشکل بزرگی برای تصوف اصیل و حقیقی ایجاد کرده‌ و موجب سوء تفاهم‌های زیادی شده ‌اند، چنانکه جهله و عوام شیعه، مشکلاتی را برای جهان تشیع به بار آورده‌ اند و منشا اشکالات و شبهات مخالفان شده‌اند و همچنین جهله مسلمانان، مشکلاتی را برای جهان اسلام به بار آورده و منشا اشکالات و شبهاتی برای غیر مسلمانان شده ‌اند. 🔶 نمی ‌شود از تشابه لفظ تصوّف و صوفيّه و بد نامی صوفیه و دراویش، سوء استفاده کرده و بخواهيم به كلّى راه شهود، وجدان، عرفان و لقآء الله را ببنديم، و نمی ‌شود با چند روایت که در کتاب‌های دست چندم علیه صوفیه و تصوف نقل شده و از نظر سند ضعیف و بلکه مجعولند و دلالت آنها نیز به صورت کامل بررسی نشده ‌اند، مطلق راه و روش تهذیب باطن و سیر و سلوک و عرفان عملی و تصوف اصیل را محکوم کرد. بنابراین قطع نظر از سند این روایات ، مراد روایاتی که در آن ‌ها صوفی و تصوف محکوم شده است، آن دسته از صوفیانی هستند که بدعت ‌هایی در دین پدید می ‌آورند و راه خود را از راه ائمه جدا می ‌دانند و وسیله را با هدف توجیه کرده، خود را پایبند به شریعت و ظواهر آن نمی ‌دانند و آشکارا یا پنهانی مرتکب معاصی می ‌شوند؛ پر واضح است که چنین افرادی در هر مکان و زمانی محکوم ‌اند. این نوع از روایات، مثل روایاتی است که فقها، علما، اهل کلام و... را مورد مذمت شدید قرار می ‌دهند که البته مرادِ همۀ این ‌ها، علما و فقهایی است که به دنیا گرایش پیدا کرده و عالم بی عمل ‌اند. عرفان علامه ؛ آیة الله حسن . 🔸کانال فلسفه و عرفان 👇 @AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️انا لله و انا الیه راجعون آیت‌الله در سحرگاه ۲۹ ماه رمضان در سن ۹۴ سالگی دار فانی را وداع گفت. ▪️ایشان تحصیلات علوم دینی را همراه با برادرش حاج آقا نصرالله شاه آبادی از آغاز کرد و از محضر علامه شعرانی و علامه رفیعی قزوینی و دیگر اساتید بهره برد و از موفق به دریافت لیسانس شد و سپس به نجف رفت. آیت‌الله شاه‌آبادی پس از بازگشت به ایران، سالیان طولانی به امر تعلیم و تربیت به ویژه دانش آموزان اشتغال داشت. 🎥 لحظاتی از حضور آیت‌الله نورالله شاه‌آبادی در منزل عارف عظیم الشأن آیت‌الله میرزا عبدالکریم حق‌شناس 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
نقد و بررسي تقابل اخلاق با دين (3).pdf
2.78M
✅ نقد مطالب آقای پناهیان در مورد تقابل اخلاق با دین 🔸حجت الاسلام دکتر محمد سربخشی استاد فلسفه، نقدهایی جدی به مطالب مطرح شده از سوی آقای پناهیان در برنامه ماه من سحرهای رمضان داشته اند که مطالعه آنها خالی از لطف نیست . 🔸گروه کلام و فلسفه دین موسسه ضمن انتشار این فایل، باب تامل و نقد نسبت به مطالب طرفین را مفتوح می داند . @sarbakhshi 🆔@meshkatnoor
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
tashyoe-ghazali-v-mohyeddin.mp3
1.32M
💡دیدگاه آیت‌الله بهجت (ره) درباره ابن عربی چیست؟ در میان حکما و عرفای شیعه، عده‌ای ابن عربی را «شیعه خالص» می‌دانند و عدۀ دیگری «سنی با گرایشات شیعی». برخی از محدثین نیز او را اساسا غیرشیعی می‌دانند. از زمره علمایی است که ابن عربی را شیعۀ اثنی‌عشری می‌داند. این صوت قسمتی از درس خارج حج ایشان در سال 87 است: [خدا کند که از این واضحات ما نابینا نباشیم. ولو یک ساعت از عمر ما باقی مانده باشد در همان یک ساعت فریب شیطان را نخوریم، نابینا نباشیم. کما اینکه در همان یک ساعت خیلی از علمای اهل سنت را ما می دانیم که اینها برگشته اند، مستبصر شده اند. شاید هم خدا قبول بکند ولو اینکه چیزی بر وفاتش نمانده باشد. مثل که است عدولش بر تشیع. [او می گوید:] حرص بر ملک سبب شد از برای غصب خلافت. این تصریح نیست؟ تصریح به تشیّع نیست؟ یا آن همه اثنی عشریه ای که دارد، علی‌رغم آن همه اغلاطی که در هست، آیا این رجوع نیست؟ آن قدر مقام دوازده امام را بالا برده است که در کلمات شیعه شاید پیدا نشود اینجور مدح و ثناء برای این دوازده تا]. https://eitaa.com/AGLOESHG
عید سعید فطر را به دوستان تبریک عرض میکنم
👓 نشر گسترده مراسم اوقاف برای تقدیر از برنامه محفل و تقدیر از شخص رئیس اوقاف و یک سوال بی‌پاسخ! 🔹 بارها در کانال حوزه‌توئیت از عدم پاسخگویی مسئولین اوقاف سخن گفتیم؛ 🔹 از اینکه چرا سازمانی که هم مسئولانش اغلب هستند، هم محل پرداختش در بسیاری موارد است، اما کمترین پاسخگویی را اقلا به خود حوزه و طلاب دارد! از اینکه چرا در رسانه نمی‌آیند و نسبت به حجم عجیب موقوفات پاسخی نمی‌دهند که چه اقداماتی برای احیای موقوفات انجام شده است؟ ❌ چطور حوزه‌ای که طبق فرمایش مدیر حوزه‌ها ۲۰۰هزار رقبه دارد که فقط یکی از آنها هتل عباسی است! چطور دریافتی اش از موقوفات خود فقط به اندازه اجاره ساختمانی در تهران است! ❗️ اما جالب و عجیب اینجاست که پس از پخش برنامه وزین ، مشخص شد که اتفاقا عزیزان اوقاف هم کار رسانه‌ای را بلدند هم می‌دانند چطور در رسانه اقدامات مثبت خود را ترویج و نشر دهند! 🔹 پس آیا دلیل نشر و ترویج ندادن اقداماتشان درباره اوقاف این نیست که خود نیز به اقداماتشان نقد دارند و آن را در خور ارائه ندانسته‌اند! یا مسئله دیگری است که باید همان را در رسانه توضیح دهند! ❌ عزیزان اوقاف! کار اصلی سروران این نیست که برنامه بسازید! اگر برنامه خوب ساخته نشود صداوسیما مقصر است، اما اگر از ۲۰۰هزار رقبه حوزوی، چندرغاز به حوزه برسد مستقیما اوقاف پاسخگوست! @HozeTwit
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
استاد عابدی وقفنامه ربع رشیدی.mp3
1.14M
🌀 یکی از هزاران موقوفه از بین رفته 📝 موقوفات ربع رشیدی 🎙 استاد احمد عابدی 🔺 لیست موقوفات ربع رشیدی مجموعه عظیمی است که در کتاب حجیمی با عنوان «وقفنامه ربع رشیدی» چاپ شده است. 🔻 اگر همین یک وقف، احیا می‌شد کل خرج روضه های سید الشهدا و مخارج حوزه های علمیه را تأمین می‌کرد. 📌 دانلود کتاب وقفنامه ربع رشیدی در سایت مناهج: Manahejj.ir/post/Vaqf-Rashidi @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 اگر من امام صادق به تو بگویم من ضامن رزقت هستم‌‌ بنشین درست را بخوان، آیا تو آرام می‌شوی؟ گفت بله! 👌 حضرت فرمود: ..... 💢حضرت آیت الله جوادی آملی دامت برکاته
ختم بسم الله الرحمن الرحیم_۲۰۲۲_۰۶_۰۱_۲۳_۰۴_۴۲_۷۳۵.mp3
1.6M
♦️ شیخ عبدالقایم شوشتری حفظه الله: ♦️ بسم الله الرحمن الرحیم (۷۸۶مرتبه) در مشکلات مادی و معنوی ♦️شروط ختم : با وضو ، رو به قبله ،حرف نزدن ، چیزی نخوردن ، گفتن اعوذ بالله من الشیطان الرجیم قبل از شروع و اینکه باید در حالت اضطرار بود و این ختم را به جا آورد. ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ @havadaraneyar https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
سلام و عرض ادب دوستانی که به تازگی به ما پیوستند پیام های زیر را ملاحظه بفرمایند و اگر مفید یافتند به دوستان معرفی کنند🌺 🔹لیست درسگفتارها👇 https://eitaa.com/AGLOESHG/2586 🔹لیست کتب شرح اشارات👇 https://eitaa.com/AGLOESHG/2507 🔹لیست کتب شرح فصوص👇 https://eitaa.com/AGLOESHG/2475 🔹لینک سایت های مهم و ضروری برای پژوهش https://eitaa.com/AGLOESHG/2378 🔹لینک گروه فلسفه و عرفان https://eitaa.com/joinchat/2338127993C01d7a60817
هدایت شده از عقل منور
💢 کرسی علمی ترویجی با موضوع: «نقد و بررسی مکتب تفکیک، در ساحت مخالفت دین با فلسفه» 🔹ارائه دهنده: دکتر روح‌الله سوری (استادیار گروه فلسفه دانشگاه خوارزمی) 🔹ناقد یکم: دکتر عباس شیخ‌شعاعی (استادیار گروه فلسفه دانشگاه خوارزمی) 🔹ناقد دوم: دکتر محمد سربخشی (استادیار گروه فلسفه موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی) 🔹دبیر علمی: دکتر نادر شکراللهی (دانشیار گروه معارف اسلامی دانشگاه خوارزمی) ⌚️زمان: دوشنبه: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ 🆔 لینک کرسی: https://meet.google.com/efr-rpsd-nfj (برای ورود به لینک، نخست باید وارد جی‌میل شخصی خود شوید) @aqlemonavar
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
📌 نقش امام معصوم در سیر الی الله 🔹 سؤال: آیا طیّ راهِ سیر و سلوک بدون امام میسّر است؟ حضرت علاّمه (رض) فرمودند: 🔺 طی راه سلوک بدون امام نمی‌شود، امام همان والیِ عالَم است، ولایت کلّیه دارد، و همۀ موجوداتِ عالَم به حسب ارادۀ امام به وجود می‌آیند. 🔺 و بنابراین نمی‌شود سالکی در سلوکِ خود از امام استغناء داشته باشد. 🔹 سؤال: پس چگونه سنّی‌ها سلوک می‌کنند و به مقصد می‌رسند و حال آنکه توجّه به امام ندارند با آنکه در دعای ندبه است: «أین وجهُ الله الذی إلیه یتوجّه الأولیاء»؟ حضرت علاّمه (رض) فرمودند: 🔺 سنّی‌ها به مقام امام توجّه دارند، اگرچه غفلت دارند که این مقام، مقامِ امام است و این حقیقت که درک می‌کنند حقیقتِ امام است. 🔺 «أینَ بابُ اللهِ الّذی منه یُؤتی» دری که به خدا از آن در باید وارد شد و قرب پیدا کرد، قربِ مطلق؛ این در، عبارت است از امام. 🔺 وقتی که این‌جور شد دیگر امام ولایت مطلقه خواهد داشت و بدون امام معقول نیست کسی به کمال برسد. 📗 منبع: اقیانوس علم و معرفت، محمدکریم پارسا، ص۲۵۶-۲۵۵. ♦️ کانال فلسفه و عرفان👇 t.me/PHILO_MYS https://eitaa.com/AGLOESHG
🔹از مقلد تا محقق فرق‌هاست کجای این کلام علامه طباطبایی دلالت بر عدم موضوعیت ولایت مولا امیرالمومنین علیه السلام دارد از عرفان که اطلاعی ندارید سواد خواندن و نوشتن هم ندارید؟ 💬شما بهتر است همان نظریه سیب زمینی اسلامی تان را تقریر فرمایید
فلسفه و عرفان
🔹از مقلد تا محقق فرق‌هاست کجای این کلام علامه طباطبایی دلالت بر عدم موضوعیت ولایت مولا امیرالمومنی
مدیر کانال مذکور گفته است مقصودش از کلمه اخرا(بمعنای دیگر) بوده(صحیش اُخری است اگر هم مراد نویسنده رعایت ادبیات فارسی است تا وقتی معادل فارسی موجود است ظاهر لفظ عربی را تغییر نمیدهند) مدیرزیرک البته این مورد را بعداز پیام بنده ویرایش کرد دقیقا بحث در همینجاست که با فهم غلط و تغییر(یا تحریف)عبارت، مخاطب را به خطا می‌اندازید و الا عبارت علامه طباطبایی عدم ضرورت ولایت را نمیرساند. فهم مطالب بیشتر اینکه خلط بین صراط سلوکی و وجودی کرده اید یا نه؟ و اینکه فرمایش علامه در مقام انسان کامل میباشد و امثالهم از عهده فرهنگستانی ها خارج است نقد علمی را پاسخ میدهیم ولی به کسی که درک درستی از مفاهیم بنیادین داشته باشد
🌀برای اثبات حقانیت اسلام در قرن بیست باید معجزه بیاوریم 🔹 عدم حجیت عقل مرحوم حجه الاسلام والمسلمین مسعود صدوق از شاگردان مرحوم سید منیر هاشمی در ص۳۸ کتاب گفتمان انقلاب اسلامی می‌نویسد: دستیابی به حقیقت و ایمان به خدای متعال در قرن بیستم نیز وابسته به مشاهده آیه و معجزه است و الا کفار چگونه به دین حق ایمان بیاورند؟!آیا می‌توان از تمامی آنان خواست بر اساس استدلال‌های ذهنی به اسلام بگروند؟ 💬در حسن فاعلی نویسنده محترم شکی نیست 🔹کانال فلسفه و عرفان https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
‍ 💎 توصیه‌ مهم استاد شهید درباره شیوه صحیح کتاب‌خوانی 🔸انسان کتاب را بار اول به قصد لذّت می‌خواند. در این صورت نمی‌تواند در مورد مطالب کتاب قضاوت کند؛ دور دوم می‌خواند (حتّی قوی‌ترین حافظه‌ها نیازمند است که یک کتاب مفید را لااقل دو بار پشت سر هم بخواند)؛ پس از آن، مطالب را تجزیه و تحلیل و دسته‌بندی می‌کند و هر مطلبی را با توجّه به اینکه از چه دسته مطالب است به حافظه می‌سپارد. 🔸اشتباه است اگر انسان یک کتاب را مانند یک سرگرمی مطالعه کند و قبل از آنکه مطالب کتاب، درست جذب ذهن شده باشد و ذهن فرصت تجزیه و تحلیل پیدا کرده باشد به کتاب دیگر و موضوع دیگر بپردازد؛ امروز کتب تاریخی، فردا روان‌شناسی و پس فردا مثلا کتب مذهبی مطالعه کند، همه مخلوط می‌شوند و حکم انباری بی‌نظم را پیدا می‌کند. 🔸انسان رشید کتاب‌ها و مطالبی را که برای خود لازم می‌داند، جمع می‌کند، آنها را مکرراً مطالعه و دسته‌بندی و سپس خلاصه می‌کند. خلاصه را یادداشت و به حافظه خود می‌سپارد؛ بعد به موضوع دیگر می‌پردازد. 📔 امدادهای غیبی در زندگی بشر، ص۱۰۶ (با تلخیص)
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
«بناى استادى و شاگردى بر دو حرف است: بناى استادى بر شفقت است و بناى شاگردى بر حرمت. هركه را حرمت نيست، شاگردى را نشايد، و هركه را شفقت نيست استادى را نشايد.» شَرحُ التَّعَرُّفِ لِمَذهَبِ التَّصَوُّف، اسماعيل مُستَملى بخارى، تصحیح استاد محمد روشن، ۵جلد، چاپ اول، تهران: اساطير ، ۱۳۶۳، ج۱/ ۲۱۳.
پیام استاد مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی انجمن حکمت و فلسفه ایران به مناسبت روز معلم👇
استاد مطهری شهید مبارزه با التقاط انقلاب اسلامی که در بن و بنیادش تحولی فکری فرهنگی در جامعه اسلامی ایران بود، دو پسامد منفی و مهم داشت: «تحجر» و «التقاط». سرحلقه های این تفکرات که به مرور تبدیل به جریان فکری نیز شدند، می کوشیدند تفکرات خود را با روکشی اسلامی، انقلابی و با تکیه بر آیات قرآن عرضه و معرفی کنند، شیوه ای که در تاریخ اسلام سابقه ای بس دراز دارد. توهم درستی اندیشه و روش در این گروههای التقاطی تا بدانجا بود که گاه حتی نشان و آرم سازمانشان با آیات قرآن و نمادهای خاص دینی و مبارزاتی متمایز میشد. جریانهای التقاطی با انتخاب خاص و گزینشی از متون دینی و سخنان بزرگان برای نظر و عملکردشان محملها و توجیهات سیاسی و دینی دست و پا میکنند و با ادعاهای اغواگرانه درصدد جذب افکار و قلوب مردمان برمی آیند. در حالی که حقایق اسلام و اصول تردیدناپذیر انقلاب اسلامی را به طور کامل نپذیرفته اند و مواجهه منفعتی و برخورد گزینشی و مطابق با پیشفرضهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی با معارف آسمانی و احکام الهی دارند. و تأثیرگذارترین عناصر شخصیتی سردمداران این جریان است. تعبیر خداوند متعال در قرآن کریم در خصوص التقاطی اندیشان بسیار روشن و در عین حال سنگین و تکان دهنده است: إنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ يُرِيدُونَ أَنْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ يَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَ يُرِيدُونَ أَنْ يَتَّخِذُوا بَيْنَ ذلِكَ سَبِيلًا أُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ حَقًّا وَ أَعْتَدْنا لِلْكافِرِينَ عَذاباً مُهِيناً «نساء: 150-151» قطعاً آنان كه به خداوند و پيامبرانش كفر مى‌ورزند و مى‌خواهند ميان خدا و پيامبرانش جدايى افكنند و مى‌گويند: به بعضى ايمان مى‌آوريم و به بعضى كافر مى‌شويم، و مى‌خواهند در اين ميانه راهى در پيش گيرند، به حقيقت كافر همين‌هايند و ما براى كافران عذابی خواركننده آماده ساخته‌ايم. روشن است که ایمان به بعض حقایق دین و کفر به برخی دیگر لازم نیست حتما به زبان آورده شود؛ چرا که اساسا ایمان و کفر اموری قلبی اند نه زبانی. از این رو، کسانی که در اندیشه و باور خود، میان حقایق دینی و معارف الهی تمایز مینهند، برخی را پذیرفته و برخی دیگر را به صراحت یا به هر لاپوشانی کنار مینهند، مشمول این آیه شریف هستند. به جهت خطر بسیار بزرگ این دو جریان بود که معمار بزرگ انقلاب، خمینی کبیر تحجر و التقاط را موجب بازداشتن جامعه اسلامی از تعالی میدانستند و بر ضرورت بازشناسی اسلام اصیل و ناب محمدی در مقابل اسلام غیراصیل و آمریکایی پرداختند. فیلسوف بزرگ معاصر استاد مرتضی مطهری را باید به شمار آورد. از مهم‏ترين خدمات استاد مطهرى در طول حيات پربركتش ارائه ايدئولوژى اصيل اسلامى از طريق درس و سخنرانى و تأليف كتاب است. اين امر خصوصا در سالهاى 1351 تا 1357 به خاطر افزايش تبليغات گروههاى چپ و پديد آمدن گروههاى مسلمان چپ زده و ظهور پديده التقاط به اوج خود می‏رسد. گذشته از حضرت امام، استاد مطهرى اولين شخصيتى است كه به خطر سران سازمان موسوم به «مجاهدين خلق ايران» پى می‏برد و ديگران را از همكارى با اين سازمان بازمی‏دارد و حتى تغيير ايدئولوژى آنها را پيش ‏بينى میکند. در اين سالها استاد شهيد به توصيه حضرت امام مبنى بر تدريس در حوزه علميّه قم هفته اى دو روز به قم عزيمت نموده، درسهاى مهمّى در آن حوزه القا می ‏نمايد. همزمان در تهران نيز درسهايى در منزل و غيره تدريس می ‏كند. در سال 1355 به دنبال يك درگيرى با يك استاد كمونيست دانشكده الهيات! زودتر از موعد مقرّر بازنشسته می شود. استاد شهيد معتقد بودند نهضت اسلامى می ‏بايست از نظر ايدئولوژيك خالص باشد و دچار التقاط نگردد، لذا اقدام به نگارش كتاب مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی نمودند و در آن بسيارى از لغزشگاههاى فكرى روشنفكران مسلمان را نشان دادند. استاد در مواجهه با اين جريانات، مبارزه ‏اى گسترده را آغاز كرده بود و در اين راه نه فقط با انديشه و قلم قدرتمندش پيكار كرد كه دست آخر جان پاك خود را نيز صادقانه بر سر اين رسالت الهی فدا کرد. آن رسالت الهی همچنان پابرجاست و اندیشمندانی اصیل را می طلبد که مطهری وار به صفای باطن و قوت اندیشه و استحکام قلم بر دوشش کشند و هستی خویش را سپر دفاع از معارف اصیل الهی و اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله قرار دهند. جایگاهش جنت الهی، راهش پر رهرو باد ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
4_6039667472167078389.mp3
4.69M
؛🎧🎧🎧🎧🎧🎧🎧🎧 : '۹:۳۳ ●➼‌┅═❧═┅┅───┄═❧┅ 🌐دروس علامه ♦️ کانال فلسفه و عرفان👇 https://eitaa.com/AGLOESHG