eitaa logo
💎•﴿ باغ انار ﴾‌•💎
915 دنبال‌کننده
4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
﷽؛اینجا با هم یاد می‌گیریم. با هم ریشه می‌کنیم. با هم ساقه می‌زنیم و برگ می‌دهیم. به زودی به اذن خدا انارهای ترش و شیرین و ملس. نشانی باغ🔻 https://eitaa.com/joinchat/821624896Cb1d729b741 نمایشگاه باغ🔻 https://eitaa.com/joinchat/949289024Cec6ee02344
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال دیگری هم بود درباره اصطلاحات این گروه البته برداشت خودم هستم اگر صحیح بود،تایید می‌کنند اساتید. برگ و باغ،باغبان،شاخه و ازاین قبیل 1.علاقه موسس گروه به میوه و باغ انار 2.این مدل صحبت کردن برای تلطیف فضاست و راحت تر نقد کردن و صحبت کردن وگرنه خشک و بی حال میشد 3.ایهام هایی در این کلمات هست که اگر ب خودتان مراجعه کنید، قطعا نیازهای روحتان را با آنها هماهنگ می‌بینید مثلا: برگها به نور نیاز دارند اگر خودتان را برگ ببینید،همانطور که برگ ب نور نیاز دارد برای تولید غذا،روح شما هم به نور نیاز دارد برای تولیدات فکری نور را از خورشید می‌گیرند و خورشید روح ما کدام است جز حسین بن علی؟
علاقه پیدا کردم به خواندن زندگی نامه نویسندگان بزرگ و بعد خواندن آثار آنان . امروز درباره نارنیا موسیقی فیلم را شبکه نمایش نشان داد کنجکاو شدم بدانم نویسنده ان کیست. استیپلز لوئیس که ملقب به س.اس.لوئیس هستش. که در سال1898در ایرلند شمالی متولد شدند و در سال 1963 در انگلستات در گذشتند. گفته شده ایشان استاد بکار بردن واژه ها بودند. و رئیس دپارتمان ادبیات دانشگاه کمبریج بودند. مجموعه هفت جلدی سرگذشت نارنیا یک اثر کلاسیک در ادبیات کودک شناخته می شود که به 41 زبان دنیا ترجمه شده است. با 120 میلیون نسخه فروخته شده!!!!! که فیلم های زیادی ساخته شده و به علت نماد گرایی بین بزرگسالان طرفدار دارد. این مجموعه از 1941 تا 1954 طول کشیده است. @ANARSTORY
امروز روز نویسنده بود‌. به نویسنده های این گروه تبریک عرض میکنم🌷
همون طور که می دونید معمولا قافیه ست که شکل دهنده ی سیر شعر کلاسیکه. خیلی ها گفتن و می گن که قافیه اندیشی هم می تونه به نفع شعر تموم شه هم می تونه به روح شعر لطمه بزنه. ردیف هم در واقع تنها با حضور قافیه معنا پیدا می کنه؛ هم به عنوان جزء کامل کننده ی موسیقایی بیت (در امتداد قافیه)، هم به مثابه ی جزء تمام کننده ی معنای بیت. ردیف ابیات رو در عین پراکندگی زیر یه چتر جمع می کنه. امشب به چند نمونه از ردیف های هنرمندانه ی فاضل نظری می پردازیم نشانی باغ🔻 https://eitaa.com/joinchat/100270145C4e53c7d0f6 نمایشگاه باغ🔻 @anarstory
بی لشکریم حوصله ی شرح قصه نیست فرمانبریم حوصله ی شرح قصه نیست با پرچم سفید به پیکار می رویم ما کمتریم حوصله ی شرح قصه نیست فریاد می زنند ببینید و بشنوید کور و کریم حوصله شرح قصه نیست تکرار نقش کهنه خود در لباس نو بازیگریم حوصله ی شرح قصه نیست آیینه ها به دیدن هم خو گرفته اند یکدیگریم حوصله ی شرح قصه نیست همچون انار خون دل از خویش می خوریم غم پروریم حوصله شرح قصه نیست آیا به گوشه ی چشم سیاه دوست پی می بریم؟ حوصله ی شرح قصه نیست... نشانی باغ🔻 https://eitaa.com/joinchat/100270145C4e53c7d0f6 نمایشگاه باغ🔻 @anarstory
نفسی گاه... ولی از سر بی‌حوصلگی می‌کشم آه... ولی از سر بی‌حوصلگی مثل شب‌های دگر باز به هم خیره شدند برکه و ماه، ولی از سر بی‌حوصلگی گاه در آینه‌ی خاطره‌ها می‌نگرم نه به اکراه، ولی از سر بی‌حوصلگی تا بکاهم ز پریشانی خود می‌گریم گاه و بی‌گاه ولی از سر بی‌حوصلگی من هم ای عمر شبیه دگران می‌مانم با تو همراه ولی از سر بی‌حوصلگی عاقبت با تو هم ای مرگ سفر خواهم کرد خواه ناخواه ولی از سر بی‌حوصلگی نشانی باغ🔻 https://eitaa.com/joinchat/100270145C4e53c7d0f6 نمایشگاه باغ🔻 @anarstory
قالب:غزل وزن: مفعول و فاعلات و مفاعیل و فاعلن قافیه: ر + مصوت فتحه ما قبل ر + مصوت ی مابعد ر+ صامت م (ضمنا دوستان یادشون باشه بعدا در مورد این که چرا بنده قافیه رو این جوری تجزیه می کنم صحبت کنیم. برخی فقط می گن ر + فتحه ماقبل) ردیف: حوصله ی شرح قصه نیست کلمات قافیه: بی لشکریم، فرمانبریم، کمتریم، کریم، بازیگریم، یکدیگریم، غمپروریم، می بریم این جا طولانی بودن ردیف کاملا با تم غالب شعر (بی حوصلگی) متناسبه. به علاوه ی این که همین یکنواخت بودن جریان شعر باعث شده تا قافیه ی آخر به دلیل تغییر ناگهانی لحن و جایگاه *حوصله ی شرح قصه نیست* در منطق بیت، نوعی از غافلگیری رو هم داشته باشه. نشانی باغ🔻 https://eitaa.com/joinchat/100270145C4e53c7d0f6 نمایشگاه باغ🔻 @anarstory
قالب: غزل وزن: فعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن قافیه: ه + مصوت آ ماقبل ه ردیف: ولی از سر بی حوصلگی کلمات قافیه: گاه، آه، ماه، اکراه، بیگاه، همراه، ناخواه باز هم همین طولانی بودن ردیف خودش بی حوصلگی رو کاملا می رسونه😊 ضمنا تکراری بودن مضامین این غزل هم با تم غالب شعر که بی حوصلگیه تناسب داره نشانی باغ🔻 https://eitaa.com/joinchat/100270145C4e53c7d0f6 نمایشگاه باغ🔻 @anarstory
هر جا بهاری در کفن شد، شد! مبارک باد هرجا نسیمی بی وطن شد، شد! مبارک باد مستی اگر پیمانه ای را بشکند خیر است ساقی اگر پیمان شکن شد، شد! مبارک باد فرمود صید آهوان مست شیرین است وقت دویدن‌های من شد! شد مبارک باد جایی که دل آتش بگیرد جایِ ماندن نیست وقت فرار از خویشتن شد! شد مبارک باد آتشفشانی تازه در راه است؛ آیا کوه آماده‌ی عاشق شدن شد؟ شد! مبارک باد نشانی باغ🔻 https://eitaa.com/joinchat/100270145C4e53c7d0f6 نمایشگاه باغ🔻 @anarstory
قالب: غزل وزن: مستفعلن مستفعلن مستفعلن فع لن قافیه: ن+ مصوت فتحه ماقبل ردیف: شد شد مبارک باد کلمات قافیه: کفن، وطن، پیمان شکن، من، خویشتن، شدن این جا تکرار کلمه ی شد، جدای از شاد کردن فضا که با *مبارک باد* در تناسبه ردیف رو دارای نوعی شکاف کرده که باعث شده توی بیت آخر شاهد یک غافلگیری باشیم: آماده ی عاشق شدن شد؟ شد! مبارک باد نشانی باغ🔻 https://eitaa.com/joinchat/100270145C4e53c7d0f6 نمایشگاه باغ🔻 @anarstory
البته غافل گیری این شعر (که اگه توجه کنیم غافگیری توی کارهای فاضل معمولا در بیت آخر شکل می گیره) توی غزلهای دیگه ی فاضل یه نمونه دیگه هم داره: بغض فرو خورده ام چگونه نگریم؟ غنچۀ پژمرده ام ، چگونه نگریم؟ رودم و با گریه دور می شوم از خویش از همه آزرده ام ، چگونه نگریم؟ مرد مگر گریه می کند؟! چه بگویم طفل ِ زمین خورده ام، چگونه نگریم؟ تنگ پر از اشک و چشم های تماشا ماهی دلمرده ام، چگونه نگریم! پرسشم از راز ِ بی وفایی او بود حال که پی برده ام، چگونه نگریم؟ نشانی باغ🔻 https://eitaa.com/joinchat/100270145C4e53c7d0f6 نمایشگاه باغ🔻 @anarstory
وزن: مفتعلن فاعلات و مفتعلن فع قافیه: ر + مصوت ضمه ماقبل ر+ صامت د + مصوت کسره ما بعد د ردیف: ام چگونه نگریم فروخورده، پژمرده، آزرده، خورده، دلمرده، برده به بیت آخر هر دو غزل توجه کنید: آیا به راز گوشه ی چشم سیاه دوست پی می بریم؟ حوصله ی شرح قصه نیست پرسشم از راز بی وفایی او بود حال که پی برده ام چگونه نگریم؟ هر دو یک قافیه دارن و صورتشون پرسشیه نشانی باغ🔻 https://eitaa.com/joinchat/100270145C4e53c7d0f6 نمایشگاه باغ🔻 @anarstory
شعرکلاسیک رو مثل معماری سنتی و هنرها نباید حفاظت کنیم؟ این بحث خیلی خیلی دراز دامنه ولی فی الجمله نه نباید حفظ کنیم حد اقل اگه می خواید با زبان قدما شعر بگید اول کاملا مطمئن بشید که این کار یه انتخابه نه یه اضطرار و اجبار ینی ببینید می تونید به زبان معاصر هم شعر بگید ولی ترجیحتون اینه که به زبان قدما بگید حالا به هر دلیلی... نه که اول کار برید سراغ زبان آرکائیک... شاید به بعضی بربخوره ولی همین فاضل نظری که خود بنده هم انتقادهای زیادی بهش دارم بعضی از ابیاتش در حد صائب هست بعضی در حد سعدی هست این توصیه ی دوستانه رو گوش بدید ضرر نمی کنید ما هم نفی شاعران دیروز نمی کنیم اتفاقا قدما جذابیتشون خیلی بیشتر از معاصرینه اما نه به دلیل زبانشون... بلکه به دلیل های شخصیشون... ما می گیم خود ما هم باید در زبان و زمان خودمون زندگی کنیم. اگه بخواید با زبان قدما شعر بگید علاوه بر اختیاری بودن کارتون باید زبان قدما رو هم کار کنید ما هم استقبال می کنیم ولی جسارتا این کار با دوتا ز و کاین و... محقق نمیشه خیلی وقت گذاشتن می خواد. نشانی باغ🔻 https://eitaa.com/joinchat/100270145C4e53c7d0f6 نمایشگاه باغ🔻 @anarstory
نشانی باغ🔻 https://eitaa.com/joinchat/100270145C4e53c7d0f6 نمایشگاه باغ🔻 @anarstory
ویرایش درواقع مجموعه‌ای پیچیده از کارهاست و هیچ‌کس نمی‌تواند به‌تنهایی در تمام آن کارها به یک اندازه مهارت داشته باشد. در فرهنگ لغت معین روبروی کلمهٔ «ویرایش» نوشته شده: زیاد یا کم کردن مطلب، تصحیح و تنقیح متن‌هایی که جهت چاپ و نشر آماده می‌کنند. بنابراین می‌توان از راه‌های گوناگونی به بررسی و تصحیح متن پرداخت. ۱ ویرایش فنی: این نوع از ویرایش بیشتر به ‌ظاهر نوشته می‌پردازد؛ یعنی چه؟ یکی از کارهایی که ویراستار در این مرحله انجام می‌دهد یک‌دست کردن رسم‌الخط کلمات است.
اتفاق دیگری که در ویرایش فنی می‌افتد اصلاح غلط‌های املایی است. ویراستار در این بخش از ویرایش صحت و درستی کلمه را از نظر املایی می‌سنجد. یکدست شدن رسم‌الخط کمک شایانی به خواننده می‌کند و پیام نویسنده راحت‌تر منتقل می‌شود. کلماتی مانند حظور و درخاست که حضور و درخواست نوشته می‌شوند. علاوه بر این‌ها ویراستاری فنی شامل کنترل موارد زیر هم هست: پاراگراف‌بندی: این‌که چه جملاتی در کنار هم قرار بگیرند و یک پاراگراف را تشکیل دهند. برای ساختن یک بند از متن باید جملاتی که به یک موضوع مربوط هستند و یک مفهوم مشخص را در بر می‌گیرند پشت سر هم بیایند. علامت‌ها و نشانه‌های نگارشی: خیلی مهم است که نقطه، ویرگول، علامت تعجب و دیگر نشانه‌های نگارشی در جای درست قرار بگیرند تا خواندن متن برای خواننده راحت‌تر شده و بداند کجا جمله تمام می‌شود یا کجا هنوز ادامه دارد. کدام کلمه‌ها به‌صورت متوالی خوانده می‌شوند یا نیاز به ویرگول دارند. همین‌طور حذف نشانه‌های بیهوده و اضافه که نه‌ تنها کمکی به خواندن متن نمی‌کنند بلکه موجب اختلال در خواندن هم می‌شوند، در دستهٔ ویرایش فنی قرار می‌گیرد. و موارد دیگری مثل بررسی عددنویسی و فرمول‌نویسی، ارجاعات، پانوشت‌ها، نقل‌قول‌ها، عنوان فصل‌ها، اشتباهات تایپی و… ۲ ویرایش زبانی – ساختاری ویرایش زبانی – ساختاری شاید بخش مهم ویرایش باشد. به‌خصوص این روزها که کاربردهای نادرست و نابه‌جا در نوشته‌های فارسی و ورود ترجمه‌های نادرست و نوآوری‌های کاذب به زبان فارسی بیشتر شده است. برای این‌که بتوانیم نوشته‌های خود را فارسی‌تر و به زبان معیار نزدیک کنیم لازم است که این اشتباهات را بشناسیم و درصدد تصحیح و رفع آن‌ها برآییم. نشانی باغ🔻 https://eitaa.com/joinchat/100270145C4e53c7d0f6 نمایشگاه باغ🔻 @anarstory
ویرایش زبانی-ساختاری به بررسی این موضوعات می‌پردازد. به مواردی که ویرایش زبانی و ساختاری در بر می‌گیرد می‌توان نکات دیگری را هم اضافه کرد. ویراستاری که متن را از نظر زبانی و ساختاری بررسی می‌کند کاربردهای نابه‌جا را در نظر می‌گیرد و تصحیح می‌کند. مواردی چون کاربرد نابه‌جا و حذف نادرست فعل، کاربرد نادرست «را»ی مفعولی، کوتاه کردن جمله‌های بلند، یکدست بودن متن و تعبیرهای نامناسب و… ویرایش زبانی و ساختاری کمک می‌کند که نوشته ساده و روان شود و ساختار جمله‌بندی به‌گونه‌ای باشد که خواننده خسته و کسل نشود. در کل ویراستار در ویرایش زبانی توجه ویژه‌ای به بازبینی واژگان دارد. اینکه واژه‌ها متناسب با متن باشند، به‌جا و دقیق باشند، قالبی و کلیشه‌ای و فرسوده نباشند، کوتاه و واضح و ساده و خوش‌آوا باشند. ۳ ویرایش محتوایی هر نوشته‌ای باید از جهات گوناگون بررسی و بازبینی شود. یکی از انواع ویرایشی که باید روی متن صورت بگیرد ویرایش محتوایی است. اگر نوشتهٔ مورد نظر داستان باشد، ویراستار محتوایی باید بداند طرح داستان چیست و چه‌طور پیش‌ می‌رود و آیا داستان انسجام کافی دارد؟ یا اگر نوشته‌ای علمی را ویرایش می‌کند از چندوچون مباحث آن اطلاع داشته باشد. برای ویرایش تخصصی اشراف کامل به موضوع لازم است. نشانی باغ🔻 https://eitaa.com/joinchat/100270145C4e53c7d0f6 نمایشگاه باغ🔻 @anarstory
۱۵ گام تا یادگیری ویرایش ۱ # نشانه‌گذاری نشانه‌گذاری شاید ساده به نظر برسد اما بسیار مهم است. گاهی نشانه‌گذاری نادرست یا عدم نشانه‌گذاری باعث می‌شود منظور نویسنده آن‌طور که باید به خواننده منتقل نشود. جملهٔ معروف «بخشایش لازم نیست اعدامش کنید» را حتماً به خاطر دارید. فقط یک ویرگول می‌تواند مشخص کند که جمله را چه‌طور باید خواند. برخی علائم رایج در زبان فارسی👆👆 ۲ یا طبق نظر دکتر حسن ذوالفقاری، اصل بر جدانویسی کلمات است. هر کلمه که یک واحد معنایی مستقل را تشکیل می‌دهد یا پیوسته نوشتن آن موجب دشواری در خواندن و نوشتن و طولانی و پُردندانه شدن کلمه می‌شود، جدا نوشته می‌شود. در این مورد بحث نیم‌فاصله هم پیش می‌آید. کلمه‌هایی که در کنار هم یک کلمهٔ مستقل را تشکیل می‌دهند با نیم‌فاصله به هم وصل می‌شوند. مانند: دانش آموز: دانش‌آموز تقسیم بندی: تقسیم‌بندی ستاره ها: ستاره‌ها رو به رو: رو‌به‌رو اما کلمه‌هایی را که شیوهٔ نوشتن آن‌ها به‌صورت پیوسته پذیرفته شده است به همان صورت معمول می‌نویسیم. مانند لبخند، دانشگاه، گلبرگ، خوشحال و… @anarstory
املا و تلفظ درست واژگان یکی از مواردی که کمک می‌کند تا منظور نویسنده بدون ابهام به خواننده منتقل شود املای صحیح واژگان است. گاهی یک اشتباه در تلفظ یا نوشتن کلمه‌ای می‌تواند مفهوم جمله را به سمتی که نباید هدایت کند. نمونه‌هایی از اشتباهات رایج املایی @anarstory
گاهی هم کلماتی که در خواندن شبیه به هم هستند اما املای متفاوتی دارند به‌ اشتباه به‌ جای هم به کار برده می‌شوند. مانند: @anarstory