هدایت شده از موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
حجت الاسلام ایازی:
مشکل اساسی تفسیر تنزیلی این است که مبتنی بر پایه لرزان است؛ زیرا سه جریان تاریخگذاری بر مبنای روایات، متن و مباحث ریاضی را در این بحث داریم و هیچکدام از اینها نمیتوانند مطمئن باشند.
یعنی آیا میتوانیم ترتیبی از ساختار آیات را ارائه کنیم که به آن کاملاً مطمئن باشیم؟
وی افزود: این قدر میان ترتیب سورهها اختلاف وجود دارد که نمیتواند مبنای تفسیر تنزیلی قرار گیرد؛ ابتدا باید مسلّم کنیم که جای این سوره در فلان جا و ترتیب است و بعد از آن نظریه و موضوعی را استنتاج کنیم، در غیر این صورت قابل استناد نیست.
بنده به نویسنده تفسیر تنزیلی، حجتالاسلام بهجتپور عرض کردم که بگویید ما ۵ مطلب براساس ترتیب نزول استفاده کردهایم که در تفسیر ترتیبی قابل استفاده نیست.
@mtamhid
هدایت شده از موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجتپور، نویسنده تفسیر تنزیلی «همگام با وحی» و مدیر حوزه علمیه خواهران، در گفتوگو با ایکنا گفت:
سخنان فاضل ارجمند جناب آقای ایازی را در نقد تفسیر تنزیلی که در ایکنا منتشر شد دیدم. به همین مناسبت لازم است ضمن تشکر و قدردانی از ابراز نظر ایشان، سه نکته را به عرض رسانم.
1️⃣ نکته اول: مخاطب قرآن
به فرموده برادر ارجمند، «مخاطب قرآن انسان است نه مؤمن و نه مخاطب زمان نزول».
در نقد این نکته باید گفت: در این که خداوند برای هدایت انسان با او سخن میگوید، تردیدی نیست؛ «هُدًى لِلنَّاسِ»، اما این واقعیت بدان معنا نیست که مخاطب قرآن را به طور کلی انسان به شرط «لا» فرض کنیم، در حالی که آنچه در قرآن مشاهده میشود، خطاب انسان بشرط «شیء» است.
در حقیقت نادیده گرفتن شرایط انسان مخاطب قرآن، به معنای سادهسازی تفسیر قرآن و گذر از بسیاری جزئیات موجود در آیات قرآن است. قرآن همیشه با انسان، بسیط و ابتدایی سخن نگفته، بلکه گاه برای هدایت انسانی که مراحلی از هدایت را گذرانده و مثلاً با ایمان و پرهیزگار شده سخن میگوید: «هُدىً وَ رَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ»، «هُدًى لِلْمُتَّقِينَ». حتی خود پیامبر(ص) با همه کمالات، در هر مرحلهای از انجام وظیفه، سخنی متناسب با این همان مرحله را دریافت کرده است: «وَ لا يَأْتُونَكَ بِمَثَلٍ إِلَّا جِئْناكَ بِالْحَقِّ وَ أَحْسَنَ تَفْسِيراً».
از جهت دیگر قرآن در عین حالی که با انسان با مراتب مختلف سخن میگوید، با انسان با شرایط محیطی مختلف و موقعیتهای مختلف نیز سخن گفته است. مثلاً انسانی که در مکه است، فرد یهودی که در مدینه است، منافقی که در مدینه موضع خاصی میگیرد و ... مدنظر قرآن بوده است. با توجه به شرایط محیطی، هدایتهای قرآن را به مخاطب منتقل میکنیم. از همین جاست که سرّ پدیده مهم جری و تطبیق قرآن مطرح میشود.
اصطلاح مهم جری و تطبیق به معنای خروج آیه از شرایط محیطی تنزیلی و تطبیق پیام فطری آن بر شرایط محیطی جدید، با ویژگیهای جدید است. پدیده جری و تطبیق، یکی از فواید مهم رویکرد تنزیلی در تفسیر قرآن را روشن میکند، چراکه با ترسیم شرایط محیطی نزولی، زمینه برای جدا کردن پیام آیه از آن شرایط و تطبیق بر شرایطی مشابه، فراهم میشود.
خلاصه اینکه، مخاطب قرآن، همیشه انسان بما هو انسان نیست.
@mtamhid
هدایت شده از موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
2️⃣ نکته دوم: روش کشف ترتیب نزول سورهها
جناب استاد ایازی اشکالی را بر مبنای تفسیر تنزیلی مطرح کرده و آن را متزلزل خواندهاند.
ظاهراً برادر عزیزم آشنایی با مبانی حقیر در تفسیر تنزیلی ندارند؛ اینجانب در کتاب «تفسیر تنزیلی، مبانی، اصول، قواعد و فواید» که در سال ۹۲ منتشر شده به این سؤالات پاسخ دادهام.
به اختصار اشاره میشود که اصلاً اعتقادی به تاریخگذاری به معنای ثبت تاریخ نزول سورهها ندارم، چه به شکل استفاده از روایت، چه از متن، و چه نظام ریاضی. بلکه در تفسیر تنزیلی تنها باید به دنبال سیر تحول محتوای مطرح شده در قرآن باشیم، چون نظام تغییر و تحول در قرآن بر اساس تغییر احوال است: «انَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم». اما اینکه این تغییرات در سال اول بعثت رخ داده یا سال دوم یا سوم، آن گونه که در تحقیقات مستشرقان مشاهده میکنیم، اهمیت ویژهای ندارد. مسئله بنده تاریخ و تاریخگذاری نیست، مسئله در تفسیر تنزیلی، سیر مراحل تحول است.
روش اینجانب در کشف ترتیب نزول بدین قرار بوده که پس از تتبعی جامع، چند روایت مسند و قابل اعتماد به دست آوردم. در کنار آن، روایات متعدد غیرمسندی نیز مشاهده شد که تأییدکننده روایات مسند بود. از جهت دیگر، بررسیها نشان داد که اغلب دانشمندان تفسیر و علوم قرآن در طول تاریخ، بر این گزارشها صحه گذاشتهاند.
وقتی همه گزارشهای ترتیب نزولی در منابع مختلف، در کنار یکدیگر قرار گرفته و مقایسه شوند، این مجموعه میتواند ضعف موجود در آحاد آنها را برطرف کند.
این مقایسه نشان میدهد که همه گزارشها همنوا بوده و حتی در بیش از ۷۰% کاملاً هماهنگ هستند. در ۳۰% باقیمانده نیز غالب اختلافات، کاملاً جزئی است. مثلاً در یک گزارش نام یک سوره افتاده یا تنها یک شماره با گزارش دیگر اختلاف دارد. مجموع این گزارشها، ساختار سیاق محتوایی قابل اعتمادی از سورهها را به دست میدهد که میتواند خلأهای محدود باقی مانده را بر طرف کند.
آیا این مراحل پژوهش برای کشف نظام نزولی سورهها کفایت نمیکند؟
آیا وجود اختلاف و ابهام در منابع حوزههای مختلف دانش، اعم از اعتقادات، تفسیر، فقه و ... مسائل مرتبط با آن حوزه را متزلزل میکند؟ دانشمندان در این گونه موارد، از بین گزارشهای گوناگون، متقنترین روایت را انتخاب و با کمک قرائن داخلی و خارجی آن را تقویت مینمایند تا به حد قابل قبولی از اعتبار دست یابد.
در مباحثی چون مکی و مدنی، جمع قرآن، اسباب نزول، لغت، تفسیر و تطبیق و ... که از همان مشکلات روایات ترتیب نزول رنج برده آیا به صرف وجود این مشکلات میتوان تحقیقات برآمده در این عرصهها را به کلی متزلزل خواند؟
تزلزل هنگامی است که راه حلی برای حل اختلافات و مشکلات نداشته باشیم. در حالی که همیشه برای حل این مسائل راه حلهای اصولی و معتبر علمی وجود دارد.
@mtamhid
هدایت شده از موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
3️⃣ نکته سوم: فواید تفسیر تنزیلی
برادر ارجمند از نبودن فایدهای در تفسیر تنزیلی سخن گفتهاند. بسی جای تعجب است که آن پژوهشگر ارجمند، در چنین مسئله بدیهیای تردید روا داشته است؛ حقیر در کتاب «تفسیر تنزیلی» فصلی را به بیان فواید این سبک اختصاص دادهام، که حد اقل در چهارده حوزه، اعم از حوزه مهندسی فرهنگی و حوزه افزایش و تدقیق برداشتهای تفسیری، با ذکر مثال، فواید این سبک را تشریح کردهام.
کما اینکه در تفسیر ترتیبی تنزیلی شش جلدی منتشر شده از این جانب، با عنوان «همگام با وحی» فوایدی مثل ترسیم فضای نزول بر اساس ارتباط سورهها، تحلیل صحیح روایات فضیلت، و ... بیان شده است.
کافی است تفسیر سوره علق در تفسیر همگام با وحی با سایر تفاسیر غیر تنزیلی مقایسه شده تا فواید این سبک مشخص شود.
همچنین فایده تفسیر تنزیلی در شناخت منظومه مفاهیم اسلامی استخراج شده از قرآن در کتابهای «سیر فرهنگسازی پوشش اسلامی» و «فرایند پاکدامنی در قرآن» نشان داده شده است.
حقیر در قالب چند مقاله علمی پژوهشی با عناوین: بررسی سیر تنزیلی آیات تحدی، ترسیم صورتبندی تطورات گفتمانی قرآن، نقش تفسیر تنزیلی در پیشرفت، روش کشف الگوی مهندسی فرهنگی کشور، تحلیلی بر سیر نزولی آیات الاحکام و ... نمونههای متعددی از فایدهمندی تفسیر تنزیلی را تنقیح کردهام.
آیا برای فایدهمندی بس نیست که مشهور مفسرین در مسئله استخراج سیر حرمت خمر یا ترتیب تحدی، از قرآن، یا تحلیل صحیح ناسخ و منسوخ و ...، از همین روش تنزیلی بهره گرفتهاند؟ آیا روش دیگری برای حل این مسائل سراغ دارید؟
شاطبی چه خوب ضرورت مسئله را درک کرده که تصریح میکند فهم کامل هیچ سورهای بدون توجه به سوره نازل شده پیش از آن میسور نیست.
اینجانب مشتاقانه منتظر دریافت نظرات آن پژوهشگر ارجمند و سایر محققین هستم تا پس از مطالعه آثار حقیر، اگر ابهام یا شبههای باقی مانده باشد، پاسخگو باشم.
@mtamhid
🔴 لوموند: قطع اینترنت ایران از نظر پیچیدگی در دنیا بیسابقه است
🔸 روزنامه فرانسوی لوموند نوشت قطع اینترنت همزمان با بالاگرفتن اعتراضها در ایران حاصل یک عملیات بسیار پیچیده فنی است که در جهان «بیسابقه» بوده است.
«فردریک دوزه»، رئیس مرکز پژوهشهای بینارشتهای راهبردی و ژئوپولیتیک سایبری فرانسه: مبادی ارتباطی شبکه اینترنتی ایران با شبکه جهانی در سالهای اخیر طوری باز طراحی شدهاند که در صورت لزوم به طور کامل آن را ببندند به طوری که شبکه از داخل به فعالیت خود ادامه دهد.
🔸 چین و روسیه نیز وعده بریدن از اینترنت جهانی و راهاندازی شبکه ملی را داده اند اما ایران این هفته ثابت کرد که در کنترل کامل اینترنت به موفقیت دست یافته است.
🔸در کشورهای دیگر مانند فرانسه و آمریکا اینترنت از طریق کانالهای پرشماری به سایر شبکههای جهان متصل هستند و بستن آن به راحتی مقدور نیست. قطع #اینترنت در ایران نخستین نمونه از نظر سطح پیچیدگی در جهان است.
@jaarchi
هدایت شده از موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
علاقه مندان به مطالعه فواید تفسیر تنزیلی را دعوت می کنم که مقاله ذیل را مطالعه بفرمایند. این مقاله در سال 90 به رشته تحریر در آمده است .
http://hamgambavahy.ir/post/13
رويكردي نو در تفسير بر اساس ترتيب نزول
پدیدآورعبد الکریم بهجت پور
نشریه پژوهشهای قرآنی
شماره نشریه63_62
تاریخ انتشار1390/02/21
چکیده:
نویسنده در این نوشتار پس از اشاره به سبکهای تفسیری، به معرفی روش تفسیر به ترتیب نزول میپردازد در این راستا نخست از روایی و اعتبار آن سخن میگوید و دلایل متعددی برای اثبات مشروعیت آن میآورد سپس به فواید و پیامدهای مثبت این روش در ساحتهای گوناگون میپردازد و در این زمینه به: ۱- کشف روشهای تحول دینی ۲- کشف مراحل فرهنگ شدن مفاهیم دینی ۳- کشف هندسه تحول دینی مخاطبان ۴- فهم رابطه چالشها با پیامهای دین ۵- آشنایی با روند تثبیت قلب پیامبر ۶- تقویت نگاه تربیتی و آموزشی به مقوله تفسیر ۷- کاربردهای روش ترتیب نزول در تفسیر و فهم بهترآیات،به عنوان آثار و پیامدهای مهم شیوه ترتیب نزولی یاد میکند.
کلید واژهها:
سبک تفسیر/ ترتیب نزول/ تحول دینی/ تفسیر نزولی
پیشگفتار
تفسیر تنزیلی (ترتیب نزولی) قرآن یکی از ریشهدارترین سبکهای تفسیر قرآن، همزاد با نزول آیات و سور قرآن بر پیامبر اکرم۹بود.
همین روش در نگارش کاملترین درس گرفته تفسیری از آن حضرت، یعنی مصحف امیرمؤمنان۷ رعایت شد. به دنبال تغییری که در چینش سورهها پدید آمد، تفسیرنگاری مسلمانان تابع ترتیب موجود در مصحف رسمی آنان شد. همچنان که پس از قرنها تفسیر نگاری ترتیبی، نیازهای جدید به منظور کشف نظریهها و دیدگاههای موضوعی قرآن، رویکرد موضوعی را موجّه ساخت، امروزه ضرورت دارد تا به کشف هندسههای تربیتی و آموزشی بپردازیم و تلاش نماییم تا متد و روشهای منظم تغییر دینی در چارچوبهای مستخرج از منبع وحی به دست آید. به نظر راقم این سطور، تفسیر تنزیلی تنها گزینه پیشروی مفسران در پاسخ به این ضرورت است.
آنچه در برابر شماست، گزارش فایدهمندی تفسیر تنزیلی در زمینه کشف روشهاست. افزون بر آن پارهای فواید این رویکرد را در حل پارهای از مجهولات علمی و پردهبرداری از ابهامات عارض شده بر آیات نشان دادهایم و در نهایت برتری و کمال این رویکرد بر تفسیرنگاری ترتیب مصحفی معلوم شده است.
نکته دارای کمال اهمیت آنکه تفسیری تنزیلی به مثابه یک عملیات علمی روشمند، دارای مبانی، اصول و قواعد است که تبیین آنها موجد طراحی یک رشته علمی جدید است.
این مقاله به بررسی فواید تفسیر به ترتیب نزول میپردازد.
ادامه در
http://hamgambavahy.ir/post/13
@mtamhid
هدایت شده از موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
⭕️ مقام معظم رهبری:
عنوان پاسدار، یادگار روزهای افتخار برای همه ی دوران تاریخ ما در آینده و یادگار لحظه های حساس این انقلاب است؛ که اگر پاسدار نبود، هیچ چیزی نبود و هیچ چیزی نمی ماند!
پاسدار شهید مرتضی ابراهیمی؛ خادم مردم در سیل ۹۸ و حافظ جان مردم در اغتشاشات آبان ماه
👤 🇮🇷فاطیما سلیمانی
💠 به توییتر انقلابی بپیوندید:
http://eitaa.com/joinchat/2596339728Ca044fd9eeb
بحث راهپیمایی شد، یاد پدربزرگ یکی از رفقام افتادم. میگفت بابابزرگ من، 22بهمن یا کلا زمان راهپیماییها، مسیر میدون شهدا به سمت امام حسین(ع) رو پیاده میرفت، درحالیکه مسیر راهپیمایی از میدون امام حسین(ع) به سمت میدون آزادی بود.
میگفت از پدربزرگم پرسیدیم چرا اینجا رو پیاده میری؟ گفت اون دنیا اگه فهمیدم که اینا به حق بودن، میگم که خب من اومده بودم راهپیمایی، اگرم گفتن به حق نبودن میگم من که نیومدم، از امام حسین تازه شروع میشده!
برای سوال نکیر و منکرش هم فکر کرده بوده 😂
#حسین_دارابی 👇
http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
هدایت شده از پلاک
میگفت: سر پُست تنها بود. ساعت مثلاً ۲ تا ۴ صبح وقت نگهبانی سر خاکریز. رفتم پست رو ازش تحویل بگیرم، دیدم تیر خورده به پیشونیش افتاده کف سنگر. خیلی دلم سوخت. تنها بود شهید شد. کسی بالا سرش نبود سرش رو تو بغل بگیره. از غصه بیرون نمیرفتم از فکرش. شب خوابش رو دیدم. گفتم: خیلی ناراحت بودم تنهایی شهید شدی. گفت: «بهت بگم تیر که خوردم قبل از اینکه بخورم کف سنگر افتادم تو دامن امام حسین(ع)».
خوبه؟!
به خدا نرید با موتور تصادف کنیدها. اینکه میگم دعا کنید نمیرید برا اینه. اینکه میگم حیفه آدم، بچه هیأتی، اقتدا به ارباش نکنه برا اینه.
چه خاطرهای برات بگم؟ اصلاً ما از شهدا چی میخوایم؟ میخوایم اونها به ما یاد بدن که میشه غیر معصوم باشی ولی تو بغل معصوم جون بدی! این خوشگله دیگه. هیأت باید تهش این در بیاد. ولی اونها خیلی مراقبت میکردن بچهها...
به روایت #حاج_حسین_یکتا
(به نقل از همرزم و دوست شهید)
Channel: @Pelak_channel
Website: HoseinYekta.IR
instagram.com/pelak_page
هدایت شده از پلاک
📍ما باید به علمدار کمک بدیم؛
حاج حسین یکتا: این فضایی که الان برای ما هست و نسبت به فرهنگ #حساس_شدیم و احساس میکنیم قرارگاه جنگی میخوایم، اجتماع اصحاب اهل حق رو میخوایم، باید جبههی فرهنگی مردمی تشکیل بدیم، جبهه شده، جنگ شده، جنگ فرهنگی شروع شده، این رو کی داره به ما یاد میده؟ کی داره #علمداری میکنه؟ کی داره مدیریت میکنه؟ کی داره به ما اقتصاد مقاومتی یاد میده؟ کی میگه اقتصاد بدون نفت؟ کی به ما الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت رو یاد میده؟ کی به ما میگه توسعهی غربی قبول نیست؟ کی میگه ما پیشرفت رو قبول داریم و توسعه رو قبول نداریم؟ کی داره ما رو آماده میکنه برای تمدن نوین اسلامی؟ کی داره ما رو آماده میکنه برای تمدن نوین اسلامی؟... خب قطعاً حضرت آقا داره این کارها رو میکنه و #ما_باید_کمک_بدیم این عَلَمی که دست حضرت آقاست، آقا بده بدست امام عصر(عج).
Channel: @Pelak_channel
Website: HoseinYekta.IR
instagram.com/pelak_page