eitaa logo
ادبیّات عربیّ
22.9هزار دنبال‌کننده
11 عکس
0 ویدیو
22 فایل
🌹🌹کانالی متفاوت در ادبیّات عربی🌹🌹 🌹🌹کانالی متفاوت در ادبیّات عربی🌹🌹 🌹🌹کانالی متفاوت در ادبیّات عربی🌹🌹 👈 پیشنهاد ، انتقاد و تبادل : @Allah_akbarr 🔶 انتشار مطالب این کانال بدون لینک جائز نیست
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼⁦ <<علم بلاغت>> 🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷 🌷 154.تشبیه مقلوب: در این «تشبیه»، که معکوس و منعکس نیز نامیده می شود «مشبّه به» را به «مشبّه» تشبیه می‌کنند تا از مبالغه بر خوردار شود. <<آشنایی با علوم بلاغي ص 229>> 🌷 🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 🌹انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمی‌باشد⁩🌹 ⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬ https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c ⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐**نکته صرفی**⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐ 🌷🌷🌷🌷🌷⁦⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩ 🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷 🌷 ۱۵۵. قواعد اعلال اسم: یک: تبدیل ضمه به کسره؛ ضمه قبل از «یاء» غیر فاء الفعل، به کسره تبدیل می شود؛ مانند: توالُی⏪توالِی چنان که در قواعد اعلال گذشت، اگر «یاء» فاء الفعل باشد، خود آن به واو تبدیل می شود؛ مانند: مُیقِن⏪ مُوقِن ((کتاب دانش صرف ص ۲۹۲)) 🌷 🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷🌷⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩ 🟨انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمی‌باشد.🟨⛔⁦⁦↙️⁩⁩⁦⁦↙️⁩⁦↙️⁩⁦↙️⁩⁦↙️⁩⁦↙️⁩↙️⁩⛔ ⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬ https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c ⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼⁦ <<علم بلاغت>> 🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷 🌷 155. «تشبیه» را برای مقاصد و اغراض گوناگونی می آورند؛ تعداد أغراض تشبیه را نمی توان بر شمرد، زیرا این امر به قدرت تخیّل و ذوق کسانی بستگی دارد که در بیان مراد خود از اسلوب تشبیه استفاده می کنند. <<آشنایی با علوم بلاغي ص 229>> 🌷 🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 🌹انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمی‌باشد⁩🌹 ⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬ https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c ⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐**نکته صرفی**⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐ 🌷🌷🌷🌷🌷⁦⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩ 🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷 🌷 ۱۵۶. قواعد اعلال اسم: دو: قلب واو و یاء به همزه؛ هرگاه حرف عله در آخر اسم و پس از «الف» زائد قرار گیرد، به همزه قلب می‌شود؛ مانند: دُعاو ⏪ دُعاء بَقای ⏪ بَقاء سَماو ⏪ سَماء ((کتاب دانش صرف ص ۲۹۲)) 🌷 🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷🌷⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩ 🟨انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمی‌باشد.🟨⛔⁦⁦↙️⁩⁩⁦⁦↙️⁩⁦↙️⁩⁦↙️⁩⁦↙️⁩⁦↙️⁩↙️⁩⛔ ⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬ https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c ⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼⁦ <<علم بلاغت>> 🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷 🌷 156. «حقیقت» عبارت است از: استعمال لفظ برای همان معنایی که وضع شده است. «مجاز» عبارت است از: استعمال لفظ در غیر معنای اصلی و حقیقی خود. <<آشنایی با علوم بلاغي ص 237>> 🌷 🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 🌹انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمی‌باشد⁩🌹 ⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬ https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c ⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
🤣😂😅😆😁😄😃😀🤩🙂☺️😊😌😉😋😛😝😎🤓🤠😇★لطیفه ادبی★😛😝😎🤓🤠😇😃😀🤩🙂☺️😊😌😉😋😄😁😆😅😂🤣🥸 🟧🟥🟪🟦🟩⬜🟨⬛🟫🟦🟧🟩🟨🟦🟪 ⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥 ✨✨✨✨✨ ✨✨✨✨ ✨✨✨ ✨✨ ✨ ۲۸. ما أََدْرِی!!!!!!!!!!! دو طلبه به مسجدی رفتند و هر کدام خود را سزاوارتر به امامتِ جماعت سزاوار تر می‌دانستند؛ یکی از آن دو نفر از دیگری زیرک تر بود؛ گفت: ای مردم! من چند سؤال از دوستم می‌پرسم اگر جواب آنها را بلد بود ایشان امام جماعت می‌شود و اگر بلد نبود معلوم می‌شود که من شایسته ترم؛ پرسید: «لا أَدْرِی» چه می‌شود؟ دوستش گفت: نمی‌دانم! پرسید: «ما أَدْرِی» چه می‌شود؟ دوستش گفت: نمی‌دانم! پرسید: «ما أَعْلَمُ» چه می‌شود؟ دوستش گفت: نمی‌دانم! رو به مردم کرد و گفت: می‌بینید هر چه سؤال از او می‌پرسم در پاسخ می گوید: نمی‌دانم؛ پس علم من از او بیشتر است و من به امامت جماعت مسجد از او سزاوار ترم!!!!!!!!!!!!! (( کتاب شیرین تر از عسل ص ۶۸ )) ✨ ✨✨ ✨✨✨ ✨✨✨✨ ✨✨✨✨✨ ⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⬜🟫🟪🟦🟩🟨🟧🟥⬛🟧🟥🟪🟦🟩🟨 💢انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمی‌باشد.💢⛔⁦⁦↙️⁩⁩⁦⁦↙️⁩⁦↙️⁩⁦↙️⁩⁦↙️⁩⁦↙️↙️↙️↙️↙️↙️⁩↙️⁩⛔ ⏬⏬⏬⏬⏬⏬ @Adabiat_arabi @Adabiat_arabi @Adabiat_arabi ⏫⏫⏫⏫⏫⏫
⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐**نکته صرفی**⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐ 🌷🌷🌷🌷🌷⁦⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩ 🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷 🌷 ۱۵۷. قواعد اعلال اسم: سه: قلب واو به یاء؛ اگر دو حرف «واو» و «یاء» در کنار هم در یک کلمه قرار گیرند و حرف اول از آن دو ساکن باشد، «واو» به «یاء» تبدیل می‌شود و در هم ادغام می شوند؛ مانند: مَیوِت⏪ مَیِّت عَلِیوٌ ⏪ علیٌّ در یک حالت نیز «واو» و «یاء»، با وجود این که در دو کلمه هستند، به جهت شدت اتصال بین دو کلمه، مشمول این قاعده می‌شوند: هرگاه «واوِ» علامت جمع مذکر، در کنار «یاء» ضمیر متکلم قرار گیرد؛ مانند: ضارِبونَ+ یَ⏪ ضارِبویَ⏪ ضارِبُیْیَ⏪ ضارِبُیَّ⏪ ضارِبِیَّ ((کتاب دانش صرف ص ۲۹۲)) 🌷 🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷🌷⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩ 🟨انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمی‌باشد.🟨⛔⁦⁦↙️⁩⁩⁦⁦↙️⁩⁦↙️⁩⁦↙️⁩⁦↙️⁩⁦↙️⁩↙️⁩⛔ ⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬ https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c ⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼⁦ <<علم بلاغت>> 🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷 🌷 157. «مجاز» از بهترین ابزار بیان است که طبیعت انسان به آن راه می یابد تا معنا را روشن سازد؛ زیرا به وسیلهٔ «مجاز»، معنا متّصف به وصف حسّی می گردد، به گونه ای که این وصف، آن معنای غیر محسوس را برای دیدگان شنونده، محسوس می کند. <<آشنایی با علوم بلاغي ص 237و238>> 🌷 🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 🌹انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمی‌باشد⁩🌹 ⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬ https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c ⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐**نکته صرفی**⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐ 🌷🌷🌷🌷🌷⁦⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩ 🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷 🌷 ۱۵۸. هر یک از اسم های مذکر یا مؤنث، اگر بر جنس مذکر یا مؤنث از انسان یا حیوان دلالت کند، «حقیقی» است؛ مانند: أَب، جَمَل؛ أُمّ و ناقَة؛ در غیر این صورت، «مجازی» است؛ مانند: قَلَم و شَمْس. ((کتاب دانش صرف ص ۲۹۶)) 🌷 🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷🌷⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩ 🟨انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمی‌باشد.🟨⛔⁦⁦↙️⁩⁩⁦⁦↙️⁩⁦↙️⁩⁦↙️⁩⁦↙️⁩⁦↙️⁩↙️⁩⛔ ⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬ https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c ⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼⁦ <<علم بلاغت>> 🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷 🌷 158.مَجاز بر دو قسم است: 1.مَجاز لغوی (مَجاز در کلمه). 2.مَجاز عقلی (مَجاز در کلام). <<آشنایی با علوم بلاغي ص 239>> دو قسم مَجاز در پُست های بعدی تبیین می شوند. 🌷 🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 🌹انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمی‌باشد⁩🌹 ⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬ https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c ⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐**نکته صرفی**⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐ 🌷🌷🌷🌷🌷⁦⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩ 🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷 🌷 ۱۵۹. اسم های مذکر، دارای علامت لفظی نیستند؛ اما بسیاری از اسم های مؤنث، دارای یکی از علائم سه گانه تأنیث: تاء (ة)، الف مقصوره (یٰ)، الف ممدوده(اء) هستند. ((کتاب دانش صرف ص ۲۹۷)) 🌷 🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷🌷⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩ 🟨انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمی‌باشد.🟨⛔⁦⁦↙️⁩⁩⁦⁦↙️⁩⁦↙️⁩⁦↙️⁩⁦↙️⁩⁦↙️⁩↙️⁩⛔ ⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬ https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c ⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫