💠بینیازی از اهلبیت(ع) در اندیشه صوفیان
🔸یکی از اعتقادات و وظایف شیعیان در هر عصر و زمان، اطاعت از ائمهی معصومین (علیهمالسلام) است، که بنابر آیه ولایت، خداوند متعال اطاعت از ایشان را بر همه واجب کرده است.
⭐️«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ[نسا/59]»
🔻اطاعت از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و ائمهی معصومین (علیهمالسلام) هم در حیات و هم در ممات ایشان، بر همه مسلمانان واجب است که کلام آنان متصل به علم الهی است و در همه زمانها کاربرد دارد.
🔻این در حالی است که عدهای از صوفیان، بهره بردن از علم اهلبیت (علیهمالسلام) را به این دلیل که از دنیا رفتهاند منع کرده و فقط استفاده از دانش اهل زمان را جایز دانستهاند تا اینچنین خود را برتر از حضرات معصومین (علیهمالسلام) بدانند.
🔻چنانکه بایزید بسطامی که از اقطاب سلسله صوفیه بهشمار میرود و عدهای از صوفیان شیعه، ادامه دهندهی مسلک و اعتقادات وی هستند، این آیه را قبول نداشته و در اینباره گفته:
👈«شما دانش خود را از سلسله مردگان فرا میگیرید در حالی که ما معارف خود را از حضرت حق فرا میگیریم که همیشه زنده است و نخواهد مرد.»[1]
🔰این طرز تفکر و عقیده انحرافی، چیزی جز دشمنی صوفیان با اهلبیت (علیهمالسلام) نیست که اینچنین خود را بینیاز از ایشان میدانند.
📚پینوشت
1. ابن عربی، محیالدین، الفتوحات المکیه، چاپ بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ اول، 1442ق، ج1، ص31.
#نقد_تصوف
#اهلبیت
#اولوالامر
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔔 #تفکـــر_در_آیات_قــــرآن
🔹 دلت که وصل به خدا شد و ایمانت به قبر و قیامت محکم که شد، همانند ساحران فرعون، حتی در مقابل قطعه قطعه شدن، دست از اعتقاد و ایمانت برنمیداری هرگز
🔹 تمام دنیا هم که تهدید به مرگت کنند تا دست برداری از حسین و قرآن، همچون ساحران مؤمن شده، فقط میگویی بیخیال
👌 ایمان باشد، حسین باشد، هرچه شود، شود
👇👇👇👇
🌴 آیه 49 و 50 سوره شعراء 🌴
🕋 قالَ آمَنْتُمْ لَهُ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ إِنَّهُ لَكَبِيرُكُمُ الَّذِي عَلَّمَكُمُ السِّحْرَ فَلَسَوْفَ تَعْلَمُونَ لَأُقَطِّعَنَّ أَيْدِيَكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ مِنْ خِلافٍ وَ لَأُصَلِّبَنَّكُمْ أَجْمَعِينَ
🕋 قَالُوا لَا ضَيْرَ...
⚡️ترجمه:
فرعون (كه به خشم آمده بود) گفت: آيا قبل از آن كه به شما اجازه دهم به او ايمان آورديد؟ بى شك او بزرگ شماست كه به شما سحر آموخته است. پس به زودى كيفر خود را خواهيد دانست. حتماً دستها و پاهايتان را از چپ وراست قطع خواهم كرد، وهمگىِ شما را به دار خواهم آويخت.
ساحران گفتند: باكى نيست...
#قرآن
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
#حدیث
🌸🌼🌸🌼🌸🌼
امیرالمؤمنین عليه السلام:
شُكرُ العالِمِ عَلى عِلمِهِ عَمَلُهُ بِهِ وبَذلُهُ لِمُستَحِقِّهِ
شُكرگزارى عالم بر علمش عبارت است از:
عمل کردنش به آن علم،
و گذاشتن آن در اختیار سزامندانش
غررالحكم حدیث 5667
#علم #عمل
#امام_علی علیه السلام
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
👈🏼👈🏼 ضرب و شتم بخاطر یک سوال!! (1)
💡بررسی مقوله علم خلفا و گوشههایی از خلق و خوی خلیفه دوم!
🔻مردى نزد #عمر آمد و گفت : #صبيع_تميمى ما را ملاقات كرد و از ما تفسير آياتى از #قرآن را پرسيد و گفت : خداوندا! كارى كن كه من بتوانم قرآن را تفسير كنم. روزى در اثنايى كه عمر نشسته بود و با مردم نهار مى خورد، صبيع كه لباس و عمامهاى پوشيده بود، سر رسيد... سپس گفت : يااميرالمؤ منين ! معناى آيه : «وَالذّارِياتِ ذَرْواً فَالْحامِلاتِ وِقْراً» چيست ؟
عمر گفت : واى بر تو! تو هستى كه مى خواهى تفسير قرآن بدانى ؟!
آنگاه او را برهنه كرد و چندان تازيانه زد كه عمامه از سرش افتاد. سپس ديد كه او موى سرش را بافته و به دو سوى آويخته است . به همين جهت گفت : به خدايى كه جان عمر در دست اوست ! اگر ديدم سرت را تراشيدهاى سرت را از بدنت جدا مىكنم!
سپس دستور داد او را در خانه اى حبس كنند. هر روز او را از خانه بيرون مىآورد و صد تازيانه مىزد !! و چون حالش خوب مىشد ، صد تاى ديگر مى زد!!!
آنگاه او را سوار شترى كرد و روانه بصره نمود. و به فرماندار خود #ابوموسى_اشعرى نوشت كه نشست و برخاست مردم را با وى ممنوع كند و به منبر برود و به مردم اعلام كند كه :
صبيع طلب علم نموده ولى به آن نرسيده است ! صبيع بدبخت ، بدينگونه ميان مردم و قوم خود پست و خوار شد تا بدرود حيات گفت.در صورتى كه قبلاً بزرگ قوم خود بود.
📚 تاريخ ابن عساکر ج23ص410
#نقد_وهابیت
#پاسخ_به_شبهات
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت
#تکفیر #تکفیری #وهابی #وهابیت
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
تبیین شنیدنی از توحید تلیثی!
آبای کلیسا در مخالفت آشکار با فیلون که معتقد بود خدا، یگانه و تنهاست و چیزی با این عنوان که هم سنگ او باشد با او ترکیب نمی شود، بر آنند که آن توحیدی که موسی تبلیغ و عیسی تایید کرد، نه وحدت مطلق بلکه وحدتی نسبی است. وحدتی که ترکیبی از سه عنصر متمایز را در درون خود ممکن می سازد.
وحدت حاکمیتی (تدبیر)
آبای کلیسا از راه وحدت نسبی در در پی تبیین مسئله تثلیث بودند. نخستین مفهوم وحدت نسبی که به ذهن آنها خطور کرد، وحدت تدبیر بود. گویا آنان بر آن بودند که وحدت خدا به معنای یک موجود مطلقا بسیط نیست؛ بلکه به معنای یک مدبر مطلق جهان است. برداشتی از توحید که با آیاتی از کتاب مقدس و نیز فلسفه پشتیبانی می شد.
_________
فلسفه ی آباء کلیسا، هری اوسترین ولفسن، ترجمه ی علی شهبازی، ص344.
#تثلیث
#توحید
#وحدت_نسبی
#آبای_کلیسا
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
#امیرالمومنین امام على عليه السلام فرمودند:
أبلَغُ ما تَستَدِرُّ بهِ الرحمَةَ أن تُضمِرَ لِجَميعِ الناسِ الرحمَةَ
بهترين وسيله ريزش رحمت[الهی] این است که خیرخواه همه مردم باشی
📚 غررالحكم ح3353
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#امام_علی #امام_اول #حضرت_امیر
#روایت #روایات_اخلاقی #روایات_علوی
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
👈🏼👈🏼 ضرب و شتم بخاطر یک سوال!! (2)
🔻سرگذشتی دردناک!
تنها به خاطر طرح سوالی که خلیفه پاسخ آن را نمیدانست!
📚 سنن دارمي ج1ص255,254
📚 سيره عمر ابن جوزي ص109
📚 تفسير ابن کثير ج4 ص232
📚 اتقان سيوطي ج2ص5
📚 کنز العمال ج1ص228و229
📚 الدرالمنثور ج6ص111
📚 فتح الباري ج8ص17
📚شرح نهج البلاغه ابن أبى الحديد سني معتزلي (في أحوال عمر) ج3 ص 122 طبع مصر و ج 12 / 102 ط مصر بتحقيق أبوالفضل، و ...
👈🏼👈🏼 این حکایت که متاسفانه نمونه های مشابه دیگری هم دارد به وضوح بیانگر عدم سنخیت و تناسب میان خلیفه ادعایی با #رسول_الله است.
او نه تنها از جهت علمی هیچ تناسبی با #پیامبر_خدا نداشت بلکه از جهت اخلاقی و رفتاری هم کوچکترین مشابهتی میان اخلاق او و خلق عظیم نبوی مشاهده نشد.
آیا کسی که بناست حافظ مکتب نبوی باشد و قول و فعل او حجت برای دیگران، نباید اندک تناسبی با آورنده و پیام آور دین خاتم داشته باشد؟!! آیا فهم این مطلب نیازمند بحثهای پیچیده کلامی اعتقادی است؟!
ای کاش او ادعای خلافت نمیکرد و صرفا خودش را به عنوان یک حاکم سیاسی معرفی مینمود.
ولی افسوس که سنت و سیرت او و همفکرانش به عنوان صحابی عادل! قرنهاست که سبب گمراهی بسیاری از علاقه مندان درک عمیق و ژرف سیره نورانی پیامبر گردیده است...
#نقد_وهابیت
#پاسخ_به_شبهات
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت
#تکفیر #تکفیری #وهابی #وهابیت
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠اشو وعشق بدون هدف
❇️در باور اشو عشق هدفی ندارد، مقصودی ندارد، عشق دیوانگی خاص خود را دارد. در نگاه او عشق، متعلق ندارد و عاشق هر روز می تواند به کسی دل ببندد، اساساً مهم نیست معشوق چه کسی باشد، مهم آن است که انسان فقط عاشق باشد. این نشانه ی یک انسان سرگشته و حیران است، چنین عشقی جز سرگشتگی چیزی نخواهد بود. از سوی دیگر عشق اشو عشقی زمینی است و عشق زمینی، عاشق را نابود نمی کند بلکه بالعکس معشوق را برای خود می خواهد. خودبینی، سودپرستی، حرص و هوا در این عشق ها آشکار و پیداست ولی در عشق های حقیقی چون اثری از معشوق پیدا شود عاشق چنان فانی شود که تمام وجود عاشق را پاک می کند. در عشق زمینی نفس است که میل شدید آن، آدمی را به سوی کسی می خواند ولی در عشق های حقیقی، خداوند است که با جان بخشیدن انسان را از خویش می ستاند و در خود فانی می کند. در این جنبش، جسم اثر می کند و در آن جوشش جان.
📚تحلیل وبررسی مکتب اشو،محمدتقی فعالی
#عرفان_کاذب_اشو
#عشق_بدون_هدف
عضویت درکانال🔻👇🔻👇
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔷هدف از زندگی در نگاه قرآن و اشو
🔹در نگاه اشو هدف نهایی زندگی، شادی است اما در آموزه های قرآنی، هدف زندگی، بندگی خداست. این بندگی، برای خدا سودی نداشته و تمام منافع آن به خود انسان می رسد. فرمود:و ما خلقت الجن و الإنس إلا لیعبدون* ما ارید منهم من رزق و ما ارید أن یطعمون؛( ذاریات/ 57 و 56)
و جن و انس را نیافریدم جز برای آنکه مرا بپرستند(و از این راه تکامل یابند و به من نزدیک شوند). از آنان هیچ روزیی نمی خواهم و نمی خواهم که مرا خوراک دهند.
خداوند انسان را آفرید تا رحمت خویش را فراگیر سازد:و لا یزالون مختلفین* الا من رحم ربک ولذلک خلقهم؛(هود/ 119 و 118).
اگر پروردگارت می خواست، همه مردم را یک امت (بدون هیچ گونه اختلاف) قرار می داد؛ ولی آنها همواره در اختلاف اند مگر کسی را که پروردگارت رحم کند و برای همین (پذیرش رحمت) آنها را آفرید.
تعبیر «لذلک خلقهم» اشاره به علت و غایت دارد و معنای آن این است که من انسان ها را آفریدم تا به آنها رحمت رسانم اما خودشان به اختلاف با یکدیگر می پردازند و به همین دلیل از رحمت من دور می شوند لذا راه دستیابی به رحمت بیکران حق، کاستن از اختلافها و رفتن به سوی وحدت و انسجام است. بنابراین هدف از زندگی قرب به خداست. آدمی به دنیا آمده تا از ماسوا غایب گردد، خانه دل را صیقل دهد. انس با دوست آدمی را به معراج می برد و آتش عشق را در دل او شعله ور می کند.
📚تحلیل وبررسی مکتب اشو،محمدتقی فعالی
#عرفان_وارداتی_اشو
#هدف_زندگی_قرآن_بندگی
عضویت درکانال👇🔻👇🔻
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔷اشو و مراقبه بدون هدف
🔹در عرفان اسلامی مراقبه ، دارای چهارمرحله :مشارطه، مراقبه، محاسبه و معاتبه است. سالک صبح با خدا عهد و پیمان قلبی می بندد تا عیوب و اشتباهات خود را ترک و طبق رضایت حق عمل نماید. او در طول روز از نفس خود مواظبت می کند تا آنچه را که به آن عهد بسته، وفادار بماند. وی به هنگام شامگاهان اعمال روزانه خود را مرور می کند تا ببیند کدامیک از آنها با مشارطه او مطابقت دارد و کدام ندارد. به تعبیری او حساب خود می کشد و محاسبه نفس می نماید. وضعیت او از دو حال بیرون نیست؛ یا به عهد خود عمل کرده است که شکر بر او واجب می شود یا پایبند به پیمان خویش نبوده است که معاتبه نفس می کند. بنابراین مراقبه نفس برنامه روزانه سالکی است که قصد لقای حق کرده و به عنوان رکنی از مشارطه و محاسبه محسوب می شود. 1
✅حال اگر مراقبه ای که اشو بر اساس تعالیم بودا یا ذن از آن دم می زند را با حضور قلب در عرفان اسلامی قیاس گیریم به دست می آید که حضور قلب، هدفمند است یعنی قلب باید برای خدا خالص و حاضر گردد تا به او نزدیک شده انیس یار شود اما مراقبه یا مدیتیشن هدف روشن و واضحی ندارد. گیریم انسان مراقبه ای ژرف داشت، پرسشی که به ذهن می آید این که تا چه شود؟ و چه امر مهمی تحقق یابد؟
📚1- منازل السائرین، ص 148. .
#عرفان_کاذب_اشو
#مراقبه_بدون_هدف
عضویت درکانال👇🔻👇
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
#حضرت_زینب سلام الله علیها
هر دختری که دختر زهرا نمی شود
هر بانویی که زینب کبری نمی شود
دار و ندار حضرت حیدر، مجلّله
جز تو کسی که "زینت بابا" نمی شود
#میلاد_حضرت_زینب💫💞
#روز_پرستار💫💞
#تبریڪ_و_تهنیٺ_باد💫💖
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
آباء کلیسا، به چه معنا، موحد بودند؟
ارسطو واژه واحد را واژه ای نسبی می دانست. او ۵ گونه وحدت را برمیشمرد:
۱. واحد بالعرض؛
۲. وحدت اتصال (ناشی از ترکیبِ شماری از اشیاء که مجموعه ی منفردی را شکل دهد)؛
۳. وحدت موضوعی (عنصرِ مشترک در دو چیز)؛
۴. وحدت جنسی؛
۵. واحد بالنوع
آبای کلیسا که هر یک از اعضای سه گانه تثلیث را یک نوع فردی می دانستند، چنین نتیجه گرفتند که وحدت این سه عضو، قابل قیاس است با آنچه که ارسطو بدون هیچ تمایزی وحدت موضوع، وحدت جنس، وحدت مفهوم یا ذات یا نوع می نامد.
__________
فلسفه ی آباء کلیسا، هری اوسترین ولفسن، ترجمه ی علی شهبازی، صص 346 - 347.
#تثلیث
#توحید
#وحدت_نسبی
#آبای_کلیسا
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e