#ادعاهاي_عليمحمد_شيرازي
دومين ادعاي #عليمحمد_شيرازي ملقب به #باب، ادعاي #ذِكريّت بود.
البته، چون اين ادعا، به همراه ادعاي #بابيت بوده، شايد در ميان ديگر ادعاهاي وي محسوب نشده باشد لكن استاد عزالدين رضانژاد، متخصص و پژوهشگر مبحث مهدويت و نقد فرق انحرافي، آن را به عنوان ادعاي مجزا آورده:
«سيد علي محمد شيرازي، پس از آن که لقب «باب» را به طور رسمي يدک کشيد، در آغاز امر، بخشهايي از قرآن کريم را با روشي که از مکتب شيخيه آموخته بود، تأويل و تصريح کرد که امام دوازدهم شيعيان، او را مأمور داشته تا جهانيان را ارشاد کند و خويشتن را «ذکر» ناميد. مقام «ذکر» و «فؤاد»، بالاترين مراحل سلوک است...»
ادامه دارد...
#نقد_بهائیت
🔰 @Adyanuniv
کانال فرق و ادیان
#ادعاهاي_عليمحمد_شيرازي دومين ادعاي #عليمحمد_شيرازي ملقب به #باب، ادعاي #ذِكريّت بود. البته، چون ا
#ادعاهاي_عليمحمد_شيرازي
ادعاي#ذِكريت
⏪ «وي[عليمحمد شيرازي]، در آغاز تفسيرش بر سورهي يوسف مينويسد:
الله قد قدر أن يخرج ذلک الکتاب في تفسير أحسن القصص من عند محمد بن الحسن بن علي بن محمد بن علي بن موسي بن جعفر بن محمد بن علي بن الحسين بن علي بن أبيطالب، علي عبده، ليکون حجة الله من عند الذکر علي العالمين بليغا، [1] .
[ترجمه:] همانا، خدا مقدر کرده که اين کتاب، از نزد محمد، پسر حسن، پسر علي، پسر محمد، پسر علي، پسر موسي، پسر جعفر، پسر محمد، پسر علي، پسر حسين، پسر علي، پسر ابيطالب، بر بندهاش برون آيد تا از سوي ذکر (سيد علي محمد) حجت بالغهي خدا بر جهانيان باشد.»
💡همان گونه كه مي بينيد وي پس از #بابيت، قائل به مقام #ذكريت نيز شده است.
[1]- احسن القصص، عليمحمد شيرازي، ص 1؛ ر.ك: دانشنامه جهان اسلام، ج1، ص 17.
منبع: از شيخي گري تا بابيگري، عزالدين رضا نژاد- ادعاي ذكريت
#نقد_بهائیت
🔰 @Adyanuniv
ادعاهاي #عليمحمد_شيرازي ملقب به #باب
ادعاي سوم: قائميت و مهدويت
درباره مساله نقد فرقه هاي #بابيت و #بهائيت، كتب و رديه هاي زيادي نوشته شده است؛ از جمله اين نويسندگان و مولفان، استاد رضانژاد است ايشان در كتاب «شيخي گري تا بابي گري» در خصوص ادعاي #مهدويت #عليمحمد_شيرازي آورده است:
«همين که از دعاوي «بابيت» و «ذکريت» [عليمحمد شيرازي] مدتي گذشت و گروهي نزد سيد علي محمد شيرازي جمع شدند، وي ادعاي خود را تغيير کرد و از «مهدويت» سخن به ميان آورد و گفت:
من ام آن کسي که هزار سال ميباشد که منتظر آن ميباشيد.» [1]
[1]. نقطةالكاف، ص135.
ادامه در پست بعد...
#نقد_بهائیت
🔰 @Adyanuniv
کانال فرق و ادیان
ادعاهاي #عليمحمد_شيرازي ملقب به #باب ادعاي سوم: قائميت و مهدويت درباره مساله نقد فرقه هاي #بابيت و
◀️ «برخي آورده اند، خود «باب» از عراق به مکه رفت و چنان که بابيان گفته اند، در آن جا دعوي مهدويت خود را علني ساخت. در اخبار ظهور مهدي عليه السلام آمده است که او، ابتدا در مسجد الحرام، خود را معرفي ميکند، او نيز به مکه رفت. سپس به بوشهر بازگشت، رحل اقامت افکند.
نكته: بر اساس شواهد و قرائن تاريخي، رفتن #باب به مكه، بعيد به نظر مي رسد.
آقاي رضا نژاد در ادامه آورده اند:
◀️ «مدت دعوت قائميت و مهدويت او، حدود دو سال و نيم در آخر زندگي اش بيش نبود و با وجود توبه نامه، در ادعاي خويش ثبات قدم نداشته است.» [2]
[2]. دايرةالمعارف تشيع، ج3، ص 5-4.
منبع: شيخي گري تا بابي گري- ادعاي مهدويت
#نقد_بهائیت
🔰 @Adyanuniv
#ادعاهاي_عليمحمد_شيرازي، ملقب به #باب
◀️ تبيين يك شبهه ▶️
⏪ بنابر روايت تاريخ، #عليمحمد شيرازي، در پنجم جمادي الاولي سال 1260 ه ق ادعاي #بابيت خود را مطرح كرده است؛ لكن بهائيان مي گويند: وي در آن شب #قائميت و #مهدويت را اعلام كرده است.
حال، كدام سخن درست است؟
جواب اين مطلب را از استاد محمدجواد صافي ره پدر آيت الله العظمي صافي گلپايگاني مي آوريم:
«آنچه مسلم است وي در اوايل، فقط مدعي بابيت بود و خود را از ناحيه ي حضرت قائم عجل الله تعالي فرجه الشريف مامور قلمداد مينمود و همه ي گفته ها و نوشتههاي خود را به طور علني به آن حضرت نسبت مي داد و از مهدويت و قائميت و نسخ احکام اسلام و تأسيس آيين جديد هيچ سخني به ميان نمي آورد. اين حقيقت را دلايلي چند به اثبات مي رساند:...
ادامه در پست بعد...
#نقد_بهائیت
🔰 @Adyanuniv
کانال فرق و ادیان
#ادعاهاي_عليمحمد_شيرازي، ملقب به #باب ◀️ تبيين يك شبهه ▶️ ⏪ بنابر روايت تاريخ، #عليمحمد شيرازي، د
⏪ شواهد و اسنادي كه نشان مي دهد #عليمحمد #باب در پنجم جمادي الاولي ادعاي #بابيت داشته نه #مهدويت:
1️⃣ باب در کتاب احسن القصص که در آن دوره تأليف نموده، در سوره ي ملک که نخستين سوره ي آن کتاب است چنين مي گويد:
«الله قد قدر أن يخرج ذلک الکتاب في تفسير احسن القصص من عند محمد بن حسن بن علي بن محمد بن علي بن موسي بن جعفر بن محمد بن علي بن حسين بن علي بن ابيطالب علي عبده لتکون حجة الله من عند الذکر علي العالمين بليغا»
ترجمه: «به درستي که خدا مقرر کرده است که اين کتاب را در تفسير نيکوترين داستان ها از نزد محمد بن حسن بن علي بن محمد بن علي بن موسي بن جعفر بن محمد بن علي بن حسين بن علي بن ابي طالب بر بنده اش خارج سازد تا از نزد ذکر حجت رساننده خدا بر اهل عالم باشد.
ادامه در پست بعد...
#نقد_بهائیت
🔰 @Adyanuniv
کانال فرق و ادیان
⏪ شواهد و اسنادي كه نشان مي دهد #عليمحمد #باب در پنجم جمادي الاولي ادعاي #بابيت داشته نه #مهدويت: 1
و نيز در پنجاه و هشتمين سوره ي همين کتاب [=تفسير احسن القصص] گويد:
2️⃣ «... يا بقيه الله قد افديت بکلي لک و رضيت السب في سبيلک و ما تمنيت الا القتل في محبتک.»
ترجمه: «اي بقية الله سراپا فداي تو شوم و به ناسزا شنوي در راه تو خشنودم و در طريق دوستيت جز کشته شدن آرزوئي ندارم .»
#باب در اين [دو] گفته با صراحت تمام و بدون هر گونه اجمال و ابهام، خود را مامور از جانب بقية الله مي داند و مطالب و گفته هاي خود را به وي نسبت مي دهد و [در مورد اول] او را با نام و نام پدر و نياکان بزرگوارش تا علي بن ابيطالب عليه السلام معرفي مي نمايد.
طبق اين دو شاهد، تا اين جا مشخص مي شود كه وي در آن شب ادعايي غير از #مهدويت و #قائميت داشته.
ادامه در پست بعد...
#نقد_بهائیت
🔰 @Adyanuniv
کانال فرق و ادیان
⏪ شواهد و اسنادي كه نشان مي دهد #عليمحمد #باب در پنجم جمادي الاولي ادعاي #بابيت داشته نه #مهدويت: 1
3️⃣ اشراق خاوري در کتاب تلخيص تاريخ نبيل صفحه 130 مينويسد.
#باب در مراجعت از مکه [1] چند روزي در بوشهر اقامت نمود و قدوس را پيش از خود فرستاد و رساله اي به او داد و دستور داد به چيزهايي که در آن رساله نوشته شده عمل کند. از جمله ي دستورها اين بود:
بر اهل ايمان واجب است در اذان نماز جمعه «اشهد ان عليا قبل نبيل باب بقية الله» را اضافه کنند؛ يعني: گواهي مي دهم علي پيش از نبيل (چون نبيل و محمد هر دو به حساب ابجد 92 هستند، باب صلاح دانسته از علي محمد به علي پيش از نبيل تعبير کند) باب بقية الله است.
جمله اي كه #باب دستور داده اذان اضافه شود (اشهد... باب بقيةالله) نشان مي دهد كه وي در ابتدا ادعاي بابيت داشته نه مهدويت.
[1]همان گونه كه قبلا ذكر شد، حضور #باب در مكه، بنابر شواهد تاريخي، بعيد به نظر مي رسد و بهائيت به جهت اين كه آن را با حديث حضور امام زمان ع در مكه به هنگام ظهور تطبيق دهند براي وي ساخته اند.
#نقد_بهائیت
🔰 @Adyanuniv
کانال فرق و ادیان
⏪ شواهد و اسنادي كه نشان مي دهد #عليمحمد #باب در پنجم جمادي الاولي ادعاي #بابيت داشته نه #مهدويت: 1
4️⃣ در صفحه 317 همين کتاب [تلخيص تاريخ نبيل]چنين آمده است:
«در شب دوم پس از وصول حضرت #باب به تبريز، جناب عظيم را احضار فرمودند و علنا در نزد او #قائميت اظهار نمودند. عظيم چون اين ادعا را شنيد در قبول متردد شد، حضرت #باب به او فرمودند: من فردا در محضر وليعهد و حضور علما و اعيان ادعاي خود را علني خواهم کرد و براي اثبات ادعا به آيات، تحدي خواهم نمود و به جز آيات به ساير مطالب متمسک نخواهم شد، عظيم گفت من آن شب تا صبح نخوابيدم. بالأخره پس از فکر و تامل به قائميت او ايمان آوردم...ـ
وي تا رويداد مجلس وليعهد در تبريز، يعني سال 1263 ه. ق ادعايي جز #بابيت نداشت و هيچ کس حتي نزديکترين ياران و اصحاب #باب، نه تنها ادعاي #قائميت را از وي نشنيده بودند، بلکه احتمال چنين چيزي را هم نميدادند. چنانکه عظيم در اين تاريخ براي اولين بار، آن را شنيد و متردد و حيران گرديد و هر چه درباره ي بعثت او در همين کتاب ها [منابع بهائي] و غير اين ها نوشته شده دروغ، افسانه و کاملا بياساس است. [1]
[1] عمده مطالب اين استدلال از كتاب ارمغان صافي، محمد جواد صافي گلپايگاني ره اخذ شده.
#نقد_بهائیت
🔰 @Adyanuniv
ادعاهاي #عليمحمد_شيرازي ملقب به #باب
ادعاي چهارم: #نبوت و #رسالت
علي محمد شيرازي، به ادعاهاي واهي #بابيت، #ذکريت و #مهدويت بسنده نکرد، و انحراف و گمراهي را به حدي رسانيد که مقام ادعاي #مهدويت را به مرتبه ي #رسالت تبديل کرد و مدعي نزول کتاب جديد و دين نو گرديد و به گمان خود، احکام جاودانه ي اسلام را با نوشتن کتاب #بيان نسخ کرد! وي، در اين باره نوشت:
«در هر زمان، خداوند جل و عز، کتاب و حجتي از براي خلق مقدر فرموده و ميفرمايد. در سنه ي هزار و دويست و هفتاد از بعثت رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم کتاب #بيان و حجت را ذات حروف سبع [علي محمد که داراي هفت حرف است] قرار داد»[1].
[1]- بيان، ص3 نسخه خطي.
ادامه در پست بعد...
#نقد_بهائیت
🔰 @Adyanuniv
کانال فرق و ادیان
ادعاهاي #عليمحمد_شيرازي ملقب به #باب ادعاي چهارم: #نبوت و #رسالت علي محمد شيرازي، به ادعاهاي واهي
◀️ ...بدين سان بود که انحراف کوچک «ادعاي #بابيت»، به انحراف بزرگي چون «ادعاي #رسالت» منجر شد و عده اي به گمراهي و ضلالت روي آوردند.
وي، خود را برتر از همه ي انبياي الهي مي انگاشت و مظهر نفس پروردگار مي پنداشت [2] و عقيده داشت که با ظهورش، آيين اسلام، منسوخ، و قيامت موعود در قرآن، به پا شده است [3].
بدين ترتيب، علي محمد شيرازي، هر از چند گاهي، دعاوي خود را به مقامات بالاتري تغيير مي داد و سخنان پيشين را براي يارانش تأويل مي کرد و آنان را در پي خود مي کشيد».
[2]- ر.ك: بيان، ص 1.
[3]-ر.ك: لوح هيكل الدين، عليمحمد باب، ص18 نسخه خطي.
منبع: از شيخي گري تا بابي گري(عزالدين رضانژاد)- ادعاي رسالت
#نقد_بهائیت
🔰 @Adyanuniv
ادعاي پنجم #عليمحمد_شيرازي ملقب به باب
#باب، در لوح هيکل صفحهي 5 مينويسد:
«شهد الله انه لا اله الا هو الملک ذوالملاکين و ان علي قبل نبيل (نبيل حساب ابجد مطابق با محمد است و علي قبل نبيل يعني علي محمد) ذات الله و کينونته.
ترجمه: [خدا] شهادت داد بر اين که #عليمحمد ذات خدا و کينونت اوست
و در قسمتي از الواح که به خط خود اوست، به ازل مينويسد:
«هذا کتاب من عند الله المهيمن القيوم الي الله المهيمن القيوم»
نمونه هاي ديگري از ادعاي خدايي او وجود دارد لكن به همين حد اكتفا مي شود.
منبع: توضيح واضحات در مرام باب و بهاء (محمد مرداني)
با اعدام #باب توسط اميركبير، مجموعه دعاوي وي به پايان رسيد.
#نقد_بهائیت
🔰 @Adyanuniv
#عبدالكريم_ايادي چگونه به دربار راه يافت؟
#فردوست رئيس دفتر حفاظت اطلاعات محمدرضا شاه مي گويد:
محمد رضا و علیرضا هر دو دارای یک مرض بودند که می توان آن را «میکروبوفیا» یعنی ترس از میکرب به طور دائم و در تمام مدت شبانه روز و برای تمام عمر نامید. در چنین مواقعی، محمد رضا اگر پزشک حضور نداشت او را احضار می کرد و تا دکتر برسد از من و از هر فردی که در دسترس بود، حتی از پیشخدمت ها، سؤالات گوناگون می نمود و لازم بود به او گفته شود که به هیچ وجه چنین میکربی به شما حمله نکرده! با این جواب او تا اندازه ای راحت می شد، ولی مدت آرامشش کوتاه بود و دو مرتبه ناراحتی شروع و سؤالات هم شروع می شد. علیرضا نیز همین مرض را داشت، ولی مدت مرض او با عدم معاشرت کامل توأم بود...»[1]
يك روز عيرضا كه قبلا از طبابت #ايادي بهره برده بود، در كنار شاه حضور داشت و حالت شاه را ديد؛ اجازه خواست تا #عبدالكريم_ايادي را براي معالجه به نزد خود بطلبد.
#ايادي احضار شد و شاه او را پسنديد؛ ابتدا قرار بود هفته اي سه بار، و هر بار به مدت يك ساعت به نزد محمدرضا بيايد لكن اين ديدار ها تبديل به تمام هفته، و يك ساعت تبديل به تمام اوقات شبانه روز شد.
[1]- ظهور و سقوط سلطنت پهلوی ج1 ص200
#نقد_بهائیت
🔰 @Adyanuniv
تخصص #ايادي در پزشكي تا چه حدي بود؟
ایادی به عنوان پزشک شخصیت اول مملکت، تا چه حد در پزشکی تخصص داشت؟ فردوست می گوید: «... علیرضا دچار مرض روحی شدید بود و احتیاج به پزشکی داشت که به طور مدام با او در تماس باشد تا ناراحتی هایش را تسکین دهد. در آن زمان علیرضا خواهان بهترین پزشک ارتش شد و چون ایادی در ارتش بود به علیرضا معرفی گردید. ایادی در رشته خود یک پزشک متوسط بود و تخصصی در امراض روانی نداشت و نمی توانست علیرضا را معالجه کند، ولی حضور یک پزشک در زندگی علیرضا برای او تسکینی بود...»
«ایادی تا مرگ علیرضا پزشک معالج او بود... ایادی کلاش، در طول بیش از 10 سال که پزشک علیرضا بوده فقط به او انواع ویتامین های جهان را داده و او نیز مصرف کرده است! جیب علی رضا همیشه مملو از انواع ویتامین ها بود، که البته نه تنها مرض را معالجه نمی کرد بلکه امراض دیگری نیز، بخصوص امراض جلدی و لرزش برخی عضلات بدن، بر آن می افزود. محمد رضا نیز دچار این اعتیاد به ایادی شد»[1]
[1]- ظهور و سقوط سلطنت پهلوي ج1، ص 201، با اندكي تلخيص
#نقد_بهائیت
🔰 @Adyanuniv
#عبدالكريم_ايادي پزشك يا دامپزشك؟
سپهبد حسين فردوست در خاطرات خود مي گويد:
«محمد رضا... اجازه داد [ايادي او را معالجه كند] و برای اولین بار ایادی، محمد رضا را معاینه کرد. از همان آغاز برای من مشخص شد که این فرد که دوره پزشکی را در فرانسه طی کرده، یک کلاش و حقه باز به تمام معناست. باید اضافه کنم که ایادی در فرانسه ابتدا دانشجوی دامپزشکی بوده و سپس پزشکی را به طور ناقص می خواند؛ می گویم به طور ناقص، زیرا 2 سال از دوره دامپزشکی او را به عنوان دوره مقدماتی پزشکی قبول کرده بودند...»[1]
[[1] - ظهور و سقوط سلطنت پهلوی، ج1، ص 201
#نقد_بهائیت
🔰 @Adyanuniv
#دانلود_كتاب
#محاكمه_و_بررسي_ در عقايد و احكام و آداب و تاريخ باب و بهاء، ج اول
تاليف #علامه_حسن_مصطفوي
لينك دانلود:
http://www.bahai19.com/post/191
#نقد_بهائیت
🔰 @Adyanuniv
#دانلود_كتاب
#محاكمه_و_بررسي_ در عقايد و احكام و آداب و تاريخ باب و بهاء، ج دوم
تاليف #علامه_حسن_مصطفوي
لينك دانلود:
http://www.bahai19.com/post/194
#نقد_بهائیت
🔰 @Adyanuniv
#دانلود_كتاب
#محاكمه_و_بررسي_ در عقايد و احكام و آداب و تاريخ باب و بهاء، ج سوم
تاليف #علامه_حسن_مصطفوي
لينك دانلود:
http://www.bahai19.com/post/195
#نقد_بهائیت
🔰 @Adyanuniv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فيلم
چرا فرقه هاي انحرافي از جمله #بهائيت حق تبليغ در جامعه اسلامي را ندارند؟
استاد #قرائتي
#نقد_بهائیت
🔰 @Adyanuniv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فيلم
استدلال #وهابيت بر #تخريب-بقاع_متبركه
#وهابيت، نه تنها توان استدلال صحيح ندارد، بلكه توان شنيدن استدلال طرف مقابل را نيز ندارد.
#نقد_وهابيت
🔰 @Adyanuniv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فيلم
چراغي كه گروهي به آن تبرك مي جويند و آن را مقدس مي شمرند.
جهالت تا چه حد؟!
#خرافات
#نقد_فرق
🔰 @Adyanuniv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فيلم
يكي از مظلوم نمائي هايي كه #بهائيت انجام مي دهد اين است كه مي گويند: جمهوري اسلامي، #بهائيان را به جرم #بهائي بودن به زندان مي اندازند؛
اين در حاليست كه تمام فرقه هايي كه در ايران زندگي مي كنند، چه #تصوف، چه #باستانگرا، چه #بهائي، چه #شيطان_پرست و... تا زماني كه مرتكب جرمي نشده اند، به زندان نمي افتند و در اين زمينه با ساير شهروندان مشتركند.
بنابر اين يك #بهائي كه در زندان است، بايد بررسي كرد كه چه جرمي مرتكب شده.
اين مطلب را جناب ظريف (وزير امور خارجه) در جواب خبرنگار خارجي بيان مي كند.
پ.ن اين كليپ بدون هيچ گونه گرايش سياسي در كانال قرار داده شد.
#نقد_بهائيت
🔰 @Adyanuniv