eitaa logo
کانال فرق و ادیان
2.6هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
619 ویدیو
145 فایل
👇جهت عضویت کلیک کنید. لینک مستقیم عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e - انتشار مطالب، خبر و آثار در کانال - ارتباط با ادمین - تبلیغات 🔰 @Adminkhatam🔰⁦
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ صحبت فارسی پیامبر با نوه خود حدثنا محمد بن بشار حدثنا غندر حدثنا شعبه عن محمد بن زیاد عن أبی هریره رضی الله عنه أن الحسن بن علی أخذ تمره من تمر الصدقه فجعلها فی فیه فقال النبی صلی الله علیه و سلم بالفارسیه کخ کخ أما تعرف أنا لا نأکل الصدقه ابوهریره می‌گفت، حسن بن علی وقتی که خردسال بود خرمایی از خرماهایی صدقه برداشته بود که بخورد، حسن خرما را در دهانش گذاشت که بخورد پیامبر به زبان فارسی فرمود: نخور نخور. 🔰 @Adyanuniv 🔰
✅ نظام برده داری در ایران ساسانی ادوین گرانتوسکی (و تیم تحقیاتی وی) از بزرگترین باستان شناسان قرن گذشته در کتاب تاریخ ایران، درباره دوره ساسانی میگوید: «در سده‏ هاى سوم – چهارم میلادى هنوز روابط نظام برده‏ دارى سخت رواج داشت. منابع یونانى و دیگران غالبا یادآورى کرده ‏اند که لشکریان ایران ده‏ها هزار تن از مردم سوریه، ارمنستان و دیگران را به بردگى گرفته ‏اند. در کنار اسیران جنگى دهقانان ایرانى ‏که به پرداخت مالیات توانا نبودند، به ‏عنوان برده‏ دیده مى‌‏شدند. بردگان در املاک اشراف (داستراکت) کار مى‏‌کردند، اینها قابل خرید و فروش بودند.» 🔰 @Adyanuniv 🔰
✅ انتقاد علمای اهل سنت به صوفیان 🔸ابن‌جوزی از علماء بزرگ اهل‌سنت در کتاب خود با نقل داستان‌های عجیبی از کتاب غزالی افکار و عقاید صوفیانه سخیف غزالی که با شرع مقدس اسلام منافات دارد را مورد بررسی قرار داده و بارها اظهار شگفتی خود را از سخنان غزالی بیان داشته است! 💢 وی می‌نویسد؛ «در شگفتم که چگونه مردم را به این اعمال مخالف دستور شرع، ترغیب می‌کند؟ آیا جایز است که انسان شب را تا به صبح روی سر بایستد تا خون به صورتش بازگردد و تولید بیماری‌های شدید کند؟! درواقع ابو حامد غزالی فقه را به تصوف خیلی ارزان فروخته است!» 📚 مکارم شیرازی، ناصر، جلوه حق، نشر مدرسه علی بن ابیطالب، قم، 1381، ص 158 🔰 @Adyanuniv🔰
✅ انتقاد علمای اهل سنت به صوفیان 🔸ابن‌جوزی از علماء بزرگ اهل‌سنت در کتاب خود با نقل داستان‌های عجیبی از کتاب غزالی افکار و عقاید صوفیانه سخیف غزالی که با شرع مقدس اسلام منافات دارد را مورد بررسی قرار داده و بارها اظهار شگفتی خود را از سخنان غزالی بیان داشته است! 💢 وی می‌نویسد؛ «در شگفتم که چگونه مردم را به این اعمال مخالف دستور شرع، ترغیب می‌کند؟ آیا جایز است که انسان شب را تا به صبح روی سر بایستد تا خون به صورتش بازگردد و تولید بیماری‌های شدید کند؟! درواقع ابو حامد غزالی فقه را به تصوف خیلی ارزان فروخته است!» 📚 مکارم شیرازی، ناصر، جلوه حق، نشر مدرسه علی بن ابیطالب، قم، 1381، ص 158 🔰 @Adyanuniv🔰
🌻 امیرالمؤمنین علیه السلام: 🍀 إنَّ في الخُمولِ لَراحَةً. 🍀 براستى كه آسايش در گمنامى است. 📚 غررالحكم، ح3375. 🔰 @Adyanuniv🔰
های و هوی شیطانی!👿 ⛔️ نویسنده کتاب جواهر غیبی در رابطه با تعداد و نحوه‌‌ی ذِکر گویی صوفیان می‌نویسد: « در ذکر جبروتی، سر را به کتف راست بند کرده بر پستان چپ، الله گویان چنان ضرب کند که پهلوی چپ خم شود. ذکر (آورد و برد) این است که مربع نشیند و رو به کتف راست آورده "ها" گوید و به کتف چپ رو آورده "هو" گوید و سر، نگون کرده (یعنی سر را پایین آورده) و در خود "هی" گویان ضرب کند و این معمول اکثر مشایخ است.»😅 📚(جواهر غیبی، ص111) ✅ بنابر آنچه نقل شد، صوفیان با انجام حرکاتی عجیب و ساختگی در گفتن ذکر، این توهم به آنان دست داده که با این روش به خدا نزدیکتر شده و به فنای الهی می‌رسند، در حالی که این عمل آنان، بدعتی آشکار در اسلام است! 🔰 @Adyanuniv🔰
✅ صوفیان به بزرگ خود قطب می‌گویند. 🔺آنها قطب را صاحب کرامت و برترین اولیاء دانسته و معتقدند او انسان کامل است. اما برخی تعاریف دیگری از قطب ارائه کرده و گفته‌اند: 🔺«اولیاء به گمنامی زندگی می‌کنند و گمنام می‌میرند و به گفته هجویری از ایشان چهار هزار هستند که "مکتومانند" و یکدیگر را نمی‌شناسند و در همه حال از خلق خدا پنهان هستند. 🔺به عقیده صوفیه، نظام دنیا بر اولیاء استوار است و بزرگترین اولیاء "قطب" یا "غوث" نامیده می‌شود. قطب بزرگ‌ترین صوفی وقت و حاکم بر اولیاء است و هر وقت اراده کند، در فاصله یک چشم بر هم زدن، همه اولیاء از اطراف و اکناف دنیا گرد او جمع می‌شوند.» 📚 تاریخ تصوف در اسلام، ص 219 🔸بنا بر تعریفی که برخی از صوفیه از قطب کرده‌اند، آیا این تعریف بر قطب فرقه‌های مختلف صوفیه حمل می‌شود؟ کدام‌یک از ایشان مصداق چنین تعریفی هستند و در گمنامی به سر می‌برند؟ 🔰 @Adyanuniv🔰
رتبه‌بندی مؤثرترین چهره‌های تاریخ کتابی به قلم  است که در سال ۱۹۷۸ منتشر شد و در سال ۱۹۹۲ ویرایش دوم آن به چاپ رسید. ( این کتاب رتبه‌بندی ۱۰۰ شخص می‌باشد ) که بر طبق نظر هارت، مؤثرترین افراد می‌توان به مانی (در رتبه ۸۳) و کوروش بزرگ (در رتبهٔ ۸۷) و زرتشت (در رتبهٔ ۹۳) اشاره‌نمود. اولین شخصی که در لیست هارت قرار گرفته به عنوان رتبه اول، می‌باشد. هارت اظهار کرده که محمد بن عبدالله «به شکل اعلایی موفق» بوده هم در بُعد مذهبی و هم در بُعد سکولار. وی همچنین معتقد است که نقش پیامبر اسلام در توسعه و رواج این آیین خیلی فراتر از نقش «شراکتی عیسی مسیح» در توسعه مسیحیت اثرگذار بوده‌است. او توسعه مسیحیت را به پولس نسبت می‌دهد، که نقش اساسی در انتشار مسیحیت ایفا کرده. ویرایش ۱۹۹۲ تنزل رتبه چند شخصیت مرتبط با کمونیسم مثل لنین و مائو، و اضافه شدن گورباچف را شامل می‌شود. خلاصه توضیح مایکل هارت در مورد انتخاب پیامبر اسلام به عنوان تأثیرگذارترین شخصیت در تاریخ بشریت: "انتخاب من، به عنوان بالاترین جایگاه در این لیست جهانی (یعنی محمد) ممکن است بعضی افراد را شگفت‌زده کند و همچنین ممکن است مورد پرسش دیگران واقع شود، اما او تنها مرد تاریخ است که در ابعاد معنوی و مادی به شکل خارق‌العاده‌ای موفق بوده‌است. 🔰 @adyanuniv 🔰
یکی از بزرگترین ادیان تاریخ را پایه‌گذاری و ترویج کرد. او رهبر سیاسی تأثیرگذاری شد. امروز سیزده قرن پس از وفاتش، نفوذ او همچنان نیرومند و فراگیر است. مانند تمام مذاهب، اسلام تأثیر عظیمی بر زندگی پیروانش گذاشته‌است؛ و بدین دلیل است که بنیانگذاران مذاهب بزرگ جهان در این کتاب به شکل برجسته‌ای به حساب آمدند. از آنجایی که به شکل خیلی قاطع تعداد مسیحیان دو برابر مسلمانان جهان است، اینکه رتبه «محمد بن عبدالله» از «عیسی بن مریم» بالاتر است ممکن است عجیب به نظر برسد. دو دلیل اصلی برای این تصمیم وجود دارد: اول اینکه، نقشی که محمد در توسعه اسلام ایفا می‌کند به مراتب مهم‌تر از نقشی است که عیسی مسیح در توسعه مسیحیت ایفا کرد. اگر چه مسیح مسئول اخلاقیات و احکام اخلاقی مسیحیت به‌شمار می‌رود. (تا آنجایی که این مذهب متفاوت از یهودیت می‌گردد). پولس توسعه دهنده اصلی الهیات در مسیحیت می‌باشد، با توجه به نقش کلیدی ایشان (پولس) در تشویق دیگران برای گرویدن به دین جدید مسیحیت، و همچنین که او نویسنده بخش بزرگی از کتاب عهد جدید می‌باشد. محمد، به هر حال مسئول هر دو بخش الهیات دین اسلام و همچنین اخلاقیات اصلی و اصول اخلاقی دین اسلام می‌باشد. به علاوه ایشان نقش کلیدی در گرویدن به دین جدید اسلام و همچنین بنا نهادن شیوه‌های مذهبی دین اسلام را داشته‌اند. علاوه بر این ایشان نویسنده کتاب مقدس مسلمانان هستند. 🔰 @adyanuniv 🔰
، مجموعه ای از مشاهدات درونی که بنابر اعتقاد محمد توسط خداوند برای ایشان به‌طور مستقیم آشکار شد. بیشتر این گفتارها کم و بیش، در زمان حیات پیامبر گردآوری شد و به صورت معتبری با فاصله نه چندان زیادی پس از وفات پیامبر جمع‌آوری شدند. قرآن بنابراین، به صورت بسیار نزدیک، بسیاری از عقاید و آموزه‌های محمد را به‌طوری‌که به صورت قابل توجهی به کلام دقیق خود پیامبر نزدیک است، بیان می‌کند. هیچ گردآوری مفصلی مانند این (قرآن) از تعلیمات عیسی مسیح باقی نمانده‌است. از آنجایی که قرآن حداقل به اندازه انجیل که برای  مهم است، برای  هم مهم می‌باشد. اثرگذاری محمد به واسطه قرآن عظیم است و احتمالاً به خاطر این است که تأثیر نسبی محمد بر اسلام از تأثیر مشترک پولس و عیسی بر مسیحیت بیشتر است. و در بُعد مذهبی این چنین به نظر می‌رسد که تأثیر محمد هم بر تاریخ بشر مانند عیسی است. از این گذشته، محمد (بر خلاف عیسی)، رهبری سکولار بود، همچنان‌که رهبری مذهبی هم بود. در حقیقت به عنوان نیروی محرکه پیروزی اعراب، ایشان می‌تواند به عنوان تأثیرگذارترین رهبر تمام زمان‌ها رتبه بسیار خوبی بگیرد… پیروزی‌های اَعراب قرن هفتم، نقش بسیار مهمی در تاریخ بشریت بازی کرده‌ است که تا روزگار کنونی هم ادامه دارد. این ترکیب بی‌مانند اثرگذاری سکولار و مذهبی است که باعث شده من احساس کنم که محمد مستحق قرار گرفتن به صورت انفرادی به عنوان باشد." 🔰 @adyanuniv 🔰
🔶 استدلال درباره در با 🔶 روزی با الصادق (علیه السلام) بر سر سفره بودند. هنگامی که غذا خوردن علیه السلام تمام شد فرمود: «سپاس مخصوص خدای جهانیان است... خدایا این طعام از جانب تو و (صلی الله علیه و آله) برای ما آمده». ابوحنیفه اعتراض کرد: «ای اباعبدالله آیا برای خدا شریک قائل شدی؟». امام فرمود: «وای بر تو! همانا خداوند در کتاب خود در آیه ۷۴ سوره توبه فرموده است: «وهرگز درصدد انتقام برنیامدند مگر بعد از آنکه خدا و رسولش ایشان را از فضل خود بی نیاز کردند» یا در آیه ۵۹ سوره توبه نخوانده ای: «اگر ایشان به آن چه که خدا و فرستاده او عطا کردند راضی شوند و بگویند تکیه گاه ما خداست ، خداوند و فرستاده اش به ما از فضل الهی می دهند». پس ابوحنیفه گفت: «گویا من این دو آیه را از کتاب خدا نخوانده ام و نشنیده ام جز همین الآن». امام فرمود: «بلکه تو آن دو آیه را خوانده ای ولی خداوند درباره تو و امثال تو نازل فرموده است: «آیا بر دلهایشان قفلی زده شده؟» یا (اعمال ایشان بر دلهایشان زنگار زده)». 📚 کنز الفوائد( نشر دارالأضواء) ج۲ ص۳۶ 🔰 @adyanuniv 🔰