eitaa logo
کانال فرق و ادیان
2.6هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
619 ویدیو
145 فایل
👇جهت عضویت کلیک کنید. لینک مستقیم عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e - انتشار مطالب، خبر و آثار در کانال - ارتباط با ادمین - تبلیغات 🔰 @Adminkhatam🔰⁦
مشاهده در ایتا
دانلود
به گفته ، توروپ در سال ۱۹۸۹ پس از اینکه شغل خود را که افسر پلیس بود از دست داد، مدعی شد بیداری از گناه را تجربه کرده که الهام‌ بخش او شده تا جنبشی به نام "کلیسای عهد آخر" را به راه اندازد که مسیحیت را با محیط گرایی و سایر ارزش‌ها مخلوط کند. توروپ سال ۲۰۰۲ در گفتگو با گاردین گفته بود: من خدا نیستم و دیدن عیسی مسیح به عنوان خدا اشتباه است. من کلام زنده پدر هستم. هرآنچه خدا می‌خواهد بگوید، از زبان من به شما می‌گوید. به گفته مسکو تایمز این فرقه حدود ۲۰ سکونتگاه در جنوب  دارد جایی که حدود  ۴۰۰۰ پیرو یا ویساریونی در آن زندگی می‌کنند.  هنوز مشخص نیست که چه عواملی باعث دستگیری توروپ توسط پلیس روسیه شده است.  روسیه در گذشته این فرقه را مورد انتقاد قرار داده بود، اما فعالیت این سازمان تا حد زیادی بدون مشکل باقی مانده است. 🔰 @adyanuniv 🔰
🔴جنایات بهائیان در ایران (16) 👽موارد فراواني از حضور مأموران بهائي اينتليجنس سرويس بريتانيا در صفوف نهضت جنگل وجود دارد. يک نمونه، ميرزا شفيع خان نعيم، بهائي گيلاني است که در انزلي بدست جنگلي‌ها بقتل رسيد. نمونه ديگر، غلامحسين ابتهاج است که انقلابيون جنگل او را دستگير و قصد محاکمه و مجازاتش را داشتند اما با وساطت احسان‌الله خان دوستدار و ميرزا رضا خان افشار آزاد شد. 👽ميرزا رضاخان افشار نيز بهائي بود و نقش مخرب و مرموزي در حوادث نهضت جنگل ايفا کرد. او در آغاز نهضت، پيشکار ماليه گيلان بود که به جنگلي‌ها پیوست و مسئول مالي کميته اتحاد اسلام شده مبلغ 84 هزار تومان از کميته سرقت کرده و به تهران و سپس به آمريکا گريخت. افشار پس از بازگشت از آمريکا مترجم هيئت آمريکايي ميلسپو شد و در عصر رضاشاه مشاغل مهمي چون حکومت گيلان و کرمان، راهسازي کشور و استانداري اصفهان را بعهده داشت. 👽نمونه ديگر عبدالحسين نعيمي (پسر محمد نعيم، شاعر بهائی) است که درحوالي 1920 در صفوف جنگلي‌ها حضور داشت. او بعنوان نماينده کميته نجات ايران، در اولين کنگره حزب کمونيست ايران در انزلي شرکت و پيام اين کميته را قرائت نمود. 🗣پایان سخن اینکه: 🔫تروریسم بودن بهائیت ادعا نیست، یک واقعیت تاریخی است. این فرقه در اراضی اشغالی و درحمایت و پیوند با رژیم نامشروع صهونیستی، از ابتدا تا کنون، با ریختن خونهای زیادی ریشه دوانیده و با مظلوم نمایی، ادعای حقوق بشر دار،د طوریکه در مجامع حقوق بشری جای مردم مسلمان ایران بعنوان شاکی و سران تروریست بهائیت بعنوان مدعی عوض شده است. 🔰@Adyanuniv🔰
🔴شبهات وهابیت🔴 🔻توسل🔻 ▪️قسمت اول 👈🏻تعریف توسل توسل در لغت : توسّل از خانواده وسيله است و به معني واسطه قرار دادن چيزي براي تقرّب به خداوند متعال است. ابن منظور افریقی می نویسد : «وسیله چیزی است که انسان به سبب آن به مقصود خود رهنمون می شود.»[1] با دقت در اقوال لغويان چنين به دست مي آيد که «وسيله» لفظ عربي اصيلي است که در قرآن و سنت و کلام عرب وارد شده و به معاني ذيل آمده است: 1. قرب و نزديکي به مطلوب (خدا) 2. مقام و منزلت نزد سلطان 3. درجه و رتبه 4. تمسّک به چيزي با ميل و رغبت 5. انجام هر عملي که باعث نزديکي و تقرّب به خدا شود که در اين صورت، در مقام آلت و ابزار توسّل خواهد بود. توسل در اصطلاح : توسّل به معنای واسطه قرار دادن پيامبران و امامان و اولياء خدا در درگاه الهي است. يعني ما خود را در پيشگاه الهي، حقير و گنهکار مي‌دانيم از اين رو خود را لايق نمي‌دانيم که به طور مستقيم، با ذات پاک الهي تماس بگيريم، بلکه يکي از آبرومندان درگاهش را که يکتاپرست کامل و حقيقي است و در درياي توحيد غرق است واسطه قرار مي‌دهيم، تا خداوند به آبروي او به ما لطف کند . 👈🏻دو ديدگاه درباره توسل درباره توسل اختلاف نظر وجود دارد، ولي به طور عمده دو ديدگاه در اين رابطه مطرح است: 1. اغلب مسلمانان، به ويژه شيعيان، توسّل به انبيا و اولياي الهي را يکي از مصاديق روشن وسيله مي دانند; زيرا آن انوار مقدّسه و نفوس مطهره، اشرف و افضل مخلوقاتند که به اعلي درجه انسانيت رسيـده و نزديـک ترين فرد به درگـاه خدا هـستند و پس از مرگشـان نيـز در جوار رحمتـش زنـده و متنعم اند. بنابراين، توسّل به پيامبر و اهل بيت (عليهم السلام) در نظر اين افراد از جمله اسباب و وسايلي است که باعث نزديکي بندگان به خدايشان مي شود و همان گونه که در روايات متعددي آمده، اين عمل موجب قبولي طاعات و سرعت بخشيدن به اجابت دعا خواهد بود و مهم ترين راه نجات و رستگاري. از اين رو، دعا و نيايش بايد با توسّل به معصومان (عليهم السلام) همراه باشد. 2. برخي از مسلمانان درخواست حاجت از ائمّه (عليهم السلام) و استغاثه به آن عزيزان را مورد اعتراض قرار داده و دو اشکال عمده بر آن وارد مي کنند: الف. بدعت: مخالفان توسّل، اين عمل را نوعي بدعت مي دانند که در دين اسلام نبوده و مسلمانان صدر اسلام نيز چنين عملي را انجام نمي دادند. ب. شرک: برخي از اين مخالفان، که وهابيون [2] مي باشند، با اين قضيه به شکل افراطي برخورد کرده، آن را شرک و عبادت مخلوق مي دانند. در بخش هاي بعدي عقايد اين دو گروه را مورد بررسي قرار خواهيم داد . ▪️ادامه دارد ... —-------------------------📚منابع : 1- لسان العرب، ماده «وسل» 2- وهابیون هم اکنون بر حجاز حکومت می کنند پیروان محمد بن عبد الوهاب هستند که افکار خود را از اب تیمیه، احمد بن حنبل و عبد الحمید دمشقی(متوفای 728) گرفته اند. او در قرن هفتم این امر مسلم را منکر شد و بعد از آن شدت یافت، به حدی که توسل به پیشوایان را نوعی شرک و کفر خواندند. این افراد هیچ تقدس وحرمتی برای اماکن مذهبی وحرم های مطهر قائل نبودند و با نفی زیارت قبور و توسل به بزرگان می پرداختند. اما اکثر قاطع مسلمانان (تعداد زیادی از علمای سنی)عقاید این گروه را مورد اعتراض قرار داده و حتی برخی علماء آنان را تکفیر کردند. 🔰 @adyanuniv 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 در کتب 👈🏻 حجت‌الاسلام : در كتاب اهل سنت با سند معتبر آمده صلی الله علیه و آله و سلم دستور به به خودشون رو میداده اند ... 🔰 @adyanuniv 🔰
🔴شبهات وهابیت🔴 🔻توسل🔻 ▪️قسمت دوم 👈🏻انواع توسل توسّل به دوگونه است: توسّل عام و توسّل خاص. 1) توسل عام 2) توسل خاص ▪️توسل عام توسّل عام آن است که همه موجودات جهان به خاطر تأثيرهايي که در جهان دارند، براي رفع نيازمندي هاي خود، دست کمک و ياري به سوي هم دراز کرده و از يکديگر بهره مي برند. همه افراد اين نوع توسّل را قبول داشته و به وجود آن در خود کاملا واقفند. براي مثال، خدا که خالق و رازق ماست، وقتي به بندگان خود مي فرمايد: اين من هستم که از شما رفع عطش مي کنم ولي به وسيله آب، و من هستم که از شما رفع مرض مي کنم ولي به وسيله دارو، و شما موظف هستيد براي رسيدن به اين رحمت ها، آب و دارو مصرف نماييد; يا وقتي که قرآن کريم از زبان حضرت ابراهيم (عليه السلام) مي گويد: (الَّذِي خَلَقَنِي فَهُوَ يَهْدِينِ وَالَّذِي هُوَ يُطْعِمُنِي وَ يَسْقِينِ وَ إِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ وَ الَّذِي يُمِيتُنِي ثُمَّ يُحْيِينِ وَالَّذِي أَطْمَعُ أَن يَغْفِرَ لِي خَطِيئَتِي يَوْمَ الدِّينِ)(شعراء: 78ـ82) (آن کس که مرا آفريده و همو راهنمايي ام مي کند، و آن کس که او به من خوراک مي دهد و سيرابم مي گرداند، و چون بيمار شوم او مرا درمان مي بخشد، و آن کس که مرا مي ميراند و سپس زنده ام مي گرداند، و آن کس که اميد دارم روز پاداش، گناهم را بر من ببخشايد) مسلماً اين بيانات به اين معنا نيست که حضرت ابراهيم (عليه السلام) تأثير دارو را در شفابخشي يا آب را در سيراب کردن انکار مي کرد; بلکه بدين معناست که آن حضرت بر اساس بينش عميقي که درباره جهان آفرينش داشت، در باطن همه اين امور، دست تواناي خدا را مي ديد. آري، شفابخشي دارو، سيراب کنندگي آب و همه و همه، به حکم قضا و قدر الهي است. بنابراين، توحيد واقعي اقتضا مي کند که ما براي سيراب گشتن و بهبودي يافتن، متوسّل به «آب» و «دارو» بشويم و از طريق همين ها، خود را در معرض رزق و شفابخشي خداي يکتا قرار داده و آنها را وسايل و اسبابي مقرّر شده از جانب خداي واحد بشناسيم و آثار آنها را جداً آثار خدا بدانيم. ▪️توسل خاص توسّل خاص همان عملي است که شيعيان انجام مي دهند و به آن اعتقاد راسخ دارند. آنان در زمان گرفتاري ها و مشکلات، يکي از افراد مقرّب درگاه الهي را واسطه قرار داده و به وسيله او از خداوند رفع سختي ها و برآورده شدن حاجاتشان را طلب مي کنند. اين نوع از توسّل نيز منافاتي با توحيد نداشته، بلکه عين توحيد است; چراکه اعتقاد به وسيله، اعتقاد به آفريننده وسيله (خدا) است. بنابراين، مشخص مي گردد که آنان در باب «توسّل» به اولياء اللّه و مقرّبان درگاه خدا، منظوري جز «ابتغاء وسيله» و «اعتصام بحبل اللّه» از نظر راه يابي به مقام «قرب خدا» که صريحاً مورد امر و ترغيب قرآن کريم و مقتضاي عقل سليم است ندارند: (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَابْتَغُواْ إِلَيهِ الْوَسِيلَةََ وَجَاهِدُواْ فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ.)(مائده:35) آنان نه کسي جز خدا را مي پرستند و نه چيزي را بي اذن خدا، مؤثر و قادر بر کاري مي شناسند، بلکه همه چيز و همه کس را مخلوق خدا و «ممکن الوجود» و «فقير بالذات» مي دانند که تا از جانب خدا به آنها، وجود و توانايي بر ايجاد و اثر گذاري عطا نشود، نه از خود داراي وجود مي باشند، و نه قادر بر ايجاد چيزي و يا اثرگذاري در چيزي خواهند بود. از اين رو، اگر در ادعيه و زيارت هايي که در ميان مسلمانان، به ويژه شيعه، متداول است دقت شود، اين حقيقت به دست مي آيد که اين افراد در عين اينکه نهايت تواضع را به پيشگاه اهل بيت عصمت (عليهم السلام) اظهار مي دارند، آن بزرگواران را به عنوان وسايلي مي شناسند که خداوند براي هدايت بندگان به سوي کمال، در دسترس انسان ها قرار داده و از آنان خواسته تا با ياري گرفتن از آنها خود را به مقام قرب الهي برسانند. [3] . به طور کلّي، توسّل به وسايل و تسبّب به اسباب با توجه به اينکه خدا سبب را آفريده و سبب را سبب قرار داده و از ما خواسته است از اين وسايل و اسباب استفاده کنيم، به هيچ وجه شرک نيست، بلکه عين توحيد است. در اين ميان، هيچ فرقي ميان اسباب مادي و روحي، اسباب ظاهري و معنوي، و اسباب دنيوي و اخروي نيست. هنگامي که انسان متوسّل مي شود بايد توجهش به خدا و از خدا به وسيله باشد. اما اگر توجه اصيل به وسيله باشد و نه از ناحيه توجه به خدا، شرک در عبادت خواهد بود. [4] . ▪️ادامه دارد ... —-------------------------📚منابع : 3- ر.ک. سید محمد ضیاء آبادی، توسل(وسیله جویی برای کسب فیض از مبدأ هستی از دیدگاه عقل، قرآن و حدیث و پاسخ به شبهات)، مؤسسه اهل بیت، بنیاد بعثت، 1362، ص 118 4- ر.ک.عدل الهی(مرتضی مطهری)، چاپ دوم، ص 283 و 284 🔰 @adyanuniv 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دلایل سکوت شبکه های در برابر مجله فرانسوی به ساحت صلی‌الله‌علیه‌وآله 👈🏼 وقتی دم خروس شبکه‌های وهابی بیرون میزنه؛ هیچ شبکه‌ی توهین فرانسه به ساحت قدسی صلی‌الله‌علیه‌وآله رو حتی محکوم هم نکرد!!! 👈🏼 ببینید چه بهانه‌هایی میارن که درموردش حرف نزنن تا یه وقت بودجه‌هاشون قطع نشه 😏 🔰 @adyanuniv 🔰
✅ سردرگمی موبدان از پیامبر خود 🔹 زمان و قدمت اوستا بسته به تعیین زمان زرتشت (است) که هنوز آن طوری که باید با دلایل تاریخی روشن نشده است. 🔰 @adyanuniv 🔰
✅ شریعتی بی مغز 🔹 زرین کوب بیان می کند که شریعت زرتشتی در پایان عهد ساسانی بی مغز و میان تهی و سست و ضعیف شد... 🔰 @adyanuniv 🔰
✅ادامه شبهه اول قسمت سوم در این قسمت او ادعا می کند که مسلمانان اعتقاد دارند که خداوند یکی است و این را بدون دلیل پذیرفته اند 🔰جواب قرآن کریم در آیات متعدد، به اثبات یگانگی خداوند متعال پرداخته است، مانند آیه شریفه ▪️لَوْ كَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا، اگر در آسمان و زمین، جز «اللّه» خدایان دیگری بود، فاسد می‌شدند▪️(سوره انبیاء آیه ۲۲) ✅توضیح مطلب ( به بیان عقلی ) اگر در عالم دو واجب الوجود بود، افساد لازم آمده و هیچ موجودی نمی توانست خلق‏‎ ‎‏شود، به جهت تداخل علل مستقلۀ الهیه بر یک معلول محال است. ✅( توضیح مطلب به بیان نقلی ) ▪️قرآن می فرماید «وَ مَنْ يَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَرَ لا بُرْهانَ لَهُ بِهِ فَإِنَّما حِسابُهُ عِنْدَ رَبِّهِ إِنَّهُ لا يُفْلِحُ الْكافِرُونَ »، و هركس معبود ديگرى با خدا بخواند و هيچگونه دليلى بر اثبات مدعى خود نداشته باشد ( سوره مومنون آیه 117 ). ▪️هشام بن حکم از امام صادق علیه السلام پرسید، « مَا الدَّلِيلُ عَلَى أَنَّ اللَّهَ وَاحِدٌ قَالَ اتِّصَالُ التَّدْبِيرِ وَ تَمَامُ الصُّنْعِ كَمَا قَالَ عَزَّ وَ جَلَّ- لَوْ كانَ فِيهِما آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتا »، دليل بر اينكه خدا يكي است چیست؟ فرمود: كه اتصال تدبير عالم كه پيوند دارد و تمام صنع كه نقص و فطورى ندارد و چنان كه خداى عز و جل فرمود كه لَوْ كانَ فِيهِما آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتا.( توحید صدوق ص 250) 🔰 @Adyanuniv🔰
◾️ نظرسنجی‌های اخیر نشان از آن دارد که آرای تبلیغاتی ترامپ نسبت به رقیب کاتولیک خود در حال کاهش است اما ترامپ همانند سال 2016 به آرای اوانجلیست‌ها امید دارد. به دور از سیاست های محافظه کارانه داخلی، ترامپ برای جلب مجدد رای اوانجلیست‌ها برگ برنده‌ای به نام اسرائیل در جیب دارد. بزرگترین اقدام ترامپ نسبت به اسرائیل که مطابق با دیدگاه اِوانجلیست ها می‌باشد انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس بود که در دوران او روی داد. اِوانجلیستها اعتقاد دارند که بازگشت به سرزمین مقدس مطابق با پیشگویی کتاب مقدس است. آنها معتقدند پس از تجمع یهودیان در اسرائیل، دومین مسیح ظهور خواهد کرد. 🔶 علاوه بر این تیم انتخاباتی ترامپ تلاش می‌کنند تا با زمینه‌سازی مسائلی که برای اوانجلیست‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، آرای آنها را مال خود کنند. اکثر انجیلی ها با طلاق، ازدواج همجنسگرایان یا سقط جنین مخالف هستند. آنها می خواهند اطمینان حاصل كنند كه آمریكا یك ملت است و به همین دلیل اِوانجلیست ها از مخالفان سیاست های باز مهاجرتی بویژه برای مسلمانان و رنگین پوست‌ها هستند. 🔰 @adyanuniv 🔰
🌻 حضرت امير عليه السلام: 🍀 توَقَّوُا البَردَ في أوَّلِهِ و تَلَقَّوهُ في آخِرِهِ؛ فإنّهُ يَفعَلُ في الأبدانِ كَفِعلِهِ في الأشجارِ؛ أوَّلُهُ يُحرِقُ و آخِرُهُ يُورِقُ. 🍀 در آغاز سردى هوا خود را از سرما حفظ كنيد و در پايان آن از آن استقبال كنيد؛ زيرا سرما با بدنها همان مى كند كه با درختان مى كند؛ در آغاز [برگ درختان را] مى سوزاند و در پايان مى روياند. 📚 نهج البلاغه، حكمت 128. 🔰 @Adyanuniv🔰
! ▫️در «مدینه» مردی بود اهل بطالت، که مردم با دیدن او می‏‌خندیدند. روزی گفت: جان به لب شدم و نتوانستم اين مرد -يعنى حضرت امام سجاد عليه‌السلام ـ را بخندانم. روزى، حضرت امام سجاد (ع) با دو نفر از خادمان خود عبور مى‌كرد كه آن مرد آمد و عباى آن حضرت را از دوشش كشيد و گريخت، حضرت به او توجهى نكرد؛ آن خادمان در پى آن مرد دويدند و عبا را از او گرفتند و آوردند و به دوش حضرت انداختند. حضرت پرسيدند: اين مرد كيست؟ گفتند: مرد بيكاره‌اى است كه مردم مدينه را مى خنداند. حضرت فرمود: به او بگوييد: «إِنَّ لِلَّهِ يَوْماً يَخْسَرُ فِيهِ‏ الْمُبْطِلُونَ» برای خداوند روزى است كه افراد بیهوده‌گو و اهل بطالت، در آن روز زيان خواهند ديد! 📚 الأمالي( للصدوق)، ص: 221 🔰 @Adyanuniv🔰
⭕️ مهره‌های رسانه‌ای مسیحیت صهیونیستی 🔹یکی از ابزارهای جریان ، سرمایه‌گذاری بر افرادی است که بتوان از آن‌ها در راستای اهداف خود در اشاعه مسیحیت در ایران و براندازی نرم جمهوری اسلامی بهره‌ گرفت. در این میان رسانه، نقش بی‌بدیلی ایفا می‌کند؛ جریان تبشیر که اساس کار را تمرکز بر مسائل سیاسی نهاده و اساساً خود نیز یک تئوری سیاسی برای مسیحی‌سازی جوامع –به‌ویژه مسلمان- است، در سال‌های گذشته با برجسته ساختن برخی افراد، ‌کوشیده از طریق آن‌ها بر هجمه‌ و سیاه‌نمایی‌ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران بیفزاید. ◾️این جریان تحت حمایت استکبار و مخالفان نظام اسلامی و با عنایت به غول ‌رسانه‌ای غرب، افراد نه‌چندان مطرح را به سرعت به چهره‌های شاخص مسیحیت صهیونیستی تبدیل ساخته و در برنامه‌های اینترنتی، تلوزیونی یا نشست‌هایی با موضوعات دینی و حقوق بشر، از آن‌ها برای پیاده‌سازی اهداف خود استفاده می‌کند. ♦️مظلوم‌نمایی، تهییج به فتنه، آشوب و دعا برای سرنگونی نظام اسلامی به عنوان مهم‌ترین حربه‌‌های این افراد برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی به کاربرده می‌شود و این موضوع در انتخاب اشخاص برای هجمه رسانه‌ای، به‌خوبی عیان است. «دابرینا بت تمرز»، «هرمز شریعت‌پناهی»، «رسول حیدری» و «فرهاد سبک‌روح» برخی از مهه‌های رسانه‌ای جریان هستند. 🔰 @adyanuniv 🔰
💢عقل گریزی در مسیحیت تبشیری 👈🏻به ندای قلبت گوش کن 🔘 کشیشان تبشیری همواره برای جذب اقشار مختلف جامعه به این نکته تأکید دارند که فقط به ندای دلت گوش کن و نه عقل! آنان معتقدند اگر می خواهید آرامش دائمی داشته باشید باید به خدای فکر بکنید. تمرکز خودرا بر روی عیسی مسیح بگذارید! ♨️جالب‌تر آنکه آنها با این سطح از القا و عقل گریزی اسلام را دین بدون منطق می‌خوانند حال آنکه در اسلام بیشتر بر تعقل و اندیشیدن تأکید شده و یک ساعت تفکر را برتر از سال‌ها عبادت دانسته است. نیز خود به این امر واقف هستند که آموزه‌های آنها با تکیه بر مبانی عقلی -بویژه برای مسلمانان- جاذبه‌ای نخواهد داشت لذا بیشتر تمرکز خود را بر اقشار آسیب‌پذیر جامعه از جمله زنان گذاشته‌اند تا با این القائات و تهیج احساسات آنان را به این فرقه بکشانند. 🔰 @adyanuniv 🔰
💠 وجوه شباهت خورشید پشت ابر به امام زمان -علیه السّلام- از بیانات شیخ الاسلام علامهٔ مجلسی -رضوان الله علیه- 1️⃣ همانا نور وجود، علم و هدایت به مخلوقات به واسطه امام عصر -علیه السّلام- می‌رسد چنانچه در اخبار فراوان روایت شده است که آنان علت های نهائی خلقت هستند که اگر آنان نبودند، نور وجود به غیرشان نمی‌رسید. و به برکت آنان و شفاعت‌شان و توسل به آنان، علوم و معارف بر مردم ظاهر می‌شود، بلاها از مردم دفع می‌شود و اگر نبودند، مردم بخاطر زشتی اعمال‌شان مستحق انواع عذاب بودند. 2️⃣ همانطور که خورشید پشت ابر است ولی مردم از آن بهره مند می‌شوند و هر لحظه مردم منتظر کنار رفتن ابر از جلوی آن هستند تا بهره مندیشان از آن بیشتر شود، همینطور شیعیان خالص امام زمان -علیه السّلام- منتظر خروج و ظهور ایشان هستند در هر وقت و زمانی و از آن ناامید نمی‌شوند. 3️⃣ منکر وجود امام زمان -علیه السّلام- با وجود زیادی آثار آن حضرت مانند منکر وجود خورشید پشت ابر و غایب از نظر هاست. 4️⃣ گاهی پشت ابر بودن خورشید برای مخلوقات، مفید تر از ظهور آن است پس همینطور است غیبت امام زمان -علیه السّلام- در این دوران ها. بنابراین از مردم غایب شده است. 5️⃣ کسی نمی‌تواند مستقیماً به خورشید نگاه کند و چه بسا بخاطر ضعف چشم، با دیدن خورشید کور شود. امام زمان -علیه السّلام- نیز همینگونه هستند که امکان دارد ظهور آن‌حضرت به چشمان مردم آسیب برساند و وسیله کور شدن‌شان از دیدن حق بگردد. پس چشمان مردم در دوران غیبت، شایستگی ایمان به آن‌حضرت را در دوران غیبت پیدا می‌کند همانطور که چشم، با دیدن خورشید پشت ابر ضرر نمی‌کند. 6️⃣ خورشید از پشت ابر که بیرون می‌آید، برخی از مردم او را می‌بینند و برخی نمی‌بینند، همینطور امام زمان -علیه السّلام- در دوران غیبت برای برخی از مردم ظاهر می‌شوند و برای برخی ظاهر نمی‌شوند. 7️⃣ ائمه -علیهم السّلام- در نفع‌رسانی به همه مردم مانند خورشید هستند و کسانی که (از دیدن حق) کور باشند از فواید خورشید وجودشان بی‌بهره می‌مانند. 8️⃣ همانطور که شعاع خورشید به اندازه روزنه‌ها و پنجره‌های خانه‌ها و آنقدری که مانع در برابرش نباشد، وارد منازل مردم می‌شود، همینطور نیز مردم از انوار هدایت ائمه -علیهم السّلام- استفاده می‌کنند به اندازه‌ای که موانع شهوت‌های نفسانی و علایق جسمانی را از مشاعر و حواس‌شان و پرده‌های ضخیم مادیات را از قلب‌هایشان بر طرف کرده باشند به اندازه‌ای که مانند کسی که زیر خورشید ایستاده است، بتوانند از جمیع انوار ائمه -علیهم السّلام- بدون هیچ حجابی استفاده کنند. 📚 بحار الأنوار، تألیف علامه محمّد باقر مجلسی رحمه الله، جلد ۵۲، صفحه ۹۳ - ۹۴، نشر دار إحیاء تراث العربی 🔰@Adyanuniv🔰
✅ ایرانیان و ایمان در ثریا 🔹 اگر ایمان در ستاره ثریا قرار گیرد، مردانی از این گروه (ایرانیان) به آن دست می یابند. 🔰@Adyanuniv🔰
✅ تعدد ازدواج در ایران باستان 🔹 در زمان ساسانیان، تعداد زنانی که یک مرد می‌توانست اختیار کند، از لحاظ حقوق نظری محدود نبوده است. بدیهی است که اختیار زنان متعدد، در عمل به میل مرد و قبل از هر چیز منوط به توانایی مالی او بوده است. 🔰@Adyanuniv🔰
🔴شبهات وهابیت🔴 🔻توسل🔻 ▪️قسمت سوم توسل در قرآن ▪️بخش اول▪️ لفظ «الوسيله» دوبار در قرآن آمده است؛ يک‌بار در سوره مائده، آيه 35: «...وابتغوا اليه الوسيلة»؛ و بار ديگر در سوره اسراء، آيه 57: «اولئک الذين يدعون يتبغون الي ربهم الوسيلة». اکنون به برخي از آياتي که دال بر توسل‌اند، اشاره مي‌کنيم. 1. آيه توسل: «يا ايها الذين آمنوا اتقوالله و ابتغوا اليه الوسيلة وجاهدوا في سبيله لعلکم تفلحون؛ [5] اي کساني که ايمان آورده‌ايد، از (مخالفت فرمان) خدا بپرهيزيد و وسيله‌اي براي تقرب به او بجوييد و در راه او جهاد نماييد، باشد که رستگار شويد.» در اين آيه امر شده است که آدمي براي تقرب الهي وسيله‌اي بجويد. انسان مادي نمي‌تواند بدون وسيله لازم به خدا نزديک شود و به مقام قرب الهي برسد، بلکه واسطه‌اي لازم است که او را به اين مقام برساند. اين واسطه مي‌تواند عبادت و کارهاي نيک باشد و انسان به کمک نماز، روزه، حج و اعمال خير ديگر به خداوند متعال نزديک شود. همچنين اين واسطه مي‌تواند محبت اولياي خدا باشد که خود او تأکيد نموده است: «قل لا اسئلکم عليه اجراً الا المودة في القربي». [6] انسان با توسل به کساني که محبوب خدا هستند، مانند پيامبران و معصومان و مؤمنان صالح، به تقرب الهي دست مي‌يابد. در آيه مذکور واژه «وسيله» مطلق آمده است. پس هر چيزي که مرضي و مورد توجه خدا باشد، مي‌تواند وسيله قرار گيرد. حال ممکن است اين وسيله از نوع افعال باشد، مانند نماز، روزه، حج، جهاد، يا از انواع اشخاص باشد، مانند انبيا و اولياي خدا، يا از نوع اشيا باشد، مانند کعبه، حجرالاسود، مقام ابراهيم و قرآن. خلاصه هر چيزي که ما را به خدا نزديک کند و ما را به ياد خدا بيندازد، مي‌تواند وسيله قرار گيرد. مثلاً درباره اولياي خدا از پيامبر گرامي چنين روايت شده است: «هم الذين اذا رؤا ذکر الله؛ آنها کساني‌اند که هنگامي که مردم آنها را ببينند، خدا را به ياد مي‌آورند.» [7] . 2. آيه وحدت: «واعتصموا بحبل الله جميعاً ولا تفرقوا؛ [8] همگي به ريسمان خدا چنگ بزنيد و از هم جدا نشويد.» پرسش اساسي اين است که در آيه مزبور، منظور از «حبل الله» چيست؟ پاسخ اين است که بي‌ترديد چيزي غير از خداست؛ زيرا «حبل الله» از اسماي الهي نيست. اين «حبل الله» مي‌تواند قرآن، اسلام، پيامبر، ائمه و مسلمانان باشد. در هر حال، اين آيه بر جواز توسل به غير خدا دلالت مي‌کند؛ چون «حبل الله» هر چه باشد، چيزي است که واسطه ارتباط ميان مردم و خداست. به نظر مي‌رسد اولياي الهي مصداق روشني براي حبل الله اند و چنگ زدن و توسل جستن به آنها موجب تقرب الهي مي‌شود. در روايات حبل‌الله به قرآن تفسير شده است. [9] هم‌چنين حبل‌الله به ائمه هدي(علیهم السلام) تعبير شده است. چنانچه درباره حضرت علي(علیه السلام) «هو حبل‌الله المتين» [10] روايت شده است و خود حضرت علي(علیه السلام) در ضمن خطبه‌اي فرمود: انا حبل‌الله المتين [11] حضرت امام صادق(علیه السلام) مي‌فرمايد: «نحن حبل‌الله». [12] و پيامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در جواب يک اعرابي که پرسيده بود «حبل‌الله» چيست؟ پيامبر اکرم(ص) دست به شانه حضرت علي(ع) گذاشت و فرمود: «يا اعرابي هذا حبل‌الله» [13] و در روايتي ديگر قرآن و عترت هر دو را حبل‌الله معرفي کرده است. «هما حبل‌الله» يعني قرآن و عترت هر دو ريسمان خدايند. [14] . ▪️ادامه دارد ... —-------------------------📚منابع : 5- سوره مائده، آیه 35 6- سوره شوری، آیه 23 7- ابن ابی شیبه، المصنف، ص 264 – جامع البیان، ج 11، ص171 – درالمنثور، ج 3، ص 309 8- سوره آل عمران، آیه 103 9- صحیح مسلم، ج 7، ص 132 – سنن الترمذی، ج 4، ص 245 – المستدرک، ج 1، ص 555 10- الحدائق الناضرة، ج 5، ص 183 11- التوحید(شیخ صدوق)، ص 165 – ینابیع المودة، ج 3، ص 40 – معانی الاخبار، ص 17 12- شواهد التنزیل، ج 1، ص 169 - ینابیع المودة، ج 1، ص 356 – الهدایةالکبری، ص 240 13- شرح الاخبار، ج 2، ص 266 - ینابیع المودة، ج 1، ص 357 14- کتاب الغیبة، ص 43 🔰 @adyanuniv 🔰
🔴شبهات وهابیت🔴 🔻توسل🔻 ▪️قسمت چهارم توسل در قرآن ▪️بخش دوم▪️ 3. آيه استغفار: «ولو انهم اذ ظلموا انفسهم جاؤک فاستغفرالله واستغفر لهم الرسول لوجدوا الله توّاباً رحيماً؛ [15] و اگر آنها هنگامي که به نفس خود ظلم کرده‌اند، پيش تو آيند و از خدا طلب مغفرت کنند و رسول هم براي آنان طلب آمرزش کند، خداوند را توبه‌پذير و مهربان خواهند يافت.» مفسر بزرگ اهل سنت، ابن‌کثير، در ضمن تفسير آيه مذکور، اين حکايت مشهور را نقل کرده است که شيخ ابومنصور صباغ از عتبي نقل مي‌کند. او مي‌گويد: من نزديک قبر نبي اکرم(صلی الله علیه و آله) نشسته بودم که مردي اعرابي آمد و گفت: السلام عليک يا رسول الله. من اين قول خدا را شنيده‌ام که مي‌فرمايد: ولو انهم اذ ظلموا انفسهم جائوک.... آمده‌ام در حالي که از گناهم طلب آمرزش کرده، تو را در پيشگاه خداوند عالم شفيع خود قرار مي‌دهم. يا خير من دفنت بالقاع اعظمه فطاب من طيبهن القاع والاکم نفسي الفـداء لقبر انت سـاکنه فيه العفاف و فيه الجود و الکرم آن مرد اين اشعار را انشا کرد و رفت. در اين هنگام خواب بر من غالب شد. رسول خدا را در خواب ديدم که فرمود: اي عتبي خودت را به اعرابي برسان و به او بشارت بده که خداوند او را بخشيده است. [16] . بيضاوي، مفسر بزرگ ديگري از اهل سنت، مي‌گويد: اين خطاکاران پيش رسول خدا معذرت‌خواهي مي‌کردند و رسول اکرم هم شفيع آنها مي‌شد و خدا نيز آنها را مي‌بخشيد. رسول خدا حق دارد که عذر آنها را بپذيرد و براي آنها شفاعت کند؛ گرچه جرمشان بزرگ باشد. منصب رسول خدا اين است که اهل کبائر را شفاعت کند. [17] . قرطبي در تفسير الجامع الاحکام القرآن آورده است: ابوصادق از حضرت علي(علیه السلام) نقل مي‌کند که سه روز پس از رحلت پيامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)، مردي اعرابي آمد و خود را بر قبر نبي اکرم(ص) انداخت و خاک قبر پيامبر اکرم(ص) را به سر گرفت و گفت: اي رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، فرمان دادي، ما اطاعت کرديم و يکي از آياتي که بر تو نازل شده اين است: «ولو انهم اذ ظلموا انفسهم....» من بر نفس خود ظلم کرده‌ام و تو برايم طلب آمرزش کن. در اين حال، از قبر پيامبر اکرم(ص) صدا آمد: خدا تو را بخشيده است. [18] . امام مفسران اهل سنت، فخرالدين رازي، در تفسير مي‌گويد: ممکن بود بدون استغفار رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) توبه آنها پذيرفته شود، اما وقتي استغفار رسول خدا(ص) به توبه آنها ضميمه شود، قبول توبه حتمي خواهد بود. [19] همين کار مصداق بارز توسل به پيامبر است که خداوند آن را به مردم آموخته است و اين آيه مشروعيت توسل به غير خدا را به روشني ثابت مي‌کند. [20] . آيت‌الله مکارم شيرازي مي‌گويد: از اين آيه پاسخ کساني که توسل جستن به پيامبر و يا امام را يک نوع شرک مي‌پندارند، روشن مي‌شود؛ زيرا اين آيه صريحاً مي‌گويد که رو آوردن به پيامبر و او را بر درگاه خدا شفيع قرار دادن و وساطت و استغفار او، براي گنهکاران مؤثر است و موجب پذيرش توبه و رحمت الهي است. اگر وساطت و دعا و استغفار خواستن از سوي خدا شرک بود، چگونه ممکن بود در قرآن چنين دستوري به گنهکاران داده شود. منتها افراد خطاکار بايد نخست توبه کنند و از راه خطا برگردند، سپس براي قبول توبه خود از استغفار پيامبر استفاده کنند. پس پيامبر آمرزنده گناه نيست؛ او تنها مي‌تواند از خدا طلب آمرزش کند. اين آيه نيز پاسخ دندان‌شکني است به آنها که اين گونه وساطت را انکار مي‌کنند. [21] . خلاصه کلام اينکه اين آيه به روشني دلالت دارد که شفاعت‌خواهي از پيامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) کار مطلوبي است. حتي بعد از حيات پيامبر اکرم(ص) هم، در طول تاريخ، مسلمانان آگاه با الهام از اين آيه، از آن حضرت تقاضاي شفاعت مي‌کنند و او را ميان خود و خدا وسيله قرار مي‌دهند. اين سنتي است که دانشمندان اسلامي به آن عمل کرده‌اند. [22] . ▪️ادامه دارد ... —-------------------------📚منابع : 15- سوره نساء، آیه 64 16- مختصر تفسیر ابن کثیر، ج 1، ص 410 – تفسیر ثعالبی، ج 2، ص 257 17- تفسیر بیضاوی، ج 1، ص 222 – تفسیر ابن مسعود، ج 2، ص 158 18- تفسیر جامع الاحکام القرآن، ج 5، ص 265 19- تفسیر فخر رازی، ج 6- 10، ص 166 20- تفسیر کوثر، ج2، ص 4 21- تفسیر نمونه، ج3، ص 499 22- تفسیر کوثر، ج2، ص 475 🔰 @adyanuniv 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌ریشه های پرستی در مسیحیت قسمت اول ✝️ مسیحیان هیچگاه نتوانستند شباهت تثلیث به عقاید بت پرستان سه گانه پرست را انکار کنند. هرچند اصل عقیده به تثلیث یک گزاره عقل ستیز است اما این فیلم که توسط طرفداران ساخته شده فارغ از این نقطه ضعف تثلیث، سعی دارد تا شباهت تثلیث به عقاید بت پرستان را بر گردن بیاندازد. به هر حال اعتراف مسیحیان در این فیلم به وجود ریشه های بت پرستی در عقیده ولو با نگاه کلیسای قابل تأمل است. 🔰 @adyanuniv 🔰
📿 از آثار و برکات زیارت امام حسین علیه السلام... ▪️امام صادق علیه السلام فرمودند: ▪️مَنْ زَارَ الْحُسَيْنَ احْتِسَاباً لَا أَشَراً وَ لَا بَطَراً وَ لَا رِيَاءً وَ لَا سُمْعَةً مُحِّصَتْ عَنْهُ ذُنُوبُهُ كَمَا يُمَحَّصُ الثَّوْبُ فِي الْمَاءِ فَلَا يَبْقَى عَلَيْهِ دَنَسٌ وَ يُكْتَبُ لَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ حَجَّةٌ وَ كُلَّمَا رَفَعَ قَدَماً عُمْرَةٌ ▪️ کسی که حسین علیه السلام را برای رضای خدا زیارت کند، نه برای خوش گذرانی و تفریح و نه به جهت کسب شهرت (و فخر فروشی)، گناهانش فرو می ریزد، همان طور که لباس در آب شسته شده (و پاک می شود) و در نتیجه، هیچ آلودگی بر او باقی نمی ماند و با هر گامی که بر زمین می گذارد، حجّی برایش نوشته می شود و با هر قدمی که برمی دارد، عمره ای برایش ثبت می گردد. 📚 وسائل الشیعه ج ۱۴ ص ۵۹۸ 🔰 @Adyanuniv🔰
🔰ادامه شبهه اول، قسمت چهارم 🔰( ادعای سوم ) زئوس این است اگر خدا بدون خالق است پس این جهان هستی هم می تواند بدون خالق باشد ✅جواب ▪️( بیان عقلی ) منظور ما از خدا، موجودی است که آفرینش تمام موجودات به او بر می گردد و او ازلی و ابدی است نه شروعی دارد و نه پایانی و نه نیاز به آفریننده دیگری دارد بلکه او خود عین وجود است و در وجود خود نیازمند موجود دیگری نیست در غیر اینصورت، اصلا آفرینشی صورت نمی گرفت بدلیل اینکه اگر قرار باشد بگوئیم هر خالقی، خالقی دارد سبب تسلسل در علت وجودی خواهد شد، و تسلسل باطل است. ▪️( بیان نقلی ) چنانچه قرآن می فرماید « يا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ »، اى مردم! شما نيازمند به خدا هستيد و او از هر نظر بى نياز و شايسته حمد و ستايش است . این آیه موقعيت ما را در عرصه عالم هستى در برابر هستى بخش روشن مى‏سازد، و بسيارى از معماها را مى‏گشايد، و به سؤالات زيادى پاسخ مى‏گويد. آرى بى‏نياز حقيقى و قائم بالذات در تمام عالم هستى يكى است، و او خدا است، همه انسانها بلكه همه موجودات سر تا پا نيازند و فقر و وابسته به آن وجود مستقل كه اگر لحظه‏اى ارتباطشان قطع شود هيچند و پوچ. همانگونه كه او بى نياز مطلق است انسانها فقر مطلقند، و همانگونه كه او قائم به ذات است مخلوقات همه قائم به او هستند، چرا كه او وجودى است بى نهايت از هر نظر، و واجب الوجود در ذات و صفات. 🔰 @Adyanuniv🔰